eitaa logo
ولایت فقیه و ظهور
259 دنبال‌کننده
1هزار عکس
297 ویدیو
37 فایل
لینک عضویت درکانال«ولایت فقیه و ظهور» 🆔👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━ @Velayatfaaqih ┗━━━↬↫━━━
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯﷽🕯 ┊ ┊ ┊ ✏️ ┊ ┊ ✏️ 📙 ┊ ✏️ 📙 ✏️ 📙 📙 ⚜موضوع : «» اجرا کننده گمنام محل اجراء: کانال و 🗓 امشب:۹۸/۵/۲۲ ا⏰ساعت:۲۲:۳۰ لینک عضویت درکانال«ولایت فقیه و ظهور» 🆔👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━ @Velayatfaaqih ┗━━━↬↫━━━
با عرض سلام تبریک به مناسبت دهه ولایت و امامت امشب با موضوع ولایت فقیه در خدمت شما عزیزان خواهیم بود
بی‌تردید حکومت دینی با مبانی نوآورانه امام راحل برترین نظریه نظام سیاسی معاصر است. نظریه ولایت فقیه نظریه دیرپا است که هم امامیه و هم اهل سنت از آن بحث کرده‌اند اما اساساً زمینه اجرای اصل « _فقیه» تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشته است ولایت فقیه جز واضحات فقه اسلام و مسلمات فقه شیعه است کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجه به آفاق جدید و عظیمی که سیاست ها و مکتب های امروزی دارند مدون کند و آن را ریشه دار مستحکم مستدل و با کیفیت سازد یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست قابل فهم و قابل قبول باشد.
مبنای فلسفی نظریه امام راحل جمهور دینی و دموکراسی در چارچوب دین اسلام بود که توسط «» منتخب مردم اداره می‌شود. جمهوریت دینی انواع دیکتاتوری و دموکراسی های غربی را که جمهوریت و دموکراسی بدون ضوابط ایدئولوژیک بود زیر سوال برده است چرا که در عین رعایت ضوابط ایدئولوژیک به نظر مردم احترام می‌گذاشت در جمهوری دینی حاکمیت دینی در طول حاکمیت خداوند قرار دارد «»و رهبر جمهوری دینی که توسط خبرگان و منتخب به مردم اولیه منتخب آنان و نماد تلفیق جمهوریت و اسلامیت است و رهبری مادام الصلاحیت است نه مادام العمر بودن یعنی حتی با یک گناه و تصمیم خارج از عقل و منطق از درجه از عدالت ،متعاقباً ولایت ساقط می‌شود. «» مطلق است به این معنا که می تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد بلکه ولی فقیه با در نظر گرفتن ارزش های دینی مصلحت نظام و قانون اساسی می تواند در شرایط خاص از اختیارات ویژه برای حل معضلات ساماندهی و تمشیت امور و حفظ نظام در مسیر درست استفاده کند
در «» منظور حکومت مطلق العنان یکفرد نیست زیرا در آن صورت حکومت طاغوتی است در تمام عالم دست بسته ترین فرد «» است چرا هر تصمیم گیری که کند باید دلیل شرعی و عقلی و به تعبیر درست تر حجت داشته باشد و نه اینکه دلبخواهی تصمیم‌گیری شود زیرا در این صورت تصمیم مشروعیت ندارد . در نظر امام و قانون اساسی امری عقلانی است اختیاراتی دارد تا مشکلات را در شرایط خاص مدیریت و حل کند یک امر شرعی عقلانی و قانونی است که با انعطاف و عقلانیت در شرایطی که قانون های موجود ناکارآمد می شود مسائل را حل می‌کند . ترکیب و تلفیق جمهوریت و اسلامیت تمام تئوری های فلسفی را در هم شکست در جمهوری دینی حاکمیت مردم در طول حاکمیت خداوند است نه اینکه حاکمیت خدا در جهت حذف مردم باشد این حکومت دینی با انقلاب ورأی برای مردم به وجود آمد و تمام ها که مالدینی بوجود امد وامام حاکمان دینی را مردم انتخاب میکنند جمهوری اسلامی تلفیقی از دموکراسی و تئوکراسی با حذف معایب و زوائد و مضرات آن است که امام خمینی رحمة الله معتقد بود حق مالکیت در جمهوری اسلامی دوگانه نیست که بخشی از آن متعلق به خدا و بخشی متعلق به مردم باشد این ثنویت با توحید که اساس همه معارف دینی از جمله ولایت فقیه است سازگار نیست جمهوریت و اسلامیت در عرض هم نیستند.
جمهوری اسلامی مشروعیت الهی است و یک رکن اصلی این مشروعیت الهی حقوق ملت است در این دیدگاه جمهوریت روشی برای اعمال ارزش‌های اسلام است اما معتقد بودند و حق مالکیت با خداست و رکن اصلی همین شرع و قانون حقوق ملتها کرامت انسان‌ها و حفظ حریم شخصی و عمومی افراد است طبق تعریف امام در جمهوریت حق الناس در نقطه مقابل حق الله نیست و این دو رقیب هم نیستند بلکه حق الناس از شاخه‌های روییده بعد تنه حق الله است جمهوری اسلامی ظرف و مظروف هم نیستند ظرف و مظروف جمهوریت اسلام و ارزش‌های اسلامی است اگر ما حاکمیت مردم را در طول حاکمیت خدا بدانیم نمونه واقعی دموکراسی یعنی مردم سالاری چه دینی را خواهیم داشت رضایت مردان نظارت مردم بر حاکمان حق انتخاب مردم و قانون گرایی از مزایای دموکراسی که به وجه احسن در مردمسالاری دینی متجلی شده است .
ارسطو در کتاب سوم سیاست بحثی در باب انواع حکومت ها دارد که به نوعی واکنشی به «جمهور »افلاطون نیز هست حکومت از دیدگاه ارسطو انواعی دارد از جمله حکومت خدابربنده (تئوکراسی که در آن اقتدار با خداوند است و در این رابطه منافع اوست لحاظ می‌شود )و حکومت سیاسی که در آن شهروندان برابرند و همین امر می طلبد که حکومت دست به دست می‌شود و در اختیار فردی ثابت نماند و به این ترتیب منافع نیز متغیر خواهد بود اما حکومت سیاسی نیز خود چند نوع است با نگاهی اخلاقی حکومت‌ها بر دو نوع یکی آنها که به خودخواهی و نفع طلبی حاکمان استوارند و دوم آنکه به صلاح مردم می اندیشند روشن اینکه نوع اول بد و نوع دوم خوب است حکومت در دست یک تن باشد پادشاهی است اگر در دست عده ای معدود باشد آریستوکراسی است واگر دست خود مردم باشد جمهوری . اینها انواع خوب حکومت اند.تگر نوع بد حکومت برقرار شود پادشاهی به استبداد آریستوکراسی به الیگارشی و جمهوری به دموکراسی بدل خواهد شد می‌بینند که دموکراسی در نگاه ارسطو مذموم است اما بهترین نوع حکومت کدام است و کدام فرد یا افراد شایستگی حکومت دارند
به گفته جناب حسن رحیم پور ازغدی دموکراسی غربی بی ثبات است اما عامل ثبات در دموکراسی اسلامی و ضامن این ثبات است. باحفظ جهت‌گیری‌های نظام و جلوگیری از افراط و تفریط بر اجرای قانون اساسی نظارت و از حقوق مردم دفاع می‌کند. خط قرمز دموکراسی غربی لیبرالیسم است و لیبرالیسم دموکراسی غربی ،مقدم بر دموکراسی است چطور لیبرال دموکراسی که فوکویاما آن را به حد نهایی پیشرفت و پایان تاریخ می‌داند و نیز چطور سوسیال دموکراسی و دموکرات مسیحی ممکن است ولی دموکراسی اسلامی و همون مردم سال دینی ممکن نیست؟؟ متفکران غربی معتقدند بزرگترین قربانی دموکراسی‌های غربی عقل است و شرایط به گونه‌ای است که عوام و توده مردم برای نخبگان تصمیم می‌گیرند اما در جمهوریت دینی تخصص و شایسته‌سالاری لازمه قبول مسئولیت است و اگر کسی بدون علم مسئولیت را بپذیرد به خدا خیانت کرده است در جمهوری اسلامی مسئولان حاکم بر مردم نیستند بلکه خادم خداوند و خدمتگزار و خادم مردم هستن. به هر حال در اندیشه امام خمینی از موضوعاتی است که تصور آنها ممکن است موجب تصدیق می شود و چندان به برهان نیاز ندارد به این معنا که هر کس عقاید و احکام اسلامی را حتی اجمالی دریافته باشد چون به برسد و آن را به تصور آورد بی درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهدیافت. اینکه امروز به چنان توجهی نمی‌شود و احتیاج به استدلال پیدا کرده علتش اوساع اجتماعی مسلمانان عموماً و حوزه‌های علمیه خصوصا میباشد.اوضاع اجتماعی ما مسلمانان و وضع حوزه های علمیه ریشه تاریخی دارد.
امام حسین علیه السلام در خطبه ای به اشاره فرمودند چرا که همان ولایت رسول الله است. امام خمینی نیز فرمود از نترسید نگویید را قبول داریم لکن با اسلام تباه می شود این معنایش تکذیب ائمه و تکذیب اسلام است مخالفت با تکذیب ائمه است و عدم قبول و استقرار موجب و مستوجب حکومت طاغوت است . هدیه الهی برای مسلمین و حافظ کشور و حکومت اسلامی است تابع قانون است هدف از , ولایت و نظارت بر امور و ممانعت از دیکتاتوری در کشور است ولایت مخالف دیکتاتوری است وجلوی اجرای دیکتاتوری را می‌گیرد . خلف صالح امام راحل و مقام معظم رهبری نیز نکات بلندی در باره ابراز نموده اند موضوع ولو مقداری در توسعه وتضییقش تفاوت بین الماس وجود داشته باشد جز واضحات اسلام است . به معنای حکومت اسلام حکومت دین در جامعه بزرگ ترین نو آوری امام خمینی است .
شما الان می‌بینید گرفتاری‌های دنیا از کجاست. نمی‌خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می‌دانیم تخلف نمی کند ممکن است اشتباه کرده باشیم و تخلف کند امل هر وقت فهمیدیم تخلف کرده می فهمیم حضور او در این منصب جایز و به جا نیست خودش و مردم هم این را قبول دارند این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست لذا نظریه جز روشن ترین واضح ترین و قابل دفاع ترین نظریه هاست و در عین حال چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت مطرح است یک حرف کاملا نو در دنیاست. رسالت پاسداری دیده‌بانی و مهندسی حرکت کلی نظام به سمت هدف های آرمانی و عالی نظام اسلامی است. اصل و پیوستن همه راه‌های اصلی نظام و مرکز نقطه درخشان نظام اسلامی در تحقق آن یادگار ارزشمند و فراموش نشدنی حضرت امام راحل است. این است که همان ذخیره پایان ناپذیر است که باید مشکلات نظام جمهوری اسلامی را در حساس ترین لحظات و خطرناک ترین گردنه‌های مسیر پرخطر جمهوری اسلامی حل کند و گره های ناگشوده را بگشاید خدشع در التزام به ولایت فقیه و تبعیت نکردن از رهبری خدشه در کلیت نظام اسلامی است. اکنون مدنیت بشری شاهد آن است که کشوری با نظام یعنی حاکمیت دین و تقوا اداره می‌شود این برای بشریت که انواع نظام های بشری را آزموده و در هیچ یک درمان دردهای اساسی خود را نیافته آزمایشی مهم و تعیین‌کننده است