eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
375 دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
5.9هزار ویدیو
515 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📹دعای روزچهار شنبه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا لَکَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِی مِنْ مَرْقَدِی وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَدا حَمْدا دَائِما لا یَنْقَطِعُ أَبَدا وَ لا یُحْصِی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَدا اللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَیْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَیْتَ وَ عَافَیْتَ وَ أَبْلَیْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَ عَلَى الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ أَدْعُوکَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِیلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِیلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ،وَ تَدَانَى فِی الدُّنْیَا أَمَلُهُ وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِکَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِیطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لا تَحْرِمْنِی صُحْبَتَهُ إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعا اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِکَ وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِکَ وَ رَغْبَتِی فِی ثَوَابِکَ وَ زُهْدِی فِیمَا یُوجِبُ لِی أَلِیمَ عِقَابِکَ إِنَّکَ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ 🚩 علیها السلام ✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ﷽❣ ❣﷽ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه 🕊آیات 31 تا 35 ⏰1400/04/29
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🕊🌸🕊🌸🕊؛ ؛ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﺎﺿﻌﺎﻧﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺯﻗﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ .(٣١) ﺍﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ، ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﻃﻨّﺎﺯﻱ [ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ] ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﻃﻤﻊ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺳﺨﻦ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(٣٢) ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺁﺭﺍم ﮔﻴﺮﻳﺪ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻦ [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ] ﻇﺎﻫﺮ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﻲ ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻋﻠﻲ ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ، ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻧﺪ ] ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺻﻲ ] ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(٣٣) [ ﺍﻱ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ]ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻟﻄﻴﻒ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٤) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﭘﻴﺸﻪ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺗﻦ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺟﻨﺴﻲ ، ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٥) 🕊🌸🕊🌸🕊 🕊 صفحه به صفحه قرآن 🏷استاد انصاریان 🕊سوره مبارکه 🏷صفحه422 ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-422.mp3
2.23M
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
﷽❣ ❣﷽ #🍃تفسیرناب🍃 #🌟سوره احزاب🌟 #🌹صفحه422🌹
هدایت شده از ترتیل صفحه به صفحه قرآن .پشتیبان قرار بندگی
422.mp3
792K
💎 🎙 (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩 💠معنویت افزایی طلاب ناب 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱٤٤۱ ⚜️ أمیرالمومنین علی (علیه السلام) در فرازهایی از خطبه های شریف " البیان " و " افتخار " فرمودند: « أنا الحجّ » من [حقیقت] حج هستم. 📔 مشارق انوار الیقین، ص ۲۶۰
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) ✨ حضرت علی الكبير (علیه السلام) مؤذن حج أکبر ✨ بسم الله الرحمن الرحیم ◼️«و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) ⏺ سومین آیه مبارکۀ از آیات سوره توبه، به ندای اذان در روز حج أکبر تصریح می کند. حج بعنوان یکی از شرایع دین مبین اسلام، به " قصد زیارت " معنا شده است. اما در این کریمه به لفظ شرعی " حجّ أکبر " اشاره شده، از باب حجیت علی الإطلاق کلام مولا و إحترازیت قیود، برماست تا به بررسی مراد شارع مقدس از این عبارت بپردازیم. باتوجه به اینکه قید احترازی در این عبارت شریفه در هیئت أفعل تفضیل ظاهر شده است، بدست می آید که از منظر مولا، فعل عبادی حجّ ذو مراتب است، چون أفعل تفضیل (أکبر) دلالت بر مرتبه ای أکمل دارد. ↩️ با تتبع در أدله این مهم محرز می شود که «قصد زیارت کعبه»، " حج بیت الله " است، لکن «قصد زیارت کربلا»، " حج الله جلّ جلاله " است. 🔘 مطلوب، مستفاد از کلام حضرت السلطان الرضا (علیه السلام) و حدیث مولانا أصدق الصادقین (سلام الله علیه) اثبات خواهد شد: ✔️ عنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه آلاف التحیة و الثناء) قَالَ : «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ». 📓 مراجعه شود به: " الباب التاسع و الخمسون أن من زار الحسين كان كمن زار الله في عرشه و كتب في أعلى عليين‏ " ، كامل الزيارات، النص، ص ۱۴۷ ✔️ امام صادق (علیه السلام) در حدیث مفصلی می فرمایند: بخدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) با شما سخن می‌ گفتم، قطعا حج را بطور کلی رها می کردید، و هیچکدام از شما عازم حج نمی گشت. مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت. سپس سائل از امام می پرسد که باوجود أفضل و أکبر بودن زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، چرا تصریح أمر الهی بر وجوب آن تعلق پیدا نکرد، بلکه حج بیت الله بر مکلفین واجب گشته است؟ آن حضرت پاسخ را به کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) معلّل کرده و فرمودند: آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین (علیه السلام) را که همانا باطن أقدام سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به ظاهر آن می باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر را بر بندگان واجب نمود! آیا نمی دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، أفضل می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود؟! 📓 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱۴ ✔️ آن حضرت در حدیث مفاخرۀ أراضی، به تفاخر مکه نسبت به کرامات الهی برخود و پاسخ خداوند عزوجل به آن تصریح کرده و می فرمایند: إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ، فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا: أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ. آن حضرت در مزید فیه دیگری به قول خداوند به مکه اشاره کرده و می فرمایند: و لولا تربه الحسین (علیه السلام) ما فضّلتک و لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّی افتخرت به فقری و استقرّی و کونی دنیا متواضعا ذلیلا مهیمنا غیر مستنکف و لا مستکبر لارض کربلا والّا مسخنده و هویت بک فی نار جهنّم؛ اگر تربت کربلا نبود تو را فضیلت نمی‌ دادم و اگر آن که در آنجا مدفون است نبود، نه تو را و نه خانه را خلق نمی‌ کردم، پس بجای خود باش و در برابر خاک کربلا تواضع و خشوع کن و تکبر مکن وگرنه تو را به جهنم خواهم انداخت. 📓 مختصر البصائر، ص ۴۴۶ 📓 خصائص الحسینیه، ص ۳۲۷ ⏪ آنچه نصّ در منطوق این أخبار می باشد، عبارتست از: ➖ شرافت و تقدّم أرض کربلا بر مکه ➖ عظمت مضجع نورانی أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر کعبه ➖ و فضیلت قصد زیارت کربلا بر قصد زیارت کعبه بنابراین از إحترازیت قید، این مهم تحصیل می شود که: زيارت كعبه ، " حج بيت الله " و زيارت كربلا ، " حج الله " است. پس حجّ أکبر، " زیارة الحسین (علیه السلام) " می باشد. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) ⏺ حال براساس مقدمات، در مقام إنتاج از نخستین بحث از حقیقت یوم الحجّ الأکبر، چنین حاصل می شود: ➖ آنجا که جناب ابراهیم (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) پس از ساخت بیت الله الحرام، موظف به ابلاغ و ندای اذان میان جمیع خلق (چون الناس، اسم جنس و مفید عموم است) برای إحرام در حجّ بیت الله الحرام بود تا همۀ خلق حتی آنانکه در صلب آباء و أرحام أمهات خود بودند، با تلبیه، استجابت ندای داعی الله نمایند ... 🔘 «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميق‏» ؛ (سوره مبارکه حج، آیه ۲۷) در میان مردم برای حج اذان بگو تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند. نَادَى [إبراهیم] هَلُمَّ الْحَجَّ، فَلَبَّى النَّاسُ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ: «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه‏» ... . 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۴، ص ۲۰۶ ➖ حضرت شهزاده علی الکبیر (علیه السلام) مؤذن و مبلّغ خلق به سوی حجّ أکبر بود تا جمیع خلق با تلبیه به داعی الله الأکبر بسوی بطن و حقیقت حجّ أکبر رجعت نمایند که «تمام الحجّ، لقاء الإمام» است. ✨ادامه دارد ✨ ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (2) ✨ حضرت علی الكبير (علیه السلام) مؤذن حج أکبر ✨ ◼️«و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) 🔄 در تبیین فقهی آیه سوم سوره مبارکه توبه، اثبات شد که " زیارة مولانا الحسین (علیه السلام)، حج الله جلّ جلاله " می باشد، لذا در لسان شارع مقدس معبّر به «حج الأکبر» شده است. ⏺ ناظر بر این أصل أصولی که مدالیل کلام مولا قابلیت انصراف به وجوه متکثره دارد، تا مخاطب با استعانت از آن وجوه، با أبعاد مراد مولا و بسیط معنای کلام او آشنا شود، در أخبار مفسرۀ ذیل مبارکه، ملاحظه می شود که " یوم الحج الأکبر " در لسان معصومین به وجوهات دیگری نیز معنا شده است. علم به این وجوهات، موجب إرشاد به بسیط مراد می شود. از اینرو در تکمیل بحث گذشته، به بررسی این مهم می پردازیم. ⬅️ مستفاد از شأن نزول کریمه و روایات ذیل آن، یکی از وجوهات معنایی " یوم الحج الأکبر "، «یوم عرفه»، و وجه دیگر «یوم النحر» می باشد. 📓 مراجعه شود به: تفسیر القمی، ج۱، ص۲۸۲ 📓 عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏2، ص 97 📍 یوم عرفه (روز نهم) و یوم النحر (روز دهم ذی الحجه) از جمله أیامی است که حجاج در آن مشغول أعمال حجّ (چون : وقوف در عرفات، رمی جمرات، نحر [قربانی]، حلق و تقصیر و بیتوته) می باشند. باوجود اینکه در روزهای عرفه و قربان برخی از اعمال حج بجا آورده می شود، لکن در لسان نصوص، بعنوان یکی از مدالیل حج أکبر آمده اند. این قرینه، مؤید استدلال اصولی است که در صدر کلام آمد، و به این ترتیب یقین حاصل می شود که در تعبیر «روز حج أکبر به روز عرفه یا روز نحر» اشارتی نهفته است که با استفاده از أدله، به کشف آن می پردازیم. ⏺ یوم الحجّ الأکبر، یوم عرفة ➖ عرفه، در صورت ظاهری شریعت، روز نهم ذی الحجه می باشد که حجاج پس از إحرام، در آن روز در سرزمین عرفات اجتماع و وقوف می کنند. ➖ عرفه بمعنای شناخت و معرفت است. اما وجه تسمیه عرفه به عنوان یکی از مناسک حج و بعبارت دیگر علت آن چیست؟ مستفاد از أخبار، عرفه، روز معرفت خلق به حضرت ربّ بوده، البته مراد از یوم، یک روز خاص نیست، بلکه این لفظ، دلالت بر ظرف زمانی دارد. و چون در این ظرف زمان، معاینۀ ربّ برای خلق حاصل شد و براین اساس عهد ربّ استجابت گردید، لذا اجتماع حجاج در روز نهم ذی الحجه در صحرای عرفات به این نام (یوم عرفه) تسمیه شد. پس عرفه، موقفی است که در آن خلق با معاینۀ ربّ و تحصیل معرفت به ذوات مقدسه، به عهود الهی، بلی گفتند و این موقف، در ظرف زمان به «یوم عرفه» و در ظرف مکان به «عرفات» تسمیه گشت. 🔘 چنانچه حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: أَخَذَ اللَّهُ الْمِیثَاقَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ بِنَعْمَانَ یَعْنِی " عَرَفَهًْ " فَأَخْرَجَ مِنْ صُلْبِهِ کُلَّ ذُرِّیَّهًْ ذَرَأَهَا فَنَشَرَهُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ کَالذَّرِّ. ثُمَّ کَلَّمَهُمْ وَ تَلا : أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا: بَلی؛ خداوند از نسل آدم، در سرزمین نعمان یعنی عرفه پیمان گرفت و از صلب وی ذرّیّه‌ هایی خارج نمود، آن‌ ها را همچون ذر پراکند، سپس با آنان صحبت کرد و این آیه را تلاوت نمود: آیا من پروردگارتان نیستم، گفتند: بله. 📓 تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏5، ص 234 🔘 از امام صادق (علیه السلام) مرویست: أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ، " فَعَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ ". قَالَ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى! قَالَ: فَإِنَّ مُحَمَّداً عَبْدِي وَ رَسُولِي وَ إِنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ خَلِيفَتِي وَ أَمِينِي وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْمَعْرِفَةِ وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَالِقُهُ. 📓 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏3، ص 173 ⏪ در مقام إنتاج از این بحث، لازم به ذکر مقدماتی است: ▪️أولین ثمره ای که از تعبیر روز عرفه به روز حج أکبر بدست می آید، عبارتست از اینکه: ➖ یوم عرفه، یوم الحج الاکبر است. ➖ یوم الحج الاکبر، یوم زیارة الحسین است. ↩️ پس یوم عرفه، یوم زیارة الحسین است. ▪️ در مقدمات ما نحن فیه آمد که : ➖ عرفه، دلالت بر معرفت دارد ؛ ➖ زیارت نیز به معنای توجه و نیل به مَزور و انقطاع از ماسوی المزور است. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (2) ⏪ به این ترتیب، اطلاق «یوم عرفه» به «یوم الحجّ الأکبر» از باب تحصیل معرفت حسینی بوده است. 🔘 لذا در أخبار به فضیلت زیارة مولانا الحسین (سلام الله علیه) در یوم عرفه نسبت به زیارت بیت الله تصریح شده است. چنانچه فرموده اند: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَوْمَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ الصِّدِّيقُ آمَنَ بِوَعْدِي‏. 📓 کامل الزیارات، ص 172 ⏺ به این ترتیب، طبق مقدمات بیان شده، تحصیل می شود: ▪️ آنجا که ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) پس از ابتلا و نیل به مقام امامت، مأمور به ترفیع قواعد بیت و به فعلیت رساندن أحکام و مناسک حج گردید و مکلف شد تا اذان سر دهد برای دعوت به زیارت بیت الله. ▪️ سیدنا العظیم العلی الکبیر (بنفسی و أهلی له الفداء) همانند جدّ بزرگوارشان حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) که در صحرای عرفات، مأمور به إبلاغ ولایت و آیه إکمال شدند؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا». در یوم الحج الأکبر، در عرفات کربلا، أتم و أكمل صورت ندا را در عالم جاري فرمودند، زیرا خلق را بسوی معرفت حسینی دعوت کردند و برای صلاة الظهر عاشورا که صورت أكمل اقامه ولايت حسيني است، اذان سردادند. ✨ادامه دارد ✨ ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (3) ◼️ علی الکبیر (علیه السلام) أشبه النّاس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) 🔄 در مباحث گذشته، به تبیین فقهی دو عنوان «مؤذن کربلا» و «حج الله جلّ جلاله» پرداختیم. 🔄 همانطور که بیان شد، برای ایصال به بسیط معنای «یوم الحج الأکبر» در نصوص به وجوهاتی تصریح شده که از آن جمله «یوم عرفه» بود. یکی دیگر از این وجوهات «یوم النحر» است، لذا با استفاده از أدله، به کشف مراد در این تعبیر می پردازیم. 🔘 سأَلْتُهُ عَنِ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ، فَقَالَ: يَوْمُ النَّحْرِ. 📓الأصول الستة عشر (ط - دار الحديث)، ص 255 📍 یوم النحر (روز دهم ذی الحجه) از جمله أیامی است که حجاج در آن مشغول أعمال حجّ (چون : رمی جمرات، نحر [قربانی]، حلق و تقصیر و بیتوته) می باشند. 1️⃣ تشریع یوم النحر ناظر بر آیه مبارکه «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ»، مربوط به امر الهی بر جناب ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) مبنی بر ذبح فرزندش اسماعیل در سرزمین منا بوده است. 🔘 از حضرت رضا (علیه السلام) در تبیین علت تشریع نحر حدیثی نقل شده که مضمون آن چنین است: ➖ خداوند به ابراهيم فرمان داد بجاى پسرش اسماعيل، قوچی را ذبح كند. ابراهيم خليل در دل تمنّي توفیق اجر عظيم مصيبت را در ذبح اَعَزّ ولدش کرد. ➖ پس خداوند به او وحى كرد: اى ابراهيم! محبوب‏ترين خلق من نزد تو كيست؟ آيا او و فرزندش را بيشتر دوست دارى يا خودت را؟ ذبح شدن فرزند او به دست دشمنانش براى تو دردناك‏تر است يا ذبح شدن فرزندت به دست خودت به سبب اطاعت من؟ ➖ او عرضه داشت: محبوب‏تر از حبيبت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) نيافريده‏ اى. او را از خودم و فرزندش را از فرزندم بیشتر دوست می دارم و ذبح شدن فرزند او به دست دشمنانش برايم دردناك‏تر از ذبح فرزندم به دست خودم است. ➖ سپس ذات اقدس الهی مصائب کربلا را برای او بیان فرمود. پس ابراهيم با شنيدن اين سخن، قلبش به درد آمد و گريه كرد. و خداوند متعال در ازای جزع و بکاء ابراهیم چنین فرمود: قَدْ فَدَيْتُ‏ جَزَعَكَ عَلَى ابْنِكَ إِسْمَاعِيلَ لَوْ ذَبَحْتَهُ بِيَدِكَ، بِجَزَعِكَ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ قَتْلِهِ، وَ أَوْجَبْتُ لَكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ الثَّوَابِ عَلَى الْمَصَائِبِ؛ جزع تو بر حسين (علیه السلام) و مصائبش را معادل جزعت بر فرزندت اسماعيل، در صورتى كه او را ذبح مى‏ كردى قرار مى‏ دهم و با اين كار تو را به بالاترين درجه اهل ثواب در مصيبت مى ‏رسانم. 📓 عيون أخبار الرضا(عليه السلام)، ج‏۱، ص ۲۰۹ 🔘 نیز فرمود: فكُلُّ مَا يذْبَحُ بِمِنًي فَهُوَ فِدْيه لِإِسْمَاعِيلَ إِلَي يوْمِ الْقِيامَه، فَهَذَا أَحَدُ الذَّبِيحَيْن‏؛ پس تمام قربان هايي كه تا قيامت در مني ذبح مي شوند، فداي اسماعيل است. و اسماعيل، فديه بر حسين بن علي (علیهما السلام) می باشد. 📓 همان، ج‏۱، ص ۲۱۱ ✨ ادامه دارد ... ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (3) ◼️ علی الکبیر (علیه السلام) أشبه النّاس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) 🔄 در بحث گذشته بیان شد که یکی از وجوهات معنایی «یوم الحج الأکبر»، «یوم النحر» می باشد (سأَلْتُهُ عَنِ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ، فَقَالَ: يَوْمُ النَّحْرِ). برای ایصال به اشارتِ معنایی این وجه، به علت تشریع نحر که ناظر به شأن نزول جلیلۀ شریفه «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» بود، پرداختیم. و در این بررسی بدست آمد که جناب ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) به واسطۀ جزعي كه معلول حمل مصيبت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در یوم النحر بود، نائل به مقام عالی شد و قرباني اش مقبول و مرضي واقع گشت. ◀️ پس از نیل به این مقام در ظرف زمانی یوم النحر بود که خلیل الرحمن بانی جمیع مناسک حج در ظرف مکانی بکه مبارکه (همان سرزمینی که موضع اقامه عزای حسینی بود) گردید، قواعد بيت را ترفيع كرد و تشريع همه اركان حج را بر این اساس به فعليت رساند. و «لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک». و ندای همه خلق برای زیارت بیت الله 🔘 چنانچه در سوره مبارکه بقره، آیات ۱۴۲ و ۱۲۷ اشاره شده است: «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ ... و إِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»: إنَّهُ مَا ابتَلاهُ اللّه‏ُ بِهِ في نَومِهِ مِن ذَبحِ وَلَدِهِ إسماعيلَ، فَأَتَمَّها إبراهيمُ وعَزَمَ عَلَيها وسَلَّمَ لِأَمرِ اللّه، فَلَمّا عَزَمَ، [قالَ] اللّه‏ُ تَعالى ثَواباً لَهُ لِما صَدَقَ وعَمِلَ بِما أمَرَهُ اللّه‏ُ: «إِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ... . 📓 وسائل الشيعة، ج‏ ۲، ص ۱۱۷ ⏪ بنابراین، «یوم النحر»، «روز إقامۀ عزای حسینی» است که به شکرانه این اقامه عزا به " عید الأضحی " نیز خوانده می شود. و به سبب همین حقیقت بسیط است که از «یوم الحج الأکبر» به «یوم النحر» نیز تعبیر فرموده اند. ⏺ بنابراین : ➖ آنجا که جناب ابراهیم در یوم النحر بدل ذبح أعزّ ولدش، مأذون به ذبح کبشی گشت، و به سبب إقامه عزای حسینی، به مقامی عالی نائل و بانی حج گشت و منادیِ خلق به سوی حج بیت الله گشت ➖ مؤذن و مبلغ کربلا، مولانا علی الکبیر (سلام الله علیه) منادی خلق به سوی یوم النحر، در یوم الحج الأکبر همه هستی خویش را فدای إقامه ولایت حسینی کرد. 🔘 آنجا که فرمود: سیّدی! و إن أَذِنْتَ لنا بالشهادة فاجعلني أول مقتول بين يديه ! و پس از اذان و ندای خلق به سوی اقامه ولایت حسینی، خود قضای نحب فرمود، آنجا که حضرت ولی الله الأعظم (أرواحنا له الفداء) خطاب به عمویشان فرمودند: « السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ ». همانگونه که جد بزرگوارش حبیب الله محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) مخاطب أمر «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر» قرار گرفت و لذا همه هستیِ خویش را فدای إقامۀ ولایت کرد. ✨ ادامه دارد ✨
🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋 🕋 كعبه نشاني است كه ره گم نشود ⚜امام حسين علیه السلام قبل از رسيدن ايام حج، حجّ شان را به عمره تبديل كردند و به كربلا رفتند. (یعنی حسين علیه السلام خود، حج است.) ⚜همه در صحرای عرفات، دعاي عرفه یِ ابا عبدالله الحسين (علیه السلام) را مي خوانند، یعنی عبودیت را از حسین علیه السلام می آموزند. ⚜اباعبدالله الحسين (علیه السلام) در روز عرفه، کنار کوه می ایستند و دعای عرفه می خوانند و اینگونه درس عبوديّت را تعلیم می فرمایند. ⬅️ پس حج، مسجدالحرام و کعبه چیزی غیر از حسین علیه السلام نمی باشند. و در وادی حسین علیه السلام است که عبوديت معنا پیدا میکند. 🕋 حضرت ابا عبد الله حسين علیه السلام، حج خود را به عمره تبديل می كنند و به کربلا می روند ؛ يعني ای مردم شما به دور سنگ مي چرخيد در حالي كه 👇 روح كعبه به كربلا مي رود! روح کعبه و حج، حسین علیه السلام است. 🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌🕋🕌
⬛️⚜️⬛️⚜️◼️⚜️◾️⚜️▪️ ⚜️ ◼️ ⚜️ ▪️ 🔹 یوم التاسع من ذی الحجة؛ یوم عرفة و هو یوم قتل سفیرالحسین مسلم بن عقیل (علیه السلام) عنْ مولانا أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصادق علیه السلام قَالَ:‏ «مَنْ زَارَ قَبْرَ الامام الْحُسَيْنِ يَوْمَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حِجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ‏ الصِّدِّيقَ‏ آمَنَ‏ بِوَعْدِي‏ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ فُلَانٌ صِدِّيقٌ زَكَّاهُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ وَ سُمِّيَ فِي الْأَرْضِ كَرُوبِيّا»؛ ▫️ كسى كه در روز عرفه قبر حضرت حسين بن على (عليه السّلام) را زيارت كند خداوند متعال ثواب هزار هزار حج كه با حضرت قائم (أرواحنا فداه) بجاى آورند را براى وى منظور مى‏ فرمايد و اجر هزار هزار عمره كه با حضرت رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم)‏ انجام گيرد را به وى داده و همچنين ثواب آزاد نمودن هزار هزار عبد را به او اعطاء كرده و اجر كسى كه هزار هزار دو بار اسب را در راه خدا انفاق كرده است را به وى عنايت مى ‏فرمايد و حق تعالى از وى به اين عبارت نام مى‏ برد: "عبدى‏ الصّديق‏ آمن‏ بوعدى"،‏ و فرشتگان در باره‏ اش چنين تعبير مى ‏كنند: "فلان صدّيق، زكّاه الله من فوق عرشه"، و در زمين كروب ناميده مى‏ شود. 📗 كتاب المزار، ص ۴۶
(صلی الله علیه و آله و سلم) «و أَذانٌ مِنَ الله وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) ▪️ «حج أکبر» در روایات به «روز عرفه» تعبیر شده است. ▪️ عرفه به معنای شناخت و معرفت، زمان اجتماع خلق در روز نهم ذی الحجه در عرفات است. و در محکم معنا، دلالت بر موقف معرفتِ خلق نسبت به خالق و ربّ دارد. پس اطلاق روز عرفه به روز حجّ أکبر از باب تحصیل معرفت در این روز است. ▪️ حقیقت حج أکبر، زیارت مولانا و سیدنا حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) است. ▪️ پس روز عرفه هم، موقف معرفت حسینی (علیه السلام) است. ▪️ مؤذن حج أکبر، حضرت علی الکبیر (سلام الله علیه) بوده اند، زیرا وجود مقدس آن حضرت در روز حج أکبر، در عرفات کربلا، أتم و أكمل صورت ندا را که ذکر الحسین علیه السلام ذکر الله الأکبر است، در عالم جاري فرمودند، و با این ندا، خلق را بسوی معرفت حسینی دعوت کردند.
2683815_854.pdf
1.82M
🌀 متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین (علیه‌السلام) @Manahejj
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ ☑️ عرفة، یوم الحج الأکبر ✍️ همانطور که در مقدمات بحث اشاره شد، عرفه به «روز حج أکبر» نیز تعبیر شده است. ▪️ حج " قصد زیارت " است. هنگامیکه قید «اکبر» که در صیغۀ أفعل تفضیل است، به آن اضافه می شود، دلالت بر ذو مراتب بودن این عمل عبادی می کند. چون أفعل تفضیل (أکبر) دلالت بر مرتبه ای أکمل دارد. ▪️ حاج زمانیکه «قصد زیارت کعبه معظمه» می کند، به " حج بیت الله " می رود، لکن هنگامیکه «قصد زیارت کربلای معلی» می کند، به " حج الله جلّ جلاله " مشرف می شود. 🔘 امام رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمودند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ». 📓 مراجعه شود به: " الباب التاسع و الخمسون أن من زار الحسين كان كمن زار الله في عرشه و كتب في أعلى عليين‏ " ، كامل الزيارات، النص، ص ۱۴۷ 🔘 نیز امام صادق (علیه السلام) ضمن حدیث مفصلی فرمودند: بخدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) با شما سخن می‌ گفتم، قطعا حج را بطور کلی رها می کردید، و هیچکدام از شما عازم حج نمی گشت. مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت. سپس سائل از امام می پرسد که باوجود أفضل و أکبر بودن زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، چرا تصریح أمر الهی بر وجوب آن تعلق پیدا نکرد، بلکه حج بیت الله بر مکلفین واجب گشته است؟ آن حضرت پاسخ را به کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) معلّل کرده و فرمودند: آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین (علیه السلام) را که همانا باطن أقدام سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به ظاهر آن می باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر را بر بندگان واجب نمود! آیا نمی دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، أفضل می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود؟! 📓 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱۴ 🔘 آن حضرت در حدیث مفاخرۀ أراضی، به تفاخر مکه نسبت به کرامات الهی بر خود و پاسخ خداوند عزوجل به آن تصریح کرده و فرمودند: «إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ، فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا: أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ». 🔘 و نیزدر مزید فیه دیگری به خطاب خداوند متعال به مکه اشاره کرده و فرمودند: «و لولا تربه الحسین (علیه السلام) ما فضّلتک و لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّی افتخرت به فقری و استقرّی و کونی دنیا متواضعا ذلیلا مهیمنا غیر مستنکف و لا مستکبر لارض کربلا والّا مسخنده و هویت بک فی نار جهنّم»؛ اگر تربت کربلا نبود تو را فضیلت نمی‌ دادم و اگر آن که در آنجا مدفون است نبود، نه تو را و نه خانه را خلق نمی‌ کردم، پس بجای خود باش و در برابر خاک کربلا تواضع و خشوع کن و تکبر مکن وگرنه تو را به جهنم خواهم انداخت. 📓 مختصر البصائر، ص ۴۴۶؛ خصائص الحسینیه، ص ۳۲۷ ▪️ از مجموع مستندات مذکور، نکات ذیل به دست می آید: ➖ شرافت و تقدّم أرض کربلا بر مکه ➖ عظمت مضجع نورانی أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر کعبه ➖ و فضیلت قصد زیارت کربلا بر قصد زیارت کعبه ✍️ بنابراین می توان دریافت که اگر زيارت كعبه ، " حج بيت الله "، و زيارت كربلا ، " حج الله " است، پس حجّ أکبر " زیارة الحسین (علیه السلام) " می باشد. ▪️به همین سبب است که در أخبار مربوط به روز عرفه به تقدم زیارت حضرت مولانا امام حسین (سلام الله علیه) بر زیارت بیت الله و فضایل آن در این روز تاکید شده و دعای خاص این روز نیز از لسان مبارک آن حضرت به خلق رسیده است. 🔘 «مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَوْمَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ الصِّدِّيقُ آمَنَ بِوَعْدِي». 📓 کامل الزیارات، ص ۱۷۲ «إِنَّ اللَّهَ‏ تَبَارَكَ‏ وَتَعَالَى‏ لَيَبْدَأُ بِأَهْلِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ»؛ همانا خداوند تبارک‌ و تعالی به زائران قبر امام حسین (علیه‌ السلام) پیش از اهل عرفات نظر می‌ افکند. 📓 همان، ص۱۷۰ ▪️ این تقدمِ تاکیدی علاوه بر اینکه مبیّن روح و حقیقت حج است، دلالت افضلی دارد و آن عبارتست از اینکه: هرگاه مکلّف به چنین معرفتی (معرفت حسینی) نائل شود، آنگاه زیارت او از بیت الله الحرام " کعبه معظمه " همان حج أکبری خواهد بود که به لقاء الامام منتهی خواهد شد که بدون تردید این همان عمل مقبول عند الله خواهد بود. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ ☑️ عرفه ظرف زمان و عرفات موقفِ معرفة الإمام ▪️ «عرفه» نهمین روز از ذی الحجة الحرام، روز وقوف حجاج در موقف «عرفات» است. ▪️ در عظمت اين روز و اين موقف همين بس كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن به «تمام حج» ▪️ و امیرالمومنین علی (علیه السلام) از آن به «روز حج اکبر» و «روز مغفرت» تعبير نموده و فرموده‌اند: «الْحَجُّ عَرَفَةُ» و «أَنَّ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ هُوَ يَوْمُ عَرَفَةَ» و این درحالیست که در این روز تنها قسمی از اعمال حج بجای آورده می شود، پس تعابیر مذکور دلالت بر ضرورتِ تأمل در معنای عرفه دارد. 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۴، ص ۶۶؛ عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏ ۲، ص ۹۳ و ص ۹۷ ▪️ عرفه در اصطلاح حدیثی به «ظرف معرفت خلق به خالق و به ذوات مقدسه اهل بیت (علیهم السلام) و استجابت ندای ربّ در عهدهای الهی» تعبیر شده است. ▪️ این معرفت در یک ظرفیت زمان به نام «عرفه»، و در یک ظرفیت مکان به نام «عرفات» ایجاد شد و این همان علت تسمیۀ این روز و این سرزمین به نامهای عرفه و عرفات است. 🔘 چنانچه از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمودند: «أَخَذَ اللَّهُ الْمِیثَاقَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ بِنَعْمَانَ یَعْنِی " عَرَفَه " فَأَخْرَجَ مِنْ صُلْبِهِ کُلَّ ذُرِّیَّة ذَرَأَهَا فَنَشَرَهُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ کَالذَّرِّ. ثُمَّ کَلَّمَهُمْ وَ تَلا : أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا: بَلی»؛ خداوند از نسل آدم، در سرزمین نعمان یعنی عرفه پیمان گرفت و از صلب وی ذرّیّه‌ هایی خارج نمود، آن‌ ها را همچون ذر پراکند، سپس با آنان صحبت کرد و این عهد را بیان فرمود: آیا من پروردگارتان نیستم، همه گفتند: بله. 📓 تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏ ۵، ص ۲۳۴ 🔘 همچنین امام صادق (علیه السلام) در روایتی به تحقّقِ این معرفت در ظرف زمانی عرفه و عهدهای الهی و نبوت و ولایت اشاره کرده و فرمودند این معرفت همان فطرتی است که خلق با آن ولادت می یابند: «أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ، " فَعَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ ". قَالَ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى! قَالَ: فَإِنَّ مُحَمَّداً عَبْدِي وَ رَسُولِي وَ إِنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ خَلِيفَتِي وَ أَمِينِي وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْمَعْرِفَةِ (الولایة) وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَالِقُهُ». 📓 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏ ۱، ص ۷۱ ▪️ بنابراین روز عرفه، زمان معرفت خلق به خالق و ذوات مقدسه اهل بیت (علیهم السلام) یعنی همان معرفت به فطرت بوده، چون فطرت بر حقیقت اسلام یعنی معرفت به ولایت معصومین (علیهم السلام) سرشته شده است. پس هر آنکه این فطرت را بشناسد، ربّ خود را شناخته و این همان دین قیّم است که در آیه مبارکه «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» بر آن تصریح شده و امام باقر العلوم (علیه السلام) ذیل آن فرمودند: «مراد از آن همان «ولایت» است». 📓 تفسير القمي، ج‏ ۲، ص ۱۵۴ ✍️ بنابراین عرفه، شناخت فطرت است و شناخت فطرت، معرفت به ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) است. و چون کسی به این معرفت برسد، به حقیقت حج رسیده که «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ». 📓 وسائل الشيعة، ج‏۱۴، ص ۳۲۴ و به تبع، با چنین معرفتی، مغفرت الهی برای عبد حاصل می شود. چنانچه أبوالبشر آدم نبی الله (علی نبینا و آله و علیه السلام) در این روز خداوند متعال را به اسماء الله الحسنی خواند و بدین وسیله توبه اش مقبول واقع شد. «فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيم‏» (سوره مبارکه بقره، آیه ۳۷) أَنَّهُ قَالَ: «يَا رَبِّ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَيَّ». 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۸، ص ۳۰۵ ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️
هدایت شده از سایت دینی هدانا
ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را 🌸عید سعید قربان مبارک🌸 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 http://hadana.ir