💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ «اعراف آیه 199»
عفو و ميانهروى را پيشه كن (عذر مردم را بپذير و بر آنان آسان بگير)، و به كارهاى عقل پسند و نيكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
نکته ها
با آنكه براى كلمهى «عفو»، چندين معنا بيان شده است: حدّ وسط و ميانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در اين آيه، معناى اوّل مراد است.
جلد 3 - صفحه 249
«خُذِ الْعَفْوَ»، به معناى عفو را در اختيار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده كردن آن است، لذا در بعضى موارد بايد قاطعانه برخورد كرد، «وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ» «1» چنانكه «أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» به معناى آزاد و رها كردن جاهلان و دشمنان نيست، بلكه مراد با آنان نبودن و ميل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و حتّى برخورد با آنان لازم است. «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ» «2»
اين آيه با تمام سادگى و فشردگى، همهى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أَعْرِضْ»، هم زبانى «وَ أْمُرْ»، هم عملى «أَعْرِضْ»، هم مثبت «خُذِ»، هم منفى «أَعْرِضْ»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى اين زمان. چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: در قرآن آيهاى جامعتر از اين آيه در مكارم الاخلاق نيست. «3»
شكّى نيست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بيتالمال.
وقتى اين آيه نازل شد، پيامبر صلى الله عليه و آله از جبرئيل توضيح و شيوهى عمل به اين آيه را درخواست كرد. جبرئيل پيام آورد: «تَعفُو عمّن ظلمك و تُعطى مَن حَرمك و تَصِل مَن قطعك»، «4» از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
سراسر اين سوره، با تعبيرهاى گوناگون دعوت به اعتدال است. اعتدال در حقوق (آيهى 29)، در مصرف (آيهى 31)، در زينت (آيهى 32)، در عبادت (آيهى 56)، در خانهسازى (آيهى 74)، در اقتصاد (آيهى 85) و نسبت به شيوهى اجراى حقّ و عدالت در امّت حضرت موسى عليه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله عليه و آله در آيات 157 و 181 نكات ارزشمندى آمده است.
پیام ها
1- همواره بايد راه ميانه واعتدال را پيشه كرد. «خُذِ الْعَفْوَ»
«1». نور، 2.
«2». نساء، 63.
«3». تفسير فرقان.
«4». تفسير مجمعالبيان؛ بحار، ج 75، ص 114.
جلد 3 - صفحه 250
2- خوب بودن تنها كافى نيست، بايد در جامعه خوبىها را ترويج و سفارش كرد.
«وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»
3- تنها پيامبر مخاطب آيه نيست، بلكه هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى بايد با لجوجان و جاهلان ياوهگو، برخوردى اعراض آميز داشته باشد و در برابر توهين و تهمتها چشمپوشى و صبر كند، نه آنكه درگير و گلاويز شود.
وَ أَعْرِضْ ...
4- هم بايد به معروف امر كرد و هم شيوهى امر كردن، بايد معروف و پسنديده باشد. «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»
5- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بىسوادان. «وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ» در فرهنگ قرآن و و روايات، معمولًا جهل در برابر عقل است.
6- در شيوهى اعراض و گذشت، نبايد به خواسته و گفتهى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنيم، بلكه بايد محكم و استوار ايستاد. «أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
Al-Qadr02 2.mp3
4.25M
تفسیر سوره ی #قدر
جلسه اول
آیت الله جوادی آملی
تقدیم به شما
به مناسبت #شبهای_قدر
حتما گوش کنید
👂خیلی خیلی شنیدنی 👂
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکات کلیدی جزء شانزدهم💠
1- اگر خدا چیزی را از مؤمن گرفت، بهتر از آن را به او میدهد. (کهف: 81)
2- در هیچ شرایطی از درخواست کردن از خدا، ناامید نشوید. (مریم: 4)
3- خدا مهر و محبت مسلمانانی را که کارهای خوب میکنند، در دلها میاندازد. (مریم: 96)
4- قرآن برای به زحمت افتادن نیست بلکه برای پند گرفتن است. (طه: 203)
5- با دشمن اول با نرمی سخن بگویید شاید پند گیرد و تکانی بخورد. (طه: 44)
6- هرکس از یاد و نام خدا روگردان شود، در سختی و فشار زندگی میکند. (طه: 124)
7- از خوراکیهای پاک خدا بخورید ولی در آن زیادهروی نکنید که سزاوار غضب الهی میشود. (طه: 81)
8- کسانی که در دنیا آیات خدا را به فراموشی میسپارند، در قیامت فراموش میشوند. (طه: 126)
9- خانوادهات را به نمازخواندن سفارش کن و خودت هم به آن مداومت داشته باش. (طه: 132)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جل الخالق ببین😳
اختراعات ما انسانها همه کپی مخلوقات الهی است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 درّ و یاقوت قرآنی
📖جزء 15: «أَسْرى بِعَبْدِه..»(اسراء، 1)
🌺 یک قدم بر نفس خود نِه، یک قدم در کوی دوست
🔹بالاترین مدالی که به سیّد و سرور تمام مخلوقات، خاتم الانبیاء و المرسلین، اعطاء شده واژه ای سه حرفی به نام عبد
✅عبد یعنی: عبور کردن از خود و خواست خدا را جایگزین کردن
✅عبد یعنی: در تمام امور، خشنودی مولا را در نظر گرفتن «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»
✅عبد یعنی: هویت خود را انتساب به الله قرار دادن عبد الله
✅عبد یعنی: خود را امانتدار دانستن نه مالک! «إِنَّا لِلَّه»
✅عبد یعنی: چنان عاشقانه در برابر معشوقت بایستی که پاهایت ورم کند! «طه...»
✅عبد یعنی: در انجام مأموریت مولا، سنگ تمام گذاشتن «گويى مى خواهى بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاك كنى اگر به اين گفتار ايمان نياورند!»(کهف، 6)
💠 و اکنون: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ..» پاك و منزّه است خدايى كه بنده اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم.
⚠️ آری! بزرگترین حجاب بین ما و خدا، خودبینی است! به میزانی که تکبر در ما باشد از عبد بودن فاصله داریم شیطان گفت: پروردگارا! سجده به آدم را از من نخواه! به جای آن، چنان تو را عبادت کنم که هرگز عبادت نشده باشی! غافل از این که عبادتی ارزش است که در بسترعبودیت باشد نه از سرِ خود خواهی! اهل سنت نیز به جای عبودیت خدا و اطاعت از ولیّ الله به عبادت روی آوردند! و صد البته چنین عبادتی مبغوض شیطان نخواهد بود بلکه بالعکس وسیله ای است برای سرگرمی!
✔️با عبد خدا شدن، باب فهم به روی ما باز می شود و طعم ایمان را خواهیم چشید،
✔️با عبد خدا شدن، انسان هویت و ارزش نامنتاهی پیدا می کند«إِلَهِي كَفَى لِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْدا ً وَ كَفَى بِي فَخْرا...»
✔️با عبد خدا شدن، صاحب ثروتی ابدی می شویم مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك
آن که تو را ندارد چه دارد
و چه ندارد آن که تو را دارد
📌اگر خودخواهیم و به خود، علاقه داریم باید عبد شویم تا اوج بگیریم
و اماممان امروز یارانی از سنخ یاران ابا عبدالله می طلبد؛ «أَ وَفَيْت يَابْنَ رَسُولِ اللَّه»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 برای آسایش خانواده تلاش کنید. 🍂
🔸إِذْ قَالَ مُوسَي لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَاراً سَآتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُم بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ
(نمل/٧)
⚡️ترجمه :
(ياد كن) زمانى كه موسى به خانواده ى خود گفت: همانا من آتشى احساس كردم (شما در همين مكان توقّف كنيد)، به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد، يا شعله ى آتشى براى شما مى آورم، باشد كه خود را گرم كنيد.
💥حضرت موسى با همسر باردارش از مَدْيَن به سوى مصر در حركت بود.
شب و سرما و طوفان بيابان از يك سو و وضع حمل همسرش از سوى ديگر موسى را به تكاپو واداشت تا برای کمک به خانواده، کاری انجام دهد.
و در همین زمان، عنایت و وحی الهی به او رسید.
❌ مرد، مسئول اداره امور زندگى همسر است.
توجه به امور خانواده آنقدر ارزشمند است که در مسير كمك به همسر و خانواده، الطاف ويژه اى از جانب خدا به انسان مى شود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف )
🌕 حضرت لوط آرزو دارد مانند اصحاب حضرت مهدی ارواحنا فداه باشد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🪴
┊ ┊ 🪴
┊ 🪴
🪴
🌺اعجاز قرآنی 🌺
یکی از اعجازهایی که در علوم قرآنی مطرح میشود «اعجاز عددى قرآن كريم»است كه مقصود آن نشان دادن نظم اعجازگونه رياضى قرآن كريم است.
ذيلاً تعدادى از آمار و ارقام شگفت آور که در قرآن مطرح است را بیان میکنیم:
👌* واژه دنيا در قرآن كريم ۱۱۵ بار به كار رفته است، و واژه آخرت هم همين تعداد.
👌* شياطين ۶۸ مرتبه، ملائكه هم همين تعداد.
👌* حيات ۷۱ بار، موت هم همين تعداد.
👌* علم و معرفت و مشتقات آنها ۸۱۱ بار، ايمان و مشتقات آن هم همين تعداد.
👌* ابليس يازده 👹بار، و استعاذه از او هم به همين تعداد.
👌* كلمه يوم به معناى روز (به صورت مفرد) ۳۶۵ بار به تعداد روزهاى سال (شمسى) در قرآن به كار رفته است و به صورت تثنيه و جمع سى بار، به تعداد روزهاى ماه.
👌* كلمه شهر به معناى ماه، ۱۲ مرتبه در قرآن ديده مى شود به تعداد ماه هاى سال.
ادامه دارد.....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺