🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره>
#احکام_اجاره
👈3. اجیر شدن مسلمان براى کافر
🏚 با توجه به مفاد #آیه « لَنیَجعَلَ اللّهُ لِلکـفِرینَ عَلَى المُؤمِنینَ سَبِیلا » ( نساء / ۴ ) میان فقیهان در این مسأله، #اختلاف است.
🏡برخى اجیر شدن #عبد مسلمان را مصداق تسلط کافر بر مسلمان دانسته و آن را منع کردهاند و در مورد #حرّ گفتهاند :
اگر اجیر مشترک باشد ، جایز است ؛ اما اگر اجیر خاص باشد ، مصداق #تسلط بوده ، ممنوع است ؛
🏚 البته برخی آن را از قاعده #تسلط خارج و جایز میدانند و برخی گفتهاند
در اجیر خاص #ممنوع است و حرمت آن برای حرّ و عبد تفاوتی ندارد .
👈4. اجاره حیوان
🏚برخى مفسران با استناد به آیه ۸ #نحل که مىگوید: « والخَیلَ والبِغالَ والحَمیرَ لِتَرکَبوها = و اسبان و #استران و خران را ( آفرید) تا بر آنها سوار شوید » گفتهاند:
🏡 اجاره کردن #حیوانات برای سوار شدن و حمل بار و استفاده در دیگر کارها #جایز است .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۳۱
وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ «هود آیه31»
(نوح گفت:) من به شما نمىگويم كه گنجينههاى الهى نزد من است و نه (مىگويم كه از پيش خود) غيب مىدانم و نمىگويم كه من فرشتهام و نمىگويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاهتر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ «هود آیه31»
(نوح گفت:) من به شما نمىگويم كه گنجينههاى الهى نزد من است و نه (مىگويم كه از پيش خود) غيب مىدانم و نمىگويم كه من فرشتهام و نمىگويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاهتر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود.
نکته ها
علم غيب، به طور مطلق و نسبت به هر چيز و در هر شرايطى مخصوص خداوند است، «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» «1» امّا به اذن و ارادهى الهى گاهى براى اولياى خدا دريچههايى از غيب گشوده مىشود، «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ» «2» لذا پيامبران الهى، از علم غيب برخوردارند. چنانكه در آيهى 26 سورهى جنّ مىفرمايد: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ»
نه فقط علم غيب، بلكه قدرت انجام كارهاى خارق العاده نيز مخصوص خداست، امّا خداوند به هر كس كه بخواهد و به هر مقدار كه مصلحت بداند عطا مىكند. با آنكه مرگ و حيات بدست اوست، «أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْيا» «3»، لكن حضرت عيسى عليه السلام نيز با اذن او مردگان را زنده مىكند، «أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ» «4» با آنكه خداوند جانها را مىگيرد،
«1». انعام، 59.
«2». هود، 49.
«3». نجم، 44.
«4». آلعمران، 49.
جلد 4 - صفحه 50
«اللَّهِ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ» «1» لكن فرشتگان نيز با اذن او جان مردم را مىگيرند، «يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ» «2» با آنكه تنها او خالق است، «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ» «3»، لكن حضرت عيسى نيز با اذن الهى خلق مىكرد. «وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي» «4»
پیام ها
1- انبيا ادّعاى توخالى ندارند، كارشان دعوت و هدفشان ارشاد است، آنهم در چارچوب بندگى خداوند. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ ...
2- شرط نبوّت، علم غيب و در دست داشتن گنجينههاى هستى نيست. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...
3- هدف انبيا ارشاد معنوى است، نه تقسيم خزائن مادّى. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...
4- هر نعمتى كه به ما مىرسد، سرچشمه و خزينهاى دارد. («خَزائِنُ» جمع است و اشاره به سرچشمهى همهى نعمتهاست)
5- نسبت به اولياى خداوند غلوّ نكنيم. وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا ... وَ لا ...
6- اشراف قوم نوح، ظاهربين بودند. تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ ...
7- در قضاوت نسبت به ديگران، به ظاهر آنها نگاه نكنيم. تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ ...
8- الطاف خداوند نصيب مؤمنان گمنام و ضعيف خواهد شد و كارى به خيال و وهم ما ندارد. «تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ»
9- ملاك لطف خداوند، لياقت باطنى ومعنوى انسان است. «اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فِي أَنْفُسِهِمْ»
10- طرد ونالايق پنداشتن محرومان به خاطر فقر، ظلم است. «إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ»
11- ادّعاهاى پوچ و توخالى و سوء استفاده از عناوين و مناصب دروغين، ظلم است. «إِنِّي إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ»
«1». زمر، 42.
«2». سجده، 11.
«3». رعد، 16.
«4». مائده، 110.
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 51
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#اللّــه "#خــداونــــد"
اسم مبارک «الله» چهار حرف است: ⇦• هرگاه همزه را انداختی میماند «لله» که اشاره است به
« وَاللهُ کُلُّ شَی » یعنی همه چیز از اوست.
و اگر لام را انداختی و الف را گذاردی «اله» میشود که اشاره دارد به « وَ هُوَ اِلهُ کُلُّ شَی » هر چیزی به او موجود است.
و اگر لام و الف را انداختی «له» میشود، « وَ لَهُ کُلُّ شَی »
بازگشت هر چیزی به سوی اوست.
و اگر لام از از کلمه «له» انداخته شود، «ه» باقی میماند
و «هو» لفظی است که دلالت دارد بر سرچشمه عزت حضرت احدیت
و لفظ «هو» مرکب است از دو حرف
«هاء» و «واو»
لفظ «هاء» اصل است نسبت به «واو»
چون «واو» از اشباع ضمه «هاء» پیدا شده،
پس در واقع «هو» یک حرف است و دلالت دارد بر وحدت حضرت احدیت 👈 هر کس روزی 100 مرتبه بگوید:⇩
«هُوَ اللهُ الَّذی لا اِلهَ اِلّا هو»
خـــ💖ـــدا او را از اهل یقین گرداند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر فرزندی دارید که به حرف شما گوش نمیده حرف شنوی نداره و باعث دردسر برای شما میشه...
آیه سوره حج رو بخونید
✅این آیه رو قبل از ورود به منزل بخونید.
✅یا اینکه شب موقع خوابیدن به نیت مطیع کردن فرزندتون و حرف شنویش ۳مرتبه بخونید.
❇️بفرست برای اون کسی که میدونی بهش نیاز داره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
هود:۵
راز مثل خونی است که اگر در بیرون از رگها جریان یابد منجر به مرگمیشود
روایت میگوید
ایمان مؤمن به کمال نمیرسد مگر اینکه ۱۰۳ خصلت در او باشد که یکی از آنها رازداری است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#سبک_زندگی
⭕️ گناه و محرومیّت از محبّت پروردگار
🔅#محرومان_از_محبت_خداوند (1)
قرآن کریم، گروه هایی از انسان ها را نام می برد که به سبب #گناه، از گردونه #محبت #پروردگار خارج شده اند که به بعضی از آنان اشاره می کنیم:
1️⃣ #ستمکاران یکی از #گناهان بزرگ «ظلم و ستم» است که مصادیق فراوانی دارد؛ مانند: #ظلم حاکم به رعیّت؛ ظلم #کارفرما به #کارگر؛ ظلم مافوق به زیر دست؛ ظلم به همسر؛ ظلم به فرزند؛ ظلم به همسایه و...
این ظلم، آثار و پیامدهای سوئی در #دنیا و #آخرت برای انسان دارد که در جای خودش باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از آثار ظلم و ستم، از دست دادن محبّت پروردگار است که در آیاتی از قرآن کریم به آن ها اشاره شده است:
الف) «وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظّالِمِینَ»؛ «خداوند، ستمگران را دوست نمی دارد». 📚سوره آل عمران، آیه 57.
ب) «إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الظّالِمِینَ»؛ «به درستی که او ستمگران را دوست نمی دارد». 📚سوره شوری، آیه 40.
بنابراین، ستمکار، به خاطر ظلم و ستمی که انجام می دهد، محبّت خدا را از دست می دهد.
📚آثار گناه در زندگی و راه جبران / علی اکبر صمدی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh