🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
⬅️ ۲ . آیه ۱۱۳ توبه * ما کان للنّبیّ والّذین آمنوا ان یستغفروا للمشرکین و لو کانوا اولی قربی من بعد ما تبیّن لهم انّهم اصحاب الجحیم *
🟢 زهری از سعید بن مسیب و او از پدرش نقل کرده که پیامبر هنگام #وفات ابوطالب نزد وی آمد و ابوجهل و عبدالله ابن امیه را بر بالین او حاضر دید .
🔵 پیامبر از #عموی خود خواست کلمه * لا اله الا الله * را به زبان آورد تا نزد خداوند ، بر ایمان وی #شهادت دهد ؛ اما ابوجهل و عبدالله از ابوطالب خواستند که از دین #عبدالمطلب روی برنگرداند .
🟢 رسول خدا پیوسته کلمه #توحید را بر ابوطالب عرضه میداشت ؛ ولی آخرین سخن ابوطالب این بود که بر دین #عبدالمطلب باقی خواهد ماند و از گفتن * لا اله الا الله * امتناع ورزید .
🔵در این هنگام ، پیامبر #سوگند یاد کرد که تا از جانب خداوند نهی نشدهام ، برای تو استغفار خواهم کرد و در پی #سوگند پیامبر کن آیه پیشین و آیه ۵۶ قصص نازل شد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۷۹الی۸۲
وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «یونس آیه79»
و فرعون گفت: هر جادوگر كاردانى را نزد من آوريد.
فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ «یونس آیه80»
پس چون جادوگران (به ميدان مبارزه) آمدند، موسى به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را (از وسايل جادوگرى كه مىتوانيد) بيفكنيد.
فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه81»
پس چون (ساحران، ابزار سحر خود را) افكندند، موسى گفت: آنچه را شما آوردهايد جادوست، خداوند به زودى آن را باطل خواهد كرد. چرا كه خداوند كار مفسدان را اصلاح نمىكند.
وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ «یونس آیه82»
و خداوند، حقّ را با كلمات و قدرت و سنّتهاى خويش (و وعدهاى كه داده) تثبيت مىكند، هر چند مجرمان از آن ناخشنود شوند!
فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ «یونس آیه 83»
(در آغاز) جز گروهى اندك از فرزندان قوم موسى به او ايمان نياوردند، در حالى كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «یونس آیه79»
و فرعون گفت: هر جادوگر كاردانى را نزد من آوريد.
فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ «یونس آیه80»
پس چون جادوگران (به ميدان مبارزه) آمدند، موسى به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را (از وسايل جادوگرى كه مىتوانيد) بيفكنيد.
نکته ها
فرعون مىخواست به كمك جادوگران ماهر، حركت الهى موسى عليه السلام را خنثى كند.
جادوگران، وسايلى همچون طناب، چوب و ... داشتند كه با آغشتن آن به موادّى خاصّ، در برابر آفتاب به حركت در مىآمدند.
پیام ها
1- طاغوتها با جار وجنجال وتبليغات، مىخواهند جلوى حركت انبيا را بگيرند. «ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ»
2- طاغوتها همهى توان خود را براى سركوب مخالفان به كار مىگيرند. «ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ»
3- طاغوتها گاهى دانشمندان و متخصّصان را خريده و در راه اهداف خود از آنها استفاده مىكنند. «جاءَ السَّحَرَةُ»
4- مبارزهطلبى از ويژگىهاى پيامبران است. «أَلْقُوا»
5- پيامبران چون به هدف خود وامداد الهى اطمينان دارند، قاطعانه سخن مىگويند. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه81»
جلد 3 - صفحه 609
پس چون (ساحران، ابزار سحر خود را) افكندند، موسى گفت: آنچه را شما آوردهايد جادوست، خداوند به زودى آن را باطل خواهد كرد. چرا كه خداوند كار مفسدان را اصلاح نمىكند.
پیام ها
1- باطل گرچه جولانى دارد، امّا سرانجام رفتنى است. «سَيُبْطِلُهُ»
2- خداوند، كار مؤمنان را اصلاح مىكند: «وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ» «1» امّا كار مفسدان را اصلاح نمىكند. «لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ»
3- ساحر، مفسد است و سحر فساد. پس بايد با آن مقابله كرد. «عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ»
«1». محمّد، 2.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ «یونس آیه82»
و خداوند، حقّ را با كلمات و قدرت و سنّتهاى خويش (و وعدهاى كه داده) تثبيت مىكند، هر چند مجرمان از آن ناخشنود شوند!
نکته ها
در فرهنگ قرآن، به قوانين و سنّتها و هر چيزى كه خداوند آن را سبب تحقّق ارادهى خود قرار دهد، «كلمة» اطلاق شده است.
پیام ها
1- تحقّق بخشيدن و پيروز ساختن حقّ، از وعدهها و سنّتهاى الهى است. «وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ»
2- احقاق حقّ، ابزار و وسائل مىخواهد. «بِكَلِماتِهِ»
3- خواستِ مستكبران و مجرمان در جلوگيرى از پيروزى حقّ، بىتأثير است. «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 610
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ «یونس آیه 83»
(در آغاز) جز گروهى اندك از فرزندان قوم موسى به او ايمان نياوردند، در حالى كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود.
نکته ها
در قرآن گاهى مىخوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهى «آمَنَ مَعَهُ» و گاهى «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگى دارد: «آمَنَ بِهِ» به معناى ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معناى تسليم است.
پیام ها
1- ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسى»
2- زمينهى تحوّل فكرى و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبى پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ
3- تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختىها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسى»
4- گاهى بزرگان به خطا مىروند و جوانان به حقّ مىرسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
5- جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز مىترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ»
6- نظام فرعونى نمىتواند مانع ايمان درونى باشد. «آمَنَ، عَلى خَوْفٍ»
7- ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمىشود. آمَنَ ... عَلى خَوْفٍ
8- در نظام فرعونى، خفقان و اختناق است. «عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ»
9- نظام شكنجهگر، نظام فرعونى است. «يَفْتِنَهُمْ»
10- ريشهى فساد انسان، برترى جويىهاى اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ»
جلد 3 - صفحه 611
11- نظام اسرافگر، نظام فرعونى است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آلعمران/۳۱)
🔹(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست میدارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔸درباره جایگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و لزوم اطاعت از او، در قرآن میخوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هر كس از پیامبر(ص) پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست.
🔸شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نامهاى شما و پدرانتان مینامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
❇️ از پیامهای آیه
▫️هر ادّعایى با عمل ثابت میشود. «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
▫️لازمهى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى»
▫️هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایهى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى»
▫️در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمک بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه»
▫️عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى»
▫️پیامبر(ص) معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بیچونوچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى»
▫️اگر میخواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت و سیره رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
▫️انسان میتواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
▫️امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه»
▫️بهترین پاداشها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جایگاه اسباب در دعا
✅ خدای متعال، دعای کسی که او را بخواند اجابت میکند: وَ قَالَ رَبُّكُمُ ٱدْعُونِیٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ (غافر/۶۰)
🔹ولی، خدا برای هر کاری راهی قرار داده است و اگر کسی از آن راه استفاده نکند و با دعا از خدا بخواهد که او را به مقصدش برساند، خدا دعای او را اجابت نمیکند. مثلاً خدا، راه رفع عطش و تشنگی را نوشیدن آب قرار داده است، حال اگر کسی آب ننوشد و تنها دعا کند که خدا تشنگی او را برطرف سازد، خدا به طور معمول دعای او را اجابت نمیکند. مثال دیگر اینکه، خدا راه درمان بیماری را استفاده از دارو قرار داده است، پس اگر بیماری، بدون مصرف دارو تنها دعا کند که خدا او را شفا دهد، خدای سبحان به طور طبیعی این درخواست را نمیپذیرد.
🔸بنابر این راه درست از دیدگاه قرآن این است که انسان از آب و دارو استفاده کند، ولی در عین حال رفع تشنگی و شفای خود را از خدا بخواهد. زیرا اگر کسی معتقد باشد که آب بهطور مستقل و بدون لطف خدا او را سیراب میکند و یا گمان کند که پزشک یا دارو به طور مستقل و بدون لطف خدا، او را شفا میدهند، گرفتار نوعی شرک شدهاست.
✅ زیرا سیراب کننده اصلی و حقیقی خداست: وَ ٱلَّذِی هُوَ يُطْعِمُنِی وَ يَسْقِينِ (شعراء/۷۹)
✅ چنانکه شفا دهنده حقیقی نیز پروردگار است، نه دکتر و دارو: وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (شعراء/۸۰)
▫️اهل بیت علیهم السلام را هم خدای متعال وسیله و راه هدایت و قُرب به خودش قرار داده است، چنانکه این مطلب در آیات و روایات بسیاری بیان شده است، برای نمونه:
✅ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَ ٱبْتَغُوٓا۟ إِلَيْهِ ٱلْوَسِيلَةَ (مائده/۳۵)
🔹بنابراین اگر کسی بدون توجه به اهل بیت(ع) و بدون توسل به آنان تنها دعا کند و از خدا هدایت و قرب او را بخواهد، خدا دعایش را مستجاب نمیکند، بلکه باید ضمن توسل به اهل بیت(س) و وارد شدن از راه آنان، دعا کند و هدایت خود را از خدا بخواهد.(توضیح آیات ۶۰ سوره غافر و ۳۵ سوره مائده امروز تقدیم میشود، ملاحظه بفرمایید)
🔸البته باید توجه داشت که اهل بیت(ع) نیز مانند سایر اسباب، تأثیر و هدایتگر بودنشان به لطف و فضل الهی است و هدایت کننده اصلی و حقیقی خداست و اگر کسی اهل بیت(س) را در هدایت یا برآوردن سایر حاجات، مستقل و جدای از لطف خدا بداند، گرفتار شرک شده است. لذا میبینیم در ابتدای زیارت جامعه که یک دوره امامشناسی است با آن همه مقامات و درجاتی که برای اهلبیت علیهمالسلام بیان شده است، پس از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر(ص) و صد بار ذکر «الله اکبر» میگوییم: السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جایگاه توسل در قرآن
✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۳۵)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا نمایید و با اطاعت از او در پی برقراری پیوند با او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که نیکبخت شوید.
🔹حضرت على علیه السلام مىفرماید: بهترین وسیلهاى كه مىتوان با آن به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمهى اخلاص و اقامهى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صلهى رحم و انفاقهاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیک است.(نهجالبلاغه/خطبه ۱۱۰)
🔸توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیه ۶۴ سوره نساء، آیه ۹۷ سوره یوسف(ع) و آیه ۱۱۴ سوره توبه نیز مىتواند سند توسّل باشد. توسل به اهل بیت علیهم السلام نیز تأثیر فراوانی در جلب محبت و فضل الهی دارد؛ زیرا آنان واسطهی ارتباط میان مردم و خدا هستند. با این توضیح، توسل نه تنها شرک نیست؛ بلکه ارتباط با خداوند از راهی است که مورد سفارش قرآن میباشد.
🔹پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امامان از ذریه حسین(ع) _ که هر کس آنان را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده و هر کس از آنان نافرمانی کند، از خدا نافرمانی کرده است _ همان دستگیرههای محکم (تقوا) و وسیله به سوی تقرب خدا هستند.(عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۵۸)
🔸در این آیه ترسیم شده است:
➖ایمان: «آمنوا»،
➖تقوا: «اتّقوا اللَّه»،
➖توسل و شفاعت: «وابتغوا الیه الوسیلة» و
➖جهاد: «وجاهدوا فى سبیله»؛
➖راه سعادت و رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»
🔹براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک كرد: «اتّقوا اللَّه»، هم باید طاعات را انجام داد: «و ابتغوا الیه الوسیلة». كارهاى خیر همه زمینه و وسیلهى سعادتند: «لعلکم تفلحون» (البتّه اگر با گناه خود، آن زمینهها را از بین نبریم.)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh