#داخل_پرانتز
#مرسی
واکنش حاج احمد متوسلیان به کلمه مرسی :«پاوه که بودیم، حاج احمد صبحها بعد از نماز ما را به ارتفاعات شهر میبرد و توی آن برف و یخبندان باید از کوه بالا میرفتیم. بالا رفتن از کوه خیلی سخت بود، آن هم صبح زود. اما پایین آمدن راحت بود؛ روی برفها سُر میخوردیم و ده دقیقهای برمیگشتیم. حاج احمد همیشه روی پلی که کنار کوه بود با یک جعبه خرما میایستاد و به بچهها خسته نباشید میگفت و از آنها پذیرایی میکرد.
یکبار که در حال برداشتن خرما بودم، گفتم «مرسی برادر» گفت: «چی گفتی؟»، فهمیدم چه اشتباهی کردم، گفتم: «هیچی گفتم دست شما درد نکنه.» گفت: «گفتم چی گفتی؟» گفتم: «برادر گفتم خیلی ممنون» دوباره گفت: «نه اون اول چی گفتی؟» من که دیگر راه برگشتی نمیدیدم، گفتم: «خرما را که تعارف کردین گفتم مرسی» گفت: «بخیز».
سینه خیز رفتن در آن شرایط با آن سرما و گل و برف ساعت 8 صبح، واقعاً کار دشواری بود. اما چارهای نبود باید اطاعت امر میکردم. بیست متری که رفتم، دیگر نتوانستم ادامه بدهم. انرژیام تحلیل رفته بود. روی زمین ولو شدم و گفتم: «دیگه نمیتونم»؛ حاج احمد گفت: «باید بری»، گفتم: «نمیتونم»، والله نمیتونم»، بعد با ضربهای به پشتم زد که نفهمیدم از کجا خوردم!
ظهر که همدیگر را دوباره دیدیم، گفتم: «حاج احمد اون چه کاری بود که شما با من کردی؟ مگه من چی گفتم؟ به خاطر یک کلمه برای چی منو زدین؟»، گفت: «ما یک رژیم طاغوتی را با فرهنگش بیرون کردیم. ما خودمون فرهنگ داریم. زبان داریم. شما نباید نشخوار کننده کلمات فرانسوی و اجانب باشید. به جای این حرفها بگو خدا پدرت رو بیامرزه!»
تربیت و آموزش
همان گونه که در فقه جوارحی، تواناترین و داناترین دانشوران این فن، عهده دار رسالت فتوا می شوند، در اح
2. شناخت روحیه ها
دومین موضوعی که استاد لازم است از آن آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند در صحنه تربیت، قوی و مسلط ظاهر شود، شناخت روحیه ها و خلق و خوی انسان هاست.
کسانی می توانند مربی انسان ها باشند که به دردها و درمان ها و به وضع روحیه ها آگاهی داشته باشند.
باید پذیرفت که انسان ها از روحیات بسیار متنوعی برخوردارند. این تفاوت ها عوامل متعددی دارد؛ از جمله برخی حاصل صفات ارثی و برخی حاصل محیط زندگی و تعامل با اطرافیان است. البته نباید از نقش اراده خود شخص و عملکردهای قبلی او نیز غافل بود. در روان شناسی، از این مقوله تحت عنوان «تفاوت های میان فردی» بحث می شود.
نتیجه تفاوت خُلق ها و روحیه ها در تربیت اخلاقی بسیار چشم گیر است؛ از جمله:
• این تفاوت ها باعث می شوند هر کس به موضوعات خاصی تمایل بیشتری نشان دهد. مربی می تواند با شناسایی خصال ویژه هر فرد، کانون حساسیت و به اصطلاح، رگ خواب او را در دست گرفته، از آن در تحول اخلاقی او بهره برد.
• معمولاً افرادی که روحیات مشابه دارند، دچار مشکلاتی شبیه به هم هستند. این مشکلات، ممکن است دستور درمان مشترکی داشته باشند. اگر مربی با انواع روحیه های اخلاقی آشنا باشد، در درمان این آسیب های مشابه، موفق تر است
تربیت و آموزش
2. شناخت روحیه ها دومین موضوعی که استاد لازم است از آن آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند در صحنه تربی
این تفاوت ها باعث می شوند هر کس به موضوعات خاصی تمایل بیشتری نشان دهد. مربی می تواند با شناسایی خصال ویژه هر فرد، کانون حساسیت و به اصطلاح، رگ خواب او را در دست گرفته، از آن در تحول اخلاقی او بهره برد.
• معمولاً افرادی که روحیات مشابه دارند، دچار مشکلاتی شبیه به هم هستند. این مشکلات، ممکن است دستور درمان مشترکی داشته باشند. اگر مربی با انواع روحیه های اخلاقی آشنا باشد، در درمان این آسیب های مشابه، موفق تر است.
• ممکن است رذایل اخلاقی از علل مختلف و گاه متضادی ناشی شده باشند؛ درنتیجه همیشه نسخه درمانی افراد مشابه، یکسان نخواهد بود. همچنین راه های ایجاد فضایل یا اسباب ناکامی افراد در دست یابی به فضایل، مختلف و متنوع است. از مهم ترین علل این تفاوت، تنوع خلق و خوها است. مربی اخلاق با شناخت روحیات افراد، می تواند دستورالعمل های مختلف و متناسب با شرایط هر فرد را صادر کند.
🍀 تعامل #آموزش_و_پرورش
✅ «آموزش»و«پرورش »باهم #تعامل دارند وجداشدنی نیستند.
📌 کسی نمی تواند بگوید کارمن تربیت است و#تعلیم درآن نیست .
✅ تربیت ناخواسته وخواهی نخواهی دردرون تعلیم ،صورت می گیرد .
#نکات_تربیتی_بزرگان
تربیت و آموزش
این تفاوت ها باعث می شوند هر کس به موضوعات خاصی تمایل بیشتری نشان دهد. مربی می تواند با شناسایی خصال
3. شناخت راه های درمان، اصلاح و رشددهی
مربی و استاد اخلاق باید اصول و روش های تربیتی را متناسب با موضوع کار خود به درستی بداند، تا بتواند متربی را متحول کند. بدون این شناخت ها کار تربیت، بی قاعده خواهد ماند. بهره گیری از دانش تعلیم و تربیت و دستاورد تلاش تجربی اندیشوران این عرصه و نیز بهره گیری از تجارب مربیان بزرگ و مطالعه گزارش فعالیت آنان در این مسیر، ضروری است
📚 #سیر_مطالعاتی آثار استاد علی صفایی حائری 📚
يكي از سؤالاتي كه علاقمندان به انديشه استاد علي صفايي بسيار ميپرسند، اين است كه براي مطالعه آثار استاد آيا بايد بر اساس برنامه و ترتيب خاصي پيش رفت يا خير؟ در صورتي كه پاسخ مثبت است اين سير را بايد از كجا و چگونه شروع نمود. در پاسخ به اين سؤال مهم، گفتگوهايي را با چند تن از شاگردان استاد انجام داديم. نوشته حاضر، حاصل اين گفتگوها در پاسخ به اين سؤال است. البته نكتهاي كه تمام اساتيد روي آن تأكيد داشتند و خود مرحوم استاد نيز در نوشتههاي خود به آن اشاره كردهاند، اين بود كه مطلوب آن است كه ابتدا با گفتگو، نيازهاي فرد، شناسايي و سؤالات او تنظيم و هدايت شوند؛ آنگاه در صورت لزوم كتابهايي را برای تقویت بنیان های فکری اش به او معرفي نمود. اما در صورتي كه امكان ارتباط و زمينهسازي به هر دليلي فراهم نيست، ميتوان از نقطه مطلوب صرف نظر كرد و به معرفي كتاب اكتفا نمود.
در زمينه سير مطالعاتي، افراد را با توجه به هدفي كه از مطالعه دارند، ميتوان به سه دسته تقسيم نمود:
1⃣دسته اول: افرادي كه ميخواهند به جريان فكري دست پيدا كنند و اين مسير را به تدريج طي كنند.
2⃣دسته دوم: كساني كه قصد آشنايي با ساختار انديشه استاد را دارند.
3⃣دسته سوم: افرادي كه قصد مطالعات موضوعی دارند.
کتاب های پیشنهادی برای این سه دسته در این فایل ضمیمه آمده است.
تذكر:
استاد در نوشتههاي خود بناي بر گزيدهگويي داشتهاند و مطالب بسياري را در قالب عبارات مختصر بيان كردهاند. از سويي ديگر، تأليفات ايشان از قوت ادبي و جذابيت بسيار بالايي برخوردارند؛ آنچنان كه گاه خواننده تحت تأثير قرار گرفته، تصور ميكند كه مطلب را به خوبي متوجه شده است؛ در حالي كه آن را به طور كامل نفهميده است. از اين رو اساتيد تأكيد ميكنند كه در كنار مطالعه هر كتاب، از جلسات تدريس آن نيز كه معمولا ضبط شده و لوح فشرده آن موجود است، استفاده شود. اين كار باعث ميشود استدلالهاي كتاب به صورت واضح بيان شوند، مطالب، دقيقتر و عميقتر فهميده شوند و در صورتي كه تصور اشتباهي از مطلبي در ذهن شكل گرفته است، اصلاح شود.
تربیت و آموزش
3. شناخت راه های درمان، اصلاح و رشددهی مربی و استاد اخلاق باید اصول و روش های تربیتی را متناسب با م
4. آشنایی با معارف اسلامی
معارف اسلامی در یک برش کلی به «عقاید، اخلاق و احکام» تقسیم می شود. این سه شاخه علمی، به ظاهر متمایز و مستقل از یک دیگرند؛ اما ارتباط تنگاتنگی میان آن ها وجود دارد. یک متربی برای متخلق شدن به اخلاق اسلامی و رشد همه جانبه، باید از هر سه ساحت بهره داشته باشد؛ یعنی از اعتقادات و اخلاق صحیحی برخوردار بوده، پایبندی عملی کامل به دستورات فقهی داشته باشد؛ از این رو لازم است مربی اخلاق، با معارف اسلام به صورت عالمانه -نه به اجمال و در حد عوام- آشنا باشد، تا بتواند از اعتقادات درست متربی و عملکرد او برابر دستورات فقهی، اطمینان یابد و در صورت نیاز، او را راهنمایی کند یا به افراد متخصصی ارجاع دهد
تربیت و آموزش
4. آشنایی با معارف اسلامی معارف اسلامی در یک برش کلی به «عقاید، اخلاق و احکام» تقسیم می شود. این سه
چنانچه در شماره قبل بیان شد:
برای استفاده بهینه از سرگروه ها و مربیان و ...، باید با یک طرح هرمی پیش رفت. در رأس این هرم، استاد درجه یک قرار می گیرد که شخصیت های درجه دو را تحت پوشش قرار می دهد و آن شخصیت ها، رده سوم را بهره تربیتی می دهند و همینطور هر دسته، گروه پس از خود را سرپرستی تربیتی می کند. با این روش، وظیفه تربیتی انسان درباره انسان دیگر پس از طی مراحل و مقامات عالی آغاز نمی شود و نباید پنداشت که چون خودسازی بر تربیت دیگران مقدم است، قبل از رسیدن به مقامات عالی نسبت به دیگران وظیفه ای نداریم؛ زیرا با توجه به آنچه گفته شد، هر کس به اندازه ای که رشد یافته، قابلیت بهره دهی پیدا می کند و در عین حال برای رشد خود و تربیت رده پایین تر از خود نیاز به علم معارف اسلامی دارد
5. زمان شناسی
یکی از ویژگی های سرگروه و مربی ، آگاهی به زمان و شرایط اجتماعی و محیطی متربیان است؛
چرا که بسیاری از مفاسد اخلاقی، ریشه اجتماعی داشته، تابع شرایط فرهنگی و ویژگی های محیطی است.
از طرف دیگر، برخی گزاره های اخلاقی باید با توجه به شرایط ویژه اجتماعی – فرهنگی موجود، تفسیر و تبیین و مصداق یابی شوند؛ از آن جمله است: زهد و ساده زیستی، عفت و روابط اجتماعی با جنس مخالف.
بدون آشنایی با روابط بسیار پیچیده اجتماعی و مقتضیات آن، مربی نمی تواند متربی درگیر را راهنمایی کند.