eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🖌 دلنوشته ای از آیت الله سید محمد علی مدرسی یزدی الحمد لله کثیرا کثیرا دیشب خاص بود؛ دیشب آسمان فلسطین پر نور بود؛ دیشب خلایق، به آسمان فلسطین خیره شدند و رقص صواریخ و طیر ابابیل را به تماشا نشستند؛ برخی با ذوق و برخی با خوف! حمله قدری دیر شد اما پر زور شد. این حجم و این دقت فرا تر از تصور دشمن عربده کش بود. روحیه مقاومان در لبنان، غزه و در همه جا جان جدید گرفت و خنکایِ دلها را بر انگیخت. یاغیان را به حفره های زیرِ زمین کشاند و ذلت و اضطراب را بر پیشانی نحسشان نشاند! عربده کشی اسرائیلیان در گلو شکست. در تاریخ ۷۰ ساله نزاع صهیون و مسلمان گوش ها عادت به خبر بد برای مسلمانان و خبر خوش برای اسرائیلیان کرده بود، انقلاب اسلامی این زنجیره ی شوم را شکست. دیشب چه خوش خبر بود! هر بار یک رکورد تاریخی؛ تا دیروز( نوبت قبل) اسرائیل جعلی در طول هفتاد سال آن همه بهپاد و موشک عادی به خود ندیده بود ( هر چند اصابت زیاد نبود)، تا امروز این همه موشک اصابت شده ویرانگر و وحشت زا را تجربه نکرده بود! دشمن از نو محاسبات خود را مرور خواهد کرد. تکنولوژی برای حق طلبان ( در عصر حاضر) ضرورتی مضاعف دارد و صحیفه فقه آن را از عزائم فرائض می شمارد. تصور نشود قضیه پایان یافته ؛ آبشار حوادث همچنان جاری است؛ خبرها از همه نوع و گاه مهم به گوش خواهد رسید...؛ خاور میانه ی شگفتی است! خاور میانه عجیب تاریخ ساز شده! "انقلاب اسلامی" هم در نقطه کانونی آن قرار گرفته. الحمد لله کثیرا وله الشکر جزیلا @Tanbiholomah
ا ﷽ ا 🔶مراسم بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، مجاهد کبیر، عبد صالح خدا، حجةالاسلام و المسلمین سید حسن نصر الله رضوان الله تعالی علیه 🔰سخنران : حجة الاسلام و المسلمین سید هاشم الحیدری زید عزه از رهبران جبهه مقاومت عراق 🔰و با فیض روضه حجةالاسلام استاد شحیطاط زید عزه 🔰زمان: یک‌شنبه 15 مهرماه همراه با نماز عشا 🔰مکان: مسجد مدرسه امام کاظم علیه السلام 🔶از عموم مردم عزیز خصوصا اساتید، فضلا و طلاب محترم و خانواده‌ های محترمشان دعوت می‌گردد دراین مجلس تعظیم مقام علم و فضلیت و شهادت حضور یابند. 💠از طرف مراکز فقهی و تخصصی و مدارس علمیه قم
ا ﷽ ا ❇️انتخاب (نه چندان) سخت 🖋جلال الدین احمدی 🔹در این ایام، مردم جهان، با پدیده ای مواجهند که بی رحمی و خوناشامی و قتل عام را به حد نهایت خود رسانده است. قومی که از هیچ کشتار و جنایتی حتی نسبت به نوزادان و مادران و پیران، اِباء ندارد و گویا هر چه بر تعداد کسانی که کشته افزوده می شود خوناشام تر می گردد، اسلحه می کشد و می کشد، تحقیر می کند و می ترساند و می خندد، از لرزه و دلهره کودکی که مادرش در برابرش پر پر شده، لذت می برد و برایش موشک یادگاری می فرستد، موشک سنگر شکن، بمب فسفری و بالاترین تکنولوژی های نظامی. 🔹در مقابل، جبهه ای تشکیل شده است که مقاومت و پایداری در برابر ظلم را آرمان خود قرار داده و از مال و جان و هستی خود، در راه مبارزه با ظلم و ستم جنایتکاران، مضایقه نمی کند. این جبهه، خواه در فلسطین و لبنان و خواه در یمن و عراق و ایران، به تاسی از امام حسین (علیه السلام)، شعار «هیهات منا الذله» را نصب العین خود قرار داده است و همچون کوه مستحکم، با کمترین امکانات، اما با ایمانی محکم همچون فولاد، آب دیده شده و خون شهیدانش، نه تنها تضعیفش نمی کند بلکه قدمهایش را استوار تر می نماید؛ اینان مصداق کلام الهی هستند که «اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ؛ همانا خداوند کسانی را دوست دارد که صف بسته در راه او پیکار می‌کنند، چنان‌که گویی بنای بسیار مستحکم سُربی هستند»[سوره صف۴]. اینان محبوبهای پروردگارند که به آنها چنین بشارت داد « یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِیها نَعِیمٌ مُقِیمٌ؛ پروردگارشان آنها را به رحمتی از ناحیۀ خود و رضایت [خویش] و باغ‌هایی از بهشت بشارت می‌دهد که در آن نعمت‌های جاودانه دارند».[1] هر انسان آزادمردی با هر دین و آیینی، در برابر عظمتشان سر تعظیم فرو می آورد و ناخود آگاه آنها را می ستاید هر چند آنها دل به وعده الهی محکم کرده اند که جانشان را می خرد و بهشتش را عوض می دهد[2] و به تعبیر آیه 74 سوره انفال مومنین واقعی اینان هستند (هم المومنون حقا) که ایمانشان را با جهاد در راه خدا، آبدیده کردند. اگر بمیرند شریفترین مرگها را برگزیده اند (اشرف القتل قتل الشهداء[3]) و اگر بمانند مایه عزت اسلام و مسلمین هستند (جَعَلَ اللهُ الجِهادَ عِزّاً لِلاسلام[4]) و شرف و افتخار را برای فرزندان خود به ارمغان می آورند (اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً[5]). ♨️اما ما؛ ما که در صف این بندگان ویژه پروردگار قرار نگرفته ایم، ما که نتوانسته ایم از جان و مال خود بگذریم، دو راه داریم: ⬅️می توانیم بی تفاوت بمانیم و حتی استقامت این قهرمانان را مانع آسایش و خوشی و خوش گذرانی خود بدانیم و به بهانه آب و نان و با این شعار که دیگر مردم تحمل ندارند و می خواهند زندگیشان را بکنند، کنار بکشیم و غر بزنیم و به زندگی حیوانی خود بپردازیم و عملا با خالی کردن پشت آنان، زمینشان بزنیم چنانچه کوفیان با یاران علی (علیه السلام) چنین کردند و ناله علی (علیه السلام) بلند بود که « نفرين بر شما كوفيان كه از فراوانى سرزنش شما خسته شدم. آيا به جاى زندگى جاويدان قيامت به زندگى زود گذر دنيا رضايت داديد و بجاى عزّت و سر بلندى، بدبختى و ذلّت را انتخاب كرديد ... شما را پشتوانه خود نمى پندارم، شما ياران شرافتمندى نيستيد كه كسى به سوى شما دست دراز كند. به شتران بى ساربان مى مانيد كه هر گاه از يك طرف جمع آورى گرديد، از سوى ديگر پراكنده مى شويد.»[6] ⬅️و می توانیم همچون یاران پیامبر که « الَّذينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ‏ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلاَّ يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ» (كسانى كه هنگامى كه نزد تو آمدند تا آنان را [براى رفتن به سوى نبرد] سوار مركبى كنى، گفتى: [به سبب نبود امكانات‏] بر مركبى دسترسى ندارم تا شما را به جهاد برم، [از نزد تو] بازگشتند در حالى كه به خاطر غصه و اندوه از ديدگانشان اشك مى‏ريخت كه چرا چيزى نمى‏يابند تا [در نبرد با دشمنان‏] هزينه كنند) [7] حسرت بودن با آنان را بخوریم و ابراز عشق و محبت خود را از هر راه ممکن، نثارشان کنیم که « هر چند توفیق جهاد در کنار شما را نداریم اما دلهایمان با شماست و چشمانمان پر از اشک و امید روزی را داریم که به شما ملحق شویم.» ——————— 1. سوره توبه 21 2. سوره توبه آیه 111 3. بحار، ج ٧٧، ص ١٣٣ 4. بحار، ج ٢٩، ص ٢٣٣ 5. وسائل، ج ١١، ص ٩ 6. نهج البلاغه خطبه 34 7. سوره توبه 92 @Tanbiholomah
﷽ ❇️روش تحلیل در امور سیاسی اجتماعی ✍محمدحسین رضازاده 🔹اشاره انسان مومن کسی است که نسبت به حوادث پیرامون خود دارای بصیرت است (وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ‏] بِمَوَاضِعِ الْحَق‏. نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 173) و به جهت علم و آگاهی ای که نسبت به شرائط پیرامونی خود دارد پیچیدگی های حوادث او را از تشخیص و تصمیم درست باز نمی دارد. (عن الصادق علیه السلام: الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس‏. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 27) همچنانکه اصل داشتن تحلیل نسبت به اتفاقات و مسائل روز یک ضرورت برای انسان مومن و مجاهد است رعایت ضوابط تحلیل و به دست آوردن تحلیل درست نیز به همان میزان ضرورت دارد چه اینکه تحلیل نادرست از شرائط یعنی به دست آوردن آدرس غلط و در نتیجه گرفتن تصمیم نادرست. آنچه در ادامه می آید سرفصلهایی است برای آنکه بتوانیم در تحلیل های خود دقیق تر و سنجیده تر عمل کنیم و واقعیات را از لابه لای شلوغی های پیرامون مان بهتر ببینیم. تحلیل وضعیت موجود و دور اندیشی نسبت به آینده کنشی است فکری و اندیشه ای که کاملا تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار می گیرد که اگر به این عوامل دقت نشود و و مقدمات تحلیل را به درستی نپیماییم در نتیجه به خطا خواهیم رفت و باطل را حق می بینیم و حق را باطل. ✅عوامل اثرگذار در ارتقاء تحلیل و برآورد از آینده 1⃣حرکت از مبانی و اصول به مصادیق یکی از مهمترین عوامل اثر گذار در صحت و دقت تحلیل ها توجه به مبانی و اصول و اهداف کلان و کلی است. گاهی شخص بدون توجه به این مبانی به تحلیل یک حادثه می پردازد و یا بر اساس تحلیل خود تصمیمی را می گیرد که نادرست است و این نادرستی ریشه در همین عدم توجه به مبانی بوده است. در یک مثال روشن کسی که اعتقادی به خداوند، دین و راهبردهای کلان دین برای هدایت انسان ها ندارد و فقط مسائل را سیاسی محض تحلیل می کند ممکن است تحلیلش از واقعه عاشورا، شکست باشد و در نتیجه در مقام توصیه، توصیه ای بکند که منجر به چنین شکستی نشود ولی کسی که معتقد است ارزش حفظ دین خداوند از هر ارزشی بالاتر است و می بینید که واقعه عاشورا چنین دستاوردی دارد تحلیلش متفاوت خواهد بود. باید دقت کرد که بحث ما یک بحث انتزاعی محض نیست که بگوییم اعتقاد نیاز نیست بلکه یک تحلیلگر می تواند بر اساس مبانی گوناگون تحلیل کند و ولو اعتقاد نداشته باشد بلکه بحث ما یک بحث واقعی است. در واقعیت در بسیاری از مواقع عدم اعتقاد محکم به برخی از مبانی فکری سبب می شود تا در کشاکش حوادث روزمره و طوفان شبهات توجه انسان از عناصر اساسی در ساحت اندیشه کم شود در نتیجه این مبانی و اصول در شکل گیری تحلیل کمتر دخالت داده شود. یکی از مثال های جالب برای این موضوع نحوه برخورد و تحلیل دو دسته از افرادی که در جامعه اسلامی صدر اسلام بوده اند در مواجه ی با جنگ احزاب است که قرآن نقل می کند: قرآن ابتدا توصیفی از شدت جنگ احزاب بیان می کند: إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا(10) هُنَالِكَ ابْتُلىِ‏َ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُواْ زِلْزَالًا شَدِيدًا(11) سپس واکنش و تحلیل دو گروه را بیان می کند. گروه اول منافقین و کسانی که در قلب هایشان مرض وجود دارد. تحلیل این دسته از دیدن صحنه سخت جنگ شکست قطعی، خسارت و ناتوانی در برابر دشمن است: وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبهِِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا(12) وَ إِذْ قَالَت طَّائفَةٌ مِّنهُْمْ يَأَهْلَ يَثرِْبَ لَا مُقَامَ لَكمُ‏ْ فَارْجِعُواْ وَ يَسْتَْذِنُ فَرِيقٌ مِّنهُْمُ النَّبىِ‏َّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَ مَا هِىَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا(13) گروه دیگر مومنان هستند برآورد این دسته این است که این سختی طبیعی و مطابق برنامه است و فریب و خسارتی در کار نیست و مسیری است که باید طی شود: وَ لَمَّا رَءَا الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُواْ هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا(22) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇 @Tanbiholomah
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 2⃣نگاه جامع و کلان عنصر بعدی در دستیابی به تحلیل درست و دقیق داشتن نگاه جامع و کلان است. در غالب موارد حوادث اجتماعی و سیاسی دارای درآمیختگی و درهم تنیدگی هستند علی رغم اینکه هر کدام عوامل و ظرف تحقق خود را دارند و در مجموع یک سیر و حرکت را شکل می دهند. تحلیل ما از شکست یا پیروزی، توان یا عدم توان، مثبت یا منفی و ... نسبت به یک حادثه باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه آن حادثه را با مشخصات و خصوصیات شخصی آن می بینیم باید جای آن حادثه در نسبت به سایر حوادث و امور دیگر را نیز پیدا کنیم و نگاهی مجدد به همه ی این حوادث داشته باشیم. ممکن است اگر کسی در هنگامه ی رزم در دل یک لشکر دوربینی را دست بگیرد و از اتفاقاتی که درون این لشکر در حال رخ دادن است فیلم بگیرد، تصاویری را ببیند که حاکی از فشل بودن و به هم ریختگی لشکر است مثلا عده ای کشته می شوند و بر زمین می افتدند، عده ای زخمی شده و از حرکت باز می مانند، سربازی اسلحه از دستش افتاده و توانی برای ادامه مبارزه ندارد، دو همرزم در حال دعوا با یکدیگر بر سر غنیمتی هستند، سربازی در عملی غیر انسانی و غیر شرعی بدون ضرورت اسیری را می کشد، سرباز دیگری از تدبیر فرمانده ناراحت است و ناسزا می گوید و ... ولی این لزوما همه ی ماجرا نیست و لذا ممکن است اگر همین دوربین را بالا ببریم و از آنجا به کل میدان رزم نگاهی بکنیم چه بسا همین لشکر را در حال پیش روی به سمت مواضع دشمن ببینیم. نگاه کلان و جامع نسبت به نقاط قوت و ضعف، جبهه های رویارویی با دشمن، حرکت جمعی و تاریخی و اموری از این دست می تواند در صحت و دقت تحلیل ما تاثیر گذار باشد. 3⃣دریافت اطلاعات میدانی از منابع موثق طبیعی است که تحلیل و پیش بینی تحولات آینده صرفا یک فعالیت ذهنی و بر اساس اطلاعات سابق نیست بلکه نیازمند اطلاع از آخرین اتفاقات و حوادث در عالم خارج است. در واقع موضوع تحلیل های ما از وضعیت حال و آینده همین حوادث خارجی و میدانی است و به عبارت دیگر قرار است همین حوادث و اتفاقات را تحلیل کنیم. در نتیجه اهمیت صحت و وزن این حوادث به وضوح آشکار می شود. اگر اطلاع ما از میدان کم و ناقص باشد، و یا اساساً اطلاعاتی نادرست و کذب داشته باشیم و یا برخی اخبار و اطلاعات برای پر رنگ شود و برخی دیگر کم رنگ و وزن دهی مناسبی به اخبار و اطلاعات نداشته باشیم به احتمال زیاد در تحلیل خود دچار اشتباه می شویم. در قرآن کریم به ما دستور داده شده است که اگر فاسقی خبر آورد خبر او را بدون تحقیق و راستی آزمایی نپیذیرید چه اینکه ممکن است خبر فاسق خلاف واقع باشد و در نتیجه منجر به گرفتن تصمیمی نادرست شود. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6) به همین مناسبت شایسته است به این نکته توجه شود که یکی از مهمترین راههای دشمن برای برهم زدن دستگاه محاسباتی ما و در نتیجه ارائه ی تحلیلهای غلط و اتخاذ تصمیمات نادرست همین است که نگذارد ما واقعیت خارجی را درست ببینیم. مثلا در شرائط حساس جریان ارجاف و پراکندن شایعه های دروغ و دلهره آور را به راه می اندازد و قرآن هم با حساسیت بالا به پیامبر ص دستور می دهد که با این جریان برخورد سخت و جدی داشته باشد: لَّئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجَُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا(60) مَّلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَ قُتِّلُواْ تَقْتِيلًا(61) سُنَّةَ اللَّهِ فىِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تجَِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(62) همچنین برای ناکام گذاشتن مغرضین و یا به جهت اینکه مومنین از روی غفلت به شایعه پراکنی دامن نزنند دستور می دهد که اخبار مربوط به جنگ و صلح را همینطور برای دیگران بازگو نکنید و به متولیان امر ارجاع دهید: وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً (83) ادامه در فرسته بعدی👇👇👇 @Tanbiholomah
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 برخی افراد در شرائط حساس اخبار را بدون بررسی منتشر می کنند و برای اینکه دروغ هم نگفته باشند می گویند که ما صرفا نقل قول می کنیم و خودمان از صحت و سقم این خبر اطلاعی نداریم و حال آنکه نمی دانند که گاهی اوقات نفس انتشار اخبار ضرر دارد و نباید انجام داد. در نهج البلاغه آمده است: ِ وَ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً همین مضمون در روایتی در امالی طوسی در ضمن وصایای رسول خدا ص به اباذر نیز آمده است: يَا أَبَا ذَرٍّ، كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَهُ. 4⃣روحیات و خصوصیات شخصیتی یکی دیگر از عوامل اثر گذار در ارتقاء سطح تحلیل ها نسبت به وضعیت حال و آینده روحیات شخصی افراد است. فکر انسان از ابعاد احساسی و عادات او جدا نیست و طبیعی است که این ابعاد در فکر تاثیر گذار است. هر چه روحیات، خصال و خصوصیات شخصیتی تکامل یافته تر باشد فکر و اندیشه دقیق تر می تواند کار خود را انجام دهد و اگر قوه عاقله در شخصی مقهور عادات و کمبودهای شخصیتی و درونی نشده باشد می تواند ضعف های درونی خود را تشخیص دهد و مراقبت که این ضعف ها در تحلیل های او اثر نگذارد. مثلا ممکن است در یک واقعه انسان ترسو، یا بخیل به گونه ای تحلیل کنند و در نتیجه تصمیم بگیرند ولی انسان شجاع و کریم به گونه ای دیگر. به همین جهت است که در نامه امیر المومنین به مالک اشتر حضرت از مشورت با کسانی که چنین ضعفهای شخصیتی دارند نهی می کنند: وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ الْأُمُورِ وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّه‏. برای اطمینان از اینکه ضعفهای شخصی و دورنی در تحلیل های ما اثرگذار نبوده است ابتدا باید این ضعفها را شناسایی کنیم و در مرحله بعد، پس از دستیابی به یک تحلیل آن را به افرادی که دچار آن ضعف ها نیستند ارائه دهیم تا ببینیم آنها چگونه می اندیشند. 5⃣استفاده از خرد جمعی همانگونه که در پایان مورد چهارم اشاره کردیم یکی از راههای ارتقاء سطح تحلیل و ایجاد دقت در آن استفاده از خرد جمعی است. انسان های غیر معصوم مجموعه ای هستند از ضعفها و قوت ها، توانمندی ها و نا توانی ها، کامیابی ها و ناکامی ها به همین جهت است که اگر شخص تحلیل گر نتیجه تحلیل خود را در دایره ای از افرادی که احساس می کند نسبت به دیگران از امتیازات بهتری برای دقت در تحلیل برخوردار هستند در میان بگذارد به نتیجه دقیق تری خواهد رسید. در روایتی آمده است: سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَنْ أَعْلَمُ النَّاسِ قَالَ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِه‏ (المحاسن، ج‏1، ص: 230) و نیز در کتاب غرر الحکم و درر الکلم از امیر المومنین ع نقل شده است: إضربوا بعض الرّأي ببعض يتولّد منه الصّواب. (غرر الحكم و درر الكلم، ص: 158) 6⃣تقوا و به دنبال حق بودن آخرین عامل و شاید مهمترین عامل در رسیدن به تحلیل ها و تشخیص های درست و دقیق رعایت تقوا و نکات اخلاقی است. قرآن کریم می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً (انفال:29) تقوا و رعایت ارزش های اخلاقی از دو جهت می تواند در رسیدن به حق مؤثر باشد: یکی هدایت ویژه الهی. شخص متقی توان خود را برای زندگی صحیح به کار بسته است ولکن ممکن است به جهت نقص های طبیعی ای که دارد در تحلیل مسائل دچار خطا بشود. خداوند هادی است و فوق همه اسباب می تواند انسان را هدایت کند و تقوا زمینه ی کسب این فیض الهی را فراهم می کند دیگری این است که تقوا سبب می شود که موانع درست دیدن واقعیت ها برطرف شود. انسان بی تقوا از مدار تربیت صحیح خارج شده است و مثلا کسب مال برای او یک ارزش مطلق شده است و به صورت ناخودآگاه به سمتی جذب می شود که منافع مالی برای او داشته باشد و همین خصوصیت می تواند در تحلیل او اثر منفی بگذارد و یا مثلا تقوا سبب می شود که انسان در یک محدوده ای اهل تحمل سختی ها شود و راحت طلبی به گرایش مطلق انسان تبدیل نشود اگر این تقوا و اثر آن نباشد ممکن است تحلیل ما از حوادث خارجی و در نتیجه تصمیمی که بر آن تحلیل استوار می شود ناشی از راحت طلبی بی قید ما باشد و در نتیجه به خطا رود. @Tanbiholomah
✍ هشدار حوزه‌های علمیه به رژیم جعلی صهیونیستی آیت الله اعرافی: هرگونه جسارت به مراجع عظام طوفان خشم آزادگان را در پی دارد 🔻 بیانیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دفاع از مرجعیت: ◻️ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ رژیم وقیح و حقیر صهیونیستی در اهانتی آشکار به بزرگان اسلام و تشیع و در اقدامی شنیع تصاویر مراجع عظام تقلید و مجاهدان فی سبیل الله را به عنوان اهداف ترور نمایش داده و بی‌شرمی و بی‌آبرویی را به حد اعلای خود رسانده است. مراجع عظام دین دامت برکاتهم در استمرار صراط نورانی پیامبران و اولیای الهی، عالی‌ترین رهبران و راهبران جهان اسلام هستند و به عنوان پشتیبانان، پناهگاهان و دلسوزان امت اسلامی و جامعه انسانی، جایگاه بی‌نظیر و والایی در میان کشورها و ملت‌های اسلامی دارند و مسلمانان حفاظت از آنان را از واجبات خویش می‌دانند. مراجع عظام و علمای اعلام بویژه این دو چهره تابناک در قلوب امت بزرگ اسلامی و ملت‌های منطقه و جهان آزاد جایگاه و منزلتی وصف ناپذیر دارند و هرگونه جسارت به ساحت نورانی آنان طوفان خشم امت و آزادگان جهان را درپی دارد. نمایش تصاویر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه‌ای و حضرت آیت الله العظمی سیستانی اهانتی آشکار بوده و نشان از جنون و حماقت سران این رژیم دارد و تبلور خوی استکباری و ضدبشری و ضداخلاقی این رژیم رو به اضمحلال دارد. حوزه‌های علمیه ضمن محکومیت این جسارت اعلام می‌دارد که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد بود و امت اسلامی این هتاکی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. حوزه‌های علمیه قم و نجف و سراسر جهان همراه با نهادهای علمی و دانشگاهی و امت اسلامی ضمن محکوم سازی این گستاخی، از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، مجامع علمی و فرهنگی و علمای ادیان و مذاهب مختلف مصرانه می خواهد در برابر این‌گونه رذالت‌ها ساکت ننشینند و از کیان علم، اخلاق و معنویت دفاع کنند. و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @Tanbiholomah
AudioCutter_21-14030722.mp3
3.2M
🎤 استاد آیت الله سید محمد جواد شبیری زنجانی "حفظه الله" تمجید از شعر سید حمید رضا برقعی در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹 به مناسبت روز بزرگداشت رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُتِل اصحاب الاخدود النار ذات الوقود اذ هم علیها قعود و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود ⬅️ صحنه هایی جانسوز از جنایات رژیم صهیونیستی و سوزاندن کودکان 🔹در برخی تفاسیر نقل شده است که آیات فوق در مورد حاکمی یهودیست که در زمان خود مؤمنینی را که به حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام ایمان آوردند، در کانال های آتش انداخته و می‌سوزاندند و خود به سوختن این بی گناهان می‌نگریستند! (تفسیر قمی ذیل آیات فوق) رژیم کودک کش صهیونیستی امروز نیز ادامه دهنده راه همان اسلاف کثیف خود هستند. و اینک ما نباید فقط نظاره گر باشیم. @Tanbiholomah
قلم‌به مزدان حقیر فارسی‌نویس بدانند..... @Tanbiholomah
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شرایط فعلی در جبهه مقاومت را چگونه باید تبیین کرد؟ 🎙پاسخ شفاف استاد میرباقری به اتهام "تئوریسین جنگ" بودن @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه های بعثی زمان جنگ شایعه کرده بودند امام (ره) از دنیا رفته است! ببینید واکنش امام راحل را @Tanbiholomah
31.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم | توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب بر فقاهت در حوزه‌های علمیه آیت‌الله شب‌زنده‌دار که جهت شرکت در جشن میلاد امام حسن عسکری علیه السلام و مراسم تلبس و عمامه گذاری تعدادی از طلاب و فضلای مدرسه علمیه معصومیه قم در بین اساتید و طلاب این مدرسه مبارکه حضور پیدا کرده بودند، با اشاره به تاکیدات و توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فقاهت در حوزه‌های علمیه گفت: پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوه‌های امتحان پس‌داده‌ی حوزه علمیه طی قرون متوالی در آن مراعات شود و در کنارش آنچه علم جدید در این ابواب رسیده است، مد نظر قرار بگیرد. به نقل از کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه @Tanbiholomah
عقلانیت و مقاومت در برابر اسرائیل.pdf
1.09M
🔹 عاقلانه فکر کنیم ⁉️آیا وظیفه ماست که در دفاع از فلسطین و لبنان با اسرائیل رویارویی کنیم ؟ ⁉️آیا به آسیب های جدی اقتصادی و حتی جانی جنگ فکر کرده ایم؟ ⁉️آیا درست است سعادت جامعه خود را فدای مقاومت کنیم؟ ✅ پاسخ به این سؤالات را در نوشته حاضر بخوانید @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 «تئوریسین جنگ»، آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غرب‌گراها «تئوری تسلیم». 🔰 آیت‌الله میرباقری: «تئوریسین جنگ» آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم». غرب‌زده‌ها اسم تئوری سازش و تسلیم را به‌دروغ می‌گذارند تئوری صلح! و اسم «تئوری مقاومت» را می‌گذارند تئوری جنگ! حتماً ما صلح‌طلبیم، اما صلح پایدار از بستر مقاومت می‌گذرد، نه از بستر تسلیم و ذلّت. ☑️ @mirbaqeri_ir
فارین پالیسی: راه‌حل دو دولت دستورالعملی برای کشتار است نسخه مورد علاقه واشنگتن برای صلح اسرائیل و فلسطین خطر به راه انداختن موجی از خشونت‌های بین‌قومی را دارد که از زمان تقسیم هند و پاکستان بی‌سابقه بوده است. ... به طور خلاصه، آنچه که به اصطلاح راه‌حل دو دولت نامیده می‌شود، در تلاش ناموفق برای اجرای آن نمرد؛ بلکه مرده به دنیا آمد. و هرگز یک راه‌حل نبود. https://foreignpolicy.com/2024/02/05/israel-palestine-two-state-solution-partition-carnage-ethnic-cleansing/ پولیتیکو: راه حل دو دولتی مرده است، چرا همچنان تظاهر کنیم. نگرش‌های اسرائیلی‌ها نسبت به فلسطینی‌ها در حال سخت‌تر شدن است و هیچ مسیر روشنی برای آینده‌ای صلح‌آمیز وجود ندارد. https://www.politico.eu/article/why-pretend-anymore-two-state-solution-dead-israel-gaza-palestine-war/ تحلیل‌گر و استاد دانشگاه آفریقایی: راه حل دو دولتی، اسم رمز برای استعمارنوین است. https://www.aljazeera.com/opinions/2024/7/25/so-this-two-state-solution-is-code-for-neocolonialism-right 📛مجمع به اصطلاح محققین: تشکیل دو دولت مستقل تنها راه حل صلح پایدار است! @Tanbiholomah
❇️ مجمع حافظ منافع اسرائیل در قم 🖋 مرتضی صادقی 🔸 وضعیت امروز جماعتی که اسم مجمع محققین و مدرسین حوزه را برخود نهاده‌اند، وضعیت کسی است که سال ۵۷ به فکر ساواکی‌شدن افتاده بود. 🔺 به هیچ شکل نمی‌توان فضای ذهنی این جماعت و اینکه در کدام عالم سیر می‌کنند و به کدام مبانی پایبند هستند را درک کرد. 🔻 ماجرا از این قرار است که مجمع محققین و مدرسین در چند بیانیه اخیر خود تنها راه صلح پایدار!! را تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی و بازگشت به مرزهای قانونی می‌داند! ➖ ظاهرا این بیانیه‌ها اشاره به توافقاتی دارد که بین اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال 1993 برای پایان‌دادن به انتفاضه اول بسته شد. قراردادی که متن آن توسط آمریکا آماده شده بود و شعارش «صلح در ازاء زمین» بود. قراردادی که در آن اشغالگری اسرائیل به رسمیت شمرده می‌شد و محدودیت‌های گسترده امنیتی بر مقاومت و مردم فلسطین اعمال می‌شد و بنا بود در ازاء آن حقوقی را برای فلسطینیان از قبیل محدودیت شهرک‌سازی، کنترل قدس، مسجد الاقصی، امنیت ساکنان، تعیین مرزها، سرنوشت پناهندگان و آوارگان، تقسیم آب و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، به دنبال داشته باشد. ♨️ اما اتفاقی که پیش چشم همه جهانیان افتاد این بود که اسرائیل حتی این پیمان آمریکایی را که به ظلم و اشغالگری‌اش رسمیت می‌داد نیز مراعات نکرد. از طرفی ظلم و جنایات و شهرک‌سازی‌ها و آواره کردن فلسطینیان و... رشد فزاینده داشت و از طرف دیگر وضع اقتصادی و غیر اقصادی فلسطینیان به مراتب بدتر شد. امری که منجر به انتفاضه دوم در سال 2000 و مقاومتهای دیگر توسط فلسطینیان شد. 💠 مرور این اتفاقات انسان را به یاد آیات ابتدایی سوره مبارکه ممتحنه می‌اندازد. آنجایی که خداوند درمورد کسانی که در میانه جهاد، پیام دوستی به دشمن می‌فرستند و به دنبال سازش با آنان هستند، تعبیر به گمراهی از مسیر درست می‌کند و در ادامه به آنها می‌فرماید: «اگر دستشان به شما برسد، تازه می‌فهمید که چقدر با شما دشمن‌اند: آن‌ها با عملیات میدانی و جنگ روانی اذیتتان می‌کنند. اصلاً آرزو می‌کنند شما هم بی‌دین بشوید!» سوره ممتحنه آیات ۱ و ۲. و در جای دیگر در سوره توبه میفرماید: «اگر بر شما غلبه کنند، نه حق خویشاوندی را رعایت خواهند کرد و نه عهدشان را! چون با چرب‌‌زبانی، اعتمادتان را جلب می‌کنند؛ ولی در دل‌هایشان غیر از آن چیزی است که به‌‌زبان می‌آورند و بیشترشان عهد‌شکن‌اند.» سوره توبه آیه ۸ 💢 شاید در طول تاریخ کمتر موردی پیدا شود که به روشنی ماجرای پیمان اسلو بین اسرائیل و فلسطین، مصداق آیات فوق باشد. 💢 اما امروز که بعد از جنایات یک سال اخیر رژیم صهیونیستی دنیا به خروش درآمده و اگر کسی تا به حال از جنایات این رژیم سفاک و بی حد و مرز بودن ظلم آن خبر نداشت، اکنون به خوبی این مطلب را دریافته و برای همه روشن شده که نهادها و قراردادهای بین المللی در این زمینه پشیزی ارزش ندارند، عده‌ای عمامه به سر پیدا شده‌اند که اصرار دارند جهالت خودشان را جار بزنند و چشم بر کلام روشن قرآن و واقعیت‌های واضح تاریخ ببندند و اعلام کنند تنها راه صلح پایدار تشکیل دو دولت و قناعت اسرائیل به اراضی به اصطلاح قانونی است. 🔺 از این جماعت توقع نیست که مبانی اسلامی نامشروع بودن رژیم صهیونیستی را مدنظر داشته باشند لکن اینقدر انتظار می‌رود که چشمان خود را بازکرده و مقداری تاریخ بخوانند و به آنچه در جهان می گذرد بنگرند. 🔻 این عده گرچه در حوزه و بدنه آن هیچ جایگاهی ندارند اما یدک‌کشیدن اسم روحانیت (خصوصا با وجود تشابه اسمی آنها با جامعه مدرسین) با این سنخ بیانیه‌ها چهره حوزه را آلوده می‌کنند. ♨️ توجه داشته باشیم، این نوشته لکه ننگی بر دامن حوزه علمیه است که از ابتدای غصب فلسطین، علمای بزرگ آن (مانند امام راحل و حضرات آیات بروجردی و خویی و حکیم و میلانی و... رضوان الله علیهم) در نجف و قم و سایر بلاد بر این ظلم و اشغالگری خروشیدند و تا همین امروز بارها مخالفت خود را با آن اعلان نمودند. ♨️ موضع بزرگان حوزه در برابر این بیانیه سیاه مشخص است و این موضع گیری سخیف را نباید به حساب حوزه علمیه گذاشت. @Tanbiholomah
AudioCutter_خارج اصول ۱ ابان(2).mp3
1.52M
🎤 اعتراض حضرت استاد شمس (زید عزه) در ابتدای درس خارج اصول به بیانیه ننگین مجمع محققین و مدرسین @Tanbiholomah
هدایت شده از عصرانه علمی
🔹 هشتاد و سومین جلسه 🔷با موضوع ◽️تبیین تئوری مقاومت 🔹با حضور: ▫️استاد معظم آیت الله میرباقری حفظه الله 🗓 دوشنبه ۷ آبان ⏰ ساعت ۱۳:۰۰ 🏢 قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی 📍 موقعیت جلسه در نشان حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ما می باشد 🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
راه امام (ره) @Tanbiholomah
1_14490893795.mp3
6.43M
🔺بیانات استاد آیت الله شیخ جواد مروی در مورد حوادث اخیر لبنان و انتقاد از بیانیه غلط مجمع موسوم به مدرسین و محققین 🔹ابتدای درس خارج - مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی قم آبان ۱۴۰۳ @Tanbiholomah
﷽ ❇️ بی‌اخلاقی پشت نقاب اخلاق 📝 لجاجت یا نافهمی؟ 🖋 حسین محمودزاده «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا» 🔸 در روزهای گذشته و پس از واکنش بسیاری از علما و اساتید شناخته‌ی شده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، و همچنین اعتراض گسترده‌ی فضلا و طلاب و آحاد مردم، برخی افراد که خود را پشت عنوان خودخوانده‌ی محققین و مدرسین پنهان کرده‌اند، با کمک سکوهای رسانه‌ای حزبی در قم و تهران، در قالب مصاحبه‌ها و رپرتاژهای یک‌طرفه، برای توجیه غلط آشکار خود تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها شامل مطالبی است که از اصل آن دعوی باطل، خطرناک‌تر و شایسته‌ی واکنش جدی است. 🔺 از جمله خطوط بسیار خطرناک این مطالب، اتهام قبول طرح استعماری «راه حل دو دولتی» به نظام مقدس جمهوری اسلامی است!! این ظلم آشکار، تحریف تاریخی بزرگی است و تکرار آن توسط این افراد، بهانه‌ای به دست تحریف‌گران حرفه‌ای‌تر تاریخ خواهد داد. 🔻 لجاجت آشکار در مقابل فهم این‌ نکته‌ی ساده که جمهوری اسلامی ایران در موارد متعددی در اسناد بین المللی (از جمله سند مورد اشاره‌ی این افراد) برای خویش «حق تحفظ» قرار داده است؛ و تکرار نام دو شهید خدمت، هر بار که این افراد متعمدانه بر این نافهمی پافشاری می‌کنند،‌ بیشتر چهره‌ی واقعی آن‌ها را از ورای نقاب خودساخته‌ی اخلاق و میهن‌دوستی آشکار می‌کند. ♨️ همچنین دوگانه‌سازی میان مقاومت و رفاه، و ژست دلسوزی برای قشر مستضعف، ردایی است که به قامت این افراد و مناسبات حزبی‌شان با سرمایه‌سالاران خصولتی زار می‌زند. ⛔️ اتهام «بیانیه‌خوانی» به دیپلماسی مقاومت و ادعای فهم مناسبات قدرت بین‌الملل از حامیان و زمینه‌سازان برجام و دهه‌ی «رکود به همراه تورم» و «تحریم به همراه بتن در رأکتور» مسموع نیست. تنها دشمنان هستند که از تکرار تعبیر «فلاکت» برای ملت بزرگ ایران لذت می‌برند. ➖ فلاکت برای آن مللی است که به خاطر بی‌ارادگی و بی‌غیرتی، خود را گاو شیرده آمریکا و اسرائیل کرده‌اند و در این «بیش از یک سال» نسل‌کشی مسلمانان، فقط نظاره‌گر بودند. ➖ فلاکت برای آنان است و برای تئوریسین‌های تسلیم و ذلت؛ ✅ نه ملت بزرگ ایران که در این ایام، عزت‌مندانه‌ترین و مقتدرانه‌ترین جایگاه تاریخی خود در قرون اخیر را تجربه می‌کند. 🔰 تأسف‌انگیزترین بخش ماجرا، ادعای اخلاق و ارزش‌های اسلامی و برادری دینی از جانب این افراد است. کسانی که به مدد خبرگزاری‌های زنجیره‌ای، با شانتاژگری و هوچی‌بازی و تقطیع تحریف‌آمیز، برچسب «نابودی نیمی از جمعیت جهان» را به گفتمان مقاومت نسبت دادند و بی‌توجه به اصل سخنان، آن اتهام را تکرار می‌کنند. ‼️ دشوار است قبول کنیم چنین افرادی نگران اخلاق و برادری دینی شده باشند، بلکه اتفاقا تنها مراتب خاصی از شیطنت می‌تواند این‌گونه سخنان منطقی دیگران را تحریف و وارونه جلوه دهد و بر این تحریف پافشاری کند. @Tanbiholomah