✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۴ . * اطیعوا الله و اطیعو الرّسول و اولی الامر منکم * ( نساء ۵۹ )
🅰 بر اساس این آیه ، #خداوند از مسلمان خواسته که از او ، پیامبر و اولی الامر #اطاعت کنند .
🌀 اولی الامر بر #خلفای اربعه یا خصوص ابوبکر و عمر یا اهل علم و حاکمان تفسیر شده است .
🅰 فخر رازی بدون توجه به روایات ، #مصونیت از خطا را یکی از شرایط اولی الامر معرفی میکند .
🌀 شیخ طوسی در این باره میگوید :
#اطاعت هیچ کس به صورت مطلق واجب نیست ، جز آنکه معصوم و از سهو و اشتباه در امان باشد و این امر در #امیران و عالمان حاصل نیست .
🅰 وی امامانی را که #عصمت و طهارت آنان با ادلّه ، قابل اثبات است ، سزاوار این امر میداند ؛ چنانکه برخی از #عالمان اهل سنت آیه را در شأن امامان دوازده گانه شیعه دانستهاند .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه97
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «توبه آیه97»
باديهنشينانِ عرب (بهخاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند و به اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «توبه آیه97»
باديهنشينانِ عرب (بهخاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند و به اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم است
نکته ها
«اعراب» يعنى باديهنشينان. مفردِ آن «اعرابى» است، نه «عَرب».
اعرابى بودن به معناى دورى از فرهنگ دينى و تعاليم مكتب است. كلمهى «اعراب» ده بار در قرآن آمده و جز يك مورد، بقيّهى موارد، مثل روايات، نكوهشآميز است.
در حديث آمده است: «تفقّهوا فى الدّين فانّه مَن لم يتفقّه فى الدين فهو اعرابى» دينشناس شويد، چون هر كه فهم عميقِ دينى نداشته باشد، اعرابى است. در حديث ديگرى نيز مىخوانيم: «نحن بنوهاشم و شيعتنا العربُ و ساير الناسِ اعرابٌ» ياران و پيروان ما عرباند و ديگران اعرابند. «1»
مردم عصر پيامبر صلى الله عليه و آله دو گروه بودند: شهرنشين و باديهنشين. چون آيات قبل دربارهى
«1». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 491
پيروزى مسلمانان در جنگ تبوك بود، اين آيه شايد اشاره به اين باشد كه از باديهنشينان جاهل و همجوار، غافل نباشيد كه ممكن است با تحريك دشمنان، دست به آشوب بزنند.
پیام ها
1- باديهنشينى، موجب دورى از فرهنگ وآداب دينى مىشود. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
2- محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضعگيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
3- افرادِ ناآگاه و دور از فرهنگ، گاهى آلت دست كافران و منافقان قرار مىگيرند و از خود آنها هم بىمنطقتر مىشوند. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً»
4- كفر و نفاق، درجاتى دارد. «أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً»
5- يكى از عوامل كفر و نفاق، ناآگاهى است. أَشَدُّ كُفْراً ... أَلَّا يَعْلَمُوا
6- دانستن احكام دين، لازم است وگرنه اعرابى هستيم. «يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
7- شهرنشينان جاهل به حدود الهى، به منزلهى اعراب و باديهنشينان، بلكه بدتر از آنان هستند. «أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #قرآن
۱۰۰مومنون
وَمِن #وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
۱۰زخرف مِن وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ🔥
🔹من وراء بمعنی پشت سر است یعنی شما معادو جهنم را پشت سر انداختید اما از بین نرفت بلکه وجود دارد ودر تعقیب شما است💢
من وراء بمعنی پیش رو نیز هست یعنی شما بسرعت درحال نزدیک شدن به آخرت اید وجهنم پیش روی شما است♨️
درآیه۷۹کهف فرمود
وَكَانَ وَرَاءهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا
یعنی جلوی آنها۱ شاه است که کشتیها را غصب میکند💢
پس کلمه وراء از اضداد است وبه۲ معنی پشت سر و جلو است🪴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هرروزیک آیه
✨ إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ
✨ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا ﴿۵﴾
✨ به يقين ابرار و نيكان از جامى مى نوشند
✨ كه با عطر خوشى آميخته است (۵)
📚 سوره مبارکه الإنسان ✍آیه ۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
18.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوتی زیبا و دلنشین
🎤 با صدای استاد شحات محمد انور
از سوره مبارکه جمعه.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خواص سوره بقره
🌷دورشدن شيطان
🌸ايجاد بركت
🌷رفع سحر
🌸درمان تب
🌷درمان ترس
🌸رسيدن به حاجت
🌷زياد شدن روزی
🌸گشايش كارها
🌷بيدار شدن در وقت معين
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❻ #مطاعن_خلیفه_دوم
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می نویسد:
▪️" ❹ ابن ابالحديد نقل میکند که: عمر خود اعتراف کرد که حضرت رسول اکرم در آن وقت خواست تصریح به اسم علی علیه السلام کند، ولی من مانع شدم! [ شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ]
خداوند متعال میفرمایند:
•" وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا" ( سوره نساء آیه ۱۱۵ ) یعنی: کسی که بعد از آشکار شدن حق، با پیامبر مخالفت و معارضه کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، ما او را به همان راه که می رود می بریم، و به دوزخ داخل میکنیم❗️و سر انجام بدی است.
❺ عمر بن خطاب با این جسارت خود، پیامبر صلی الله علیه وآله را اذیت کرد و آن حضرت را به غضب آورد به حدی که با آن سعهٔ خُلق که خداوند او را به خُلق عظیم وصف فرموده ( سوره قلم آیه ۴) و او را رحمت بر عالَمین دانسته است ( سوره نساء آیه ۱۰۷ ) از ایشان روی گردانید و فرمود:
"قُومُوا عَنِّي وَ لَا يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ" [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ]
و حق تعالی در قرآن کریم میفرمایند:
•"وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ" ( سوره توبه آیه ۶۱) یعنی: برای آنها که رسول خدا را آزار میدهند عذابی درد ناک است.
•"إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا"( سوره احزاب آیه ۵۷ ) یعنی: به درستی آنها که خدا و رسول او را اذیت میکنند، خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و از برای آنها عذاب خوار کننده ای مهیا کرده است.❗️
⚠️ ❻ رسول خدا قصد داشت چیزی بنویسد که تا قیامت امت گمراه نشوند و اختلافی بین شان پیش نیاید، عُمَر مانع نوشتن رسول خدا شد که اگر نوشته می شد، هیچ گونه گمراهی و اختلافی محقق نمیشد. پس میشود با استدلال به این حدیث اثبات کنیم که منشأ تمام گمراهی های اعتقادی و اخلاقی و غیره که در طول تاریخ - بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله - رخ داده است قائلِ «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» بوده.
و حاصل سخن اینکه حادثهٔ روز پنجشنبه ریشه تمامی بدبختی ها و گرفتاری ها و گمراهی هاست.
مرحوم سید بن طاووس در این باره می نویسد:
"من أعظم طرائف المسلمين أنهم شهدوا جميعا أن نبيهم أراد عند وفاته أن يكتب لهم كتابا لا يضلون بعده أبدا 👈🏻 و أن عمر بن الخطاب كان سبب منعه من ذلك و سبب ضلال من ضل من أمته و سبب اختلافهم و سفك الدماء بينهم و تلف الأموال و اختلاف الشريعة و هلاك اثنتين و سبعين فرقة من أصل فرق الإسلام و سبب خلود من يخلد في النار منهم "
[ الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۳۱ ]
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۶۰ و ۱۶۱ - ۱۶۴ و ۱۶۵ مع تصرّف يسير
↩️ پ ن:
گفتنی است که مؤلف محترم ۱۲ اشکال به این سخن خلیفهٔ دوم مطرح کرده که ما به جهت اختصار به همین ۶ مورد بسنده کردیم و مَن أراد الإطلاع فلیراجع
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ مگه خدا تو قرآن نفرموده که پیامبر اسلام اومدن تا دین اسلام بر همه دین ها چیره بشه؟ (هُوَ ٱلَّذِيٓ أَرۡسَلَ رَسُولَهُۥ بِٱلۡهُدَىٰ وَدِينِ ٱلۡحَقِّ لِيُظۡهِرَهُۥ عَلَى ٱلدِّينِ كُلِّهِۦ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلۡمُشۡرِكُونَ) پس چرا نشد؟
استاد مسعود عالی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹 وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا
🔸همین بس که پروردگارت [برای تو] راهنما و یاریدهنده باشد
🔸Your Lord suffices as helper and guide
📗سوره فرقان، آیه 31
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️آیههاۍعشق
[ الَّذينَ آمَنُوا وَ
تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ
أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ..♡ ]
{رعد/۲۸}
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ضـــــــــــرب_المثل_های_قرآنی
وَهُـــــــــــوَ الَّــــــــــذِي يَـــــــــــتَوَفَّاكُمْ بِالــــــــــلَّيْلِ
(سوره ی انعام /60)
او کسی است که (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) میگیرد
ضرب المثل 👇👇
✅خـــــــــواب، بــــــــــــرادر مـــــــــــرگ اســـــــــــــــت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍀﴿وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ﴾
«و باید برخی از شما مسلمانان ، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند»
⁉️بالاترین خیر چیست؟
❇️ امام باقر علیهالسلام میفرمايند:
«وقتی قائم عجلالله ظهور کند ، به کعبه تکیه میکند و ۳۱۳ نفر نیز ، دور او جمع میشوند و اوّلین سخنی که میگوید این آیه است : ﴿بَقِیَّتُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ﴾
سپس میگوید : «من ، ”بقیّة الله“ در روی زمینش هستم»
✍ بنا بر آیهٔ :
﴿وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ﴾
👈 باید عدهای از مسلمانان پیام غربت و مظلومیت امام زمان عجلالله را به گوش عالَم و مسلمین جهان برسانند و مردم را به بالاترین خیر دعوت کنند ؛
این افراد باید کسانی باشند ، که خود ابتدا به درک غربت امام زمان رسیده و با تهذیب و خودسازی و کسب اسماءاللّه و رعایت ورع ، از منتظرین حقیقی قرار بگیرند...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۵ . * من یطع الله و الرّسول فاولئک مع الّذین انعم الله علیهم من النّبیین و الصّدّیقین و الشّهداء و الصّالحین .... * ( نساء ۶۹ )
🅰 خداوند در این آیه ، #فرمانبرداری از خدا و رسول را موجب همراهی با پیامبران ، صدّیقان ، #شهیدان و صالحان دانسته است .
🌀میبدی و فخر رازی ، #صدّیقان را در این آیه بدون استناد به روایت یا دلیلی ، بر #ابوبکر تطبیق دادهاند ؛
این در حالی است که عمده مفسران اهل #سنت چون طبری ، سیوطی ، واحدی ، حاکم ، ماوردی ، از این #تطبیق ذکری به میان نیاورده اند .
🅰بنابر روایاتی در منابع اهل سنت ، #علی علیه السلام یگانه صدّیق امت پیامبر یا صدّیق #اکبر معرفی شده است .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسبرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه98
وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «توبه آیه98»
بعضى از باديهنشينان، كسانى هستند كه آنچه را انفاق مىكنند، (به خاطر نفاق يا ضعف ايمان،) ضرر حساب مىكنند وبراى شما پيش آمدهاى بد را انتظار مىكشند. بر خود آنان پيش آمد بد باد! و خداوند شنوا و داناست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «توبه آیه98»
بعضى از باديهنشينان، كسانى هستند كه آنچه را انفاق مىكنند، (به خاطر نفاق يا ضعف ايمان،) ضرر حساب مىكنند وبراى شما پيش آمدهاى بد را انتظار مىكشند. بر خود آنان پيش آمد بد باد! و خداوند شنوا و داناست.
نکته ها
«مَغرَم»، از «غرامت»، به معناىِ ملازمت است. به بدهكار وطلبكار كه يكديگر را رها نمىكنند، «غَريم» گفته مىشود. و به بدهكارى كه ملازم انسان است تا آن بدهى را بپردازد، «مَغْرَمٍ» گويند.
«دوائر»، جمع «دائرة»، حوادثى است كه از هر طرف انسان را احاطه مىكند.
جلد 3 - صفحه 492
پیام ها
1- منافق وآنكه علم وايمان به حدود الهى و فرهنگ اسلامى ندارد، انفاق را ضرر مىپندارد. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»
2- منافق، حسود است وبراى ديگران جز شرّ نمىخواهد. «يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ»
3- كسىكه براى ديگران تمنّاى شرّ دارد، خودش گرفتار آن مىشود. «يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ، عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ»
4- خداوند، به گفتهها و خصلتهاى انسان آگاه است. «اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبر #تفسیرقرآن
۱۲۶بقره
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَدًا آمِنًا حضرت ابراهیم دعا کرد خدایا این بیابان را۱ شهر امن کن عجب دعای او قبول شد‼️
هم آن بیابان تبدیل به شهر مکه شد هم مکه در طول تاریخ پراز امنیت بود چنگیز اسکندر نرون و بسیاری از خونخوارهای تاریخ که👹 جهان رابه خاک وخون کشیدند
نتوانستند مکه را خراب کنند❌ مکه امن امن بود واگر کسی به آن ظلم کرد زمان ظلم اش کوتاه بود👺
همه جهان دچار سیل تندباد سونامی وزلزله وبقیه بلاهای وحشتناک شد اما مکه از زلزله وبلا در امان بود📚 ما مسلمانها یقین داریم اگر جهان با بمب اتم تهدید شود مکه در امان می ماند🌸
این آیه نشان می دهد که چقدر قرآن وچقدر حضرت ابراهیم برحق اند‼️ این آیه از بزرگترین معجزات تاریخ است🌻
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💥تلنگری ازقرآن💥
🌹(هيچكس نمیداند كه فردا چه خواهد كرد و هيچكس نمیداند كه به كدام سرزمين مرگش فرا مى رسد پس تنها خدا به همه چيز خلايق دانا و بر تمام اسرار و دقايق عالم آگاه است)🌹
🌱سوره ى لقمان، آيه ى 34🌱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅ چرا سوره یاسین، قلب قرآن است؟
حجت الاسلام صدیقی:
مرحوم علّامه، صاحب تفسیر المیزان که سلام خدا بر تربت پاک او و بر جسم طاهر او و بر روح عرشی او، بر المیزان و شاگردان او، بر آثار قلمی و تربیتی او باد، واقعاً
«وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»،
علّامه طباطبایی، جزء حجّتهای زمان ما بود و ناشناخته رفت.
خداوند متعال او را برتر از بهشت قرار داده بود. قبل از اینکه او از دنیا برود، خداوند بهشت و بالاتر از بهشت را به او نشان داد.
این بزرگوار میگوید ما از استادمان که آیت الحق، مرحوم آقا میرزا علی قاضی اعلی الله مقامه، آن اعجوبهی دهر، هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی و سیر و سلوکی، مرحوم آقای قاضی جزء اعجوبهها است.
آقای طباطبایی میگویند: ما از ایشان پرسیدیم چرا سورهی یس قلب قرآن است؟
ایشان فرمودند: به خاطر این آیه اش: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ».
اینکه خدای متعال در این سوره برای عالم، ملکوتی را خبر داده است:
«فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ»،
تمام عوالم هستی، ظاهر و باطنی دارد، عالم مُلک، عالم ظاهر است امّا این عالم ظاهر، تحت اشراف عالم ملکوت است، باطن اشیاء، ملکوت است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
🐳 حضرت یونس و شکم ماهی
حضرت یونس(ع) یکی از پیامبران خداست که نام مبارکش چهار بار در قرآن آمده است.یونس(ع) از پیامبران بنی اسراییل و بعضی او را از نوادگان حضرت ابراهیم(ع) دانسته اند.این پیامبر الهی حدود 825 سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین نینوا نزدیک شهر موصل در عراق کنونی ظهور کرد.
مردم نینوا بت پرست بودند و در همه ابعاد زندگی خود در میان فساد و تباهی غوطه می خوردند.یونس(ع) قوم خود را 33سال به خدا پرستی و ترک گناه دعوت کرد ،اما در این سال ها فقط دونفر به او ایمان آوردند.
یونس(ع) از هدایت قوم خود مایوس شد و شکایت نزد خدا برد، این چنین به خدا عرض کرد:خدایا من سالیان سال این قوم را هدایت و به سمت تو دعوت کردم.اما آنها رسالت من را تحقیر کردند.
سپس یونس(ع) از درگاه خدا برای قوم خود تقاضای عذاب کرد و آنها را نفرین نمود و در این راستا بسیار اصرار ورزید تا خداوند به پیامبرش وحی کرد: عذابم را بر قوم تو می فرستم.
پس از اتفاقات مختلف، یونس(ع) از نینوا خارج شد و به راه خود ادامه دادتا به کنار دریا رسید. در آنجا منتظر ماند. ناگاه کشتی مسافربری فرا رسید و یونس(ع) سوار کشتی شد.در اواسط راه، یک ماهی بسیار بزرگ، سر راه کشتی را گرفت، در حالی که دهان باز می کرد، گویی غذا می طلبد.سرنشینان کشتی گفتند گویا گنهکاری در میان ماست که باید طعمه ماهی گردد بین سرنشینان قرعه انداختند قرعه به نام یونس(ع) افتاد. حتی سه بار این کار را انجام دادند و هر سه بار نام یونس(ع) درآمد.سرانجام یونس(ع) را در دریا افکندند و آن ماهی غول آسا این پیامبر الهی را بلعید.
ماهی یونس(ع) را به دریا برد.در روایتی از امام صادق تقل شده است:یونس(ع) چهار هفته از قوم خود غایب شد.هفت روز هنگام رفتن به دریا، هفت روز در شکم ماهی، هفت روز پس از خروج از دریا زیر درخت به دلیل ضعف شدید جسمانی و هفت روز هنگام مراجعت به نینوا.البته درمورد اینکه یونس(ع) چه مدتی در شکم ماهی بود ،روایات متفاوتی وجود دارد. از 9 ساعت، سه روز گرفته تا چهل روز و این موضوع به خوبی روشن نیست.ناگفته نماند داستان رفتن یونس(ع) در دل ماهی از معجزات الهی است و شاید توجیه علمی نداشته باشد ؛هرچند برخی ها دلایل علمی نیز برای اثبات این اتفاق می آورند.
اما در این میان یونس(ع) از کار خود پشیمان گشت و مداوم در دل ماهی با خدا راز و نیاز می کرد و توبه کنان خدا را صدا می زد.در نهایت خدا توبه او را پذیرفت و ماهی او را کنار ساحل از دل خود خارج کرد.نکته بسیار مهم در مورد یونس(ع) این است که خداوند در آیه 143 و 144 سوره صافات می فرماید:و اگر یونس(ع) از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی می ماند.
در همین اثنا که یونس(ع) در دل ماهی و میانه دریا بود قومش توبه کرده بودند و خداوند بر آنها عذاب نفرستاد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh