☀️افضلیت امام علی (علیه السلام) از نگاه بسیاری از صحابه
✍️از نظر شیعه و برخی از اهل سنت و بسیاری از صحابه، افضل صحابه امام علی (علیه السلام) می باشد. اما امروزه اهل سنت به اقوال این صحابه توجه ندارند یا اصلا خبری از این اقوال ندارند و کسی امام علی (علیه السلام) را افضل صحابه بعد رسول الله (صلی الله علیه وآله) بداند او را شیعه یا متشیع معرفی می کنند و طوری مطرح می کنند که هیچ اهل سنتی جرات ندارد، امام علی (علیه السلام) را افضل صحابه بداند در حالی که با مراجعه به کتب و منابع اهل سنت مشخص می گردد بسیاری از صحابه امام علی (علیه السلام) را افضل صحابه می دانستند:
🔺ابن عبدالبر مالکی می نویسد:
«وروى- عن سلمان، وأبي ذر، والمقداد، وخباب، وجابر، وأبي سعيد الخدري، وزيد بن الأرقم- أن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أول من أسلم، وفضله هؤلاء على غيره»؛
از سلمان، ابوذر، مقداد، خباب، جابر، ابوسعید خدری، زید بن ارقم (رضی الله تعالی عنهم) روایت شده که امام علی (علیه السلام) را تفضیل و برتری بر غیر او می دادند.
ابن عبد البر، يوسف، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقيق: علي محمد البجاوي، دار الجيل، چاپ اوّل، بيروت، 1412ق. ج3 ص 1090
⚡️همچنین در جای دیگر می نویسد: «واختلف السلف أيضا في تفضيل علي وأبى بكر»؛ سلف در تفضیل امام علی (علیه السلام) و ابوبکر اختلاف داشتند.
همان، ص1115
ابن عبدالبر مالکی ردیه بر حدیث ابن عمر که در صحیح بخاری آمده می زند چنانچه یحیی بن معین هم آن روایت را مردود می داند:
«كنا نقول على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم: أبو بكر، ثم عمر، ثم عثمان ثم نسكت- يعني فلا نفاضل- وهو الذي أنكر ابن معين، وتكلم فيه بكلام غليظ ... وفي إجماع الجميع الذي وصفنا دليل على أن حديث ابن عمر وهم وغلط، وأنه لا يصح معناه، وإن كان إسناده صحيحا».
⚡️ابن عبدالبر درباره عامر بن واثلة (رضی الله تعالی عنه) می نویسد:
«وكان محبا لعلي رضي الله عنه، وكان من أصحابه في مشاهده، وكان ثقة مأمونا يعترف بفضل الشيخين، إلا أنه كان يقدم عليا»؛
او محب امام علی (علیه السلام) و از اصحاب امام (علیه السلام) بود و امام علی (علیه السلام) را بر شیخین مقدم می داشت.
ابن عبد البر، يوسف، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج2 ص 798
🔺ابوبکر باقلانی مالکی اشعری می نویسد:
«والقول بتفضيل علي رضوان الله عنه مشهور عنى كثير من الصحابة کالذی یروی عن عبدالله بن عباس وحذیفة بن الیمان وعمار وجابر بن عدالله وأبی الهیثم بن التیهان و غیرهم»
باقلاني، محمد بن الطيب، مناقب الائمة الربعة ص 294
🔺ابن حزم آندلسی می نویسد:
«قال أبو محمد) اختلف المسلمون فيمن هو أفضل الناس بعد الأنبياء عليهم السلام فذهب بعض أهل السنة وبعض أهل المعتزلة وبعض المرجئة وجميع الشيعة إلى أن أفضل الأمة بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب وقد روينا هذا القول نصا عن بعض الصحابة رضي الله عنهم وعن جماعة من التابعين والفقهاء وذهبت الخوارج كلها وبعض أهل السنة وبعض المعتزلة وبعض المرجئة إلى أن أفضل الصحابة بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم أبو بكر وعمر»؛
مسلمانان در اینکه بعد انبیاء (علیهم السلام) افضل الناس چه کسی است اختلاف داشتند: بعضی از اهل سنت و بعضی از معتزله و بعضی از مرجئه و جمیع شیعه اعتقاد دارند که افضل امت بعد رسول الله (صلی الله علیه وآله) علی بن ابی طالب (علیه السلام) است و این قول را از بعضی از صحابه و جماعتی از تابعین و فقها به صورت نص (صریح) روایت شدیم و کل خوارج و بعضی از اهل سنت و بعضی از معتزله و بعضی از مرجئه قائل هستند که افض الصحابه بعد رسول الله (صلی الله علیه وآله) ابوبکر و عمر هستند.
الفصل في الملل والأهواء والنحل: أبو محمد علي بن أحمد بن حزم الأندلسي (م 456)، مكتبة الخانجي، القاهرة. ج 4 ص 90
⭐️بنابرین بسیاری از صحابه و تابعین و فقها و بعضی از اهل سنت و جمیع شیعه قائل هستند افضل الناس بعد رسول الله (صلی الله علیه وآله) امام علی (علیه السلام) است لذا شیعه امام علی (علیه السلام) در بین صحابه از زمان خود رسول الله (صلی الله علیه وآله) بودند و این که شیعه در زمان های بعدی بدست برخی از منحرفین به وجود آمده است، قول بدعی و خلاف سنت و منهج صحابه و تابعین است.
🔺ابن خلدون می نویسد:
«وفي قصّة الشورى: أنّ جماعة من الصحابة كانوا يتشيعون لعليّ ويرون استحقاقه على غيره»؛
ديوان المبتدأ والخبر في تاريخ العرب والبربر ومن عاصرهم من ذوي الشأن الأكبر، عبد الرحمن بن محمد بن محمد، ابن خلدون أبو زيد، ولي الدين الحضرمي الإشبيلي (المتوفى: 808هـ)، ج 3، ص 215.
🔺محدث عبدالعزیز بن صدیق غماری می نویسد:
«وهم العدد الجم من الصحابه رضی الله عنهم الذین ذهبوا الی تفضیل علی علیه السلام) علی جمیع الصحابه ابی بکر فمن بعده منهم: سلمان الفارسی وابوذر والمقداد وخباب وجابر وزید بن الارقم وأبوالطفیل عامر بن واثلة وعمار بن یاسر وابی بن کعب وحذیفه وبریده وابوایوب انصاری وسهل بن حنیف وعثمان بن حنیف وابوالهیثم بن التیهان وخزیمة بن ثابت وقیس بن سعد وبنو هاشم کافة وبنو المطلب کافة وآخرون لایحصون کثرة ...»؛
عبدالعزیز بن محمد بن صدیق غماری، الباحث عن علل الطعن فی الحارث، ص 11.
نکته: سادات غماری 7 برادر بودند 3 تا از این برادران همچون (احمد، عبدالله، عبدالعزیز) انصافا برای تصحیح فضائل اهل بیت (علیهم السلام) زحمت کشیدند و ردیه خوبی بر مدرسه وهابیت تکفیری همچون البانی تکفیری خلفی زدند. محققینی که می خواهند در تصحیح روایات فضائل اهل بیت (علیهم السلام) و علوم حدیث مطالعه کنند به کتب این سه محدث رجوع کنند و بر منهج محدثین اهل سنت، روایات را تصحیح و قواعد خوبی را بیان کردند.
🔺دکتر ذهبی می نویسد:
«بل وُجِدَ من الصحابة مَن كان يحب علياً ويرى أنه أفضل من سائر الصحابة، وأنه أَولى بالخلافة من غيره، كعمَّار بن ياسر، والمقداد بن الأسود، وأبى ذر الغفارى، وسلمان الفارسى، وجابر بن عبد الله ... وغيرهم كثير»؛
در بین صحابه کسانی بودند که محب امام علی (علیه السلام) بودند و او را افضل صحابه و سزاوارتر به خلافت می دانستند همچون عمار بن یاسر، مقداد بن اسود، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، جابر بن عبدالله انصاری و ... (رضی الله تعالی عنهم اجمعین) غیر این ها که زیاد هستند.
التفسير والمفسرون، لدكتور محمد السيد حسين الذهبي (المتوفى: 1398هـ)، ج2، ص5.
🔺البانی تکفیری خلفی هم می نویسد:
«فكثير من السلف كانوا يفضلون علياً، فليس هذا بالذي يقدح فيه»
بسیاری از سلف امام علی (علیه السلام) را تفضیل می دادند و این قدح شمرده نمی شود.
الباني، محمد ناصرالدين، سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة، ج13، ص880.
#افضلیت
#امام_علی_علیه_السلام
#شیعه
#سنی
@Tebyan110110
☀️گفتمان تقریب، وحدت و انقلاب اسلامی
✍️یکی از گفتمان هایی که باعث شده کتب اصحاب ما (رحمهم الله تعالی اجمعین) در محافل اهل سنت مطرح گردد و رجوع و تدرس شود، گفتمان تقریب و وحدت اسلامی بوده است تا جایی با زحماتی که آیت الله بروجردی (اعلی الله مقامه الشریف) انجام داد، مذهب جعفری (علیه السلام) به وسیله شیخ شلتوت به عنوان مذهب پنجم در جهان اسلام مطرح شود و مسلمانان در فقه می توانند از مذهب جعفری هم پیروی کنند. نه گفتمان سب و لعن علنی و اهانت به مقدسات اهل سنت که باعث می شود آنها نه تنها کتب شیعیان را مطالعه کنند بلکه در دام وهابیت تکفیری بیفتند و منکر بسیاری از فضائل اهل بیت (علیهم السلام) شوند و این افترائاتی که علیه شیعه زدند، را باور کنند.
👌این گفتمان وحدت بعد از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) پر رنگ تر شده و استکبار ستیزی یکی از شاخصه های مهم گفتمان امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) بود تا جایی که جوانان زیادی از اهل سنت مجذوب گفتمان امام (رحمه الله تعالی) شدند.
🔥در مقابل این گفتمان امام (رحمه الله تعالی) دشمنان مسلمانان مخصوصا وهابیت تکفیری ضربات محکمی خورده است لذا آنها آمدند علیه امام (رحمه الله تعالی) و انقلاب اسلامی و شیعیان کتاب های متعددی نوشتند (البته بر تکفیر و تفسیق و تبدیع اهل سنت هم کتاب نوشتند) تا جلوی گفتمان امام خمینی (رحمه الله تعالی) و وحدت و تقریب را بگیرند از باب نمونه به چند تا از عبارات وهابیت تکفیری اشاره می شود:
💥قفاری وهابی تکفیری می نویسد:
«وبناء على هذا "الحكم" - بأنه لا خلاف بين الفريقين - طالب الشيعة باعتبار مذهبهم مذهباً خامساً، وأصدر شلتوت "فتواه" بجواز التعبد بالمذهب الجعفري ، ونَشَر الشيعة في ديار السنّة بعض كتبهم الفقهية، ودعا بعض المنتسبين للسنّة برجوع السنّة إلى كتب الشيعة في الحديث كما يرجعون إلى صحيح البخاري وغيره من كتب السنّة، كما قام بعضهم بتحقيق بعض كتب الشيعة في ديار السنّة ونشرها»
شیخ شلتوت جواز تعبد به مذهب جعفری (علیه السلام) داده و کتب فقهی شیعیان در مناطق اهل سنت پخش شده و بعضی از اهل سنت در حدیث به کتب حدیثی شیعه رجوع می کردند.
أصول مذهب الشيعة الإمامية الإثني عشرية - عرض ونقد -، ناصر بن عبد الله بن علي القفاري، دار النشر: بدون، چاپ اول، 1414 هـ. ج 1، ص 9.
💥قفاری تکفیری در جای دیگر می نویسد:
«وقد سببت دعوة التقريب خسارة كبرى لأهل السنّة، وضرراً كبيراً لا يتصوره إلا من وقف على عدد القبائل التي ترفّضت بجملتها، فضلاً عن الأفراد، حتى تحولت العراق - مثلاً - بسبب هذه الدعوة من أكثرية سنّية إلى أكثرية شيعية. وشيوخ الروافض يخططون لنشر الرفض بكل وسيلة تحت شعار التقريب. وبعد العراق بدأوا في مصر وغيرها من بلاد العالم الإسلامي»
مساله تقریب خسارت بزرگی به اهل سنت زده و عراق از اکثریت سنی به اکثریت شیعه تبدیل شده است (البته این دروغی است از قفاری چون عراق همیشه اکثرا شیعه بودند) و افکار شیعه در مصر و دیگر کشورهای اسلامی پخش شده است.
مسألة التقريب بين أهل السنة والشيعة، ناصر بن عبد الله بن علي القفاري، دار النشر: دار طيبة للنشر والتوزيع، الطبعة: الثالثة، 1428 هـ ج2، ص 277.
💥همچنین او می نویسد:
«بعد قيام الثورة الإيرانية بقيادة الخميني، استبشر بقيامها 👈كثير من شباب أهل السنّة في مختلف بقاع الأرض، وعلقوا عليها آمالاً، وفرضت فكرة التقريب نفسها، فقد هب الكثير من المنتسبين لأهل السنّة لتأييد الخميني في ثورته، 👉👈🏿ووصفت الحركة الشيعية بقيادة الخميني بأنها حركة إسلامية قد بعدت عن ذلك "الغلو" الشيعي المعهود، ونأت عن الطائفية الضيقة، فهي ترفع شعار "الإسلام"، وتعلن "الجمهورية الإسلامية" وتنص في دستورها على تحكيم الكتاب والسنّة!!👉🏿»
بسیاری از اهل سنت مجذوب انقلاب اسلامی شدند و انقلاب اسلامی را تایید کردند و این حرکت شیعی را حرکت اسلامی توصیف کردند.
همان، ص 229
💥علاء الدين البصير تکفیری خلفی می نویسد:
«واصبح 👈التقريب في نظر الشيعة ان يتاح لهم المجال لنشر عقائدهم في ديار السنة بكل وسيلة تحت شعار التقريب ، وباسم هذه الدعوة وجدت كتب الشيعة ونشراتهم ورسائلهم مكاناً لها في بلاد السنة ، واصبح رجالهم يتحركون وسط بلاد السنة بيسر وسهولة وينشرون كتبهم ويقيمون ندواتهم ويفتحون مراكز لهم👉»؛
با شعار تقریب می خواهند عقائد خودشان را در بین اهل سنت پخش کنند و کتاب های شیعیان در شهر های اهل سنت پخش شده است.
الصلاة خير من النوم، علاء الدين البصير جز 7 ص57
⚡️انصافا این تکفیری خلفی از این گفتمان وحدت و تقریب رنج می برد!! آیت الله بروجردی (رحمه الله تعالی) و اصحابش (رحمهم الله تعالی اجمعین) چکار کردند؟ این جوری کتب ما در بین اهل سنت پخش شده است. هزاران برابر را امام خمینی (رحمه الله تعالی) با گفتمان انقلاب در جهان اهل سنت موج ایجاد کرده است و دل ها را جذب کرده است.
🔺بنابراین با گفتمان وحدت می توان با دنیای جهان اسلام ارتباط بگیریم و معارف اهل بیت (علیهم السلام) را به آنها معرفی کنیم و جلوی گفتمان وهابیت تکفیری را بگیریم تا اهل سنت خودشان به منابع شیعه و روایات شیعه رجوع کنند، تا بتوانند قضاوت درستی داشته باشند.
#گفتمان_وحدت
#شیعه
#اهل_سنت
#وهابیت_تکفیری
@Tebyan110110
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت حضرت دارد، بررسی می گردد:
1. قال: ومر علي بن أبي طالب فقال: «الحق مع ذا، الحق مع ذا».
2. «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»
3. «يا علي! من فارقني فقد فارق الله. ومن فارقك يا علي! فقد فارقني»
4. «علي مع الحق والحق مع علي، ولن يفترقا حتى يردا علي الحوض يوم القيامة»
5. روایاتی که شبیه این روایات است و در فضیلت امام علی (علیه السلام) وارد شده است.
@Tebyan110110
☀️عملیات #طوفان_الاقصی عملیات هوشمندانه و مدبرانه حماس
✍️ اخیرا متنی از آقای ابوالقاسمی در فضای مجازی به نام «در غزه چه می گذرد؟» انتشار یافته است. متن مذکور با هر انگیزه که نگاشته شده باشد آیا در جهت تقویت جبهه مقاومت می باشد یا در صدد تضعیف آن؟!
✏️ درباره این نوشتار چند نکته بیان می شود:
اولا: از نگاه قران دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان و مومنین، یهود و مشرکین معرفی شدند و در آیات متعدد یهود و نصاری مذمت شدند و دوستی و سرپرستی گرفتن آنها مردود است:
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ 👈عدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ👉 والَّذِينَ أَشْرَكُوا- وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ- وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ- وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ- اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ».
بنابراین آیا با توجه به حجم گسترده جبهه رسانه ای یهود و بهائیت در ایران و غیر ایران در جهت تضعیف و افتراق بین مسلمین صورت گرفته ، چه ضرورتی دارد برخی به نقد جریان مقاومت و ایجاد تشکیک در جبهه خودی کنند؟؟!! چنانچه مولوی عبدالحمید حرف از سازش با اسرائل زده است.
ثانیا: در نگاه اهل بیت (علیهم السلام) اگر کفار (اعم از یهود و نصاری و ...) و مشرکین به سرزمین مسلمانان حمله کنند و کیان مسلمانان و اسلام در خطر باشد باید در مقابل این حملات جهاد شود و لو این که حاکم اسلامی جائر باشد. روایتی که ثقه الاسلام کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی (اعلی الله مقامهم الشریف) از یونس بن عبدالرحمن (رضی الله تعالی عنه) از امام رضا (علیه السلام) نقل کردند:
«... قَالَ فَفِي مِثْلِ قَزْوِينَ وَ الدَّيْلَمِ وَ عَسْقَلَانَ وَ مَا أَشْبَهَ هَذِهِ الثُّغُورَ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ يُجَاهِدُ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَخَافَ عَلَى ذَرَارِيِّ الْمُسْلِمِينَ [فَقَالَ] أَ رَأَيْتَكَ لَوْ أَنَّ الرُّومَ دَخَلُوا عَلَى الْمُسْلِمِينَ لَمْ يَنْبَغِ لَهُمْ أَنْ يَمْنَعُوهُمْ قَالَ يُرَابِطُ وَ لَا يُقَاتِلُ وَ إِنْ خَافَ عَلَى بَيْضَةِ الْإِسْلَامِ وَ الْمُسْلِمِينَ قَاتَلَ فَيَكُونُ قِتَالُهُ لِنَفْسِهِ وَ لَيْسَ لِلسُّلْطَانِ قَالَ قُلْتُ فَإِنْ جَاءَ الْعَدُوُّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ مُرَابِطٌ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ يُقَاتِلُ عَنْ بَيْضَةِ الْإِسْلَامِ لَا عَنْ هَؤُلَاءِ لِأَنَّ فِي دُرُوسِ الْإِسْلَامِ دُرُوسَ دِينِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله)»
👌بر اساس همین روایت صحیح، علمای شیعه در طول تاریخ هر وقت کفار و مشرکین به سرزمین های اسلامی حمله کردند و کیان مسلمانان و اسلام در خطر بوده، فتوا به جهاد می دادند.
👌وقتی که انگلیسی ها به دولت عثمانی ترکیه حمله کردند فقهای شیعه همچون آیت الله سید کاظم یزدی (صاحب عروه)، آیت الله محمد تقی شیرازی، شیخ الشریعه اصفهانی و علمای دیگر (رحمهم الله تعالی اجمعین) که فتوا به جهاد علیه آنها دادند چون کیان و ساحت اسلام و مسلمانان در خطر بوده است. برای مطالعه بیشتر به کتاب «وثائق الثورة العراقیة الکبری» رجوع گردد.
👌فقهای شیعه فتوا به جهاد و حمایت از فلسطین دادند زمانی که اسرائیل به این سرزمین ها حمله کرده است چنانچه فقهائی همچون امام خمینی (رحمه الله)، آیتالله شیخ محمدحسین کاشفالغطا ، آیتالله سید محسن حکیم و دیگران (رحمهم الله تعالی اجمعین) چنین فتوایی دادند.
◀️امام سجاد (علیه السلام) برای مرزبانان دوران حکومت بنی امیه دعای مفصلی در صحفیه سجادیه دارند:
@Tebyan110110
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ ...».
امام على بن الحسين (عليه السلام)، زین العابدین، الصحيفة السجادية، دعای 27، ص126.
💥حتی یهودی بعد از دفن رسول الله (صلی الله علیه وآله) بر مسلمانان طعن می زند که بعد از ایشان اختلاف کردید و امام علی (علیه السلام) پاسخ زیبایی می دهد:
«وَ قَالَ لَهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْضُ الْيَهُودِ مَا دَفَنْتُمْ نَبِيَّكُمْ حَتَّى اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ فَقَالَ لَهُ إِنَّمَا اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِيهِ وَ لَكِنَّكُمْ مَا جَفَّتْ أَرْجُلُكُمْ مِنَ الْبَحْرِ حَتَّى قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ فقالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
بعضى از يهود گفتند: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه در بارهاش دچار اختلاف شديد! فرمود: ما نسبت به آنچه از او رسيده بود اختلاف كرديم نه در باره شخص او، ولى شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد: براى ما از بت خدايى قرار داده چنانكه اينان را خدايانى است، موسى گفت: شما مردمى نفهم هستيد.
نهج البلاغة؛ ص: 472- أمالي المرتضى ؛ ج1 ؛ ص274
👌در نگاه (ثقلین) قران و اهل بیت (علیهم السلام) حمایت از مظلوم موضوعیت دارد برای مطالعه بیشتر به این مقاله (نگارنده) رجوع کنید:
https://journals.dte.ir/article_74393_1fb1e9baa28e5c33850c6b20da79d866.pdf
ثالثا: از نگاه قران باید در دل دشمن رعب و وحشت ایجاد کرد و مسلمانان و مومنین از کمی نفرات نباید ترسی داشته باشند و باید در مقابل کفار جهاد کنند همان طوری که آنها را از سرزمینشان اخراج کردند، اخراج کنند:
«سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا 👈الرُّعْبَ👉 بمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ- سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا 👈الرُّعْبَ👉 فاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ- وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ- وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ 👈كمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ👉 واللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ- وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ👈أخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ👉- وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ 👈اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ👉 ولَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا- إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
لذا این حمله حماس و دیگر جبهه مقاومت در مقابل اسرائیل، عمل به این آیات و روایات جهاد است و کسانی که از این عملیات طرفداری کردند به این آیات عمل کردند.
رابعا: آیا تنها بودن در حمله و عدم دخالت ایران چیزی از موفقیت این حمله را کم می کند؟؟ آیا حمله حماس موجب سر بلندی اسلام مسلمین است یا خفت و خاری؟ آیا حمله حماس اشداء علی الکفار است یا نه؟ آیا حمله آنان و عملیات آنان هوشمندانه و مدبرانه بوده یا خیر؟
⚡️نگاه رهبری (حفظه الله تعالی) به این عملیات (طوفان الاقصی) خلاف متن نویسنده است و پاسخ این سوالات در کلام رهبری (حفظه الله تعالی) مشهود است. رهبری (حفظه الله تعالی) درباره این عملیات حماس و کسانی که چنین عملیاتی را انجام دادند می فرماید:
@Tebyan110110
ما از فلسطین دفاع می کنیم، ما از مبارزات دفاع می کنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان #مدبّر و #هوشمند و جوانان #شجاع فلسطینی را می بوسیم، ما به آنها افتخار می کنیم؛
طرّاحان #هوشمند، جوانان #شجاع، فعّالان #ازجانگذشته توانستهاند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه انشاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.
همچنین می فرماید: طوفانی در فلسطین اشغالی به پا شد که پایههای سست رژیم جعلی صهیونیستی را لرزاند؛ عملیات تاریخی با نام «طوفان الاقصی» که بهزعم دوستان و دشمنان صهیونیستها، بزرگترین ضربه را به اعتبار و حیثیت و امنیت رژیم اشغالگر قدس در طول موجودیت ننگین ۷۵ سالهاش وارد کرد. جوانان دلیر حماس و رزمندگان فلسطینی، با انجام یک عملیات پیچیده و در ابعاد مختلف هوایی و زمینی توانستند به قلب سرزمینهای اشغالی بزنند و هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر قدس را در هم بشکنند؛ عملیاتی پیش دستانه که ضربههای جبرانناپذیری به آنها وارد کرد: «این زلزلهی ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست.»
رژیم غاصب صهیونیستی از لحاظ نظامی و اطّلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است.
🪓این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست.
🚨از شنبهی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست.
💡اقدام شجاعانه و در عین حال فداکارانهی فلسطینیها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماههای اخیر شدّت آن افزایش پیدا کرده بود؛
👈مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.
⁉️یک ملّت غیور، یک ملّت کهنسال، در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟
🌪خب معلوم است که طوفان بهپا می کند.
👊ای ستمگران صهیونیست! مقصّر خود شما هستید؛ عامل این طوفان خود شما هستید؛ خودتان بلا را به سر خودتان آوردید.
ملت فلسطین، یک ملّت غیور، یک ملّت کهنسال است.ملّت فلسطین ملّت امروز و دیروز نیست، یک ملّت چندهزارساله است. این ملت در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟ خب معلوم است که طوفان بهپا می کند؛ فرصت پیدا کند، طوفان بهپا می کند.
ما از فلسطین دفاع می کنیم، ما از مبارزات دفاع می کنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان مدبّر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را می بوسیم، ما به آنها افتخار می کنیم؛ این هست، امّا آنهایی که می گویند «کار فلسطینیها ناشی از غیرفلسطینیها است» ملّت فلسطین را نشناختهاند، ملّت فلسطین را دستکم گرفتهاند؛ اشتباهشان در همین است؛ اینجا هم محاسبهی غلط می کنند.
👌رهبری (حفظه الله تعالی) این عملیات را تقدیر کرده و لو این که خودشان دست به چنین عملیاتی زده باشند. این عملیات موجب تقویت جبهه مقاومت شده است.
#رهبری
#فلسطین
#طوفان_الاقصی
#بیمارستان_المعمدانی
@Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
☀️بررسی روایت «الحق مع ذا، الحق مع ذا»
✍️ یکی از روایاتی که دلالت دارد حق همیشه با امام علی (علیه السلام) است، روایتی است که ابو یعلی موصلی و دیگران از ابو سعید خدری (رضی الله تعالی عنه) از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کردند:
حدثنا محمد بن عباد المكي، حدثنا أبو سعيد، عن صدقة بن الربيع، عن عمارة بن غزية، عن عبد الرحمن بن أبي سعيد، عن أبيه قال: كنا عند بيت النبي صلى الله عليه وسلم في نفر من المهاجرين والأنصار، فخرج علينا فقال: «ألا أخبركم بخياركم؟»، قالوا: بلى، قال: «خياركم الموفون المطيبون، إن الله يحب الخفي التقي»، قال: ومر علي بن أبي طالب فقال: 👈«الحق مع ذا، الحق مع ذا»👉
أبو يعلى موصلي، أحمد، مسند أبي يعلى، تحقيق: حسين سليم أسد، دار المأمون للتراث، دمشق، چاپ اوّل، 1404ق. ج 2، ص 318- آجري، محمد، الشريعة، تحقيق: عبد الله الدميجي، دار الوطن، رياض، چاپ دوم، 1420ق. ج 4، ص 1759 و 2091- مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه، علي بن محمد بن محمد بن الطيب بن أبي يعلى بن الجلابي، أبو الحسن الواسطي المالكي، المعروف بابن المغازلي (المتوفى: 483هـ)، محقق: أبو عبد الرحمن تركي بن عبد الله الوادعي، دار الآثار - صنعاء، الطبعة: الأولى 1424 هـ - 2003 م ص 312.
👌چند نکته درباره این روایت تذکر داده می شود:
یک: بنابر تحقیق و جستجو در کتب وهابیت این روایت را هیچ یک از وهابی های تکفیری برای تضعیف سندی، ذکر نکردند. حتی تویجری وهابی در کتابش «إتحاف الجماعة بما جاء في الفتن والملاحم وأشراط الساعة» این روایت را ذکر می کند و به تصحیح هیثمی اشاره می کند:
«رواه أبو يعلى. قال الهيثمي: "ورجاله ثقات"».
إتحاف الجماعة بما جاء في الفتن والملاحم وأشراط الساعة، حمود بن عبد الله بن حمود بن عبد الرحمن التويجري (المتوفى: 1413هـ)، الناشر: دار الصميعي للنشر والتوزيع، الرياض - المملكة العربية السعودية، الطبعة: الثانية، 1414 هـ. ج 1، ص 182.
یا علی بن نایف شحود وهابی در کتاب «المفصل في أحاديث الفتن» این روایت ذکر می کند و در حاشیه آن، روایت را حسن می داند:
«مُسْنَدُ أَبِي يَعْلَى الْمَوْصِلِيِّ( 1015) حسن»
المفصل في أحاديث الفتن، جمع وإعداد الباحث في القرآن والسنة: علي بن نايف الشحود، (( حقوق الطبع لكل مسلم )) ص 368
دو: علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند و صحیح می دانند چنانچه هیثمی درباره این روایت می نویسد:
«رَوَاهُ أَبُو يَعْلَى، وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ»
هيثمي، علي بن ابي بکر (م 807)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقيق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، 1414ق. ج 7، ص 235.
حسین سلیم اسد در تعلیق خودش بر مسند ابویعلی موصلی می نویسد:
«صدقة بن الربيع وثقه ابن حبان والهيثمي وباقي رجاله ثقات»
أبو يعلى موصلي، أحمد، مسند أبي يعلى، تحقيق: حسين سليم أسد، ج 2، ص 318.
⚡️از آنجایی که سند روایت صحیح است و ایراداتی بر راویان این حدیث گرفته نشده است به بررسی راویان این حدیث پرداخته نمی شود.
سه: نکته ای که بسیار مهم است رسول الله (صلی الله علیه وآله) ابتدا می فرماید: بهترین شما، وفادار و پاکیزه هستند و در ادامه می فرماید: حق با امام علی (علیه السلام) است و دوباره تکرار می کند که حق با امام (علیه السلام) است. یعنی معیار حق امام علی (علیه السلام) است و همین جمله دال بر عصمت امام (علیه السلام است و روایات دیگری که این روایت را تایید می کند ان شاء الله تعالی بیان خواهد شد.
#الحق_مع_ذا
#امام_علی_علیه_السلام
#سند_صحیح
@Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
☀️بررسی روایت «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»
✍️ یکی از روایاتی که دلالت دارد بر عصمت امام علی (علیه السلام) و این که حق همیشه با امام علی (علیه السلام) است، روایتی است که حاکم نیشابوری و طبرانی از ام المومنین ام سلمه (رضی الله تعالی عنها) از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند:
«أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَفِيدُ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَصْرٍ، ثنا عَمْرُو بْنُ طَلْحَةَ الْقَنَّادُ، الثِّقَةُ الْمَأْمُونُ، ثنا عَلِيُّ بْنُ هَاشِمِ بْنِ الْبَرِيدِ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ، عَنْ أَبِي ثَابِتٍ، مَوْلَى أَبِي ذَرٍّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ الْجَمَلِ ... فَلَمَّا فَرَغَ ذَهَبْتُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَأَتَيْتُ أُمَّ سَلَمَةَ فَقُلْتُ: إِنِّي وَاللَّهِ مَا جِئْتُ أَسْأَلُ طَعَامًا وَلَا شَرَابًا وَلَكِنِّي مَوْلًى لِأَبِي ذَرٍّ، فَقَالَتْ: مَرْحَبًا فَقَصَصْتُ عَلَيْهَا قِصَّتِي، فَقَالَتْ: أَيْنَ كُنْتَ حِينَ طَارَتِ الْقُلُوبُ مَطَائِرَهَا؟ قُلْتُ: إِلَى حَيْثُ كَشَفَ اللَّهُ ذَلِكَ عَنِّي عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ، قَالَت: أَحْسَنْتَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»
حاکم نیشابوری در ادامه می نویسد: «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَأَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ هُوَ عُقَيْصَاءُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ "».
حدیث صحیح الاسناد است و ابو سعید تیمی ثقه و مامون است.
حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، دارالكتب العلمية، چاپ اوّل، بيروت، 1411ق. ج 3، ص 136- طبرانى، سليمان، المعجم الأوسط، تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد وعبد المحسن بن إبراهيم الحسيني، دار الحرمين، قاهرة. ج 5، ص 135.
👌چند نکته درباره این روایت تذکر داده می شود:
✅یک: ابتدا بیان می شود این روایت صحیح، علاوه بر حاکم بسیاری از علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند:
1. ذهبی در تعلیقه خودش بر مستدرک حاکم می نویسد: «4628 – 👈صحيح👉»
حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، ج3، ص 136.
2. حافظ علائی (شیخ ابن حجر عسقلانی) سند این روایت را حسن می داند و می نویسد: «وَأخرج الْحَاكِم فِي مُسْنده 👈بسَنَد حسن👉 عن أم سَلمَة رَضِي الله عَنْهَا»
إجمال الإصابة في أقوال الصحابة، صلاح الدين أبو سعيد خليل بن كيكلدي بن عبد الله الدمشقي العلائي (المتوفى: 761هـ)، محقق: د. محمد سليمان الأشقر، جمعية إحياء التراث الإسلامي - الكويت،چاپ اول، 1407ق. ص 55.
3. شیخ عزیزی می نویسد: «(علي مع القرآن والقرآن مع علي لن يتفرقا حتى يردا عليّ الحوض) يوم القيامة فهو من اعلم الناس بتفسيره (طس ك) عن أم سلمة قال الشيخ 👈حديث صحيح👉»
امام علی (علیه السلام) اعلم الناس به تفسیر قران است و حدیث صحیح است.
السراج المنير شرح الجامع الصغير في حديث البشير النذير، الشيخ علي بن الشيخ أحمد بن الشيخ نور الدين بن محمد بن الشيخ إبراهيم الشهير بالعزيزي، ج3، ص 336.
4. مناوی هم به تصحیح حاکم و ذهبی اشاره می کند و به شرح این حدیث پرداخته است:
«(طس ك) في فضائل الصحابة (عن أم سلمة) قال الحاكم: صحيح وأقره الذهبي»
فيض القدير شرح الجامع الصغير، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (المتوفى: 1031هـ)، المكتبة التجارية الكبرى - مصر، چاپ اول، 1356 ق. ج 4، ص 356.
🍀بنابراین این روایت صحیح است چناچه علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند و حتی امیر صنعانی هم این روایت را صحیح و دال بر عصمت امام علی (علیه السلام) می داند چنانچه خواهد ذکر شد.
✅دو: برخی از علمای اهل سنت و وهابیت این روایت را تضعیف کردند و علت ضعف را ذکر نکردند و برخی هم علت ضعف را ابو سعید تیمی ذکر کردند:
ابن کثیر در این رابطه می نویسد: «وَقَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ وَأُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، وَفِي كُلٍّ مِنْهُمَا نَظَرٌ»
فقط بیان کرده که در این حدیث ام سلمه (رضی الله تعالی عنها) نظر است اما علت آن را ذکر نکرده است.
ابن كثير دمشقي، اسماعيل، البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر، چاپ اوّل، 1418ق. ج11، ص101.
عثمان الخمیس وهابی تکفیری در رد بر علامه شرف الدین عاملی (رحمه الله تعالی) می نویسد: «فأن الحديث غير صحيح،فأن فيه دينار أبو سعيد التيمي الذي يلقب بعقيصة آو عقيصة»
@Tebyan110110
حدیث ضعیف است چون در این حدیث ابو سعید تیمی که اسمش دینار باشد، قرار دارد و او ثقه نیست. در ادامه می آورد که یحیی بن معین و دارقطنی او را تضعیف کردند.
وقفات مع كتاب المراجعات، عثمان الخميس ص80.
علي بن نايف الشحود وهابی هم در «المفصل في أحاديث الفتن ص 367» هم به تضعیف ابو سعید تیمی توسط این جارحین (دارقطنی، نسائی، ابن عدی) اشاره کرد.
⚡️در پاسخ به تضعیف ابو سعید تیمی گفته می شود:
اولا: ابن حبان و دیگران ابو سعید تیمی را توثیق کردند در حالی که این وهابی ها هیچ اشاره ای به توثیق آنان نکردند:
ابن حبان در الثقات او را نام می برد و می گوید:
«4872 - عقيصا أبو سعيد التيمي صاحب الكراش من أهل الكوفة يروي عن علي بن أبي طالب وعمار روى عنه الأعمش ومحمد بن جحادة وقد قيل إن اسم أبي سعيد عقيصا دينار»
ابن حبان دارمي، محمّد، الثقات، دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد، دكن هند، چاپ اوّل، 1393ق. ج5، ص286.
خود حاکم نیشابوری این راوی را توثیق کرد: «وَأَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ هُوَ عُقَيْصَاءُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ»
قطلوبغا در کتاب : «الثقات ممن لم يقع في الكتب الستة» نام او را ذکر کرده و توثیق کرده است.
الثقات ممن لم يقع في الكتب الستة (يُنشر لأول مرة على نسخة خطية فريدة بخطِّ الحافظ شمس الدين السَّخاوي المتوفى سنة 902 هـ)، أبو الفداء زين الدين قاسم بن قُطْلُوْبَغَا السُّوْدُوْنِي (نسبة إلى معتق أبيه سودون الشيخوني) الجمالي الحنفي (المتوفى: 879هـ)، دراسة وتحقيق: شادي بن محمد بن سالم آل نعمان، ناشر: مركز النعمان للبحوث والدراسات الإسلامية وتحقيق التراث والترجمة صنعاء، اليمن، چاپ اول، 1432 هـ - 2011 م. ج7، ص168.
✅ثانیا: بخاری و ابن معین ابو سعید تیمی را تضعیف نکردند. بخاری او را در تاریخ کبیر آورده و جرحی بر او وارد نکرده و سکوت بخاری و دیگر ائمه جرح و تعدیل نزد اهل سنت یعنی آن راوی ثقه است و این قاعده را جمهور محدثین قبول دارند. همچنین ابن معین درباره او گفته «لَيْسَ بِشَيْء» و این عبارت یعنی ابو سعید تیمی قلیل الروایه است و روایتش کم است چنانچه حافظ ابن حجر عسقلانی و سخاوی از ابن قطان فاسی و علامه لکنوی می نویسند: «لَيْسَ بِشَيْء» نزد ابن معین یعنی آن راوی قلیل الروایه است نه این که این واژه جرح آن راوی باشد:
«وذكر بن القطان الفاسي أن مراد بن معين بقوله في بعض الروايات ليس بشيء يعني أن أحاديثه قليلة جدا»
ابن حجر عسقلانى، احمد، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379ق.ج1، ص421.
«وإن قال ابن القطان: إن ابن معين إذا قال في الراوي: ليس بشيء، إنما يريد أنه لم يرو حديثا كثيرا»
سخاوي، محمّد بن عبد الرحمن (م 902)، فتح المغيث بشرح الفية الحديث للعراقي، تحقيق: علي حسين علي، مكتبة السنة، مصر، چاپ اوّل، 1424 هـ.ق. ج2، ص127_ الكتاب: الرفع والتكميل في الجرح والتعديل، محمد عبد الحي اللكنوي ،محقق: عبد الفتاح أبو غدة، مكتب المطبوعات الإسلامية - حلب، چاپ سوم، 1407ق. ص 212 و 213.
بنابراین نه بخاری ابو سعید تیمی را تضعیف کرده و نه ابن معین او را تضعیف کرده است.
⭐️نکته: یکی از مسائل مهم در علوم حدیث اهل سنت این است باید توجه شود که هر امامی از ائمه جرح و تعدیل اهل سنت واژه هایی مخصوص به خود دارد که دانستن آن در توثیق و عدم توثیق راوی کمک می کند. همین واژه «ليس بشيء» نزد شافعی جرح شدید است. گاها وهابی های تکفیری عالما یا جاهلا این قواعد را استفاده نمی کنند و قواعد را کتمان می کنند.
✅ثالثا: ابو سعید تیمی از یاران امام علی (علیه السلام) بوده است و در جنگ ها با امام (علیه السلام) بوده است و علت جرح او توسط برخی از جارحین همچون جوزجانی و دارقطنی بخاطر مذهب او بوده است چون شیعه بوده جرحش کردند چنانچه ابن عدی می آورد:
«إنما له قصص يحكيها لعلي ولحسن وحسين وغيرهم، وَهو كوفي، وَهو من جملة شيعتهم»
الكامل في ضعفاء الرجال: جرجاني، أحمد بن عدي (م 365)، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، علي محمد معوض، الكتب العلمية، بيروت، چاپ اول، 1418هـ. ج4، ص5.
⭐️نکته قابل توجه این است که جرح جوزجانی نسبت به کوفی ها مورد قبول نیست چون جوزجانی ناصبی است چنانچه ابن حجر و دیگران به این نکته تذکر دادند:
«والجوزجاني مشهور بالنصب والانحراف فلا يقدح فيه قوله_ قلت تعصب الجوزجاني على أصحاب على معروف»
عسقلاني، احمد بن علي (م 852)، تهذيب التهذيب، مطبعة دائرة المعارف النظامية، هند، چاپ اوّل، 1326 هـ.ق.ج10، ص158 _ ج5، ص46.
ابن حجر در جای دیگر می نویسد: «قلت الْجوزجَاني كَانَ ناصبيا منحرفا عَن عَليّ فَهُوَ ضد الشيعي المنحرف عَن عُثْمَان»
ابن حجر عسقلاني، احمد بن علي (م 852)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379 هـ.ق. ج1، ص390.
@Tebyan110110