eitaa logo
تنبیه الأمة
2.5هزار دنبال‌کننده
171 عکس
77 ویدیو
22 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @saleh63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۱) 📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی 🖋 علی اشراقی 🔸 این روزها جناب علوی بروجردی مصاحبه‌ مجددی با مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد - رسانه دارای رویکرد مشخص در اقتصاد و سیاست- داشته است و در ادامه مصاحبه سابق که ظاهرا به مذاق رسانه مزبور بسیار خوش آمده بود، از جایگاه یک عالم دینی مباحثی متنوع در اقتصاد و سیاست و دیگر علوم انسانی و اسلامی مطرح نموده است. 🔹 رویکرد اصلی این مصاحبه که از جهت‌گیری پرسش‌های مدیر رسانه مذکور و تأکیدهای مصاحبه‌شونده کاملا روشن است، نفی دخالت در اقتصاد از دیدگاه اسلامی و ضرورت سپردن امر اقتصاد و بلکه سیاست و اجتماع به عقلاست (که البته مراد ایشان متخصصین علوم غربی هستند.) ❗️اما کاش لااقل خود مصاحبه‌شونده به گزاره خود پایبند می‌بود، چه آن که از ابتدا تا انتها بدون داشتن کمترین تخصص و صرفا براساس مطالعات سطحی و پراکنده خود در بسیاری از مسائل بانکی و اقتصادی و سیاسی و... ورود کرده و به گمان خویش دیدگاه مقابل را با چاشنی تعریضات، به نقد می‌کشد! ♨️ نتیجه نیز آن‌که با وجود بنای مصاحبه‌کنندگان بر همراهی، اما برای حفظ وجاهت مصاحبه، در موارد متعدد مجبور به اصلاح و تذییل کلام گوینده می‌شوند! ✅ البته جناب ایشان نیز چون دیگران در طرح برداشت خود آزاد است، اما این خطاهای مکرر و در کلام ایشان، ضمن مصاحبه‌ای که با قدرت رسانه‌ای دنیای اقتصاد بازتاب بسیار یافته، تکلیفی متوجه متخصصان واقعی فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر تخصص‌های مرتبط حوزوی می‌سازد تا با نقد و بررسی آن از ساحت علمی حوزه‌های علمیه دفاع نمایند و در ذهن عموم مخاطبین و آشنایان به رشته‌‌ اقتصاد و علوم اجتماعی چهره مشوشی از فهم حوزویان از بانک و اقتصاد و بهره و... تثبیت نگردد. ‼️ شاهد آن‌که مصاحبه شونده جایی سود بالای بانکی را ربوی و مانع تولید واقعی می‌داند و معتقد است سود بالای بانکی ناشی از بنگاه‌داری بانک‌هاست و اما کمی بعد، کلام مصاحبه‌گر درباره امکان مجاز بودن نرخ بهره تعادلی حتی بسیار بالا چون هفتاد و هشتاد درصدی را تأیید می‌کند!! ‼️ چنان‌که در نمونه‌ای دیگر گوینده ضمن عدم توانایی در تفکیک صحیح بین علم اقتصاد و مکتب اقتصادی، بر بی‌ارتباطی اسلام با مقولاتی چون اقتصاد و تورم و تولید پافشاری می‌کند و نتیجه می‌گیرد که اسلام مکتب اقتصادی خاصی نیز ندارد؛ اما در جای دیگر تلاش بر تطبیق احکام اسلام با اقتصاد آزاد و سرمایه‌داری می‌کند! 🔺 بدیهی است که علمای اقتصاد اسلامی نیز مدعی نیستند که اسلام همه قوانین علمی و تکوینی اقتصادی را در آیات و روایات بیان کرده و نیازی به بهره‌گیری از تجارب بشری نیست. انتساب این ادعا به ایشان تنها از روی یا بوده‌است، ❓اما آیا دیدگاه تبیین شده براساس احکام اسلام در کتبی چون اقتصادنا برای تبیین چارچوب یک مکتب متمایز از سرمایه‌داری و سوسیالیسم کافی نیست؟ به علاوه آیا با تحقق عملی ممنوعیت ربا و قمار و ضرر و اکل مال به باطل و احکام خاص در تملک اولیه و توزیع ثانویه و باز توزیع و مصرف اموال و نیز با پذیرش مفروضات اعتقادی اسلامی، نیازمند علم اقتصادی فی الجمله متفاوت با علم اقتصاد مبتنی بر نهادهای نظام سرمایه داری نیستیم؟ علمی که چگونگی دستیابی به اهدافی چون رشد و توسعه و عدالت در این نظام اقتصادی و نهادهای شکل‌گرفته براساس آن را تبیین کند؟ حتی برای انکار این مدعا نیازمند ورود تخصصی به فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی هستیم که به اقرار خود گوینده قطعا خارج از توانمندی ایشان است. 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد👇🏻 @Tanbiholomah
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۲) 📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی 🖋 علی اشراقی 🔻 جالب‌تر آن‌جا که مصاحبه شونده، در مقام استدلال بر غلط بودن دخالت فقها در مسائل اقتصاد و بانکداری، موضوع شناسی را صرفا وظیفه متخصص دانسته، وظیفه فقیه را تنها بیان حکم شرعی کلی، فارغ از موضوع محقق می‌داند، اما خود برای اثبات مهم‌ترین گزاره‌اش در مصاحبه -که بسیار مورد پسند رسانه مذکور نیز قرار گرفت!- به اجبار وارد موضوع‌شناسی قراردادهای بانکی می‌شود! آن‌جا که ایشان اصل روند بانکداری غربی را عقلایی و مشروع می‌داند و دخالت فقها در بانکداری را از اساس غلط عنوان می‌کند، و در مقام تبیین مقصود خود به پایین بودن سود وام‌های بانکی و جبران‌کننده‌بودن تورم آن استناد می‌کند و در ادامه نیز به مقایسه آن با کارمزد قرارداد قرض الحسنه اقدام می‌کند! 🔺 این نحوه ورود نادانسته خود ضرورت تلاش فقهای موضوع‌شناس برای فهم عمیق از ماهیت پول، مسائل بانکی و روابط کلان اقتصادی و بر آن اساس، درک نسبت «نرخ بهره» -به عنوان محور کلیدی تحلیل‌های اقتصادی و نیز روابط بانکی و مالی- با موضوع «ربای» محرم در شریعت را یادآور می‌شود. ♨️ بگذریم از نفس مدعای عجیب مذکور که فساد آن برای کسانی که اندک آشنایی با اقتصاد و بانکداری غربی دارند، واضح است. چه آن‌که بانک تجاری، لزوما بنگاهی به دنبال کسب سود است و برای کارایی خود، در هر دو جانب تجهیز و تخصیص میان مدت و بلند مدت عموما نرخ بهره‌ی بالاتر از تورم را دریافت و پرداخت می‌کند. 💢 طبعا در این مجال مختصر، فرصت شرح بیش‌تر نیست؛ اما به نظر می‌رسد اصل توصیه ایشان در واگذاری امر به متخصصین، امری عقلایی و صحیح است و البته بر همین اساس شایسته است که نخست خود ایشان با هر انگیزه‌ که دارند، در حوزه‌هایی تخصصی چون فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر علوم انسانی صرفا با اتکا به این سطح آگاهی عمومی، اظهار نظر رسانه‌ای نفرمایند؛ چرا که هم خلاف شأن علمی حوزه فخیم قم با متخصصان متعدد در این موضوعات است و هم ممکن است سبب طمع بیش‌تر برخی جریانات خاص بر بهره‌برداری از امثال ایشان شود. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ صلح و قیام امام حسن علیه السلام برای مفتضح‌کردن معاویه 💠 امام خمینی قدس سره 🔸 از اول تاریخ بشر تا حالا، دولت های جائر را مقابلشان انبیا ایستاده بودند و علما ایستاده بودند، آنها عقلشان نمی رسید؟! خدای تبارک و تعالی که موسی را می فرستد که این شاهنشاه را از بین ببر، خدای تبارک و تعالی مثل من و شما نمی دانست قضیه را که نباید با شاه مخالفت کرد؟! 🔺 در روایت است که، طبری نقل می کند که (ملک الملوک) را پیغمبر فرموده است که منفورترین کلمات است پیش من، یعنی شاهنشاه، این جزء کلمات منفور است که به کسی از بشر نسبت داده شده، این مال خداست. 🔻 از اولی که بساط انبیا بوده است تا زمان رسول اکرم تا بعدها زمان ائمه (علیهم السلام) مرتب مقابله کردند، توی حبس هم بودند مقابله کردند، موسی بن جعفر توی حبس هم مقابله می کرد، حضرت ابی عبدالله با آن تقیه کذائی و کذائی، آن روایت معموله را می فرماید و مقابله می کند با آنها، مقابله می کند؛ با کلام، با تبلیغ، تبلیغ بر ضدشان می کند، مردم را سوق می دهد به خلاف آنها. ♨️ معاویه یک سلطانی بود در آن وقت، حضرت بر خلافش قیام کرد در صورتی که آنوقت همه با آن مردک بیعت کرده و سلطانش حساب می کردند، حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتی که می توانست، وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن شرایط کرد که مفتضح کرد معاویه را، آن قدر که حضرت امام حسن معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که سیدالشهدا یزید را مفتضح کرد. صحیفه نور، امام خمینی، ج، ص ۱۵۳ @Tanbiholomah
❇️ روزی که مسلمان از غیر مسلمان شناخته می‌شود 💠 امام خمینی قدس سره 🔸 سلام الله علیه آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. 🔺 اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل کند با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. گمان نکنید که این مشکلات برای من و شماست، هر چه مشکلات زیادتر باشد، أجرش زیادتر است، الهیتش زیادتر است. 🔻 اگر آدم در حال خیلی وسعت، در حال خیلی تفریح و تفرح، گرایش به اسلام کند، اینکه چیزی نیست، خوب همه وقتی که وقت نتیجه بردن است حاضرند. ✅ آن روزی که برای اسلام زحمت پیش می آید، آن روزی که زحمت و مرارت دارد، آن روزی که خون دارد، آن روزی که رنج دارد،آن روزی که با سر نیزه آدم مقابل است، آن روزی که با توپ و تانک مقابله می کند، آن روز، روزی است که مرد از غیر مرد تمیز داده می شود، مسلمان از غیر مسلمان. آن روز، روزی است که روز أجر است، روزی است که خداوند توجهش را به این ملت کرد. 📚 صحیفه نور، امام خمینی، جلد ۸، صص ۸۹ و ۹۰. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14 Shaban 1415.MP3.m4a
9.04M
❇️ تبیین معنای «اضطرار» به امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) 🎙مرجع تقلید شیعه، حضرت آیت الله حاج شيخ حسين وحيد خراسانى (سلّمه الله) 📆 ١٤ شعبان ١٤١٥/ ٢٦ دى ١٣٧٣ https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️همه‌پرسی برای مردم‌سالاری یا برای گروکشی جناحی؟ 🖋حسین محمودزاده 🔹همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) تبدیل به تجربه‌ای عبرت‌آموز و محل بحث در علوم سیاسی گردید. برای برخی نظریه‌پردازان و تحلیل‌گران سیاسی، این پدیده به نوعی‌ مرز میان دموکراسی سازگار با تخصص‌گرایی را با دموکراسی عوام‌فریبانه‌ی تخصص‌ستیز،‌ که معمولا مرزی خاکستری و نامشخص است، به وضوح نشان داد. همچنین از نظر برخی دیگر از پژوهشگران، مرز میان رفراندوم حقیقی در کارکرد درستش -که مبتنی بر نیازهای واقعی‌ست- و رفراندوم جعلی -که ابزار جناحی بازیگران سیاسی عرصه‌ی حاکمیت است- در فرایند انجام و نتیجه‌ی این همه‌پرسی مشخص شد.* کوتاه سخن، عبرتی که جلوی چشم همه قرار گرفت این بود اگر رفراندوم به جای کارکرد درست خود، تبدیل به ابزار گروکشی سیاسی و جناحی برای غوغاسالاران شود، اتفاقا می‌تواند از بدترین موانع مردم‌سالاری حقیقی به شمار رود. 🔹اخیرا رهبری معظم انقلاب با بیان چند پرسش ساده در مورد همه‌پرسی، لزوم تخصص‌گرایی در امور کلان کشور و پرهیز از غوغاسالاری و عوام‌زدگی را یادآوری کردند؛ از قدیم هم گفته‌اند که انبر را به آتش بگذار تا گنهکار خود را رسوا کند! طبیعی‌ست غوغاسالاران از این پرسش‌ها برآشفتند، و با آب و تاب مغلطه‌ها بافتند. ⁉️ اما سخن ساده بود و پرسش‌ها صریح: آیا امور گوناگون کشورداری تخصصی هستند یا غیرتخصصی؟ 🔹 اگر کسی اعتقاد دارد بزرگ و کوچک امور کشور غیرتخصصی هستند و رای همگان در تمام آن‌ها از ارزش مساوی برخوردار است، چه بسا واقعا جایی برای صحبت با چنین شخصی باقی نمی‌ماند. اما اگر قبول داریم امور گوناگون کشورداری تخصصی هستند، آیا بهترین راه حل جمع بین نظر اکثریت و تخصص‌محوری، این نیست که مردم متخصصین مورد اعتماد خویش را برای تمشیت امور گوناگون و گسترده در دوره‌های مشخص انتخاب کنند، چنان‌که در نظام پارلمانی و رفت و آمد دولت‌ها در تمامی کشورهای مدرن شاهد هستیم؟ ⁉️پرسش دوم نیز ساده‌تر از پرسش اول: غوغاسالارنی که ساعت به ساعت بر طبل رفراندوم می‌کوبند و با انگیزه‌های جناحی، عوام‌گرایی و تخصص‌ستیزی را به جای مردم‌سالاری بر مردم عادی قالب می‌کنند، بگویند کدام کشور توسعه یافته تا به حال چنین روشی انتخاب کرده؟ کدام یک از قبله‌های آمال این جماعت، سیاست‌های کلان استراتژیک و فراقوه‌ای و فراجناحی خویش را، از جنگ سرد گرفته یا قبلش، تا بعدش و تاکنون به رای عمومی گذاشته است؟ برای مثال آیا خطوط کلی سیاست‌ خارجی آمریکا -که در هیچ دولتی تغییر نکرده- تا به حال به رای عمومی مردم گذاشته شده؟ آیا آحاد مردم امریکا در چند دهه‌ی اخیر - چه در همان انتخابات‌های ریاست جمهوری و چه همه‌پرسی مجزا- گزینه‌ای کاملا متفاوت و جدید در سیاست خارجی کشورشان برای انتخاب داشته‌اند؟ ✅هوچی‌گری‌های عده‌ای پس از سخنان رهبری کاملا قابل درک است؛ پرسش‌های ساده، غوغاسالاران را عصبی کرده. * - https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/what-was-wrong-with-the-brexit-referendum-and-what-would-be-wrong-with-a-second/ https://eitaa.com/Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹استاد میرباقری: ما نیز ضربه‌های کاری وارد کرده‌ایم... https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی (۱) 🖋 علی محمدی 🔹الان که در حدود ساعت 4 بامداد در حال خستگی این مطلب را می‌نویسم، چند ساعتی است که از یک سفر حدود 50 ساعته از اصفهان برگشته‌ام. سفری خانوادگی که در آن باغ پرندگان، سی و سه پل، زینبیه، اکواریم، پارک جنگلی ناژوان را قریب به 25 ساعت از نزدیک مشاهده کرده‌ام. 🔹 و اما گزارشی از این سفر: ➖در اماکنی که ذکر شد (به جز پارک جنگلی ناژوان که تعداد کمتر بود)، تقریبا بین 15 درصد سر برهنه (بی‌حجاب) به چشم می‌آمد. ➖تقریبا به همین مقدار هم محجبه دیده می‌شد. (این تعداد در پارک جنگلی ناژوان بیشتر بود که شاید علت آن این بود که اماکن دیگری که ذکر شد، توریستی‌تر محسوب می‌شوند.) ➖تقریبا اکثر قریب به اتفاق جامعه مذهبی، تذکر لسانی هم نمی‌دهند و با تعدادی از آنها که صحبت کردم قائل بودند: «ما مردم نمی‌توانیم درگیر شویم و این کار حاکمیت است و ما حداکثر بتوانیم به لطافت تمام تذکر لسانی بدهیم». بگذریم که همین ها هم اکثر تذکر لسانی لطیف و لیّن هم نمی‌دادند. ➖به جز بخش «آکواریم»، در بقیه مکانهایی که گفته شد، هیچ تذکر و یا هشداری از توسط متولیان اداره و بخش حراست به مراجعه کنندگان داده نمی‌شد و البته این بار هم یک بنر بزرگ بر سر در همه این اماکن زده بودند که «از دادن خدمات به افراد بی‌حجاب معذوریم و ... و طبق ماده فلانِ قانونِ فلان کسانی که کار حرامی را در سطح عموم جامعه انجام دهند، تا فلان تومان جریمه می‌شوند یا تا فلان تعداد شلاق می‌خورند. ➖ در بخش آکواریوم، چند جوان تقریبا شیک پوش امروزی که ازانتظامات آنجا بودند و هر چند دقیقه یکبار فریاد می‌زدند: «عکسبرداری و فیلمبرداری از ماهیها با فلش ممنوع است»، با دیدن خانومی که شال و روسری به سر نداشت، نه خیلی آهسته و نه خیلی بلند می‌گفتند: «لطفا روسری و شالتان را روی سرتان بیندازید!». این تقریبا مؤثرترین کاری بود که درباره حجاب در این چند روز دیده‌ام. ➖البته بودند افراد مذهبی که هنوزهم به صورت خودجوش پیگیر تذکر زبانی به بی‌حجابها بودند و عرصه را خالی نکرده بودند. در مواردی هم بعضا لااقل به صورت کوتاه، تأثیری هم می‌گذاشتند، ولی با دور شدنشان معمولاً دوباره شالها و روسری ها به وضع قبلی برمی گشت. البته برداشت من این است که در موارد اثرگذاری هم اینکه مخاطب نمی‌دانست اینها مسئولیتی دارند یا بدون داشتن مسئولیت رسمی اقدام به تذکر کرده اند، بی تأثیر نبود. مسئول انتظامات بودن، یکی از وجوه تأثیرگذاری تذکرات لسانی بود. به نظرم می‌رسد که «تذکر لسانی» در نظام معنایی عموم مردم، کاری حاکمیتی است نه عمومی (کاری به اینکه این تلقی درست است یا نه، ندارم.) ➖حدود 3 الی 4 درصد، پا را از بی‌حجابی فراتر گذاشته بودند و برخی با شلوارهای شکاف خورده و برخی با لباسهای کوتاهِ نیم تنه و برخی با پیرهن و دامن و برخی با آرایشهای وحشتناک و برخی با دوچرخه سواری و ...، سعی در افق‌گشایی در عرصه بی‌حجابی داشتند و به قول برخی دوستان، داشتند برای آینده، تصویرسازی و افق‌پردازی می‌کردند. ادامه در فرسته بعد👇 https://eitaa.com/Tanbiholomah