وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ
و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید و گر نه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد.
آیه ۱۱۳سوره هود
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
همانها که کافران را به جای مؤمنان، دوست خود انتخاب میکنند. آیا عزّت و آبرو نزد آنان میجویند؟ با اینکه همه عزّتها از آن خداست؟!
آیه ۱۳۹ سوره نساء
یه عده جاهل نادان در داخل همصدا با خارج نشینان مردم را منصرف از رای دادن میکنن مصداق این آیه هستند.....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 فلسفهی برخی احکام
✅ مراد از فلسفه احکام، شناخت علّت تشریع احکام و نیز بیان برخی مصالح، اهداف و فواید موضوعات فقهی است. البته نباید عمل به احکام را به دانستن همه فلسفه و اسرار احکام، مشروط کرد. از فواید دانستن فلسفه احکام: ایجاد انگیزه مضاعف در میدان عمل، اثبات حکمت خداوند، شناخت ابعاد اعجازی قرآن و ... است. روح تقلید در احکام فروع دین، بندگی و اطاعت محض از دستورات الاهی است. در قرآن به همه فلسفه احکام، اشاره نشده است و تبیین جزییات آن به پیامبراکرم و امامان معصوم صلوات الله علیهم واگذار شده است: و انزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس ما نزّل الیهم (نحل/۴۴).
🔹فلسفه وضو، غسل، تیمم: طهارت ظاهر و باطن (مائده/۶)
🔸فلسفه نماز: یاد خدا و دوری از فحشا و منکر (عنکبوت/۴۵)
🔹فلسفه روزه: رسیدن به تقوا (بقره/۱۸۳)
🔸فلسفه زکات: پاک شدن مال و جان (توبه/۱۰۳)
🔹فلسفه حج: بهرهگیری از منافع مادّی و معنوی (حج/۲۶,۲۷)
🔸فلسفه جهاد: از بین بردن فتنه (بقره/۱۹۳)، ترساندن دشمنان اسلام (انفال/۶۰)، حفظ مراکز عبادی (حج/۴۰)
🔹فلسفه تحریم قمار و شُرب خَمر: جلوگیری از دشمنی بین انسانها (مائده/۹۰)
🔸فلسفه نماز خوف در جنگ: عدم غفلت از حمله دشمن (نساء/۱۰۲)
🔹فلسفه افطار مریض و مسافر: راحتی و آسانی بر آنها، بزرگ شمردن خداوند، شُکر پروردگار (بقره/۱۸۵)
🔸فلسفه حجاب: شناخته شدن به پاکدامنی و عدم مزاحمت بیگانه (احزاب/۵۹)
🔹فلسفه قصاص: حفظ حیات جامعه (بقره/۱۷۹)
🔸فلسفه تقسیم غنایم: عدم انحصار ثروت در نزد اغنیا (حشر/۷)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَماَنَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيَعاً بَصِيراً (نساء/۵۸)
🔹همانا خداوند فرمانتان مىدهد كه امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى كردید، به عدل حكم كنید. چه نیک است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مىدهد. بىگمان خداوند شنواى بیناست.
🔸«امانت» معنای وسیعی دارد که هرگونه سرمایهی مادی و معنوی الهی و مردمی را شامل میشود. امانتداری و داوری عادلانه، دو واجب و دو قانون مهم اسلامی و زیربنای جامعهی سالم هستند. این دو اصل در واقع از مواد اعلامیهی حقوق بشر اسلامی است و تمام انسانها در برابر آن یکساناند. در آیهی فوق، امانتداری قبل از داوری عادلانه ذکر شده است. شاید به این دلیل باشد که اصل و اساس، امینبودن مردم است و اگر کسی از این اصل تخطی کرد و منحرف شد و خیانت کرد، نوبت به داوری عادلانه میرسد.
🔸امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانههاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید[کافی، ج۲، ص۱۰۵]. در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش، اهل بیت علیهم السلام مىباشند و این مصداق بارز عمل به این آیه است.
🔸آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانىهاى اجتماعى، ریاست نااهلان و قضاوتهاى ظالمانه است. خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه و حقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى و ... مىشود. امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر و نواهى خدا، امانتهاى الهى است [نورالثقلین]. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد [کافی، ج۱، ص۲۷۷]
🔸امانت سه گونه است: میان انسان و خدا: وظایف و واجباتى كه بر انسان تعیین شده است، میان انسان و دیگران: اموال یا اسرار دیگران نزد انسان و میان انسان و خودش مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتاند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانههاى ایمان است. (با توجّه به آیه قبل)
▫️هر امانتى صاحبى دارد و هركس لیاقت و استعداد كار و مقامى را دارد. «اهلها»
▫️در اداى امانت و دادگرى، ایمان شرط نیست. نسبت به همهى مردم باید امین و دادگر بود. «اهلها، الناس»
▫️قاضى و حاكم باید عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
▫️تشكیل حكومت لازم است. لازمهى سپردن مسئولیّتها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
▫️موعظهى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. «نعمّا یعظكم به»
▫️اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. «انّ اللّه كان سمیعاً بصیراً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💐 آیهی اطاعت
✅ یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فإن تنازعتم فی شیء فردّوه الی الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسن تأویلا
🔹ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا، پیامبرش و اولواالامر اطاعت کنید. هر گاه در چیزی نزاع کردید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید، اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید، این کار برای شما بهتر و پایانش نیکوتر است.
🔸آیه ۵۹ سوره نساء را، آیه «اطاعت» گویند، زیرا مؤمنان را به اطاعت از خدا، پیامبراکرم(ص) و اولواالامر فرمان دادهاست.
🔸اطاعت از پیامبراکرم (ص) یا در پیامهای تشریعی خداوند است که آنها را ابلاغ میکند یا در دستوراتی که به رهبری و ولایت ایشان مربوط میشود یعنی اطاعت از سنت و اوامر حکومتی، لذا کلمه «اطیعوا» تکرار شده است.
🔸سرّ اطاعت مطلق از پیامبراکرم (ص)، عصمت است (نجم/۳،۴) هر چه میگوید متن وحی است و خدای سبحان آن را تأیید کرده است (حشر/۷)، چون اطاعت از پیامبر، اطاعت از خداست (نساء/۸۰) و مخالفت با او عصیان الهی است (نساء/۱۴).
🔸واژه «اولی الامر» به «الرسول» عطف شده است، پس اطاعت از آنان بیشرط واجب است، چرا که آنان با داشتن علم و عصمت، شرایط و شایستگی لازم را دارا هستند.
🔸تعیین ولی امر همانند تعیین رسول الهی با اراده پروردگار است زیرا ملکه عصمت از غیر خدا مستور است و طبق نصوص معتبر و قطعی، دوازده امام معصوم سلام الله علیهم اجمعین هستند و اطاعت از آنان واجب و سیرهشان حجت است.(کافی،ج۱، ص۲۷۶ و ۲۸۶)
🔸اطاعت پیامبر و اولواالامر، شامل اطاعت کسانی نیز میشود که از طرف پیامبر یا امام به طور عام یا خاص نصب میشوند. اطاعت از ولی فقیه در دوران غیبت، در واقع اطاعت از امام زمان(عج) است و اطاعت از امام، اطاعت از خداست: «... و انّهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✍🏻حضور در انتخابات از نگاه قرآن📖
1️⃣ حضور در انتخابات، تعاون در نیکی🤝🏻
«وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى وَ لاتَعاوَنُوا عَلَى الْإثْمِ وَالْعُدْوانِ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ شَديدُ الْعِقابِ»(مائده /۲)
آنچه حلقه ی مؤمنانه و متدینانه ی صالحین را از فاسقین متمایز میکند، تعاون بر نیکی و برّ و نیز فاصله گرفتن از تعاون بر اثم و همیاری با دشمنان استـ
2️⃣ حضور در انتخابات، مصداق عمل صالح🧚🏻♂️
«فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لايُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»(کهف/۱۱٠)
لازمه ی باور مؤمنانه ، داشتن رفتار و عمل مؤمنانه است و داشتن عمل و رفتار مؤمنانه، حضور جدی و شایسته در انجام عمل صالح است
3️⃣ حضور در انتخابات، مبارزه با سلطه دشمنان🥷🏻
«وَ لَن يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»(نساء/141)
کفار تحت هیج عنوانی حق ندارند بر مؤمنین استیلا پیدا کنند و آنها را تحت سلطه قرار دهند
4️⃣ حضور در انتخابات، زمینه سازی برای نصرت خدا🤲🏻
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم»(محمد/7)
بی تردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه ی حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانه ای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد.
5️⃣ حضور در انتخابات، مصداق تغییر در سرنوشت
«إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ»(رعد/11)
انتخاب رئیس قوه ی مجریه، به معنای مسلط ساختن وی بر سرنوشت کشور در حوزه ی مدیریتی، سیاسی و فرهنگی است و این سرنوشت، با رأی مستقیم مردم رقم میخورد. حال که این چنین است، نباید اجازه بدهیم هر کسی سرنوشت کشور را برعهده گیرد. باید با حضور اکثریت و انتخاب اصلح، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، به شایسته ترین فرد محول شود
6️⃣ حضور در انتخابات، مصداق شکر نعمت 👨👧👧
«لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي لَشَديدٌ»(ابراهیم/7)
یکی از راههای شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است.
7️⃣ حضور در انتخابات، سپردن امانت به اهلش
«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً»(نساء/58)
حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش (همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت) را داشته باشد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈اهداف و شیوه هاى ابلیس
...... ادامه
👿 ابلیس برای #تحقق مهمترین هدف خود که انحطاط انسان و انحراف او از #صراط مستقیم است ( اعراف ۱۶ ) اهداف میانی و #راهکارهایی دارد که قرآن ، سخنان تهدیدآمیز وی بر ضد انسان را پس از مهلت یابی بدین #شرح باز گفته است :
◀️۱. #تهاجم_همه_جانبه :
ابلیس به خداوند گفت :
چون مرا #گمراه ساختی ، من هم برای فریفتن آدمیان بر سر راه راست تو خواهم نشست و از پیش رو و پشت سر و طرف راست و چپشان بر آنها میتازم ؛ به گونهای که بیشتر آنان را #شکرگزار نخواهی یافت :
* قال فبما اغویتنی لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم * ثمّ لاتینّهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم ولا تجد اکثرهم شاکرین * ( اعراف ۱۶ و ۱۷ )
◀️ ۲. #لگام_زدن_و_سلطه_کامل :
ابلیس گفت : اگر تا روز #قیامت مهلتم دهی ، به طور قطع در بیشتر فرزندان آدم ، #لگام خواهم زد و آنان را ریشه کن خواهم ساخت :
* لئن اخّرتن الی یوم القیامه لاحتنکنّ ذریّته الا قلیلا * ( اسرا ۶۲ )
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر.قطرهایقرآنکریم
#توبهآیه33
تفسیر نور (محسن قرائتی)
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ «33»
او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همهى دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh