#ادامه تفسیر نور( محسن قرائتی)
پیام ها
1- در برابر انحرافهاى فكرى، بايد غيرت دينى نشان داد. «غَضْبانَ أَسِفاً» (مانند برخورد امام خمينى قدس سره با توطئهى آيات شيطانى سلمان رشدى مرتد)
2- حتّى غضب اولياى خدا، از روى تأسّف بر حال مردم است. «غَضْبانَ أَسِفاً»
3- از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحى، ارتداد و ارتجاع مىباشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» (پس رهبر بايد آن را پيشبينى كرده و پيشگيرى كند.)
4- در جامعهىفاسد و منحرف، گاهى تلاش انبيا هم بىنتيجه مىماند. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي»
5- نبايد بر امر و فرمان الهى پيشى گرفت. «أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ»
6- تأخير موسى و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهى بود، نه خواستِ موسى و البتّه جنبهى تربيتى داشت. «أَمْرَ رَبِّكُمْ»
7- هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «أَلْقَى الْأَلْواحَ» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستى برداشتهاند، الواح تورات را كه يك سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهمتر شد.
8- براى ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. «أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ» چنانكه در نهجالبلاغه مىخوانيم: حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّك در شنوندگان بىتفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارك خود مىزد. «ثمّ ضرب على لحيته الكريمة» «1»
9- به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندى، از لغزش ديگران چشمپوشى نكنيم.
«أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، براى نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «أَخَذَ
«1». نهجالبلاغه، خطبه 182.
جلد 3 - صفحه 180
بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است.
«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» «1» در حالى كه هدف، هشدار به ديگران است.
10- در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت. «ابْنَ أُمَّ» (با اين كه موسى و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسى را فرزند مادر خطاب كرد.)
11- مستضعفان ديروز كه به دست موسى از فرعون نجات يافتند، امروز عاملِ استضعاف رهبران خود شدهاند. «اسْتَضْعَفُونِي»
12- سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستى، ولىنعمت خود را تهديد به قتل مىكند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي»
13- همهى اصحاب انبيا عادل نبودهاند، بعضى از آنها مرتد هم شدهاند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» چنانكه بعضى گوسالهپرست شدند.
14- هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند.
«فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ»
15- سكوت و بىتفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را همسنگ ظالم قرارمىدهد. «لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم مىدانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
ای انسان چه چیزی تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته
✨انفطار آیه 6✨
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔇 دیگر جایی برای سخن گفتن نیست 🔇
♦️یکی از فرقهایی که قیامت و زندگی پس از مرگ با زندگی در دنیا دارد این است که در دنیا میتوان از خود دفاع کرد یا به خاطر اشتباهی عذرخواهی کرد و یا از مشکلات فرار کرد یا کار را به دوش دیگری انداخت.
🟡اما در زندگی پس از مرگ هیچ کدام از این امور معنا ندارد، قرآن کریم در این باره میفرماید؛ این روزی است که کسی نمیتواند سخن بگوید و نیز میفرماید میفرماید: اجازه داده نمیشود کسی عذری بیاورد .
📖مرسلات آیه ۳۵ و ۳۶📖
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
animation.gif
4.18M
"گوش داخلی" وظیفهی تعادل را بر عهده دارد. ۱۴۰۰ سال پیش قرآن دربارهی عدهای که به گوششان ضربه خورده و در همان حالت خوابیدهاند، توضیح داده است:
فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (۱۱ کهف)
وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ... (۱۸ کهف)
💌 ما در غار بر گوششان زدیم، و سالها در خواب فرو رفتند.
💌 و خیال میکنی که بیدارند؛ در حالی که خواب هستند!
اگر خواب باشیم، هر چیزی ممکن است بیدارمان کند، ولی اگر ضربهای خورده باشد چیزی بیدارمان نمیکند.
به مسابقه بوکس نگاه کنید تا متوجه تفاوت این دو مورد شوید. از آنجایی که خدا بر گوش اصحاب کهف زده بوده، آنها نمیتوانستند بیدار شوند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ آیا میدانستید حضرت لوط آرزوی داشتنِ قدرتِ یارانِ امام زمان را داشته؟
قالَ لَوْ أَنَّ لي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى رُكْنٍ شَديدٍ
لوط گفت: اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم؛ یا پناهگاه نیرومندى در اختیار من بود -آنگاه مىدانستم با شما زشت سیرتان چه کنم- (هود/۸۰)
❇️ امام صادق علیه السلام فرمودند:
مراد لوط از «قوّه» حضرت قائم علیه السلام است؛ و مراد از «رکن شدید» ۳۱۳ تن از یاران اوست.
📗تفسير البرهان، ج ۳، ص ۱۲۷
📗تفسير العیاشی، ج ۲، ص ۱۵۶
❇️ امام صادق علیه السلام در جایی دیگر بیشتر در این مورد توضیح میدهند و میفرمایند: لوط جملهٔ «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلَی رُکْنٍ شَدِیدٍ» را تنها به این سبب گفته است که در آرزوی داشتن توانایی حضرت قائم بوده؛ و منظورش از «رکن شدید» هم این بوده که آرزوی قدرت و توانایی یاران حضرت را داشته است؛ زیرا هر یک از اصحاب امام زمان به اندازهٔ چهل مرد قوی، قدرت دارند و قلب هر کدام از آنها از آهن محکمتراست. و اگر بر کوهها گذر کنند، کوهها منهدم شده و از هم میپاشند (ولی آنان پایدار میمانند) و تا وقتی رضای خدای متعال را به دست نیاورند، دست از جهاد بر نمیدارند و شمشیرهایشان را در نیام نمیگذارند.
📗کمال الدين، ج ۲، ص ۶۷۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸دو نحوه اجرایی امر به معروف🌸
1⃣به صورت همگانی و عمومی🌺
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻣﺘﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ، ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ.(آل عمران ١١٠)
2⃣به صورت گروهی و سازمان یافته🌺
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻴﺮ [ ﺍﺗﺤﺎﺩ ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ، ﺍﻟﻔﺖ ، ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ] ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ(آل عمران١٠٤)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا الله ویا جمیل
تبارک الله احسن الخالقین 😍😍
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺