✅ تشیع و تسنن؛ تفاوت نگرش:
(دقیق سازی مطلبی که در پیام قبل ارائه شد)
🔷بزرگترين انشعاب امت اسلام بر سر جانشيني و خلافت پیامبر (ص) رخ داد.
🔸الف) تفاوت نگرش به خلافت:
1. خلافت، رهبری دینی و دنیوی است و خلیفه را خداوند معین و پیامبر معرفی میکند؛
2. خلافت، رهبری دنیوی، و تعیین خلیفه به دست مردم است؛
البته نگرش دوم، در عمل، رهبری دینی را نیز به خلیفه سپرد و نقش مردم را هم در تعیین خلیفه نادیده گرفت.
🔸ب) تفاوت نگرش دربارۀ رهنمودها و اوامر پیامبر:
1. لزوم تبعيت به طور مطلق (در همه موارد) با استناد به قرآن (وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوي...)؛
2. لزوم تبعیت در عبادات و امور شرعی و جواز تبعیت نکردن در دیگر امور.
نگرش نخست به شکل گیری تشیع و نگرش دوم به پیدایش تسنن منجر شد.
📚 محمدباقر صدر، نشأة التشيع و الشيعة، ص76)
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
📢 رهبر انقلاب: خدای متعال انشاءالله کمک خواهد کرد و ریشۀ صهیونیسم و عوامل خبیث غربی در این منطقه برکنده خواهد شد؛ به فضل الهی. ۱۴۰۳/۹/۲۱
👈 نکته ای مهم:
تحولات سوریه (شام) به اخبار آخر الزمانی و روایات مهدویت بسیار شبیه و نزدیک است؛ اما نکته مهم این است که در بیانات رهبر انقلاب به این اخبار و روایات هیچ اشاره ای نشد.
ایشان در تبیین شرایط موجود و ترسیم حرکت آینده، به شواهد و ادله میدانی استناد کردند، به فضل الهی امید دادند و یادآورِ این سنت الهی شدند:
«جنایت، هیچ کس را پیروز نمی کند».
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت، امری الهي است.
🔶 در سال دهم بعثت پس از وفات ابوطالب و خدیجه، فشار مشرکان بر رسول خدا(ص) و مسلمانان بسیار شدت یافت.
در این دوران، پیامبر(ص) به ميان قبايل عرب ميرفت و آنان را به اسلام فرا ميخواند. در ميان آن قبايل، بنيعامربنصَعْصَعه حاضر شدند اسلام را بپذيرند، مشروط به اينکه جانشيني رسول خدا به ايشان سپرده شود؛ اما رسول خدا(ص) با وجود نياز شديد به حمايت ايشان، اين شرط را رد کرد و فرمود:
«این امر (جانشيني و خلافت) به دست خداست؛ هر جا بخواهد قرار ميدهد»؛
الأمرُ إلي الله يَضَعُهُ حيثُ يَشاء.
📚السيرة النبوية، ج1، ص424-425؛ تاریخ الطبري، ج2، ص350.
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ «معصوم» و «استغفار از گناهان»؟
♦️بنا به تبیین علامه طباطبایی، گناهان چهار گونهاند:
1. گناه به معناي تخلف از قانون وضع شده (شرعی): حرام است؛
2. گناه به معناي تخلف از احکام اخلاقی: ممکن است حرام نباشد؛
3. گناه به معناي تخلف از آداب اجتماعي: ممکن است حرام نباشد؛
4. گناه به معناي تخلف از اقتضاي محبت در ضروريات زندگي (خوردن و آشاميدن و مانند اينها): در واقع حرام نيست؛ اما به سبب قطع شدن توجه به محبوب، گناه به شمار ميآيد.
در پيامبران و ائمه (ع) تعابير دالّ بر استغفار، ناظر به همين گونه چهارم است.
📚 الميزان، ج6، ص364ـ371.
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام کاظم(ع) و «استغفار»؟
🔶 عليبنابيالفتح اربلی (وفات: 693ق) گوید:
من دربارۀ استغفار امام کاظم (ع) در سجده، می اندیشیدم و با خود می گفتم این، چگونه با عصمت می سازد؟
این مسئله را از سیدبن طاووس پرسیدم؛ گفت: «...استغفار امام برای تعلیم به دیگران است (امام خود گناه نمی کند)».
اربلی می گوید: من با خود اندیشیدم که امام در سجدۀ شبانه استغفار کرده و کسی آنجا نبوده است که بیاموزد!
سپس می نویسد: ابن علقمی وزیر نیز از من این را سؤال کرد و من هم پاسخ را تکرار کردم و افزودم: «استغفار امام از روی خشوع بود»؛ اما هنوز مسئله برای من حل نشده بود تا اینکه پس از چند سال، خداوند -بر پایۀ کرامتی از امام کاظم (علیه السلام)-مرا به پاسخ رهنمون شد. با این بیان:
انبیاء و ائمه (علهیم السلام) همواره قلبهایشان متوجه خداوند است و پیوسته در «مراقبه» اند؛ چنانکه گویا خدا را می بینند و عبادت می کنند؛ پس هر گاه از این جایگاه رفیع به اموری همچون خوردن و نوشیدن و دیگر امور مباح زندگی اشتغال یابند، این را گناه می شمرند و از آن، استغفار می کنند...
اربلی می نویسد: پس از وفات سیدبن طاووس این نکته را دانستم و ای کاش، او زنده بود تا به او هدیه می کردم.
📚 كشف الغمة، ج3، ص46-48.
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸 مدح حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها):
دختر فكر بِكر من...
دختر فكر بِكر من، غنچهی لب چو واكند
از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند
طوطى طبع شوخ من، چون كه شكر شكن شود
كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند
بلبل نطق من ز يك نغمهی عاشقانهاى
گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند
خامهی مشك ساى من گر بنگارد اين رقم
صفحهی روزگار را مملكت ختا كند
مطرب اگر بدين نَمَط ساز طرب كند گهى
دائرهی وجود را جنّت دلگشا كند
منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او
منطقهی حروف را منطقه السما کند
شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد
شاهد معنى من ار جلوهی دلربا كند
نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق
خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند
وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟
فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟
ناطقهی مرا مگر روح قُدُس كند مدد
تا كه ثناى حضرت سيّدة النّسا كند
فيض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه
چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند
صورت شاهد ازل معنى حسن لم يَزل
وهم چگونه وصف آيينهی حق نما كند؟
مطلع نور ايزدى مبدأ فيض سرمدى
جلوهی او حكايت از خاتم انبيا كند
بسمله صحيفهی فضل و كمال معرفت
بلكه گهى تجلى از نقطهی تحت «با» كند
دائرهی شهود را نقطهی ملتقى بود
بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند
حامل سر مستسر حافظ غيب مستتر
دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند
عين معارف و حكم بحر مكارم و كرم
گاهِ سخا محيط را قطرهی بىبها كند
ليلهی قدر اوليا، نور نهار اصفيا
صبح جمال او طلوع از افق علا كند
بضعهی سيد بشر ام ائمهی غُرَر
كيست جز او كه همسرى با شَه «لافتى» كند؟
وحى و نبوتش نسب، جود و فتوّتش حَسَب
قصهاى از مروتش سورهی «هل اتى» كند
دامن كبرياى او دسترس خيال نى
پايهی قدر او بسى پايه به زير پا كند
لوح قدر به دست او كلك قضا به شست او
تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند
در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان
در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشا» كند
عصمت او حجاب او ، عفت او نقاب او
سر قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند
نفخهی قدس بوى او جذبهی انس خوى او
منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند
قبلهی خلق، روى او، كعبهی عشق كوى او
چشم اميد سوى او تا به كه اعتنا كند
بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى
چشمهی خور شود اگر چشم سوى سُها كند
"مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو
زان كه مس وجود را فضهی او طلا كند
👈 سروده مرحوم آية الله شیخ محمدحسین غروى اصفهانى تبریزی
متخلص به "مفتقر" و مشهور به"کمپانی": چون پدر ایشان به تجارت اشتغال داشت، در زمان قاجار پدرش و به تبع پدر، خود او به کمپانی مشهور شدند؛ البته گويا ايشان از اين شهرت راضي نبود.
🌺https://eitaa.com/Tashayo
🌸 ميلاد حضرت فاطمه زهرا(ع) و روز زن مبارک باد.
🌺 سفارشی از امام جواد(ع)...
♦️یکی از #شیعیان به امام #جواد(ع) عرض کرد: «تصميم گرفته بودم در سفر #حج براى شما و پدر بزرگـوارت طـواف كنم، برخی به من گفتند: طواف به نیابت از امامان نباید انجام داد». امام فرمود: «هر قدر میتوانى #طواف كن؛ این كار جايز است».
سه سال بعد مجددا خدمت آن حضرت رسيدم و دربارۀ طـوافهايى كه براى #پیامبر(ص) و #امامان (ع) انجام داده بودم، توضيحاتى دادم. سپس عرض كردم: «گاهى نیز از طرف مادرت حضرت #فاطمه(س) طـواف میکنم».
امام فرمود: «آن را زياد انجام بده؛ زيرا این کار برترين چيزى است كه بدان عمل میكنى».
...اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ.
📚کلینی، الکافی، ج4، ص314، ح2.
🌺https://eitaa.com/Tashayo
✅ «دوستي علي(عليه السلام)»، پس از مرگ؟
#فاطمه زهرا (ع) از # پيامبر(ص) روايت کرد:
«همانا سعادتمند کامل و حقيقي کسي است که #علي (ع) را در زندگياش و پس از مرگش دوست بدارد...».
...أن السعيد كل السعيد حق السعيد من أحب عليا في حياته و بعد موته...
📚صدوق، الامالي، ص248-249.
🟢 تحليلي کوتاه:
پيشتر تحليل شد که تأکيد بر «محبتورزيدن» به علي(ع):
اولاً- در تقابل با تلاش غاصبان خلافت براي حذف نام و راه علي(ع) بود؛
ثانياً- «محبتِ» علي (ع) زمينهساز آشناشدن با مکتب اهلبيت(ع) و پيروي از آن بود.
♦️نکتهاي درباره عبارت «بَعْدَ موتِه» در اين روايت:
اين عبارت را برخي به اين شکل معنا کردهاند که «انسان، حتي پس از مرگش علي(ع) را دوست بدارد». اين معنا را شايد بتوان چنين توجيه کرد که انسان بر اثر مرگ، همان گونه که ممکن است برخي عقايد خود را از دست بدهد، چهبسا برخي محبتهايش را نيز از دست خواهد داد، لذا بايد به فکر حفظ اين داشتههاي خود در سفر آخرت باشد؛
اما به نظر ميرسد که به لحاظ ادبي (رجوع ضمير به «اقرب»: نزديکتر)، معناي درستتر اين است که «انسان، علي(ع) را پس از مرگ و شهادت حضرت نيز دوست بدارد». در واقع، در اين سخن به اين نکته مهم تاريخي اشاره شده است که حُبّ علي(ع) پس از شهادت ايشان (در دوران امويان) بسيار دشوار خواهد شد.
✍️ حامد منتظري مقدم
🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ روایتهایي از مهربانيهاي علماء با همسرانشان
#همسرداری
https://eitaa.com/ark1322
🔰https://eitaa.com/Tashayo