#آیه_گرافی
🔰و مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاَرضِ إِلَّا عَلَی اللّهِ رِزقُهاَ
🌴هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر آن که رزقش فقط بر عهده خداست
📚هود ۶
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌸🌿🌺
#آموزش_قرآن_سوره_نصر
قرآن دوبار تکرار کودکانه
(منشاوی+کودک) - سوره نصر📚👼
سوره نَصر صد و دهمین سوره و از سورههای مدنی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده به معنای پیروزی است. از دیگر نامهای آن اذا جاء است. در این سوره سه پیشگویی و خبر غیبی مهم وجود دارد: «فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام»، «ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)» و «رحلت پیامبر(ص)». استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان را از خواص این سوره برشمردهاند.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️
🌟#آسمانها_مخلوق_ملک_و_میراث_خداوند 🌟
🔹قرآن با تعبیرهاى گوناگون خداوند را آفریدگار آسمان دانسته؛ چون:
۱. « بَدیعُ السَّمـوتِ و الأرضِ ». ( بقره / ۱۱۷ ) کلمه ( بدیع *) به معناى « مبدع »، و مبدع از إبداع، به معنای ساختن و ایجاد چیزی است بدون آنکه نمونه قبلی داشته باشد .
🔸و در اصطلاح ، آفرینش بدون وساطت ماده ، ابزار و زمان و مرتبه ای بالاتر از تکوین ( آفرینش با وساطت ماده )
و احداث ( آفرینش با وساطت زمان ) است .
🔹۲ . * و خلق الله السماوات و الارض بالحق .* ( جاثیه / ۲۲ )
کلمه خلق به معنای تقدیر و اندازهگیری است و از آن جهت که آفرینش آسمانها توأم با تقدیر و اندازهگیری بوده کلمه * خلق * به کار رفته است .
🔸 ۳. * فاطر السماوات و الارض * ( ابراهیم / ۱۰)
کلمه * فطرت * به معنای آفریدن برای طبیعت و شکلی که آماده کاری باشد به کار می رود
🔹۴ . * فقضهن سبع سماوات * ( فصلت / ۱۲)
کلمه * قضی * به معنای پایان و به نهایت کمال رساندن است .
🔸۵ . * و السماء بنینها * ( ذاریات / ۴۷ )
به گفته قناده ، مقصود آیه این است که ما آسمان را آفریدیم و با بهترین نظام برافراشتیم .
🔹 ۶ . این تعبیرهای گوناگون ، گرچه در اصل معنای ایجاد مشترکند ، هر یک افزون بر معنای اصلی ، دارای بار معرفتی خاصی نیز هست .
از آن جهت که خداوند آفریدگار آسمان ها به شمار می رود مالکیت تام بر آسمانها نیز فقط از آن او است .
🔸و در آیات فراوانی چون * ولله ملک السماوات * ( آل عمران / ۱۸۹ ) و * له ملک السماوات و الارض * ( توبه / ۱۱۶ ) به این مطلب تصریح شده است که مالکیت آسمانها به خداوند اختصاص دارد .
🔹خداوند افزون بر آنکه خالق و مالک آسمانها است وارث آنها نیز شمرده میشود .
🔸* و لله میراث السماوات و الارض * ( آل عمران / ۱۸۰ ) اضافه میراث به * السماوات و الارض * در این آیه بیانیه است ؛ یعنی آسمانها و زمین با آنچه در آنها قرار دارد میراث خداوند است .
🔹 گویا مقصود از میراث بودن آسمانها و زمین این است : تمام انسان هایی که در دنیا بر اموالی مالکیت اعتباری دارند سرانجام فانی شده ، آن اموال را از دست میدهند و فقط خداوند که مالک حقیقی آن اموال بوده و آنها را به انسانها اعطا کرده است، مالک آنها باقی خواهد ماند ؛ چنان که ظاهر آیات قیامت مانند آیه ۲۶ رحمن بر آن دلالت دارند .
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه32 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه32 قرآن کریم
آیات 203 تا 210 سوره بقره
📌تفسیر_قطره ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_بقره
°❈※☆═🎶═☆※❈°
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🌹قصه های قرآنی🌹
در قرآن کریم، قصه های فراوانی از انبیاء و قوم ها و اتفاقات گذشته بیان شده که نکاتی درباره قصه های قرانی به این شرح است:
1- بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر میباشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل هستند.
2- 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سورههای قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداختهاند .
3- بیشترین قصههای قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره میباشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد .
4- بیشترین داستانهای قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است. پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستانهای حضرت ابراهیم (ع) و داستانهای حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است .
5- هیچ یک از داستانهای قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیتهای فرضی نیست و همه قصههای قرآن واقعیت داشتهاند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی میباشند .
6- گروهی از داستانهای قرآن با استفهام تقدیری آغاز میگردند. این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق میکند تا قصه را پیگیری نماید; (طه/9 و ص/20). در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز میگردد: «آیا این خبر را شنیده اید که …».
7- گروهی از داستانهای قرآنی با روش نوین چکیده نویسی آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان میآید و پس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب میپردازد. به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف، داستان آفرینش مراجعه نمایید.
8- گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید، (آل عمران/59) .
9- شیوه قرآن در بیان قصههای عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است. در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود. با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت .
10- یک نکته جالب در داستانهای قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است. گاهی حتی یک داستان را در دل داستان دیگر آمده است; در حالی که در زمان های مختلف رخ دادهاند. این خصوصیت قرآن، باعث میگردد تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستانها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند.
11- نکته زیبا دیگر آن است که در قصههای قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستانهای قرآنی است، (تحریم 10 و 11). زنان در داستانهای قرآنی، به وضوح معرفی میگردند و شخصیتی مستقل دارند.
12- قرآن در جاهایی که میخواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستانهای خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28)، یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10)، استفاده میکند.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقطعی از تلاوت زیبای سوره مبارکه احزاب به صوت زیبای
🎤 استاد مصطفی غلوش.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🌼 آیامیدانیم
پوست یک فیل ۱ اینچ (۲,۵۴ سانتی متر) ضخامت دارد اما آنقدر حساس است که وقتی یک مگس کوچک برروی پوستش مينشیند متوجه میشود..
چه زیبا امام صادق علیه السلام پشه را همانند فیل دانستند، زیرا پشه به قدری حسّاس است که به مجرّد تکان خوردن چیزی، احساس خطر می کند و به سرعت، خود را از منطقه خطر دور می سازد
از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود:
((علّت این که در قرآن به پشه مثال زده شده این است که خداوند تمام آنچه را که در جثّه بزرگ فیل آفریده، در بدن این حشره کوچک نیز قرار داده به اضافه دو عضو دیگر.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh