سلام یکی از دعاهای حضرت علی علیه السلام در کتاب صحیفه علویه برای جبران خسارت
👆👆👆👆👆
✅چگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود ؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شاهد دعواها و گلايههاى خانوادگى و زنانه و مردانه باشى، مىفهمى كه چقدر بىنيازى و سرشارى كارساز است و چقدر ريشههاى گرفتارىها، در همين ضعف و محدوديت و چشم و همچشمى است.
رضاى از خدا و رضاى از زندگى و رضاى از دنيا،باعث رضاى از مردم و برخورد مفيد و سازنده با آنها خواهد بود. اينگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود و سرشارى و بارورى و تماميّت، به آنجا مىرسد كه ديگران، از وجود سرشار تو،به تماميّت و سرشارى مىرسند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿
4_5902118172395307451.mp3
1.54M
: معاشرت ها، ضعف ها را نشان می دهد، به وجود نمی آورد؛ .
🎤 #کلام استاد علی صفایی حائری
✅ برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو مىتوانى براى فراغتها و بىكارىها و براى كارهايت برنامه بريزى.
در فراغتها ، مىتوانى به ارزيابى حالتها و كارهاى خودت بپردازى. نقطه ضعفها، وابستگىها،بتپرستىها و خودپرستىهايت را بشناسى. آنچه را كه باعث خوشحالى و يا ناراحتى تو شده، شناسايى كنى و آنگاه، خودت را به محاكمه بكشى.
مىتوانى كارهايى كه كردهاى و كارهايى كه نكردهاى را بررسى كنى و به جمعبندى و تصميمگيرى در رابطه با گذشته و جبران آن و آينده و كارهاى آن بپردازى.
در فراغتها ، فكر و مطالعه ، انس با خدا ، انس با قرآن ، انس با دعاهايى كه هنوز چيزى از آن نمىدانى و رفتهرفته بايد بياموزى، مىتواند ذهن و قلب و روح تو را سرشار نمايد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۱
@Tarbiatm
💚💚💚💚💚💚
امام علی(علیه السلام) فرمود:
هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازید.
❤️❤️❤️ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام بر شما مبارک ❤️❤️❤️
✅ یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوال
🔸 استاد علی صفایی حائری
...این تلقی از انسان، او را به غیب، به روز دیگر، به الله و به وحی و به حجّت گره می زند و انتظار را تفسیر جدید و عمیقی می کند، که حتی در متن رفاه و عدل و در متن سامان و فراغت، آدمی را بی قرار و منتظر می سازد و در متن نظام نوین جهانی و با دستیابی هر فردی به سیستم های پیشرفته، باز او را به غربت، به دیوار و حتی به التهاب و دلهره گره می زند؛ چون می داند که از این همه رفاه و عیش و راحت باید جدا شود، که ″تحول نعمت ها″ و ″تحول حالت ها″ را می شناسد و «مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوالِ» را می بیند.
📚 #تو_می_آیی ص ۱۵
🌿
✅ بعثت
🔸 استاد علی صفایی حائری
آن سوى قرنها
در بطن تاريكىها
چراغى بارور شد.
آهسته
آهسته ... شعله كشيد
دريايى از نور آفريد.
دريا بزرگ شد
از ساحل سياهىها ساييد
و صخرههاى تاريكى را در دهان خود له كرد.
دريا بزرگ شد
خورشيد آسمان بر آن تابيد
و ابر نور را به سرزمينهاى سياه روانه ساخت.
دريا بزرگ شد.
از مرز قرنها گذشت
به ساحل امروزها رسيد.
اما «امروزها»
ابر نور را، در پشت آسمان محبوس كردهاند.
اما «امروزها»
با سدهاى بلند، دريا را محدود كردهاند.
چشمهها را بستهاند.
و رودها را با خون آلوده كردهاند.
«امروزها» خيال مىكنند
كه نور محبوس مىشود
كه دريا محدود مىشود.
كه تاريكى، نور را مىبرد.
بىخبر!!
بىخبر!!
در بطن تاريكى،
چراغها بارور مىشوند.
📚 و با او با نگاه، فرياد مى كرديم، ص: 89
🌿
💐حضرت مهدی(عج)💐
👈وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ.
👈اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند،
👈همدل می شدند،
میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد،
و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت،
دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛
👈علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد
و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
👇👇👇👇👇👇
اللهم عجل علی ظهور مولانا قائم ال محمد ص
بحق الحسین علیه السلام
4_5913728843385931622.mp3
650K
✅ نیازها در جمع
🔶 #کلام استاد علی صفایی حائری
تا زمانی که ظرفیت و قدرت کاری را در خود ایجاد نکرده اید نباید وارد آن کار شوید...
✅سیر مطالعاتی یا روش کار...
🔸استاد علی صفایی حائری:
آنگاه به او که از من سیر مطالعاتی میخواست که از کجا شروع کند، از روش مطالعه توضیحی دادم و گفتم مهم سیر مطالعاتی نیست؛ روش کار است.
تو باید پیش از مطالعه طرح سوال و تنظیم سوال و تحلیل سوال را طی کرده باشی، تا بتوانی با جوابهایی که در کتابهاست عمیقتر برخورد کنی و آنها را بپذیری یا دور بریزید.
📚 بگو که او(تطهیر با جاری قرآن- تفسیر سوره کوثر)،ص۲۳
🌿
📚 انتشار مجموعه تطهیر با جاری قرآن در قالبی جدید.
انتشارات لیلةالقدر با همکاری انتشارات ذکرا، بهمنظور ایجاد ارتباط قویتر و مؤثرتر خوانندگان با مجموعه تطهیر با جاری قرآن، این اثر ارزشمند را در قالبی نو منتشر کرده است.
اقداماتی که درخصوص این کتابها انجام شده، به شرح زیر است:
1. انتخاب عنوانهای نو برای هر جلد که گویای سخن اصلی نویسنده در آن باشد. این کار با حفظ عنوان کلی کتابها، یعنی «تطهیر با جاری قرآن» انجام شده است.
2. عنوانگذاری بخشهایی از کتاب.
3. ابهامزدایی از برخی عبارتها. این کار در پانویس انجام شده و به دو طریق صورت گرفته است: یکی توضیح مختصر عبارتها با امضای ناشر و دیگری ارجاع به دیگر کتابهای استاد صفایی.
4. ذکر آدرس آیات قرآن و منبع روایات و ترجمه آنها در صورتی که ترجمه کامل آنها در متن نیامده باشد.
گفتنی است که تاکنون پنج جلد از این مجموعه با نامهای زیر منتشر شده است:
جلد ۱: تنها پناه ( تفسیر سورههای ناس و فلق )
جلد ۲: بگو که «او»...( تفسیر سوره توحید )
جلد ۳: وقتی که از خودت میسوزی (تفسیر سوره مسد)
جلد ۴: آنگاه که یاری شدی (تفسیر سوره نصر)
جلد ۵: چشمهای بسته، چشمههای کور (تفسیر سوره کافرون)
برای تهیه کتب فوق میتوانید بافروشگاه انتشارات لیله القدر به شماره 37712328_025 و یا 09127461022 تماس حاصل فرمایید.
🌿
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصْرِ (1)
إِنَّ الإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ (2)
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)
سرمايهها
انسان از سرمايههايى سرشار است و با استعدادهايى همراه، از نيروهاى بدنى و عاطفى و غرائز فردى و اجتماعى و عالى گرفته تا مهمتر از اين همه يعنى نيروى رهبرى اينها و جهت دادن به اين همه استعداد.
انسانها گرچه در سرمايهها با هم تفاوت دارند اما در جهت دادن به اينها و رهبرى اينها همه با هم برابرند.
هر كس از تضاد استعدادها برخوردار بود و هر كس بشر بود ناچار از اين جهت دادن و رهبرى كردن برخوردار است. خود اين استعدادها مهم نيستند و كارى كه با دست يا فكر يا نيروى عظيم خود انجام مىدهيم مهم نيست، بل مهم هدف و جهت اين كارهاست كه براى چه از اينها بهره مىگيريم و در چه راهى آنها را به جريان مىاندازيم.
با اين ديد ديگر اختلاف عملها و اختلاف استعدادها مسألهى ظلم و بى عدالتى را به دنبال نمىكشد. چون حكمت بر اساس نيازهاى گوناگونِ افرادِ گوناگون تهيه مىكند، در حالى كه اين گوناگونىها ملاك افتخار نيست و در حالى كه از هر كس به اندازهاى كه دادهاند باز دهى مىخواهند و درحالى كه هنگام پاداش، نسبت سرمايهها و سودها را مىسنجند، نه سرمايهها را و نه سودها را.
در حالى كه جهت اين نسبت و هدف اين كوشش را در نظر مىگيرند، كه:
انَّما الاعمال بالنِّيَّات و ليس للانسان الّا ما سَعى و لايُكَلِّفُ اللّه نَفْساً الّا ما اتيها