eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌅 به معناى درنگ، و در اصطلاح، مدّتى ( چهارماه و ده روز ) است که زن پس از شوهرش باید صبر کند و از ازدواج بپرهیزد. 🌠 از این مدّت به وفات نیز تعبیر شده است. 🌅آیه ۲۳۴ بقره را که به عدّه وفات پرداخته ، آیه و یا اعتداد نامیده اند : * والّذین یتوفّون منکم و یدرون ازواجًا یتربّصن بانفسهنّ اربعه اشهر و عشرا فاذا بلغن اجلهنّ فلا جناح علیکم فیما فعلن فی انفسهنّ بالمعروف و الله بما تعملون خبیر * 🌠این آیه را آیه ۲۴۰ بقره دانسته اند که طبق آن، ‌عدّه زنی که شوهرش یافته، ‌ مشخص شده است. 🌅روایتی از امام علیه السلام نیز به این اشاره دارد . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۵ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿٩٥﴾ ای اهل ایمان! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید. و هر کس از شما عمداً آن را بکشد، کفّاره ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ که [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] کعبه رسد، یا به کفّاره [آن شکار کشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی که طعام می دهد روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خدا از [گناه] کشتن شکارهایی که پیش از این حکم انجام گرفته، درگذشت. و هر که [پس از کفّاره دادن] به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می‌گیرد؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۹۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩٥) -در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و بطور عموم فرمان تحريم صيد را در حال احرام صادر كرده، مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! در حال احرام شكار نكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) . سپس به كفاره صيد در حال احرام اشاره كرده، مى‌گويد: «كسى كه عمدا صيدى را به قتل برساند، بايد كفاره‌اى همانند آن از چهارپايان بدهد» يعنى، آن را قربانى كرده و گوشت آن را به مستمندان بدهد (وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ) . در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازۀ حيوان است به اين معنى كه مثلا اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفارۀ آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريبا به اندازۀ آن است قربانى نمايد. و از آنجا كه ممكن است مسألۀ همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، قرآن در اين زمينه دستور داده است كه «بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطلع و عادل انجام پذيرد» (يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ) . و در بارۀ اين كه اين كفاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مى‌دهد كه به صورت «قربانى و «هدى» اهداء به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد» (هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ) . سپس اضافه مى‌كند كه، لازم نيست حتما كفاره به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يك مى‌توانند جانشين آن شوند، نخست اين كه «معادل پول آن را در راه اطعام مساكين مصرف كند» (أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ) . «و يا معادل آن روزه بگيرد» (أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً) . «اين كفارات به خاطر آن است كه كيفر كار خلاف خود را ببيند» (لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ) . اما از آنجايى كه هيچ حكمى معمولا شامل گذشته نمى‌شود، تصريح مى‌كند كه «خدا از تخلفاتى كه در اين زمينه در گذشته انجام داده‌ايد، عفو فرموده است» (عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ) . «و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرر و حكم كفاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت و خداوند تواناست، و به موقع انتقام مى‌گيرد» (وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 558 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ 🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی كه در احرام [حجّ یا عمره‌] هستید، شكار را نكُشید. و هر كسی از شما عمداً آن را بكُشد، كفّاره‌ ای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی‌] بر عهده اوست؛ كه [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان حکم کننند، و به عنوان قربانی به [حریم‌] كعبه رسد، یا به كفّاره به نیازمندان طعام دهد، یا برابر تعداد نیازمندی كه طعام می‌ دهد روزه بگیرد، تا كیفر كار خود را بچشد. خدا از [گناه‌] كشتن شكارهایی كه قبل از این حكم انجام گرفته درگذشت. و هر كه به شكار كردن بازگردد، خدا از او انتقام می ‌گیرد؛ و خدا توانای شكست ‌ناپذیر و صاحب انتقام است. 🌷 : نکشید 🌷 : شکار 🌷 : کسانی که در حال احرام حج یا عمره هستند 🌷 : چهارپایان« منظور گاو ، گوسفند و شتر است » 🌷 : دو عادل 🌷 : قربانی مکه 🌷 : نیازمندان 🌷 : برابری 🌷 : روزه 🌷 : تا بچشد 🌷 : کیفر و عذاب، عقوبت 🌷 : در گذشت 🌷 : گذشت 🌷 : بازگشت 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : صاحب انتقام 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است. در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و به طور عموم دستور حرام بودن شکار را در حال حج یا عمره صادر كرده و مى‌ فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ: ای کسانی که ایمان آوردید! در حالی که در احرام [حج یا عمره] هستید، شکار را نکشید» سپس به صيد در حال احرام اشاره كرده، مى‌ فرماید: «وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ: و هر کسی از شما عمدا آن را بکشد، کفاره ای همانند آن از جنس چهارپایان اهلی بر عهده اوست» یعنی کسی که به طور عمد صیدی را به قتل برساند، باید کفاره ای همانند آن از چهار پایان بدهد یعنی گاو یا شتر یا گوسفندی را قربانی کرده و گوشت آن را به نیازمندان بدهد. 🌸 در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازه است به اين معنى كه مثلاً اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفّاره آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريباً به اندازه آن است قربانى کند. و از آنجا كه ممكن است موضوع همانندى براى بعضى مورد شك و ترديد واقع شود، در اين زمينه دستور داده است كه بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطّلع و عادل انجام پذيرد «يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ: دو عادل از خودتان از میان خودتان حکم کنند» و درباره اين كه اين كفّاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مى ‌دهد كه به صورت قربانى و اهدا به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد «هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ: و به عنوان قربانی به حریم کعبه برسد» 🌸 سپس اضافه مى ‌كند كه، لازم نيست حتماً به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يک مى‌توانند جانشين آن شوند، نخست اين كه معادل پول آن را در راه مصرف كند «أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ: یا به کفاره به نیازمندان طعام دهد» «أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً: یا برابر تعداد نیازمندی که طعام می دهد روزه بگیرد» این به خاطر آن است «لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ: تا کیفر کار خود را بچشد» امّا از آنجايى كه هيچ حكمى معمولاً شامل گذشته نمى ‌شود، تصريح مى‌كند كه «عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ: از گناه کشتن شکارهایی که قبل از این حکم انجام گرفته درگذشت» و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرّر و حكم كفّاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت «وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ: و هر که به شکار کردن بازگردد، خدا از او انتقام می گیرد و خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است» 🔹 پیام های آیه ۹۵ سوره مائده 🔹 ✅ در حال احرام، حتی برای حیوانات نیز باید حفظ شود. ✅ باید عادلانه باشد. ✅ به عدالت در همه جا توجه دارد. ✅ به هر مناسبتی به مسئله گرسنگان و فقر زدایی توجه دارد. ✅ اصرار بر گناه و تکرار آن، بسیار خطرناک و عقوبت سختی در پی دارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🐟 🐟🐟🐳 ‼️با دقت ببینیم، چگونه خداوند رزق هر موجودی را به تناسب آن موجود می دهد و تدبیر صید کردن وال، از انتظار کشیدن برای پر کردن دهان خود از ماهی های کوچک تا شیوۀ بستن دو فک بالا و پایین دهانش و جهت فرو بردن سر خود در آب!!! ♻️✨هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر آنکه رزق_او_بر_خداست . «هود - 6 ) ♻️✨« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » ♻️موسی (ع) گفت: « پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی_آنچه را لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 چقدر با نظام هستی، هماهنگ هستیم ؟! ✅ از نظر قرآن کریم، نظام تکوین به بهترین وجه آفریده شده و نظام تشریع نیز به بهترین وجه تدوین گشته است. در این نظام هدف‌مند و حکیمانه، «ما هم باید از بهترین‌ها باشیم و هدف‌مند عمل کنیم»: «ربّنا ما خلقت هذا باطلا...» (آل‌عمران/۱۹۱)، آری، نظام هستی، نظام احسن است. با مراجعه به قرآن کریم، نمونه‌هایی از این بهترین‌ها را ذکر می‌کنیم. سعی و تلاش انسانِ «احسن تقویم»(تین/۴) باید این باشد که بر اساس عقل و فطرت الهی خود با نظام هستی هماهنگ گردد و آنچه از طریق وحی به او رسیده است را در زندگی خود محقّق سازد. شما هم می‌توانید با مراجعه به قرآن، موارد دیگری را به این فهرست اضافه کنید. 🔸خداوند متعال، بهترین آفریدگار 🔹فتبارک الله احسن الخالقین(مؤمنون/۱۴) 🔸خلقت نظام تکوین، بهترین شکل 🔹الذی احسن کل شیء خلقه(سجده/۷) 🔸انسان، بهترین مخلوق 🔹لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم(تین/۴) 🔸قرآن، بهترین سخن و کتاب 🔹الله نزّل احسن الحدیث کتابا متشابها(زمر/۲۳) 🔸خداوند، بهترین قانون‌گذار 🔹و من احسن من الله حکما لقوم یؤمنون(مائده/۵۰) 🔸بهترین قصص در قرآن 🔹نحن نقصّ علیک احسن القصص(یوسف/۳) 🔸بهترین سخن، دعوت به خدا 🔹و من احسن قولا ممّن دعا الی الله(فصلت/۲۳) 🔸پیروی از بهترین دستورات الاهی 🔹و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربّکم(زمر/۵۵) 🔸بهترین برخورد با مال یتیم 🔹و لا تقربوا مال الیتیم الّا بالّتی هی احسن(اسراء/۳۴) 🔸بهترین رفتار با آزار و اذیت دیگران 🔹ادفع بالتی هی احسن السیئة(مؤمنون/۹۶) 🔸بهترین بحث و گفتگو با اهل جدال 🔹و جادلهم بالّتی هی احسن(نحل/۱۲۵) 🔸بهترین گفتار با مردم 🔹قل لعبادی یقولوا التی هی احسن(اسراء/۵۳) 🔸بهترین برخورد به اظهار محبت دیگران 🔹و اذا حییتم بتحیّه فحیّوا باحسن منها(نساء/۸۶) 🔸بهترین عمل، از اهداف خلقت 🔹الذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایّکم احسن عملا(ملک/۲) 🔸بهترین پاداش 🔹... و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون(نحل/۹۷) 🔸تبعیت از بهترین قول 🔹الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه(زمر/۱۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم ✅ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَٰيةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ القُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۱۱) 🔹همانا خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموال‌شان را به بهاى بهشت خریده است. آنان در راه خدا مى‌جنگند تا بكشند یا كشته شوند. (وفاى به این) وعده‌ى حقّ كه در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معامله‌اى كه به وسیله‌ى آن (با خدا) بیعت كردید و این همان رستگارى بزرگ است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى» ▫️خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنین» ▫️در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم و اموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال و ثروت ندارند) ▫️بهشت، در سایه‌ى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه» ▫️اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمى‌كند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون» ▫️مؤمن همواره آماده‌ى رفتن به جبهه است. «یقاتلون» (فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار و تداوم است) ▫️هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون» ▫️در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران كه یا قصد جدّى نیست یا بى‌انگیزه ‌و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طردكردن رقیب است. ▫️ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتاب‌ها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات و الأنجیل» ▫️گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهده‌ى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً» ▫️معامله یک عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى‌» ▫️خداوند مجاهدان مخلص را طرف معامله‌ى خود قرار داده است. «بایعتم» ▫️بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا» ▫️در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر و تشكّر شود. «فاستبشروا» ▫️بالاترین رستگارى تنها در سایه‌ى معامله با خداست. «ذلک هو الفوز العظیم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً (آل عمران/۱۰۳) 💠 وقتی همه چیز برای آدمی فراهم باشد و احساس احتیاج به خدا نکند، دیگر برای چه در خانه خدا برود؟در صورتی كه این [احساس بی‎نیازی] عین جهل است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا