سیره پیامبر در قرائت
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نخستین معلم قرائت قرآن بود. قرآن را با صوتی زیبا و شمرده وبا رعایت وقفها بر اصحاب میخواند. البته بر کثرت وجودت قرائت تأکید نمیورزید. حتی میفرمود: قرآن را هر گونه ای که میتوانید، بخوانید. آن حضرت بیشتر بر فهم قرآن تأکید میکرد. حاملان قرآن نزد او مکانتی عظمیم داشتند.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) از ذکر مقام والای حاملان قرآن، حتی پس از مرگ ایشان نیز غفلت نمیورزید؛ چنانکه در جنگ احد، هنگام دفن شهدا، فرمود: «أنظروا أکثرهم جمعاً للقرآن فاجعلوه أمام صاحبه فی قبره» (بنگرید کدامیک از ایشان بخشی بیشتری از قرآن را فراگرفته است؛ وی را قبل از همرزمش در قبر قرار دهید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️
🔥 #آتش 🔥
🔹آتش، عنصرى همراه با گرمى، روشنایى و شعله و نیز سَبُک و بالارونده است که از موادّ سوختنى پدید مىآید.
👈 برابر عربى آتش، « نار » و ۱۴۵ بار در قرآن آمده است .
🔸 راغب، « نار » را شعلهاى قابل رؤیت معنا کرده و آن را با نور از یک ریشه دانسته که به طور معمول ملاحظه ملازمند و افزوده است که نور ، توشه آخرتی و نار توشه دنیای است .
🔹 واژه های دیگری همانند
* حریق * به معنای سوزاننده ( آل عمران / ۱۸۱ )
* سعیر * به معنای شعله ور ( اسرا / ۹۷ )
* جحیم * یعنی خرمن آتش ( واقعه / ۹۴ )
* شهاب * (حجر / ۱۸ )
* صلی * به معنای سوزاندن ( واقعه / ۹۴ )
* سجر * ( تکویر / ۶ )
و * ایقاد * ( مائده / ۶۴ ، رعد / ۱۷)
که دو واژه اخیر به معنای برافروختن آتش است ، به نوعی القا کننده معنای یاد شدهاند .
🔸 نویسندگان وجوه القرآن ، برای * نار * وجوه متعددی مانند
آتش جهنم ( تحریم / ۶ )
آتش معروف ( بروج / ۵)
آتش آتش زنه ( واقعه / ۷۱ )
آتش درخت ( یاسین / ۸۰ )
مال حرام ( بقره / ۱۷۴ )
نور ( طه / ۱۰ )
دشمنی( مائده/ ۶۴ )
آتشی که قربانی را میسوزاند ( آل عمران / ۱۸۳ ) کفر ( بقره / ۲۲۱ )
و اختلاف ( آل عمران / ۱۰۳ ) ذکر کرده اند .
🔹بر اساس آیات قرآن ، عامل اصلی پیدایش آتش ، خداوند است
* اَفرءَیتم النار التی تورون *
* ءَاَنتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشئون *
آیا آتشی را که بر می افروزید دیدهاید ؟
شما درخت آن را می آفرینید یا ما می آفرینیم ؟
( واقعه / ۷۱ و ۷۲ )
🔸در آیه دیگری نیز به تبیین آفرینش آتش از درخت سبز برای آدمیان پرداخته است .
* الذی جعل لکم من الشجر الاخضر نارا فاذا انتم منه توقدون * ( یس / ۸۰ )
درباره درخت مذکور در آیه نظریات گوناگونی وجود دارد که برخی آن را هیزم معنا کردهاند و بسیاری از مفسران برآنند که درخت مزبور ، آتش زنه است و آوردهاند که :
🔹 دو نوع درخت به نام * مَرخ * و * عفار * بوده که دو شاخه از آنها را می بریدند و در حالی که هردو سبز بود و از آنها آب می چکید آنها را به هم می ساییدند و از آنها جرقه تولید میشد .
🔸بعضی گفته اند منشاء همه آتشها انرژی خورشیدی است و سوختن هیزم هم به سبب ذخیره شدن انرژی خورشیدی در دوران سبزی آن است .
🔹برخی نیز با یادآوری اینکه ذکر دو درخت * مرخ * و * عفار * در تفاسیر به جهت استعداد بیشتر از آنها برای آتش زا بودن است ، نوشته اند :
🔸همه درختان این ویژگی را دارند و شاهد آن آتشسوزی در جنگلها است که بدون دخالت عوامل بیرونی صورت میگیرد و حاکی از وجود جریان الکتریسیته درختان است که بر اثر مالش جرقه میزند و آتش میگیرد .
🔹 در جای دیگر از قرآن که در آن از اسبان مجاهدان سخن به میان آمده از آن شده که با مالش پای اسبان بر سنگ و یا زمین از آنها جرقه تولید می شود :
* و العادیات ضبحا * فالموریات قدحا *= سوگند به اسبان همهمه کننده و بر افروزاننده جرقه . ( العادیات / ۱ و ۲ )
کوبیده شدن پای اسب آن به کوه و تولید آتش ، اصابت سم اسب ها به سنگ و جهیدن جرقه از آن و پدید آمدن جرقه از سنگ هایی که با فشار پای اسبان به هم میخورند ، وجوهی است که مفسران درباره * الموریات * ذکر کردهاند .
🔸آتش بر حسب نوع و عوامل و ماهیت ، اقسامی دارد.............
ادامه دارد
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
34.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 10 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻صفحه 10 قرآن کریم
آیات 62 تا 69 سوره بقره
📌تفسیر_قطره ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_بقره
┅═✧❁🔆❁✧═┅
☘ اخلاق پیامبردرقرآن ☘
چهار خصوصیّت پیامبر
صلی الله علیه و آله در یک آیه👇
«لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛[توبه]
هر آینه پیامبری از خود شما، بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج می دهد بر او گران می اید، سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.»
🔹الف. از جنس خود مردم
رَسول مِن اَنفُسِکُم
🔹ب. رنج و ناراحتی مردم بر او سخت ناراحت کننده است.
عَزیزٌ عَلیه ما عَنِتُّم
🔹ج. علاقمند به مردم
حَریصٌ عَلَیکُم
🔹د. رئوف و مهربان نسبت به مؤمنان.
بِالمؤمِنینَ رَوءف رَحِیم
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 #درمحضرقرآن
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا...
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﻬﻤﺎﻧﺪﻥ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ] ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﭘﺸﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣَﺜَﻞ ﺑﺰﻧﺪ ، ﺷﺮم ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ...
(بقره/٢٦)
#کلیپ
بعضی عجایب خلقت پشه
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
✍آيات #وحدت در قرآن
درقرآن كريم واژة «وحدت» بكار نرفته است بلكه از واژههاي «اعتصام» و «امت واحد» استفاده شده است كه درهمه آنها مسلمانان را به داشتن وحدت تشويق ميكند. آن آيات عبارتند از :
1⃣ واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرّقوا و اذكروا نعمة الله عليكم اذ كنتم اعداء فاَلّف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخواناً[1] و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان (يكديگر) بوديد، پس ميان دلهاي شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد.
2⃣ و لا تكونوا كالذين تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البيّنات[2] و چون كساني مباشيد كه پس از آنكه دلايل آشكار برايشان آمد، پراكنده شدند و با هم اختلاف پيدا كردند.
3⃣ حتي اذا فشلتم و تنازعتم في الامر و عصيتم من بعد ما اراكم ما تحبون منكم من يريد الدنيا و منكم من يريد الاخرة[3] تا آنكه سست شديد و دركار (جنگ و بر سر غنايم) با يكديگر به نزاع پرداختيد؛ و پس از آنكه آنچه را دوست داشتيد (يعني غنايم را) به شما نشان داد، نافرماني نموديد. برخي از شما دنيا را و برخي از شما آخرت را ميخواهد.
4⃣ يا ايها الذين آمنوا خذوا حذركم فانفروا ثبات اونفروا جميعاً[4] اي كساني كه ايمان آوردهايد، (در برابردشمن) آماده باشيد (= اسلحة خود را برگيريد) و گروه گروه (به جهاد) بيرون رويد يا به طور جمعي روانه شويد.
5⃣ ان الذين فرّقوا دينهم و كانوا شيعاً لست منهم في شيء[5] كساني كه دين خود را پراكنده ساختند و فرقه فرقه شدند، تو هيچ گونه مسؤول ايشان نيستي.
6⃣ و لو أراكم كثيراً و لتنازعتم في الامر[6] و اگر ايشان را (= سپاه دشمن) به تو بسيار نشان ميداد قطعاً سست ميشديد و حتماً در كار (جهاد) منازعه ميكرديد.
7⃣ و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم[7] و با هم نزاع مكنيد كه سست شويد و مهابت شما از بين برود.
8⃣ و قاتلوا المشركين كافّةً كما يقاتلونكم كافةً[8] و همگي با مشركان بجنگيد، چنانكه آنان همگي با شما ميجنگند.
9⃣ و انّ هذا امتكم امةً واحدة و انا ربكم فاعبدون[9] اين است امت شما كه امتي يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد.
0⃣1⃣ و انّ امتكم امة واحدة و انا ربكم فاتقون[10] و در حقيقت، اين امت شماست كه امتي يگانه است، و من پروردگار شمايم؛ پس از من پروا داريد.
1⃣1⃣ و لا تكونوا من المشركين من الذين فرقوا دينهم و كانوا شيعاً[11] و از مشركان مباشيد: از كساني كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند.
2⃣1⃣ انّ الله يحبّ الذين يقاتلون في سبيله صفّاً كانهم بنيان مرصوص[12] در حقيقت خدا دوست دارد كساني را كه در راه او صف درصف، چنانكه گوئي بنائي ريخته شده از سرباند جهاد ميكند. آيات فوق طبق ترتيب سور شريفه نقل شده است. از جهتي بطور كلّي آيات را به دو دستة عمده ميتوان تقسيم كرد: يك دسته، آياتي كه تشويق به وحدت ميكند و دستة دوّم آياتي كه نهي از اختلاف و تفرقه ميكند. علاوه بر كتب تفسير كه بهترين منبع براي مطالعه آيات ميباشند، چنانچه در پاورقي به بعضي از آنها اشاره شده.
📚پی نوشت ها:
[1] . آل عمران/103. ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، نشر دارالكتب الاسلاميه، 1354، ج3، ص28.
[2] . آل عمران/105. ر.ك: الطباطباييي، محمد حسين، الميزان، مترجم عبدالكريم بروجردي، تهران، انتشارات منباء علمي، 1364ش، ج 3، ص 602 ـ 610 .
[3] . آل عمران/152.
[4] . النساء/71 .
[5] . انعام/159 .
[6] . انفال/43 .
[7] . انفال/46 .
[8] . توبه/36 .
[9] . انبياء/92 .
[10] . مؤمنون/52 .
[11] . الروم/31 ـ 32 .
[12] . الصف/4 .
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh