فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بیتفاوتی جایی در اسلام ندارد
🎥 شهید آیت الله بهشتی
#اسلام_ناب
@Tanbiholomah
🎙مهمترین خبر این روزها
🖋دکتر وحید یامینپور
🔹مهمترین خبر این روزها، "توافق و آتشبس رژیم صهیونیستی با حماس" است. قبل از اینکه بپرسید کدام طرف پیروز است، یک بار دیگر تیتر خبر را مرور کنید: توافق رژیم صهیونیستی با حماس!
🔹حماس، یک طرف توافق است. کل این جنگ برای نابودی حماس بود. سران رژیم هر از گاهی میگفتند هدف این جنگ به پایان رساندن حاکمیت حماس در غزه است. و حتی ادعا میکردند: "حماس تمام شد".
🔹اما حالا دستوپا میزنند که حماس شروط را بپذیرد. پس حماس هست و صرف بودنش شکست اینهمه جنایت رژیم را آشکار میکند.
🔹دیروز بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود:
حماس را نمیتوان تنها با راهحل نظامی شکست داد. برآورد ما این است که حماس به همان اندازه که نیرو از دست داده، نیروی جدید نیز جذب کرده است. تداوم وضعیت جنگ به اقتصاد اسرائیل آسیب میزند. غزه اسرائیل را در عرصه بینالمللی منزوی کرده و باعث بیثباتی شده است.
#حماس
#زوال_صهیونیسم
@Tanbiholomah
🔢چند نکته دربارهی غزه و آتشبس
🖋 حسین محمودزاده
1⃣مرحلهی جدید
آتش بس نهایی شده، اما نبرد هرگز تمام نشده. گذشته از اینکه برای قوم صهیون -که در تاریخ با خیانت و غدر شناخته میشود- عهد و آتشبس عملا خریدن فرصت برای حیلهی بیشتر است؛ باید توجه داشت که آتش حقد و کینه از سر تا پای سگ هار زخم خورده زبانه میکشد و چون مار زخمی به دنبال التیام زخمهای روانی خود است. نبرد فرسایشی ارادهها در ساحتهای مختلف رسانهای، اقتصادی، امنیتی و سیاسی پس از این با گستره، عمق و پیچیدگی بیشتری ادامه خواهد داشت. فرصت برای استراحت، مویه کردن یا ذوقزده بودن نیست. جنگ ارادهها، نبرد ثانیه به ثانیهی رسانهای، نظامی، امنیتی و سیاسی، خواب و استراحت نمیفهمد.
2⃣پیروزی بزرگ
همهی اینها نباید باعث شود ماهیت پیروزی به دست آمده را نبینیم. رژیم وحشی که هفتاد سال با ارعاب و قلدری در منطقه مطلقالعنان بوده و یکه تازی میکرد، بیسابقهترین نوع اتحاد استراتژیک و حمایت مطلق از جانب بزرگترین امپراطوری نظامی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی تاریخ بشر را داشت؛ اکنون خفت را پذیرفته. شرایط یک مقاومت محلی از همه طرف و از همه جهت محاصره را پذیرفته است. کسانی که مطالعات تاریخی دارند و سنخ استکبار و نخوت تمدن غربی را میشناسند، میدانند این پیروزی با این مختصات چه ارزشی دارد.
3⃣کدام قدرت توانست حماس را پیروز کند؟ کدام قدرت باعث شد یک گروه با فرماندهای که در سه روز آخر حیات، چیزی برای خوردن نداشت غیر از چند آبنبات منتوس، کلاشینکفی با چسب برق به هم بند شده، این طور در مقابل غول عظیم تمدنی غربی مقاومت کند و شرایط خود را دیکته کند؟ یکی دو بمب اتمی کافی بود که ژاپن با فرهنگ هزار سالهی سامورایی به زانو درآید. قدرت تخریب معادل چند برابر همان بمبها بر سر غزه ریختند، رشتهکوههایی از آوار ساختند، به قول خودشان جزیرهی ویرانی برای حیوانات انساننما، اما نشد. رمز این مقاومت چه بود؟ غیر از قرآن و فرهنگ شهادت؟ همان طور که معمار انقلاب فرمود غیر از اسلام هیچ نیرویی نمیتوانست در ایران انقلاب کند؛ باید گفت هیچ نیرویی نمیتوانست این جوانان و این مردم را اینطور مقاوم کند، غیر از اسلام. البته نه هر اسلامی، بلکه اسلام ناب محمدی ص. هویت واقعی اسلامی را بشناسیم و قدرش را بدانیم. قدرت راهبردی و رهاییبخش آن را ببینیم. این واماندگانی که تمام راههای پیشرفت را در تقابل با هویت اسلامی میبینند کنار بزنیم.
4⃣کدام تمدن؟
این ۱۵ ماه را نباید فراموش کرد. اگر غزه باز شود و خبرنگاران بروند، بازرسان بروند، تازه معلوم میشود چه جنایاتی رخ داده است. باید اینها را به عنوان دستاورد تمدن غربی به صورت کسانی زد که صبح و شام در تقابل و لجاجت با هویت تاریخی ملل مسلمان، مدح و ثنای غرب و آزادی و دموکراسی غربی میگویند. رژیم وحشی را تنها دموکراسی خاورمیانه میخواندند. این است دستاورد جامعهی باز، بازار آزاد، رسانههای بیطرف و حقوق بشر جهانی. قلهی پیشرفت غربی همین غزه است، وحشیگری و بربریت خالص و بیحد و مرز، برهنه و عریان و بیشرم از هیچکس.
برای نسل ما این جنگ غزه، اولین نسلکشی که در این ابعاد به شکل زنده در جهان پخش میشد، ندای بیدارباش بود. به وقت وقتش، جنتلمنها چنان وحشی میشوند که روی چنگیز سفید شود. باید قوی شد، هیچ گزینهی دیگری نیست. این وحشیهای ضعیفکش از هیچ جنایتی شرم ندارند.
#حماس
#زوال_صهیونیسم
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽شهید مقیسه: قضات دیوان عالی بازوان قدرتمند امامین انقلاب خواهند ماند.
@Tanbiholomah
♨️ترورهای سه گانه شهید حجت الاسلام و المسلمین رازینی!
1⃣ شهید رازینی که پیش از این ۲ بار مورد ترور ناموفق قرار گرفته بود، صبح امروز به شهادت رسید.
2⃣ اولین ترور در سال ۱۳۷۷ رخ داد؛ هنگام خروج شهید رازینی از محل کارش با نصب بمب آهن ربایی به خودروی حامل وی توسط موتورسواران مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان به سلامت برد.
3⃣ پس از دستگیر شدن افرادی که در ترورش دست داشتند، با ارسال دست نوشتهای به مقام معظم رهبری از ایشان درخواست عفو مهاجمان را کرد که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت.
4⃣ عامل ترور حجت الاسلام و المسلمین رازینی به زندان منتقل شد و در طول تحمل حبس هنگامی که به مرخصی آمده بود از کشور گریخت.
5⃣ مرحوم رازینی بار دیگر مورد سو قصد قرار گرفت و این بار خانمی که خود را خبرنگار معرفی کرده بود و بارها درخواست مصاحبه با وی را داشت، با حضور در منزل ایشان سرانجام فرصتی پیدا کرد تا نیت شوم خود را عملی کند.
6⃣ او که از طرف گروهک مجاهدین خلق مامور به انجام این ترور شده بود، هنگامی که آماده مصاحبه میشد، دست خود را به مدت طولانی درون کیف خود نگاه داشته بود که همین موضوع مرحوم رازینی را به این فرد مشکوک میکند.
مرحوم رازینی هنگامی که به سمت این زن میرود و می بیند که نارنجکی را در دست دارد که ضامن آن کشیده شده، هر دو دست این منافق را میگیرد تا اهرم نارنجک رها نشود و در این هنگام آن زن دستگیر میشود. اما امروز سومین ترور روی داد و فرجامی خونین رقم زد (با تشکر از گروه تاریخ شفاهی قم)
🌐 کانال اسرار تاریخ
@Tanbiholomah
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛اسب بازنده
🖊حسین محمودزاده
۴۰-۵۰ برابر تلفاتی که دادند، از دشمنشان تلفات گرفتند،
اسرای خود را پس گرفتند،
فرماندهان اصلی دشمنشان را حذف کردند و به قول خودشان ساختار فرماندهی را سر بریدند،
سرزمین دشمنشان را به ویرانهای بدتر از عصر حجر تبدیل کردند،
اما در جلسهی امضای صلح و پایان جنگ، گریه میکنند؛
چرا؟
چون بهتر از هرکسی میدانند که ضربهی مهلک ترمیم ناپذیر خوردهاند و این آغاز افولشان است.
غرب و پادوهای منطقهای غرب روی بد اسبی شرط بستهاند.
@Tanbiholomah
﷽
❇️باز تعریف عنوان فقهی «سفاهت» در حوزه سیاست
🖊محمد متقیان تبریزی
1️⃣نکته اول:
فقها در باب معاملات و حوزه حقوق خصوصی، برخی صنوف را از تصرف در اموال خود منع کرده و آنها را ذیل عنوان «محجور» قرار داده اند که یکی از آنها شخص «سفیه» است. محجوریت سفیه، مستند به آیات و روایاتی است که از اعطاء مال به شخص سفیه منع میکند. لغویان آن را «ضد الحلم» دانسته و اصلش را به معنای «خفة» و «سخافة» بازمیگردانند. (الصحاح، ج6 ص 2234/ معجم مقائیس اللغة، ج3 ص 79). در استعمالات قرآنی نیز همین معنا (خفة عقل) به کار رفته است، مانند آیه 130 سوره مبارکه بقره: «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ». ترجمه این آیه با توجه به معنای لغوی چنین میشود: چه کسی از آیین ابراهیم رویگردان میشود، مگر آن کسی که نفس خودش را سبک کرده است.
2️⃣نکته دوم:
مهمترین مستند در محجوریت سفیه از تصرفات مالی، آیه 5 سوره مبارکه نساء است:
«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماَ»
فقها پیرامون این آیه در محجوریت سفیه مباحث مختلفی را انجام داده اند اما همه آن مباحث در حوزه حقوق خصوصی و روابط فردی طرح شده است و به نظر میرسد، هیچ منعی از طرح این بحث در حوزه حقوق عمومی و مباحث حوزه سیاست و حکومت وجود ندارد. همانطور که آیت الله مؤمن قمی همین استفاده سیاسی را از آیه برداشت کرده است:
«اموالی که در آیه آمده است به مخاطبین اضافه شده که عامه مسلمین یا عامه ناس باشند. و هیچ شکی نیست که شامل اموالی که مصرفِ آن در امور عامه است میشود. پس، خداوند متعال از واگذاری اموال عامه به اختیار سفیهان نهی کرده و این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که تسلیط سفیهان بر اموال عامه جایز نیست».
📚الولایة الالهیة الاسلامیة، ج3 ص 124
علامه طباطبائی نیز بر این است که این آیه دلالت بر حکم عامی دارد که به «مجتمع» توجه دارد. و آن حکم این است که مجتمع دارای شخصیت واحدی است که همه مال و ثروتی که خداوند متعال برای قوام آن قرار داده است، برای آن مجتمع میباشد. پس لازم می آید که مجتمع آن مال را تدبیر کرده و در معرض نماء و رشد قرار داده و با آن ارتزاقی معتدل و مقتصد داشته باشد و آن را از تضییع و فساد حفظ نماید. از فروع این اصل هم وجوبی است که متوجه اولیاء میشود که باید امر سفیهان را بر عهده بگیرند و اموال ایشان را به آنها ندهند تا ضایع نگردد.
📚المیزان فی تفسیر القرآن، ج4 ص 170
3️⃣نکته سوم:
شاید بتوان گفت، مقصود از اعطاء «اموال» صرفاً دارایی های منقول و غیرمنقول نیست، بلکه عدم جواز تسلیط سفیهان شامل «اعمال» نیز میگردد. به این معنا که نباید اجازه داد شخص سفیه با برخی اعمال خودش، اموال عمومی را هدر کند. مثلاً سفیه اجازه ندارد طرف قرارداد و معاهده باشد که به سبب انعقاد قرارداد و معاهداتِ بین المللی یا داخلی، به اموال عمومی آسیب بزند. این معنا در بیانِ محقق خوئی - البته با نظر به حقوق خصوصیِ سفیه- آمده است که مانعی از سریان آن به حقوق عمومی و امور عامه ندارد:
«و اما سفیه، محجوریتش ناشی از قصوری است که به خاطر سفاهت و خفت عقل و ضعف ادراک در ذات او وجود دارد که موجب اتلاف مال و تبذیر و صرف آن در غیر از محل واقعی آن میگردد. این لازمه نیز به دلیل جهل او به مصالح و مفاسد است. چه بسا او آنچه را که مساوی با 50 درهم است به یک درهم میفروشد و همین علت، هم در اموال و هم در اعمال مشترک است.... پس فرقی بین مال و عمل در علتی که مقتضی حجر است وجود ندارد و همانطور که حفظ مصالح او در اموالش مستدعی نصب ولی است، همچنین در اعمال نیز باید ولی داشته باشد»
📚موسوعة الإمام الخوئي، ج30، ص: 52
⬅️خلاصه سخن آنکه، با استناد به برخی نصوص، میتوان ممنوعیت تصرفِ سفیهان در اموال عامه را استفاده نمود. و اینگونه هم نیست که شخص سفیه، شبیه به «مجنون» بوده و نمیتواند از اهل علم و دانش باشد. بلکه همانطور که از معنای لغوی و بیان محقق خوئی روشن شد، سفاهت ویژگی خاصی است که ممکن است کسانی که دارای مدارک بالای تحصیلی نیز هستند مبتلا به آن باشند. به این معنا که در برخی امور سبک عقلی داشته و قدرت تشخیص مصالح و مفاسد را نداشته و موجبات اتلاف اموال عمومی را فراهم میسازند. از این رو، چنین افرادی نباید متصدی اداره دولت اسلامی شده و در مناصبی که تأثیر مستقیم بر اموال عمومی و سرمایه های کشور دارد قرار بگیرند. علی الخصوص افرادی که بدون توجیهات عقلائی روشن، اصرار بر انعقاد قرارداد با دولتی را داشته باشند که پایبند به معاهدات نبوده و اراده جدی در تحقق مفاد قرارداد ندارد، داخل در عنوان «سفیه» بوده و باید ممنوع از ورود در این امور گردند.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/929
﷽
#بازنشر
🔹 قرارداد عوامانه یا برداشت عالمانه؟!
🖌 محمد مهدی عظیما
چند روز قبل، آقای دکتر ظریف در ضمن گفتگوهای انتخاباتی به آیاتی از قرآن کریم تمسک و بر اساس آن ادعا کردند که طبق نظر قرآن کریم، حتی اگر دشمنان ما مکررا هم نقض عهد کردند ولی باز از ما تقاضای توافق جدیدی کردند ما باید آن را بپذیریم و با توکل بر خدا، چشم بر بدعهدی گذشته آنها بپوشیم و دوباره توافق کنیم. (پیشینه این استدلال در سخنان آقای حسن روحانی نیز می باشد)
برای بررسی این نظریه، باید مجموعه آیات قرآن خصوصا آنجاها که خدای متعال در مقام بیان ضابط کلی است را مد نظر قرار داد.
الف) در آیه 12 و 13 توبه می خوانیم: وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في دينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (12) أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (13)
علامه طباطبایی در ذیل این آیه می فرماید: « منظور در آيه مورد بحث قومی است كه با زمامدار مسلمانان عهدى داشته و آن را شكستهاند، و خداوند پیمانهایشان را لغو دانسته و دستور مىدهد كه با آنان كارزار كنيد .»
می بینید تعلیلی که خدای متعال برای مقابله با این کفار ذکر می کند، بدعهد بودن و بی وفایی به تعهداتشان است. (انهم لا ایمان لهم)
ب) در ذیل آیه 8 توبه ( كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُون) نیز ایشان می فرماید: «معناى آيه شريفه چنين است: چگونه مشركين در نزد خدا و رسول عهدى دارند و حال آنكه اگر بر شما دست يابند در باره شما عهد و قرابت را رعایت نخواهند كرد، امروز شما را با چرب زبانى راضى مىكنند ليكن دلهايشان به گفتههايشان ايمان نداشته و بيشترشان فاسقند .»
یعنی باز بدعهد و پیمان شکن بودنشان را دلیل مقابله با ایشان شمرده است و باز در آیه 10 خدای متعال تاکید می کند که لا يَرْقُبُونَ في مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ.
آیت الله جوادی آملی می فرماید: «در بخشی از آیات قرآن دارد بالأخره بعضی ها كافر هستند ولی با شما كاری ندارند شما هم با آنها كاری نداشته باشید، با این كفار می توانید زندگی مسالمت آمیز داشته باشید. این مربوط به کفار است؛ اما مستكبر، غیر از كافر است؛ فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾ برای اینكه ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا اِیمان لهم» یعنی نه چون ایمان ندارند و كافر هستند با آنها بجنگید چون خیلی ها ایمان ندارند و كافرند ولی می شود با آنها زندگی كرد و كنار آمد؛ اما كسی كه اَیمان ندارد _ «اَیمان» جمع «یمین» است _ یعنی قطعنامه, سوگند, توافق, موافقت نامه، هیچ چیزی را به رسمیت نمی شناسد، خب شما با چنین آدمی چگونه می توانید زندگی كنید؟! فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛ اینها قطعنامه شان, توافقشان, امضایشان را به رسمیت نمی شناسند، اینها ﴿لاَیرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلّاً وَلاَ ذِمَّةً﴾، خب چگونه می توانید با اینها زندگی كنید؟! امروز امضا میكنند فردا انكار می كنند, امروز توافق میكنند فردا انكار می كنند! برهان قرآن كریم این است كه "لا اَیمان لهم".»
آیاتی با این مضمون که در بیان قاعده کلی رفتار با عهدشکنان هست خط مشی اصلی قرآن کریم را در برابر اینان روشن می کند. علاوه بر اینکه این مسئله یک مسئله عقلایی روشنیست که وقتی با دشمن و حتی رقیب قراردادی میبندیم باید سابقه پایبندی به تعهداتش را دیده و ضمانت های لازم را گرفته و ساده اندیش نباشیم.
❇️ پس از این مقدمه آیات محل استشهاد برگردیم:
ادامه👇👇👇
@Tanbiholomah
👆👆👆ادامه
آیات 55 تا 62 انفال دال بر این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با گروهی از کفار چند مرتبه عهد بستند ولی اینها عهد را شکستند. خداوند متعال دستور میدهد که دیگر به ایشان مهلت نده و به گونه ای دمار از روزگارشان در بیاور که درس عبرتی برای افراد پشت جبهه شان شود. و اگر ترس این را داری که گروهی عهدشکنی کند (یعنی نشانه های عهدشکنیشان روشن شده است) توافق را به سوی او پرتاب کن و مثل خودشان با آنها رفتار کن! مبادا کفار گمان کنند که با این خیانتها از دست ما فرار کرده اند! آنها حریف ما نیستند. شما هم هرگونه که می توانید نیروی خود را برای ترساندن دشمنان آماده کنید. و اگر کافران مایل به تسلیم (یا صلح) بودند تو هم بپذیر و بر خدا توکل کن. اگر بخواهند به تو نیرنگ بزنند با نگران نباش چرا که خداوند برای تو کافی است.
همانطور که از این آیات روشن می شود خدای متعال در برابر عهد شکنان و حتی کسانی که نشانه های عهد شکنی شان روشن شده است بسیار با شدت برخورد می کند. به بیان مرحوم علامه طباطبایی آیات کریمه دو قانون الهی را در برابر عهدشکنان متذکر می شود:
1. اگر عهدشکنی کردند بر حاکم اسلامی لازم است بر ایشان سخت بگیرد
2. اگر به گونه ای رفتار میکنند که خوف عهد شکنیشان میرود نیز مثل خود آنها رفتار کرده و پیمان را به خودشان پرتاب کند.
⁉️ حال آیا معقول است که خدای متعال بفرماید اگر گروهی که با شما عهد بسته اند ولی ترس از عهدشکنی شان داری به واسطه شواهد و قرائن رفتارهایشان، عهدشان را ملغی کن ولی باز اگر گفتند می خواهیم عهدی ببندیم بپذیر! واضح است که به قرینه آیات بالا مراد این است که اگر گونه ای ابراز علاقه به صلح کردند که دیگر خوف از عهد شکنیشان نیست از آنها بپذیر نه در هر شرایطی! بلکه اساسا به احتمال قوی (همانطور که برخی مفسران هم گفته اند) مراد از سلم تسلیم شدن در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد نه صرف معاهده.
همچنین در ابتدای آیات که می فرماید تو با اینها عهد بستی ولی هر بار عهد شکنی کردند قطعا به معنای این نیست که پیامبر اکرم دقتهای عاقلانه در اطمینان به دشمن را نداشته اند و راحت به حرف آنها اعتماد کردند بلکه به اصطلاح طلبگی موضوع آیات قضیه خارجیه است و ناظر به اتفاقی است که در آن پیامبر اکرم چند مرتبه با گروهی عهدی بستند (که آیه در مقام بیان آن و شرایطش و کیفیت آن و اینکه پیامبر در مقابل آنها چه تضمینی گرفتند و چه شرایطی بر معاهده حاکم بوده است نیست) ولی آنها عهدشکنی کردند.
✅ خلاصه اینکه از مجموع آیات به وضوح استفاده می شود که نباید به گونه ای با دشمن قرارداد بست که او بی دردسر و به راحتی عهد شکنی کرده و به ریش مسلمانها بخندد بلکه حتی اگر نشانه های بد عهدی آنها روشن شد باید با شدت مقابله به مثل نمود.
بله اگر گروهی که برنامه ظلم و تعدی به شما ندارند برقراری روابط عادلانه با آنها ایرادی ندارد (لا ینهاکم الله ) و ایشان هم تا زمانی که بر عهد خود استوار ماندند ما نیز موظف به حفظ پیمانیم (فمااستقاموا لکم فاستقیموا لهم) اما این به معنای انعقاد قراردادهای ضعیفی که دشمن بدون هزینه بتواند آن را نقض کند یا بستن دوباره قرارداد با همان دشمن وقتی که هنوز نشانه های بد عهدی در او باقی است نمی باشد.
⚠️ در آخر توصیه ای به آقای دکتر ظریف دارم.
پیشنهاد میکنم اینجور مسائل که نیاز به تخصص در آیات مختلف قرآن دارد را از اهلش که تخصص لازم دارند بگیرند و الا به خطا و گمراهی میفتند.
توصیه میکنم این نکات مفسر عالی قدر آیت الله جوادی آملی دام ظله را همیشه آویزه گوش داشته باشند:
1⃣ «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بینالمللی میخواهد، باید طرزی توافقها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند، اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!»
2⃣« وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد! این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.»
3⃣«به آنها گفتم اینها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکاییها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به اینها گفتیم.»
https://eitaa.com/Tanbiholomah/931
🔹آیت الله جوادی آملی (دام ظله):
به آنها (مسئولان وزارت خارجه) گفتم اینها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند....
@Tanbiholomah
🔹آیت الله جوادی آملی (دام ظله):
مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی میخواهد. باید طوری توافق ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و....
@Tanbiholomah