eitaa logo
توحید در وحدت زوجات
283 دنبال‌کننده
99 عکس
20 ویدیو
28 فایل
﷽💥«مُلک وحکمرانی» فقط ازآنِ خداست،که همه از اوییم وتحت حاکمیت او وبسوی اوییم ☀️له الحکم وإلیه ترجعون☀️ ✨اشارات توحیدی درحکم #تعددزوجات و #وحدت_زناشویی در ازدواج✨ 💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به #تعددزوجات💖 💞 Eitaa.com/WahdatZojat💞@Salehi786
مشاهده در ایتا
دانلود
مرز_عدل_در_تعددزوجات_علامه_جوادی_060418141724.mp3
4.73M
👆 🔻برای چه تعدادهمسر میتواند (در قَسم ونفقه) برقرار کند 🔻عقد انقطاعی(موقت) عددی ندارد ⚠️آنها که با حلال الهی مخالفند به حرام آلوده شدند 🌐 yon.ir/zojat yon.ir/zojat2 💞 @WahdatZojat
🔸بسم الله یک زن شیعه مدینه ای به برای زن و برای مرد 🔶 🔸مرحوم محقق در فصل‌بندي شرائع اوّل مسئله «عقد»، «اولياي عقد»، «شرائط عقد»، اينها را ذکر فرمود. بعد اقسام نکاح را که «نکاح دائم»، «نکاح منقطع»، «نکاح عبد و أمه» در کنار مسائل فرعي نکاح اينها را در چهار بخش ذکر مي‌کنند. اسباب تحريم را يادآور مي‌شوند که ما به سبب چهارم رسيديم که عنوان زائد بر چهار هست. 🔻اين عنوان زائد بر چهار بر هر زني تطبيق بشود، عقد او حرام است؛ چون چهار زن مشروع است و زائد بر آن چهار، حرام است. زائد بر چهار، شخص معيّن نيست، نام خاص ندارد. در «نَسَب» نام خاص است مادر هست، خواهر هست، ربيبه هست در «مصاهره»؛ «رضاع» اين‌طور است، «مصاهره» اين‌طور است که اين اشخاص نامي دارند؛ «أم الزوجه» است، «أخت الزوجه» است، «بنت الزوجه» است، «جدّة الزوجه» است، «عمة الزوجه» است، «خالة الزوجه» است که اشخاص معيّن هستند. و همچنين در مسئله «لِعان» و «کفر»؛ اين زني که مورد لعان قرار گرفت، اين زن حرام است. اين زني که کافر شده است، اين زن حرام است، يک عنوان خاص منطبق بر شخص مخصوص است. اما اين «السبب الرابع» که «استيفاء العدد» است شخص معيّن نيست، هر کسي چهار همسر دائمي دارد، بخواهد همسر پنجم بگيرد حرام است، نه پنجمي حرام است، زائد بر چهار حرام است. 🔻پس دو تفاوت بين اين سبب چهارم با آن اسباب پنج‌گانه ديگر است: يکي اينکه در آن اسباب پنج‌گانه شخصِ معيّن حرام است «جمعاً أو عيناً»؛ اين‌جا شخص معيّن حرام نيست، بلکه هر کس عنوان زائد بر چهار بر او منطبق بود او حرام است و حرمت جمعي دارد (جمع همزمان بیش از چهار زن حرام است)، نه حرمت عيني (که عیناً حتی بصورت غیر همزمان هم بیش از چهار زن حرام باشد)؛ يعني آنها (آن چهار زنِ همزمان) اگر مُردند يا آنها را طلاق داد (بعد از گذشتن عدّه طلاق) اینجا ازدواج با زن دیگر حرمت ندارد و جائز است. 🔻نکته ديگر اين است که بين اين ارقام، بين پنج و شش و هفت و بيشتر، هيچ فرقي نيست؛ ششمي نه چون ششمي است حرام است، بلکه چون زائد بر چهارتاست حرام است؛ هفتمي هم به همين مقدار حرام است. يک کسي اسلام آورده بود و هشت همسر داشت در جاهليت، حضرت رسول (ص) فرمود چهارتا را بايد رها کنيد! اين نه اينکه مثلاً پنجمي حکم خاص داشته باشد، ششمي حکم خاص داشته باشد، اين‌طور نيست؛ از چهار به بالا هر چه عنوان زائد «علي الأربع» بود محرَّم است. 🔶 🔸 بعضي از امور در جامعه ما اصلاً جا نيافتاده، به ما نگفتند، ما عادت نکرديم. مسئله « » همين‌طور است، اصلاً براي زن‌هاي عرب این مسئله‌اي نبود، هیچ مشکلي نبود؛ اما در جامعه ما اين‌چنين نيست، فوراً مسئله طلاق است. 🔻غرض اين است که با همه آن قيود، اسلام در بعضي از جاها نرفته و نيامده است. من يک قضيه‌اي برايم اتفاق افتاده در بعثه در اوائل انقلاب؛ 🔻آن روزها خيلي سخت بود اجازه نمي‌دادند اين شيعه‌هاي مدني بيايند بعثه. من ديدم به هر وسيله‌اي بود از اين منطقه‌هاي دوردست يک کسي ملاقاتي مي‌خواهد، شبانه به طور ناشناس وارد شد. من ديدم يک آقا سيدی است طلبه که قيافه‌ او آشنا بود، او مثل اينکه در قم بود. بعد بهمراهش يک آقاپسر بود و يک خانمي و يک کسي ديگر هم همراه آنها بود. گفتند ما براي اين آمديم که اين خانم يک سؤالي دارد. 🔻سؤال اين خانم اين بود که من قبل از ازدواج علاقه‌ام به ذات أقدس اله و نماز شبم خيلي زياد بود، بعد از ازدواج علاقه‌ام يک قدري کم شد، به شوهرم علاقه پيدا کردم؛ براي اينکه علاقه‌ام به خدا مثل حال اول برگردد و علاقه‌ام به شوهرم مانع نباشد، با موافقت شوهرم رفتم يک همسر دومي براي شوهرم گرفتم که علاقه‌ام به این شوهر کم بشود که به همان حالت اولي برگردد تا من به نماز شب خودم برسم. من اين کار را کردم و علاقه‌ام نسبت به اين شوهر کم نشد، حالا راه‌ حل چيست؟ من چکار بکنم؟ براي اين آمده بود نزد ما در مدينه! 🔻اينها اصلاً کارشان اين بود. آن کسي که لذت مناجات الهي را چشيد، دارد راه ديگري را طي مي‌کند، اصلاً اينها براي او مطرح نيست. او مي‌گويد حاج آقا! من اين کار را کردم که علاقه‌ام نسبت به شوهر کم بشود که بيشتر به نماز شبم برسم ولي نشد، چکار بکنم؟ 🔻آن يک فضايي است، ما در يک فضاي ديگر هستيم. اينجاست که اگر يک مقداري مسئله « » بشود، از هر طرف شکايت بلند است، از هر طرف صداي نغمه ناموزون طلاق بلند است. 🔶 💎 ادامه 👇👇👇
❓پرسش: در حکمت 124 نهج البلاغه امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند که کفر است (غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَان‏)، اگر صدای نغمه ناموزون طلاق بلند است بخاطر زن است که کفر است. 🔻 پاسخ: بسيار خوب! آن براي اين است که همين غيرت زن کفر است؛ يعني نبايد بگويد که چرا [شوهرش] زن ديگر گرفت. غيرت زن به اين معنا بد است دیگر؛ غيرت مرد يک چيز خوبي است. 🔻منظور اين است که خداوند وقتي [تعدد زوجات را برای مرد] فرمود جائز است، بايد «رِضَي اللَّهِ رِضَانَا» [1]، اين غيرت زن [در برابر تعدد زوجات شوهرش]، غيرت محمود و ممدوح نيست؛ اين [غیرت مذموم و] ناشی از غرور است، نه غيرت [ممدوح]. 🔶 🔸حالا وقتي سيري مي‌کنيم در خود روايات معلوم مي‌شود که اينها چند طايفه هستند. باب اوّل را که اصلاً نخوانديم براي مسئله رواني و بيان غيرت است؛ يعني وسائل جلد بيستم، صفحه 517 «أَبْوَابُ مَا يَحْرُمُ بِاسْتِيفَاءِ الْعَدَد» يکي دوتا روايت است که راز اينکه مرد مي‌تواند بيش از يک همسر داشته باشد و زن نمي‌تواند بيش از يک همسر داشته باشد بيان کردند؛ يکي از نظر غيرت است، يکي از نظر اختلاط مياه است. 🔻روايت اوّل آن که ديگر لازم نيست سند را بخوانيم، اين است که از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) رسيد که فرمود: «وَ الْغَيْرَةُ لِلرِّجَالِ» غیرت (در حدود خانوادگی) برای مردان است؛ البته چه براي رجال و چه براي نساء [لازم هست]؛ اما در حدود خانوادگي اين را گفتند براي است. غيرت هم از برجسته‌ترين ملکات نفساني است. 🔻ما در فارسي يک کلمه‌اي داشته باشيم که غيرت را معنا کند نداريم ما ناچاريم سه چهار کلمه را کنار هم جمع کنيم تا غيرت را معنا کنيم. غيرت از برجسته‌ترين ملکات نفساني است و گفتند هيچ غيرتمندي به اندازه خدا غيور نيست. 🔻غيرت از سه عنصر محوري و کلان تشکيل مي‌شود؛ غيرت يعني ؛ اجازه ندهيم که غير وارد حريم ما بشود، و خودمان را حفظ کنيم «صَائِناً لِنَفْسِه»[2] باشيم و وارد حريم غير نشويم. 🔻اين در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) در نهج البلاغه دارد که «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»[3] همين است. فرمود هرگز يک انسان غيرتمند به نامحرم نگاه نمي‌کند، «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»، چرا؟ اگر است است، یعنی داخل در حريم غير نمي‌شود! اما چون کسی بي‌غيرت است داخل در حريم غير مي‌شود. 🔻غيرت تنها اين نيست که ما غير را راه ندهيم، بلکه غيرت هم در اين است که غير را راه ندهيم، و هم در این است که در حريم غير وارد نشويم، اين دو عنصر محوري [برای غیرت‌ورزی] است. 🔻خب اين دو عنصر محوري که رايگان به دست نمي‌آيد! وارد حريم غير نشدن، و غير را به حريم خود راه ندادن، اين دو عنصر فرع یک عنصر سوم است و آن شناختن حوزه و قلمرو هويت خود آدم است. تا شخص هويت خودش را نشناسد، نمي‌داند که کجا مرز اوست و کجا مرز او نيست؛ هويت خود، حوزه خود، قلمرو خود، هستي خود را بايد بشناسد تا خط‌کشي بکند. 🔻پس اگر «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ»[4] ‌ در کسی نباشد غيرت در او نيست، اگر «من عرف حدّه» در او نباشد غيرت نيست، اگر «من عرف قدره» نباشد غيرت نيست. 🔻تا اين سه عنصر که يکي اصل است و دوتا فرع پيدا نشود غيرت حاصل نمي‌شود. ما در فارسي ناچاريم چند‌تا کلمه را ضميمه هم بکنيم تا کلمه غيرت را بفهميم و بفهمانيم و هيچ کس فکر نمي‌کرد اين کسي که به نامحرم نگاه مي‌کند بي‌غيرت است؛ ولي حضرت فرمود: «مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»، اين از کلمات نوراني حضرت امير در نهج البلاغه است. 🔻در مسائل داخلي خانواده، غيرت فقط براي مرد است؛ وگرنه آن غيرتِ دینی مشترک بين زن و مرد است. 🔻غیرت در خانه برای مرد است. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «[لَيْسَ الْغَيْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ فَأَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْهُنَّ حَسَد] وَ الْغَيْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِكَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى الْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَهُنَّ بِالْغَيْرَةِ وَ يُحِلَّ لِلرَّجُلِ مَعَهَا ثَلَاثا»؛[5] ديگه اين غيرتي که مال مرد است مال زن نيست، زن اين وصف را بي‌جا دارد؛ اين غيرت [در زن] نيست، اين غرور است نه غيرت، اين غيرت را خدا به زن‌ها نداد. 🔻حضرت مي‌فرمايد به اینکه ممکن نيست که خدا اين معناي از غيرت را به زن‌ داده باشد و بعد به مرد بگويد شما مي‌توانيد چهار همسر داشته باشيد؛ اين ظلم به زن است [که خدا خودش هم غیرت در زن قرار داده باشد و هم برای مرد تعدد زوجات قرار بدهد]، بلکه خدا اين صفت (غیرت) را به زن نداد. 🔶 💎 ادامه 👇👇👇
🔻پس آن زن دارد غرور را با غيرت خلط مي‌کند؛ غرور که يک امر زشت و وصف پليدي است با غيرت که ملکه نفساني خوبي است دارد اشتباه مي‌کند. حضرت فرمود اين صفت (غیرت) را خدا به زن‌ها نداد «فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَهُنَّ بِالْغَيْرَةِ وَ يُحِلَّ لِلرَّجُلِ مَعَهَا ثَلَاثا»، اين وصف غيرت را خدا به زن نداد؛ اگر مي‌داد و بعد مي‌گفت مرد مي‌تواند چهار همسر داشته باشد، اين تحميلي بود بر فطرت زن و خدا اين کار را نکرد. 🔻روايت دوم که مرحوم صدوق(رضوان الله عليه) در علل و همچنين در عيون الاخبار به سندهاي متعدّد نقل کرد آن هم به همين منظور است که اختلاط مياه نشود. سرّ اينکه تعدّد همسر يعني تعدّد زن (برای مرد) ممکن است و تعدّد شوهر (برای زن) ممکن نيست، براي صيانت رَحِم از اختلاط مياه است؛ براي اينکه نَسَب و شناسنامه‌ها و اولاد و فرزندها مختلط نباشند که معلوم نشود بچه کيست، اين صيانت از آن‌ها است. ❓پرسش: این دلیل دوم (اختلاط میاه) مرجوح است زمانی که زنی نخواهد از آن رابطه نامشروع صاحب اولاد بشود؟ 🔻پاسخ: حکمت است، اينها که علت نيست؛ لذا اگر چنانچه اينها باردار نبودند هم همين‌طور است. اينها علت منحصر يا علت تام نيست، غالب اينها حکمت است. 🔶 🔸مرحوم محقق حلّی -صاحب شرایع- (رضوان الله عليه) سبب چهارم که از اسباب تحريم هست آن را به عنوان «استيفاي عدد» ذکر کرده است. استيفاي عدد که باعث حرمت ازدواج بيش از آن است؛ گاهي منحصراً يکي است، گاهي دو‌تا است، گاهي هم تا چهار‌تا. آن‌جا که منحصراً يکي است مربوط به زن است؛ استيفاي عدد در زن همان شوهر واحد است، براي يک زن بيش از يک شوهر در حال واحد جائز نيست. 🔻استيفاي عدد يک نصاب خاص ندارد، اين را در سه بخش ذکر فرمودند: بخشي که مربوط به زن است استيفاي عدد آن يک مرد است. بخشي که مربوط به مرد عبد (غلام) است استيفاي عدد او چهار کنيز يا دو زن آزاد است اگر بخواهد با زن آزاد ازدواج کند استيفاي آن دوتاست و سومي حرام است؛ چه در سومی بخواهد با أمه ازدواج کند، چه بخواهد با حُرّ ازدواج کند. استيفاي عدد در مردِ حُرّ چهار زن است. پس استيفاي عدد يک نصاب خاص ندارد. 🔻در طليعه بحث که روايت آن را به طور اجمال خوانديم، آن مسئله «غيرت» را مطرح کردند که يک نکته رواني است، و مسئله «اختلاط مياه» را بررسي کردند که يک نکته حقوقي است. خب اگر يک زني بيش از يک همسر داشته باشد، معلوم نيست اين فرزند براي کيست؟! نه نَسَب مشخص است، نه ميراث مشخص است، نه مَحارمِ دیگر مشخص است، نه وجوب نفقه و حرمت عقوق مشخص است، هيچ مشخص نيست! هم از نظر «غيرت» که مسئله‌ی رواني است مطرح است و هم مسئله «حقوق»؛ حقوق فراواني اين‌جا از بين مي‌رود و لوث مي‌شود، معلوم نيست که اين فرزند کيست! لذا استيفاي عدد در زن به زوج واحد است. در مرد عبد به دو حُرّ يا چهار کنيز است؛ اگر خواست با زن آزاد ازدواج کند، بيش از دو زن براي عبد حرام است؛ چه در سومی بخواهد با حُرّه ازدواج کند و چه بخواهد با أمه ازدواج نماید. و امّا استيفاي عدد در مرد حُرّ چهار زن است و اگر خواست با کنيز ازدواج کند بيش از دو کنيز بعنوان همسری (مخصوص تمتّع) نمي‌تواند بگيرد، بقيه را يا زن نمي‌گيرد يا اگر خواست بگيرد بايد آزاد باشد. 🔶 🔻در همان اوائل سوره مبارکه «نساء» که بحث آن قبلاً اشاره شد، فرمود: ﴿فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً﴾،[نساء، 3]. عدل بر همه ما واجب است؛ يعني بر همه واجب است که عادل باشيم؛ يعني واجب را انجام بدهيم و حرام را ترک کنيم، اين ديگر اختصاصي به شخصي ندارد. اما رعايت کردن عدل حقوقي بين همسرها بر شوهر واجب است. فرمود اگر نمي‌توانيد بين اين زن‌ها عدالت را برقرار کنيد يک زن بگيريد. اين با اينکه جزء مهم‌ترين بحث‌هاي خانوادگي است اصلاً در فقه ما راه ندارد؛ سرّ آن اين است که قرآن مهجور است. 🔻در بحثي که مرحوم محقق(رضوان الله عليه) عنوان کردند «السبب الرابع استيفاء العدد»، اين اگر بحث قرآني ضميمه‌ آن مي‌شد، متمم آن مي‌شد، روشن مي‌شد که « » يعني چهار‌تا، اين براي «لو خُلّي و طبعه» اگر کسي بخواهد عدل را رعايت بکند همين است؛ اما اگر کسي توفيق رعايت عدل ندارد « » معيار است، مرز عدل است. 🔻اگر فقط با يکي مي‌تواند عادلانه به سر ببرد که ديگر آن قَسْم و حق قَسْم و مانند آن اصلاً موضوع ندارد، عيب ندارد. اگر بين دو نفر مي‌تواند عدل را رعايت کند نه بيشتر، استيفاي عدد او به دو است. اگر با سه همسر مي‌تواند عدل را رعايت کند نه بيشتر، استيفاي او به سه عدد است. اگر مي‌تواند بين چهار همسر عدالت را رعايت کند بله، استيفاي او همان عدد چهار است. 🔶 💎 ادامه 👇👇👇
❓پرسش: رعایت عدالت به چی هست؟ 🔻پاسخ: حق قَسْم را، حق نفقه را، حق کِسوه (لباس و پوشش) را، اما آن محبت چيز دیگه است، آن گرايش قلبي که یکی جوان‌تر است به او علاقمندتر است اين ديگر دست کسي نيست؛ اما آن حق قَسْم را، حق انفاق را، حق مسکن را، حق مضاجعه را، اين حقوق را بايد رعايت بکند. ❓پرسش: آن محبت درونی که ظاهر نمیشود تا قابل مقیاس در عدالت باشد؟ 🔻پاسخ: نه! چون به يکي گرايش بيشتري دارد به او بيشتر مي‌پردازد، مال بيشتري مي‌دهد، حق قَسْم بيشتري مي‌دهد؛ لذا فرمود اينکه نمی‌توانيد اين کار [عدالت در محبت درونی] را رعایت بکنيد. آن عدل، آن محبت دروني، آن دست کسي نيست؛ حالا آن زن دیگر ممکن است خصوصيت ديگري داشته باشد مثلا اخلاقش خوب باشد [و محبت بیشتری را بسوی خودش جلب کند]؛ اما اين رعايتِ عدالت در حقوق زوجيت، درباره مسکن، درباره کِسوه (پوشش)، درباره نفقه، درباره حقُّ المضاجعه، درباره حق قَسْم، اينها را دیگر بايد رعايت بکند. 🔶 🔻در همين مسئله «استيفاي عدد» مرحوم محقق فرمود که «إذا استَكمَلَ الحرّ أربعاً بالعقد الدّائم حَرُمَ عليه ما زاد غِبطَةً»؛ «غِبطَةً» [اینجا] يعني «دائماً» ؛ 🔻«غبطه» يک وقت به معناي «رشک» بردن است، نه «حسد» بردن، اين غبطه است؛ يک وقتي «أغبط» يعني «أدام»، «أغبطت المرأة» يعني «أدامت»، اين غبطه يعني دائمي. «حرم عليه ما زاد غبطة» يعني عقد دائم بخواهد بکند بعد از چهارمي حرام است و اگر يکي را طلاق داد بايد صبر بکند عدّه او بگذرد. اين در جايي است که چهار‌تا همسر دائم دارد. 🔻«و لا‌ يحل له من الإماء بالعقد أكثر من إثنتين من جملة الأربع»؛ مرد آزاد بيش از دو کنيز نمي‌تواند داشته باشد به نحو عقد، نه مِلک يمين يا تحليل. «و إذا استكمل العبد أربعا من الإماء بالعقد»؛ و همچنين بنده با بيش از چهار کنيز نمي‌تواند ازدواج کند. اگر با چهار کنيز به عقد دائم يا با دو زن آزاد ـ نه بيش از دو زن آزاد ـ يا با يک زن آزاد و دو کنيز ازدواج کرد «حرم عليه ما زاد». اگر با دو زن آزاد ازدواج کرد ديگر نمي‌تواند دو کنيز بگيرد که جمعاً بشود چهارتا. 🔻«و لكل منهما أن ينكح بالعقد المنقطع ما شاء و کذا بملک يمين» [6]؛ مِلک يمين حدّي ندارد، عقد انقطاعي حدّي ندارد. آنها که با حلال الهي مخالف‌اند، حرام را علني و به طور گسترده رواج مي‌دانند. 🔻عقد انقطاعي، عددي ندارد و همچنين «كذا بملك اليمين». آنها که به حلال با چشم احترام نگاه نکردند به همين حرام آلوده شدند؛ اين مرگ‌هاي زودرس و مانند آن، «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ» (بعد از من هنگامی که زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی زودرس هم زیاد خواهدشد) [7]. 🔻خيلي‌ها باور نکردند که بين اعمال ما و نظام آفرينش رابطه است، خيال مي‌کنند انسان يک تافته جدا بافته است و کاري با عالم ندارد؛ حوادث عالم درباره انسان کاري ندارد، کارهاي انسان هم نسبت به عالم ارتباطي ندارد، خير! انسان يک موجود جدا و تافته جدا نيست، يک موجودي است در مجموعه عالَم؛ هم اثرپذير است، هم اثرگذار. فرمود اگر اين زنا رواج پيدا کرد، مرگ‌هاي زودرس هم رواج پيدا مي‌کند: «إِذَا كَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ». 🔶 🔸پ.ن : [1] اللهوف علي قتلي الطفوف، السيدبن طاووس، ص38. [2] الإحتجاج، الطبرسي، ج‌2، ص263. [3] شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد، ج‌19، ص211. [4] عوالي اللئالي، محمدبن علی بن ابراهيم ابن ابی جمهور الاحسانی، ج4، ص102. [5] وسائل الشيعة، العلامه الشيخ الحرالعاملی، ج20، ص152، ابواب مايحرم باستيفاء العدد، باب77، حديث1، ط آل البيت. [6] شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، المحقق الحلی، ج‌2، ص237، ط.اسماعيليان. [7] الکافی، الشيخ الکلينی، ج5، ص541، ط.الإسلامية. 🔶 🔸منبع: گزیده جلسات ۲۰۱ الی ۲۰۴ درس خارج فقه نکاح، علامه جوادی آملی (حفظه الله) ، تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اسفند ۱۳۹۵. 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/169 🌐 www.eshia.ir/feqh/archive/javadi/feqh/95/ 🔶 ✅ کانال توحید در ، و در ازدواج 💖 درخانواده های مستحکم به حُکم 💖 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
نگاه_سلوکی_به_تعدد_زوجات_آیت_الله_050418205201.mp3
1.73M
نگاه سلوکی به #تعددزوجات👆 #علامه_جوادی_آملی 👌آنکه لذت مناجات الهى را چشيد راه ديگرى را طی می‌کند. آن خانم می‌گويدبرای شوهرم زن گرفتم که علاقه‌ام نسبت به او کم بشود تا بيشتربه نماز شبم برسم! 💞 @WahdatZojat
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.💠 🔹چند روزی است که به دنبال برنامه ای تلویزیونی، باز بازار نقل قول ها درباره نظر حضرت آقا «روحی فداه» در باب تعدد زوجات ، در فضای رسانه ای کشور داغ شده است. 🔹در این میان با کمال تعجب دیدیم که حتی برخی رسانه های حرفه ای و انقلابی مثل خبرگزاری فارس، نقل قولهایی بدون سند و مدرک، درباره مخالفت رهبری عزیزمان با تعدد زوجات مطرح کرده اند. 🔹اینجانب بنابه دلایلی، تاکنون بنا نداشتم خاطره ذیل را در فضای رسانه ای مطرح کنم اما اکنون که فضا غبارآلود شده و حتی امر برای برخی دلسوزان نیز مشتبه شده، ذکر خاطره ذیل ضروری است: 🔹استاد گرامی ما حضرت آیت الله شیخ صادق لاریجانی حفظه الله تقریبا چهار سال قبل، در جلسه ای طلبگی که بنده و چندنفر از رفقا با ایشان داشتیم بالمناسبة قضیه جالبی را نقل کردند و فرمودند: 🔹چندی قبل که مقام‌معظم رهبری درباره موضوع کاهش جمعیت و‌خطرات آن تاکیدات مکرری داشتند، در جلسه ای که در معیت آیت الله هاشمی شاهرودی وبرخی دیگر از فقهاء و بزرگان، در محضر معظم له بودیم، آقای شاهرودی بالمناسبة و از باب مزاح به حضرت آقا گفت: با این همه تاکیداتی که حضرتعالی در باب تکثیر نسل و افزایش جمعیت دارید باید آقایان(اشاره به جمع حاضر) به فکر تجدید فراش و تعدد زوجات باشند! 🔹مقام معظم رهبری در پاسخ این مزاح مرحوم آقای شاهرودی، فرمودند: نخیر، شماها خودتان اقدام نکنید، ولی مردم را به این امر (تعدد زوجات) تشویق کنید. 🔹اقول: آن زمان که استاد لاریجانی این قضیه را نقل کردند مرحوم آقای شاهرودی در قید حیات بودند و هنوز بیمار نشده بودند. همان زمان، آقازاده ایشان، حجت الاسلام آقای سید علا شاهرودی نیز عین همین مطلب را از قول پدرشان مرحوم آقای شاهرودی نقل کردند. 🔹بنابراین نظر مقام‌معظم رهبری بر ضرورت و لزوم ترویج فرهنگ تعدد زوجات در جامعه است، واین منافاتی ندارد که ایشان برخی افراد را(مثلا منسوبین بیت یا چهره های شاخص و..) از این کار منع کنند چرا که ممکن است برای این افراد ، مفسده و تبعات تعدد زوجات بیشتر از مصلحت آن باشد و مثلا مورد سوء استفاده تبلیغاتی دشمنان و معاندان ورسانه های بیگانه وپیاده نظام رسانه ای آنها قرار گیرد. 📝محمدحسن قمی @mh_qomi ۸ربیع الاول۱۴۴۱ حوزه علمیه قم
توحید در وحدت زوجات
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.💠 🔹چند روزی است که به دنبال برنامه ای تلویزیونی،
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است. (نقل حجت‌الاسلام والمسلمین قمی از آیات عظام لاریجانی و شاهرودی) 👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/181 🔸پ.ن: حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، استاد سطوح عالی حوزه و از شاگردان حلقه اول آیت الله صادق لاریجانی و آیت الله شب زنده دار و مدیر مدرسه ثقلین هستند. ایشان مجتهد هستند و در امتحان خبرگان رهبری هم نمره بالایی گرفتند ولی به دلایلی در انتخابات وارد نشدند. 🔸 ✅ کانال توحید در #وحدت_زوجات، و #وحدت_زناشویی در ازدواج 💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
مقایسه_آمار_مجردین_متولد_قبل_سال.png
41.5K
🔴 مقایسه آمار مجردین زنان و مردان متولد قبل سال۱۳۶۵ شمسی👆 ⚠️ زنان مجرد تقریبا 😳 🔴 مطابق سرشماری سراسری سال۱۳۹۵ شمسی (یعنی مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد #۳۰_سال به بالا) 👌توضیح بیشتر جدول👇و مستندات 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/185
مبهوت کننده😳 آمار زنان مجرد!!👆 😓تقریبا 🔻طبق سرشماری سال۹۵، در کل مجردین (شامل جمع مجردین بدون سابقه ازدواج، مجرد بدلیل طلاق، و مجرد بدلیل وفات همسر)، چندین بار در گزارش مرکز آمار بررسی کردیم، نتیجه همین است و بازهم باورش سخت😓 ⚠️در سال۹۵ با تعداد زنان مجرد و مردان مجرد متولد ۱۳۶۵_شمسی و قبل آن (یعنی #۳۰_سال به بالا، که امکان ازدواج اولشان خیلی کم هست)👇 🔴 زنان مجرد متولد ۶۵ بتعداد ۴میلیون و ۳۷۶ هزار، حدودا (۳.۷۵برابر) تعداد مردان مجرد ۶۰ با تعداد یک میلیون و ۱۷۱ هزار نفر (طبق فاصله سنی متعارف ازدواج) 🔴بفرض همسن گزینی مردان (که در این سنین خیلی کم اتفاق می‌افتد)، بازهم تعداد مردان مجرد ۶۵ با ۲میلیون و ۱۳۷هزار نفر، نصف تعداد زنان مجرد ۶۵ است، و باز زنان مجرد مردان مجرد هستند 🔴 حتی با حذف آمار زنان مجرد متولد قبل۵۰، بازهم آمار تعداد زنان مجرد متولد از ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۵ ( #۳۰_ساله تا #۴۴_ساله ) به تعداد یک میلیون و ۷۰۶ هزار نفر، حدودا (۲.۴۱برابر) مردان مجرد مناسب خودشان هستند، که مردان مجرد در بازه #۳۵_ساله تا #۴۹_ساله به تعداد ۷۰۹ هزار نفر هستند، که زنان یک میلیون نفر بیشترند! 🔴حال اگر بدانیم زنان ۲۵ ساله تا ۳۴ ساله، حدود #۵۰۰_هزار نفر بیشتر از مردان مجرد گروه سنی بزرگتر مناسب خود، و زنان ۲۵ ساله تا ۴۴ ساله حدود ۸_هزار نفر بیشتر از مردان مجرد گروه سنی بالاتر از خود هستند ⭕️دیگر با شما 🔸 🔸 مستندات تمام آمارها از فایل اکسل مرکز آمار ایران👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/186
مقایسه_آمار_مجردین_متولد_قبل_سال.xlsx
22.2K
فایل اکسل .xlsx 👆 🔸مقایسه آمار مجردین زنان و مردان متولد قبل سال۱۳۶۵ شمسی👆 🔴 مطابق سرشماری سراسری سال۱۳۹۵ شمسی (یعنی مقایسه تعداد زنان و مردان مجرد #۳۰_سال به بالا) 👌توضیح بیشتر جدول👇و مستندات 🌐 eitaa.com/wahdatzojat/185
تحلیل جدول ها 2 - آمار زنان .PNG
292.9K
✅ تحلیل های آماری جدولهای تعداد زنان مجرد و متأهل، طبق سرشماری۹۵👆 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
تفریق_زنان_از_مردان_درگروههای_سنی.png
71.2K
✅ تفریق تعداد زنان مجرد و مردان مجرد، در مقایسه گروههای سنی مختلف، طبق سرشماری۹۵👆 🔸مشاهده کنید در کدام گروههای سنی تعداد زنان مجرد بیشتر است، و در کدام گروهها بالعکس است 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله 💐دستور امامان به شیعیان بر ازدواج سریع با ، به این حکمت الهی که «هیچ زنی نباید بماند!» 🔶در ذیل یکی از (قاعده الزام)، روایاتی صحیحه و موثقه در دلالت بر آن قاعده ذکر شده، که یک عبارت از سوی امام در انتهای آنها تکرار میشود: «زن نباید بدون شوهر بماند» (لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ) : 👇 🔻روایت عبدالرحمن بصری: فی التهذیب و الإستبصار، باسناده عن الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ سَمَاعَةَ وَ الْحَسَنِ بْنِ عُدَيْسٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْبَصْرِىِّ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللّه‌ (عليه‌السلام)، قَالَ قُلْتُ لَهُ: امْرَأَةٌ طُلِّقَتْ عَلَى غَيْرِ السُّنَّةِ (طلاقش بر اساس سنت پیامبر-ص- نبوده)؛ قَالَ (علیه السلام): تَتَزَوَّجُ هَذِهِ الْمَرْأَةُ ✨وَ لَا تُتْرَكُ بِغَيْرِ زَوْج✨ 🔻روایت عبد الله بن سنان: فی التهذیب و الإستبصار، عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ لِغَيْرِ عِدَّةٍ (طلاقش در «طُهر غیر مواقعه» نبوده) ثُمَّ أَمْسَكَ عَنْهَا حَتَّى انْقَضَتْ عِدَّتُهَا، هَلْ يَصْلُحُ لِي أَنْ أَتَزَوَّجَهَا؟ قَالَ (علیه السلام): نَعَمْ ✨لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ✨ 🔻توضیح قاعده: ⚠️قاعده ای در فقه است، بنام . ✨کاربردش در موارد اختلاف فقهی بین مذهب شیعه با دیگران (در ادیان یا مذاهب دیگر) است. مثلا یکی از موارد اختلافی بین مذهب شیعه و اهل تسنن در شاهد طلاق است. بر خلاف مذهب تشیع (که شیعه شاهد ازدواج را مستحب و شاهد طلاق را لازم می داند)، اهل تسنن شاهد ازدواج را لازم دانسته اما شاهد طلاق را خیر. ✨فلذا یکی از موارد تطبیق قاعده الزام همین مورد است. اگر یکی از اهل تسنن، زوجه خود را بدون شاهد، طلاق داد، بنا بر مذهب خودش فعل صحیحی انجام داده؛ اما ما در شیعه این طلاق را باطل می دانیم، لکن بنابر ، ما نیز میتوانیم بنا را بر صحت آن طلاق قرار دهیم و طلاق را بپذیریم و آنها را بر پذيرش مقتضاى عمل خود که مطابق با مذهبشان است الزام نمايیم. چنانکه ✨حضرت امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «الزموهم بما الزموا به انفسهم» (آنها را ملزم كنيد به آنچه كه خودشان را بر آن ملزم مي‌كنند)؛✨و یا امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «تجوز على أهل كلّ ذوي دين ما يستحلّون» (اگر اهل هر دین یا مذهبی چیزی را برای شما حلال بدانند [در احکام ارث و طلاق و قضاوت‌ و...]، بر شما شیعیان نیز حلال است و میتوانید از آن استفاده کنید)؛✨و نیز امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «من دانَ بدين قوم لزمته أحکامهم» (هرکسی هر دینی دارد احکام آن دین دامن گیر اوست و شما طبق همان احکام می توانید با او برخورد کنید). 🔶استفاده ای که از دو روایت مذکور (از عبدالرحمان و ابن سنان) در دلالت بر میکنند، به این است که سؤال کننده دارد از امام میپرسد که یک که از شوهر سنّی اش طلاق گرفته (به شیوه طلاق بدون شاهد و یا طلاق در ایام حیض یا در طُهر مواقعه، که و باطل است و مرسوم بین اهل تسنن)، حال آیا منِ شیعه میتوانم با او ازدواج کنم؟ 🔻اینجاست که امام صادق(علیه السلام) بر مبنای طلاقی را که اهل تسنن نزد خودشان صحیح میدانند، برای ازدواج فرد شیعه با آن زن طلاق گرفته (بعد از سه طُهر عدّه اش) صحیح میشمرند، و حتی بالاتر که تاکیداً میفرمایند این را رها نکن و حتماً با او ازدواج کن! چون اصلاً «زن نباید بدون شوهر بماند» (لَا تُتْرَكُ الْمَرْأَةُ بِغَيْرِ زَوْجٍ)! ⚠و ️نکته مهمتر اینجاست که👇 🔴این امر حضرت از سر محبت برای اهتمام شیعیان حتی بر نماندن یک بود (که مورد استفاده شد)، حال چه برسد به دغدغه امام برای بیشوهر نماندن و !! ⚠️واقعاً ما چقدر با فرهنگ اهل البیت (علیهم السلام) فاصله داریم!! 🔶 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💖 درخانواده های مستحکم به حُکم 💖 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله 🔻 خانم مؤمنه ای نوشت: «تنها "صاحبان قلب سلیم" مشتاقانه تسلیم به حکم تعدد زوجات میشوند و حتی خودشان بدنبال همشوی مناسب برای خود میروند!! نه افرادی مثل ما که از سر تا پا نیازند! و هیچوقت تحمّل را ندارند!!! 🔸 🌷چرا این خانم میگوید «تحمّل رقیب عاطفی» را ندارد!!؟ ⚠️چون ایشان به در کار تربیتی خدا در حکم توجه ندارد⚠️👇 🌸 تنها کسی است که رقیب نمیپذیرد!! 🌸 ⚠️این غیرت خانمها در برابر حکم خدا بر ضرورت تعدد زوجات در اجتماع، ناشی از چیست؟ ☝️اول، بخاطر اشتباه نگاهشان در (و احساس رقابت در رابطه های بدنی) نسبت به همسر دیگرِ شوهرشان ✌️ و دوم، و مهمتر، بخاطر در آن وصف «رقیب ناپذیریِ خدا» است، که زنان خودشان را در «رقابت جنسی و عاطفی» دیده اند و خودشان را هم در این وصف پنداشته اند!!!😱 ⚠️ اهل ایمان در تسلیم تام نسبت به دارند همین لایه های پنهان را از وجودشان پاک و تطهیر میکنند. چرا که ایشان این هشدار خداوند در قرآن را نسبت به شرک پنهان در اهل ایمان جلوی چشمشان دارند که فرمود: ⚠️ «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُون» (یوسف، ۱۰۶) 🔻حکم خدا فطریست، که آمده تا مرزهای خودیت را در زن و مرد پاک کند، و آنها را به حریم ولایت الهی برساند. و اتفاقا حُکم برای حد زدن به این حس مالکیت و تمامیت خواهی زن است، چون آن تمامیت خواهی ناشی از انانیت و خودمحوریست. 🔻حکم فقهی مسلّم و اجماعی در فقه اسلام است، که مرد ولو فقط یک زن هم داشته باشد، زن فقط مالک یک چهارم از شبها است، و مرد میتواند سه شب دیگر را هرجای دیگری که بخواهد بیتوته کند. این یعنی، اسلام از همان ازدواج اول هم با این حس تمامیت خواهی زن مبارزه کرده، که فکر نکند مالک تمام وقت شوهرش شده، و شوهر ملک طلق اوست!!! لذا وقتی که همسر دوم و سوم و چهارم دائمی هم وارد زندگی مشترک با مرد میشوند، آنها دارند حق قسمت یک چهارم خودشان را میگیرند، نه آنکه حقی از جانب زن اول کم و ضایع شده باشد. و بر مرد هم است که زمان ها را رعایت کند و در وقت هر زنی پیش هم او باشد. 🔻کتاب لمعه، بخش نکاح، موضوع قَسم (قسمت زمانی بین زوجات) : و يجب للزوجة الواحدة ليلة من أربع‏ ، و له ثلاث ليال يبيتها حيث شاء ، و للزوجتين ليلتان من الأربع و له ليلتان ، و على هذا فإذا تمت الأربع فلا فاضل له لاستغراقهن النصاب. 🔻در این مبارزه با ، هم زنان همشوی باهم، مبارزه با نفس دارند، که غیرت و حسادت و رقابت شیطانی نورزند، و با هم اخوت ایمانی و خواهری داشته باشند؛ و هم مرد در فشار مسئولیت ها و رعایت عدالت فقهی و جلب رضایت الهی قرار دارد، که بتواند بنا کند؛ همه ی اینها باهم است، که موجب خروج از دنیا، و ورود به حریم ولایت الهی خواهد بود (به بیان امام خمینی در چهل حدیث). 🔶 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💖 درخانواده های مستحکم به حُکم 💖 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
💞 پذیرش [ ] از منظر 👆 🔸 💞 متن و توضیح آن در لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/193
توحید در وحدت زوجات
💞 پذیرش #تعدد_زوجات [ #حکم_خدا ] #شرط_سلوک_زن از منظر #علامه_طهرانی 👆 🔸 💞 متن و توضیح آن در لینک زیر
‍‍ بسم الله 💞 پذیرش [ ] از منظر 🔸 🔻آیت الله سیدمحمدصادق حسینی طهرانی فرزند در بیان خاطره ای از پدرشان میفرمایند: 🔸روزی در محضر حضرت علامه والد بودیم شوهر یکی از مخدّرات [خانمها] به ایشان گفت: 🔻خانمِ ما تقاضا دارد که او را [بعنوان شاگرد سلوکی] بپذیرید... ⚠️ولی با تندی رد کردند و نپذیرفتند. 🔻بعد از مدتی، آن شخص، حقیر (فرزند علامه) را جهت همین امر واسطه قرار داد و بنده پیام ایشان را به علامه والد رساندم، اما ایشان باز هم نپذیرفتند و فرمودند: 🔻آقاجان! این خانم است؟! اگر شوهر او کند [و داشته باشد]، آیا این خانم آرام می نشیند یا غوغا به پا میکند؟! 🔻حقیر که آن مخدره را میشناختم و می دانستم که در او نیست و در برابر این امور تاب نمیآورد، عرض کردم: نه، ایشان داد و فریاد کرده و غوغا به پا میکند! 🔸 فرمودند: 👌 که تنها نیست! ✨سلوک، بودن و گردن نهادن به «ما جاءَ بِهِ النبي (صلى الله عليه وآله وسلم)» (اقتدا و تسلیم به شریعتِ پیامبر اسلام) است. ✨سلوک است. ✨سلوک یعنی [از حکم الهی] هر چه به او گفتند، بگوید «چشم». ✨[سلوک یعنی] در پیشگاه خدا عبدِ مملوکی باشد که «لا يَقْدِرُ عَلَى شَيْء» : (خودش -بدون اتکاء به حق- قدرت بر شئ و کاری در خود نیابد -و فقط خدایش را قادر و مالک ببیند-). ✨[سلوک یعنی] به حقیقت ببیند که «لاَ يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً وَ لاَ مَوْتاً وَ لاَ حَيَاهً وَ لاَ نُشُوراً» : (اینكه عبد، هیچ سود و زيان و مرگ و زندگی و رستاخيز خويش را در اختيار خودش ندارد -و هرچه دارد از خدا بیابد که او مالکِ علی الاطلاق است-)؛ ✨نه اینکه عبد به [آن] ‌[مانند ] که موافق هوای نفس او نیست اعتراض کرده، و داد و بیداد و غوغا کند. [اینکه به حکم خدا اعتراض کند، یعنی خدا را تنها «مولا» و تنها «ربُّ الأرباب» و تنها «صاحب تصرّف مطلق» در خودش نیابد، ولذا حاضر نمیشود که خداوند به هر حُکمِ حکیمانه اش در او نفوذ و تصرّف ربّانی کند، و این فرد در برخی احکام مانند از ربوبیت حق سرکشی کرده و به سلیقه ی هوای نفسانیِ خودش و تسلیم میشود، و خودش را به شریک در تصرّفِ ربوبیت و حاکمیت حق می پندارد. در حالی که تماماً تحت تصرّف اراده و حکم حق هستند، و هرگز بدون اذن و امر الهی، در خویش و خلقت تصرّف نمیکنند]. [پایان بیان سخن علامه طهرانی] 🔶 🔻فرزند علامه طهرانی در توضیح میفرماید: 🔸آری، همانطور که اشاره شد حضرت علامه ی والد بر تاکید و اصرار داشتند؛ زیرا عِمادِ سلوک در رفعِ «حجاب تعیّن» فقط است، و سالکی که در او و [مطلق] نیست، برای همیشه در «غَیابَتِ الجُبِّ نفس (نهانخانه قعر چاه نفس)» محبوس میماند!! ⚠️(پناه بر خدا) ✨(اشارتی انفسی، به آیات ۱۰ و ۱۵ سوره یوسف، که «یوسف» را اشارت و نماد روح و جانِ قدسی، و «قعر چاه» را اشارت و نماد بدن و میل نفس اماره و تعلّق به عالم طبیعت می یابند، که آن یوسفِ جانِ قدسی در آن قعر چاه امیال نفسانی محبوس و گرفتار است). 🔻[برای نجات جانِ قدسی از حبس در قعر چاه نفس]، سالک با حُسن استقامت در و و رسول الله (صلی الله علیه و آله)، نباید هیچ نصیب و بهره ای برای نفس بگذارد، و در برابر مشکلاتِ طریقت، صبور و شکیبا باشد، و لِمَ و بِمَ (چون و چرا) نکند، و الا اگر بخواهد هم از [هوای نفس و] حظوظ نفس بهره ببرد و هم از [ در عبودیت به ]، آنگاه محکوم به است. ✨[چرا که ظاهرش را توحیدی و مسلمان نشان میدهد، اما در باطن تسلیم نیست و مخالفت و اعتراض به احکامِ حق -مانند تعدد زوجات- دارد، و این علامت و و موجب هلاکتِ جان است، که از این خطر عظیم پناه به خدای کریم میبریم] 🔶 🔻منبع: کتاب «نور مجرد»، جلد ۱ ، ص۶۰۲ و ۶۰۳ (تصویر ضمیمه👇) 🔶 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💖 درخانواده های مستحکم به حُکم 💖 🔸 تصویر صفحات کتاب در مطلب مذکور👇 💞 eitaa.com/WahdatZojat/192 💞 🔸 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
🔰تعدد زوجات و پرواز لاشخورها🔰 🔹یکی از اتفاقات خوشمزه و خنده دار در باب تعدد زوجات ، مخالفت شدید کاسه لیسان آمریکا و غرب است که در پوشش فریبکارانه دفاع از حقوق زنان ، دختران و زنان جامعه ما را به فحشا و بی بندوباری و روابط نامشروع جنسی تشویق میکنند! 🔹جریانهای سیاسی غربزده نیز که هم در گفتار و هم در عمل، مخالفت خود را با اصل ازدواج به اثبات رسانده و همیشه در ایام ‌انتخابات، به اسم آزادی و با تشویق به بی بند و باری و روابط ناسالم دختر و پسر همچون لاشخورها فقط به فکر منافع شخصی و‌حزبی خود هستند، از سرسخت ترین مخالفان تعدد زوجات هستند! 🔹سؤالی که همه اقشار مذهبی و انقلابی و حزب اللهی (اعم از بانوان و آقایان) باید از خود بپرسند این است که: ❌آیا دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب یعنی سلطنت طلبها و غربزده ها و فمنیسم ها و اصلاح طلبان آمریکایی و شبکه رسانه ای فاسد و کثیفشان، واقعا بخاطر دلسوزی برای خانواده های ایرانی، با تعدد زوجات مخالف هستند؟؟؟🤔 🔹چرا رسانه های غربی مثل bbc و من و تو و صدای آمریکا و... که از هیچ دشمنی با ملت شریف ایران فروگذار نمیکنند، در موضوع تعدد زوجات ، دایه های مهربانتر از مادر شده و خود را دلسوز خانواده های ایرانی و زنان و‌بانوان مسلمان جا میزنند؟ 🔹آیا آمریکا و انگلیس و غرب و شبکه رسانه ای آنها، دست از دشمنی با ما برداشته اند؟ یا استثنائا در این موضوع تعدد زوجات ، صادقانه دلسوز ما شده اند؟ ✅جواب روشن است: 🔹مخالفت غرب و رسانه هایش و نوکرهای داخلی و‌کاسه لیسانش(همان اصلاح طلبان آمریکایی لاشخور) با تعدد زوجات ، نه تنها از روی دلسوزی نیست بلکه اتفاقا حلقه ای دیگر از سلسله جنایت ها و دشمنی های آنها با خانواده مومن و مسلمان ایرانی است.. میپرسید چرا؟ بخوانید: 🔹وقتی در جامعه جوان ایران اسلامی، از طرفی آمار طلاق به طرز سرسام آوری افزایش پیدا میکند، و از طرف دیگر سن ازدواج نیز بسیار بالا رفته و صدها هزار دختر رو ‌به پیری رفته و زمینه ازدواج مناسب پیدا نمیکنند.. 🔹در این وضعیت بغرنج، طبیعی است که نیاز جنسی و‌عاطفی سیل عظیم مطلقه ها و پیردخترها و حتی دختران و پسران عذب و‌مجرد، جامعه را دچار بحران جنسی و عاطفی میکند! 🔹در این شرایط، احمقانه ترین راه این است که به همه بگوییم: نیاز خود را سرکوب کنید و با هوای نفس خود مبارزه کنید و‌همچون راهب های معابد، مجرد بمانید! 🔹پیداست که این راه عملا امکانپذیر نیست و حتما فحشاء و بی بندوباری رواج پیدا خواهد کرد چون توده مردم، قدیس و امامزاده نیستند! زمینه‌گناه هم‌که با فضای مجازی و شرایط امروز جامعه، کاملا فراهم است! بقول معروف: سنگ مفت! گنجشک مفت! 🔹یکی از عاقلانه ترین راهها، ازدواج مجدد است یعنی مردانی که از صلاحیت های لازم برخوردارند(اهل رعایت عدالت هستند و تمکن مالی و توان‌مدیریتی لازم را دارند) اقدام به تعدد زوجات کنند تا جامعه دچار بحران جنسی و عاطفی نشده و‌فساد و فحشاء رواج پیدا نکند. 🔹و دقیقا علت مخالفت شدید جریانهای غربزده و پیاده نظام دشمن، همین است که چون میدانند اگر فرهنگ تعدد زوجات دوباره (مثل دهه های قبل) رواج یافته و‌ از آن قبح زدایی شود، تاثیر بسزایی در کاهش فساد اخلاقی و بی بند وباری خواهد داشت و این به نفع غرب نیست. غرب میخواهد جامعه ایرانی و‌جوان ایرانی، اهل عیش و نوش و بی بندوباری باشد تا راحت عزت و شرف و استقلال و همه چیز خود را بفروشد! 👌خلاصه اینکه: 🔻رسانه های غربی و نوکران داخلی آنها، به این دلیل با تعدد زوجات مخالفند که میخواهند فساد اخلاقی و فحشاء و روابط نامشروع ، در ایران اسلامی، هرچه بیشتر و‌گسترده تر شود تا جامعه ایران فاسد شده و در مقابل توطئه ها وچپاولگری آنها ایستادگی نکند. 💠🔹تعدد زوجات یکی از مهمترین راههای جلوگیری از رواج فساد اخلاقی و فحشاء در جامعه است.🔹💠 @ejtehad_jahadi
🔸 #پست_وارده 👆 جناب آقای حجت عدالت پناه @edalatpanah.hojat در انتهای پست آخرشون تو اینستاگرام نوشتن: 🌷... چی میخواستم بگم یادم رفت! آهان یادم آمد! من جزو هیچکدام از اینها (که سابقاً تعدد داشته اند) نیستم ولی در این باب نظریه ای دارم بنام نظریه ۱+۴ 😑 که چند جا مطرحش کردم خواستم اینجا بنویسم که بنام خودم ثبت شه!😄 آمار جامعه نشان از این داره که تعداد دختران شاغل و صاحب درآمد که از سن ایده آل ازدواج دور میشوند زیاد شده و از آنجایی که مدیریت مالی یک خانواده چند همسری از عهده یک مرد خارج میشه چهار بانوی فهیم و خونگرم و شاغل در کنار یک مرد متعهد و وظیفه شناس و عادل میتونه یک کانون گرم خانوادگی ایجاد کنه! پولاشون رو میذارن رو هم یک آپارتمان پنج طبقه میگیرن(طبقه پنجم برای دورهمی ها و شب نشینی های دسته جمعی) یک ون هم میخرن برای مسافرت های جمعی! اینجوری خانمهای بیشتری طعم مادری و همسری رو میچشن تازه در بچه داری هم هوای همو دارن! پ ن : آنفالو نکنین لدفن! فحش هم ندیدن! لزوما هر نظریه پردازی به نظریه خودش عمل نمیکنه که!😂 (پایان متن وارده) 🌐 www.instagram.com/p/B4h1Z0mJHE3/?igshid=16irr8a0v32zz 🌐 www.instagram.com/p/B4kPDZkg04j/?igshid=17kj9rvks2z9o 🔸 💞 @WahdatZojat
متن کاملش 👇
https://www.instagram.com/p/B4h1Z0mJHE3/?igshid=16irr8a0v32zz
توحید در وحدت زوجات
https://www.instagram.com/p/B4h1Z0mJHE3/?igshid=16irr8a0v32zz
خوب به این پوستر نگاه کنید! در ظاهر چه تیپ آدمهایی میبینید؟! من هر چه در اطراف خودم و دوستان و اقوام با این نوع تیپ و شمایل که آخوندها و بسیجی ها و پاسداران و بطور عام مذهبی ها باشند نگاه میکنم کسی رو نیافتم که چند همسری باشه! چیزی که از اینگونه مردان بخاطر دارم در قدیم کشاورزان و ملاکان و بازاریان با سرمایه بزرگ و در اصطلاح عامش حاجی بازاری ها بودند و جدیدا هم در میان بانکی ها و دلالها و صاحبان پولهای بادآورده دیده ام! گویا در اصالت چندهمسرها همچنان تمکن مالی حرف اول را میزند! وگرنه اغلب مردان این روزگار زیر بار تورم و جمع و جور کردن و سر و سامان دادان یک خانواده تک همسر و تک فرزند زاییده اند! و تحلیل گرها هم نیاز اقتصادی زنانی که تن به هوو شدن میدهند را عامل اصلی میدانند! شل تنبان ها و زیر آبی روها هم که در هر طیف و تیپ و مسلکی ممکنه باشند، گرچه درصدی هم که در ذهن خودم ضرب و جمع میکنم باز هم کفه ترازوی بی قیدها و غیر مذهبی ها با اختلاف بیشتر است! در میان رجال سیاسی بعد از قجرها که ماشالله آوازه ای دارن در این وادی(بزرگواران فرصت اینکه شلوار بکشن بالا نداشتن چه برسه اداره ممالک محروصه!) پهلوی ها هم کم نگذاشتند در این زمینه! در میان انقلابی ها هم فقط آیت الله طالقانی رو بیاد می آورم که دو یا سه همسر داشتند(دقیق نمیدانم) در میان رجال سیاسی اخیر هم که کم نیستند افرادی که یک همسر دارند و داعیه دار حقوق زنان و ژست جنتملی و احترام به زنان آنهم با تیپ و جناح سیاسی مشخص،ولی دست به ماجراجویی جنسی و تنوع طلبی در این باب میزنن! که نمونه های اخیر را دیده اید و طبل رسوایی شان را شنیده اید! چی میخواستم بگم یادم رفت! آهان یادم آمد! من جزو هیچکدام از اینها نیستم ولی در این باب نظریه ای دارم بنام نظریه ۱+۴ 😑 که چند جا مطرحش کردم خواستم اینجا بنویسم که بنام خودم ثبت شه!😄 آمار جامعه نشان از این داره که تعداد دختران شاغل و صاحب درآمد که از سن ایده آل ازدواج دور میشوند زیاد شده و از آنجایی که مدیریت مالی یک خانواده چند همسری از عهده یک مرد خارج میشه چهار بانوی فهیم و خونگرم و شاغل در کنار یک مرد متعهد و وظیفه شناس و عادل میتونه یک کانون گرم خانوادگی ایجاد کنه! پولاشون رو میذارن رو هم یک آپارتمان پنج طبقه میگیرن(طبقه پنجم برای دورهمی ها و شب نشینی های دسته جمعی) یک ون هم میخرن برای مسافرت های جمعی! اینجوری خانمهای بیشتری طعم مادری و همسری رو میچشن تازه در بچه داری هم هوای همو دارن! پ ن : آنفالو نکنین لدفن! فحش هم ندیدن! لزوما هر نظریه پردازی به نظریه خودش عمل نمیکنه که!😂 https://www.instagram.com/p/B4h1Z0mJHE3/?igshid=16irr8a0v32zz
نگاه اسلام به تعدد زوجات چگونه است - - خبرگزاری فارس.pdf
590K
🔸نگاه اسلام به #تعدد_زوجات چگونه است👆 #Pdf 🔻برشی از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام»، منتشر شده در بخش فرهنگ و اندیشه خبرگزاری فارس 👇 🌐 www.farsnews.com/news/13931027000993/نگاه-اسلام-به-تعدد-زوجات-چگونه-است 🔸رهبری عزیز انقلاب امام خامنه ای: 🌷آثار استاد شهید مطهری، مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. [...] اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد، بایستی افکار استاد شهید مطهری در میان مردم رواج یابد. (منبع: استاد در کلام رهبر، ص ۲۴) 🔸 #کلام_استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری: 🌷اگر پاى یک علت اجتماعى در کار باشد و تعدد زوجات به واسطه فزونى عدد زنان بر مردان و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس تجویز شود، در این گونه موارد، #تعدد_زوجات یک نوع #تکلیف و #واجب_کفایى است؛ وظیفه‏‌اى است که براى نجات اجتماع از فساد و فحشاء و یا براى خدمت به تکثیر نفوس اجتماع باید انجام شود. بدیهى است آنجا که پاى تکلیف و وظیفه اجتماعى به میان مى‏‌آید، رضایت و اجازه و اذن مفهوم ندارد. (نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۵) 💞 @WahdatZojat
🔸 #کلام_استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری: 🌷اگر پاى یک علت اجتماعى در کار باشد و تعدد زوجات به واسطه فزونى عدد زنان بر مردان و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس تجویز شود، در این گونه موارد، #تعدد_زوجات یک نوع #تکلیف و #واجب_کفایى است؛ وظیفه‏‌اى است که براى نجات اجتماع از فساد و فحشاء و یا براى خدمت به تکثیر نفوس اجتماع باید انجام شود. بدیهى است آنجا که پاى تکلیف و وظیفه اجتماعى به میان مى‏‌آید، رضایت و اجازه و اذن مفهوم ندارد. (نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۵) 🔻برشی از کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» 🌐منتشر شده در بخش فرهنگ و اندیشه خبرگزاری فارس | متن کامل 👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/205