فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌حزین ، دلنشین ، موثر
✳استاد محمد صدیق #منشاوی
🚩مزار استاد
💢 قصص
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺#نماز_در_قرآن
💢معناى اقامه نماز چیست؟
به نظر مى رسد با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام ـ در مقابل قعود است ـ اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى است:
🌱الف ـ گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن;
🌱ب ـ به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن;
🌱ج ـ تداوم در برپایى نماز;
🌱د ـ تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه.
راغب در مفردات گوید:
((و لم یإمر تعالى بالصلوه حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامه تنبیها ان المقصود منها توفیه شرائطها لا الاتیان بهیئاتها... در تمام مواردى که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامه نماز آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز, گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جاى آوردن هیإت نماز (بدون روح))).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#سبک_زندگی_قرآنی 🌹
🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂
🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ.
وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ.
(مطففین/۲٩ و ۳۰)
⚡️ ترجمه :
بدكاران (در دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى كردند.
💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است.
❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود.
✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹🍃🌹
#مشابهات_قرآن
#انتها_آیه_تک_مورد
وال مدین اخاهم شعیبا...... ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین. ۸۵ اعراف
............ذلکم خیرلکم ان کنتم تعلمون
( ۴۱ توبه / ۱۶عنکبوت/ ۹جمعه / ۱۱صف)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
🦋#ماجرای_اصحاب_فیل🦋
#قسمت_سوم
دعا و مناجات عبدالمطلب
عبدالمطلب از نزد ابرهه خارج شد و به مكه آمد، و در مكه اعلام كرد كه مردم از شهر خارج گردند و به پناه كوهها و درههاى پشت كوهها بروند، و خود را از گزند لشگر ابرهه حفظ نمايند.
آن گاه عبدالمطلب با چند نفر از قريش، كنار كعبه آمدند و به دعا و نيايش پرداختند و از درگاه خدا خواستند كه دشمنان را از آسيب رسانى به كعبه باز دارد، عبدالمطلب در حالى كه دستش بر حلقه در خانه كعبه بود، اين اشعار را به عنوان مناجات خواند:
لا هُمَّ اءنّ العَبدَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع حِلالَكَ لا يَغلِبُوا بِصَليبِهِم وَ مِحالِهِم عَدواً مِحالَك
جَرُّوا جَمِيعَ بِلادِهِم وَ الفِيلَ كَى يَسبوا عِيالَكَ لا هُمَّ اءنّ المَرءَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع عِيالَكَ
وَانصُر عَلى آلِ الصَّلِيبِ وَ عابِديِهِ اليَومَ آلَكَ
يعنى: خداوندا! هر كس از خانه خود دفاع مىكند، تو خانه و اهل خانهات را حفظ كن، هرگز مباد آن روزى كه صليب مسيحيان و قدرتشان بر نيروهاى تو چيره شود.
آنها همه نيروهاى خود و فيل را با خود آوردهاند، تا ساكنان حرم تو را اسير كنند.
خدايا! تو نيز از حريم خانه و خانوادهات دفاع كن و امروز ساكنان اين خانه را از آل صليب و پرستش كنندهاش يارى فرما.
سپس عبدالمطلب با جمعى از قريش به يكى از درههاى مكه رفت و در آن جا پناه گرفت، و به يكى از فرزندانش(1064) دستور داد تا بالاى كوه ابوقُبيس برود، و ببيند چه خبر مىشود؟! او گزارش داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 در محضر قرآن کریم /
✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (آلعمران/۱۷۹)
🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایشهاى پىدرپى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مىگزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
🔸این آیه، آخرین آیه دربارهى جنگ اُحد است كه مىفرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكستها و پیروزىها، براى شناخته شدن نهان انسانهاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسانها بودند و مىخواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مىفرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مىگیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعلهى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مىشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مىكند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمىكند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»(دقت کنید)
▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب»
▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب»
▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مىكند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب»
▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیدهاش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهرهاى داده است. «لیطلعكم»
▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مىكند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
▫️خداوند علم غیب را به كسانى مىدهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیز الخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 نگاهی به زیارت عاشورا /
🔹بحث امروز را با محوریت لعن و ملعونین در قرآن پی میگیریم.
البته آیات قرآن در این باره بر کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، قابل تطبیق است و از مصادیق بارز آن شمرده میشوند.
این بحث قرآنی از این جهت اهمیت دارد که افراد جاهل و نیز افراد مغرض، زیارت عاشورا را ترویج خشونتطلبی میپندارند! و از همین منظر، برخی از آنان، مروّج اسلام رحمانی هستند!
🔸لعن و لعنت از صفات فعل خداست و به این معنا نیست که خداوند تنها با الفاظی خاص، لعن کرده باشد، بلکه دور شدن از رحمت الهی، لعن است و سلب توفیق میتواند مرحله رقیقی از لعنت باشد، یعنی اگر خداوند کسی را به حال خود رها کند و فیض خاص خود را از او سلب کند، او ملعون خداست.(تفسیر تسنیم، ج۵، ص۴۶۱)
◾️گروههای ذیل، طبق آیات قرآن کریم، ملعون بهشمار میروند:
۱- کتمانکنندگان حق (بقره/۱۵۹)
۲- ستمکاران و کافران (آلعمران/۸۶)
۳- کشندگان و قاتلان مؤمنان (نساء/۹۳)
۴- دروغگویان در شهادت حق و باطل و ... (نساء/۵۱)
۵- آزاردهندگان به پیامبر اکرم(ص)، منافقین و کفار (توبه/۶۸)
۶- ستمکاران (احزاب/۴۴)
۷- پیمانشکنان، مفسدان و ... (رعد/۲۵)
۸- منافقان، کافران، بیماردلان و آزار دهندگان خداوند و پیامبر(ص) (احزاب/۵۷ تا۶۴)
۹- فساد کنندگان در زمین و قطع رحم کنندگان (محمد/۲۲و۲۳)
🔸از مجموع آیات به دست می آید که لعنت شدگان، مربوط به زمانی خاص و یا گروهی خاص نیست، بلکه هر کسی که چنین ویژگیهایی را دارا شود، مستوجب لعن خواهد شد. با توجه به این آیات، لعنت خدا و لعن کنندگان مانند فرشتگان، انبیا و امامان و اولیای الاهی، همیشگی است و استمرار دارد و در مواردی به نوعی خلود عذاب آنان تأکید شده است (آل عمران/۸۸، احزاب/۵۷).
کسانی که مشمول لعن خدای سبحان شوند از نصرت و یاری دیگران بیبهره خواهند ماند و خوار و ذلیل خواهند شد. (نساء/۵۲)
🔸تطبیق شجره ملعونه بر بنی امیه از زبان پیامبر اکرم(ص)، گویای حقایق بسیاری است که در روایات متعدد مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.(اسراء/۶۰) البته کفار هم نسبت به هم لعنت میفرستند! (عنکبوت/۲۵).
همانطور که در نوبتهای قبل اشاره کردیم، لعنهای زیارت عاشورا شامل سه گروه میشود که شرح آن گذشت.
⬅️ خدایا! دشمنان آنان را از گذشتگان و آیندگان، و کسانی را که به دشمنی این قوم رضا دادهاند و هم کیشان و پیروان آنان را لعنت فرست.(فراز ۱۱ از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢 #سخن_نگاشت | سعادت بشر در گرو حاکمیت قرآن
🔷 اگر در جوامع بشری قرآن حاكم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوی هست.
🎙 امام خامنهای مدظلهالعالی؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۸.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺