eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅در پایان آیه ۱۴۱ نساء ( سلطه ) کافران بر مؤمنان نفى شده است؛ از همین رو، این بخش از آیه را « آیه » مى‌گویند ...: * و لَن یَجعلَ اللّهُ لِلکـفِرینَ عَلَى المُومِنینَ سَبیلًا * ◀️ 🌠آیه ۳۵ نور را « آیه » گفته‌اند . 🌅نام سوره نیز از همین آیه گرفته شده. در این آیه، خداوند، نور آسمان‌ها و زمین معرّفى شده است: * اللّهُ نورُ السَّمـوتِ والأَرضِ * ◀️ 🌠آیه ۹۶ مریم را « آیه » گفته‌اند . 🌅بر اساس این آیه، کسانى که آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، خداوند رحمان آن‌ها را در دل‌ها مى‌افکند: *‌ إِنّ الّذینَ ءَامَنوا و عَمِلوالصّالحات سَیَجعلُ لَهُم الرّحمن وُدًّا * 🌠 به نقل ابن عباس ، این آیه مربوط به علیه السلام است و هیچ مومنی نیست ، مگر اینکه در قلب وی علی علیه السلام وجود دارد . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۸۱ وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٨١﴾ چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده اید بترسم؟! در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته اید که خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نکرده نمی ترسید، اگر حقایق را می‌دانید [بگویید] کدام یک از دو گروه [خداپرستان و مشرکان] به ایمنی [از عذاب خدا] سزاوارترند؟ (۸۱) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨١) -در اين آيه منطق و استدلال ديگرى را از ابراهيم بيان مى‌كند كه به جمعيت بت‌پرست مى‌گويد: «چگونه ممكن است من از بتها بترسم و در برابر تهديدهاى شما وحشتى به خود راه دهم با اين كه هيچ گونه نشانه‌اى از عقل و شعور و قدرت در اين بتها نمى‌بينم، اما شما با اين كه به وجود خدا ايمان داريد و قدرت و علم او را مى‌دانيد، و هيچ گونه دستورى به شما در بارۀ پرستش بتها نازل نكرده است، با اين همه از خشم او نمى‌ترسيد من چگونه از خشم بتها بترسم» ؟ (وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً) . اكنون انصاف بدهيد كدام يك از اين دو دسته (بت‌پرستان و خداپرستان) شايسته‌تر به ايمنى (از مجازات) هستند اگر مى‌دانيد» ! (فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) . در واقع منطق ابراهيم در اينجا يك منطق عقلى بر اساس اين واقعيت است كه شما مرا تهديد به خشم بتها مى‌كنيد در حالى كه تأثير وجودى آنها موهوم است، ولى از خشم خداوند بزرگ كه من و شما هر دو او را پذيرفته‌ايم-و هيچ گونه دستورى از طرف او در بارۀ پرستش بتها نرسيده-ترس و وحشتى نداريد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 616 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۸۲و۸۳ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ﴿٨٢﴾ کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی [چون شرک] نیامیختند، ایمنی [از عذاب] برای آنان است، و آنان راه یافتگانند. (۸۲) وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ﴿٨٣﴾ و آن [دلایل استوار و محکم] حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم؛ هر که را بخواهیم [به] درجاتی بالا می‌بریم؛ زیرا پروردگارت حکیم و داناست. (۸۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨٢) -در اين آيه، پاسخى از زبان ابراهيم به سؤالى كه خودش در آيۀ قبل مطرح نمود نقل شده است و اين يك شيوۀ جالب در استدلالات علمى است كه گاهى شخص استدلال كننده سؤالى از طرف مقابل مى‌كند و خودش بلافاصله به پاسخ آن مى‌پردازد اشاره به اين كه مطلب به قدرى روشن است كه هر كس پاسخ آن را بايد بداند. مى‌گويد: «آنها كه ايمان آوردند و ايمان خود را با ظلم و ستم نياميختند امنيت براى آنهاست، و هدايت مخصوص آنان» (الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 617 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨٣) -اين آيه به تمام بحثهاى گذشته كه در زمينۀ توحيد و مبارزۀ با شرك از ابراهيم نقل شد اشاره كرده، مى‌گويد: «اينها دلايلى بود كه ما به ابراهيم در برابر قوم و جمعيتش داديم» (وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى قَوْمِهِ) . سپس براى تكميل اين بحث مى‌فرمايد: «درجات هر كس را بخواهيم بلند مى‌كنيم» (نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ) . اما براى اين كه اشتباهى پيش نيايد كه گمان كنند خداوند در اين ترفيع درجه تبعيضى قائل مى‌شود مى‌فرمايد: «پروردگار تو، حكيم و عالم است» (إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ) . و درجاتى را كه مى‌دهد روى آگاهى به شايستگى آنها و موافق موازين حكمت است و تا كسى شايسته نباشد از آن برخوردار نخواهد شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 617 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَكَيْفَ أَخَافُ مَآ أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۸۱) الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوٓا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰٓئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ (۸۲) 🍀 ترجمه: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده ‌اید بترسم؟! در حالی كه خود شما از اینكه چیزی را شریک خدا گرفته‌ اید كه خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نكرده نمی ‌ترسید، اگر حقایق را می‌دانید كدام یک از دو گروه [ منظور خداپرستان و مشركان‌] به ایمنی سزاوارترند؟(۸۱) كسانی كه ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است، و آنان هدایت یافتگانند (۸۲) 🌷 : دلیل 🌷 : دو گروه 🌷 : سزاوارتر 🌷 : نیامیختند 🌷 : هدایت یافتگان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. در آيه ۸۱ منطق و استدلال ديگرى را از علیه السلام بيان مى‌ كند كه به جمعيّت بت ‌پرست مى ‌گويد: «وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده اید بترسم؟ در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته اید که هیچ دلیلی بر حقانیت آن بر شما نازل نکرده نمی ترسید» 🌸 اكنون انصاف بدهيد «فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ: اگر حقایق را می دانید کدام یک از دو گروه [منظور خداپرستان و مشرکان] به ایمنی سزاوارترند؟» در واقع منطق در اينجا يک منطق عقلى بر اساس اين واقعيّت است كه شما مرا تهديد به خشم بت ها مى ‌كنيد در حالى كه تأثير وجودى آنها موهوم است، ولى از خشم خداوند بزرگ كه من و شما هر دو او را پذيرفته ‌ايم و هيچ گونه دستورى از طرف او درباره پرستش بت ها نرسيده ترس و وحشتى نداريد. 🌸 در آيه ۸۲ پاسخى از زبان حضرت ابراهيم علیه السلام به سؤالى كه خودش در آيه قبل مطرح نمود نقل شده است و اين يک شيوه جالب در استدلالات علمى است كه گاهى شخص استدلال كننده سؤالى از طرف مقابل مى‌ كند و خودش بلافاصله به پاسخ آن مى ‌پردازد اشاره به اين كه مطلب به قدرى روشن است كه هر كسی پاسخ آن را بايد بداند. مى‌گويد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ: کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است و آنان هدایت یافتگانند» 🔹 پیام های آیات ۸۱ و ۸۲ سوره انعام ✅ از تهدیدات موهوم ، نترسید. ✅ امنیت روحی، در پرتو توحید حاصل می شود. ✅ عقاید دینی باید بر اساس دلیل و برهان باشد. ✅ ، وسیله راهیابی به خداست، اگر آن را درست به کار گیریم، به نتایج صحیح می رسیم. ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ امنیت و هدایت واقعی در سایه ی ایمان و عدالت است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَتِلْكَ حُجَّتُنَآ آتَيْنَاهَآ إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَآءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: و آن حجّت و برهان ما بود كه به ابراهیم در برابر قومش عطا كردیم؛ هر كه را بخواهیم [به‌] درجاتی بالا می ‌بریم؛ زیرا پروردگارت حكیم و داناست. 🌷 : دلیل و برهان 🌷 : عطا کردیم 🌷 : بالا می بریم 🌷 : دانا 🌸 اين آيه به تمام بحث هاى گذشته كه در زمينه و مبارزه با شرک از نقل شد اشاره نموده، مى‌ فرمايد: «وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى قَوْمِهِ: و آن حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم» سپس براى تكميل اين بحث مى‌ فرمايد: «نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ: هر که را بخواهیم به درجاتی بالا می بریم» امّا براى اين كه اشتباهى پيش نيايد كه گمان كنند در اين ترفيع درجه تبعيضى قائل مى‌ شود مى ‌فرمايد: «إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ: زیرا پروردگارت حکیم و داناست» و درجاتى را كه مى‌ دهد روى آگاهى به شايستگى آنها و موافق موازين حكمت است و تا، كسى شايسته نباشد از آن برخوردار نخواهد شد. امام باقر علیه السلام می فرماید: این آیه درباره علیه السلام نازل شد که لحظه ای به سراغ شرک نرفت. 🔹 پیام های آیه ۸۳ سوره انعام 🔹 ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ حفظ ایمان مهم تر از خود ایمان است. ✅ امنیت و هدایت واقعی ، در سایه ی و است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. ✅ و دو شرط لازم برای تدبیر و مدیریت است. ✅ ، حکیمانه به افراد داده می شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 آداب مهمانی رفتن را رعایت کنید. 🍂 🔶 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَي طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ..... (احزاب/۵٣) ⚡️ ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود براى خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نياييد) و در انتظار وقت غذا نباشيد؛ ولى هرگاه دعوت شديد پس داخل شويد، و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازيد ..... 🔴 ١_ بی دعوت و بی اجازه به خانه کسی نروید. ٢_ اگر برای غذا دعوت شده اید، زودتر از وقت غذا نروید. ٣_ دعوت مؤمن را رد نکنید. ۴_ بعد از صرف غذا، مجلس را ترک کنید و مدت طولانی در منزل میزبان به گفتگو ننشینید، چون باعث اذیت میزبان است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ ( ۱_۲) 📖 🌸هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله علی را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود ، درباره او گفت : کنت مولاه ، فهذا علی مولاه ؛ هر کس من مولی و ولی او هستم ، علی مولی و ولی او است . چیزی نگذشت که این این مساءله در بلاد و شهرها ، منتشر شد . نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی ، دهیم ؛ ما هم شهادت دادیم ، 🍁سپس دستور به جهاد دادی ، ما همه این ها را پذیرفتیم اما با این ها راضی نشدی تا این که این جوان اشاره به علی علیه السلام است را به جانشینی خود منصوب کردی ، گفتی : من کنت مولاه ، فهذا علی مولاه ، آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا ؟ 🌸 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خداست . نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت : اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجار من السماء ؛ خداوندا اگر سخن حق است و از ناحیه تو است ، سنگی از آسمان بر ما بباران این جا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت ، 🍁همین جا آیه سال سایل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع نازل گشت . مرحوم علامه امینی در الغدیر آن را از سی نفر از علمای معروف اهل سنت نقل می کند . 📖سَأَلَ سَآئِلُۢ بِعَذَابٖ وَاقِعٖ (١) درخواست كننده اى عذابى را كه واقع شدنى است درخواست كرد، کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺