eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اوصاف شایسته در بیان قرآن 🔅قرآن، درباره لزوم رعایت شایستگی و اهمّیت اوصاف همسری که انسان در ابتدا برمی‌گزیند یا اگر با همسر نامناسبی صورت گرفته، باید این شایستگی را در او پدید آورد، مباحثی را مطرح کرده هست. 🌹← صلاحیت ظاهری و باطنی تکیه قرآن در موارد متعدّد بر صلاحیت و شایستگی همسر، مفهومی عام است و شامل جنبه‌های گوناگون ظاهری (جسمی) و معنوی (دینی و اخلاقی) می‌تواند باشد. آیه ‌۹۰ سوره انبیاء، که گزارشی از اجابت دعای زکریا است، می‌فرماید: «واَصلَحنا لَهُ زَوجَه». برخی این آیه را به اصلاح ظاهری و جسمی معنا کرده و گفته‌اند: همسر زکریا عقیم بود، خداوند نازایی او را از بین برد یا پیر و شکسته بود و خداوند او را جوان کرد و برخی، آیه‌را به اصلاح اخلاقی معنا کرده و گفته‌اند: خداوند، همسر زکریا را خوش اخلاق قرار داد. 🌹← خضوع و درستکار آیه ‌۳۴ سوره نساء ، زنان صالح و درستکار را کسانی می‌داند که در برابر نظام خانواده خاضع هستند و نه‌تنها در حضور شوهر، بلکه در غیاب او مرتکب خیانت مالی و ناموسی نمی‌شوند و حقوق او را مراعات می‌کنند: «فالصاّلِحتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلغیبِ بِما حَفِظَ اللّهُ‌...». 🌹← تربیت شده در خانواده شایسته در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «تزوّجوا فی الحجز الصالح فاِنّ العِرق دسّاس»؛ با خانواده شایسته ازدواج کنید؛ زیرا خصایص والدین و اجداد، به نسل بعد سرایت‌می‌کند. 🌹← صلاحیت اخلاقی قرآن در آیه ‌۳۲ سوره نور ، صلاحیت و شایستگی بردگان هنگام ازدواج، مورد توجّه اولیای آنان قرار داده است: «...والصاّلِحینَ مِن عِبادِکم واِمائِکم‌...». گروهی صلاحیت در آیه را به آمادگی برای ازدواج ، و برخی آن را به صلاحیت دینی، تفسیر کرده‌اند. زیرا بسیاری از بردگان، در سطح پایینی از فرهنگ و اخلاق قرار داشتند؛ به‌طوری که هیچ‌گونه مسؤولیتی در زندگی مشترک احساس نمی‌کردند و همسر خود را به آسانی رها کرده، او را بلاتکلیف می‌گذاشتند؛ بدین سبب دستور داده شده، هرکدام صلاحیت اخلاقی دارند، به ازدواج با او اقدام‌کنید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ «2 عنکبوت» الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟! کانال 👇 @Targomeh
چون آیه أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ* وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِینَ صَدَقُوا؛ نازل گردید، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به عمّار فرمود: بعد از من، و خواهد بود تا اینکه /میان ایشان واقع خواهد شد و همدیگر را خواهند کشت و از یکدیگر خواهند جست. پس چون را چنین دیدی، با علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) باش؛ زیرا اگر همه‌ی مردم به یک راه روند و او به به راه دیگر، راه او بر است. ای عمّار! علی (علیه السلام) تو را از# راه_هدایت_منحرف نمی‌کند و به و از علی (علیه السلام)، از من است و اطاعت از من، از خداست  بحار الأنوار، ج۲۸، ص۶۸/ المناقب، ج۳، ص۲۰۳/ البرهان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ (ص/۲۹) 🔹(این) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گیرند. 🔸«مبارک» به چیزى گفته مى‌شود كه فایده و خیر آن، رشد و فزونىِ زیاد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارک است. «تبارک الّذى» در شب مبارک نازل شده است. «فى لیلة مباركه» در مكان مبارک نازل شده «ببكة مباركا» و خودش نیز مبارک است. «كتاب... مبارک» 🔸سیماى قرآن در این آیه ترسیم شده است: الف) متن آن نوشته شده است. «كتاب» ب) از سرچشمه‌ى وحى و علم بى‌نهایت الهى است. «انزلناه» ج) گیرنده‌ى آن شخص معصوم است. «الیک» د) محتوایش پر بركت است. «مبارک» ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «لیدّبروا» و) علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‌ى حركت معنوى و قرب به خداست. «لیتذكّر» ز) كسانى این توفیق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «اولوا الالباب» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن، مبارک است. (تلاوت، تدّبر، تاریخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غیبى، تشبیهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). «كتاب... مبارک» ▫️گرچه قرآن، مبارک است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّک جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و ... از خطرات) «كتاب... مبارک لیدبّروا» ▫️تدّبر در قرآن مقدّمه‌ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطایف علمى قرآن را درک كند ولى مایه‌ى غرورش شود. «یدّبّروا - یتذكّر» ▫️تدّبر باید در همه‌ى آیات قرآن باشد نه تنها در آیات الاحكام. «لیدّبروا آیاته» ▫️شرط تدبّر و بهره گیرى و پندپذیرى، عقل و خرد است. «لیدّبروا... و لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️كسانى كه از قرآن متذكّر نمى‌شوند، بى‌خردند. «لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى مى‌برند. « لیتذكّر اولوا الالباب » (در قرآن، امرى مخالف عقل یافت نمى‌شود) ▫️معارف قرآن پایان ناپذیر است. این كه به همه دستور تدبّر مى‌دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‌ى تازه‌اى مى‌رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‌ى اسرار قرآن را فهمیده باشند، تدّبر ما لغو است. «لیدبّروا آیاته» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"‌«وَهُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ» ✨خدا همراهتونه هر جا که باشید؛قدم به قدم، توی سخت ترین و حساس ترین لحظه ها،همه جا و همیشه پس بدون ترس ادامه بده رفیق🕊🍁⛅️" ❥✦✺⃟🌹࿐ུ═✺⃟🌹࿐ کانال 👇 @Targomeh
🔎◀️🔍 «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاء»؛  ای کسانی که ، افرادی که آئین شما را به باد و می‌گیرند، از اهل کتاب و مشرکان، و خود . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ⬅️ 🔶احساس‌ و آرامش در دین اسلام در سطحى گسترده‌تر مورد توجّه قرار گرفته و بخش از آموزه‌هاى این دین به آن اختصاص یافته و افزون بر ارائه جامع از آن به راه‌کارهاى روانى و رفتارى فراوانى برای به این نیاز اصیل بشری پرداخته شده است . 🔷بر این اساس ، اسلامی به آرامش ، نگاهی قدسی افکنده و آن را پدیده ای شمرده‌اند که از سوی فرشتگان در دل های مومنان فرود می آید و زمینه ساز ایمانشان است ؛ 🔶همانگونه که و نگرانی از جانب شیطان بر دل های آلوده به گناه چنگ انداخته و زمینه‌ساز و کفر است . 🔷 در جایگاه جامع ترین مفهوم دینی در اسلام ، از ریشه * * به معنای آرامش جان و رهایی از هرگونه هراس و اندوه است که ارتباط میان گفتار خداوند و دستیابی به آرامش روح و روان را نشان میدهد . 🔶آنان که ایمان آورده ، ناپاکی را به حریم آن راه ندهند ، آرامش از آنِ ایشان است و آنها همان یافتگانند : * الّذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون * ( انعام ۸۲ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh