eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 عشقهای زمینی، چشم و دل آدمی را کور میکند! مراقب باشیم این محبتهای زمینی، ما را مقابل قرآن و ولایت قرار ندهد. 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِم «93» ⚡️ترجمه: وگفتيم: دستوراتى كه به شما داده‌ايم، محكم بگيريد و گوش دهيد و عمل كنيد. امّا آنان گفتند: شنيديم و نافرمانى كرديم، و دلهای آنان از عشق به گوساله پر شد از آن رو که به خدا کافر بودند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✍تفاوت پاداشهای قران 🌲بعضی کارها پاداش دوبرابر دارد "ضعفین"(بقره ۲۶۵) 🌲بعضی کارها پاداش چندبرابردارد "اضعافا"(بقره ۲۴۵) 🌲بعضی کارها پاداش ده برابر دارد "فله عشر امثالها"(انعام ۱۶۰) 🌲بعضی کارها پاداش هفتصدبرابرپاداش دارند"کمثل حبة انبتت سبع ..."(بقره ۲۶۱) 🌲بعضی کارها پاداشی دارد که هیچ کس جز خدا آن را نمی داند "فلاتعلم نفس مااخفی لهم"(سجده۱۷) 👍توجه: نکته اصلی این است که این تفاوتها بر اساس تفاوت نیت ونوع کار است . چرا که الاعمال بالنیة کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋 (عج)🦋 ⚡جالب اين كه: هنگامى كه حضرت ولى عصر امام مهدى (عج) ظهور مى‏كند، يك گروه از كسانى كه رجعت مى‏كنند و به ياران آن حضرت مى‏پيوندند، اصحاب كهف هستند، چنان كه امام صادق عليه‏السلام فرمود: از پشت كوفه (نجف اشرف) بيست و هفت نفر ظاهر شده و به امام مهدى (عج) مى‏پيوندند، اين بيست و هفت نفر عبارتند از: 💫پانزده نفر از قوم مخصوص وهدايت يافته موسى عليه‏السلام، هفت نفر از اصحاب كهف، يوشع بن نون (وصى موسى)، ابودُجانه انصارى، مقداد، سلمان (از ياران پيامبر) و مالك اشتر، و اين 27 نفر در پيشگاه آن حضرت به عنوان ياران مخصوص و فرماندهان، در قيام امام عصر (عج) حضور دارند ⚡اين تابلو نيز ما را با ويژگى‏هاى منتظران حقيقى و ياران راستين امام عصر (عج) آشنا مى‏سازد، كه آن‏ها بايد همانند اصحاب كهف، جوانمردان آزاده و خودساخته و دلباخته خدا باشند، و به خاطر خداپرستى و طاغوت‏زدايى از زندگى مادى، دل ببرند، و به سوى خدا بپيوندند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / 🔹مقابله در موضوعات عبادی 🔸حلال و حرام: تعیین مرزها از جهت «حلّیت» و «حرمت» امور، چیزی است که تنها بر عهده شارع است. قرآن در قالب یکی از مقابله‌های موجز خود به حقیقت یاد شده اشاره داشته و می‌فرماید: احلّ الله البیع و حرّم الرّبا (بقره/۲۷۵) و این موضوعی نیست که افرادی به دلخواه بتوانند در باره آن اظهار نظر و اعمال سلیقه نمایند. قرآن افراد را از جهت پای‌بندی به این گونه حدود و ثغور الهی دو گروه دانسته است: گروهی که در برابر دستورهای شریعت کاملاً مطیع و فرمانبردارند و گروهی که به راحتی مرزهای شریعت را زیر پا می‌گذارند و چیزی جز خواسته‌های نفسانی خود را معیار و محور قرار نمی‌دهند. چنین افرادی به سلیقه خود حلال و حرام‌های الهی را تغییر می‌دهند و با حیله و تزویر و یا با توجیهات مختلف حرامی را بر خود حلال می‌کنند و احکام الهی را بازیچه هوس‌های خویش می‌سازند. 🔸نمونه‌هایی از پای‌بندی و بی‌قیدی انسان‌ها را نسبت به حلال‌ها و حرام‌های الهی در لابه‌لای آیات قرآن می‌توان سراغ گرفت که در این‌جا به مواردی از آن در قالب مقابله صحنه‌ها اشاره می‌کنیم: ▫️آنان که محرمات الهی را بزرگ می‌شمارند (حج/۳۲) ▪️آنان که محرمات الهی را کوچک می‌شمارند (توبه/۲۹) ▫️آنان که حلال‌های الهی را بر خود حرام می‌کنند (انعام/۱۴۰) ▪️آنان که حرام‌های الهی را بر خود حلال می‌کنند (توبه/۳۷) ▫️آنان که حلال و حرام را به اذن الهی تغییر می‌دهند (آل‌عمران/۵۰) ▪️آنان که حلال و حرام را به سلیقه خود تغییر می‌دهند (توبه/۳۷) ▫️آنان که در حلال و حرام تابع فرمان شریعت‌اند (مائده/۴) ▪️آنان که در صدد توجیه محرمات نادرست خود هستند (انعام/۱۴۸) ▫️آنان که بر اساس فرمان خدا و قانون طبیعت حلال و حرام را تعیین می‌کنند (اعراف/۱۵۷) ▪️آنان که به دروغ اموری را حلال و اموری را حرام می‌کنند (نحل/۱۱۶) ▫️آنچه خدا بر اساس حکمت بر انسان‌ها تحریم نموده است (انعام/۱۵۱) ▪️آنچه انسان‌ها بی‌دلیل بر خود تحریم نموده‌اند (اعراف/۳۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 درس‌های عبرت‌آموز (قسمت سوم) 🔹درصورت انجام توافق، متن پیمان نباید تفسیر‌پذیر باشد 🔸امیرالمؤمنین(ع): « وَ لَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ وَ لَا تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْلٍ بَعْدَ التَّأْكِيدِ وَ التَّوْثِقَةِ؛ هرگز (با دشمن) پيمانى را مبند كه در تعبيرات آن جاى گفتگو و بهانه‌جویی باقى بماند، و بعد از تأكيد و عبارات محكم، عبارات سست و قابل توجيه به‌كار مبر (كه اثر آن را خنثى می‌كند) » (نهج البلاغه/نامه۵۳) 🔹بد عهدی همیشگی دشمن 🔸« كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلّا وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى‏ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ؛ چگونه (پيمان مشركان ارزش دارد)، در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى‏‌كنند، و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى‏‌كنند، ولى دل‌هايشان ابا دارد؛ و بيشتر آنها فرمانبردار نيستند! » (توبه/۸) 🔸« وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ؛ و اگر پيمان‌هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد؛ كه آنها پای‌بند هیچ پيمانى نیستند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند! » (توبه/۱۲) 🔹با بدعهدی دشمن چه باید کرد؟ 🔸« فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ تا زمانى كه در برابر شما (به پیمانشان) وفادار باشند، شما نيز وفادارى كنيد، كه خداوند پرهيزکاران را دوست دارد! » (توبه/۷) 🔸« وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانه‏‌هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است؛ زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏‌دارد! » (انفال/۵۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 با تسبیح خدا به آرامش برسید. 🍂 🔶وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (طور/۴٨) ⚡️ترجمه : براى (انجام) فرمان پروردگارت پايدارى كن، كه تو در ديد ما (و تحت حمايت ما) هستى و هنگامى كه (از خواب) بر مى خيزى، با ستايش پروردگارت او را به پاكى ياد كن. ❌ تسبیح خدا، یعنی منزه دانستن او از هرگونه نقص و ایراد. 🍁وقتی انسان باور داشته باشد که خداوند هيچ نقص و اشتباهی ندارد، می‌داند که هر شرایطی برایش رقم خورده، به نفع او و در جهت رشد اوست، بنابراین نه تنها به خداوند اعتراض نمی کند، بلکه حمد نیز می نماید. 💥ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه ى صبر و پايدارى نیز می‌شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌠آیه ۲۳ و ۲۴ را که بر گفتن ان‌شاء اللّه تأکید کرده است، « آیه » یا « آیه *» گفته‌اند: * و لاَ تَقولَنّ لِشاى‌ءٍ إِنِّى فاعِلٌ ذلِکَ غَدًا * إِلاّ أَن یَشاءَالله واذکُر رَبُّکَ اِذا نَسیتُ و قُل عَسی اَن یَهدیَنِ رَبّی لِاَقرَبَ مِن هذا رَشدًا * 🌅بنا به نقل در نزول این آیه هنگامی که قریش نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند و از داستان کهف و ذوالقرنین جویا شدند، ‌پیامبر بدون گفتن ان شاءالله فرمود: بیائید تا پاسخ شما را بگویم و فردای آن روز تا مدتی نیامد و پس از گذشت مدتی ، آیه ۲۳ و ۲۴ کهف نازل شد . 🌠شیخ پس از نقل این شان نزول آن را نادرست می داند. ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
14.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۹ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿٥٩﴾ و کلیدهای غیب فقط نزد اوست، و کسی آنها را جز او نمی داند. و به آنچه در خشکی و دریاست، آگاه است، و هیچ برگی نمی افتد مگر آنکه آن را می داند، و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین، و هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتابی روشن [ثبت] است. (۵۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٩) -اسرار غيب! در آيات گذشته سخن از علم و قدرت خدا و وسعت دايرۀ حكم و فرمان او در ميان بود، از اين به بعد آنچه در آيات قبل اجمالا بيان شد، مشروحا توضيح داده مى‌شود، نخست به موضوع علم خدا پرداخته، مى‌گويد: «كليدهاى غيب (يا خزانه‌هاى غيب) همه در نزد خداست، و جز او كسى آنها را نمى‌داند» (وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاّ هُوَ) . سپس براى توضيح و تأكيد بيشتر مى‌گويد: «آنچه در برّ و بحر است خدا مى‌داند» (وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ) . «برّ» به معنى مكان وسيع است، و معمولا به خشكيها گفته مى‌شود، و «بحر» نيز در اصل به معنى محل وسيعى است كه آب زياد در آن مجتمع باشد، و معمولا به درياها و گاهى به نهرهاى عظيم نيز گفته مى‌شود. در هر حال آگاهى خدا از آنچه در خشكيها و درياهاست، به معنى احاطۀ علم او بر همه چيز است. يعنى، او از جنبش ميلياردها موجود زنده، كوچك و بزرگ، در اعماق درياها، از شمارۀ واقعى سلولهاى بدن هر انسان و گلبولهاى خونها. از حركات مرموز تمام الكترونها در دل اتمها. و بالاخره از تمام انديشه‌هايى كه از لابلاى پرده‌هاى مغز ما مى‌گذرد، و تا اعماق روح ما نفوذ مى‌كند. . . . آرى! از همۀ اينها بطور يكسان باخبر است. باز در جملۀ بعد براى تأكيد احاطۀ علمى خداوند، اشارۀ بخصوص در اين مورد كرده و مى‌فرمايد: «هيچ برگى از درختى جدا نمى‌شود، مگر اين كه آن را مى‌داند» (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ يَعْلَمُها) . يعنى، تعداد اين برگها و لحظۀ جدا شدنشان از شاخه‌ها و گردش آنها در وسط هوا و لحظۀ قرار گرفتنشان روى زمين، همۀ اينها در پيشگاه علم او روشن است. «و هم چنين هيچ دانه‌اى در مخفيگاه زمين قرار نمى‌گيرد» مگر اين كه تمام خصوصيات آن را مى‌داند (وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ) . در حقيقت دست روى دو نقطۀ حساس گذارده شده است، كه براى هيچ انسانى هر چند ميليونها سال از عمر او بگذرد، و دستگاههاى صنعتى تكامل حيرت انگيز پيدا كند، احاطۀ بر آن ممكن نيست. چه كسى مى‌داند بادها در هر شبانه روز در سرتاسر كرۀ زمين چه بذرهايى را از گياهان جدا كرده و به چه نقطه‌اى مى‌پاشد، كدام مغز الكترونيكى مى‌تواند، تعداد برگهايى كه در يك روز از شاخۀ درختان جنگلها جدا مى‌شود حساب كند؟ ! نگاه به منظرۀ يك جنگل مخصوصا در فصل پاييز، و منظرۀ بديعى كه سقوط پى‌درپى برگها پيدا مى‌كند، به خوبى اين حقيقت را ثابت مى‌كند، كه اين گونه علوم هيچ گاه ممكن نيست در دسترس انسان قرار گيرد. در واقع سقوط برگها لحظۀ مرگ آنهاست، و سقوط دانه‌ها در مخفيگاه زمين گامهاى نخستين حيات و زندگى آنهاست، اوست كه از نظام اين مرگ و زندگى باخبر است. بيان اين موضوع يك اثر «فلسفى» دارد و يك اثر «تربيتى» ، اما اثر فلسفى آن اين است كه پندار كسانى را كه علم خدا را منحصر به كليات مى‌دانند، و معتقدند كه خدا از جزئيات اين جهان آگاهى ندارد، نفى مى‌كند، و صريحا مى‌گويد كه خدا از همۀ كليات و جزئيات آگاهى كامل دارد. و اما اثر تربيتى آن روشن است، زيرا ايمان به اين علم وسيع پهناور به انسان مى‌گويد تمام اسرار وجود تو، اعمال و گفتار تو، نيات و افكار تو، همگى براى ذات پاك او آشكار است با چنين ايمانى چگونه ممكن است انسان مراقب حال خويش نباشد و اعمال و گفتار و نيّات خود را كنترل نكند. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «هيچ تر و خشكى نيست، مگر اين كه در كتاب مبين (و در مقام علم پروردگار) ثبت است» (وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 604 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺