eitaa logo
📖 ترنم وحی 📖
161 دنبال‌کننده
0 عکس
146 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ١٧»: ⁉️نسبت دادن خُدعه و مكر و حيله به خدا در قرآن به‌چه معناست‌؟ 🔻: ✨امام رضا عليه السلام مى‌فرمايد: مكر خداوند همان كيفر او به اهل مكر است،بگذريم كه بر خلاف اصطلاح ما مكر را به معناى حيله مى‌دانيم،مكر به معناى تدبير است و تدبير مى‌تواند خوب باشد و مى‌تواند بد باشد و لذا مى‌فرمايد: 📖 «وَ لا يَحِيقُ‌ الْمَكْرُ السَّيِّئُ‌ إِلاّ بِأَهْلِهِ‌» ۱ ▫️يعنى تدبير به جز تدبير كننده‌اش را در بر نمى‌گيرد،بنابراين معناى «وَ اللّهُ‌ خَيْرُ الْماكِرِينَ‌» ۲ آن است كه خداوند بهترين تدبير كننده است و امّا اين‌كه چگونه مكر انسان به خودش ضربه مى‌زند. 🔻به يك مثال توجه كنيد: ▫️اگر پزشكى به بيمارش دارو داد و بيمار مصرف نكرد و به دروغ گفت:مصرف كرده‌ام،او در حقيقت خود را فريب داده و به خود خدعه كرده است. 📖 «يُخادِعُونَ‌ اللّهَ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ‌ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ ما يَشْعُرُونَ‌» ۳ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت: (۱).فاطر،۴۳ (۲).آل عمران،۵۴_انفال،۳۰ (۳).بقره،۹ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
42.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه123 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 90 تا 95 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۳ 🔎فراز سوم:سنت‌هایی که کورکورانه تکرار می‌شود 📖 وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره) 🔺این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: 📖 اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ ▪️اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟! ▫️تنها تقلید و تبعیتی که عقل می‌پذیرد و نقل دستور می‌دهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد. ▪️غیر از این را نه عقل می‌پذیرد و نه نقل اجازه می‌دهد؛ مانند پیروی جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. کاری که مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است ▫️ و داشتن عناوینی مانند میراث فرهنگی هم نمی‌تواند رنگ صحت و حقیقت به این پیروی غلط و باطل بزند؛ خواه این کار بت پرستی باشد، خواه چهارشنبه سوری.  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻معناي « صمد» در كلام امام حسين (علیه السلام ) 🌟امام حسين بن على علیه السلام در حديثى براى" صمد" پنج معنى بيان فرموده: " صمد" كسى است كه در منتهاى سيادت و آقايى است. " صمد" ذاتى است دائم ازلى و جاودانى. " صمد" وجودى است كه جوف ندارد. " صمد" كسى است كه نمى‏خورد و نمى‏آشامد. " صمد" كسى است كه نمى‏خوابد ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📚بحار الانوار ج‏3 ص 223 📖 ۱۲ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖🔎 📖 «قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ» 📖 بگو هر یک از ما و شما منتظریم، پس منتظر باشید که به زودی خواهید دانست که رهروان راه راست و ره یافتگان چه کسانی هستند. 🔖جزء ۱۶ سوره طه، آیه ۱۳۵امام کاظم علیه السلام درباره همین کلمه «أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ» می فرماید؛ همان حضرت مهدی و کسانی هستند که رهرو راه او هستند. کسانی که رهرو راه او باشند و منتظر او باشند آنها انسانهایی هستند که به راه راست هدایت شدند. 🖇 چند نکته را براساس همین آیه انسانهای منتظر باید توجه کنندنکته اول : انتظار ویژگی بشر است، همه چشم به راه رسیدن به مقصود خودشان هستند. یعنی نگاه به این دارند که از دوران فعلی که دوران غیبت هست خودشان را برسانند به جامعه ای که آن جامعه پر از عدل و داد و معنویت و توحید محوریست. ❷ نکته دوم خداوند انسان را به این عالم آورد که با اختیار خودش حق را بشناسد و آن را دنبال کند. آنچه که مهم است اینکه مؤمنین نباید درباره نابودی دشمنان حق و نـزول عذاب از سوی خدا شتاب کنند. 🔗 ممکن است ظلم ظالمان سالها طول بکشد. تا در کنار آن میزان تلاشی که برای مبارزه با ظلم می کند روشن بشود. 🔗 صبر و استقامت مومنان در برابر ظلم ظالمین و در سایه آن به درجات والا انسان باید برسد. 🔗 یعنی از ظلم، استقامت، برای خودش تعریف بکند در مقابل این استقامت هاست که خداوند توجه دارد. ➖ دوران غیبت افرادی به این باور هستند که توجه به این داشته باشند باید با صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که ظالمین، فاسدین و افراد منحرف ایجاد می کنند به نوعی برای خودش یک امتحانی بببیند تا از سوی خدا از این آزمون غیبت بتواند خودش را نجات بدهد. 🖇 لذا توجه به این داشته باشیم که دوران طبیعی است که دورانی است بسیار سخت. اما انسان منتظر کسانی هستند که تلاش و کوشش در همین دنیا می کنند و تلاش و کوششان نشان می‌دهد چقدر هستند، تا بتوانند به آن نگاه هدایت به سوی حضرت مهدی عج و امام و حجت خدا را داشته باشند. 🖇 لذا بعضی موقع ها هستند عده ای انتظار فرج را برای فقط منحصر می کنند. گروهی هم هستند حتی حاضر نیستند یک امر به معروف و نهی از منکر بکنند، معتقدند در دوران غیبت چون کاری از آنها بر نمی آید، تکلیفی برعهده ندارند خودشان را رها می کنند و به نوعی می گویند خود حضرت می آید همه چیز را اصلاح می کند. ➖ بعضی ها اینطور می گویند که جامعه باید به حال خودش رها بشود. گروهی هم می گویند حقی نداریم در مقابل ظلم و فساد، ما فقط خودمان را بسازیم. ➖ گروهی هم هستند حتی اعتراض می کنند می گویند چرا شما حکومت تشکیل می‌دهید؟ چرا یک برنامه هایی را دارید تشکیل می دهید؟ 🖇 لذا آن نگاه اصیلی که نسبت به انتظار فرج دارد باید توجه داشته باشیم. اگر این رویکردهای منفی را داشته باشیم و در دورانی که باید منتظر امام باشیم و در زمان غیبت هم خودمان را بسازیم هم جامعه را بسازیم، اگر یک تلاش و کوشش درستی نداشته باشیم یعنی به نوعی یک تسلط بیگانگان و زبونی در مقابل ظلم و فساد و کسانی که دارند به ما ظلم ایجاد می کنند. به نوعی فراگیر شدن ستم و انفعال و بی تحرکی در مقابل ظلم ایجاد می شود. به نوعی افراد اگر تلاش و کوشش نکنند، قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی بهتر که ما را برساند به جامعه امام زمانی عج انسانها را تنبل و سست بار می آورد. 🖇 لذا باید توجه ویژه داشته باشیم، ذلت را قبول نکنیم، تنبلی و بی مسئولیتی را قبول نکنیم، نرویم سراغ تعطیلی مسائل معروف ها، باید از آن نگاه کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به مبانی فاصله بگیریم، توجه به مبانی اصیل داشته باشیم. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه124 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 96 تا 103 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۴ 🔎فراز چهارم: تقوا مهم‌ترین اثر و شاخص قبولی روزه 📖یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره) ▫️بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد می‌آید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است. ▪️عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی می‌گذارد. ▫️ به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس می‌کنند. ▪️ حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد. ▫️نکته دیگر اینکه این اثر، ملاک خوبی برای نمره دادن به روزه است. هر کس به خود مراجعه کند و با توجه به تأثیری که روزه در تقوا سازی او داشته است به روزه خود نمره دهد و بداند که این کار، عمل به توصیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که فرمود: ▪️حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عملکرد جان خود را محاسبه کنید قبل از آنکه در قیامت آن را به حساب کشند.  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ١٨»: ⁉️آيا به نمايش گذاشتن قدرت‌ها،هنرها و صنعت‌ها ازنظر قرآن جايگاهى دارد؟ 🔻: اگر به نمايش گذاشتن،بر اساس رشد جامعه و ترساندن دشمنان و عزّت اسلام و مسلمانان باشد،كارى لازم و معقول است؛ولى اگر اين نمايش برخاسته از غرور و تكبّر خود و استضعاف و تحقير ديگران باشد،منفى است. 🔻به چند نمونه توجه كنيد:  .خداوند اطلاعاتى را به حضرت آدم آموخت و براى فرشتگان به نمايش گذاشت تا ظرفيت علمى آدم را بر آنان ثابت كند. «ثُمَّ‌ عَرَضَهُمْ‌ عَلَى الْمَلائِكَةِ‌»١  ⓶ .حضرت سليمان با آوردن تخت بلقيس - ملكه سرزمين سبأ - قدرت ياران خود را به نمايش گذاشت و نتيجه‌اش ايمان آوردن بلقيس بود.   .حضرت موسى معجزه خود را در چاشتگاه روز عيدى در مركز شهر به نمايش گذاشت و ساحران را به سجده واداشت. ⓸ .پيامبر صلى الله عليه و آله براى فتح مكه مانورى از سپاه مسلمانان براى ابوسفيان و لشكريانش به نمايش گذاشت كه سرانجام اهل مكه بدون خونريزى تسليم شدند و نظام شرك برچيده شد. ▫️امّا اگر نمايش بر اساس تكبّر خود و استضعاف ديگران باشد،جايز نيست.نظير احضار ساحران از مناطق مختلف براى حفظ‍‌ حكومت فرعون. 📖«اِئْتُونِي بِكُلِّ‌ ساحِرٍ عَلِيمٍ‌» ٢ ▫️فخرفروشى و مغرور شدن به كاخ و باغ و به نمايش گذاشتن آن،كار فرعونى است. 📖«أَ لَيْسَ‌ لِي مُلْكُ‌ مِصْرَ» ۳ ▫️نمايش قدرت و به رخ‌كشيدن ثروت و دارايى(همچون قارون)و هر گونه تشريفات،نهى شده و توبيخ در پى دارد. 📖«فَخَرَجَ‌ عَلى‌ قَوْمِهِ‌ فِي زِينَتِهِ‌» ۴ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت: (۱).بقره،۳۱ (۲).یونس،۷۹ (۳).زخرف،۵۱ (۴).قصص،۷۹ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻تاويل «صمد » در كلام مولاي متقيان علي (علیه السلام ) 🖌محمد بن حنفيه" از" امير مؤمنان" على ع در باره" صمد" سؤال كرد حضرت فرمود: ▫️تاويل صمد آن است كه او نه اسم است و نه جسم، نه مانند و نه شبيه دارد، و نه صورت و نه تمثال نه حد و حدود، نه محل و نه مكان، نه" كيف" و نه" اين" نه اينجا و نه آنجا، نه پر است و نه خالى، نه ايستاده است و نه نشسته، 🖌نه سكون دارد و نه حركت، نه ظلمانى است نه نورانى، نه روحانى است و نه نفسانى، و در عين حال هيچ محلى از او خالى نيست، و هيچ مكانى گنجايش او را ندارد، نه رنگ دارد و نه بر قلب انسانى خطور كرده، و نه بو براى او موجود است، همه اينها از ذات پاكش منتفى است" 🔻 🖌اين حديث به خوبى نشان مى‏دهد كه" صمد" مفهوم بسيار جامع و وسيعى دارد كه هر گونه صفات مخلوقات را از ساحت مقدسش نفى مى‏كند، چرا كه اسمهاى مشخص و محدود، ▫️و همچنين جسميت و رنگ و بو و مكان و سكون و حركت و كيفيت و حد و حدود و مانند اينها، همه از صفات ممكنات و مخلوقات است، بلكه غالبا اوصاف جهان ماده است، و مى‏دانيم خداوند از همه اينها برتر و بالاتر است. ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 440 به نقل از بحار الانوار" جلد 3 صفحه 230 حديث 21. 📖 ۱۳ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه125 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 104تا 108مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖🔎 📌 "نعمت پنهان..." 📖 «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدي وَ لا کِتابٍ مُنیر» ( لقمان ۲۰) ✨ امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه فرمود: «نعمت آشکار، امام آشکار است و نعمت پنهان، امام غایب...»امام نعمت است، آن هم اساس و رأس همه‌ی نعمت‌ها؛ اگر کسی این نعمت را نداشته باشد، انگار همه نعمت ها را از دست داده است. چرا که انسانیت ما و رسیدن به اهداف خلقتمان در گرو بهره‌مندی از این الهی است. و امان از ما که غافلانه سرگرم لهو و لعب دنیا هستیم و تلاشی برای و آشکار کردن نعمت پنهانِ وجود علیه السلام نمی‌کنیم. 📚 کمال الدین ، ج۲ ص۳۶۸ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا