رما و عوامل شیمیایی، مثل اسفند، سداب، کندر، صندل، چوب انار و کافور.
جرّاحی در ایران باستان
ایرانیان معتقد بودند اگر بیمار با گیاه درمان نشد، در صورت صلاحیت برای درمان زخم ها و قطع اعضاء، می توان از کارد استفاده کرد.
آب درمانی درایران باستان
در ایران پس از آتش، مقدّس ترین عنصر، آب بود و آلوده کردن آن با پلیدی ها از گناهان به شمار می رفت. طبق گفته هرودوت، تاریخ نویس مشهور یونانی، ایرانیان در رود، قضای حاجت نمی کنند، آب دهان نمی اندازند و دست نمی شویند. آب یکی از منابع شفابخش بود و برای بهبود بیماری، ترکیباتی به کار می بردند که یکی از ارکان آنها آب بود. همچنین برای باروری و شیردهی و افزایش چربی، استفاده می شد.
نوردرمانی در ایران باستان
ایرانیان نور خورشید را ضدّعفونی کننده می دانستند. حمل جسد در روشنایی روز صورت می گرفت. لباس های آغشته به استفراغ را در معرض آفتاب می گذاشتند و لباس بیماران مسری را از بین می بردند. در کتاب «اوستا» آمده است:
هنگامی که خورشید بر آید، زمین (اهوره آفرید) پاک شود، آب روان پاک شود. اگر خورشید برنیاید، دیوان آنچه را در هفت کشور است، نابود کنند.ایرانیان برای آب، انواع مختلفی را قائل بودند؛ از جمله رطوبت روی گیاهان، آب راکد، آب منی، شیر زنان و. . . .
گیاه درمانی در ایران باستان
گیاهانی چون آویشن، بادرنجبویه، ارزن، بنفشه، خردل، زعفران، زنبق، زیتون، اسفند و سیاه دانه را از جمله گیاهان شفابخش می دانستند.
یونان
یونانیان طبّ را از اسقلبیوس که فرزند آپولو است، می دانند. وی را طبیب بزرگی می دانستند که کم کم مقام خدایی یافت و مورد پرستش قرار گرفت. امر طبّ و درمان در معابد، صورت می گرفت و بیماران در معابد، تحت تلقین کاهنان قرار می گرفتند. کاهنان خواب های آنها را تعبیر و حتّی در درمان بیماران از آن استفاده می کردند؛ به عبارت دیگر درمان ها، جنبه روانی داشت. در یونان دو مکتب یا مدرسه بزرگ قرار داشت که در هر دوی این مکتب ها، عدّه ای از پزشکان به تدریس مشغول بودند: «مکتب کیندوس» و «مکتب کوس».
مکتب کیندوس در زمینه بیماری خاص و مکتب کوس در زمینه بیماری های عمومی فعّال بودند. بنیان گذار مکتب کوس، بقراط بود و از دستاوردهای او آن است که طبّ را از سحر و جادو جدا کرد و مسائل اخلاقی و اجتماعی و وظایف پزشک را در برابر بیماری و جامعه به بهترین نحو به رشته تحریر در آورد.
طبّ بقراطی
(460- 370 ق. م. ) مهم ترین ویژگی این طبّ، داشتن اعتقاد به اخلاط چهارگانه بود. بقراط معتقد بود که بدن انسان مرکب از چهار خلط خون، بلغم، صفرا و سودا است و سلامت انسان وقتی برقرار می شود که این اخلاط به نسبت صحیح به هم بیامیزند. افزایش یا کاهش هریک از این اخلاط، بیماری و درد را پدید می آورد. پزشکان بقراطی در زمینه بیماری هایی، نظیر ذات الجنب (التهاب پلور یا دیافراگم)، سل، صرع، جنون، بیماری های عصبی، بیماری های کبدی و بیماری های چشم، اطّلاعات نسبتاً وسیعی داشتند؛ امّا آگاهی آنها در مورد اعضا، دستگاه ها، رگ ها و اعصاب بسیار اندک بوده است. در زمینه درمان در آن دوران از انواع داروهای مسهل، قی آور، تقویت کننده و بخور استفاده می شده است. از روش های درمانی آن زمان، استفاده از هوای تازه، حجامت، حمّام، ماساژ، شیاف، تنقیه بوده است. بیماری های پوستی را با حمام ترکیبات گوگردی و ماساژ و با روغن کبد خوک دریایی، درمان می کردند. از اقدامات مهمّ بقراط ثبت شرح حال و ملاحظات بیماران بوده و از جمله نصایح بقراط، است که: می خوریم تا زنده باشیم؛ نه آنکه زنده ایم تا بخوریم.
ارسطو
(384- 323 ق. م. ) از دیگر فلاسفه و حکیمان یونان است. استاد تئوفرلست و اسکندر بوده است. او درباره پوسیدگی و عفونت دارای نظریاتی است. نبض را شناسایی کرده و محلّ آن را در شریان ها می دانسته است. او را پدر علم گیاه شناسی یونان می دانند؛ زیرا منابع طبیعی را طبقه بندی کرد. در حمله اسکندر به هند، ارسطو همراه اسکندر بود و منابع پزشکی و گیاهان هندی را بررسی و نتایج را درج می کرد. او از گیاهانی، نظیر دارچین، سدر، تاج الملوک و خیار چنبر یاد کرده است.
روم
طبّ روم، دنباله طبّ یونانی است. جالینوس در طبّ، پیرو ارسطو بود. او معتقد بود، طبّ جدا از دارو نیست. او خدماتی در زمینه درمان بیماران، مخصوصاٌ در زمینه در رفتگی ها و جا انداختن استخوان ها و التیام زخم ها، ارائه داده است. در زمینه تغذیه و اعتدال در خوردنی ها و آشامیدنی ها، توصیه های بسیار ارزنده ای دارد؛ مثلًا در مورد شیر حیوانات توصیه کرد که اگر کسی شیر سالم و خوب بخواهد، باید خوراک خوب به حیوانات بدهد. درباره ورزش و ماساژ هم نظریاتی داشته؛ از جمله اینکه ورزش را برای تندرستی، خصوصاٌ افراد چاق بسیار مفید دانسته است. به اخلاط چهارگانه معتقد بوده و از انواع مسهل ها، داروهای قی آور، ملین ها، مدرها، مرهم ها، ضدّ دردها، پادزهرها و شمار زیادی از دارو
مجله موعود شهریور ماه سال 1396 شماره 187
تاریخچه طبّ
نویسنده : رضا ابراهیمی صفحه : 47
یکی از سؤالاتی که برای انسان همیشه مطرح بوده، این است که خاستگاه اصلی طبّ در کدام سرزمین بوده و چگونه مکاتب درمانی در جهان شکل گرفته اند و سؤالاتی از این دست که: آیا علم پزشکی، مبدأ الهی دارد و متّکی به وحی است؟ یا سرآغاز آن، تجربه انسان هاست؟آیا خداوند رحمان و رحیم، راهی برای تأمین بهداشت و سلامت انسان ها معرفی نکرده؟ آیا مردم را به حال خود واگذاشته و هیچ راهنمایی برای این منظور در نظر نگرفته است؟
پاسخ به این سؤالات را می توان با نگاهی ساده، امّا تحقیقی به طبیعت دریافت.طبیعت، کتاب عظیم و پر برگی است که توسط خدای تبارک و تعالی نوشته شده و در آن، تمام آداب زیست جانداران، از ماهی های عمق دریا و مورچگان زیر خاک گرفته تا پرندگان اوج آسمان ها، طرّاحی شده است. این موجودات، میلیون ها سال با این قواعد زندگی کرده و هیچگاه دچار اشتباه نشده اند. آنها داروی بیماری های خود را از طریق مطالعات متعارف که از روش های آزمون و خطا تبعیت می کنند، انتخاب نکرده و اگر هم دچار خطا شده اند، همان جایی است که انسان در آن، دخالت و آنها را مجبور کرده تا از سیر طبیعی زندگی خارج شوند. برای درک بهتر این موضوع به مثال های زیر توجّه فرمایید:
- مرغ هرگاه بترسد، برای تأمین کلسیم بدن خود، پوست تخم خود را می خورد؛
- پرنده مامیرا هرگاه ببیند منقار جوجه هایش زرد شده، برای درمان زردی آنها از سنگی ویژه که در صحرا وجود دارد، استفاده می کند و ماهی کوچک به آنها می خوراند؛
- پلنگ حیوانی است سخت زا؛ لذا بعد از هر زایمان سعی می کند از باردار شدن مجدّد جلوگیری کند. به این منظور از گیاهی به نام گل پلنگ (نروک) استفاده می کند و هرگاه علاقه مند شد تا دوباره باردار شود، رازیانه می خورد؛
- مار برای جلوگیری از کاهش سمّ خود از گیاه پونه فرار می کند. از اینجاست که متوجّه می شویم پونه، سم زدایی قوی است؛
- اسب اگر زالو خورده باشد، برای دفع آن به شوره زار می رود و نمک آنجا را می لیسد و با این کار زالوها را استفراغ می کند؛
از این دست اطّلاعات و آگاهی ها به تعداد حیوانات روی زمین می توان بیان کرد. اینجاست که باید گفت، خدای متعال که برای درمان درد و آلام حیوانات برنامه هدایتی دارد، برای انسان ها که اشرف مخلوقات است، حتماً برنامه عالمانه ای خواهد داشت. برای این منظور، در این مجال، به بررسی ریشه و خواستگاه علم طبّ خواهیم پرداخت و آن را مورد بررسی اجمالی قرار خواهیم داد و ان شاءالله در نوبت های دیگر به طرح مباحث تخصّصی طبّ پرداخته خواهد شد.
مبدأ علم طبّ
برخی از دانشمندان بر این باورند که علم طبّ، مبدئی الهی دارد و متّکی به وحی است. اندیشمند و محقّق بزرگوار، شیخ مفید (ره)، در این باره چنین می گوید:
طبّ، دانشی است درست که آگاهی از آن، امری ثابت است و راه دسترسی بدان نیز وحی است. آگاهان به این دانش، آن را تنها از پیامبران بهره گرفته اند؛ زیرا نه برای آگاهی یافتن از حقیقت بیماری، جز به کمک سمع (ادلّه نقلی) راهی هست و نه برای آگاه شدن به درمان، راهی جز توفیق. بدین سان ثابت می شود که یگانه راه این آگاهی، شنیدن از همان خدایی است که به همه نهفته ها آگاه است.
به نظر می رسد نیاز انسان های نخستین ایجاب می کرد که «وحی»، برخی از دانش های تجربی ضروری برای زندگی را در اختیار آنان قرار دهد. مؤید این نظریه، مطلبی است که سید بن طاووس (ره) نقل کرده است: إنَ الله- تَبارَک وتَعالی- أهبَطَ آدَمَ مِنَ الجَنَةِ، وعَرَفَهُ عِلمَ کلِ شَی ءٍ، فَکانَ مِما عَرَفَهُ النُجومُ وَالطِبُ؛
خداوند آدم را از بهشت فرو آورد و او را از آگاهی به همه چیز برخوردار ساخت. نجوم و طبّ، از جمله چیزهایی بود که خداوند وی را از آنها آگاه کرد. بنابراین، می توان گفت که سرآغاز علم طبّ، آموزه های وحی بوده؛ امّا تجربه دانشمندان نیز بدان افزوده شده و تدریجاً این دانش، گسترده تر شده و می شود.
بنا به نقل های تاریخی، ادریس پیامبر (ع) 830 سال پس از هبوط آدم، نخستین کسی است که حکمت و ستاره شناسی و طبّ را از خداوند آموخت و پروردگار جهانیان راز بسیاری از علوم را برای او فاش کرد و بنا به نقل روایات: ادریس را ادریس نامیدند؛ چون بسیار اهل مطالعه و تحصیل بود.
ابن عبّاس در حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نقل می کند که فرمودند: «حضرت داوود (ع) با گیاهان تکلّم می کرد و از آنها می پرسید: نام تو چیست؟ در چه آب و هوایی روییده می شوی؟ خاصیت برگ تو چیست؟ شاخه های تو چه دردی را دوا می کند؟ دانه های تو چقدر ماندگار است و برای درمان کدام بیماری مفید است؟ شیره ات، شفای چه دردی است؟ گیاه پاسخ می داد و حضرت داوود (ع) این اطّلاعات را به گوش مردم می رساند. »
در گذر تاریخ، هر تمدّن، ملّت و هر قومی، چون «بابل»، «چین»، «هند»، «مصر»، «آشور»، «پارس» و «یونان» هر کدام از
های نباتی و حیوانی یاد کرده است.
اشکانیان
از دانشمندان معروف علم طبّ در دوره اشکانیان، مهرداد ششم است که خود را به زهرهای متعدّد عادت داده بود؛ به گونه ای که هیچ زهری بر او کارگر نمی شد. می گویند در علم طبّ، تألیفی داشته است، در گیاه شناسی مردی آزموده و مطّلع بوده و به قول دکتر محمود نجم آبادی، درکتاب «تاریخ طبّ ایران»، می توان او را اوّلین ایمن شناس دانست. اشکانیان همه نوع گوشت را می خوردند، شراب خرما می نوشیدند، انواع بازی ها و ورزش ها بین آنها معمول بود. در این زمان بود که ایران بر روم پیروز شد و در «عربستان»، اسلام ظهور کرد.
طبّ، پس از پیدایش تاریخ
بعد از اشکانیان، سلسله ساسانیان به روی کار آمد و عصر ساسانیان را نیز می توان، مانند عصر هخامنشیان دوره برجسته ای در طبّ ایران دانست. در دوره ساسانیان، سلامتی را بر دو حالت می دانستند: سلامت جسم و سلامت روح. بنا بر این دو گروه پزشک داشتند: پزشک جسمانی و پزشک روحانی.
از نظر آنها، میان بیماری های جسمانی و اخلاق ناپسند، نوعی ارتباط وجود داشت؛ چنان که نادانی، حیله، خشم، غرور، شهوت و امثال آن را عامل بیماری می دانستند؛ همچنان که تعفّن، گرسنگی، پیری، نیز از عوامل بیماری ها شناخته می شدند. از کتاب «دینکرو» که از متون به جا مانده از عصر ساسانی است، چهار نوع درمان برای بیماری ها ذکر شده است که عبارتند از: کلام مقدّس، آتش، گیاه درمانی و داغ کردن. در این دوره، ساسانیان تحقیقات بیشتری در زمینه گیاهان داشتند؛ چنان که برزویه طبیب برای شناخت خواص و جمع آوری گیاهان به هند، سفر کرد و به اطّلاعات ارزشمندی دست یافت.
جندی شاپور و دانشگاه آن
«جندی شاپور» یکی از هفت شهر اصلی «خوزستان» بوده که نقش بسیار مهمّی از تاریخ طبّ باستانی ایران داشته است. برخی معتقدند تأسیس اوّلیه این شهر توسط آریایی ها بوده و شاپور دوم، فرزند اردشیر ساسانی آن را تجدید بنا کرده و پایتخت وی شد و برخی دیگر معتقدند که خود شاپور آن را برای استقرار اسیران یونانی بنا نهاد و در همان شهر، دانشگاه «جندی شاپور» را تأسیس نمود. بعدها در زمان شاه دیگر ساسانی، انوشیروان این دانشگاه به شدّت پیشرفت کرد و انوشیروان با سیاست و درایت توانست آرامش را در سراسر کشور برقرار سازد. در سایه این آرامش، عدّه ای از علما و دانشمندان امپراطوری «روم شرقی» به ایران آمدند و بسیاری از علما و حکما و اطبّا از سراسر جهان نیز جذب این دانشگاه شدند. طبّ جندی شاپور برگرفته از طبّ ایران، هند و یونان بود. روش های جدید درمان بیماری ها همگام با فنّ داروشناسی توسعه یافت؛ در واقع به این معنا که پزشکان جندی شاپور روش های علمی ملل دیگر را اخذ و با معلومات و نظریات خود تکمیل کرده و روشی را برگزیدند که روشی ایرانی بود. به نظر آنها، غذا باید به اندازه کافی رطوبت و حرارت داشته باشد تا رطوبت آثار زیان بخش خشکی و حرارت زیادی را دفع کند و هوایی که در غذا است، جذب بدن شود و قسمت خالی غذا با عنصر خاک که در مزاج است، بیامیزد؛ از جمله غذاهای ساسانیان، خورشت شامی، خورشت خراسانی، خورشت رومی و خورشت دهقانی بود.
خورشت شامی: گوشت سرد+ برگ معطّر+ مرغ بریان+ قرقاول.
خورشت خراسانی: گوشت کباب یا گوشت پخته در دیگ+ کره+ کمی گیاه.
خورشت رومی: شیر+ شکر+ عسل+ برنج+ کره.
خورشت دهقانی: گوشت گوسفند نمک زده و خوابانده در رب انار.
ظهور اسلام و جایگاه طبّ
اسلام شکل وحیانی طبّ را کامل نمود و مانند غربالی آنچه اصیل و الهی بود، تمیز داد و روح اصالت، استشفا و مصونیت را به کالبد فیزیکی و بی جان آن دمید. پیامبراکرم (ص) در زمینه های مختلف سلامتی، تغذیه، خوراکی ها و نوشیدنی ها، تعالیم و کلام بسیار ارزشمندی را بیان فرمودند که در واقع، قرار دادن طبّ در جایگاه اصیل خود و زدودن خرافات و اعتدال بخشیدن به نحوه تفکر و بینش در مورد درمان، طلب درمان و چگونگی آن می باشد و امامان معصوم (ع) در دوران 250 ساله امامت آشکارشان، میراث گران بهای حدیث، شاهراه و مسیر اصلی طبّ را که پیامبراکرم (ص) مشخّص و مبین نموده بود، آشکار و نورانی، فرا روی مسلمانان گشودند و با تذکرات لازم و یادآوری نکات عمیق و دقیق، عوامل انحراف آن را از میان برداشتند. آنان با یقین به الگوهای واقعی درمان و شناخت بیماری، مسلمانان را در سال های فتره نیز تنها و سرگردان رها نکردند. کتب گران بهای حدیثی از ائمّه معصومان (ع) از زبان مبارک ایشان توسط محدّثان اسلامی به جای مانده که از آنها می توان به کتب ارزشمند «طبّ الرضا (ع)»، «طبّ الصادق (ع)» و «طبّ امام علی (ع)» اشاره کرد.
در این میان، علما و حکمای ایران به آمیزه ای دست یافتند که به تعبیری، آلیاژی بود مرکب از فلزّات هند، چین، یونان، مصر و «بین النّهرین» که در کوره اسلام و اهل بیت (ع) گداخته شد و گزیده ای با مشخّصات، ویژگی ها، مبانی، اصول متقن و پا برجای علم طبّ در اختیار انسان ها قرار داد و امّا سخن
پایانی در این نوبت، این است که:
طبابت، کار خداوند است. «قرآن کریم»، از ابراهیمِ خلیل (ع) نقل می کند که فرمود:«وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفِینِ؛ و چون بیمار شوم، او (خداوند) شفایم می دهد. » این سخن بدین معناست که طبابت، کار خداوند متعال است و طبیب واقعی اوست. خداوند است که خواصّ درمانی را در داروها نهاد و در نظام آفرینش برای هر دردی دارویی آفرید و به انسان، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگی درمان آنها را عنایت کرد و بدین سان، او را مظهر نام های «طبیب» و «شافی» خود قرار داد؛ چنان که پیامبران الهی نیز برای درمان بیماری های جان، مَظهر این نام های مقدّس هستند.
منابع:
(1). طبّ سنّتی و اسلامی، وبلاگ.
(2). کتاب «طبّ اسلامی، گنجینه تندرستی»، دکتر سید رضا منتظر، مقدّمه حسین خیراندیش.
(3). مقاله مربوط به روز جهانی بهداشت، فارس.
(4). تاریخچه طبّ در اسلام و ایران، وبلاگ.
(5). دو فصل نامه تخصّصی قرآن و علم، بهار و تابستان 90.
🔴 تعریق
♻️ تعریق درمانی مستقل است که در درمان بسیاری از بیماریها از قبیل تبهای خونی، مسمومیتها، استسقاء، بیماریهای مفاصل و امراض سوداوی پوستی و ... مفید است. تعریق راهی طبیعی برای پاکسازی کلی است، به همین دلیل گفته میشود که حدود یک سوم بیماریها به واسطهی تعریق درمان میشوند. که البته بسیاری از طبیبان از فواید آن غافلند.
🔷️ تعریق به دو روش انجام میپذیرد:
🔹️ با تدابیر خارجی تا منافذ برای دفع عرق باز شوند. از قبیل نشستن در سونا یا حمام گرم و استفاده از کرسی
🔹️ استفاده از داروهای نوشیدنی معرق که نوع مناسب آن برای هر فرد پس از شرح حال گیری توسط طبیب حاذق، تجویز میشود.
🔷️ افراط در تعریق، چه عامدانه یا غیر آن سبب تحلیل رطوبت تن و افزایش حرارت بدن میشود. به همین علت در درمان بیماریها با منشاء غلبهی بلغم مفید است.
❗ باید دقت شود که پس از تعریق در معرض هوای سرد قرار گرفتن خود زمینه ساز مشکلاتی از قبیل درد سیاتیک است.
#تعریق
#بلغم
#سونا
#حمام_گرم
#کرونا
#معرق
#بوی_عرق
#حکیم_حسین_خیراندیش
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
هدایت شده از واکسم قاتل خاموش
AUD-20220524-WA0006.m4a
10.81M
🚨مهم و فوری 🚨
❌صحبت های بسیار مهم استاد نامدار مقدم در مورد پیمان پاندمی
👈استعمار جدید به وسیله پزشکی انجام میشود
@Aantivacsan
هدایت شده از واکسم قاتل خاموش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح پروژه کمتریل
#دکتر_امیر_اشرفی
پ ن پ : فراماسونها و گلوبالیست ها می خواهند از هر طریقی باشه مردم🐐🐑🐏🐄🐴🐃را مسموم کنند و نابود کنند چه از طریق آب باشه و چه از طریق غذا و هوا و اینترنت G5 و دارو و واکسم و... بالاخره هر طور باشه میخوان مردم را از بین ببرند
@Aantivacsan
🔴 قهوه و خواص آن
♻️ حکما مزاج #قهوه تازه را گرم و خشک و طبع قهوه کهنه و بو داده را رو به سردی و خشکی میدانند. هر چه بیشتر بماند و کهنهتر شود از حرارت آن کاسته میشود.
🔹قهوه، #مفتح(بازکننده گرفتگیها) #مرقق (رقیقکننده خون)، #مفرح (نشاط آور)، #مسکن (تسکین درد)، #ملین، #مدر (ادرار آور)، #مجفف (خشککننده رطوبت بدن) و #لاغر_کننده است.
🔹قهوه برای رفع انواع #سردرد، انواع #تب، #یرقان، #افسردگی، #بواسیر، #پرخوابی و #مسمومیت ناشی از مصرف الکل مفید است. اگر در معده خلط بلغم باشد، مصرف قهوه یک ساعت بعد غذا به هضم غذا کمک میکند.
🔹برای #تقویت_قلب باید هنگام تهیه قهوه به آن چند پر #زعفران اضافه شود تا به بهترین وجه از ضرر آن بکاهد. همچنین اگر قهوه با #زنجبیل، #نبات، #گلاب یا زعفران آماده شود، جلوی عوارض سوء آن گرفته خواهد شد.
🔹مصرف بیش از حد آن موجب سردرد، بیخوابی، لاغری و زردی چهره، کاهش منی، تپش قلب، نفخ، کولیت، مالیخولیا وسواس، کابوس، خشکی اعضای تنفسی و ضعف عمومی میشود.
🔹منع مصرف قهوه:
#زنان_باردار و #شیرده، کسانیکه #سکته قلبی یا مغزی کردهاند، کسانیکه #فشار_خون دارند، کسانیکه دچار #دردهای_مفاصل و پوکی استخوان، #نقرس، #عفونت و #جوش صورت هستند، از قهوه استفاده نکنند. اگر افراد #سرد_مزاج قهوه را با #شیر مصرف کنند موجب #پیسی(برص) میشود.
🔹 بهتر است یک ساعت بعد از غذا صرف شود.
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
🔴 #حمام_درمانی
♻️ منظور از حمام، شستن بدن در اتاقی بسته است که در آنجا آب گرم یا بخار آب گرم وجود دارد، به حدی که بدن شروع به #تعریق کند تا فضولات بدن از راه عرق خارج شود. استفاده از #نورهی_سنتی و #کیسه_کشی برای دفع فضولات ضروری است. حمامهای امروزی که فقط #دوش_گرفتن مطرح است و فرد عرق نمیکند، حکم حمام طبی را ندارد.
🔷️ حمام نباید زیاد #گرم باشد زیرا سبب تحلیل بدن و #سستی_اعضاء میشود. #حمام_سرد مانع خروج عرق و #فضولات از بدن میشود. البته حمام با آب سرد #مفرح_قلب و #مقوی_تن در افراد #گرم_مزاج و در فصل گرم است. حرارت حمام باید قابل حس و به میزانی باشد که فرد عرق کند. البته ️افرادی که غلبه #صفرا دارند نباید حمام گرم بروند و باید با آب ولرم دوش بگیرند.
🔷️ زمان مناسب حمام
🔹️ حمام #صبح اول وقت و به حالت #ناشتا باعث #لاغری، #خشکی و #تحلیل رطوبت بدن میشود. البته چنین حمامی برای کسانیکه #فعالیت زیادی ندارند مناسب است.
🔹️ حمام در حالت #سیری باعث #چاقی و غلبهی #رطوبت زائد در بدن میشود.
🔹️ نشستن زیاد در حمام باعث سستی تن میشود و به عصب ضرر میرساند و اشتها و قوه باه (#قوای_جنسی) را کم میکند. این مسائل ممکن است در اثر زیاد حمام رفتن نیز به وجود آید.
🔹️ زمان خروج از حمام وقتی است که بدن، هم دما با هوای بیرون شده باشد. هنگام بیرون آمدن از حمام باید بدن خود را کاملاً با پارچه ای ضخیم پوشاند.
🔷️ تمام مطالب ذکر شده در مورد حمام های طبی و #سنتی بود و در حال حاضر #سونا و #جکوزی میتواند حکم حمام طبی را داشته باشد.
#حکیم_حسین_خیراندیش
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
هدایت شده از واکسم قاتل خاموش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیاحاضریکہحقیقترابشنوی؟🤐
سال2025پایانپروژهجدید
👈 شهر هوشمند، کنترل بشر با هوش مصنوعی
👈 فروپاشی اقتصادی و سلب مالکیت خصوصی
👈 پول مجازی
👈 مواد غذایی تراریخته
👈 و جایگزینی گوشت مصنوعی بجای گوشت طبیعی
👈 انسان تراریخته و پَست کردن نژاد انسانها با دستکاری ژنتیکی بجز نژاد خودشان،
👈 سیستم اعتبار اجتماعی
👈 برده داری مدرن
👈 تقویت ژن اطاعت
👈 کنترل افکار و عواطف و جسم
👈 اینترنت جی5 و نظم نوین جهانی
🔴 نقشهی راه کرونا
ششونیم میلیارد نفر را که با ماسک و تست و واکسن کرونا قتل عام میکنند. مغز بازماندگان هم تحت کنترل شیاطین است و حافظه قبلی شان پاک میشود تا کسی فکر انتقام و شورش نیفتد! در جهانِ پساکرونا، دیگر کسی به یاد نخواهد آورد که دنیای قبل از کرونا چه شکلی بوده است!
@Aantivacsan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درمان سرگیجه
✍حکیم حسین خیراندیش
عضویت در کانال 👇
📡 @TebSoontai
🌷🌱خواص سنبل الطیب🌱🌷
✍سنبل الطیب یا همان علف گربه گیاهی است با طبع گرم و خشک.این گیاه،بوی مطبوعی دارد. گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده،به طرف آن میرود،در اطراف آن به جست و خیز میپردازد و از بوی آن مست میشود.
🔰بر خلاف معطر و خوشبو بودن، این گیاه طعم تلخی دارد.
💠گلهای سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و به صورت خوشهای است. این گیاه بعد از خشک شدن به رنگ قهوهای در میآید.
❇️خواص گیاه دارویی سنبل الطیب
🔷اثر ضد تشنج دارد.
🔶در رفع ناراحتیهای عصبی و هیستری مفید است.
🔷ضد اسپاسم و آرام بخش است.
🔶تببر است.
🔷بیخوابی را درمان میکند.
🔶ضد کرم معده و روده است.
🔷ضد هیجان است.
🔶میگرن را برطرف میکند.
🔷برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی مفید است.
🔶در درمان بیماری مالیخولیا اثر مفید دارد.
🔷در برطرف کردن درد سیاتیک موثر است.
🔶سکسکه مداوم را از بین میبرد.
🔷درد سینه را برطرف میکند.
🔶استفراغ را برطرف میکند.
🔷در معالجه مرض قند موثر است.
🔶گرد سنبل الطیب را روی زخمها بپاشید، التیام یابند.
🔷صرف ۱۰- ۱۵ میلیگرم ریشه سنبل الطیب در روز برای ۸ هفته میتواند علائم یائسگی، به ویژه گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.
@TebSoontai
🔴 انفیه و عطسه آورها
♻️ رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: پنج چیز از سنتهای ماست؛ حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن. سه چیز از داروهای پیامبران است: حجامت، نوره و سُعوط (انفیه)
🔷️️ رسول خدا (صلاللهعلیهوآلهوسلم): هنگام عطسه دستهایتان را مقابل بینی قرار داده و با صدای آرام عطسه کنید.
🔷️ وادار کردن بیمار به عطسه و ریزش آب بینی از درمان های عام برای بیماری های سر مثل صرع، سکته، فلج، لقوه، بی خوابی، زکام و نزله ها، درد سر و امراض چشم و گوش است و برای درمان سکسکهی زیاد نیز مفید است. انفیه مغز را از رطوبتهای زائد پاک میکند به همین علت در درمان فراموشیهای حاصل از غلبهی بلغم بسیار مفید است.
🔷️ کم بودن عطسه همراه با سنگینی سر و احساس نیاز به عطسه با وجود خشکی بینی، ناشی از بسته شدن راه پایین آمدن آب بینی است. درمانش به کار بردن عطسه آورهاست.
🔷️ انفیه با تخلیه رطوبت های تجمع یافته در سینوس ها به بازگشت و تقویت حس بویایی کمک می کند.
❗ مصرف بیش از حد انفیه مخصوصا در افراد گرممزاج و یا دارای سوء مزاج خشک مغز، باعث دفع بلغم طبیعی مورد نیاز بافت مغز میشود. مغز برای پردازش، ثبت و ذخیرهی اطلاعات دریافتی، نیازمند بلغم طبیعی است. به همین دلیل خشکی مغز سبب ضعف اعصاب، بیحوصلگی، عصبانیت های آنی، عدم تمرکز و توانایی پردازش اطلاعات، ضعف حافظه، استرس و فکر و خیالهای آزاردهنده و انواع بیماریهای سوداوی مغز میشود.
#انفیه
#عطسه
#سینوزیت
#تقویت_حافظه
#سنت_پیامبران
#حکیم_حسین_خیراندیش
#آبریزش_بینی
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
🔴 نحوه اثر غذا و دارو بر بدن
♻️هر خوراکی که به بدن وارد میشود از سه طریق بر بدن اثر میگذارد:
۱_ وقتی شما غذایی را میل میکنید این امکان را دارد که پس از هضم و جذب جزئی از بدن شود. مثلاً تبدیل به گوشت چربی و استخوان و... میگردد. به هر ماده ای که این ویژگی را داشته باشد «غذا» میگویند.(تاثیر با #ماده)
۲_ وقتی شما از ادویهای مثل فلفل یا زنجبیل استفاده میکنید، حرارت بدن شما را بالا میبرد و اگر کافور بخورید حرارت بدن کم میشود این مواد با کیفیت سردی و گرمی خود اثر میکند به این مواد «دارو» میگویند.(تاثیر با #کیفیت)
۳_ گاهی تاثیر دارو مربوط به ماده و کیفیت نیست بلکه خاصیتی است که در مادهای وجود دارد مانند تاثیر پادزهر و سم در بدن که آن را به «صورت نوعیه» یا #ذوالخاصیه می گویند.
🔹تا وقتی که میتوان با #غذا درمان کرد، مجاز به مصرف #دارو نیستیم.
🔹در درمان، دانش و تقوا لازم است. نباید بدون شناخت بیماری، دارو تجویز کرد.
🔹درمان با داروهایی که، خوردن آنها #حرام است صورت نگیرد که در حرام #شفا نیست.
🔹 در تجویز دارو به زنان باردار و شیرده، کودکان و افراد سالخورده بیشتر باید احتیاط کرد.
🔹#مقدار_مصرف_دارو، بسته به سن، جنس، فصل حاکم زمان بیماری، شدت و ضعف بیماری (در ابتدای بیماری داروی اوج بیماری را نمیدهند در افول بیماری داروی اوج بیماری را نمیدهند)متفاوت است.
🔹#زمان_مصرف_دارو: گرمترین دارو را در سردترین ساعات شبانه روز باید تجویز کرد و بالعکس. زمان جذب برخی داروها را باید دانست.
🔹همواره #عوارض جانبی داروها را نیز باید در نظر داشت.
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_احادیث_پزشکی
💫 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
«علیکم بالقرع ؛ فإنه یزید في العقل ، و یکبر الدماغ.»
بر شما باد کدو چرا که عقل را افزون سازد و مغز را بزرگ میکند،
📚 منبع : شعب الإیمان، ج۵, ص۱۰۲, ح۵۹۴۷
دانشنامه احادیث پزشکی, ج ۱, ص ۲۴۸
#کدو 🥑 #عقل #هوش 🧠
#اصلاح_سبک_زندگی
عضویت در کانال 👇
📡 @TebSoontai
هدایت شده از واکسم قاتل خاموش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 یووال نوح هراری :
یک الگوریتم ساخته اند که بهتر از هر آنچه که من می خواهم بدانم؛ می داند!
مانند یک عروسک خیمه شب بازی می تواند شما را دستکاری کند و دکمه های احساسی شما را فشار دهد.در 20 سال گذشته روی نحوه هک کردن انسان ها کار شده که چگونه آنها را از طریق صفحه نمایش کنترل کنند!!!!
@Aantivacsan
🔴 حرکت و سکون نفسانی:
♻️ در علم #حفظالصحه علاوه بر #حرکت و #سکون بدن، حرکت و سکون نَفس نیز مورد اهمیت است. حرکت نفس و #حرارت_غریزی به داخل یا خارج بدن و سکون آن، افعال نفسانی را به وجود میآورد که #اخلاط را به شدت تحت تاثیر قرار میدهند.
🔷️ نفس به هر سمت که حرکت و میل کند، #گردش_خون هم به همان سمت میل پیدا میکند و ایجاد حرارت میکند و بالعکس. این حرکت یا در یک لحظه اتفاق میافتد یا آهسته و به مرور زمان.
🔷️ اثرات برخی #اعراض_نفسانی بر بدن #انسان:
🔹️ #شادی: باعث حرکت نفس و حرارت غریزی به سمت ظاهر بدن میشود. که افراط در آن به مرور سردکنندهی باطن است.
🔹️ #غم: سرد است و باعث حرکت تدریجی نفس و حرارت به سمت باطن و در نتیجه سردی ظاهر میشود، که این فعلِ قوهی مدبره به جهت گرم کردن اعضای رئیسه انجام میشود. زیرا در نتیجهی غم، قلب سرد و حرکت آن سست میشود.
🔹️ #ترس: حالتی است که نفس در یک لحظه به سمت داخل میرود و ظاهر تن به یکباره سرد میشود. استرس یکی از زیرمجموعههای ترس است که اختلالی مزمن به شمار میآید.
🔹️ #لذت: حالتی است که نفس و حرارت گاهی به داخل و خارج میل پیدا میکند و حرکت قلب تند شده و خونرسانی شریانها افزایش مییابد.
🔹️ #شرمندگی: حالتی که نفس به داخل و سپس به خارج میل پیدا میکند زیرا ترکیبی از ترس و غصه است.
🔹️ #ناامیدی: این حالت باعث کاهش حرارت غریزی و کند شدن افعال میشود.
🔹️ #خشم: حالتی است که به یکباره نفس به سمت ظاهر میل پیدا میکند و جنس آن در ابتدا گرم است، ولی به مرور باعث از دست رفتن و کاهش حرارت غریزی میشود.
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
هدایت شده از طب سنتی و گیاهان دارویی꧂ღ╭
✅ارزش غذایی ریواس
🍃 ریواس سرشار از موادمغذی ضروری است و کالری اندک دارد. ریواس منبع خوبی از ویتامین K1 است. هر ۱۰۰ گرم ریواس، بسته به میزان پخت، میتواند بین ۲۶ تا ۳۷ درصد نیاز روزانهتان را به این ویتامین تأمین کند.
🎋ریواس مانند سایر میوه و سبزیجات سرشار از فیبر است و از این لحاظ با پرتقال، سیب و کرفس قابلمقایسه است.
🍀هر ۱۰۰ گرم ریواسی که با شکر پخته شده باشد محتوی مواد مغذی زیر است:
🔸کالری: ۱۱۶؛
🔹کربوهیدرات: ۳۱٫۲ گرم؛
🔸فیبر: ۲ گرم؛
🔹پروتئین: ۰٫۴ گرم؛
🔸ویتامین K۱: مقدار ۲۶٪ نیاز روزانهٔ بدن
🔹کلسیم: مقدار ۱۵٪ نیاز روزانهٔ بدن
🔸ویتامین C: مقدار ۶٪ نیاز روزانهٔ بدن
🔹پتاسیم: مقدار ۳٪ نیاز روزانهٔ بدن
🔸فولات: مقدار ۱٪ نیاز روزانهٔ بدن
@taebsonati1
✅فواید زیتون
🔸بهبود سلامت چشم
🔹منبع غنی آنتی اکسیدان
🔸تقویت تولید گلبول های قرمز خون
🔹کاهش ریسک سرطان کولون
🔸مفید برای استخوان ها و بافت بدن
🔹درمان طبیعی پوست
🔸تقویت قلب
🔹کاهش فشار خون بالا
🔸مدیریت سطح کلسترول
🔹کمک به کاهش وزن
🔸تقویت حافظه
🔻واقعیت های غذایی برای 100 گرم از زیتون
🔹کالری:115
🔸آب:80 %
🔹پروتئین:0.8 گرم
🔸کربوهیدرات:6.3 گرم
🔹شکر:0 گرم
🔸فیبر:3.2 گرم
🔹چربی:10.7 گرم
🔸اشباع شده:1.42 گرم
🔹چربی تک غیراشباع :7.89 گرم
🔸چندغیراشباع:0.91 گرم
@TebSoontai
🔴 نوشیدن آب ممنوع
♻️ در پستهای قبل با تعدادی از تدابیر نوشیدن آشنا شدیم. بسیار شنیدهایم که نوشیدن #آب قبل، همراه و بعد از #غذا برای اغلب افراد ممنوع است. حداقل فاصلهی زمانی بین صرف غذا و نوشیدن باید به میزانی باشد که غذا از دهانهی معده گذر کند و در قعر معده قرار بگیرد؛ که علامت آن احساس سبکی معده است. نوشیدن مایعات مابین غذا باعث جدایی بخشهای مختلف غذا و در نتیجه فساد در #هضم میشود. دانستن زمان مناسب نوشیدن و مهمتر از آن زمانهای ممنوع نوشیدن آب و مایعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تعدادی از آنها را بیان میکنیم.
🔹️ در زمان #عطش_کاذب (به پست تدابیر نوشیدن مراجعه شود)
🔹️ در حالت #ناشتا
🔹️ پس از تحرکی که سبب گرمی تن شده باشد.
🔹️ پس از #استحمام
🔹️ پس از #مقاربت_جنسی
🔹️ پس از بیدار شدن
🔹️ پس از مصرف داروهای #مسهل و حین بیماری #اسهال
🔹️ پس از صرف #شیرینی و اکثر #میوهها خصوصا میوههای آبدار
🔹️ پس از مصرف خوراکیهای #ترش، قابض و #گسمزه
🔹️ پس از صرف غذاهای #مرطوب و غلیظ و لزج مثل #کلهپاچه
🔷️ نوشیدن آب در حالت عطش شدید، پس از جماع، #ورزش، اسهال و حمام به علت تحلیل رطوبات بدن و ایجاد گرمی غیر طبیعی و افزایش جریان خون و میل زیاد بافتها به مایعات، آب مصرف شده بدون هضم و تغییرات لازم از جمله هم دما شدن با بدن، به سرعت وارد بافتها شده و باعث سردی ناگهانی #اعضاء میشود. کاهش #حرارت_غریزی زمینهساز مشکلاتی از جمله #سستی و #سنگینی اعضا، ضعف #اعصاب، معده، احشاء، #کبد، #حواس_پنجگانه، بد رنگی و ورم صورت، #نزله، #استسقاء و... میشود
عضویت در کانال👇
📡 @TebSoontai
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜️ امام صادق علیه السلام:
«ليس علي وجه الارض بقله اشرف و لا انفع من الفرفخ؛ و هو بقله فاطمه عليها السلام
ثم قال لعن اللّٰه بني أمية هم سموها البقلة الحمقاء بغضا لنا و عداوة لفاطمة عليها السّلام»
هیچ سبزی ای سودمندتر و بهتر از خرفه در زمین نروییده و آن سبزی فاطمه (س) است.
📚 منبع : مکارم الاخلاق ۱۸۲
الوافي ج ۱۹، ص ۴۴۳
المحاسن، ج ۲ ، ص ۵۱۷
کافی، ج ۶، ص ۳۶۷
بحار، ج ۶۶
#سبزی #خرفه
#اصلاح_سبک_زندگی
@TebSoontai
هدایت شده از طب سنتی و گیاهان دارویی꧂ღ╭
عوارض استفاده از سم فلوراید در خمیردندان
اعتراف سایت شرکت بسیار معتبر فرانسوی(LENNTECH) که در حوزه تجهیزات مربوط به آب فعالیت می کند، به سمی بودن فلوراید و مضرات آن بر روی اعصاب، دندانها، استخوان ها و در کل، سلامتی انسان!?
@taebsonati1
✅معـــجزات دمکــردهی پـــونه
رفع سـردرد
رفع بیخـوابی
تسکین گلـودرد
بهبـود نفخ شکم
تسکین حالت تهوع
کم کردن تـب خفیف
کاهش دردهای قاعدگی
درمان سرماخوردگی و زکام
@TebSoontai