نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُــورُ الرَّحِـــیمُ
بندگانم را آگاه کن که من بخشنده مهربانم
«حجر-آیه ۴۹»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💎وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً
🌹و خدا آنچه را در قلوب شماست میداند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در کیفر آنها عجله نمیکند)!
📚قسمتی از سوره احزاب آیه ۵۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
🔸کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را بس است
🔸Whoever puts his trust in Allah, He will suffice him
📗سوره طلاق، آیه 3
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂انفاق ویژه انجام دهید!🍂
🔸... لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا...
(حدید/١٠)
⚡️ترجمه :
كسانى كه قبل از پيروزى انفاق كردند و جنگيدند (با كسانى كه پس از پيروزى انفاق كردند) يكسان نيستند; آنها بلند مقام تر از كسانى هستند كه بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد كردند;
🔴 انفاق در شرائط و احوال مختلف، ارزشهاى متفاوتى دارد.
🍃کسانی که امروز و در شرایط سخت و غیر قابل پیش بینی قبل از پیروزی قطعی و نهایی، به جبهه مقاومت کمک می کنند، قابل مقایسه با کسانی که در شرایط عادی بعد از پیروزی کمک میکنند، نیستند و مقام بسیار بالاتری دارند .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همراهی خدا با انسان مثل نفس کشیدن هست
آرام، بی صدا، همیشگی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🐫🐐🦓آیه قرآن درباره حلال گوشت 🐏🐓🦃
سوره 6: الأنعام - جزء 8
💠فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۸﴾
🌼🍃انصاریان: پس اگر به آیات خدا ایمان دارید، از آنچه [از گوشت حیوان حلال گوشتی] که [وقت ذبح شدن] نام خدا بر او برده شده بخورید [نه از ذبیحه گمراهان.]
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
👈 ۲. هر دو ضمیر به #پیامبر باز میگردد و مراد آیه این است که آنان مردم را از ایمان و پیروی از #پیامبر نهی میکردند و خود نیز از پیامبر فاصله میگرفتند .
🔵 در تایید این احتمال ، #روایات صحیح متعددی از ابن حنیفه ، سدّی و ابن عباس از طریق علی بن ابی طلحه که صحیحترین طریق به ابن عباس است ، نقل شده که #مشرکان ، مردم را از ایمان آوردن به پیامبر باز میداشتند و خود نیز #دعوت پیامبر را اجابت نمیکردند .
🟢 بنابراین احتمال که با #سیاق آیه هم مخالف نیست ، نزول آیه در شأن مشرکان است نه #ابوطالب .
👈 ۳ . مرجع دو ضمیر ، #پیامبر و معنای آیه این است که آنان مردم را از آزار رساندن به پیامبر نهی و خود از #ایمان آوردن امتناع میکردند .
🔵 بنابراین احتمال ، نزول آیه میتواند در شأن #ابوطالب باشد ؛ اما به دلیل مخالفت با سیاق آیه ، ضعف سند این روایات و نیز تعارض با روایات فراوان و صحیحی که دو احتمال اول را گزارش کرده ، بی #اعتبار است .
🟢به همین دلیل ، طبری و ابن کثیر ، روایات دو #احتمال اول را ترجیح دادهاند .
ادامه دارد......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسایه۷۲و۷۳
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ «یونس آیه72»
پس اگر (به دعوت الهى) پشت كرديد، من از شما اجرتى نخواستهام. پاداش من تنها بر خداست و من مأمورم كه تسليم فرمان او باشم.
فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَ جَعَلْناهُمْ خَلائِفَ وَ أَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ «یونس آیه73»
پس او (نوح) را تكذيب كردند، آنگاه ما او و كسانى كه در كشتى همراه او بودند را نجات داديم و آنان را جانشينِ (در زمين) قرار داديم و همهى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، غرق ساختيم. پس بنگر كه پايانِ كارِ هشدار داده شدگان چگونه بود!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ «یونس آیه72»
پس اگر (به دعوت الهى) پشت كرديد، من از شما اجرتى نخواستهام. پاداش من تنها بر خداست و من مأمورم كه تسليم فرمان او باشم.
نکته ها
نگرانىها اغلب يا به خاطر جان است، يا مال. در آيهى قبل، بيم نداشتنِ پيامبران از توطئهى دشمنان در مورد جان خود مطرح بود، در اين آيه بىتوقّعى آنان نسبت به مال و پاداش از سوى مردم است.
پیام ها
1- پذيرش يا سرپيچى مردم از دعوت پيامبران، اثر مادّى براى انبيا ندارد. «فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ»
جلد 3 - صفحه 602
2- مبلّغِ موّفق و مؤثّر كسى است كه چشم به مال مردم نداشته باشد و اين را به مردم اعلام كند. «فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ»
3- انبيا هيچ گونه پاداشى از مردم نمىخواستند، نه مال، نه خدمات و امثال آن. «فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ»
4- اگر همهى مردم از دين اعراض كنند، در رهبر الهى تاثيرى ندارد، بلكه او تسليم دين خداست. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ، أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
5- كسى كه به پاداش اخروى عقيده دارد، به راحتى دل از پاداشهاى دنيوى مىكَند. «إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»
6- مأموريّت همهى پيامبران، تسليم بودن در برابر حقّ است. «مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
7- كسى كه مىخواهد مردم را به تسليمِ خدا وادارد بايد خودش تسليم باشد. أُمِرْتُ ... مِنَ الْمُسْلِمِينَ
8- گرچه امروز مردم اعراض مىكنند، امّا خداوند بندگانِ تسليم و مؤمنان واقعى در تاريخ كم ندارد، تو به آنان ملحق شو. «مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh