(ادامه ی تفسیر آیه 1سوره ی توبه )
💠#ماجراى اعلان اين آيات:💫
در سال هشتم هجرى مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه مىآمدند. از جمله عاداتشان اين بود؛ لباسى را كه با آن طواف مىكردند، صدقه مىدادند. يك زن كه مىخواست طوافهاى بيشترى انجام دهد، چون ديگر لباسى نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مىكردند.
اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غير قابل تحمّل بود. پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد. پيامبر صلى الله عليه و آله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مكّه بخواند. شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسيّت نداشت.
امّا وقتى او به نزديك مكّه رسيد، جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد. آن حضرت، على عليه السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. على عليه السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود.
ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسّط على عليه السلام، در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب، كسانى همچون ابوبكر و على عليه السلام، ابن عباس، انسبن مالك، جابربن عبداللَّه انصارى آن را روايت كردهاند و در منابع بسيارى نقل شده است. «1»
برخى از اهل سنّت «2» تلاش كردهاند كه آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت على عليه السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به على عليه السلام، براى تأليف دلِ او دانستهاند، نه امتيازى براى او. در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى، كارى بىخطر به او محوّل مىكنند، نه تلاوت آياتِ برائت از مشركان، آن هم در منطقهى شرك و توسّط
«1». مسند احمد حنبل، (ج 3، ص 212 و 283؛ ج 1، ص 151 و 330)، مستدرك صحيحين، (ج 3، ص 51)، تفسير المنار، (ج 10، ص 157)، تفسير طبرى، (ج 10، ص 46)، تفسير ابن كثير (ج 2، ص 322- 333)، احقاقالحق، (ج 5، ص 368) و فضائلالخمسه، (ج 2، ص 342). و در الغدير، (ج 6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كردهاند آمده است.
«2». مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان.
جلد 3 - صفحه 374
كسىكه بسيارى از مشركان را در جنگها كشته است و عدّهاى كينهى او را در دل دارند! وقتى خداوند به حضرت موسى عليه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشتهام، مىترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولى على عليه السلام كه تعداد زيادى از سران شرك را كشته بود، به تنهايى رفت و آياتِ برائت را در نهايت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى و كنار جمرهى عقبه.
نكاتى كه توسّط على عليه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از:
1. اعلام برائت و لغو پيمانها.
2. ممنوعيّت شركت مشركان در حج از سال آينده.
3. ممنوعيّت طواف در حالت برهنگى.
4. ممنوعيّت ورود مشركان به خانهى خدا.
در موارد زيادى از قرآن، خدا و رسول در كنار هم مطرح شدهاند، از جمله:
الف: در هديه و لطف. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» «1»
ب: در بيعت. «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ» «2»
ج: در اطاعت وپيروى. «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» «3»
د: در برائت و بيزارى از ديگران. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
پیام ها
1- لغو اعتبار پيمان با مشركان، از اختيارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پيمانهاى بسته شده با مشركان دربارهى عدم تعرّض به يكديگر بوده است)
2- وفا به پيمان آرى، تسليم توطئه شدن، هرگز. بَراءَةٌ ... إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ
3- گرچه از نظر حقوقى، موظّفيم به پيمان وفادار باشيم، ولى برائت قلبى از
«1». توبه، 74.
«2». فتح، 10.
«3». نساء، 80.
جلد 3 - صفحه 375
مشركان و منحرفان، يك اصل دينى است. «1» «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
4- گرچه قانونگذار خداست، «لا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَداً» «2» ولى در سيره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
5- برائت، نشانهى قاطعيّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئهها و پيمانشكنىها نشانهى ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
6- پيمان بستن با مشركان در شرايطى مانع ندارد. «الَّذِينَ عاهَدْتُمْ»
7- اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت، قراردادى لغو شد بايد به مخالفان اعلام شود، تا غافلگير نشوند. بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ ... إِلَى ... الْمُشْرِكِينَ
«1». تفسير اطيبالبيان.
«2». كهف، 26.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
⛔️ #نمازگزاران‐این‐صفات‐را‐ندارند⛔️
ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺧُﻠِﻖَ ﻫَﻠُﻮﻋﺎً ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟﺸَّﺮُّ ﺟَﺰُﻭﻋﺎً ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮُ ﻣَﻨُﻮﻋﺎً إِلَّا #الْمُصَلِّينَ
1⃣ #حرص
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (معارج١٩)
2⃣ #بیتابی-و‐اضطراب
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا
ﭼﻮﻥ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺍﺳﺖ (معارج٢٠)
3⃣ #بخل
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا إِلَّا #الْمُصَلِّينَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺧﻮﺷﻲ [ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺎﻫﻲ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺨﻴﻞ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.مگر #نماز_گزاران(معارج٢١و۲۲)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوتی زیبا و صبحگاهی با
🎤صدای استاد عبدالباسط عبدالصمد
از سوره مبارکه جمعه.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
-وَ کَفی بِرَبِّکَ هادِیاً وَ نَصیراً
(قسمتی از۳۱-فرقان)
برای هدایت و یاوری پروردگارت کافی است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ
🔸و برايتان آبى از آسمان نازل كرد تا شما را به وسيلۀ آن [از آلودگى ها] پاك كند
🔸And He sent down water from the sky to purify you with it
سوره انفال، آیه 11
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
شنیدی میگن
🍵 آش همون آش و کاسه همون کاسه
قرآنم میگه
✴️ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ (انعام28)
اگر برگردند همانی میکنند که از آن نهی شده بودن
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مفاهیم
۲۲۳بقره
نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ زنان شما کشتزار شما هستند💗
۶۳واقعه أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ آیا به آنچه در مزرعه تان کشت می کنید نگاه کرده اید؟🌽
أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ آیا شما زراعت اش می کنید یا ما زارع ایم؟🌸
حرث بذر افشاندن است که کار بشر است بشر در زن خود یادر مزرعه خود بذر می پاشد وکشت میکند🪴
اما زرع که رویاندن رشد دادن و حیات دادن است فقط کار خدای متعال است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸نشانه های ایمان راستی درقرآن🌸
1⃣ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻃﺎﻏﻮﺕ،ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺭﺍﻧﺰﺩﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮﺩﻥ🌷
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ
ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺰﺍﻉ ﻭﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ
2⃣ﻧﺴﺒﺖﺑﻪﻗﻀﺎﻭﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ،ﺳﻮءﻇﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ🌷
ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ
ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺣﻜﻤﻰ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﺩﺭﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺩﻝ ﺗﻨﮕﻲ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻜﻨﻨﺪ
3⃣ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍﺑﺎ ﺩﻟﮕﺮﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ🌷
وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
ﻭﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﻮﻧﺪ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh