eitaa logo
تأمل | یاداشت های وحید منصوری جلیلیان
234 دنبال‌کننده
199 عکس
40 ویدیو
1 فایل
در اینجا دغدغه هایم در حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست را به اشتراک میگذارم.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اقتصاد اسلامی از منظر امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: « آیا چنان تصور می‌کنی که خداوند، کسی را که مالی داده به خاطر کرامتش بر او است و فرد محروم از آن را خوار شمرده است؟ هرگز! بلکه مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت می‌گذارد، و بر ایشان روا می‌دارد که از آن با میانه روی بخورند و با میانه روی بنوشند و با میانه روی بپوشند و با میانه روی ازدواج کنند و با میانه روی از مرکب استفاده کنند. و هر چه جز آن (مصرف اقتصادی) باشد، به فقرای مؤمنان دهند و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند. پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود. سپس فرمود: اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست نمی دارد. آیا خیال می‌کنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.» 📚وسائل الشیعة ج۱۱ ص۵۰۰، تفسیر العیاشی ج۲ ص۱۳، تفسير الصافي ج۲ ص۱۹۰ دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم: ✅https://eitaa.com/Tamooll
تفسیربرخی از نمایندگان ونامزدهای مجلس ازاقتصادخصوصی اصل 44 قانون اساسی،همان است. این است! اقتصادسرمایه داری ازمنظر این افراد رونق مجموعه های مانندفروشگاه‌های زنجیره‌ای وشهرفرش هاوشهر لوازم خانگی هاست که ثمره آن و است. دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم: ✅https://eitaa.com/Tamooll
سیاسی باشید، پر مطالعه باشید، بیقرار باشید.... ١۶ آذرماه روز دانشجو مبارک
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) هیات ها بهشت شهرند...
سیره اقتصادی حضرت محمد صلی الله علیه: قبل از بخش اول: «تفکیک مالکیت و انحصارزدایی از منابع عمومی» _با نزول آیات انفال و فیء، ملاک‌های مالکیت عهد جاهلی که مبتنی بر نفع شخصی، زور و تصرفات جائرانه بود کنار گذاشته شد و مالکیت‌های سه‌گانه (خصوصی، دولتی و عمومی) تفکیک و مرزبندی شد. با این سیاست هم از تداول ثروت و انحصارگرایی صاحبان امتیازات ویژه بر منابع عمومی جلوگیری شد و هم گستره مالکیت و حاکمیت دولت برای تأمین مصالح عمومی بیشتر گردید. _قانون قرقگاه و حِمی جاهلی نهی شد و در اختیار دولت اسلامی قرار گرفت به طوری که افراد حق ندارند بدون انجام کار اقتصادی و بدون اذن حاکم اسلامی منطقۀ ممنوعه‌ای را در زمین و مراتع برای خود ایجاد نمایند. _پیامبر مردم را در آتش، آب و مرتع شریک دانسته و از محروم‌ساختن دیگران از مازاد آب منع می‌کردند. 📚انفال،1، حشر، 7، الوافي، ج۱۸، ص۱۰۰۶، وسائل‌الشیعه، ج۲۵، ص۴۱۷، مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۱۱۴ و الکافي، ج۵، ص۲۹۳. دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم: ✅https://eitaa.com/Tamooll
سلام علیکم! به جهت ادامه درمان دخترخانم مبتلا به بیماری سخت ام اس نیازمند ٨ میلیون ت هستیم. دوستان جهت همراهی، دایرکت خدمتتون هستم. وعدمون با خدا یا زهرا(س)
تأمل | یاداشت های وحید منصوری جلیلیان
سیره اقتصادی حضرت محمد صلی الله علیه: #عدالت_در_توزیع قبل از #تولید بخش اول: «تفکیک مالکیت و انحصار
سیره اقتصادی حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) بخش دوم! - در قبل از «»: _ قانون احیاء: با این قانون حق بهره‌برداری از زمین‌های موات برای همگان،مشروط به اذن حاکم و انجام کار اقتصادی،ضابطه‌مند گردید. زمین‌های مرده وارد چرخه اقتصاد شد و تولید افزایش یافت. محرومین و کم‌درآمدان وارد زنجیره تولید شدند و الگوی توزیع منابع و منافع به سمت عدالت پیش رفت. _إقطاع أراضی: در کنار ایجاد امکان و فرصت برابر برای عموم مردم در احیای زمین‌های موات، پیامبر زمین‌هایی را با مقاصد مختلف به بعضی افراد برای بهره‌برداری باغی و زراعی واگذار کردند. اقطاع در اکثر موارد اختصاص به نیازمندان و کم‌درآمدان داشت. کارکرد اصلی این نهاد اقتصادی عمران و آبادانی زمین بود. _إقطاع الدور: واگذاری عرصه و زمین به مهاجرین برای ساخت مسکن از سیاست‌های دیگر پیامبر برای محرومیت‌زدایی و اصلاح الگوی توزیعی بود. _أراضی خراجیه: زمین‌های کشاورزی، باغات و بستان‌هایی که از جنگ یا مصالحه با کفار به تصرف مسلمانان درمی‌آمد، تحت نظارت دولت اسلامی به صورت اجاره، مزارعه و مانند آن به افراد واگذار می‌شد و خراج آن صرف مسلمانان می‌شد. _إقطاع منابع آبی: در راستای انحصارزدایی و توزیع عادلانۀ منابع طبیعی، پیامبر تعدادی از منابع آبی را به بعضی افراد واگذار کردند. پ.ن. این إقطاعات گاهی مطلق و غالباً مشروط به اسلام، ایمان، احیاء و اصلاح می‌شد. 📚الکافي، ج۵، ص۲۸۰ و ج۳، ص۵۱۲، ابن‌سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، از ص 273، عبدالحی الکتانی، نظام الحكومه النبويه، ج 1، ص 163، سیدجعفر مرتضی عاملی، الصحيح من سيره النبي الأعظم، ج 27، ص 308-300، علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول، ج 1، ص 350 و ج 3، ص 433، فصل 13؛ الإقطاعات و جمال موسوی، إقطاع در عهد پیامبر، ص 139.شیخ طوسی، المبسوط في فقه الإماميه، ج 3، ص 274، محقق حلی، شرائع الاسلام، ج 3، ص 218، محمدحسن نجفی، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 38، ص 55، یاقوت حموی، معجم البلدان، ج 2، ص 117، ابن حجر عسقلاني، الإصابه في تمييز الصحابه، ج 2، ص 79 . دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم : ✅https://eitaa.com/Tamooll
دوستداران ایران! دلسوزان انقلاب اسلامی! معتقدان به ولایت فقیه! خواهش می‌کنم وقت بگذارید و روایت وزیر اقتصاد دولت اصلاحات را بخوانید از اینکه چگونه آمریکا بجای حمله به ایران، اجرای سیاست‌های نئولیبرال را به ما تجویز کرد. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/08/01/2594371/
نمونه عملی اقتصاد اسلامی! خانم مرضیه دباغ: "یک روز ( در نوفل لوشاتو) برای خرید به بازار رفتم و دیدم پرتقال را ارزان می‌فروشند. تصمیم گرفتم بیشتر از مصرف روزانه بخرم تا برای چند روز، پرتقال داشته باشیم. هنگامی که لیست خرید را خدمت امام دادم، پرسیدند: «این‌همه پرتقال را چرا خریده‌اید؟» عرض کردم: «دیدم ارزان است، گفتم برای چند روز پرتقال داشته باشیم.» فرمودند: «با این کارتان دو گناه مرتکب شدید؛ یکی اینکه بدون آنکه نیازی به این مقدار پرتقال داشته باشیم، خریدید و اسراف کردید، دیگر اینکه عده‌ای را از خرید میوه‌ ارزان -که استطاعت خریدش را داشتند- محروم کردید. حالا هم پرتقال را پوست بکنید و پره‌پره کنید و شب موقعی که مردم برای خواندن نماز می‌آیند، به آن‌ها تعارف کنید که بخورند. شاید به این ترتیب خدا از سر تقصیرات شما بگذرد!" 📚http://emam.com/posts/view/28235/ پ.ن: این رفتار امام خمینی (رحمت الله علیه) تمام کیان نظام سرمایه‌داری را که بر اصول خودخواهی، نفع شخصی و لذت گرایی استوار است به چالش می‌کشد! دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم : ✅https://eitaa.com/Tamooll