هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
استاد مبلغی نهایی - Copy.mp3
13.65M
❇️ صوت ارائه اساتید دوره فقه المقاومة
🎙 موضوعشناسی فقهالمقاومة
👤 استاد مبلغی
➖ مقدمات مباحث موضوع شناسی:
ماهیت موضوع و ایستگاه اول اجتهاد: 2:15
فهم مرحلهی استجداد: 5:52
اتساع مفهومی: 14:15
تعینبخشی: 20:40
➖ موضوع شناسی فقه مقاومت:
چهار مؤلفه اصلی:
1️⃣ مقاومون: 24:15
2️⃣ مقاومت در برابر چه کسانی؟ 32:50
3️⃣ جهت مقاومت 34:28
اخراج مسلمین از سرزمین
➖نسلکشی
➖توسعهطلبی
➖استضعاف
➖اهانت به مقدسات
➖ هدم آثار اسلامی
➖ منع از عبادت
➖ بیرحمی
➖ قتل زنان و کودکان
4️⃣ نوع مقاومت 49:50
#فقه_المقاومة
#استاد_مبلغی
#دفتر_اجتماعی_سیاسی_حوزه
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
نهایی مدرسی یزدی.mp3
14.04M
❇️ صوت ارائه اساتید دوره فقه المقاومة
🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ
👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی
در منابع خاصه و عامه: نهی از قتل نساء و صبیان 9:06
بررسی روایاتی که امکان تقیید دارند 26:30
فتوای اهل سنت (شافعی) 39:22
مقتضای اصلی عملی 44:18
«تشکیل حکومت اسلامی» از مقدمات دفاع از مسلمین است 48:17
#فقه_المقاومة
#استاد_مدرسی_یزدی
#دفتر_اجتماعی_سیاسی_حوزه
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
AudioCutter_j-040 1402-08-17 olum qoran.mp3
490.3K
فرمایشات آیت الله جوادی آملی در مورد جنایات غزه
رژیم صهیونیستی از فرعون بدتر است.
مقایسه رژیم صهیونیستی با حرمله ملعون
@Tanbiholomah
۸ توصیه مقام معظم رهبری به طلاب
1⃣ اوّل اینکه درس خواندن را جدّی بگیرید... درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا درست نمیتوانید ایفا کنید. نقشآفرینی غلط، از نقشآفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
2⃣حفظ زى طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی...
طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.
3⃣ باید اخلاق اسلامی را، هم بشناسیم - همهمان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیهی اخلاق پیدا کنیم...هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.
4⃣ از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید...
اینطور نباشد که طلبهی جوان در مواجههی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند.
5⃣ من شما عزیزان را در زمینهی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعهی حوزهی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم اینکه از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزهی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّهی سیاسی مشاهده کنند. توصیهی من این است که نگذارید.
7⃣ به برادران عزیز در حوزهی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئهی جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.
8⃣ در ارتباطات خود با مردم، اصل نرمش و تواضع و مدارا و درعینحال اثرگذاری و تبلیغ و هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزهی علمیه و فضلای حوزههای علمیه همین است که بتوانند دل مردم را جلب کنند و فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایتآمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد.
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
(به نقل از کانال منور)
@Tanbiholomah
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 آیا همه زمینهای #فلسطین توسط صهیونیستها خریداری شد؟!
💰اسرائیلیها چند درصد از زمینهای فلسطین را خریدند؟
🤔🧐 اگر مهاجران به یک کشور، زمینهای آن را بخرند؛ مالک کشور میشوند؟!
🎙 مجموعه مصاحبههای اختصاصی با «مردی از #غزه» (قسمت پنجم)
#طوفان_الاقصی
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
کتاب سکولاريسم پنهان (بدون طرح جلد.pdf
2.3M
❇️ کتاب سکولاريسم پنهان
📝 بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود فيرحی
🖋 با نوشتارها و گفتارهايی از اساتید:
سيدمحمدمهدی ميرباقری، حميد پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه،
داود مهدويزادگان، محمدجواد نورزوی، مهدی اميدی، ذبيحالله نعيميان،
محمدعلی ليالی، ابوذر مظاهری و علی احمدیخواه
و آقايان: موسی نجفی و عليرضا جوادزاده
#پرونده_افکار_فیرحی
@Tanbiholomah
SDOC-C0C4E0A97C5688588AF0D728F7DE1FEC-06-28-SI.pdf
1.08M
❇️ بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از «فقه سیاسی میرزای نائینی»
📝 دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست
🖋 محمد متقیان تبریزی
📌 اشاره:
اعتقاد دارم، دکتر داوود فیرحی در کتاب «آستانه تجدد»، اندیشه سیاسی میرزای نائینی (رضوان الله علیه) را #تحریف_معنوی کرده است.
در این مقاله، برخی مواضع تحریف بیان شده و با استناد به متون میرزا، صورت صحیح اندیشه او تبیین شده است.
#پرونده_افکار_فیرحی
@alfigh_alosul
@Tanbiholomah
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب
🖋 حمزه شیختبار
🔺 تا کنون، ابعاد گوناگونی از شخصیت این مرد بزرگ، توجه متفکران را به خود جلب کرده است.
🔻 با این همه، بنظر میرسد جلوهای از شخصیت علامه طباطبایی همچنان در محاق است و آن، نگاه نافذ و تیزبین و انتقادی علامه طباطبائی نسبت به #تمدن_غرب و رهاورد آن برای بشریت است.
📌 متن کامل یادداشت در کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»⬇️
#علامه_طباطبایی
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۱)
🖋 حمزه شیختبار
🔸 آبان هر سال، بهانهای است تا اندیشوران، مروری بر زندگی سراسر درخشان علامه طباطبایی رضوان الله علیه داشته باشند. تا کنون، ابعاد گوناگونی از شخصیت این مرد بزرگ، توجه متفکران را به خود جلب کرده است؛ دغدغه فلسفی و فکری، توجه علاقمندان علوم معقول را به چهره فلسفی کمنظیر این فیلسوف بزرگ جلب نموده است؛ آنان که دل در گروی اسرار سلوکی و سفر معنوی دارند نیز، همواره شیفته زندگی عرفانی این عارف شهیر بودهاند؛ غواصان دریای ژرف معارف قرآنی نیز همیشه المیزان را در رده نخستین منابع بالینی خود، حفظ نموده و با آن مأنوس بوده و هستند؛ حتی گهگاه، عدهای، هرچند به ندرت، به منزلت فقهی و اصولی این فقیه سترگ نیز پرداختهاند.
❗️با این همه، بنظر میرسد جلوهای از شخصیت علامه طباطبایی همچنان در محاق است و آن، نگاه نافذ و تیزبین و انتقادی علامه طباطبائی نسبت به #تمدن_غرب و رهاورد آن برای بشریت است.
✅ گزاف نیست بگوییم علامه، آگاهانه، بارها و بارها، از سیئات فرهنگ و تمدن غرب پرده برداشته و پرونده قصور و تقصیرهای این تمدن را افشا کرده و مواجههی فعال و تهاجمی بر آن داشتهاند. این هجمه فعال، در چند جبهه سامان پذیرفته است که به خلاصهای از آن اشاره میشود:
1⃣ معرفتشناسی در تمدن غرب؛
علامه، بارها هشدار دادهاند که یکی از نقصهای تمدن غرب، حصر روش معرفتی، بر معرفت حسی و تجربی است[1و2] حتی ایشان اعتقاد دارد که این کاستی معرفتی که غرب بدان مبتلاست، خود بستر خرافهای است بسی مهمتر از خرافاتی که جوامع شرقی را بدان متهم میکنند. چرا که غرب، تجربه را آن چنان کارگشا شمرده است که بیش از اختیارات و تواناییهای آن، از آن انتظار دارد و تلاش میکند تمام دادهها-هرچند دادههای غیر تجربی را-با این ابزار، ارزیابی کند غافل از آن که ابزار تجربه، توان اثبات یا نفی چیزی را ندارد.[3]
2⃣ تقلید کورکورانه، سکه رائج در غرب؛
نقص پیش گفته در معرفت شناسی تمدن غرب، موجب شده است که آنها دینداران را به تقلید متهم کنند و حال آن که خود، در شؤون مختلف فردی و اجتماعی خود دچار تقلیدهای کورکورانه و بی دلیل از دیگران هستند هرچند آن را تغییر نام نهند.[4] علامه معتقد است آن مقدار از فضائل اخلاقی و حتی پیشرفتهای مدنی که در جوامع غربی به چشم میآید چیزی جز تبعیت از میراث ادیان الهی و تعالیم انبیاء نیست و بر این مطلب استدلال هم ذکر میکنند. البته ایشان تصریح میکند که غربیها، با این الگوگیری هرچند ناقص تا حدودی به پیش رفتند ولی امتهای اسلامی با بیاعتنایی به گنجینه ارزشمند خویش، دچار عقبماندگی شدند.[5]
ایشان تصریح دارد که تأثیرگذاری اسلام بر جهان غرب، مطلبی است که مورد اعتراف روشنفکران اروپایی نیز واقع شده است.[6]
علامه، به مسأله حقوق زن اشاره کرده و تأکید میکند که اسلام، بسی پیش از غرب، آزادی زن را تضمین کرده است و غرب، بعد از مدتها تلاش کرد از اسلام تقلید کند هرچند در این تقلید ناشیانه عمل کرد.[7]
3⃣ ناکارآمدی تمدن غرب در اداره انسان؛
از نظر ایشان، بر خلاف آن چه روشنفکران غربزده میپندارند که تمدن غرب الگوی ایدهآل بشریت در پیشرفت و سعادت است[8] غرب، در تأمین سعادت بشر، ناموفق عمل کرده است و صرف قدرت ظاهری و یا پیشرفت مادی، از نظر اسلام، سعادت به حساب نمیآید بلکه سعادت آن است که بعد جسمانی و روحانی بشر را تحت تأثیر قرار دهد.[9] تمدن غرب، در اجرای #عدالت_اجتماعی نیز ناکام بوده است و با نادیده گرفتن مفسده ربا و مصلحت انفاق، پایههای عدالت را لرزان ساخته است.[10] آنچه غرب، به ارمغان آورده است تنها یک تمدن با محوریت لذت مادی است.[11] همین امر سبب شده است که غرب، موفق به حفظ اخلاق نیز نشود.[12]
4⃣ شعارهای دروغین تمدن غرب؛
میتوان گفت اوج غرب ستیزی علامه طباطبایی در جایی است که مظالم تمدن غرب را بر می شمرد؛ او تمدن غرب را، بخاطر شعارهای خوش خط و خال ولی دروغینی همچون آزادی، مالکیت، استقلال، حفظ منافع مشترک و ... مورد مذمت قرار میدهد.[13] و تصریح میکند که تمدن غرب، نه تنها به این شعارها عمل نکرد بلکه با استثمار ملتها، شیوهای از بردگی مدرن را بنیان نهاده است. ایشان، وحشیگریهای غرب در جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، مظالم فرانسه و انگلیس و آمریکا و اروپای شرقی را به عنوان نمونههای باقیماندن رسم برده داری در بین غربیها متذکر میشود.[14] و حتی تأکید میکند که آفریقا و آسیا قربانی طمع و غارت غربیها گشتهاند.[15]
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
#علامه_طباطبایی
#تمدن_غرب
#تهاجم_علمی_تبلیغی
@Tanbiholomah
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۲)
🖋 حمزه شیختبار
5⃣ نقد غربزدگی؛
از دیدگاه علامه طباطبایی، یکی از جرائم تمدن غرب آن است که انسان غربی را به عنوان انسان ایده آل به جهان معرفی کرد و به تمامی جوامع، این گونه القاء کرد که ایدهآلترین شرایط برای جوامع آن است که از هر جهت، به شکل اروپاییها درآیند.[16] از قضا، ایشان اضافه میکند که جهان اسلام نیز در سدههای اخیر، دچار این غربزدگی شده است و هرگاه جهان اسلام دچار انحطاط شده است بخاطر همین تقلید کورکورانه از غرب بوده است.[17]
📚 منابع:
[1]المیزان، ج1،ص47
[2]المیزان، ج1، ص210
[3]المیزان، ج1،ص 422
[4]المیزان، ج1، ص423
[5]المیزان، ج2، ص151
[6]المیزان، ج4، ص100
[7]المیزان،ج2، ص276
[8]المیزان، ج4، ص98
[9] المیزان، ج4، ص 104
[10]المیزان، ج2، ص 384
[11]المیزان، ج13، ص87
[12]المیزان، ج4، ص111
[13]المیزان، ج4، ص107
[14]المیزان، ج6، ص 355
[15]بررسی های اسلامی، ج2، ص307
[16]بررسی های اسلامی، ج1، ص122 و 278
[17]شیعه، مصاحبات کربن با علامه، ص209
#علامه_طباطبایی
#تمدن_غرب
#تهاجم_علمی_تبلیغی
@Tanbiholomah
🌀 راهپیمایی مردم مؤمن و انقلابی قم در حمایت از کودکان مظلوم #غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
🕰 زمان:
روز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲
🗺 تجمع اولیه:
ساعت ۱۵ در میدان فلسطین (جنب مصلی قدس)
🛣 مسیر راهپیمایی:
میدان جانبازان - خیابان شهداء - خیابان ارم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س)
🇵🇸🇮🇷 برنامه پایانی و اجتماع پرشور مردم قم:
صحن امام رضا علیه السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🌐 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم
#نشر_حداکثری
@Tanbiholomah
nf00233984-1.mp3
24.54M
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟!
🎙 مناظره دکتر فیرحی و استاد میرباقری
📌 تنبیهالأمة:
نسخهای که برخی برای ورود دین به عرصههای مختلف علوم انسانی ارائه میدهند، تقلیل دخالت دین در حد ارائه چند حکم شرعی فرعی است.
استدلال آنها این است که اساسا همه مسائل این عرصهها غیر از احکام شرعی مذکور، #عرفی هستند و حل آنها به عرف واگذار شده است.
این افراد در حالی از مدعای خود با عنوان روش فقهی سنتیِ مورد پذیرش بزرگان یاد میکنند که
بر هر کس که آشنایی اندکی با حوزههای مختلف علوم انسانی از سیاست و اقتصاد تا آموزش و تربیت داشته باشد پوشیده نیست آنچه در دنیا توسط متخصصین ساحتهای مختلف علوم انسانی تجویز میشود ابتناء غیر قابل انکاری بر باورهای هستی شناختی و جهانی بینی صاحبان دیدگاه، ارزشهای مورد قبول آنها، فهمشان از انسان و مواردی از این قبیل دارد. یعنی آنچه این عده از آن
به عنوان عرف یاد میکنند، در حقیقت تجویزهای برآمده از علوم انسانی غربی است که در بستر جهان بینی مورد پذیرش آنها شکل گرفته است.
لذا وقتی مبانی این تجویزها را به قرآن و روایات عرضه میکنیم مخالفت آن مبانی با جهان بینی قرآنی روشن میشود؛ حقائقی که قرآن از هستی و واقعیتهای آن روشن میکند، هدفها و مسیرهایی که ترسیم میکند و همچنین ارزشهای والایی که به آنها هدایت میکند بر خلاف مبانی این تجویزها است.
استاد میرباقری در ضمن مناظرهای که با دکتر فیرحی داشتهاند، به تبیین این مسئله مهم و همچنین بیگانگی روش اصیل فقهی با روشی که نتیجهاش تأیید فقهی درست کردن برای مبانی سکولار است، پرداختهاند.
#پرونده_افکار_فیرحی
@Tanbiholomah
❇️ سؤالات دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک از علامه طباطبایی
🔸 «کتاب بررسیهای اسلامی، ج ۲، ص۲۸۸»: در سال ۱۳۸۳ هجری قمری چند نفر از دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک آمریکا پرسشهای گوناگونی در زمینههای مختلف اسلامی از علامه طباطبائی نموده بود که معظم له پاسخ همه آنها را نوشته و یک جا به آنها فرستادند.
🔰 مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی، در مقدمه کتاب، توضیح میدهد که این مطالب چگونه به دست ایشان رسیده و بااجازه مرحوم علامه منتشر گردیده است.
🔺 بسیاری از نکات جذاب و عمیقی که مرحوم علامه در این نوشته مرقوم فرمودند در جایجای کتب ایشان خصوصا تفسیر المیزان تبیین شده است که توصیه میشود علاقمندان به آنها مراجعه کنند.
🔻 بخشی از سوالات بدین شرح است:
❓آیا زن و مرد در قانون اسلام مساوی هستند؟ آیا زن میتواند در سیاست و کارهای مملکتی دخالت کند و با مرد مساوی باشد؟
❓چرا ارث به زن کمتر از مرد می رسد؟
❓چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟
❓آیا زن میتواند در امور اقتصادی و مالی مستقل باشد؟
❓چرا مرد میتواند چند زن اختیار کند؟
❓اسلام درباره ازدواج و تشکیل فامیل چه نظر دارد؟
❓اسلام درباره عشق و روابط جنسی بین زن و مرد چه نظری دارد؟
❓نظرتان درمورد «دولت مترقی اسرائیل!!» چیست؟
❓به طور کلی آیا معتقدید که قوانین اسلامی قابل تغییر و تبدیل است یا نه؟ در این تغییرات معتقدید سران دینی باید پیشقدم شوند یا این که وقتی تغییرات پدید آمد با آن سازش کنند؟
❓آیا شخصاً به تمام این قوانین و عادتهای اسلامی بدون سؤال و جواب معتقدید؟
#علامه_طباطبایی
📌 فایل پاسخهای علامه در فرستهی بعد ⬇️
@Tanbiholomah
سوالات از علامه طباطبایی.docx
57.9K
❇️ سؤالات دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک از علامه طباطبایی
❓آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟
❓قبول دارید که حضرت علی گفته است: فرزندانتان را برای آینده بار آورید؟ در این صورت این نشان این نیست که قوانین اسلامی مطابق خواست زمان و مکان باید تغییر کند؟
❓آیا فکر نمیکنید گناهِ پشت کردن جوانان تحصیل کرده مسلمان به دین، به گردن قوانین عقب افتادهای است که نمیتواند با دنیای صنعت و علم امروزی وفق دهد؟
❓غربیها معتقدند که اسلام دینی است که فقط برای مردم ساده و زارع و صحرانشین و آنها که با تمدن ماشینی امروز جلو نرفتهاند میباشد و میبینیم که حتی یکی از کشورهای مسلمان جزو کشورهای مترقّی پیشرفته نیست و اسلام در کشورهای ماشینی و متمدن اصلًا پیشرفت نکرده است. دلیلش چیست؟ آیا فکر میکنید قوانین اسلامی را میتوان طوری تغییر داد یا ترجمه کرد که قابل قبول برای افراد تحصیلکرده باشد و با علم وفق دهد؟
❓حضرت علی علیه السلام گفته است مسلمان نباشید به خاطر پدر و مادرتان، بلکه به خاطر این که خودتان به آن ایمان پیدا کنید و قبول کنید هرچه را که میتوانید با عقلتان قبول کنید. در این صورت فکر نمیکنید هر مسلمان آزادی این حق را دارد که هر کدام از قوانین اسلامی را خواست قبول کند و بقیه را که نمیتواند با عقل قبول کند به کنار بگذارد؟
❓آیا فکر نمیکنید این نشان این است که هر بشری آزادی دارد که هر دینی را که خواست قبول کند و فرد مسلمان باید همه ادیان را محترم شمارد؟
#علامه_طباطبایی
@Tanbiholomah
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره شنیدنیِ آیتالله طبسی از راننده سعودی!
🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان...
👌 این خاطره را از دست ندهید!
#شیعه
#وهّابیت
#انقلاب_اسلامی
#عربستان_سعودی
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
🗂 پرونده نقد افکار مرحوم دکتر داود فیرحی
❇️ کتاب سکولاريسم پنهان
📝 بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود فيرحی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/481
❇️ بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از «فقه سیاسی میرزای نائینی»
https://eitaa.com/Tanbiholomah/482
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟!
🎙 مناظره دکتر فیرحی و استاد میرباقری
https://eitaa.com/Tanbiholomah/487
🗂 محتوای این پرونده را در کانال نخبگانی تنبیه الأمة دنبال کنید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مصداق افراط و تفریط!
📝 حکایت مذبذبین جویای نام؛ روزی به اسم امام و رهبری و روزی دیگر علیه امام و رهبری!!
🖋 محمد حق پرست
🔸 برخی که روزگاری دنبال تحول در حوزه بودند، آن هم نه تحول مطلوب، بلکه تحولی افراطی و رادیکالی، بعد از آنکه عیار واقعی نظراتشان مشخص شد و با یأس از همراهی حوزه و جامعهی طلاب و اساتید مواجه شدند، اخیرا دنبال مطرحکردن خود با شبهات تکراری و نخنمای سیاسی هستند و حتی از تابوشکنی ابایی ندارند!! نظریاتی پر از تناقضات و تعارضات بدون اینکه انسجام شخصیتی داشته باشند.
🔺 نداشتن شخصیت منسجم سیاسی، یعنی روزگاری احساس وظیفه کنیم و بظاهر دنبال احیای حرکت شهید نواب صفوی باشیم و با عنوان «اگر نواب بود» حرکتهای رادیکالی را تعقیب کنیم؛ و فرداروزی به این برسیم که: «چه کسی گفته باید انقلاب میکردیم! اصلا آنهایی که انقلاب کردند، هم اقلیت بودند هم کارشان اشتباه بود! ما فقط باید طاغوتیان را نصیحت میکردیم»!!
🔻 توهین به علما یعنی دیروز در سالروز وفات شیخ انصاری (قدس سره)، نسبت به اجتهاد و منش سیاسی شیخ اعظم تابوشکنی کنیم که چرا در برابر استعمار سکوت کرده و فردا بگوییم امام راحل(قدس سره) از اساس اشتباه کرد که در برابر استعمار و طاغوت مبارزه کرد و نقل قول کنیم که ممکن است کار او دنیا را به آتش بکشد!!
♨️ هیجانی عملکردن یعنی روزگاری بگوییم حوزه باید «طبق آنچه ما میفهمیم»، عمل کند و بر اساس آن متحول شود. فردا بگوییم «باید با دیگران تعامل کنیم؛ بالاخره آنها هم فکری دارند؛ نظراتشان قابل تأمل است. تحول یک شبه اتفاق نمیافتد».
⁉️ مگر افراط و تفریط جز این معنایی دارد؟
آیا این جماعت درکی از حد میانه و کنشگری معقول ندارند یا عمدا نمیخواهند حد وسط داشته باشند؟ تفکراتی که نتوانند حد وسط را ببینند و تشخیص دهند، همیشه از خطرناکترین جریانها بودهاند. (البته بر فرض اینکه واقعا این افراط و تفریطها، خودآگاهانه، تعمدی و بر مبنای سناریوی پیشینی نباشد.)
✅ خدارا شاکریم که چنین جریاناتی قبل از اینکه خریداری داشته باشند، از اولیات طرح چنین مسائلی ناآگاهند و با خودزنی و تابوشکنی فقط خود را رسواتر از گذشته میکنند.
❇️ سخن آخر:
امام راحل(قدس سره) در قلب عاشقان و ارادتمندانش جای دارد. این رابطه بر اساس رفتار و منش امام بوجود آمده؛ نه صرفا بخاطر «امام» خواندن ایشان. محبت امام چیزی نیست که به زور یا هیجانی وارد قلب دوستدارانش شده باشد؛ بلکه حرارتی است که تا نسلهای بعد و حتی قلوب مردم کشورهای دیگر جاری و ساری است. همچنان که محبت به جانشین او امام سید علی خامنهای نیز اینچنین است...
#مذبذبین_حوزوی
@Manahejj
بازنشر دیدگاه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر ره به انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی توسط امام خمینی ره
(تحت عنوان حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر)
♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام.
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/69
#حکومت_اسلامی
#شهید_صدر
@Tanbiholomah
❇️ مخالفت رهبر معظم انقلاب با اظهارات آقای ضرغامی(۱)
📝 آقای ضرغامی! این اگر از اگرهایی است که تقریبا هیچ وقت محقق نمیشود
🖋 جلالالدین احمدی
«و من الناس من یشترى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل اللّه بغیر علم و یتخذها هزواً اولئک لهم عذاب مُهین» (سوره لقمان؛ آیه ۶)
🔸 آقای ضرغامی اخیرا در چند جلسه بحث ترویج موسیقی و همچنین آوازخوانی زنان را مطرح کرده اند و با استناد به نظر مقام معظم رهبری، حکم به جواز آن داده اند و بعضا کلمات خود را به درس خارج غنای رهبر معظم انقلاب نسبت می دهند؛
🔻 اما حقیقت ماجرا:
1⃣ ترویج امری که ملازم دائمی با حرام است جائز نیست؛ از نظر فقهی، عنوان ملازم حرام، می تواند حرمت نداشته باشد اما این عنوان ملازم را نمی توان ترویج نمود زیرا ترویج آن یعنی ترویج حرام، به عنوان مثال، اگر در در دوران کرونا شرکت در مهمانی ها و جشنها غالبا همراه با سرایت ویروس و مرگ انسانهای زیادی بود همین علت کافی بود که مسئولین بهداشت کشور از برگزاری این تجمعات نهی کنند. خود رهبر عزیز انقلاب به خوبی این مسأله را بیان کرده اند:
متن درس خارج رهبری در کتاب غنا و موسیقی جلسه ۳۲۱ ص۴۹۵:
« ... سؤال شده است که اگر زنی بدون عشوه گری در میان مردان غنا بخواند و از نظر عرف مفسده ای نداشته باشد حکمش چیست؟
جواب: بحث عشوهگری نیست اگر غناء زن در جمع مردان که طبعا مرد بیگانه است و موجب اثاره شهوت و ریبه بشود می شود لهوی محرم است، سؤال کنند فرض می کند اگر موجب اثاره شهوت نشود، این «اگر» از آن اگرهایی است که تقریبا تحقق ناپذیر است، چه طور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلا بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، در عین حال دل هایشان متوجه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلا هم تکان نخورند؟
این، خیلی مستبعَد به نظر می آید یعنی عادتا ما باورمان نمی آید که چنین چیزی تحقق پیدا کند. بله، اگر چنین چیزی تحقق پیدا کرد، حرام نیست. اما چرا انسان به عدم حرمت چیزی حکم بدهد که صدی نود، صدی نود و پنج می داند که چنین چیزی اتفاق نمیافتد.» ( 27/10/88)
2⃣ اضلال فقط به محتوای شعر نیست؛ مقام معظم رهبری در جلسه ۲۵۶ درس خود، اضلال را که عنوان حرام است سه قسم کرده اند: یکی اضلال در محتوا و دیگری اضلال در آهنگ و سومی اضلال در نحوه اجرا که یک زن وقتی در برابر مردان نامحرم اجرا میکند همین اجرای او می تواند سبب اضلال مردان و برانگیخته شدن شهوت شود که در نتیجه این آواز حرام است.
3⃣ بسیاری از فقها آواز زن را مطلقا حرام می دانند؛ خیلی از مردم ما مقلد سایر مراجع تقلید هستند و رهبر عزیز انقلاب هیچ گاه این رویه را نپسندیده اند که امری که از نظر سایر مراجع حرام است و سبب ارتکاب معصیت برای مقلدین آنها می شود ترویج شود، در بحث آواز زن، مرحوم امام خمینی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی، مرحوم آیه الله بهجت، مرحوم آیت الله فاضل و مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجعی هستند که آواز زن را مطلقا حرام می دانند. (ر.ک: استفتا از دفتر آیات عظام امام خمینی و وحید خراسانی توسط نرم افزار پرسمان، مکارم شیرازی، ناصر، استفتاءات جدید، ج 1، ص 153، س 526، صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، ج2، ص 161، س 1671، فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ج 1، ص 454، س 1725، بهجت، محمد تقی، استفتاءات، ج 4، ص 530، س 6352،.)
4⃣ سکاندار انقلاب، حتی نشان دادن آلات موسیقی را در صدا و سیما جائز نمی دانند؛ حکومت اسلامی وظیفه دارد که نگهبان احکام اسلام و حافظ دینداری مردم باشد، بنا بر این، اموری که فی نفسه و با قیودی بسیار نادر، به عنوان حکمی فردی می توانند جائز باشند ترویج آنها به سبب عناوین ثانوی و مفاسد اجتماعی، برای حاکم اسلامی جائز نیست، رهبر معظم انقلاب در این زمینه در درس خود، بیانات روشنی دارند:
در درس خارج فقه (جلسه ۳۲۰) در مبحث غنا و کتاب غنا و موسیقی انتشارات انقلاب اسلامی صفحه ۴۸۹ بیان شده است: «.... یک سؤال دیگری از ما پرسیدند که: چرا شما اجازه نمیدهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ ... این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است نفس نشان دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه میبینند، خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. این را ما از مذاق شرع به کلّی دور میبینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم...»
📌 ادامه در فرسته بعد👇🏻
#حکم_آوازخوانی_زنان
#ضرغامی
@Tanbiholomah
❇️ مخالفت رهبر معظم انقلاب با اظهارات آقای ضرغامی(۲)
📝 آقای ضرغامی! این اگر از اگرهایی است که تقریبا هیچ وقت محقق نمیشود
🖋 جلالالدین احمدی
5⃣ ملاک، اضلال شأنی است نه اضلال فعلی؛ نکته مهمی که گویا متأسفانه مورد توجه افرادی مانند ایشان که بدون تخصص در این زمینه ها نظر می دهند واقع نشده است این است که هر چند ملاک تشخیص اضلال، عرف است اما آنچه از نظر شارع موضوعیت دارد، اضلال شأنی است نه اضلال فعلی، یعنی صرف اینکه کسی بگوید این خواندن و این موسیقی برای من گمراه کننده نیست کافی نیست بلکه باید به نحوی باشد که این آواز یا موسیقی برای نوع مردم جامعه مضل نباشد که رهبری انقلاب به این نکته نیز در جلسه ۲۹۶ درس خود تاکید نموده اند.
6⃣ یک #انحراف بزرگ در طرز تفکر ایشان دیده می شود؛ ایشان گفته اند بعضی احکام اسلام سخت است که با احکام ثانویه برداشته می شود، بله؛ در اسلام اگر حکمی حرجی باشد به این معنا که سبب ایجاد مشقت شدیده ای شود که عرفا قابل تحمل نیست، طبق نظر مشهور فقها، این حکم به عنوان ثانوی برداشته می شود، یا اگر حکمی ضرری باشد همینطور، اما آیا این عناوین قابل تطبیق در بحث آواز زن هستند؟ آیا اگر در صدا و سیما و در محیط عمومی جامعه از آواز خواندن زنها برای مردان نامحرم ممانعت شود یا از انتشار و ترویج موسیقی، منع شود حرج پیش می آید؟ یا ضرری بر کسی وارد می شود؟ آیا دراین سالها که این ممانعتها بوده است مشقت شدیده ای بوجود آمده است؟ این اشتباهات فاحش و کج فهمی ها ناشی از دوری از علماء دین و استبداد به رأی در مسائلی است که انسان تخصصی در آن ندارد.
7⃣ نکته آخر:
جناب آقای ضرغامی! دین آنقدر جاذبه های بزرگ و زیبا و معارف عمیق دارد که نیازی نیست برای جذب چند جوان، به موسیقی و ترویج آواز زنان و امثال آن تمسک کنید، آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن محیط منحط جزیرة العرب، برای جذب کردن قلوب انسانها از این امور استفاده می کردند؟ حال آنکه در آن دوران این مسائل بسیار رواج داشت. آیا در این دوران، اینکه بسیاری از جوانان، عاشق شهید سلیمانی و سید مقاومت سید حسن نصر الله و ... هستند به خاطر این جذابیتهای کاذب است؟ مشکل ما این است که از حقیقت دین و جذابیتها و زیبایی های آن فاصله گرفته ایم و حال برای پر کردن فاصله مان با مردم و جوانان به این امور تمسک می کنیم. امام رضا علیه السلام فرمودند: «خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند، پرسیده شده چگونه؟ فرمودند: علوم ما را بیاموزد و به مردم یاد دهد، به درستی اگر مردم زیبایی های کلمات ما را بدانند از ما تبعیت می کنند. (عيون أخبار الإمام الرضا (عليه السلام) 1- 307- 69)
#حکم_آوازخوانی_زنان
#ضرغامی
@Tanbiholomah
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🔷 برگزاری پیش نشست همایش علمی نظریه نظام انقلابی
🔸این مراسم با حضور نخبگان و فعالان عرصه های بیانیه گام دوم انقلاب وارائه نظرات کارشناسی اساتید گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میگردد.
🕣 زمان: ۹ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲
📌مکان:سالن همایش دارالقرآن علامه طباطبایی رحمهالله
💠 نشانی؛ قم خیابان شهدا(صفائیه) کوچه ۲۱
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
❇️ بلندشدن صدای موزیک برای کمترشدن صدای شکست
📝 حاشیههای جدید و ضرورت دوراندیشی
🖋 حسین محمودزاده
🔸 برای کسانی که کمترین آگاهی از فضای مجازی و رسانه دارند، این پدیده مشهود بود که در مدت درگیری هیستریک رژیم صهیونیستی با عملیات حماسهساز طوفان الاقصی، حجم و تنوع حاشیهسازیهای رسانهای و عملیاتهای روانی توسط پیمانکاران فارسی زبان آنها افت محسوسی داشت.
🔺 دور از توقع نیست که همین پیمانکاران و صاحبکار اصلی، پس از تبدیل درگیری نظامی به حالت عادی و جاری در اخبار، و همچنین توجه به خلأ مزبور، دست به کار شوند و مسیر گذشته در ایجاد حاشیههای پیدرپی و موجسواری بر بحرانهای ساختگی مجازی برای مخاطب فارسیزبان را پیگیر شوند.
🔻 از طرف دیگر، این مار زخمخورده که از جهات مختلف امنیتی، نظامی و خصوصا خنثیشدن تبلیغات قبلی و آگاهی عمومی مردم دنیا، ضربههای مهلک و غیرقابل ترمیمی خورده است، این بار حتما با شدت و فشار بیشتری کارزارهای رسانهای و مجازی را برای مخاطب فارسیزبان ادامه خواهد داد.
⛔️ از جمله این کارزارها، برکشیدن -و به اصطلاح ترندکردن- ترانههای خاص با قالب و محتوای فوقالعاده سخیف، مستهجن و هتاکانه نسبت به نمادهای فرهنگی و دینی خواهد بود.
♨️ آنچه انگیزهی این عناصر در انجام چنین کارزاری در خصوص محتوای صوتی و ترانهی مستهجن را مضاعف میکند، ترمیم عقده و زخمی است که از پدیدهی جهانی «سلام فرمانده» به دل دارند.
با توجه به ناآگاهی بخشی از جامعه نسبت به ماهیت این کارزارها در هنگام شروع آنها، از جمله اقدامات و دوراندیشیهای لازم، #آگاهی_بخشی به خانوادهها در مورد ابعاد مخرب چنین پدیدههاییست.
اینکه علاوه بر آثار تربیتی زیانبار و غیرقابل جبران، این کارزارها ابعاد سیاسی و ایدئولوژیکی دارند و بسیاری از خانوادهها اگر نسبت به خط و ربط چنین پدیدههایی آگاه شده باشند، مطمئنا اجازه نمیدهند فطرت کودکان معصومشان به همین زودی و از اوایل زندگی با ندا و صدای دجالهای شیطانی تغییر ذائقه پیدا کند.
✅ و از جمله دوراندیشیهای لازم که به مسئولین ارتباط پیدا میکند، آمادگی کامل و جدی برای جلوگیری از انعقاد نطفهی این کارزار شیطانی در فضاهای عمومی خصوصا دانشگاهها و مدارس است.
این عناصر قطعا در فضای مجازی با ربات و الگوریتم و ... به این موج جدید خود -مانند امواج قبلی- ضریب خواهند داد، اما باید نسبت به شروع و سلسلهجنبانی موج در میدان واقعیت هشیار و دست به مهره بود.
همان طور که با اولین اجرای سرود سلام فرمانده در یکی از مراکز آموزشی هیوستون امریکا، با واکنش سریع در ردههای مختلف جلوی یک سرود ساده در آن کشور گرفته شد، توقع میرود آموزش و پروش و وزرات علوم و دیگر نهادهای وابسته نسبت به انعقاد نطفهی این مولود خبیث رسانهای در فضاهای آموزشی و عمومی کشور حساس باشند و اطمینان از برخورد جدی با مدیران و مسئولین اهمالکار، باعث دقت و تمرکز بیشتر مدیران و مسئولین بر فضاهای تحت مدیریت خود باشد.
#فرهنگی
#اجتماعی
@Tanbiholomah
❇️ حاشیهای بر قاعده کرامت (۱)
📝 توضیح اجمالی قاعده ادعایی کرامت
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔸 برخی از اساتید و پژوهشگران معاصر، قاعدهای با عنوان «کرامت» را طرح میکنند که به نظر ایشان میتواند مقیَّد اطلاقات و مخصَّص عمومات باشد.
🔺 هرکدام از ایشان، در استدلال بر این ادعا، راهی را رفته و تقریبی را بیان داشتهاند. در این میان، برخی بر این باورند که میتوانند با استفاده از کبرای «ملازمه تکوین و تشریع» این قاعده را اثبات نمایند.
🔻 یکی از اساتید در جلسهای که اخیراً در یکی از مؤسسات تشکیل شد، با استفاده از کبرای ملازمه، این ادعا را طرح نمود:
«با نظر به آیه شریفه ۷۰ سوره مبارکه اسراء "وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا"
میتوان از تعبیر «كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» تکریم تکوینی انسان توسط خداوند متعال را فهمید. تکریمی که از آن به "اعطاء کرامت تکوینی" یاد میشود. از آنجا که معتقد به "ملازمه میان تکوین و تشریع" هستیم، نمیشود شارع مقدس، در مقام تشریع، احکام و تکالیفی را جعل نماید که برخلاف تکریم تکوینی انسان باشد».
🔹 پیرامون این دیدگاه، نکاتی به ذهن میرسد که به عنوان حاشیهای بر آن طرح میشود:
📌 ادامه در فرسته بعدی👇🏻
#قاعده_کرامت!
@Tanbiholomah