eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷مقام شهید ✅ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون (آل‌عمران/۱۶۹)؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. (و به همین مضمون در آیه ۱۵۴ سوره بقره نیز بیان شده است) 🌹شهید، کسی است که در راه خدا کشته شود و بدان جهت او را شهید گویند که: ▫️فرشتگان بر او حاضر شوند یا ▫️آن که خدا و فرشتگان او را برای بهشت شاهدند یا ▫️او از کسانی است که در قیامت از آنان بر امّت‌های گذشته شاهدی خواهند یا ▫️بدان جهت که بر شاهده یعنی زمین افتاده است یا ▫️آن که نزد پروردگار زنده و حاضر است یا ▫️آن که خود ملکوت و ملک خداوند را مشاهده می‌کند و یا ... 🔹از هنگام مرگ، آدمی وارد عالم برزخ می شود، عالم برزخ حایل بین دنیا و آخرت است (مؤمنون/۹۹،۱۰۰) لذا به آن قیامت صغرا گویند. 🔸آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران، به حیات ثمربخش، حیات برزخی برتر شهیدان، به قرب معنوی، به رزق شهید، به بشارت‌های شهید و ... اشاره می‌کند. 🔹پس از شهادت، نخستین مژده دریافتی شهید از خداوند در برزخ، آگاهی از وضع همراهان، همسنگران و مجاهدان راه خداست. 🔸آن گاه که شهیدان در برزخ، فضل الهی به خودشان را می بینند، آرزو می‌کنند که ای کاش خویشاوندان و دوستان‌شان با آنها بودند و از آنان آگاه می‌شدند، آیات ۲۶ و ۲۷ سوره یس، گفتار شهید است. 🔹از طرفی بازماندگان شهیدان آرزو می‌کنند که ای کاش در جمع شهیدان بودند: یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما (نساء/۷۳) 🔸اثر تکوینی شهید همانند تأثیر نزول فرشتگان و پیام آن‌هاست (انبیاء/۲۶، فصلت/۳۰) 🔹در آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره توبه از معامله پُر سود با خدا و ویژگی انسان‌های مؤمن، یاد شده است. 🔸در آیه ۲۳ سوره احزاب به شهیدان و منتظران شهادت، اشاره می‌کند. 🔹گناهان شهیدان، پوشانده و آمرزیده و وارد بهشت می‌شوند (آل عمران/۱۹۵) 🔸خدا به شهیدان روزی و پاداش عظیمی می‌دهد (حج/۵۸، نساء/۷۴) 🔹آیه ۱۵۷ سوره آل عمران نیز در باره شهدای صدر اسلام نازل شده است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⌜🍁˼ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ.. وقتی به کاری تصمیم گرفتی، به‌خدا توکل‌کن؛خداوند توکل‌کنندگان را دوست‌دارد. ـ ـ ـ ـ ـــ ـــ ــــــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــــ ـ ـ ـ ـ آل‌عمران _ ۱۵۹ @Targomeh
🔴 یک نکته‌ی قرآنی ✅ حاج‌آقا قرائتی: 🔹از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن، چهار سوره با كلمه «انّا» آغاز شده است: سوره‌هاى فتح، نوح(ع)، قدر و كوثر. 🔸«إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»؛ ما براى تو پيروزى آشكار قرار داديم. 🔸«إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً»؛ ما نوح(ع) را به سوى مردم فرستاديم. 🔸«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم. 🔸«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ ما به تو كوثر عطا كرديم. 🔹در آغاز يكى از اين چهار سوره، از حضرت نوح(ع) كه اولين پيامبر اولواالعزم است و بعد از حضرت آدم (ع)، پدر دوم انسان محسوب مى‌شود، سخن به ميان آمده است. 🔹در آغاز سه سوره ديگر، به نعمت‌هاى ويژه‌اى همچون نزول قرآن، پيروزى آشكار و عطاى كوثر، اشاره شده است. ⬅️ شايد ميان اين چهار موضوع ارتباطى باشد كه يكى؛ رسالت اولين پيامبر اولواالعزم، ديگرى؛ نزول آخرين كتاب آسمانى، سوّمى؛ پيروزى مكتب اسلام و چهارمى؛ تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بيان مى‌كند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ 🔸موفقیتم فقط در گروِ [یاری] خداست 🔸And my success lies only with Allah 📗سوره هود، آیه 88 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ 🥷 ✅ابوسفیان در شان نزول 👈 ۱۳ . در ذیل آیه ۱۴۹ آل عمران * یا ایّها الّذین آمنوا ان تطیعوا الّذین کفروا یردوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین = ای کسانی که ایمان آورده اید ! اگر از پیروی کنید ،‌ شما را به آیین پیشین برمی‌گردانند ، پس زیان دیده باز می‌گردید ) ، آمده است که مقصود از * الّذین کفروا * و اصحاب اویند ؛ زیرا پس از شکست احد ،‌ بعضی از مسلمانان وسوسه شدند تا با آنان رابطه برقرار کنند که بدین گونه آنان را بازداشت . 👈 ۱۴ . * سنلقی فی قلوب الّذین کفروا الرّعب = در دل هراسی خواهیم افکند * ( آل عمران ۱۵۱ ) ☠ از سدّی نقل است که ابوسفیان و همراهانش پس از پیروزی ،‌ در بازگشت به مکه ، تصمیم گرفتند بازگشته ، کار مسلمانان را یکسره کننده که خداوند در دل‌هایشان افکند و به ناچار برگشتند . این آیه درباره آنان نازل شد . ادامه دارد ...... @Targomeh
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنَ النَّهارِ يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ «یونس آیه45» و روزى كه خداوند آنان را محشور و جمع مى‌كند، گويا جز ساعتى از روز را (در دنيا يا برزخ) نمانده‌اند. آن روز يكديگر را مى‌شناسند. قطعاً آنان كه ديدار خدا (معاد يا قيامت) را تكذيب كردند، زيان كار شدند و هرگز هدايت يافته نبوده‌اند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنَ النَّهارِ يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ «یونس آیه45» و روزى كه خداوند آنان را محشور و جمع مى‌كند، گويا جز ساعتى از روز را (در دنيا يا برزخ) نمانده‌اند. آن روز يكديگر را مى‌شناسند. قطعاً آنان كه ديدار خدا (معاد يا قيامت) را تكذيب كردند، زيان كار شدند و هرگز هدايت يافته نبوده‌اند. نکته ها عظمت روز قيامت چنان است كه زندگانى پيش از آن بسيار كوتاه جلوه مى‌كند. اين حقيقت در آيات ديگر هم مطرح شده است، از جمله: «لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحاها» «1» گويا در دنيا يا برزخ شبى بيشتر نبودند. «وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا» «2» گمان مى‌كنيد جز مدّت كمى قبل از قيامت نبوده‌ايد. «إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً» «3» فكر مى‌كنيد جز ده روزى ساكن نبوده‌ايد. «لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ» «4» فكر مى‌كنيد روز يا پاره‌اى از روز در دنيا يا برزخ بوده‌ايد. «ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ» «5» فكر مى‌كنيد يك ساعتى بيشتر نبوده‌ايد. كوتاهى عمر دنيا، يا به جهت زودگذرى آن است، يا به خاطر بهره نگرفتن از زمان و فرصت، يا در مقايسه با عمرآخرت و يا بدان جهت كه انسان‌ها در برزخ گويا در خوابند و پس از بيدارى احساس مى‌كنند كه زمان اندك بوده است. به هر حال هم متاع دنيا نسبت به آخرت قليل است و هم زمانش، چنانكه گويا ساعتى بيش نبوده است. «1». نازعات، 46. «2». اسراء، 52. «3». طه، 103. «4». مؤمنون، 112. «5». روم، 54. جلد 3 - صفحه 578 پیام ها 1- زندگى دنيا، نسبت به روز رستاخيز بسيار اندك است. «ساعَةً مِنَ النَّهارِ» 2- در قيامت، مردم يكديگر را مى‌شناسند. «يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ» 3- زيانكاران واقعى آنانند كه با تكذيب قيامت، از بهره‌هاى ابدى آخرت محرومند و تنها به لذّات دنيوى قانعند. در حالى كه مؤمنان، هم در دنيا از نعمت‌هاى الهى كاميابند، هم در آخرت نصيب دارند. «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا