🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ فَلْيُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَٰوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً (نساء/۷۴)
🔹پس باید در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنیا را به آخرت مىفروشند و كسى كه در راه خدا مىجنگد، كشته شود یا پیروز گردد، بزودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد.
🔸در این آیه با بیان خاصی مؤمنان را به جهاد فرا میخواند و چنین میگوید: شما که از دنیا به خاطر آخرت چشم پوشیدید _ که این کار بسیار بزرگی است _ در راه خدا جهاد کنید که اگر پیروز شوید یا به شهادت برسید پاداش بزرگی خواهید داشت. در ابتدای آیهی ۵۲ سوره توبه آمده است: قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین ...؛ بگو: جز شهادت و پیروزی که هر دو هم خوباند، مگر انتظار عاقبت دیگری را برای ما میکشید؟! همین معنا در آیهی ۱۱۱ سوره توبه به شکل دیگری بیان شده است: ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون ... همچنین در آیات ۱۰ به بعد سوره صف در قالب یک تجارت سودمند، مطرح شده است.
❇️ از پیامهای آیه
▫️هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشایى، نه استثمار و نه انتقام. «فى سبیل اللّه»
▫️جهاد، توفیقى است كه به همه داده نمىشود. «فلیقاتل ... الّذین یشرون الحیوة الدنیا» دنیاطلبان نه لیاقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را.
▫️جهاد اكبر و مبارزه با دنیا پرستى، مقدّمهى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. «فلیقاتل فى سبیل اللّه الّذین ...»
▫️مجاهد فى سبیل اللَّه هرگز مغلوب نیست. به جاى «یُغلب» مىفرماید: «یقتل»
▫️در جبههى حقّ، فرار و شكست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزى. «یقتل او یغلب»
▫️منافق، فقط غنائم را «فوز عظیم» مىداند! (در آیهى قبل) ولى قرآن، هم براى پیروزى و هم براى شهادت، «اجر عظیم» قرار داده است. «اجراً عظیما»
▫️وعدهى «اجر عظیم» تشویق براى عزیمت به جبهه است.
▫️زندگى آخرت برتر از زندگى دنیاست و معامله دنیا با آخرت كار بزرگى است. «یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة ... اجراً عظیما»
▫️پاداش شهید و رزمنده پیروز، یكسان است. «فیقتل او یغلب....اجراً عظیماً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔺در صدای حزین مرحوم استاد منشاوی، هم صلابت است، هم متانت است، هم تواضع و هم آرامش و ...(البته به برکت قرآن)
🔹در روایت آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و فرشتگان روز هر دو آن را ثبت مىكنند(اصول کافی). «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد.(المیزان) یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهى مىدهند.
🔸معنای دقیق تهجّد، شبزندهداری نیست؛ بلکه خوابیدن و بیدار شدن چند باره برای خواندن نماز شب است و سیره پیامبر اکرم (ص) نیز همین بوده است. بیتوته یعنی شبزندهداری.(آیه ۶۴ سوره فرقان را ببینید). نماز شب برای پیامبر اعظم(ص) واجب بوده است؛ اما برای امّت مستحب است و البته مستحب مؤکد.
🔹همچنین در آیه ۴ و ۵ سوره ضحی میخوانیم: و للاخرة خیر لک من الاولی. و لسوف یعطیک ربّک فترضی؛ تازه، وضع تو در آخرت بهتر از دنیاست. خدا آنقدر به تو بخشید که راضی شوی! مقام محمود که در سوره اسراء آمده، مقام شفاعت کبرای پیامبر اکرم(ص) است که در سوره ضحی هم به آن اشاره شده است.
🔻در ادامه، آیهی ۷۹ سورهی اسراء را با صدای مرحوم استاد غلوش، استماع بفرمایید که به زیبایی این آیه را تلاوت کرده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 نزدیک بودن خدا به انسان
✅ آیات قرآن در بارهی نزدیک بودن خدا به انسان به چند دسته تقسیم میشود:
▫️آیاتی که بر اصل نزدیکی خداوند دلالت میکند (بقره/۱۸۶)
▫️آیاتی که بر نزدیکتر بودن خداوند به انسان از دیگران دلالت دارند (واقعه/۸۵)
▫️آیاتی که ناظر به مرتبهای بالاتر است و آن اینکه خداوند از رگ حیات انسان به او نزدیکتر است (ق/۱۶)
▫️آیاتی که قرب را به حدّ اعلی میرساند و میگوید که خداوند به انسان از خود انسان هم نزدیکتر است (انفال/۲۴)
🔹آنچه که بین انسان و خدا فاصله ایجاد میکند در مرحله اوّل، شهوات و گناهان انسان است، که برای رفع این موانع؛ مراقبه و محاسبه لازم است. در مرحله دوم تعلقات و زخارف دنیاست. انسان باید بداند که زیورهای این جهان ناپایدارند و آنچه روی زمین است، زینت زمین است (کهف/۷) و آسمان دنیا هم با ستارگان زینت داده شده است (صافات/۶) امّا زینت جان انسان، ایمان و اعتقاد به خدا و معاد است (حجرات/۷)
🔸و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون (بقره/ ۱۸۶)؛ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند،(بگو:) من نزدیکم؛ دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا میخواند، پاسخ میدهم، پس باید دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، باشد که راه یابند.
➖این آیه، سرشار از لطف و محبت خداوند به بندگانش است. خداوند در این آیه از قول خود سخن گفته و هفت مرتبه ضمیر متکلم (مَن) را به کار برده است و در هیچ جای قرآن، آیهای با چنین وصفی یافت نمیشود. تعبیر «عبادی» عام است و با تعبیر «عبادالرحمن» سوره فرقان و «عبادی» سوره فجر که در باره بندگان خاص است، تفاوت دارد. خداوند بیواسطهی رسول خود، به بندگانش پاسخ میدهد و لفظ «قُل» حذف شده است.
➖«قریب» ثبوت و دوام قرب خداست و «اجیب» تجدد اجابت و استمرار آن را میرساند. تقیید «اجیب دعوةالداع» به «اذا دعان» نشان میدهد، دعای واقعی، بدون شرط مستجاب است یعنی دعای خدا. جمله «فانی قریب» سرعت اجابت خداست و گویای نزدیک بودن خدا به بندگان است به علم و قدرت. درست است که انسان به وسیله دعا به برخی از حاجات خود نایل میشود ولی هدف اصلی از دعا؛ عبودیت و یاد خداست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷مقام شهید
✅ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون (آلعمران/۱۶۹)؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. (و به همین مضمون در آیه ۱۵۴ سوره بقره نیز بیان شده است)
🌹شهید، کسی است که در راه خدا کشته شود و بدان جهت او را شهید گویند که:
▫️فرشتگان بر او حاضر شوند یا
▫️آن که خدا و فرشتگان او را برای بهشت شاهدند یا
▫️او از کسانی است که در قیامت از آنان بر امّتهای گذشته شاهدی خواهند یا
▫️بدان جهت که بر شاهده یعنی زمین افتاده است یا
▫️آن که نزد پروردگار زنده و حاضر است یا
▫️آن که خود ملکوت و ملک خداوند را مشاهده میکند و یا ...
🔹از هنگام مرگ، آدمی وارد عالم برزخ می شود، عالم برزخ حایل بین دنیا و آخرت است (مؤمنون/۹۹،۱۰۰) لذا به آن قیامت صغرا گویند.
🔸آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران، به حیات ثمربخش، حیات برزخی برتر شهیدان، به قرب معنوی، به رزق شهید، به بشارتهای شهید و ... اشاره میکند.
🔹پس از شهادت، نخستین مژده دریافتی شهید از خداوند در برزخ، آگاهی از وضع همراهان، همسنگران و مجاهدان راه خداست.
🔸آن گاه که شهیدان در برزخ، فضل الهی به خودشان را می بینند، آرزو میکنند که ای کاش خویشاوندان و دوستانشان با آنها بودند و از آنان آگاه میشدند، آیات ۲۶ و ۲۷ سوره یس، گفتار شهید است.
🔹از طرفی بازماندگان شهیدان آرزو میکنند که ای کاش در جمع شهیدان بودند: یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما (نساء/۷۳)
🔸اثر تکوینی شهید همانند تأثیر نزول فرشتگان و پیام آنهاست (انبیاء/۲۶، فصلت/۳۰)
🔹در آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره توبه از معامله پُر سود با خدا و ویژگی انسانهای مؤمن، یاد شده است.
🔸در آیه ۲۳ سوره احزاب به شهیدان و منتظران شهادت، اشاره میکند.
🔹گناهان شهیدان، پوشانده و آمرزیده و وارد بهشت میشوند (آل عمران/۱۹۵)
🔸خدا به شهیدان روزی و پاداش عظیمی میدهد (حج/۵۸، نساء/۷۴)
🔹آیه ۱۵۷ سوره آل عمران نیز در باره شهدای صدر اسلام نازل شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⌜🍁˼
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ..
وقتی به کاری تصمیم گرفتی،
بهخدا توکلکن؛خداوند توکلکنندگان را دوستدارد.
ـ ـ ـ ـ ـــ ـــ ــــــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــــ ـ ـ ـ ـ
آلعمران _ ۱۵۹
#آیھگرافی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 یک نکتهی قرآنی
✅ حاجآقا قرائتی:
🔹از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن، چهار سوره با كلمه «انّا» آغاز شده است: سورههاى فتح، نوح(ع)، قدر و كوثر.
🔸«إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»؛ ما براى تو پيروزى آشكار قرار داديم.
🔸«إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً»؛ ما نوح(ع) را به سوى مردم فرستاديم.
🔸«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.
🔸«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ ما به تو كوثر عطا كرديم.
🔹در آغاز يكى از اين چهار سوره، از حضرت نوح(ع) كه اولين پيامبر اولواالعزم است و بعد از حضرت آدم (ع)، پدر دوم انسان محسوب مىشود، سخن به ميان آمده است.
🔹در آغاز سه سوره ديگر، به نعمتهاى ويژهاى همچون نزول قرآن، پيروزى آشكار و عطاى كوثر، اشاره شده است.
⬅️ شايد ميان اين چهار موضوع ارتباطى باشد كه يكى؛ رسالت اولين پيامبر اولواالعزم، ديگرى؛ نزول آخرين كتاب آسمانى، سوّمى؛ پيروزى مكتب اسلام و چهارمى؛ تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بيان مىكند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ
🔸موفقیتم فقط در گروِ [یاری] خداست
🔸And my success lies only with Allah
📗سوره هود، آیه 88
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh