راضی به رضای تو_35.mp3
9.54M
#راضی_به_رضای_تو ۳۵
موقعیت هایی رو که بقیه در ناراضی کردنِ تو ، یا مخالفت با تو، نقش دارند، جدی بگیر ...
🏆بزرگترین میدان ها، برای رسیدن به رضایتِ خدا همینجاست.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
🔥 تبرى
#افسانه_ى_بيعت_با_ابوبكر
⚠️ آیا #امیرالمومنین_علی سلام الله عليه با ابوبکر #بیعت_کرد⁉️
🍃🌸 از ديدگاه شيعه اميرمؤمنان على سلام الله عليه هيچگاه با #غاصبين_خلافت بيعت نكرد حتی یک ساعت،
چنانچه #شيخ_مفيد رضوان الله تعالى عليه در اينباره مينويسد:
👈 قد اجمعت الأمّة على أن أمير المومنين عليه السلام تأخّر عن #بيعة_أبي_بكر ...
والمحققّون من أهل الإمامة يقولون: لم يبايع ساعة قطّ .
👈 اجماع امت است كه امير المؤمنين عليه السلام در آن شش ماه با ابوبکر بيعت نكرده است ...
👈 محققين از شيعه بر اين عقيده هستند كه حضرت على عليه السلام حتى يك ساعت هم با خلفا بيعت نكرده است .
📚 الفصول المختارة ،جلد ١صفحه ٥٦
🔹#اسکن_روایت:
🌐 https://bit.ly/2OfwQQ1
🍁 از دیدگاه #علماى_مكتب_سقيفه نيز بر عدم بيعت اميرالمومنين عليه السلام با ابوبكر مطالب بيشمارى ذكر شده ازجمله :
👈 #ابو_نعيم_اصفهانی با #سند_صحيح اعتراف می کند که امیرالمومنین على عليه السلام از بيعت با #ابوبكر امتناع كرد. 👉
🍂 الزهري ، عن عروة، عن عائشة ، عن أبيها :
#أن_عليا_تخلف_عن_بيعة_أبي_بكر.
عايشه از پدرش نقل ميكند كه على عليه السلام از بيعت با ابابكر مخالفت كرد.
📚 تثبيت الإمامة وترتيب الخلافة الجزء١ ،صفحه٢٦١
🔸 #اسکن_روایت:
🌐 https://bit.ly/2YlIooG
❌ #سوال_از_علماى_مكتب_سقيفه
اگر #خلافت_ابوبکر مشروع بود چه لزومی داشت امیرالمومنین علی سلام الله عليه که #اعلم_صحابه بودند با او مخالفت کنندو بيعت نكنند⁉️
👈 آیا خوداین #مخالفت بهترین دلیل بر عدم مشروعیت و توطئه بودن خلافتِ اجبارى ابوبکر نیست⁉️
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
🔥 تبری
#یکی_از_آرزوهای_ابوبکر
⚠️ با خلیفه اول اهل سنت بیشتر آشنا شوید‼️
👈 با مراجعه به کتب تاریخی #علمای_مکتب_سقیفه، در می یابیم که برخی از علمای اهل سنت وقایع و حقایقی را نقل کرده اند که ما نیز در این مورد قضاوت نمی کنیم و خود اهل سنت را به #تفکر_و_تعقل دعوت می کنیم.
🔥 #ابن_ابی_شیبه در #کتاب_المصنف خود پیرامون #آرزوی_ابوبکر چنین می نویسد:
👈 عن الضحاک قال رأى #أبوبکر الصدیق❗️طیرا واقعا على شجرة فقال طوبى لک یا طیر
👈 والله لوددت أنی کنت مثلک تقع على الشجرة وتأکل من الثمر ثم تطیر ولیس علیک حساب ولا عذاب
👈والله لوددت #أنی_کنت_شجرة إلى جانب الطریق مر علی جمل فأخذنی فأدخلنی فاه فلاکنی ثم ازدردنی #ثم_أخرجنی_بعرا ولم أکن بشرا. 😳
🔥 ابو بکر از جایى مىگذشت، پرندهاى را دید که بر شاخه درختى نشسته است، گفت: خوشا به حالت، بر شاخه درخت مىنشینی، از میوه درخت مىخوری، پرواز مىکنى و هیچ حساب و کتابى نداری،
👈 اى کاش من هم مثل تو بودم، به خدا سوگند، دوست داشتم خدا مرا مانند درختى بر کناره راه مىآفرید تا شترى از کنار من مىگذشت و مرا در دهانش مىگرفت و مىجوید و مىبلعید سپس به صورت #پشگل از شکمش خارج مىکرد؛ ولى انسان نبودم ‼️
📚 المصنف، ج۷، ص۹۱
❌ توجیهی که غالب #علمای_مکتب_سقیفه در ذیل مطالبی چون این مطلب ارائه میدهند..ازقبیل افتادگی و فروتنی و خشوع خلفاء را دلیل اینگونه روایات تاریخی بیان میکنند..در حالیکه با #منطق_و_عقل سازگاری ندارد.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
5b9195610038b77c98802089_4031515874702087751.mp3
2.86M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 24-25
#سوره_مائده ،آیه ۲۴-۲۵
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
⏮سوره 5. مائده آيه 24
آيه 🔻
⤵️قَالُواْ يَمُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَآ أَبَداً مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَ رَبُّكَ فَقَتِلَا إِنَّا هَهُنَا قَعِدُون
ترجمه🔻
⤵️(بنى اسرائیل) گفتند: اى موسى! تا وقتى كه آنها (جباران ستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد.
🌾پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ایم.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
نکته ها،🔻تفسیرنور☀️
⤵مكّه وبیت المقدّس، هر دو سرزمین مقدّسند. امّا موسى علیه السلام كه به قوم خود فرمود: وارد آن شوید و با دشمن بجنگید، بهانه آورده و از فرمان او تخلّف كردند،
🍀ولى مسلمانان در سال ششم هجرى كه به قصد عمره در ركاب پیامبرصلى الله علیه وآله تا نزدیكى مكّه آمدند، اگر ممانعت آن حضرت نبود، به شهر حمله مى كردند.
🍀در این سفر، «صلح حدیبیه» واقع شد. آرى هر دو قوم به دروازه دو شهر مقدّس رسیدند، ولى یكى چنان گریزان از جنگ ویكى چنین سلحشور.
🍀سستى بنى اسرائیل در مبارزه با دشمن، چنان مشهور بود كه مسلمانان نیز پیش از شروع جنگ بدر (در سال دوّم هجرى) وهنگام ورود به مكّه (سال ششم) مى گفتند:
🍀ما همچون بنى اسرائیل نیستیم كه «انّا ههنا قاعدون» بگوییم، همواره در ركاب تو آمادهى جنگیم.
تلاش رهبران الهى در انجام وظایفى كه بر عهده دارند، تنها در صورت همراهى مردم به ثمر مىرسد.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-🍂 بنى اسرائیل، نمونه ى بى ادبى، بهانه جویى، ضعف و رفاهطلبى بودند. «یا موسى انّا لن ندخلها ابدا...»
🍃در كلمه «لن ندخلها»، جسارت آنان در مقابل فرمان خدا آشكار است.
➿در كلمه ى «أبداً»، اصرار بر جسارت دیده مىشود.
🍂در كلمه ى «اذهب»، توهین به حضرت موسى مشاهده مىشود. در كلمه ى «ربّك»، توهین به ذات پروردگار وجود دارد و نشانگر ضعف ایمان آنان است. «قاعدون»، رفاهطلبى آنان را مى رساند، نه عزّتجویى را.
2-🍃 مردم باید خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنكه تنها از خداوند و رهبران دینى توقّع اصلاح داشته باشند. «فقاتلا إنّا ههنا قاعدون»
3-🍂 آرزوى پیروزى بدون كوشش، خردمندانه نیست. «فقاتلا إنّا ههنا قاعدون»
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
⏪سوره 5. مائده آيه 25
آيه 🔻
⤵️قَالَ رَبِّ إِنِّى لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِى وَ أَخِى فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَسِقِينَ
ترجمه🔻
⤵️(موسى ) گفت: پروردگارا! همانا من جز خود و برادرم، اختیار كسى را ندارم، پس میان ما و قوم فاسق و تبهكار فاصله بینداز.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
🍃حضرت موسى علیه السلام، پس از یأس از حركت بنى اسرائیل، به درگاه خداوند شكایت كرد.
🍃درخواست فاصله افتادن، براى آن بود كه آتش قهر الهى یاران موسى را نیز فرا نگیرد و تنها دشمنان به كیفر برسند، یا اینكه درخواست مىكرد با مرگ كفّار، میان آنان و دشمنان فاصله افتد.
🍃در اینكه چرا حضرت موسى فقط از خود و برادرش یاد مىكند و از آن دو نفر پرهیزكار كه با موسى همصدا شدند و مردم را براى ورود به شهر دعوت كردند یادى نمىكند، مفسّران سخنانى دارند، از جمله:
* 🌱موسى به ثبات قدم آن دو نفر هم اطمینان نداشت.
*🌱 چون آن دو نفر از سوى مردم به سنگسار تهدید شده بودند، لذا موسى گفت: خدایا! من هیچ قدرتى ندارم، حتّى آن دو نفر در معرض خطرند.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-🌼 غالب دعاهاى قرآنى با استمداد از اسم ربّ است. «قال ربّ...»
2-🌴 در حالى همه ى مردم از ما بریدهاند، به نجات دهندهى اصلى متوسّل شویم. «فاذهب انت و ربّك... قال ربّ...»
3-🌼 شكایت پیامبران به خداوند و نفرین، وقتى است كه از ایمان واطاعت مردم مأیوس شوند. «ربّ انّى...»
4-🌴 سرپیچى از جهاد، فسق است. «فافرُق بیننا وبین القوم الفاسقین»
5 -🌼 یكى از بلاهاى اجتماعى دور شدن مردم از اولیاى خدا ومحروم شدن از فیض وجودشان است. «فافرُق بیننا وبین القوم الفاسقین»
6-🌴 یكى از بلاها و سختىهاى مؤمنان، زندگى با فاسقان و در میان آنان بودن است. «فافرُق بیننا وبین القوم الفاسقین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#راضی_به_رضای_تو ۳۶
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
راضی به رضای تو_36.mp3
10.26M
#راضی_به_رضای_تو ۳۶
زیرک ترین انسانها کسانی اند ،
که وقتی به خاطرات گذشته برمیگردند؛
✨موقعیت های ناخوشایندشان را یک سرمایه میشمارند... نه تهدید و خُسران.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
🔥 تبرى
#آیا_میشود_به_اصحاب_پیامبر_اقتدا_کرد⁉️
⚠️ صحابه و حدیث قیامت و حوض ‼️
🔥 #ابن_اثیر عالم متعصب #مکتب_سقیفه در مورد ارتداد #اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله چنین می نویسد:
(س) وَفِي #حَدِيثِ_الْقِيَامَةِ_و_الحَوْض «فَيُقَالُ إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ» أَيْ مُتَخلِّفين عَنْ بَعْضِ الْوَاجِبَاتِ، وَلَمْ يُردْ رِدَّة الكُفرِ ..
👈 در حدیث #قیامت_و_حوض، اين صحابه كه مرتد شدند و به دوران جاهليت برگشتند، يعنی از بعضی از واجبات #تخلف كردهاند.
📚 النهاية فی غريب الحديث والأثر ،ج۲ ،ص ۲۱۴
❌ سوال از #علمای_مکتب_سقیفه
آیا از کسانی که حتی به #انجام_واجبات اهتمام نداشتند باید دین خود را اخذ کنیم⁉️
و آیا #اصحاب_پیامبر هادی امت هستند⁉️
🔸 لینک کتاب:
🌐http://lib.efatwa.ir/40680/2/214
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
هدایت شده از درمحضرقرآن 📖 واهل بیت ع #فقط_به_عشق_علی
🔹🔶🔹🔶🔹🔶
🌸 تولی
#قطره_از_دریا
💠 ثواب گفتن یانوشتن و یاشنیدن یاخواندن یک فضیلت ازامیرالمومنین علی سلام الله علیه
🔸 #شیخ_صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است:
۱۰- حدثنا محمد بن إبراهیم بن إسحاق (رحمه الله)، قال: حدثنا عبد العزیز ابن یحیی البصری، قال: حدثنا محمد بن زکریا الجوهری، عن [ جعفر بن ] محمد بن عمارة، عن أبیه،
عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبیه محمد بن علی، عن آبائه الصادقین (علیهم السلام)، قال:
🌸🍃 قال رسول الله صلی الله علیه وآله : إن الله تبارک وتعالی جعل لاخی #علی_بن_أبی_طالب فضائل لا یحصی عددها غیره،
👈 فمن #ذکر_فضیلة_من_فضائله مقرا بها غفر الله له ما تقدم من ذنبه وما تأخر،
ولو وافی القیامة #بذنوب_الثقلین،
👈 ومن #کتب_فضیلة_من_فضائل علی بن أبی طالب علیه السلام لم تزل الملائکة تستغفر له ما بقی لتلک الکتابة رسم،
👈ومن #استمع_إلی_فضیلة من فضائله غفر الله له الذنوب التی اکتسبها بالاستماع،
👈ومن #نظر_إلی_کتابة فی فضائله غفر الله له الذنوب التی اکتسبها بالنظر.
🌸🍃ثم قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): #النظر_إلی_علی بن أبی طالب #عبادة، و #ذکره_عبادة،
#و_لا_یقبل_إیمان_عبد_إلا_بولایته_و_البراءة_من_أعدائه .
وصلی الله علی رسوله محمد وآله.
🍃🌼 #امام_صادق علیه السلام از قول حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند:
👈 خداوند تعالی قرار داده برای برادرم علی بن ابی طالب علیه السلام فضائلی را که از کثرت و زیادی شمرده نمی شود،
👈 پس هر کس یکی از فضائل او را بخواند با اقرار به آن، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد
👈و هر کس یک فضیلت از فضائل او را بنویسد تا وقتی که اثر آن نوشته باقی باشد ملائکه برای او استغفار می کنند
👈و هر که گوش فرا دهد به یکی از فضائل او خداوند گناهان او را که از راه گوش انجام داده می آمرزد
👈 و هر که تماشا کند (بخواند) به نوشته ای از فضائل او خداوند گناهانی را که او از راه چشم مرتکب شده می آمرزد.
🌼🍃 سپس فرمود نگاه به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است خداوند ایمان بنده ای را نمی پذیرد مگر با ولایت او و بیزاری از دشمنانش.
📚 أمالی شیخ صدوق، مجلس بیست و هشتم، حدیث ۱۰، صفحه ۱۰۸
📚 بحارالانوار ،جلد۳۸ صفحه ۱۹٦
🔸 #اسکن_روایت_امالى:
🌐 http://l1l.ir/qzs
🔸 #اسکن_روایت_بحار:
🌐 http://l1l.ir/1ert
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@darmahzareghoran
┗━━━🍂━━
❤️ بِسمِ الله الرَحمن الرَحیم ❤️
إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ، وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ، وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ، وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ، وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى، وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً، كَلَمْحِ الْبَصَرِ، أَوْ هُوَ أَقْرَبُ، يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ، يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ، اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ، وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ، يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
5b9195610038b77c98802089_2065792232602858386.mp3
2.67M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 26
#سوره_مائده ،آیه ۲۶
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
┅═══🍃 ✼🌺✼ 🍃═══┅
⏪سوره 5. مائده آيه 26
آيه 🔻
⤵️قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِى الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَسِقِينَ
ترجمه🔻
⤵️(خداوند به موسى) فرمود: به درستى كه آن (سرزمین مقدّس) تا چهل سال برآنان ممنوع شد، (پس به خاطر این سستى وتخلّف این مدّت طولانى را) در زمین سرگردان (و از مواهب مادّى ومعنوى آن سرزمین مقدّس، محروم) خواهند شد، پس بر این قوم تبهكار و فاسق، تأسّف مخور.
┅═══🍃 ✼🌺✼ 🍃═══┅
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵«یَتیهون» از ریشه ى «تیه» به معناى سرگردانى است. وبه صحراى سینا، محلّ سرگردانى آن قوم نیز گفته شده است، كه چهل سال، در آن منطقه به سر بردند و از بركات زمین محروم ماندند.
🌷داستان تخلّف بنى اسرائیل و قهر الهى و سرگردانى آنان در تیه، در فصل چهارم از سِفر اعداد، در تورات مطرح شده است.
🍀امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند ورود بنى اسرائیل به بیتالمقدّس را به جهت تخلّف آنان از فرمان حضرت موسى، بر آنان و فرزندانشان تحریم كرد و بالاخره فرزندان فرزندان آنها موفّق به ورود شدند.
🌷 (یعنى تا پدران و فرزندان آنان كه مورد تحریم قرار گرفته بودند زنده بودند، ورود به ارض مقدّس حاصل نگردید.)
🍀در روایات مى خوانیم: شبیه داستان بنى اسرائیل، براى مسلمانان هم پیش خواهد آمد.
🌷در عدد اربعین (چهل) «اربعین سنة» رمزى است، كه هم در قهر و هم در لطف الهى به كار مىرود.
🍀 حضرت موسى براى گرفتن تورات، چهل شب در كوه طور ماند و مدّت آوارگى قوم یهود چهل سال بود.
🌷گاهى اصلاح نسل جدید، با انقراض نسل قدیم است، «أربعین سنةیتیهون فى الارض» باید خودباختگان نظام فرعونى كه قدر موسى را نمىدانند از دنیا بروند و نسل جدیدى در فضاى آزاد و با مشكلات زندگى صحرایى رشد كنند تا قدر زندگى در شهر و در سایه رهبران آسمانى را بدانند.
🍀 در حدیث است كه آنان در سرزمین «تیه» از دنیا رفتند و فرزندانشان وارد سرزمین مقدّس شدند.
┅═══🍃 ✼🌺✼ 🍃═══┅
پيام ها⚡📬
1-🌾 كیفر فرار از جنگ، محرومیّت است. «فانّها محرّمة علیهم»
2-🌿 سرگردانى، نوعى عذاب براى فاسقان است.«یتیهون فى الارض»
3-🌾 قاعدین و فراریان از جبهه، باید از بعضى امكانات و مزایا محروم باشند. «فانّها محرّمة علیهم»
4-🌿 انبیا، دلسوز مردمند. «فلا تأس»
5 -🌾 براى فاسقان دلسوزى نكنید. «فلا تأس» (تنبیه مجرم، همچون داروى تلخ به نفع سلامت فرد و جامعه است.)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#راضی_به_رضای_تو ۳۷
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
راضی به رصای تو_37.mp3
7.19M
#راضی_به_رضای_تو ۳۷
🌟محبوب ترین انسان ها در نگاه خداوند ؛
کسانی اند، که خودشان از تنگناها و تضادها استقبال میکنند؛
اما برای دیگران همواره گشایش و امنیّت، میسازند.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
#نهج_البلاغه
✨وَ لاَ تُمَکِّنِ اَلْغُوَاهَ مِنْ سَمْعِکَ✨
💠به گمراهان فرومايه گوش مسپار.
📚 #نامه ۱۰
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
1398-04-31-doa-54-jalase-09--sahife-241.pdf
1.5M
📖 #جزوه جلسه "نهم"
📚 شرح دعاى "پنجاهوچهارم" صحيفه سجاديه
📎 مورخ 1398/04/31
✍️ توسط استاد #حاج_على_اکبرى
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
5b9195610038b77c98802089_9098864361934303200.mp3
3.18M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 27
#سوره_مائده ،آیه ۲۷
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
─┅─═ঊঈ🍁ঊঈ═─┅─
⏪سوره 5. مائده آيه 27
آيه 🔻
⤵️وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَمْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
ترجمه 🔻
⤵️(اى پیامبر!) داستان دو پسر آدم را به حقّ بر مردم بازخوان، آنگاه كه (هر یك از آن دو) قربانى پیش آوردند، پس از یكى (هابیل) پذیرفته شد و از دیگرى (قابیل) قبول نگشت.
🌾(قابیل) گفت: حتماً تو را خواهم كشت، (هابیل) گفت: خداوند، تنها از متّقین قبول مىكند.
─┅─═ঊঈ🍁ঊঈ═─┅─
نکته ها،🔻تفسیرنور☀️
⤵شاید مراد از تلاوت به حقّ آن باشد كه این ماجرا در تورات تحریف شده و با خرافات، آمیخته است و آنچه در قرآن آمده، حقّ است.
🌻در روایات آمده است كه هابیل، دامدار بود وبهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد. و قابیل، كشاورز بود وبدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید.
🔻 قرآن مى فرماید: هرگز به خیر نمىرسید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید انفاق كنید. «لن تنالوا البرّ حتّى تنفقوا ممّا تحبّون»
🌻امام صادق علیه السلام فرمود: انگیزه قتلِ قابیل، حسادت او نسبت به پذیرش قربانى هابیل بود.
─┅─═ঊঈ🍁ঊঈ═─┅─
پيام ها 🔻،تفسیرنور☀️
1-🌷 باید تاریخ گذشتگان را براى عبرت گرفتن خواند و بررسى كرد. «واتل»
2-🍀 در نقل تاریخ باید به مسائل مهم پرداخت. («نبأ» یعنى خبر مهم)
3-🌷 تاریخ را از افسانه جدا كنیم. «بالحقّ» (ماجراى قربانى هابیل وقابیل افسانه و داستان بى اساس نیست.)
4-🍀 اصل، تقرّب به خداوند است نه قربانى، قربانى هرچه كه مىخواهد، باشد. «اذ قرّبا قرباناً» («قرباناً» نكره آمده است)
5 -🌷 پسر پیامبر بودن نقشى در ردّ یا قبول اعمال ندارد، بنابراین از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد. «فتقبّل من احدهما ولم یُتقبّل من الاخر»
6-🍀 تاریخ قتل وخونریزى همزمان با تاریخ انسان است. «نبأ ابنى آدم... لاقتلنّك»
7-🌷 گاهى حسادت، تا برادركشى هم پیش مى رود. «لاقتلنّك»
8 -🍀 به تهدید كننده به قتل هم باید منطقى جواب داد. «انمّا یتقبّل اللّه»
9-🌷 در قبول یا عدم قبول اعمال، انگیزهها و خصلتها مؤثّرند. «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین»
10-🍀 ملاك پذیرش اعمال، تقواست، نه شخصیّت افراد و نه نوع كار. «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین»
11-🌷 تفاوت در قبول و عدم قبول، براساس تقواست، نه تبعیض. «من المتّقین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
#راضی_به_رضای_تو ۳۸
🍃 🌸 @Tasniim
╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯