eitaa logo
تربیت و آموزش
794 دنبال‌کننده
754 عکس
325 ویدیو
32 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از مهم ترین و مؤثرترین ویژگی های مربی اخلاق، آراستگی او به اخلاق نیکو، به ویژه در قلمرو مورد آموزش است. همان گونه که اشاره شد، دومین صفت اصلی برای مربی، مهارت عملی در رشته خود است و مهارت عملی در اخلاق، همان متخلق بودن به اخلاق کریمانه است. مربی اخلاق باید عامل به علم خود باشد. این مسأله، به قدری در اخلاق اهمیت دارد که بزرگان، شرط تأثیرگذاری سخنان مربی را در عامل بودن او می دانند. در آموزه های اسلامی، بر این امر، بسیار تأکید شده است.
🍀 حقیقت تربیت ✅ حقیقت تربیت ،شکوفا شدن انسانیت ومرتبط شدن انسان به حقیقت خودش است . 📌 در ،آزادسازی انرژی متراکم مطرح است با این آزادسازی ،قدرت به جریان می افتد ونیروی بالقوه به فعلیت می رسد؛مثلاً می گویند انسان ،خوش نویس بالقوه است . ✅ آزاد شدن انرژی متراکم این است که اورا خطاط بالفعل کنند .کسی که نشانه هایی از استعداد ریاضی دارد ،برای اینکه بتواند نوآوری کند وانرژی متراکم اوآزاد شود باید اورا مخترع یا مکتشف کنند . @Tarbiatm
تربیت و آموزش
#شایستگی_اخلاقی یکی از مهم ترین و مؤثرترین ویژگی های مربی اخلاق، آراستگی او به اخلاق نیکو، به ویژه
بر اساس آیات قرآن کریم، کسی که به علم خود عمل نکند، اهل تعقل نیست و مورد خشم و نفرت خدا است. چنین کسی بی شک صلاحیت تربیت ایمانی و اخلاقی دیگران را نخواهد داشت. در حدیث قدسی خطاب به یکی از پیامبران، چنین آمده است: عِظْ نَفْسَک اَوَّلاً فَإن اتَّعَظْتَ فَعِظِ النّاسَ وَ اِلّا فَاسْتَحِی مِنّی نخست، خودت را پند بده؛ اگر پند پذیر شدی، دیگران را پند بده و گرنه از من شرم کن.
🍀 مان راآباد کنیم ! امام رضا(ع)می فرمایند : ✅ برای هایتان بهره ای از قرآن قرار دهید ؛چرا که اگر درخانه ،قرآن خوانده شود ،کار ها براهالی آن خانه آسان می شود ،خیرِ آن خانه زیاد می شود وساکنانش در فزونی برکت خواهند بود . ✅ اما اگر درخانه اصلاً قرآن خوانده نشود ،کارها براهل خانه سخت می شود ،خیر آن خانه کم می شود وساکنانش درکمبودِ برکت خواهند بود . عدۀ الداعی ،ص 287
،بايد ابتدا هدفش را بشناسد 🔶استاد علی صفایی حائری: مربی،بايد ابتدا هدفش را بشناسد بداند كه شاگردانش را تا كجا مى‌خواهد برساند؟ راه رسيدن به اين هدف كدام است‌؟ ابزار و لوازم عبور چيست و موانع حركت چه مى‌باشد؟ و از همه مهم‌تر، متعلم بايد ضرورت حركت را حس كند،بايد عشق به حركت را در او آفريد. ساخت ما ساختى است براى رفتن ، اين است كه ماندن مشكل است، نه رفتن. وقتى شاگرد ضرورت حركت را حس كرد، مى‌توان برايش مشخص كرد كه:به سمت چى مى‌خواهى بروى، قله‌هايت كجاست و سپس موانع حركت (بيرونى - درونى) را بررسى كرد. البته، فقط‍‌ توجه به قلّه مى‌تواند موانع را بردارد،بايد از درگيرى‌ها به قدرت رسيد. و مذهب هم جهت حركت را نشان مى‌دهد و هم آداب حركت را نشان مى‌دهد و هم عشق به حركت را ايجاد مى‌كند و هم پاى دويدن را عطا مى‌كند. 📚 ص۱۷ 🌿
تربیت و آموزش
بر اساس آیات قرآن کریم، کسی که به علم خود عمل نکند، اهل تعقل نیست و مورد خشم و نفرت خدا است. چنین
کسی که عمل نمی کند، بهره ویژه ای از علم خود نمی برد و دانش او تنها در سطح فهم حصولی و یافته طوطی وار ذهنی باقی می ماند؛ لذا نمی تواند در انتقال مؤثر آن، موفق باشد؛ به تعبیر دیگر، حس و حرارت متناسب با اهمیت آن را نمی تواند به مخاطب عطا کند و در تبیین جزئیات و ظرافت های آن نیز ناکام است. از طرفی اگر وضعیت او در معرض دید متربی باشد، یعنی شنونده ببیند که او به گفته خود عمل نمی کند، دیگر انگیزه ای برای به کار بستن توصیه های او ندارد و گویی این توصیه ها را قابل تخلف و مستحق سرکشی می بیند
✅لزوم طرح و نقشه برای کارها 🔶استاد علی صفایی حائری: كسى كه از ريشه‌هاى عمل و از انگيزه‌ها و هدف‌ها اطلاع دارد، نمى‌تواند از شرايط‍‌ بى‌خبر باشد. عمل ، در طرح معنا مى‌دهد.بدون طرح، عمل خوب تو، سلام نخواهد بود، كه خراب‌كارى و دوباره‌كارى گريبان‌گير تو خواهد شد.بدون نقشه، هر كارى در جاى خود نمى‌نشيند و ناچار طعمه‌ى نقشه‌دارها مى‌شوى. آن‌ها كه تو را و سرزمين تو و نيروهاى تو را جزء منافع خود مى‌شمارند و براى دستيابى به منافع خود، از هيچ كارى دريغ نمى‌كنند؛ از جنگ و از ترور و از خريد و فروش آدم‌ها و فتنه‌گرى‌ها و آتش‌افروزى‌ها. 📚 ص۱۶۶ 🌿
تربیت و آموزش
کسی که عمل نمی کند، بهره ویژه ای از علم خود نمی برد و دانش او تنها در سطح فهم حصولی و یافته طوطی وار
به طور قطع به ثبوت رسیده و تجربه قطعی نیز تأیید کرده که علوم عملی -یعنی علومی که به منظور عمل کردن و به کار بستن فرا گرفته می شود- وقتی می تواند در مرحله عمل به طور کامل نتیجه دهد که فراگرفتنش ضمن تمرین و آزمایش باشد؛ زیرا کلیات علمی اگر بر جزئیات و مصادیقش تطبیق نشود، تصدیق آن و ایمان به صحتش برای نفس، سنگین و دشوار خواهد بود؛ چون اصولاً انسان در همه عمر، سر و کارش با جزئیات محسوس است...؛ مثلاً کسی که درباره خوبی شجاعت چیزهایی آموخته و آن را تصدیق کرده؛ ولی هیچ گاه به آن عمل نکرده است، وقتی به یکی از مواقف خطرناک برخورد کند که دل انسان را پر از وحشت و ترس می نماید، نمی تواند از معلوماتی که درباره خوبی شجاعت آموخته، استفاده کند؛ زیرا قوه واهمه اش در این موقع او را به احتراز از مقاومت وامی دارد و هشدارش می دهد که مبادا متعرض هلاکت جسمانی و از دست دادن حیات شیرین مادی شود. این کشمکش میان واهمه و عقل برای ترجیح یکی از دو طرف، دچار حیرت و سرگردانی اش می سازد. سرانجام در این نبرد، غلبه با قوه واهمه اش خواهد بود؛ چون حس او مؤید و کمک کار واهمه است.
🍀 تربیت اقتصادی کودک از امام صادق(ع) نقل شده است: 📌 «جایز نیست پسربچه به خرید و فروش گماشته شود. او تا وقتی که به سن پانزده‌سالگی نرسیده یا محتلم نشده یا موهایش نروییده، (منظور بالغ نشده )از آب ‌وگل در نمی‌آید.» ✅ «تربیت اقتصادی» یکی از عرصه‌های کودک است. اما در این راستا، باید به توانایی‌های در سنین مختلف نیز توجه داشت. الكافي، ج۷، ص۱۹۸
تربیت و آموزش
به طور قطع به ثبوت رسیده و تجربه قطعی نیز تأیید کرده که علوم عملی -یعنی علومی که به منظور عمل کردن و
پس بر هر متعلمی که می خواهد علوم عملی را فرا گیرد، لازم است فراگرفته های خود را به کار بسته و تمرین کند، تا آن که به عمل عادت کند و به این وسیله، اعتقاداتِ مخالفی که در زوایای دلش هست، به کلی از بین برود و تصدیق به آنچه که آموخته است، در دلش رسوخ کند؛ زیرا مادام که عمل نکرده است، احتمال می دهد که شاید این عمل ممکن نباشد؛ ولی وقتی مکرر عمل کرد، رفته رفته این احتمالات از بین می رود؛ چرا که بهترین دلیل بر امکان هر چیز، وقوع آن است؛ لذا می بینیم انجام عملی که انسان، سابقه انجام آن را ندارد، به نظر دشوار، بلکه محال است؛ ولی وقتی برای بار اول آن را انجام داد، امتناعی که قبلاً در نظرش بود، به امکان مبدل می شود...؛ لذا گفته اند: همان طور که شر، عادت می شود، خیر هم عادت می گردد.
این قاعده کلی است که هر مربی و سرگروهی که بخواهد در تعلیم و تربیت، موفقیتی کسب کند، باید خود به گفته ها و دستورات خود عمل کند. برای علم بی عمل تأثیری نیست؛ زیرا همان طور که برای الفاظ، دلالت هست، عمل هم دارای دلالت است؛ به این معنا که اگر عمل بر خلاف قول بود، دلالت می کند بر این که در نفس صاحبش حالتی مخالف گفته های او است که گفته هایش را تکذیب می کند و می فهماند که گفته هایش جز نوعی کید و حیله برای فریب دیگران نیست. لذا می بینیم دل های مردم از شنیدن مواعظ اشخاص بی عمل، نرم نمی شود و نفوسشان منقاد نصایح آنان نمی گردد....
عادتاً محال است مردی ترسو، شاگردی شجاع و دلیری بی باک تربیت کند یا مکتبی که مکتب دارش لجوج و متعصب است، دانشمندی آزاده در آرا و نظریات علمی بیرون دهد. خداوند تعالی از قول حضرت شعیب علیه السلام می فرماید: وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکمْ إِلی ما أَنْهاکمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ؛ من هرگز نمی خواهم چیزی که شما را از آن باز می دارم، خودم مرتکب شوم. من جز اصلاح – تا آنجا که توانایی دارم- نمی خواهم. بدین ترتیب هر چه استاد و مربی مراحل عالی تری از عمل را پیموده باشد، تأثیر سخنش بیش تر خواهد بود. که سخن کز دل برون آید نشیند لاجرم بر دل