✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️ ۳. * الّا ان یشاء ربّی شیئا *
این #استدلال مبتنی بر فرض است ؛ به این بیان که اگر بر فرض ، #ترسی از خدایان شما در دل من راه یابد ،این ترس پدیدهای است که به هر حال ، #آفریده خدا بوده ، به مشیت او مستند است .
🌸جمله * وسع ربّی کلّ شیء علما * ارائه #دلیل بر این ادعا است ؛ به این صورت که خداوند مالک همه #هستی بوده ،از آنچه در ملک او رخ میدهد ، آگاه است ؛
🌺 از همین رو امکان ندارد #پدیدهای بدون اذن او تحقق یابد ؛ بنابراین ، از آنجا که ترس مفروض با #اجازه خداوند در من پدید آمده ، خود دلیل بر آن است که من تحت ربوبیّت و #تدبیر خداوند متعالی قرار دارم ؛
🌸 پس همین #ترس ، ربوبیّت خداوند را اثبات و آن را از دیگران #نفی میکند .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیات۱۳۸الی۱۴۰
وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ «اعراف آیه138»
و بنىاسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بتهاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بتهايى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.
إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف آیه139»
(موسى گفت:) همانا آنچه اين قوم در آنند (از كفر و شرك)، نابودشدنى است و آنچه انجام مىدهند باطل است.
قالَ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ «اعراف آیه140»
گفت: آيا معبودى غير خدا براى شما بجويم، در حالى كه او شما را بر مردم اين زمانه برترى داده است؟!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ «اعراف آیه138»
و بنىاسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بتهاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بتهايى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 159
إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف آیه139»
(موسى گفت:) همانا آنچه اين قوم در آنند (از كفر و شرك)، نابودشدنى است و آنچه انجام مىدهند باطل است.
قالَ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ «اعراف آیه140»
گفت: آيا معبودى غير خدا براى شما بجويم، در حالى كه او شما را بر مردم اين زمانه برترى داده است؟!
نکته ها
كلمهى «مُتَبَّرٌ» از «تبار»، به معناى هلاكت است.
آنان كه يك عمر در سحر و جادو بودند، با ديدن يك معجزه چنان مؤمن شدند كه تهديدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با ديدن آن همه معجزات و پس از پيروزى بر فرعون، انحراف و بتپرستى قومى، آنان را به انحراف كشيد و تازه از موسى عليه السلام نيز تقاضاى بت كردند.
روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازهى پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد! حضرت على عليه السلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پيامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد. «1»
پیام ها
1- پرستش (حقّ يا باطل)، در طول تاريخ بشر وجود داشته است. «يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ» (در زمان موسى عليه السلام نيز افرادى بت مىپرستيدند.)
2- محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ ... پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشدهايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى
«1». نهجالبلاغه، حكمت 317.
جلد 3 - صفحه 160
مشاهدهى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مىكند.
3- گاهى انسان از مهمترين نعمتها غفلت ورزيده و نسبت به آنها ناسپاسى مىكند. جاوَزْنا ... اجْعَلْ لَنا
4- گاهى انسان بهحدّى كجانديش مىشود كه از رهبران الهى نيز درخواست ناروا مىكند. «يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً»
5- افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. قالُوا يا مُوسَى ...
6- ايمان سطحى، زودگذر است. وَ جاوَزْنا ... قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بيگانه، دوستان نادانِ داخلىاند. جاوَزْنا ... قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ ...
8- تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً
9- الگوپذيرى، تقليد و مدلبردارى، از خصلتهاى انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»
10- جهل، ريشهى بتپرستى و بتپرستى، عملى به دور از عقل است. «تَجْهَلُونَ» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، يعنى به كار غير عاقلانه جهل مىگويند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پيامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانهى جهل عميق و ريشهدار است. «تَجْهَلُونَ»
12- هم انحرافهاى فكرى از بين رفتنى است، هم انحرافهاى عملى. «مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» آرى، پايان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فريب ندهد.
13- عبادت بايد بر اساس تعقّل و تشكّر باشد. «أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ» خدا يافتنى است، نه بافتنى، «أَبْغِيكُمْ» و پرستش غير خدا، با عقل و روحيّهى
جلد 3 - صفحه 161
سپاسگزارى ناسازگار است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱﴾خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر [دخترى كه ارث مى برد] يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است [و بقيه را پدر مى برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى برد [البته همه اينها] پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى [كه بايد استثنا شود] شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [اين] فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است (۱۱)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فرازی ناب از استاد مرحوم #شحات_انور
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً (اسراء/۸۱)
🔹و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابودشدنى است.
🔸«حقّ»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حقّ» یكى از نامهاى خداوند است. كلمهى «زَهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه»، یعنى روح از بدنش خارج شد. براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بتها را گفتهاند كه در همهى آنها باطل شكست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گستردهاى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مىدهد. فرار شاه، ورود حضرت امام خمینی(ره)، دههی فجر و پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر مصادیق این آیه است.
🔸بقاى حقّ و نابودى باطل، یک سنّت و قانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانى است. «فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمكث فى الارض» (رعد/۱۷) قرآن مىفرماید: «نَقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه» (انبیاء/۱۸) ما حقّ را بر سر باطل مىكوبیم و آن را نابود مىسازیم. و در این صورت است كه باطل رفتنى است. بنابر این، حقّ باید با قدرت و كوبنده بر باطل هجوم آورد. قانون پیروزی حق و نابودی باطل در طول تاریخ و در مورد همهی ملتها جاری است. در احادیث اهل بیت علیهم السلام روایت شده که این آیه اشاره به قیام امام مهدی(عج) است که در عصر ایشان، دولت باطل برچیده میشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️پیامبر اکرم(ص) باید با قاطعیّت، پیروزى نهایى حقّ را به مردم اعلام كند. «قل جاء الحق»
▫️باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاء...زهق»
▫️عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است و حقّ، باقى و پایدار. «جاء...زهق» (فعل ماضى نشانه قطعى بودن است.)
▫️از جلوهها و مانورهاى باطل نباید هراسید كه دوامى ندارد. «كان زهوقاً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
آیا جهنم در مسیر بهشت قرار دارد؟
از کلمه مرصاد به معنی کمینگاه معلوم میشود که جهنم، محل عبور عموم است زیرا کمینگاه ها بر سر راه های عبور تعبیه میشوند. لذا فرمود جهنم عبورگاه عمومی بهشتی و جهنمی میگردد( اِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصادًا) منتها برای مجرمان خط آخر و محل توقف میشود (لِلطَّاغینَ مَابًا) .
در آیه دیگر آمده است که گذر همه مردمان خواه بهشتی و خواه دوزخی از جهنم است: «وَاِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها» (مریم/۷۱) احدی از شما نیست جز آنکه وارد جهنم می شود و فقط صالحان هستند که در این عبور به خطر نمی افتند و سالم میگذرند و فرشتگان عذاب و آتش جهنم فقط مجرمان و گناهکاران را می ربایند.
در روایات آمده است: «از جهنم عبور کردیم در حالی که خاموش بود». تحلیل این آیه در جای خود. بحث شده است به آن مراجعه شود.
حدیث از رسول اکرم صلیالله علیه وآ له نقل شده است روز قیامت آتش جهنم به مؤمن میگوید: ای مؤمن از من عبور کن زیرا نور تو لهیب مرا فرو می نشاند»
سوره نبأ ۱۷_۲۶
#استاد_بهرام_پور
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌧☀🌧☀🌧☀🌧
﴿زوجیت در اشیا﴾
سُبحانَ الَّذی خَلَق َالاَزواج کُلَّها (یس/۳۶)
این آیه براساس معنای« ازواج » دو گونه معنی میشود
الف. اگر ازواج به معنای اصناف باشد یعنی منزه است خدایی که تمام اصناف و انواع موجودات را از گیاهان و انسانها و حیوانات و جمادات و غیره را آفریده است.
ب. اگر ازواج به معنای زوج ها باشد یعنی نرو ماده، آنگاه مطلب چیز دیگری است. ما میدانیم که قانون زوجیت علاوه بر انسان و حیوان در عالم گیاهان نیز حاکم است. قانون عمومی لقاح نباتات در علم گیاه شناسی عبارت است از ترکیب سلول نر و ماده و تشکیل سلول تخم که به دانه تبدیل میشود.
این احتمال نیز هست که مراد از زوجیت زوجیت در تمام مواد عالم باشد چرا که ساختمان آنها از اتم تشکیل شده و اتمها دارای بارهای مثبت و منفی هستند. در زمان نزول قرآن از این علوم خبری نبوده و بشر به تازگی توانسته به این حقایق پی ببرد و دل این ذره را بشکافد و زوجهای مثبت و منفی را در داخل آن کشف نماید و شاید جمله «وَمِمّا لا يَعْلَمُونَ» اشاره ای به همین جهات باشد که برای آنها که برای آنها معلوم نبوده و شاید جهاتی باشد که بعدها برای خود ما نیز آشکار می شود.
🌧☀🌧☀🌧☀🌧☀🌧
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺