eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️ 🏰 > ✅ > 👈4. 👺فرعون به رغم آن‌که تا لحظه، از عناد و لجاجت در برابر موسى و آیین او دست نکشید، هنگام شدن، از ایمان خود خبر داد؛ امّا به او خطاب شد که ایمان تو اکنون نمى‌بخشد: * ءالآن و قد عصیت قیل و کنت من المفسدین * ( یونس ۹۱) 👺آنگاه خداوند خطاب به فرمود : ما بدن تو را پس از غرق شدن از آب بیرون می افکنیم تا بماند و آیندگان شود : * فالیوم ننجّیک ببدنک لتکون لمن خلقک ءآیه * ( یونس ۹۲ ) 👺طبق الهی ، بدن فرعون به صورت باستانی و عبرت انگیز باقی ماند و هم اکنون در موزه نگهداری میشود . 👈5 . ⛪️🏛قرآن شهرهاى قوم لوط، عاد و ثمود را نشانه‌هاى برجاى مانده از آنان دانسته و چون این در روزگار نزول آیات در دسترس مردم بوده، از آن‌ها خواسته است تا از این اقوام درس بگیرند. 🏚 بر پایه ، امام علی علیه السلام در عبور از آثار برجای مانده از در مدائن به یکی از همراهانش که برای بی اعتباری شعری خوانده بود فرمود : * چرا این آیه را نخواندی ؟ * * کم ترکوا من جنّات و عیون * و زروع و مقام کریم * و نعمه کانوا فیها فاکهین * کذالک و اورثنها قوما ءآخرین * فما بکت علیهم السّماء و الارض و ما کانوا منتظرین * ( دخان ۲۵ - ۲۹ ) . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
23.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم نساء آیه ۵۸ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا ﴿٥٨﴾ خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری] نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست. (۵۸) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٥٨) شأن نزول: اين آيه زمانى نازل گرديد كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با پيروزى كامل وارد شهر مكّه گرديد، عثمان بن طلحه را كه كليددار خانۀ كعبه بود احضار كرد و كليد را از او گرفت، تا درون خانۀ كعبه را از وجود بتها پاك سازد، عباس عموى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پس از انجام اين مقصود تقاضا كرد كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با تحويل كليد خانۀ خدا به او، مقام كليددارى بيت اللّه را كه در ميان عرب يك مقام برجسته و شامخ بود، به او بسپارد. ولى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر خلاف اين تقاضا پس از تطهير خانۀ كعبه از لوث بتها در خانه را بست و كليد را به «عثمان بن طلحه» تحويل داد، در حالى كه آيۀ مورد بحث را تلاوت مى‌نمود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 412 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: امانت و عدالت در اسلام-اين آيه كه يك حكم عمومى و همگانى از آن استفاده مى‌شود، صريحا مى‌گويد: «خداوند به شما فرمان مى‌دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد» (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها) . در قسمت دوم آيه، اشاره به دستور مهم ديگرى شده و آن مسألۀ «عدالت در حكومت» است. آيه مى‌گويد، خداوند نيز به شما فرمان داده كه: «به هنگامى كه ميان مردم داورى مى‌كنيد، از روى عدالت حكم كنيد» (وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ) . سپس براى تأكيد اين دو فرمان مهم مى‌گويد: «خداوند پند و اندرزهاى خوبى به شما مى‌دهد » (إِنَّ اللّهَ نِعِمّا يَعِظُكُمْ بِهِ) . باز تأكيد مى‌كند و مى‌گويد: «در هر حال خدا (مراقب اعمال شماست) هم سخنان شما را مى‌شنود و هم كارهاى شما را مى‌بيند» (إِنَّ اللّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً) . روشن است «امانت» معنى وسيعى دارد و هر گونه سرمايۀ مادى و معنوى را شامل مى‌شود و هر مسلمانى طبق صريح اين آيه وظيفه دارد كه در هيچ امانتى نسبت به هيچ كس خيانت نكند، خواه صاحب امانت، مسلمان باشد يا غير مسلمان ، و اين در واقع يكى از مواد «اعلاميۀ حقوق بشر در اسلام» است. حتى دانشمندان در جامعه، امانت‌دارانى هستند كه موظفند حقايق را كتمان نكنند، فرزندان انسان نيز امانتهاى الهى هستند كه نبايد در تعليم و تربيت آنان كوتاهى شود، و از آن بالاتر وجود و هستى خود انسان و تمام نيروهايى كه خدا به او داده امانت پروردگارند كه انسان موظف است در حفظ آنها بكوشد. در روايتى از امام صادق عليه السّلام در بارۀ اهميت «امانت» مى‌خوانيم كه به يكى از دوستان خود فرمود: «اگر قاتل على عليه السّلام امانتى پيش من مى‌گذاشت و يا از من نصيحتى مى‌خواست و يا با من مشورتى مى‌كرد و من آمادگى خود را براى اين امور اعلام مى‌داشتم، قطعا حق امانت را ادا مى‌نمودم» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 412 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيَعاً بَصِيرا ً 🍀 ترجمه: همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داورى کردید، به عدالت داوری كنید. چه خوب است آنچه خداوند شما را با آن موعظه می کند. قطعا خداوند همواره شنوا و بیناست. 🌷 : به شما فرمان مى دهد 🌷 : بازگردانید 🌷 : جمع امانت است، امانت چیزی که شخص را برای آن امین دانسته و به او داده اند. 🌷 : قضاوت و داوری کردید 🌷 : چه خوب است 🌷 : شنوا 🌷 : بینا 🔴 وقتی صلی الله علیه و آله و سلم با پیروزی کامل وارد شهر مکه شد، عثمان بن طلحه را که کلید دار بود احضار کرد و کلید را از او گرفت تا درون کعبه را از وجود بت ها پاک سازد، عباس عموی پیامبر تقاضا کرد که کلید خانه کعبه را به او بسپارد و کلیدداری خانه خدا که در میان عرب مقام برجسته ای بود به او بسپارد. ولی بر خلاف تقاضای عمویش، پس از تطهیر خانه کعبه کلید را به عثمان بن طلحه که از او به امانت گرفته بود بازگرداند در حالی که این آیه را می نمود. 🌸 این آیه که یک عمومی و همگانی از آن استفاده می شود ابتدا به بازگردان امانت ها به صاحبانشان اشاره می کند و می فرماید: إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها: همانا به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش بازگردانید. در قسمت دوم آیه، اشاره به دستور مهم دیگری شده و آن مسأله در حكومت است. که می فرماید: و إذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل: و هنگامی که میان مردم داوری کردید، به داوری کنید. سپس برای تأکید این دو فرمان مهم می فرماید: إن الله نعما يعظكم به: چه خوب است آنچه خداوند شما را با آن موعظه می کند. باز تأکید می کند که در هر حال خدا مراقب اعمال شماست هم سخنان شما را می شنود و هم کارهای شما را می بیند که می فرماید: إن الله کان سمیعا بصیرا: قطعا همواره شنوا و بیناست. 🌸 امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان نگاه کنید. كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان و قضاوت هاى ظالمانه است. خیانت در شامل كتمان علم ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود. امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر و نواهى خدا امانت هاى الهى است. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد. 🔴 سه گونه است: 1⃣ : وظایف و واجباتى كه بر انسان تعیین شده است. 2⃣ : اموال یا اسرار دیگران نزد انسان 3⃣ : مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانت هستند. 🌸 حضرت علی علیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر كسی خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى كه بداند افراد لایقتر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت كرده است. 🔹 پيام های آیه 58 سوره نساء 🔹 ✅ سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانه هاى است. ✅ هر صاحبى دارد و هر كسی لیاقت و استعداد كار و مقامى را دارد. ✅ در اداى و ، ایمان شرط نیست. نسبت به همه ى مردم باید امین و دادگر بود. ✅ قاضى و حاكم باید باشد. ✅ تشكیل لازم است. لازمه ى سپردن مسئولیّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. ✅ موعظه ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى ، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. ✅ اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، بینا و شنواست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🔴تلنگر مذهبی ✍خداوند در نفرمود: کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است! در هیچ جای قران نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود : «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این «شیوه اخیر» مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست. بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه قیامت نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟!! از همین رو خداوند فرمود «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» اینکه گفته شد: به او ده برابر می‌دهند، اینطور نیست که هر کسی کار خوبی بکند به او ده برابر بدهند!! بلکه کسی از این نعمت بهرمنده خواهد بود که بتواند آن را حفظ کند و بتواند آن حسنه را نگه دارد. 📚در تفسیر سوره کانال 👇 @Targomeh
باید اهل شد؛ قرآن مقدّمه است، هدف نیست؛ هدف، تخلّق به اخلاق قرآن است. از زوجات مکرّمه‌ی پیغمبر نقل شده است که درباره‌ی اخلاق پیغمبر این‌جور گفته‌اند: کانَ خُلقُهُ القُرآن؛ اخلاق پیغمبر، قرآن بود؛ یعنی پیغمبر، قرآن مجسّم بود. رفتار ما، اخلاق ما، تخلّق شخصی ما برطبق قرآن باشد؛ این لازم است. تلاوت مقدّمه‌ی این است؛ فقط هم این نیست؛ علاوه بر شکل‌گیری شخصی برطبق قرآن، جامعه‌ ما و محیط زندگی ما هم باید قرآنی بشود. (گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در سى‌ و دومین دوره مسابقات بین‌المللى قرآن کریم ‌۹۴/۰۳/۰۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا