eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
«58» ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ و از درِ (معبد بيت المقدّس) سجده‌كنان و خاشعانه وارد شويد و بگوييد: «حِطّة» (گناهان ما را بريز)، موقع داخل شدن به مسجد، كلمه‌ى «حِطّة» را بگويند. «حطّة» به معناى ريزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسير اطيب البيان آمده است كه مراد از باب، دروازه‌ى شهر نيست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى‌باشد و مراد از «سُجَّداً» نيز سجده‌ى شكر، بعد از ورود به مسجد است. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 فضایل ابراهیم علیه السلام> ◀️8 . 🌺 «... کانَ حَنیفاً مُسلِماً ... » ( آل‌عمران / ۶۷ ) کسى است که از باطل روى‌گردانده و به حق رو آورده و چون ابراهیم به روى آورده، حنیف نامیده مى‌شود . ◀️ 9. « فِیهِ ءَایـتٌ بَیِّنـتٌ مَقامُ إِبرهیمَ ... » ( آل‌عمران / ۹۷ ) ◀️10. « إِنَّ اللّهَ اصطَفى ...» ( آل‌عمران / ۳۳ )، « فَقَد ءَاتَینا ءَالَ إِبرهیمَ الکِتـبَ و الحِکمَةَ و ءَاتَینـهُم مُلکاً عَظیماً .» ( نساء / ۵۴ ) ادامه دارد ..... @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
15.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ نور (محسن قرائتی)✨ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «انفال آیه27» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانت‌هاى خود خيانت كرده‌ايد. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚡️ نور (محسن قرائتی)✨ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «انفال آیه27» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانت‌هاى خود خيانت كرده‌ايد. نکته ها در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله، يهوديان بنى‌قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور كرد. يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه و آله خبر داد. ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه‌اش را پذيرفت. «1» شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه‌اى به ابوسفيان نوشتند و از نقشه‌ى پيامبر صلى الله عليه و آله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند. «2» در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‌شود از جمله: الف: تمام نعمت‌هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك. ب: اهل‌بيت پيامبر عليهم السلام. «3» ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيه‌ى ديگر مى‌خوانيم: «أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ» «4» و هم جامعه براى ما. «1». تفاسير مجمع‌البيان، صافى و نمونه. «2». تفاسير مجمع البيان و الميزان. «3». ملحقات احقاق‌الحقّ، ج 14، ص 564. «4». بقره، 187. جلد 3 - صفحه 301 د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (بودن آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر) ه: امام‌باقر عليه السلام فرمود: «احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است». «1» و: حكومت ومسئوليّت. بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت‌ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى‌گويد: «هركس چيزى از برنامه‌هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است». «2» همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت‌هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كسى كه در امانت خيانت كند، منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزه‌ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه‌ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد». «3» خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد. پیام ها 1- خيانت، با ايمان داشتن سازگار نيست. لازمه‌ى ايمان، امانت‌دارى است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا» 2- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل) 3- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است. (با توجّه به شأن نزول دوم) 4- خيانت به پيامبر، خيانت به خداوند است. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» ( «لا تَخُونُوا» در مورد خدا وپيامبر با هم آمده، در مورد ساير مردم تكرار شده است.) 5- خيانت به خدا و رسول، خيانت به خود است و زيان آن به خود انسان بازمى‌گردد. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ» (طبق اين معنى كه با ظاهر آيه سازگار است، تقدير گرفتن كلمه‌ى «لا» در «تَخُونُوا أَماناتِكُمْ»، نيازى نيست.) «1». تفسير نورالثقلين. «2». تفسير نمونه. «3». كافى، ج 2، ص 104. جلد 3 - صفحه 302 6- امانت مردم به منزله‌ى امانت خود ما و خيانت به آن خيانت به خودمان است. لا تَخُونُوا ... تَخُونُوا أَماناتِكُمْ‌ 7- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 8- خيانت‌هاى آگاهانه، خطرناك است. «وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (هم به زشتى خيانت آگاهيد و هم پيامدهاى بد آن را مى‌دانيد) @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۱۲۵نحل ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ🌻 صاحب خدابیامرز المیزان نوشته در راه دعوت کردن مردم بسوی حق🌸 مناظره بیشتر از موعظه نیاز به دقت دارد زیرا درآیه بالا فرمود موعظه باید خوب باشد (حسنه) باشد🌴 اما مناظره وجدال باید خوبتر باشد باید (احسن) باشد کلمات قرآن خیلی دقیق اند پراز حساب وکتاب اند🌸 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ بسم الله الرحمن الرحیم. الر كِتَابٌ أَنزَلْناَهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (ابراهیم/۱) 🔹به نام الله رحمان رحیم. الف، لام، را، (این) كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریكى‌ها(ى شرک و جهل) به سوى نور(ایمان) خارج كنى. به سوى راه خداوند عزیز حمید. 🔸خارج كردن مردم از ظلمات به نور، در قرآن بارها تكرار شده است: ➖گاهى به خدا نسبت داده شده: «اللَّه ولى الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النّور» (بقره/۲۵۷)، ➖گاهى به پیامبران نسبت داده شده: «أن اخرج قومک من الظلمات الى النّور» (ابراهیم/۵)، ➖گاهى به كتاب نسبت داده شده است: «كتاب انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظلمات الى النّور» (ابراهیم/۱) 🔸تشبیه كفر و تفرقه و جهل و شرک و شک به «ظلمات» بخاطر آن است كه انسان در آن حالت‌ها متحیّر است، مثل زمانى كه در تاریكى به سر مى‌برد. نور وسیله بینایى، بیدارى، حركت و رشد است همانگونه كه همه‌ى اینها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كتاب... الى النّور... الى صراط العزیز». ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن به تنهایى كافى نیست، براى هدایت مردم رهبر الهى نیز لازم است. «كتاب انزلناه الیک لتخرج» ▫️فلسفه‌ى نزول كتاب‌هاى آسمانى و بعثت انبیا، نجات بشر از ظلمت‌هاست. «لتخرج الناس ...» از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ایمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا. ▫️مایه‌ى تبلیغ و ارشاد باید قرآن باشد. «كتاب... لتخرج» ▫️ظلمت‌ها بسیارند، امّا نور یكى است. حق یكى، ولى باطل زیاد است. «الظلمات... النور» (كلمه نور، مفرد و كلمه ظلمات، جمع آمده است.) ▫️پیامبران و كتاب‌هاى آسمانى وسیله‌ى هدایتند، اصل هدایت با اذن خداست. «باذن ربّهم» ▫️راه خدا، راه عزت و سربلندى و كمال است. «الى صراط العزیز الحمید» @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👺انواع عذاب‌های الهی 4⃣ 🥊 اما نوع چهارم عذاب‌های الهی، عذاب بزرگ قیامت است که قرآن مجید در این باره می‌فرماید« «إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ کَفَرَ، فَیُعَذِّبُهُ الله الْعَذابَ الْأَکْبَرَ»؛(غاشیه /23) و تذکر برای همه سودبخش است،‌ مگر کسی که پشت کند و کافر شود که خداوند او را به بزرگ‌ترین عذاب مجازات می‌کند ✅ منظور از عذاب اکبر، عذاب در برابر عذاب دنیا است که عذاب کوچک و کم اهمیت نسبت به آن است، ✅ همان‌گونه که در آیه 26 سوره زمر می‌خوانیم: «فَأَذَاقَهُمُ الله الْخِزْیَ فِی الْحَیَاهًْ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ»؛ خداوند خواری را در زندگی این دنیا به آنها چشانید و عذاب آخرت اکبر است اگر می‌دانستند. ✅این احتمال نیز وجود دارد که مراد از عذاب اکبر قسمت شدیدتری از عذاب قیامت و دوزخ باشد، زیرا عذاب همه مجرمان در دوزخ یکسان نیست. 🥊 با این تفاسیر برای عده‌ای این سؤال پیش می‌آید، چرا نه تنها به سزای اعمال خود نمی‌رسند، بلکه هر روز از نعمات بیشتر و جدیدتری بهره‌مند می‌شوند و علاوه ‌بر آن فرصت داده می‌شوند، خداوند متعال در جواب چنین سؤالاتی می‌فرماید: اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام داده‌اند مجازات کند، جنبده‌ای را بر روی زمین باقی نخواهد گذاشت، ولی به لطفش آنها را تا زمان معینی تأخیر می‌اندازد، اما هنگامی که اجل آنان فرا رسد، خداوند هر کس را به مقتضای عملش جزا می‌دهد، او نسبت به بندگانش بینا است.(فاطر/45) ادامه دارد ...... @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ اگر و خداوندبر شما نبود قطعاً از زيانكاران بوديد۰ ◾️ ۶۴ بقره◾️ 🔹نوميد نشويد، زيرا كه خداوند با متخلّفان نيز با و رحمت برخورد مى‌كند. 🔹 نجات از خسارت، در سايه‌ى و رحمت الهى است. صفحه10 ➖➖➖ @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺