🖤قرآن اصرار دارد که رهبران دینی را «ولی» بنامد نه ارباب، حاکم، سلطان، شاه و امثال اینها. چون وَلایت یعنی دو چیز به هم پیوسته و از جنس هم. «ولی» یعنی با گرسنگان، گرسنه و با بیماران، بیمار، اما شاه یعنی سلطه و نگاه از بالا به پایین.
📖مائده: ۵۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هرروزیک آیه
🌸 أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ
🌾 وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾
🌼 نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار
🌷 و نيز نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره
🌼 مقرون با حضور فرشتگان است (۷۸)
📚 سوره مبارکه الإسراء ✍آیه۷۸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۱۲. * و لا یغتب بعضکم بعضا .... * ) حجرات ۱۲ (
🅰 در این آیه ، از #غیبت دیگران نهی شده است .
🌀شان نزول این آیه ، ابوبکر و عمر دانسته شده که در یکی از سفرها به #غیبت سلمان یا مردی دیگر از صحابه پرداختند .
🅰 از انس نیز نقل شده که ابوبکر و عمر در سفری بر ضد #خدمتگزار خویش به گفتگوی پنهانی پرداختند و چون نزد پیامبر آمدند ، از آنها خواست تا از #خادم خویش بخواهند برای ایشان آمرزش بطلبد .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه92
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا عَلَى الَّذِينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلَّا يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ «توبه آیه92»
ونيز (اشكالى نيست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چيزى نمىيابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چيزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر اين گونه فقيرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نيست)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا عَلَى الَّذِينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلَّا يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ «توبه آیه92»
ونيز (اشكالى نيست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چيزى نمىيابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چيزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر اين گونه فقيرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نيست)
نکته ها
در آيهى قبل، سخن از كسانى بود كه توان مالى براى كمك به جهاد نداشتند ودر اين آيه سخن از فقيرانى است كه به خاطر فقر، مركبى براى حضور در جبهه ندارند لذا غصّه مىخورند واشك مىريزند، به اين جهت در پاداش رزمندگان شريكند. چنانكه حسن بصرى مىگويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله به رزمندگان جنگ تبوك مىفرمود: در هر مالى كه خرج كرديد و هر آسيبى كه ديديد، گروهى از جاماندگان در مدينه با شما شريكند، چون قلباً علاقمند به
جلد 3 - صفحه 485
شركت در جبهه بودند. «1»
پیام ها
1- تأمين امكاناتِ جنگى رزمندگان، به عهدهى حكومت است. «أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ»
2- ارزش انسانها، به انگيزهها و روحيّات آنان است، نه تنها حركت و امكانات مادّى ومالى. «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» (آيه كسانى را مىستايد كه پول و امكانات ندارند، ولى ايمان و سوز و شور جبهه رفتن دارند)
3- مؤمن از شركت نداشتن در جبهه، ناراحت وگريان است. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ»
«1». تفسير درّالمنثور.
جلد 3 - صفحه 486
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هرروزیک آیه
🌸 وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ ﴿۴﴾
🌸 همانا تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری(۴)
📚 سوره مبارکه القلم ✍آیه ۴
#خداونداخلاقپیامبرصل الله علیه وآله_راتحسینمیکند
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مفاهیم
۳۶کهف
وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا اگر نزد خدا برگردم در برگشت ام در قیامت جایگاهی بهتر از دنیا خواهم داشت💓
۵۰فصلت
وَلَئِن رُّجِعْتُ إِلَي رَبِّي إِنَّ لِي عِندَهُ لَلْحُسْنَي (همان مضمون ترجمه قبل)📚
انسان مومن نباید بااین اعمال اندک خود که معلوم نیست قبول شوند خودرا طلبکار خدا بداند وفکر کند باید بعد ازمرگ به او بهشت بدهند🌸
بلکه باید به مولا علی اقتدا کند رسول الله فرمود ۱ ضربه شمشیر علی🌸 به اندازه عبادت جن وانس تا قیامت است اما مولا علی باآن همه عبادت اش هرگز مغرور نشد❌
ودردعای کمیل ودر دعای مسجد کوفه اللهم انی اسالک الامان ودر دهها دعای دیگر ازترس جهنم به درگاه خدا ناله داشت💕
در۶۵ فرقان فرمود دعای دایم اولیای خدا این است که خدایا مارا اهل جهنم قرار نده❌ زیرا عذاب آن برای ما انسان های ضعیف بسیار سنگین است😰
🥮در۲آیه اول فرمود آدم بدها طلبکار خدا هستند وخیال می کنند جایگاه آخرت شان بهتر از دنیای شان است🍪 آیه۶۵ فرقان فرمود اولیای خدا برعکس اینها هستند آنها همیشه خودرا بدهکار به خدا ومقصر می دانند📖
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَن(حجر۵۵)
پس از نوميدان مباش.
در جیبهایت یک مشت امید بریز.
از چوب لباسی چند رویا بردار، روی گلدان
زندگیات آبی بپاش و کفش همت بپوش.
باقی درست خواهد شد.
خورشید هست،امید هست،
خـدا هست
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول)
✅ بسم الله الرحمن الرحیم. تَبَارَكَ الَّذِى بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ. الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (ملک/۱,۲)
🔹به نام خداوند بخشنده مهربان. مایهٔ خیر و بركت و بلند مرتبه است آن (خدایى) كه فرمانروایى به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست. او كه مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید كه كدام یک از شما كار بهترى انجام مىدهید و اوست عزّتمند و آمرزنده.
🔸علاوه بر این سوره، سوره فرقان نیز با كلمه «تبارک» آغاز شده است. «تبارک» از مصدر «بركت» هم به معناى خیر پایدار است و هم به معناى بلند مرتبه، ضمناً به محلى كه در آن آب جمع مىشود، «بِركه» مىگویند. كار نیک، كارى است كه از نظر هدف، زمان، مكان، ضرورت، تداوم، ابزار مورد استفاده، همكاران، بهرهگیران، استقامت در كار، استحكام، نظم، آیندهنگرى در عمل، اولویتهاى مورد نیاز، نشاط، اعتدال، دقّت، سرعت و سلامت كار، مورد سنجش و برنامهریزى قرار گرفته باشد و به دور از آفتهاى عجب، حبط، ریا و سمعه انجام پذیرد.
🔸در خصوص هدف آفرینش انسان؛ نورانی شدن انسان، رسیدن به کمال مطلق و لقاءالله میتواند هدف اصلی باشد. امتحان شدن(ملک/۲)، عبادت کردن(ذاریات/۵۶)، برخورداری از رحمت(هود/۱۱۹)، علم و معرفت(طلاق/۱۲) را میتوان از اهداف تبعی برشمرد.
🔸خداوند متعال هم در دنیا حكومت دارد: «بیده الملک» و هم در آخرت حاكم است: «الملک یومئذٍ للّه»(حج/۷۶) خداوند، حاكم یگانه است: «لم یكن له شریک فى الملک»(فرقان/۲)، «بیده الملک» و حكومت او همراه با قداست است: «المَلک القدّوس»(جمعه/۱) جلوههاى بركت خداوند هم در تكوین و آفرینش وجود دارد: «تبارک الّذى بیده الملک... خلق الموت و الحیاة» و هم در تشریع و قانون گذارى: «تبارک الّذى نزّل الفرقان»(فرقان/۱) امام صادق علیه السلام ذیل آیه فرمود: مراد عمل بیشتر نیست، بلكه مراد بهترین عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشیت الهى و نیّت صادق و نیكوكارى.(کافی، ج۲،ص۱۶)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh