eitaa logo
تبیان
281 دنبال‌کننده
16 عکس
4 ویدیو
6 فایل
دروس و مکتوبات عبدالله زاده مدرس، نویسنده و پژوهشگر مذاهب اسلامی و نقد وهابیت 🌹ارتباط با ما🌹 @Seyedabdollah11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺بنابراین با گفتمان وحدت می توان با دنیای جهان اسلام ارتباط بگیریم و معارف اهل بیت (علیهم السلام) را به آنها معرفی کنیم و جلوی گفتمان وهابیت تکفیری را بگیریم تا اهل سنت خودشان به منابع شیعه و روایات شیعه رجوع کنند، تا بتوانند قضاوت درستی داشته باشند. @Tebyan110110
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت حضرت دارد، بررسی می گردد: 1. قال: ومر علي بن أبي طالب فقال: «الحق مع ذا، الحق مع ذا». 2. «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» 3. «يا علي! من فارقني فقد فارق الله. ومن فارقك يا علي! فقد فارقني» 4. «علي مع الحق والحق مع علي، ولن يفترقا حتى يردا علي الحوض يوم القيامة» 5. روایاتی که شبیه این روایات است و در فضیلت امام علی (علیه السلام) وارد شده است. @Tebyan110110
☀️عملیات عملیات هوشمندانه و مدبرانه حماس ✍️ اخیرا متنی از آقای ابوالقاسمی در فضای مجازی به نام «در غزه چه می گذرد؟» انتشار یافته است. متن مذکور با هر انگیزه که نگاشته شده باشد آیا در جهت تقویت جبهه مقاومت می باشد یا در صدد تضعیف آن؟! ✏️ درباره این نوشتار چند نکته بیان می شود: اولا: از نگاه قران دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان و مومنین، یهود و مشرکین معرفی شدند و در آیات متعدد یهود و نصاری مذمت شدند و دوستی و سرپرستی گرفتن آنها مردود است: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ 👈عدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ👉 والَّذِينَ أَشْرَكُوا- وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ- وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ- وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ- اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ». بنابراین آیا با توجه به حجم گسترده جبهه رسانه ای یهود و بهائیت در ایران و غیر ایران در جهت تضعیف و افتراق بین مسلمین صورت گرفته ، چه ضرورتی دارد برخی به نقد جریان مقاومت و ایجاد تشکیک در جبهه خودی کنند؟؟!! چنانچه مولوی عبدالحمید حرف از سازش با اسرائل زده است. ثانیا: در نگاه اهل بیت (علیهم السلام) اگر کفار (اعم از یهود و نصاری و ...) و مشرکین به سرزمین مسلمانان حمله کنند و کیان مسلمانان و اسلام در خطر باشد باید در مقابل این حملات جهاد شود و لو این که حاکم اسلامی جائر باشد. روایتی که ثقه الاسلام کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی (اعلی الله مقامهم الشریف) از یونس بن عبدالرحمن (رضی الله تعالی عنه) از امام رضا (علیه السلام) نقل کردند: «... قَالَ فَفِي مِثْلِ قَزْوِينَ وَ الدَّيْلَمِ وَ عَسْقَلَانَ‏ وَ مَا أَشْبَهَ هَذِهِ الثُّغُورَ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ يُجَاهِدُ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَخَافَ عَلَى ذَرَارِيِّ الْمُسْلِمِينَ [فَقَالَ‏] أَ رَأَيْتَكَ لَوْ أَنَّ الرُّومَ دَخَلُوا عَلَى الْمُسْلِمِينَ لَمْ يَنْبَغِ لَهُمْ أَنْ يَمْنَعُوهُمْ‏ قَالَ يُرَابِطُ وَ لَا يُقَاتِلُ وَ إِنْ خَافَ عَلَى بَيْضَةِ الْإِسْلَامِ وَ الْمُسْلِمِينَ قَاتَلَ فَيَكُونُ قِتَالُهُ لِنَفْسِهِ وَ لَيْسَ لِلسُّلْطَانِ قَالَ قُلْتُ فَإِنْ جَاءَ الْعَدُوُّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ مُرَابِطٌ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ يُقَاتِلُ عَنْ بَيْضَةِ الْإِسْلَامِ لَا عَنْ هَؤُلَاءِ لِأَنَّ فِي دُرُوسِ الْإِسْلَامِ دُرُوسَ دِينِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله)» 👌بر اساس همین روایت صحیح، علمای شیعه در طول تاریخ هر وقت کفار و مشرکین به سرزمین های اسلامی حمله کردند و کیان مسلمانان و اسلام در خطر بوده، فتوا به جهاد می دادند. 👌وقتی که انگلیسی ها به دولت عثمانی ترکیه حمله کردند فقهای شیعه همچون آیت الله سید کاظم یزدی (صاحب عروه)، آیت الله محمد تقی شیرازی، شیخ الشریعه اصفهانی و علمای دیگر (رحمهم الله تعالی اجمعین) که فتوا به جهاد علیه آنها دادند چون کیان و ساحت اسلام و مسلمانان در خطر بوده است. برای مطالعه بیشتر به کتاب «وثائق الثورة العراقیة الکبری» رجوع گردد. 👌فقهای شیعه فتوا به جهاد و حمایت از فلسطین دادند زمانی که اسرائیل به این سرزمین ها حمله کرده است چنانچه فقهائی همچون امام خمینی (رحمه الله)، آیت‌الله شیخ محمدحسین کاشف‌الغطا ، آیت‌الله سید محسن حکیم و دیگران (رحمهم الله تعالی اجمعین) چنین فتوایی دادند. ◀️امام سجاد (علیه السلام) برای مرزبانان دوران حکومت بنی امیه دعای مفصلی در صحفیه سجادیه دارند: @Tebyan110110
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ‏ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ‏ بِعِزَّتِكَ‏، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ ...». امام على بن الحسين (عليه السلام)، زین العابدین، الصحيفة السجادية، دعای 27، ص126. 💥حتی یهودی بعد از دفن رسول الله (صلی الله علیه وآله) بر مسلمانان طعن می زند که بعد از ایشان اختلاف کردید و امام علی (علیه السلام) پاسخ زیبایی می دهد: «وَ قَالَ لَهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْضُ الْيَهُودِ مَا دَفَنْتُمْ نَبِيَّكُمْ حَتَّى اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ فَقَالَ لَهُ إِنَّمَا اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِيهِ وَ لَكِنَّكُمْ مَا جَفَّتْ أَرْجُلُكُمْ مِنَ الْبَحْرِ حَتَّى قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ فقالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» بعضى از يهود گفتند: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه در باره‏اش دچار اختلاف شديد! فرمود: ما نسبت به آنچه از او رسيده بود اختلاف كرديم نه در باره شخص او، ولى شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد: براى ما از بت خدايى قرار داده چنانكه اينان را خدايانى است، موسى گفت: شما مردمى نفهم هستيد. نهج البلاغة؛ ص: 472- أمالي المرتضى ؛ ج‏1 ؛ ص274 👌در نگاه (ثقلین) قران و اهل بیت (علیهم السلام) حمایت از مظلوم موضوعیت دارد برای مطالعه بیشتر به این مقاله (نگارنده) رجوع کنید: https://journals.dte.ir/article_74393_1fb1e9baa28e5c33850c6b20da79d866.pdf ثالثا: از نگاه قران باید در دل دشمن رعب و وحشت ایجاد کرد و مسلمانان و مومنین از کمی نفرات نباید ترسی داشته باشند و باید در مقابل کفار جهاد کنند همان طوری که آنها را از سرزمینشان اخراج کردند، اخراج کنند: «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا 👈الرُّعْبَ👉 بمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ- سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا 👈الرُّعْبَ👉 فاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ- وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ- وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ 👈كمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ👉 واللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ- وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ👈أخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ👉- وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ 👈اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ👉 ولَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا- إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» لذا این حمله حماس و دیگر جبهه مقاومت در مقابل اسرائیل، عمل به این آیات و روایات جهاد است و کسانی که از این عملیات طرفداری کردند به این آیات عمل کردند. رابعا: آیا تنها بودن در حمله و عدم دخالت ایران چیزی از موفقیت این حمله را کم می کند؟؟ آیا حمله حماس موجب سر بلندی اسلام مسلمین است یا خفت و خاری؟ آیا حمله حماس اشداء علی الکفار است یا نه؟ آیا حمله آنان و عملیات آنان هوشمندانه و مدبرانه بوده یا خیر؟ ⚡️نگاه رهبری (حفظه الله تعالی) به این عملیات (طوفان الاقصی) خلاف متن نویسنده است و پاسخ این سوالات در کلام رهبری (حفظه الله تعالی) مشهود است. رهبری (حفظه الله تعالی) درباره این عملیات حماس و کسانی که چنین عملیاتی را انجام دادند می فرماید: @Tebyan110110
ما از فلسطین دفاع می کنیم، ما از مبارزات دفاع می کنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان و و جوانان فلسطینی را می بوسیم، ما به آنها افتخار می کنیم؛ طرّاحان ، جوانان ، فعّالان توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود. همچنین می فرماید: طوفانی در فلسطین اشغالی به پا شد که پایه‌های سست رژیم جعلی صهیونیستی را لرزاند؛ عملیات تاریخی با نام «طوفان الاقصی» که به‌زعم دوستان و دشمنان صهیونیست‌ها، بزرگ‌ترین ضربه را به اعتبار و حیثیت و امنیت رژیم اشغالگر قدس در طول موجودیت ننگین ۷۵ ساله‌اش وارد کرد. جوانان دلیر حماس و رزمندگان فلسطینی، با انجام یک عملیات پیچیده و در ابعاد مختلف هوایی و زمینی توانستند به قلب سرزمین‌های اشغالی بزنند و هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر قدس را در هم بشکنند؛ عملیاتی پیش دستانه که ضربه‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد کرد: «این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.» رژیم غاصب صهیونیستی از لحاظ نظامی و اطّلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است. 🪓این زلزله‌ ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. 🚨از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست. 💡اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ی فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدّت آن افزایش پیدا کرده بود؛ 👈مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است. ⁉️یک ملّت غیور، یک ملّت کهن‌سال، در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟ 🌪خب معلوم است که طوفان به‌پا می کند. 👊ای ستمگران صهیونیست! مقصّر خود شما هستید؛ عامل این طوفان خود شما هستید؛ خودتان بلا را به سر خودتان آوردید. ملت فلسطین، یک ملّت غیور، یک ملّت کهن‌سال است.ملّت فلسطین ملّت امروز و دیروز نیست، یک ملّت چندهزارساله است. این ملت در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟ خب معلوم است که طوفان به‌پا می کند؛ فرصت پیدا کند، طوفان به‌پا می کند. ما از فلسطین دفاع می کنیم، ما از مبارزات دفاع می کنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان مدبّر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را می بوسیم، ما به آنها افتخار می کنیم؛ این هست، امّا آنهایی که می گویند «کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است» ملّت فلسطین را نشناخته‌اند، ملّت فلسطین را دست‌کم گرفته‌اند؛ اشتباهشان در همین است؛ اینجا هم محاسبه‌ی غلط می کنند. 👌رهبری (حفظه الله تعالی) این عملیات را تقدیر کرده و لو این که خودشان دست به چنین عملیاتی زده باشند. این عملیات موجب تقویت جبهه مقاومت شده است. @Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
☀️بررسی روایت «الحق مع ذا، الحق مع ذا» ✍️ یکی از روایاتی که دلالت دارد حق همیشه با امام علی (علیه السلام) است، روایتی است که ابو یعلی موصلی و دیگران از ابو سعید خدری (رضی الله تعالی عنه) از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کردند: حدثنا محمد بن عباد المكي، حدثنا أبو سعيد، عن صدقة بن الربيع، عن عمارة بن غزية، عن عبد الرحمن بن أبي سعيد، عن أبيه قال: كنا عند بيت النبي صلى الله عليه وسلم في نفر من المهاجرين والأنصار، فخرج علينا فقال: «ألا أخبركم بخياركم؟»، قالوا: بلى، قال: «خياركم الموفون المطيبون، إن الله يحب الخفي التقي»، قال: ومر علي بن أبي طالب فقال: 👈«الحق مع ذا، الحق مع ذا»👉 أبو يعلى موصلي، أحمد، مسند أبي يعلى، تحقيق: حسين سليم أسد، دار المأمون للتراث، دمشق، چاپ اوّل، 1404ق. ج 2، ص 318- آجري، محمد، الشريعة، تحقيق: عبد الله الدميجي، دار الوطن، رياض، چاپ دوم، 1420ق. ج 4، ص 1759 و 2091- مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه، علي بن محمد بن محمد بن الطيب بن أبي يعلى بن الجلابي، أبو الحسن الواسطي المالكي، المعروف بابن المغازلي (المتوفى: 483هـ)، محقق: أبو عبد الرحمن تركي بن عبد الله الوادعي، دار الآثار - صنعاء، الطبعة: الأولى 1424 هـ - 2003 م ص 312. 👌چند نکته درباره این روایت تذکر داده می شود: یک: بنابر تحقیق و جستجو در کتب وهابیت این روایت را هیچ یک از وهابی های تکفیری برای تضعیف سندی، ذکر نکردند. حتی تویجری وهابی در کتابش «إتحاف الجماعة بما جاء في الفتن والملاحم وأشراط الساعة» این روایت را ذکر می کند و به تصحیح هیثمی اشاره می کند: «رواه أبو يعلى. قال الهيثمي: "ورجاله ثقات"». إتحاف الجماعة بما جاء في الفتن والملاحم وأشراط الساعة، حمود بن عبد الله بن حمود بن عبد الرحمن التويجري (المتوفى: 1413هـ)، الناشر: دار الصميعي للنشر والتوزيع، الرياض - المملكة العربية السعودية، الطبعة: الثانية، 1414 هـ. ج 1، ص 182. یا علی بن نایف شحود وهابی در کتاب «المفصل في أحاديث الفتن» این روایت ذکر می کند و در حاشیه آن، روایت را حسن می داند: «مُسْنَدُ أَبِي يَعْلَى الْمَوْصِلِيِّ( 1015) حسن» المفصل في أحاديث الفتن، جمع وإعداد الباحث في القرآن والسنة: علي بن نايف الشحود، (( حقوق الطبع لكل مسلم )) ص 368 دو: علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند و صحیح می دانند چنانچه هیثمی درباره این روایت می نویسد: «رَوَاهُ أَبُو يَعْلَى، وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ» هيثمي، علي بن ابي بکر (م 807)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقيق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، 1414ق. ج 7، ص 235. حسین سلیم اسد در تعلیق خودش بر مسند ابویعلی موصلی می نویسد: «صدقة بن الربيع وثقه ابن حبان والهيثمي وباقي رجاله ثقات» أبو يعلى موصلي، أحمد، مسند أبي يعلى، تحقيق: حسين سليم أسد، ج 2، ص 318. ⚡️از آنجایی که سند روایت صحیح است و ایراداتی بر راویان این حدیث گرفته نشده است به بررسی راویان این حدیث پرداخته نمی شود. سه: نکته ای که بسیار مهم است رسول الله (صلی الله علیه وآله) ابتدا می فرماید: بهترین شما، وفادار و پاکیزه هستند و در ادامه می فرماید: حق با امام علی (علیه السلام) است و دوباره تکرار می کند که حق با امام (علیه السلام) است. یعنی معیار حق امام علی (علیه السلام) است و همین جمله دال بر عصمت امام (علیه السلام است و روایات دیگری که این روایت را تایید می کند ان شاء الله تعالی بیان خواهد شد. @Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
☀️بررسی روایت «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» ✍️ یکی از روایاتی که دلالت دارد بر عصمت امام علی (علیه السلام) و این که حق همیشه با امام علی (علیه السلام) است، روایتی است که حاکم نیشابوری و طبرانی از ام المومنین ام سلمه (رضی الله تعالی عنها) از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند: «أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَفِيدُ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَصْرٍ، ثنا عَمْرُو بْنُ طَلْحَةَ الْقَنَّادُ، الثِّقَةُ الْمَأْمُونُ، ثنا عَلِيُّ بْنُ هَاشِمِ بْنِ الْبَرِيدِ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ، عَنْ أَبِي ثَابِتٍ، مَوْلَى أَبِي ذَرٍّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ الْجَمَلِ ... فَلَمَّا فَرَغَ ذَهَبْتُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَأَتَيْتُ أُمَّ سَلَمَةَ فَقُلْتُ: إِنِّي وَاللَّهِ مَا جِئْتُ أَسْأَلُ طَعَامًا وَلَا شَرَابًا وَلَكِنِّي مَوْلًى لِأَبِي ذَرٍّ، فَقَالَتْ: مَرْحَبًا فَقَصَصْتُ عَلَيْهَا قِصَّتِي، فَقَالَتْ: أَيْنَ كُنْتَ حِينَ طَارَتِ الْقُلُوبُ مَطَائِرَهَا؟ قُلْتُ: إِلَى حَيْثُ كَشَفَ اللَّهُ ذَلِكَ عَنِّي عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ، قَالَت: أَحْسَنْتَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» حاکم نیشابوری در ادامه می نویسد: «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَأَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ هُوَ عُقَيْصَاءُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ "». حدیث صحیح الاسناد است و ابو سعید تیمی ثقه و مامون است. حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، دارالكتب العلمية، چاپ اوّل، بيروت، 1411ق. ج 3، ص 136- طبرانى، سليمان، المعجم الأوسط، تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد وعبد المحسن بن إبراهيم الحسيني، دار الحرمين، قاهرة. ج 5، ص 135. 👌چند نکته درباره این روایت تذکر داده می شود: ✅یک: ابتدا بیان می شود این روایت صحیح، علاوه بر حاکم بسیاری از علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند: 1. ذهبی در تعلیقه خودش بر مستدرک حاکم می نویسد: «4628 – 👈صحيح👉» حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، ج3، ص 136. 2. حافظ علائی (شیخ ابن حجر عسقلانی) سند این روایت را حسن می داند و می نویسد: «وَأخرج الْحَاكِم فِي مُسْنده 👈بسَنَد حسن👉 عن أم سَلمَة رَضِي الله عَنْهَا» إجمال الإصابة في أقوال الصحابة، صلاح الدين أبو سعيد خليل بن كيكلدي بن عبد الله الدمشقي العلائي (المتوفى: 761هـ)، محقق: د. محمد سليمان الأشقر، جمعية إحياء التراث الإسلامي - الكويت،چاپ اول، 1407ق. ص 55. 3. شیخ عزیزی می نویسد: «(علي مع القرآن والقرآن مع علي لن يتفرقا حتى يردا عليّ الحوض) يوم القيامة فهو من اعلم الناس بتفسيره (طس ك) عن أم سلمة قال الشيخ 👈حديث صحيح👉» امام علی (علیه السلام) اعلم الناس به تفسیر قران است و حدیث صحیح است. السراج المنير شرح الجامع الصغير في حديث البشير النذير، الشيخ علي بن الشيخ أحمد بن الشيخ نور الدين بن محمد بن الشيخ إبراهيم الشهير بالعزيزي، ج3، ص 336. 4. مناوی هم به تصحیح حاکم و ذهبی اشاره می کند و به شرح این حدیث پرداخته است: «(طس ك) في فضائل الصحابة (عن أم سلمة) قال الحاكم: صحيح وأقره الذهبي» فيض القدير شرح الجامع الصغير، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (المتوفى: 1031هـ)، المكتبة التجارية الكبرى - مصر، چاپ اول، 1356 ق. ج 4، ص 356. 🍀بنابراین این روایت صحیح است چناچه علمای اهل سنت این روایت را تصحیح کردند و حتی امیر صنعانی هم این روایت را صحیح و دال بر عصمت امام علی (علیه السلام) می داند چنانچه خواهد ذکر شد. ✅دو: برخی از علمای اهل سنت و وهابیت این روایت را تضعیف کردند و علت ضعف را ذکر نکردند و برخی هم علت ضعف را ابو سعید تیمی ذکر کردند: ابن کثیر در این رابطه می نویسد: «وَقَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ وَأُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، وَفِي كُلٍّ مِنْهُمَا نَظَرٌ» فقط بیان کرده که در این حدیث ام سلمه (رضی الله تعالی عنها) نظر است اما علت آن را ذکر نکرده است. ابن كثير دمشقي، اسماعيل، البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر، چاپ اوّل، 1418ق. ج11، ص101. عثمان الخمیس وهابی تکفیری در رد بر علامه شرف الدین عاملی (رحمه الله تعالی) می نویسد: «فأن الحديث غير صحيح،فأن فيه دينار أبو سعيد التيمي الذي يلقب بعقيصة آو عقيصة» @Tebyan110110
حدیث ضعیف است چون در این حدیث ابو سعید تیمی که اسمش دینار باشد، قرار دارد و او ثقه نیست. در ادامه می آورد که یحیی بن معین و دارقطنی او را تضعیف کردند. وقفات مع كتاب المراجعات، عثمان الخميس ص80. علي بن نايف الشحود وهابی هم در «المفصل في أحاديث الفتن ص 367» هم به تضعیف ابو سعید تیمی توسط این جارحین (دارقطنی، نسائی، ابن عدی) اشاره کرد. ⚡️در پاسخ به تضعیف ابو سعید تیمی گفته می شود: اولا: ابن حبان و دیگران ابو سعید تیمی را توثیق کردند در حالی که این وهابی ها هیچ اشاره ای به توثیق آنان نکردند: ابن حبان در الثقات او را نام می برد و می گوید: «4872 - عقيصا أبو سعيد التيمي صاحب الكراش من أهل الكوفة يروي عن علي بن أبي طالب وعمار روى عنه الأعمش ومحمد بن جحادة وقد قيل إن اسم أبي سعيد عقيصا دينار» ابن حبان دارمي، محمّد، الثقات، دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد، دكن هند، چاپ اوّل، 1393ق. ج5، ص286. خود حاکم نیشابوری این راوی را توثیق کرد: «وَأَبُو سَعِيدٍ التَّيْمِيُّ هُوَ عُقَيْصَاءُ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ» قطلوبغا در کتاب : «الثقات ممن لم يقع في الكتب الستة» نام او را ذکر کرده و توثیق کرده است. الثقات ممن لم يقع في الكتب الستة (يُنشر لأول مرة على نسخة خطية فريدة بخطِّ الحافظ شمس الدين السَّخاوي المتوفى سنة 902 هـ)، أبو الفداء زين الدين قاسم بن قُطْلُوْبَغَا السُّوْدُوْنِي (نسبة إلى معتق أبيه سودون الشيخوني) الجمالي الحنفي (المتوفى: 879هـ)، دراسة وتحقيق: شادي بن محمد بن سالم آل نعمان، ناشر: مركز النعمان للبحوث والدراسات الإسلامية وتحقيق التراث والترجمة صنعاء، اليمن، چاپ اول، 1432 هـ - 2011 م. ج7، ص168. ✅ثانیا: بخاری و ابن معین ابو سعید تیمی را تضعیف نکردند. بخاری او را در تاریخ کبیر آورده و جرحی بر او وارد نکرده و سکوت بخاری و دیگر ائمه جرح و تعدیل نزد اهل سنت یعنی آن راوی ثقه است و این قاعده را جمهور محدثین قبول دارند. همچنین ابن معین درباره او گفته «لَيْسَ بِشَيْء» و این عبارت یعنی ابو سعید تیمی قلیل الروایه است و روایتش کم است چنانچه حافظ ابن حجر عسقلانی و سخاوی از ابن قطان فاسی و علامه لکنوی می نویسند: «لَيْسَ بِشَيْء» نزد ابن معین یعنی آن راوی قلیل الروایه است نه این که این واژه جرح آن راوی باشد: «وذكر بن القطان الفاسي أن مراد بن معين بقوله في بعض الروايات ليس بشيء يعني أن أحاديثه قليلة جدا» ابن حجر عسقلانى، احمد، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379ق.ج1، ص421. «وإن قال ابن القطان: إن ابن معين إذا قال في الراوي: ليس بشيء، إنما يريد أنه لم يرو حديثا كثيرا» سخاوي، محمّد بن عبد الرحمن (م 902)، فتح المغيث بشرح الفية الحديث للعراقي، تحقيق: علي حسين علي، مكتبة السنة، مصر، چاپ اوّل، 1424 هـ.ق. ج2، ص127_ الكتاب: الرفع والتكميل في الجرح والتعديل، محمد عبد الحي اللكنوي ،محقق: عبد الفتاح أبو غدة، مكتب المطبوعات الإسلامية - حلب، چاپ سوم، 1407ق. ص 212 و 213. بنابراین نه بخاری ابو سعید تیمی را تضعیف کرده و نه ابن معین او را تضعیف کرده است. ⭐️نکته: یکی از مسائل مهم در علوم حدیث اهل سنت این است باید توجه شود که هر امامی از ائمه جرح و تعدیل اهل سنت واژه هایی مخصوص به خود دارد که دانستن آن در توثیق و عدم توثیق راوی کمک می کند. همین واژه «ليس بشيء» نزد شافعی جرح شدید است. گاها وهابی های تکفیری عالما یا جاهلا این قواعد را استفاده نمی کنند و قواعد را کتمان می کنند. ✅ثالثا: ابو سعید تیمی از یاران امام علی (علیه السلام) بوده است و در جنگ ها با امام (علیه السلام) بوده است و علت جرح او توسط برخی از جارحین همچون جوزجانی و دارقطنی بخاطر مذهب او بوده است چون شیعه بوده جرحش کردند چنانچه ابن عدی می آورد: «إنما له قصص يحكيها لعلي ولحسن وحسين وغيرهم، وَهو كوفي، وَهو من جملة شيعتهم» الكامل في ضعفاء الرجال: جرجاني، أحمد بن عدي (م 365)، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، علي محمد معوض، الكتب العلمية، بيروت، چاپ اول، 1418هـ. ج4، ص5. ⭐️نکته قابل توجه این است که جرح جوزجانی نسبت به کوفی ها مورد قبول نیست چون جوزجانی ناصبی است چنانچه ابن حجر و دیگران به این نکته تذکر دادند: «والجوزجاني مشهور بالنصب والانحراف فلا يقدح فيه قوله_ قلت تعصب الجوزجاني على أصحاب على معروف» عسقلاني، احمد بن علي (م 852)، تهذيب التهذيب، مطبعة دائرة المعارف النظامية، هند، چاپ اوّل، 1326 هـ.ق.ج10، ص158 _ ج5، ص46. ابن حجر در جای دیگر می نویسد: «قلت الْجوزجَاني كَانَ ناصبيا منحرفا عَن عَليّ فَهُوَ ضد الشيعي المنحرف عَن عُثْمَان» ابن حجر عسقلاني، احمد بن علي (م 852)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379 هـ.ق. ج1، ص390. @Tebyan110110
سه: این روایت «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» دال بر عصمت امام علی (علیه السلام) است چون قران دارای عصمت و امام (علیه السلام) ملازم قران است اگر (نعوذ بالله تعالی) امام (علیه السلام) دچار گناه شود در این صورت دیگر ملازم قران نیست. بنابراین امام دارای عصمت است که ملازم قران است و قران هم با او است چنانچه امیر صنعانی می نویسد: «وهذا الحديث 👈من أدلة العصمة👉 لأن من لازم القرآن ولازمه القرآن لا يأتي معصية إذ لو أتاها لفارقه القرآن والحديث يشهد بأنه لا فراق بينهما، فالحديث من أجل أدلة فضائله وأدلة علمه بتأويله فإنه لا يلازم إلا من عرف معانيه» التَّنويرُ شَرْحُ الجَامِع الصَّغِيرِ، محمد بن إسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني، الكحلاني ثم الصنعاني، أبو إبراهيم، عز الدين، المعروف كأسلافه بالأمير (المتوفى: 1182هـ)، محقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهيم، مكتبة دار السلام، رياض، چاپ اول، 1432ق- 2011 م. ج7، ص334. در ادامه امیر صنعانی می گوید ابن عباس علم تفسیر را از امام علی (علیه السلام) گرفته است و طعن بر خلیفه دوم می زند: «وقد ثبت أن ابن عباس أكثر الصحابة علماً بالتأويل وقد قال: ما أخذت في تفسيره أي القرآن فعن علي - رضي الله عنه -، وقد أخرج الدارقطني أن عمر سأل علياً عن مسألة فأجاب، فقال: أعوذ بالله أن أعيش في قوم ليس فيهم أبو الحسن ونظائر هذا كثيرة جداً» ✨علمای هل سنت همچون عزیزی و مناوی هم طبق این حدیث گفتند امام علی (علیه السلام) اعلم الناس بوده است. 👌بنابراین این حدیث از حیث سند صحیح است و از حیث متن دلالت دارد که امام علی (علیه السلام) اعلم الناس و معصوم بوده است و روایت ثقلین هم منجبر این روایت است و کسی که منصف باشد اعلم الناس و معصوم و ملازم قران را رها نمی کند و به غیر معصوم تمسک بجوید. @Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
☀️بررسی روایت «يا علي! من فارقني فقد فارق الله. ومن فارقك يا علي! فقد فارقني» ✍️ یکی از روایاتی که دلالت بر عصمت امام علی (علیه السلام) دارد و این که جدایی از امام علی (علیه السلام) جدایی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و جدایی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) جدایی از الله تعالی است، روایتی که احمد، طبرانی، بزار، حاکم نیشابوری و دیگران از ابوذر غفاری (رضی الله تعالی عنه) و ابن عمر از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کردند: «حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قثنا ابْنُ نُمَيْرٍ قثنا عَامِرُ بْنُ السِّبْطِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْجَحَّافِ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ ثَعْلَبَةَ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا عَلِيُّ، إِنَّهُ مَنْ فَارَقَنِي فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَكَ فَقَدْ فَارَقَنِي». فضائل الصحابة، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)، محقق: د. وصي الله محمد عباس، مؤسسة الرسالة - بيروت، چاپ اول، 1403 - 1983. ج2، ص570- بزّار، احمد، مسند البزّار، تحقيق: محفوظ الرحمن زين الله، وعادل بن سعد وصبري عبد الخالق الشافعي، مكتبة العلوم والحكم، مدينة منورة، چاپ اوّل، 1988م. ج9، ص455. «حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَعْقُوبَ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَفَّانَ الْعَامِرِيُّ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَيْرٍ، ثنا عَامِرُ بْنُ السِّمْطِ، عَنْ أَبِي الْجَحَّافِ دَاوُدَ بْنِ أَبِي عَوْفٍ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ ثَعْلَبَةَ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا عَلِيُّ، مَنْ فَارَقَنِي فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَكَ يَا عَلِيُّ، فَقَدْ فَارَقَنِي» حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، دارالكتب العلمية، چاپ اوّل، بيروت، 1411ق. ج 3 ص 133. «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْحَضْرَمِيُّ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ صُبَيْحٍ الْأَسَدِيُّ، ثنا يَحْيَى بْنُ يَعْلَى، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِي إِدْرِيسَ، حَدَّثَنِي مُجَاهِدٌ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ فَارَقَ عَلِيًّا فَارَقَنِي، وَمَنْ فَارَقَنِي فَارَقَ اللهَ». طبراني، سليمان، المعجم الكبير، تحقيق: حمدي بن عبد المجيد السلفي، مكتبة ابن تيمية، القاهرة، چاپ دوّم، بي تا. ج12، ص423. 👌چند نکته درباره این روایت تذکر داده می شود: ✅یک: ابتدا بیان می شود این روایت صحیح، علاوه بر حاکم نیشابوری برخی از علمای اهل سنت و دیگران این روایت را تصحیح کردند: هیثمی می نویسد: «رَوَاهُ الْبَزَّارُ، وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ» هيثمي، علي بن ابي بکر (م 807)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقيق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، 1414ق. ج9، ص135. مناوی و امیر صنعانی هم به تصحیح هیثمی اشاره می کنند: «قال الهيثمي: رجاله ثقات» فيض القدير شرح الجامع الصغير، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (المتوفى: 1031هـ)، المكتبة التجارية الكبرى - مصر، چاپ اول، 1356 ق. ج 4، ص356- التَّنويرُ شَرْحُ الجَامِع الصَّغِيرِ، محمد بن إسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني، الكحلاني ثم الصنعاني، أبو إبراهيم، عز الدين، المعروف كأسلافه بالأمير (المتوفى: 1182هـ)، محقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهيم، مكتبة دار السلام، رياض، چاپ اول، 1432ق- 2011 م. ج7، ص334. ✅دو: این روایت عزیز است و از دو طریق از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل شده است. طریق احمد، حاکم و بزار به ابوذر غفاری (رضی الله تعالی عنه) می رسد و طریق طبرانی به ابن عمر می رسد. ⚡️خبر نزد اهل سنت یا خبر واحد است یا خبر متواتر است. خبر واحد خودش بر سه قسم است: غریب، عزیز، مشهور. (گرچه برخی مستفیض را هم اضافه کردند): خبر مشهور: خبری است که سلسله راویان آن حدیث تا رسول الله (صلی الله علیه وآله) در تمام طبقات، بیش از دو طریق داشته باشد. خبر عزیز: خبری است که سلسله راویان آن حدیث تا رسول الله (صلی الله علیه وآله) در تمام طبقات دو طریق، کمتر از دو نفر نباشد. اگر یکی از این راویان در سلسله دو طریق در هر طبقه ای تکرار شود این حدیث غریب است نه عزیز. خبر غریب: خبری است که سلسله راویان آن حدیث تا رسول الله (صلی الله علیه وآله) در یک طبقه آن، یک راوی باشد. بنابراین این حدیث عزیز است چون راویان این حدیث از ابوذر غفاری (رضی الله تعالی عنه) غیر از راویان ابن عمر هستند. @Tebyan110110
تبیان
به زودی ان شاء الله تعالی این چند روایت که بهترین فضیلت امام علی (علیه السلام) و حتی دلالت بر عصمت ح
👌نکته قابل توجه این است که این حدیث ظاهرا داری 3 طریق و مشهور است چون طریق دیگری را ذهبی از ابوهریره نقل می کند: «عن أبي هريرة، قاله الأزدي. روى عنه حبيب بن أبي ثابت، ثم ساق له الأزدي حديثاً باطلا عن أبي هريرة - مرفوعاً: من فارقني فارق الله، ومن فارق عليا فقد فارقني، ومن تولاه فقد تولاني» ذهبى، محمّد، ميزان الاعتدال فى نقد الرجال، تحقيق: بجاوى على محمّد، دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت، چاپ اوّل، 1382ق. ج2، ص49. ✅سه: از آنجایی که سند حدیث، صحیح است و این جمله رسول الله (صلی الله علیه وآله) درباره سیدنا امام علی (علیه السلام) با عقیده برخی از علمای اهل سنت همچون ذهبی و برخی از علمای وهابی تکفیری همچون البانی خلفی، نمی سازد، روایت را منکر دانستند. البانی خلفی، منکر بودن روایت را بخاطر «معاوية بن ثعلبة یا أَبُو الْجَحَّافِ داود بن أبی عوف» می داند: «وأقول: ليس في إسناده من يتهم به؛ 👈سوى معاوية هذا،👉👈 وقد أورده ابن أبي حاتم (4/ 1/ 378) بهذا الإسناد، ولم يذكر فيه جرحاً ولا تعديلاً.وكذلك صنع البخاري في "تاريخه" (4/ 1/ 333) ، لكنه أشار إلى هذا الحديث وساق إسناده.وذكره ابن حبان في "الثقات" (5/ 416) ! 👈ويحتمل أن يكون المتهم به هو داود هذا؛👉👈 فإنه - وإن وثقه جماعة -؛ فقد قال ابن عدي: "ليس هو عندي ممن يحتج به، شيعي، عامة ما يرويه في فضائل أهل البيت". ذكره الذهبي؛ ثم ساق له هذا الحديث. وقال: "هذا منكر"» الباني، محمد ناصرالدين، سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة، دار المعارف، رياض، چاپ اوّل، 1412ق. ج10، ص521. ✨در پاسخ گفته می شود: اولا: این روایت از طریق دیگری از ابن عمر از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل شده است و البانی (جاهلا یا عالما یا سهوا) هیچ اشاره ای به طریق طبرانی نمی کند. بنابراین طریق حاکم، احمد و بزار منجبر به طریق طبرانی است. ثانیا: عبارات البانی دچار اضطراب است. ابتدا ادعا می کند متهم در این روایت «معاویة بن ثعلبه» است بعد توثیقات ابن حبان و ابن ابی حاتم و بخاری را ذکر می کند. چون سکوت بخاری و ابن ابی حاتم خودش توثیق آن راوی است و جالب این که خود البانی به این قاعده ملتزم است چنانچه جمهور ائمه حدیث اهل سنت به این قاعده ملتزم هستند مضافا برخی معاویه بن ثعلبه را جزو صحابه آوردند. بعد چون این توثیقات را می بیند می گوید متهم در این روایت «أبو الجحاف داود بن أبي عوف» است و به کلام ابن عدی استدلال می کند که چون شیعه است و عموم احادیثش درباره فضائل اهل بیت (علیهم السلام) است: «وَهو من غالية أهل التشيع وعامة حديثه في أهل البيت ولم أر لمن تكلم فِي الرجال فيه كلاما، وَهو عندي ليس بالقوي، ولاَ ممن يحتج به في الحديث» خود ابن عدی در این عبارت اعتراف می کند که کسی درباره او چیزی نگفته و او را جرح نکردند و از طرفی چون شیعه است قابل احتجاج نیست در حالی که شیعه بودن جرح شمرده نمی شود لذا بسیاری از علما همچون (بخاری، احمد یحیی بن معین، ابو حاتم، نسائی و دیگران) او را توثیق کردند حتی ذهبی هم او را توثیق کرده است: «داود بن أبي عوف أبو الحجاف (ق س): وثقه أحمد ويحيى وقال أبو حاتم صالح الحديث يروي عن أبي حازم الأشجعي» ذكر أسماء من تكلم فيه وهو موثق، المؤلف : محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي ص 78. ⚡️نکته مهم: صرف نقل راوی به وسیله ذهبی در کتاب «میزان الاعتدال» دال بر تضعیف آن راوی نیست چون ذهبی در مقدمه شرطش را بیان کرده که کسی کوچکترین جرح دارد را در این کتاب ذکر کند و لو این که نزد خود ذهبی ثقه باشد لذا چون ابن عدی داود بن ابی عوف را جرح کرد، ذهبی او را در این کتاب آورد و الا در دیگر کتب خودش او را توثیق کرد. 👌بنابراین روایت «يا علي! من فارقني فقد فارق الله. ومن فارقك يا علي! فقد فارقني» صحیح است و دلالت بر عصمت و حقانیت امام علی (علیه السلام) دارد و مفارقت از امام (علیه السلام) مفارقت از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و خداوند متعال است. @Tebyan110110