eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
19 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 آیا آماده‌اید تا حقیقت بی‌نظیر قرآن کریم را کشف کنید؟ 🚨 🌟آیا می‌خواهید با شگفتی‌های علمی، ادبی و معنوی قرآن کریم آشنا شوید؟ 🌟 ✨📖 کانال اعجاز قرآن کریم 📖✨ جایی که مرزهای دانش در برابر معجزات الهی سر تعظیم فرود می‌آورند! از ادبیات شگفت‌انگیز قرآن تا کشف رازهای علمی که علم مدرن را به چالش می‌کشد! ⚡️ در این کانال چه خواهید یافت؟ 🔸 افشای اعجاز علمی و ادبی قرآن کریم که ذهن‌ها را متحول می‌کند. 🔸 تحلیل‌های بی‌پرده از حقایق عمیق و اسرار نهفته در کلام الهی. 🔸 تطبیق آموزه‌های قرآن با جدیدترین یافته‌های علمی (ارتباط قرآن کریم با علم روز). 🔸 پاسخ به شبهات و پرسش‌های ذهنی شما در مورد وجوه اعجاز قرآن. 🔸 تفسیر آیات و موضوعات مهم قرآنی. 📜در کانال ما، به بررسی عمیق‌ترین اسرار این کتاب الهی می‌پردازیم و حقایق نهفته در آیات نورانی قرآن را بیان می‌کنیم. 💥اگر می‌خواهید درک عمیق‌تری از حقیقت قرآن کریم داشته باشید و با قدرت بی‌انتهای آن آشنا شوید، همین حالا به کانال ما بپیوندید و راهی بی‌نهایت را آغاز کنید! ⬅️ ⛔️ این فرصت را از دست ندهید! 📲 لینک عضویت: [https://eitaa.com/The_Holy_Quran_114]
🔷باید اهل قرآن شد؛ تلاوت قرآن مقدّمه است، هدف نیست؛ هدف، تخلّق به اخلاق قرآن است. 📎رهبر معظم انقلاب اسلامی @The_Holy_Quran_114
✅پیامبر اسلام (ص): ✳️اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛ ✳️خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند. 📗كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅امام صادق(ع): ✳️مَن لَم يَعرِفِ الحَقَّ مِنَ القُرآنِ لَم يَتَنَكَّبِ الفِتَنَ؛ ✳️هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه‌ها بركنار نمی‌ماند. 📗محاسن، ج۱، ص۲۱۶ @The_Holy_Quran_114
🔰زندگى در سايه نعمتى است كه جز كسى كه اين نعمت را چشيده و شناخته قدر آن را نمى‌داند. 1⃣- «أَ فَلاٰ يَتَدَبَّرُونَ‌ الْقُرْآنَ‌ أَمْ‌ عَلىٰ‌ قُلُوبٍ‌ أَقْفٰالُهٰا» ؛ «آيا آنها در قرآن تدبّر نمى‌كنند، يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است‌؟!» 2⃣- «قٰالَ‌ رَبِّ‌ لِمَ‌ حَشَرْتَنِي أَعْمىٰ‌ وَ قَدْ كُنْتُ‌ بَصِيراً قٰالَ‌ كَذٰلِكَ‌ أَتَتْكَ‌ آيٰاتُنٰا فَنَسِيتَهٰا وَ كَذٰلِكَ‌ الْيَوْمَ‌ تُنْسىٰ‌» ؛ «مى‌گويد: پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردى‌؟! من كه بينا بودم! مى‌فرمايد: آن‌گونه كه آيات من براى تو آمد و تو آن‌ها را فراموش كردى؛ امروز نيز تو فراموش خواهى شد.» 3⃣- «إِنَّ‌ هٰذَا الْقُرْآنَ‌ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ‌ أَقْوَمُ‌ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ‌ الَّذِينَ‌ يَعْمَلُونَ‌ الصّٰالِحٰاتِ‌ أَنَّ‌ لَهُمْ‌ أَجْراً كَبِيراً» ؛ «اين قرآن، به راهى كه استوارترين راه‌هاست، هدايت مى‌كند؛ و به مؤمنانى كه اعمال صالح انجام مى‌دهند، بشارت مى‌دهد كه براى آنها پاداش بزرگى است.» 4⃣- «وَ نُنَزِّلُ‌ مِنَ‌ الْقُرْآنِ‌ مٰا هُوَ شِفٰاءٌ وَ رَحْمَةٌ‌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌» ؛ «و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مومنان، نازل مى‌كنيم». 5⃣- «كِتٰابٌ‌ أَنْزَلْنٰاهُ‌ إِلَيْكَ‌ مُبٰارَكٌ‌ لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ‌ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبٰابِ‌ » ؛ «اين كتابى است پر بركت كه به تو نازل كرديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذكر شوند». @The_Holy_Quran_114
♻️اطلاعات آمارى پيرامون 💐تعداد سوره‌هاى قُرآن: 114 سوره 💐تعداد جزءها و حزب‌ها و ربع‌هاى آن: 30-60-240 💐تعداد آياتش (بدون بسم‌اللّه الرحمن الرحيم سوره‌هاى غيرحمد): 6236 آيه 💐تعداد كلماتش: 77845 كلمه 💐تعداد كلماتش (بدون حرف) : 51899 كلمه 💐تعداد حروفش: 330733 حرف 💐تعداد لفظ‍‌ جلاله (اللّه): 2698 لفظ‍‌ 💐تعداد مثل‌ها: 360 مثل 💐آيات احكام شرعى: 150 آيه 💐آيات علوم طبيعى: 750 آيه 💐آياتى كه از علم ياد كرده: 80 آيه 💐آمدن همه حروف هجاء در دو آيه: 🍃«ثُمَّ‌ أَنْزَلَ‌ عَلَيْكُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ الْغَمِّ‌ أَمَنَةً‌ ... وَ اللّٰهُ‌ عَلِيمٌ‌ بِذٰاتِ‌ الصُّدُورِ»(آل عمران: ۱۵۴) 🍃«مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌...»(فتح: ۲۹) تا آخر سوره. @The_Holy_Quran_114
♻️ ✅ قرآن در اصل به معناى خواندن است و مصدر «قرأتُ‌» به معناى تلاوت كردم مى‌باشد. ✅اين كتاب، قرآن (خواندن) ناميده شده، با آن‌كه [در حقيقت ]مقروء (خوانده شده) است، هم‌چنانكه مكتوب (نوشته شده) هم، كتاب (نوشتن) ناميده شده است؛ پس ]در اين گونه موارد[مصدر به جاى اسم مفعول قرار گرفته است. ✅برخى از اسامى قرآن عبارت است از: 🔅- الكتاب: به معنى مكتوب. 🔅- المصحف: چون كه قرآن از صحيفه‌ها تشكيل شده است. 🔅- الذكر: زيرا در آن فرايض و احكام ذكر شده است. 🔅- الفرقان: زيرا در آن بين حق و باطل فرق گذاشته مى‌شود. ✅در كتاب بحارالانوار علامه مجلسى آمده است كه ابن‌سنان گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام درباره قرآن و فرقان سؤال كردم كه آيا اين دو يك چيزند؟ 🔅حضرت فرمود: قرآن همه كتاب است و فرقان محكماتى است كه عمل به آن واجب است. ✅اما در نامگذارى سوره ✔️ گفته شده كه 🔅اين نامگذارى باعث مى‌شود كه هر سوره از سوره‌هاى ديگر روشن و متمايز شود 🔅و نيز سوره به معنى قطعه و طائفه است 🔅و نيز سوره ناميده شده به جهت اين كه هر سوره معظّم و شريف است. ✅وقتى گفته مى‌شود: لفلان سُورة فى الناس؛ يعنى فلانى داراى رفعت و شرف در ميان مردم است و به ديوارهاى شهر به خاطر بلندى و ارتفاعش سورالمدينة گفته مى‌شود. @The_Holy_Quran_114
♻️ 🔆 واضح‌است كه قرآنى كه پيش روى ما قرار دارد به حسب نزول مرتب نشده است. ✳️اولين سوره‌اى كه از قرآن نازل شده؛ يعنى سوره علق «اِقْرَأْ بِاسْمِ‌ رَبِّكَ‌ الَّذِي خَلَقَ‌...» در اواخر مصحف قرار دارد در حالى كه سوره بقره در صدر قرآن آمده و سوره بقره از جمله سوره‌هاى آخرى است كه نازل شده است. ✳️علماى اهل‌سنت در مسأله ترتيب قرآن با هم اختلاف دارند، دراين كه آيا اين ترتيب توقيفى است (يعنى به دستور پيامبر اکرم (ص) انجام گرفته است) يا اين كه اجتهادى است و از جانب صحابه صورت گرفته است. ✳️اين امر از دو جهت مورد مناقشه است: ✅اول: ترتيب آيات در يك سوره: در اين امر علماى اهل سنت اجماع دارند بر اين كه توقيفى است. پس هرگاه آيه و يا آياتى از قرآن نازل مى‌شد، پيامبر به كاتبان وحى دستور مى‌داد تا آن را در جايى مشخص از سوره معينى قرار دهند. ✅دوم: ترتيب سوره‌ها نسبت به يكديگر در مصحف كه در آن اختلاف كرده‌اند. 🔆جلال‌الدين سيوطى در كتابش «الإتقان فى علوم القرآن» مى‌گويد: 🔅اما ترتيب سوره‌ها در اين‌كه توقيفى است يا اجتهادى از جانب صحابه، در آن اختلاف است. 🔅جمهور از علما نظر دوم را قبول دارند كه از جمله ايشان مالك و قاضى ابى‌بكر (بنابريكى از دو قولش) است. @The_Holy_Quran_114
✅آخرين سوره‌اى از كه نازل شده است ✳️ امام‌رضا عليه السلام از پدرش عليه السلام روايت كرده كه فرمود: 🔅اولين سوره‌اى كه نازل شده إقرأ است و آخرين سوره‌اى كه نازل شده «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اللّٰهِ‌ وَ الْفَتْحُ‌» است . ✳️ترمذى و حاكم از عبداللّه بن عمر نقل كرده‌اند كه گفت: آخرين سوره‌اى كه نازل شده سوره مائده و فتح است و در حديث مشهور عثمان آمده كه آخرين سوره، سوره برائت (توبه) است. ✅آخرين آيه‌اى از قرآن كه نازل شده است. 🔅 دانستيم كه اولين آيه‌اى كه از قرآن نازل شده، «اِقْرَأْ بِاسْمِ‌ رَبِّكَ‌ الَّذِي خَلَقَ‌» است. آخرين آيه كه نازل شده كدام است‌؟ ✳️آيا آيه شريفه زير است: 🔅- «اَلْيَوْمَ‌ أَكْمَلْتُ‌ لَكُمْ‌ دِينَكُمْ‌ وَ أَتْمَمْتُ‌ عَلَيْكُمْ‌ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ‌ لَكُمُ‌ الْإِسْلاٰمَ‌ دِيناً» ؛ 🔅«امروز دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم». ✅جواب: اين آيه آخرين آيه از آيات تشريعى است كه نازل شده، ليكن آخرين آيه‌اى نيست كه از قرآن نازل شده است. ✅آخرين آيه‌اى كه به حسب قول راويان نازل شده در آخر سوره بقره است آنجا كه خداوند تعالى مى‌فرمايد: 🔅- «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ‌ فِيهِ‌ إِلَى اللّٰهِ‌ ثُمَّ‌ تُوَفّٰى كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ مٰا كَسَبَتْ‌ وَ هُمْ‌ لاٰ يُظْلَمُونَ‌» ؛ 🔅«و از روزى بپرهيزيد (و بترسيد) كه در آن روز، شما را به سوى خدا باز مى‌گردانند؛ سپس به هر كس، آنچه انجام داده، بطور كامل باز پس داده مى‌شود؛ و به آنها ستم نخواهد شد. (چون هر چه مى‌بينند، نتايج اعمال خودشان است)». ✳️ بعضى از راويان گفته‌اند آخرين آيه‌اى كه نازل شده آيه ربا است و بعضى گفتند آيه دَين است و بعضى گفته‌اند آيه كلاله است، همه اينها آيات تشريعى است و معقول نيست كه بعد از آيه: «اَلْيَوْمَ‌ أَكْمَلْتُ‌ لَكُمْ‌ دِينَكُمْ‌» نازل شده باشد. @The_Holy_Quran_114
1⃣ ⁉️كلمه‌ى سوره به چه معناست؟ ♻️«سوره» به معنى قاب و چارچوب محدودكننده يك چيز، و نيز به معنى ديوار است و سوره يكى از اين گونه چارچوب‌ها است كه مجموعه‌اى از انديشه‌هاى معين را محدود مى‌كند، و در مجموع شخصيّتى مشترك را در اختيار ما قرار مى‌دهد، و شايد بتوانيم از آن، در قياس با تعبيرهاى واحد گرما و واحد نور يا هر كميت ديگر، به واحد فكرى تعبير كنيم. 🔰و اين لفظ بهتر از تعبير كردن به (فصل، بخش، مبحث و...) است، بدان سبب كه لفظ «سوره» دلالت بر جدا كردن بخشى از قرآن از بخشى ديگر و تقسيم كردن آن به چند قسمت نيست كه ممكن است شخص را به انديشه‌هايى دور از حقيقت قرآن بكشاند، بلكه دلالت بر مركز همكارى ميان افكار آن مجموعه قرآنى دارد كه يك سوره را مى‌سازد، و چنان است كه مى‌توانيم آن را در ضمن يك قالب و چارچوب بگنجانيم و يك واحد فكرى مستقل بدانيم. @The_Holy_Quran_114
سؤال 2⃣: ⁉️سوره‌هاى قرآن داراى چه تقسيم‌بندى‌هاى كلّى است؟ 🔆سوره‌هاى قرآن داراى سيزده، گروه‌بندى است: در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم اين چنين مى‌خوانيم: به من «طِوال» داده شد به عوض تورات، «مِئِين» داده شد به عوض انجيل، «مثانى» داده شده به عوض زبور و با «مفصّلات» كه ٦٧ سوره است، تفضيل داده شدم: 🔰1- طِوال: بقره ، آل‌عمران ، نساء ، مائده ، انعام ، اعراف ، انفال ، توبه و يونس . هرچند سوره‌هاى طوال را هفت سوره دانسته‌اند ولى با توجّه به تصريح امام باقر (عليه‌السلام) به اين كه سوره‌ى يونس «من السابعة» است، بايد اين سوره را نيز جزو اين هفت تا بدانيم و براى اين كار چاره‌اى نداريم جز اين كه دو سوره‌ى انفال و توبه را يكى بدانيم. (به سوره‌ى توبه مراجعه شود). 🔰2- مِئين: إسراء ، كهف ، مريم ، طه ، انبيا ، حج و مؤمنون (علت نامگذارى به مِئين اين است كه آيات آن‌ها حدوداً صد آيه با كمى بيش‌تر يا كمتر است). 🔰3- مفصّلات: از سوره‌ى فتح تا آخر قرآن - مجموعا ٦٧ سوره طبق حديث فوق -. (علّت اين نام‌گذارى فاصله افتادن اين سوره‌ها از يكديگر به صورت فراوان به وسيله‌ى بسم الله است، و يا اين كه داراى آيات زياد به فاصله‌هاى كوتاه مى‌باشند). سوره‌هاى مفصّل به سه قسم: طوال، اوساط و قصار تقسيم شده است: طوال از سوره‌ى « فتح » تا « نبأ » ، اوساط از سوره‌ى « نبأ » تا « ضحى » و قصار از سوره‌ى « ضحى » تا آخر قرآن است. 🔰4- مَثانى: مابقى سوره‌ها. سوره‌هايى كه حجم آن‌ها كمتر از مئين و بيش‌تر از مفصّلات هستند. (شايد اطلاق مثانى به اين سوره‌ها، دو گروه بودن آن‌ها باشد: گروه اول سوره‌هاى هود تا نحل كه حجم آن‌ها بيش از مئين است. گروه دوم سوره‌هاى نور تا احقاف كه حجم آن‌ها بيش‌تر از مفصّلات است). ١ در اين ميان، سوره‌ى حمد در اين گروه‌بندى‌ها گنجانده نشده است، زيرا حمد برابرى با كلّ قرآن مى‌كند، چنان كه در آيه‌ى ٨٧ سوره‌ى حجر آمده است: «وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» و در روايات زيادى تأكيد شده است كه منظور از «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي» سوره‌ى حمد است. (توضيح بيش‌تر در سوره‌ى حمد ) . ✅کديگر گروه‌بندى‌هاى سوره‌ها: 🔰5- طواسين: سوره‌ى قصص كه ابتداى آن «طس» آمده است و دو سوره‌ى نمل و شعراء كه با «طسم» شروع شده‌اند. در روايتى آمده است كه: هر كس طواسين ثلاث (سوره‌ى شعراء و نمل و قصص كه همه با طس شروع شده‌اند) را در شب جمعه بخواند از اولياء اللَّه خواهد بود، و در جوار او و سايه‌ى لطف و حمايتش قرار مى‌گيرد. 🔰6- حواميم: هفت سوره در قرآن هستند كه با «حم» شروع شده‌اند. اين سوره‌ها پى در پى بوده و عبارتند از: غافر ، فصلت ، شورى ، زخرف ، دخان ، جاثيه ، احقاف . از سوره‌هاى حواميم تعبير به تاج و مغز قرآن شده است (به سوره‌ى غافر مراجعه شود). 7- مسبِّحات: مسبِّحات سوره‌هايى است كه با «سَبَّحَ لِلّهِ» يا «يُسَبِّحُ لِلّهِ» آغاز مى‌شود و آن شش سوره است: سوره‌هاى حديد ، حشر ، صف ، جمعه ، تغابن و اعلى . نقل شده است كه هر كس همه‌ى مسبِّحات را تلاوت كند قائم «امام زمان،(عجل ال له‌تعالى فرجه الشريف)» را درك خواهد نمود. 🔰8- طولِيين: انعام و اعراف . در حديث از سوره‌ى اعراف تعبير به «اطول الطوليين» شده است. 🔰9- زهراوين: بقره و آل‌عمران . در حديثى نقل شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمود: زهراوين را بخوانيد، بقره و آل‌عمران . 🔰٥10- مُشَقشِقتان: اخلاص و كافرون (اين دو سوره را مشقشقه ناميده‌اند چون قارى خود را از نفاق تبرئه مى‌كند - به سوره‌ى اخلاص مراجعه شود-). 🔰11- قَرينَتَين: انفال و توبه (بين اين دو سوره بسم الله وجود ندارد لذا قرين و نزديك به هم هستند). 🔰12- حمدين: منظور دو سوره‌ى سبأ و فاطر است كه با «الحمد لله» شروع مى‌شود. در روايت است كه هر كس همه‌ى حمدين- سوره‌ى سبأ و فاطر - را در شب بخواند خدا او را در كَنَف حمايت خود حفظ مى‌كند، و هر كس در روز بخواند ناراحتى به او نمى‌رسد، و آن قدر خدا خير دنيا و آخرت به او مى‌بخشد كه بر قلب كسى خطور نكرده، و آرزوى كسى به آن نرسيده است. ١ البته سوره‌ى حمد نيز با «الحمد لله» شروع شده است ولى اين دو سوره چون چسبيده به هم هستند چنين اسمى دارند. 🔰13- عزائم: سجده ، فصلت ، نجم و علق . (اين سوره‌ها داراى آياتى هستند كه پس از تلاوت كامل آن‌ها «سجده تلاوت» بر انسان واجب مى‌شود. مراجعه شود به عنوان «نكته» در سوره‌ى سجده ) @The_Holy_Quran_114
3⃣: ⁉️چه تفاوتى بين سوره‌هاى مكّى و مدنى وجود دارد؟ ♻️بيشتر سوره‌هاى قرآن (86 سوره) در مكّه نازل شده است، و با توجّه به وضعيت محيط مكّه، و چگونگى حال مسلمانان در آن 13 سال، و همچنين با مطالعه‌ى تاريخ اسلام بعد از هجرت، كاملا روشن مى‌شود كه چرا لحن سوره‌هاى مكّى با مدنى فرق دارد. 🔆در سوره‌هاى مكّى غالبا بحث از مبدأ و معاد، اثبات توحيد و دادگاه رستاخيز، و مبارزه با شرك و بت‌پرستى، و تثبيت مقام و موقعيت انسان در جهان آفرينش به ميان آمده است، زيرا دوران مكّه دوران سازندگى مسلمانان از نظر عقيده و تقويت مبانى ايمان به عنوان زيربناى يك نهضت ريشه‌دار بود. ⏺در دوران مكّه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله وسلم وظيفه داشت، افكار خرافى بت‌پرستى را از مغزها بشويد، و به جاى آن روح توحيد و خداپرستى و احساس مسئوليت قرار دهد. انسان‌هايى را كه در دوران بت‌پرستى، تحقير شده و شكست‌خورده بودند، به عظمت مقام و موقعيت خويش آشنا سازد، ⏪و در نتيجه از آن ملت پست و زبون و خرافى و منفى، مردمى باشخصيت، با اراده، با ايمان، و مثبت بسازد، ⬅️و دليل پيشرفت سريع و برق‌آساى اسلام در مدينه نيز همين زيربناى محكم بود كه در دوران مكّه به دست پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم و در پرتوى آيات قرآن ساخته شده بود. 🔁آيات سوره‌هاى مكّى نيز همه متناسب با همين هدف خاص است. 🔁امّا دوران مدينه، دوران تشكيل حكومت اسلامى، دوران جهاد در برابر دشمنان، و دوران ساختن يك جامعه‌ى سالم بر اساس ارزش‌هاى انسانى و عدالت اجتماعى بود. ☑️لذا سوره‌هاى مدنى در بسيارى از آياتش به جزئيات مسائل حقوقى، اخلاقى، اقتصادى، جزايى و ساير نيازمندى‌هاى فردى و اجتماعى مى‌پردازد. 🔘اگر مسلمانان امروز نيز بخواهند عظمت ديرين خود را تجديد كنند، بايد همين برنامه را عيناً اجرا كنند، و اين دو دوران را به طور كامل طى نمايند، و تا آن زيربناى عقيده‌اى محكم بنا نشود، مسائل روبنايى، استقامت و استحكامى نخواهد داشت. 📁(تفسير نمونه، جلد 6، صفحه 74) @The_Holy_Quran_114
4⃣: ⁉️چرا در مكّى و يا مدنى بودن بعضى از سوره‌ها و يا آيات اختلاف شده است؟ 🔰 مهم‌ترين علتى كه موجب اختلاف مفسّرين در رابطه با مكّى و يا مدنى بودن سوره و يا آيه‌اى شده است اين است كه آن‌ها در ملاك مكّى و مدنى بودن اختلاف دارند. ♻️در مجموع سه قول در اين رابطه وجود دارد: ✔️ الف) آياتى كه قبل از هجرت و رسيدن پيامبر به مدينه نازل شده است مكّى است و ما بقى مدنى است حتى اگر در حجة الوداع در مكّه، و يا در منطقه‌ى حديبيه نزديك مكّه نازل شده باشد. ✔️ب) آياتى كه در مكّه و اطراف آن نازل شده باشد، مكّى و آياتى كه در مدينه و يا اطراف آن نازل شده باشد مدنى است. و اگر در غير مكّه و يا مدينه آيه نازل شده باشد، نه مكّى است و نه مدنى مثل آيه‌ى انفال كه در بدر نازل شده است. ✔️ ج) اگر مخاطب آيه كفّار باشند كه بيش‌تر با «يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ» شروع مى‌شود، اين آيه مكّى است زيرا غالب اهل مكّه كافر بودند و اگر مخاطبِ آيه مؤمنين هستند كه خطاب آن با «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» است، آيه مدنى است زيرا غالب اهل مدينه مؤمن بودند. ✅در ميان اين اقوال قول اوّل بيش‌تر مورد اعتماد بوده (و ملاك تشخيص مكّى از مدنى در اين مجموعه نيز همين اصطلاح است.) ✅غالب مفسّرين معتقد هستند كه 86 سوره در مكّه و 28 سوره در مدينه نازل شده است. بعضى از مفسّرين در مورد 30 سوره اختلاف نظر دارند. 📗التمهيد، جلد 1، صفحه 162 @The_Holy_Quran_114
5⃣ ⁉️چه چيزى سوره‌هاى قرآن را از يكديگر متمايز مى‌كند؟ 💠در حالى كه هر يك از سوره‌هاى قرآن محورى مخصوص به خود دارد كه آن را از ساير سوره‌ها متمايز مى‌كند، امّا تمام سوره‌هاى قرآن در يك محور مشترك با يكديگر تلاقى مى‌كنند و بر انديشمند دشوار است كه از اين لحاظ ميان آن‌ها جدايى و تميز قرار دهد، زيرا تمام آن‌ها از يك پايه به حركت در مى‌آيند تا به هدفى واحد برسند، 💠از شناخت خدا حركت مى‌كنند و به ايمان و پرستش او منجر مى‌شوند، پس آيات آن‌ها متشابه است، هم چنان كه قرآن خود نيز چنين توصيف كرده است ١، جز اين كه انديشمند در هر سوره‌اى محورى مى‌يابد كه آن را از ديگر سوره‌ها متمايز مى‌كند، به شرح زير: 1⃣: تمام قضايايى كه در واقع و عمل، بدان محور وابسته است در آن سوره مورد بحث قرار مى‌گيرد، با وجود آنكه آن قضايا- به طبع در سوره‌هاى بلند- متفاوت و حتّى متباين به نظر مى‌رسند ولى به همان محورى منتهى مى‌شوند كه در آن سوره مورد بحث قرار گرفته، زيرا بررسى قرآنى نسبت به اين محورها بررسى جامعى است كه تمام جوانب قضيه را در برمى‌گيرد. 2⃣: قرآن قضايا را با بررسى نظرى مورد مطالعه قرار نمى‌دهد بلكه در ضمن آيات كريم خود نيروى اجرايى لازم براى بررسى و درمان آن‌ها را نيز به وديعه مى‌نهد، پس تنها به بيان قانون علمى يا حكم شرعى براى قضيّه‌ى مورد نظر اكتفا نمى‌كند، بلكه آن را واسطه‌ى توجيه و خاطر نشان ساختن به انسان قرار مى‌دهد و براى اين كار وسيله‌هاى مختلفى را به كار مى‌گيرد كه از برجسته‌ترين آن‌ها يادآورى خدا و آخرت و برانگيختن خرد، و ترساندن، و تشويق، و حتّى صورت‌پردازى فنّى است كه خواننده‌ى قرآن را به تطبيق فرمان‌ها و آموزش‌هاى آن (در عمل) فرا مى‌خواند @The_Holy_Quran_114
6️⃣ ⁉️منشأ پيدايش اختلاف در تعداد آيات چيست؟ ♻️علت اختلاف ظاهرا از اين جهت بوده كه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم اكثر اوقات در آخر آيه، وقف مى‌كرده و بعضى از اوقات وقف نمى‌كرده‌اند. ♻️به همين جهت در تعداد آيات اختلافى پيش آمده و اكثرا ٦٢٣٦ آيه ذكر كرده‌اند. عدد ٦٦٦٦ را ميبدى در كتاب «كشف‌الاسرار» نسبت به جمهور اهل علم داده است. علّت اين انتخاب شايد جهت سر راست بودن آن مى‌باشد. همچنين خالى بودن قرآن‌هاى اوّليه از علامت جداكننده آيات از يكديگر باعث مى‌شده تا وقف بر بعضى آيات صورت نگيرد و يك آيه شمرده شود يا بالعكس. @The_Holy_Quran_114
7️⃣ ⁉️فايده‌ى شناخت تعداد آيات قرآن چيست و اختلاف بين تعداد آيات منسوب به چه اشخاصى است؟ ♻️مفسر بزرگ شيعه، طبرسى در پاسخ به اين سؤال مى گويد: 🔰فايده‌ى شناختن تعداد آيات اين است كه خواننده قرآن وقتى با انگشتان خود آن‌ها را شمرد ثواب بيشترى خواهد داشت و دست و قلب و زبانش با هم اشتغال به قرآن پيدا كرده و بى‌شك روز قيامت (به نفع صاحب خود) گواهى خواهند داد. 🔆آنچه اهل كوفه در شمارش آيات بيان كرده‌اند صحيح‌تر از آن است كه ديگران گفته‌اند زيرا آنان از اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (عليه‌السلام) گرفته‌اند. 🔆و آنچه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم نقل شده است كه فرمود: 🔆فاتحه هفت آيه دارد كه يكى از آن‌ها «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» است، قول اهل كوفه را در تعداد آيات سوره‌ى حمد تأييد مى‌كند. 🔆عدد اهل مدينه منسوب است به ابى جعفر يزيد بن قعقاع قارى و شيبة بن نصاح كه مدنى اوّل (از قاريان صدر اوّل مدينه) و اسماعيل بن جعفر كه مدنى اخير (از قاريان متأخر مدينه) مى‌باشند. 🔆بعضى گفته‌اند: مدنى اوّل، حسن بن على بن ابى طالب (عليه‌السلام) و عبد اللَّه بن عمر و مدنى اخير، ابو جعفر و شيبة و اسماعيل مى‌باشند ولى قول اوّل مشهورتر است. 🔆عدد اهل بصره منسوب است به عاصم بن ابى الصباح جحدرى و ايّوب بن متوكّل كه با هم اختلاف ندارند جز در يك آيه و آن «قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ» (آيه‌ى ٨٤ سوره‌ى ص) است كه جحدرى بر خلاف ايّوب آن را يك آيه شمرده است. 🔆عدد اهل مكّه منسوب است به مجاهد بن جبر و به اسماعيل مكّى، و بعضى گفته‌اند كه عدد آن‌ها به كسى منسوب نيست بلكه در مصاحف ايشان ديده شده است كه بالاى هر آيه سه نقطه گذارده‌اند. 🔆عدد اهل شام منسوب است به عبد اللَّه بن عامر. @The_Holy_Quran_114
️⃣ ⁉️قرآن داراى چند حركت، نقطه، حرف، كلمه، آيه و سوره مى‌باشد؟ 🔆قرآن داراى ١٠١٥٠٣٠ نقطه و ٣٢٣٧١ حرف و ٧٧٧٠١ كلمه مى‌باشد. هم‌چنين داراى ١١٤ سوره و ٦٢٣٦ آيه است. 🔆قرآن داراى ٩٣٢٤٣ فتحه، ٤٠٤٨ ضمه، ٣٩٥٨٦ كسره، ١٩٢٥٣ تشديد، ١٧٧١ مدّ، و همچنين ٣٢٧٣ همزه، ٤٧٣٧٢ الف و... است. 🔆پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند: 🔰براى هر آيه‌اى ظاهرى است و باطنى، و بر هر حرف قرآن حدّى است و هر حدّى را مطّلعى است. 🔆و در حديثى ديگر دارد كه بُطون قرآن تا هفتاد بطن است. 🔆همه‌ى اين اسرار در قرآن مجيد با قلم خداوند متعال به ثبت رسيده است. 🔰در قرآن دو آيه است كه هر يك مشتمل بر ٢٨ حرف عربى است: ✔️1- آيه‌ى «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعاساً يَغْشى طائِفَةً مِنْكُمْ ... تا- الصدور» از سوره‌ى آل‌عمران آيه‌ى ١٥٤ است. ✔️2- آيه‌ى «محمد رسول الله ... تا عظيما» از سوره‌ى فتح آيه‌ى ٢٩ است. ✔️در صفحه- ١٣٢- جلد- ١٩- تفسير طنطاوى تعداد كلمات غير عربى قرآن را تقريبا ٢٦٧ كلمه نقل نموده است. @The_Holy_Quran_114
؛ قرآن مجيد ✳️«قرآن مجيد» تنها تصديق‏كننده پيامبر نيست بلكه تمام پيامبران و جانشينان آنان و امامان بعد از پيامبر را هم تصديق مى‏كند. و تمام قرآن فقط يك معجزه نيست، بلكه معجزات بى‏شمارى است. و در آن آيات و معجزاتى به اندازه شنها و ريگها مى‏باشد؛ چون كوچكترين سوره آن «كوثر» است كه در آن از دو جهت اعجاز وجود دارد: ✅يكى از جهت اينكه: او در مورد آينده غيب گوئى مى‏كند و همان گونه كه خبر داده بود، بدون تخلّف واقع شده است و خداوند متعال مى‏فرمايد: إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ وقتى كه شخصى از قريش گفت: محمّد مردى است كه ذريّه ندارد و هنگامى كه مرد از ياد مى‏رود و كسى را ندارد كه بعد از مرگش او را به ياد بياورد، خداوند اين مطلب را بر گوينده‏اش منعكس كرد و همان گونه هم شد. ✅و جهت ديگر اعجاز اين سوره، در «نظم» آن است؛ چون اين سوره با كمى حروفش و كوتاهى آياتش، ترتيب زيبا و امر عجيبى را و بشارت براى پيامبر و تعبّد به عبادات را با آسانترين الفاظ و كمترين بيان، در برگرفته است، در يك كتاب جداگانه‏اى اين را متذكرشده‏ايم. ✅و سوره‏هاى طولانى از چند جهت شامل اعجاز مى‏شوند؛ از جهت «نظم و ترتيب و كثرت و خبر از غيب دادن»، از اين رو جايز نيست قرآن را يك معجزه به حساب آورد و نه هزار معجزه و نه چند برابر آن. بدين خاطر سخن كسى را كه گفته است: «پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- هزار معجزه دارد يا دو هزار» تخطئه مى‏كنيم؛ زيرا وقتى معجزات آن حضرت را بشماريم از هزاران نيز افزون مى‏ شوند. 📗جلوه‏هاى اعجاز معصومين(عليهم السلام)، ص: 666 @The_Holy_Quran_114
✅معجزه بودن قرآن مجيد ✳️بدان كه چگونگى استدلال بر قرآن، فرع بر خود استدلال آن است. و استدلال به قرآن بعد از بيان پنج چيز صحيح است: 1- ظهور محمّد- صلّى اللَّه عليه و آله- در مكّه و ادعاى اينكه او مبعوث و فرستاده خداوند به سوى خلق است. 2- با قرآنى كه در دست داشت، اعراب را به مبارزه طلبيد و ادّعا كرد كه خداوند قرآن را بر او نازل كرده و مخصوص او گردانيده است. 3- اعراب در طول اين مدت، نتوانستند با قرآن معارضه كنند. 4- آنان به خاطر عجز و ناتوانى نتوانستند با قرآن معارضه كنند. 5- اين ناتوانى مردم، چيز خارق العاده‏اى است. ✅وقتى كه اين ثابت شد، پس يا قرآن به خودى خود معجزه است و با فصاحتش خرق عادت كرده است، از اين رو نتوانسته‏اند با او معارضه كنند و يا اينكه خداى سبحان آنان را از معارضه برمى‏گرداند و اگر خداوند آنان را منصرف نمى‏كرد، مى‏توانستند معارضه كنند و هر طورى كه باشد، صحت نبوّت پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- ثابت مى‏شود؛ زيرا خداى متعال كذّاب را تصديق نمى‏كند و براى باطل خرق عادت نمى‏نمايد. 📗جلوه‏هاى اعجاز معصومين(عليهم السلام)، ص: 667 @The_Holy_Quran_114
✅قرآن در ضمن آيات شريفه‌اش، به نامها و تعبيرهاى گوناگونى از خود ياد كرده كه اينك آنها را با ذكر آيه‌ها و معانى اسماء مى‌آوريم: ✅ 1 - قرآن خداى بزرگ مى‌فرمايد: ✳️إِنَّ‌ هٰذَا الْقُرْآنَ‌ يَقُصُّ‌ عَلىٰ‌ بَنِي إِسْرٰائِيلَ‌ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ‌ فِيهِ‌ يَخْتَلِفُونَ‌ نمل/ 76. ✅اين «قرآن» بيشتر اختلافات تاريخى بنى اسرائيل را بر آنها بازگو مى‌كند. ✳️و نيز مى‌فرمايد: شَهْرُ رَمَضٰانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌... بقره/ 185. - ماه رمضان، كه در آن «قرآن» نازل شده است. ✅مفسّران در معناى كلمۀ قرآن اختلاف كرده‌اند، «عبد اللّه بن عبّاس» گويد: قرآن، بر وزن رجحان و نقصان و خسران است و مصدر فعل «قرأ يقرأ» مى‌باشد و معنى آن پيروى كردن است، همچنان كه تلاوت نيز به همين معنا بكار مى‌رود. زيرا خوانندۀ قرآن در حال خواندن از حروف و اعراب آن پيروى مى‌كند. ✅بنابراين، قرائت و تلاوت به يك معنا است. امّا «قتادة» گويد: قرآن از واژۀ «قرأت الشيء» يعنى چيزى را جمع كردم و بعضى از آن را به بعضى ديگر ضميمه نمودم - مى‌باشد. پس قرآن يعنى جمع‌آورى. چنان كه عمرو بن كلثوم [يكى از سرايندگان معلّقات هفت‌گانه شعر جاهلى عرب] چنين سروده است: ذراعى عيطل أدماء بكر هجان اللون لم تقرأ جنينا دو ساعد شترى گردن دراز و سفيد، كه رحم خود را بر هيچ بچه‌اى جمع نكرد. كه او وصف شترى را مى‌كند كه هرگز بار بر نگرفته است. و بعضى گويند قرآن از واژۀ «قريت الماء فى الحوض» - آب را در حوض جمع كردم - است. ولى قول اوّل [نظر ابن عبّاس] صحيح‌تر است. اگر چه هر دو به معناى «جمع كردن» بر مى‌گردد. سفيان بن عيينه گويد: كتاب خدا را «قرآن» گويند چون معناى جمع و مجموع دارد. زيرا حروف با هم جمع شده‌اند تا كلمه تشكيل شده و از جمع كلمات، آيه و از جمع آيات، سوره و از جمع سوره‌ها، قرآن تكوين يافته است پس كلّ‌ قرآن و بخشهاى آن، حاوى معناى «جمع» مى‌باشد. قريش و اهل مكّه كلمه «قران» را به تخفيف همزه مى‌خوانند. چنانكه عبد اللّه بن كثير [يكى از قاريان هفت‌گانه] چنين قرائت كرده است، امّا باقى قاريان بدون تخفيف همزه مى‌خوانند - بنا بر اصل كلمه، كه مهموز است. @The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅2 - فرقان ✅در آيۀ شريفه آمده است: تَبٰارَكَ‌ الَّذِي نَزَّلَ‌ الْفُرْقٰانَ‌ عَلىٰ‌ عَبْدِهِ‌... فرقان/ 1 - مبارك است خدائى كه فرقان را بر بنده‌اش نازل كرد... ✳️در معناى فرقان نيز اختلاف است. برخى گويند: فرقان گفته شده بدين سبب كه آيات قرآن متفرق فرودآمده، چنان كه خود اين كتاب الهى مى‌فرمايد: وَ قُرْآناً فَرَقْنٰاهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى النّٰاسِ‌ عَلىٰ‌ مُكْثٍ‌... اسراء/ 106 - و قرآنى را كه بخش بخش قرار داديم تا به تدريج بر مردم قرائت كنى... ✳️قول ديگر مى‌گويد: فرقان به معناى فرق‌گذارنده ميان حقّ‌ و باطل، حرام و حلال، وعده و وعيد، مؤمن و كافر و... است. ✳️«عكرمه» و «سدّي» گويند فرقان به معناى نجات آمده، زيرا كتاب خدا وسيله نجات است. ✅چنانكه در آيۀ شريفه مى‌فرمايد: وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى الْكِتٰابَ‌ وَ الْفُرْقٰانَ‌ بقره/ 53. - و آنگاه كه به موسى كتاب و وسيله نجات داديم....✅و نيز مى‌فرمايد: ... إِنْ‌ تَتَّقُوا اللّٰهَ‌ يَجْعَلْ‌ لَكُمْ‌ فُرْقٰاناً... انفال/ 29 -... اگر تقوا پيشه كنيد خداوند براى شما راه نجات قرار مى‌دهد... و اين لفظ‍‌ - فرقان -، مصدر بر وزن سبحان، قربان و فصلان است كه اغلب مصدر باب تفعيل مى‌باشد. @The_Holy_Quran_114