eitaa logo
تربیت و آموزش
794 دنبال‌کننده
754 عکس
325 ویدیو
32 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت و آموزش
3. شناخت راه های درمان، اصلاح و رشددهی مربی و استاد اخلاق باید اصول و روش های تربیتی را متناسب با م
4. آشنایی با معارف اسلامی معارف اسلامی در یک برش کلی به «عقاید، اخلاق و احکام» تقسیم می شود. این سه شاخه علمی، به ظاهر متمایز و مستقل از یک دیگرند؛ اما ارتباط تنگاتنگی میان آن ها وجود دارد. یک متربی برای متخلق شدن به اخلاق اسلامی و رشد همه جانبه، باید از هر سه ساحت بهره داشته باشد؛ یعنی از اعتقادات و اخلاق صحیحی برخوردار بوده، پایبندی عملی کامل به دستورات فقهی داشته باشد؛ از این رو لازم است مربی اخلاق، با معارف اسلام به صورت عالمانه -نه به اجمال و در حد عوام- آشنا باشد، تا بتواند از اعتقادات درست متربی و عملکرد او برابر دستورات فقهی، اطمینان یابد و در صورت نیاز، او را راهنمایی کند یا به افراد متخصصی ارجاع دهد
#سلام_امام_زمانم مثل خورشیدکه ازروی تورخصت گیرد با سلامی به شما روز خود آغاز کنم السلام ای پسر فاطمه‌ عادت کردم صبحها چشم دلم‌ رو به شما باز کنم #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
تربیت و آموزش
4. آشنایی با معارف اسلامی معارف اسلامی در یک برش کلی به «عقاید، اخلاق و احکام» تقسیم می شود. این سه
چنانچه در شماره قبل بیان شد: برای استفاده بهینه از سرگروه ها و مربیان و ...، باید با یک طرح هرمی پیش رفت. در رأس این هرم، استاد درجه یک قرار می گیرد که شخصیت های درجه دو را تحت پوشش قرار می دهد و آن شخصیت ها، رده سوم را بهره تربیتی می دهند و همینطور هر دسته، گروه پس از خود را سرپرستی تربیتی می کند. با این روش، وظیفه تربیتی انسان درباره انسان دیگر پس از طی مراحل و مقامات عالی آغاز نمی شود و نباید پنداشت که چون خودسازی بر تربیت دیگران مقدم است، قبل از رسیدن به مقامات عالی نسبت به دیگران وظیفه ای نداریم؛ زیرا با توجه به آنچه گفته شد، هر کس به اندازه ای که رشد یافته، قابلیت بهره دهی پیدا می کند و در عین حال برای رشد خود و تربیت رده پایین تر از خود نیاز به علم معارف اسلامی دارد
5. زمان شناسی یکی از ویژگی های سرگروه و مربی ، آگاهی به زمان و شرایط اجتماعی و محیطی متربیان است؛ چرا که بسیاری از مفاسد اخلاقی، ریشه اجتماعی داشته، تابع شرایط فرهنگی و ویژگی های محیطی است. از طرف دیگر، برخی گزاره های اخلاقی باید با توجه به شرایط ویژه اجتماعی – فرهنگی موجود، تفسیر و تبیین و مصداق یابی شوند؛ از آن جمله است: زهد و ساده زیستی، عفت و روابط اجتماعی با جنس مخالف. بدون آشنایی با روابط بسیار پیچیده اجتماعی و مقتضیات آن، مربی نمی تواند متربی درگیر را راهنمایی کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
tahavole_angizeha(einsad.ir).MP3
691.7K
🎵تقویت انگیزه ◀ استاد صفائی حائری
یکی از مهم ترین و مؤثرترین ویژگی های مربی اخلاق، آراستگی او به اخلاق نیکو، به ویژه در قلمرو مورد آموزش است. همان گونه که اشاره شد، دومین صفت اصلی برای مربی، مهارت عملی در رشته خود است و مهارت عملی در اخلاق، همان متخلق بودن به اخلاق کریمانه است. مربی اخلاق باید عامل به علم خود باشد. این مسأله، به قدری در اخلاق اهمیت دارد که بزرگان، شرط تأثیرگذاری سخنان مربی را در عامل بودن او می دانند. در آموزه های اسلامی، بر این امر، بسیار تأکید شده است.
🍀 حقیقت تربیت ✅ حقیقت تربیت ،شکوفا شدن انسانیت ومرتبط شدن انسان به حقیقت خودش است . 📌 در ،آزادسازی انرژی متراکم مطرح است با این آزادسازی ،قدرت به جریان می افتد ونیروی بالقوه به فعلیت می رسد؛مثلاً می گویند انسان ،خوش نویس بالقوه است . ✅ آزاد شدن انرژی متراکم این است که اورا خطاط بالفعل کنند .کسی که نشانه هایی از استعداد ریاضی دارد ،برای اینکه بتواند نوآوری کند وانرژی متراکم اوآزاد شود باید اورا مخترع یا مکتشف کنند . @Tarbiatm
تربیت و آموزش
#شایستگی_اخلاقی یکی از مهم ترین و مؤثرترین ویژگی های مربی اخلاق، آراستگی او به اخلاق نیکو، به ویژه
بر اساس آیات قرآن کریم، کسی که به علم خود عمل نکند، اهل تعقل نیست و مورد خشم و نفرت خدا است. چنین کسی بی شک صلاحیت تربیت ایمانی و اخلاقی دیگران را نخواهد داشت. در حدیث قدسی خطاب به یکی از پیامبران، چنین آمده است: عِظْ نَفْسَک اَوَّلاً فَإن اتَّعَظْتَ فَعِظِ النّاسَ وَ اِلّا فَاسْتَحِی مِنّی نخست، خودت را پند بده؛ اگر پند پذیر شدی، دیگران را پند بده و گرنه از من شرم کن.
🍀 مان راآباد کنیم ! امام رضا(ع)می فرمایند : ✅ برای هایتان بهره ای از قرآن قرار دهید ؛چرا که اگر درخانه ،قرآن خوانده شود ،کار ها براهالی آن خانه آسان می شود ،خیرِ آن خانه زیاد می شود وساکنانش در فزونی برکت خواهند بود . ✅ اما اگر درخانه اصلاً قرآن خوانده نشود ،کارها براهل خانه سخت می شود ،خیر آن خانه کم می شود وساکنانش درکمبودِ برکت خواهند بود . عدۀ الداعی ،ص 287
،بايد ابتدا هدفش را بشناسد 🔶استاد علی صفایی حائری: مربی،بايد ابتدا هدفش را بشناسد بداند كه شاگردانش را تا كجا مى‌خواهد برساند؟ راه رسيدن به اين هدف كدام است‌؟ ابزار و لوازم عبور چيست و موانع حركت چه مى‌باشد؟ و از همه مهم‌تر، متعلم بايد ضرورت حركت را حس كند،بايد عشق به حركت را در او آفريد. ساخت ما ساختى است براى رفتن ، اين است كه ماندن مشكل است، نه رفتن. وقتى شاگرد ضرورت حركت را حس كرد، مى‌توان برايش مشخص كرد كه:به سمت چى مى‌خواهى بروى، قله‌هايت كجاست و سپس موانع حركت (بيرونى - درونى) را بررسى كرد. البته، فقط‍‌ توجه به قلّه مى‌تواند موانع را بردارد،بايد از درگيرى‌ها به قدرت رسيد. و مذهب هم جهت حركت را نشان مى‌دهد و هم آداب حركت را نشان مى‌دهد و هم عشق به حركت را ايجاد مى‌كند و هم پاى دويدن را عطا مى‌كند. 📚 ص۱۷ 🌿
تربیت و آموزش
بر اساس آیات قرآن کریم، کسی که به علم خود عمل نکند، اهل تعقل نیست و مورد خشم و نفرت خدا است. چنین
کسی که عمل نمی کند، بهره ویژه ای از علم خود نمی برد و دانش او تنها در سطح فهم حصولی و یافته طوطی وار ذهنی باقی می ماند؛ لذا نمی تواند در انتقال مؤثر آن، موفق باشد؛ به تعبیر دیگر، حس و حرارت متناسب با اهمیت آن را نمی تواند به مخاطب عطا کند و در تبیین جزئیات و ظرافت های آن نیز ناکام است. از طرفی اگر وضعیت او در معرض دید متربی باشد، یعنی شنونده ببیند که او به گفته خود عمل نمی کند، دیگر انگیزه ای برای به کار بستن توصیه های او ندارد و گویی این توصیه ها را قابل تخلف و مستحق سرکشی می بیند