#علل_سقوط_مردم
#نهج_البلاغه
💥قَدِ اصْطَلَحْتُمْ عَلَى الْغِلِّ فِيمَا بَيْنَكُمْ، وَ نَبَتَ الْمَرْعَى عَلَى دِمَنِكُمْ، وَ تَصَافَيْتُمْ عَلَى حُبِّ الْآمَالِ، وَ تَعَادَيْتُمْ فِي كَسْبِ الْأَمْوَالِ؛ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِكُمُ الْخَبِيثُ وَ تَاهَ بِكُمُ الْغُرُورُ، وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى نَفْسِي وَ أَنْفُسِكُم.
🌎مردم! گويا به خيانت و كينه ورزى اتّفاق داريد، و در رفتار رياكارانه، گياهان روييده از سرگين را مى مانيد، در دوستى با آرزوها به وحدت رسيديد، و در جمع آورى ثروت به دشمنى پرداختيد. شيطان شما را در سرگردانى افكنده و غرور شما را به هلاكت مى كشاند، براى خود و شما از خدا يارى مى طلبم.
خطبه133
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی 📗
🌐http://eitaa.com
@Yaranmontazer
هدایت شده از مستضعفین تیوی
⭕️ اجرای حکم وحید اشتری را از طریق عفو یا اعاده دادرسی متوقف کنید.
📝 نامه شخصیتهای سیاسی-فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی به رئیس قوهی قضاییه درباره محکومیت وحید اشتری
جناب آقای اژهای
ریاست محترم قوهی قضائیه
سلام علیکم
🔹یک روز پس از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، #وحید_اشتری، فعال عدالتخواه، برای اجرای حکم حبس به شعبهی اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران فراخوانده شد. تقارن عفو چند ده هزار نفری محکومان با احضار آقای اشتری جهت اجرای احکامی که در روند صدور آنها نیز ابهاماتی وجود دارد، تلخ و دلسردکننده است.
🔸برخی امضاکنندگان این نامه، چه بسا با بخش زیادی از مواضع و کنشهای سیاسی آقای اشتری همراه نباشند، اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. چنین برخوردی ممکن است با دلسرد و بدبین کردن بخشهایی از جوانان و دانشجویان علاقهمند به انقلاب، جایگاه رفیع دستگاه عدلیه را در نظر آنان مخدوش کند.
🔹بنابراین امضاکنندگان درخواست دارند که اجرای احکام وحید اشتری از طریق درخواست عفو یا تجویز اعادهی دادرسی توسط جنابعالی متوقف شود.
🔻فهرست امضاکنندگان:
١ - حجت الاسلام و المسلمین قنبریان؛ خطیب و استاد حوزه
۲ - سید مجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
۳- روح الله ایزدخواه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی
۴- سینا کلهر ؛ معاون وزیر ورزش و جوانان
۵- وحید یامین پور؛ معاون وزیر ورزش و جوانان
۶- محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی
۷- محمد حسن روزی طلب؛ مدیر مسئول روزنامه ی ایران
۸- حامد با مروت نژاد؛ مدیر شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران
۹ - حجت الاسلام و المسلمین جلیل محبی؛ دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر
۱۰ - سجاد صفار هرندی؛ رئیس پژوهشکده ی فرهنگ و هنر اسلامی
۱۱ - حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی؛ رئیس پژوهشکده ی تبلیغ و مطالعات اسلامی
۱۲- میثم مهدیار؛ استاد دانشگاه و معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
۱۳ - حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نامخواه؛ دبیر کارگروه اجتماعی پژوهشکده ی تبلیغ و مطالعات اسلامی
۱۴ - علی محمد مؤدب؛ مدیر عامل مؤسسه ی شهرستان ادب
۱۵- علی جعفری؛ قائم مقام سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی
۱۶- مسعود براتی؛ معاون سازمان سرمایه گذاری ایران
۱۷- مسعود ملکی؛ مدیر مدرسه ی سینمایی ماه
۱۸- رضا جوهر چی؛ تهیه کننده و فعال رسانه ای
۱۹ - امین سلیمی؛ مدیر بخش چندرسانه ای خبرگزاری ایرنا
۲۰ - امیر حسین ثابتی؛ فعال سیاسی
۲۱- سیدحسین شهرستانی؛ معاون پژوهشی پژوهشکده ی فرهنگ و هنر اسلامی
۲۲ - مصطفی زالی؛ استاد دانشگاه تهران
۲۳ - مجید سلیمانی؛ استاد دانشگاه تهران
۲۴ - حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عرب؛ رئیس بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی
۲۵- حجت الاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی؛ امام جمعه ی سابق لواسانات ۲۶- مهدی مهرپور کارشناس اقتصادی و سردبیر پایگاه خبری - تحلیلی «نود اقتصادی»
۲۷- علیرضا مهری؛ سردبیر پایگاه خبری - تحلیلی «نسیم آنلاین»
۲۸ - محمد علی فراهانی؛ رئیس امور پژوهشهای حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری
۲۹- حسین درودیان؛ اقتصاددان
۳۰- حامد نیکونهاد استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری
۳۱- میلاد گودرزی فعال رسانه ای عضو کمیته ی سلامت اداری وزارت اقتصاد
۳۲- محمد مهدی سیار؛ شاعر و استاد دانشگاه
۳۳- میلاد عرفان پور؛ شاعر و رئیس مرکز موسیقی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی ۳۴- محمد محسن فیضی پور؛ سردبیر خبرگزاری «دانشجو»
۳۵- محمدرضا وحید زاده؛ شاعر و نویسنده
۳۶ مرتضی کیا؛ فعال سیاسی
۳۷- سید علی سیدان؛ سردبیر مجله ی سوره
۳۸- پژمان عرب؛ سردبیر نشریه ی روایت پیشرفت
۳۹ - سیدیزدان حبیبی؛ سردبیر رسانه ی «ازما»
۴۰ - حامد هادیان؛ فعال رسانه ای
۴۱- علیرضا معادی؛ فعال فرهنگی
۴۲- احمدرضا بلیغ؛ فعال رسانه ای و پژوهشگر اجتماعی
۴۳- میثم رمضانعلی؛ فعال رسانه ای
۴۴- جواد شیخ الاسلامی؛ شاعر و فعال فرهنگی
۴۵ - حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی؛ رئيس مؤسسه ی پژوهشی معنا
۴۶- فرهاد بیضایی؛ کارشناس اقتصادی
۴۷- علیرضا کمیلی فعال بین الملل و جهان اسلام
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از ܦ̈ܝߊܝܭَߊܘܩܭࡅ߳ܥ̣ߺشهیدحߊܥܼܢ ܦ̈ߊܢܚܩܢ ܢܚܠیܩߊܝ̇ߺܨ[ܩܣܥییوܔ]
🎐 #مکتب_حاج_قاسم | #حاج_قاسم | #جمعه_فراق
◽️ سردار حاج قاسم سلیمانی
🔸 حب المهدی، حُب الله
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
🇮🇷|#قرارگاه مکتب حاج قاسم سلیمانی
@g_soleimani_ir
✋ سلام بر سلام
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس امام عصر علیه السلام...
قسمت چهارم
#پادکست
#تا_همیشه_سلام
@Yaranmontazer
1_1478356371.mp3
19.46M
قرائت زیارت #آل_یاسین
با سرعت مناسب برای قرائت غروب جمعهها
@Yaranmontazer
سهم #روز_صد_وپنجاه_وسوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۱۰
┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
📜#خطبه110
این خطبه قبل از سید رضی، در میان دانشمندان به خطبه دیباج معروف بود.
1⃣ ره آورد برخی از مبانی اعتقادی
♦️همانا، بهترين چيزی که انسان ها می توانند با آن به خدای سبحان نزديک شوند، ايمان به خدا و ايمان به پيامبر(صلی الله علیه و آله) و جهاد در راه خداست، که جهاد قلّه بلند اسلام و يکتا دانستن خدا براساس فطرت انسانی است. بر پاداشتن نماز، آيين ملّت اسلام، و پرداختن زکات تکليف واجب الهی، و روزه ماه رمضان، سپری در برابر عذاب الهی است، و حجّ و عمره، نابودکننده فقر و شستشو دهنده گناهان است. و صله رحم مايه فزونی مال و طول عمر، و صدقه های پنهانی، نابودکننده گناهان است و صدقه آشکار، مرگ های ناگهانی و زشت را باز می دارد، و نيکوکاری، از ذلّت و خواری نگه می دارد. به ياد خدا باشيد که نيکوترين ذکر است، و آنچه پرهيزگاران را وعده دادند آرزو کنيد که وعده خدا راست ترين وعده هاست. از راه و رسم پيامبرتان پيروی کنيد که بهترين راهنمای هدايت است، رفتارتان را با روش پيامبر(صلی الله علیه و آله) تطبيق دهيد که هدايت کننده ترين روش هاست.
2⃣ ارزش قرآن
♦️و قرآن را بياموزيد، که بهترين گفتار است، و آن را نيک بفهميد، که بهار دل هاست. از نور آن شفا و بهبودی بخواهيد که شفای سينه های بيمار است، و قرآن را نيکو تلاوت کنيد که سودبخش ترين داستان هاست، زيرا عالمی که به غير علم خود عمل کند، چونان جاهل سرگردانی است که از بيماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلکه حجّت بر او قويتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پيشگاه خدا به نکوهش سزاوارتر است.
┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
#نهج_البلاغه
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی📗
🌐http://eitaa.com
@Yaranmontazer
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرالمومنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و سی و نهم
✳️ دعوت معاویه به جنگ تنبهتن
🔸خود به مصاف بیا!
[ در یکی از نامههایی که برای معاویه فرستادم، به وی نوشتم: ]
🔻مرا به جنگ فراخوانده ای. اگر راست میگویی، مردم را به یک سو بگذار و خود به جنگ من بیا و دو لشکر را از جنگ معاف بدار، تا بدانی کدام یک از ما قلبش تیره و تاریک است و پردهٔ غفلت بر دیدگان چه کسی افتاده است.
🔻من ابوالحسنم، کُشندهٔ جدّ تو و دایی و برادر تو، که در روز نبرد بدر سر آنان را شکافتم. امروز نیز همان شمشیر با من است و با همان قلب با دشمنانم روبرو میشوم. نه دین دیگری برگزیدهام و نه پیامبر جدیدی؛ بلکه بر همان راه و روش روشنی هستم که شما با اختیار ترکش کردید و البته با اکراه نیز پذیرفته بودید!
🔸تو خود برای مبارزه با من به میدان بیا
[ جنگ به روزهای سختی رسیده بود و تعداد کشتهها رو به فزونی گذاشته بود. به کمیل گفتم: ]
🔻نزد معاویه برو و این پیغام را به او برسان:
تورا به طاعت و همراهی با جماعت فراخواندیم؛ ولی تو امتناع ورزیدی! اکنون که جنگ و کشتار در میان امت رو به فزونی گذاشته است، تو خود برای مبارزه با من به میدان بیا، تا مردم از این همه سختیها و مصیبتها رهایی یابند.
🔻[ معاویه در اینباره با یارانش مشورت کرد و همگی وی را از آمدن به میدان منع کردند؛ فقط عمروبنعاص بود که او را به این کار تشویق کرد!
معاویه به کمیل پاسخی نداد.
بر بلندی مُشرف به خیمهٔ معاویه رفتم. معاویه بُسربنأرطاة را به مقابله با من فرستاد تا بتواند معرکه را ترک کند؛ اما بُسر نیز با آشکارکردن عورتش توانست جانش را نجات دهد. در این هنگام بود که خطاب به لشکریان شام گفتم: ]
🔻اي مردم شام، به خدا سوگند، ما دربارهٔ هیچ امتی نشنیدهایم که به پیامبری ایمان آورده باشند و پس از آن با اهلبیت آن پیامبر بجنگند، مگر شما مردم!
🔸سخنی موجب شادمانی
🔻[ یکی از بزرگان لشکر معاویه به نام ابرهةبنصباح خطاب به مردم یمن گفت:
وای بر شما ای جماعت اهلیمن! به خدا سوگند، گمان میکنم نابودی شما رقم خورده است! دریغ از شما! میدان را برای این دو مرد خالی بگذارید تا با هم تنبهتن بجنگند. هر یک در این نبرد پیروز شد، ما همگی به او میپیوندیم. وقتی این خبر به من رسید، گفتم: ]
🔻ابرهةبنصباح سخنی نیکو گفته است. به خدا سوگند، از آن لحظه که به سرزمین شام وارد شدهام، هیچ سخنی بیش از این موجب شادمانی من نشده است.
[ ولی معاویه با شنیدن این خبر گفت که ابرهه عقلش را از دست داده و مجنون شده است. قضاوت اهل شام این بود: ابرهه در دین و رأی و شدت عمل از همهٔ ما برتر است؛ ولی معاویه جرأت جنگ تنبهتن با علی را ندارد. ]
📚منابع:
۱. وقعةصفّين، ص۲۲۳
۲. شیخ مفید، الأمالی، مجلس۲۷،ح۱۳، ص۱۰
۳. نهج البلاغه، نامه۱۰، ص۳۷۰
۴. تذکرةالخواص، ص۹۰
۵. أنسابالااشراف، ج۲، ص۳۰۳
۶. الامامةوالسیاسة، ج۱، ص۱۲۶
۷. الفتوح، ج۱، ص۳۴۲
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
#نهج_البلاغه
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی📗
@Yaranmontazer
🔵 قرآن، سخنگوی حقگو
💠 کتاب خدا، قرآن، در ميان شما سخنگويی است که هيچگاه زبانش از حق گويی کُند و خسته نشد و همواره گوياست؛ خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ريزد و صاحب عزّتی است که يارانش هرگز شکست ندارند.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۳۳ بند ۲
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی 📗
@Yaranmontazer
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت181
🔷 ارزش دوراندیشى و پرهیز از کوتاهى
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است.
🔻بارها به مناسبتهای مختلف عرض شد که اگر بخواهیم برای نهج البلاغه یک عنوانی بگذاریم که اشاره کند به محتوای نهج البلاغه میتوانیم عنوان کتاب را "عقل و جهل" بگذاریم. آنقدر که مولا علی(علیه السلام) از ابعاد مختلف عقلانیت و جهالت را هم توصیف فرمود ه اند، هم تحلیل فرمودند که میتوان اسم این کتاب نورانی را "کتاب عقل و جهل" گذاشت.
🔻در حکمت ۱۸۱ نهج البلاغه مولا علی(علیه السلام) یکی از نشانه های عقل و جهل را بیان میکنند و میفرمایند:«ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ وَ ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ».نتیجه و میوه تفریط پشیمانی است و ثمره و میوه دور اندیشی سالم ماندن است».
🔻چرا بنده این را ربط به جهالت و عقلانیت دادم؟ چون مولا علی(علیه السلام) در نهج البلاغه معتقدند که افراط و تفریط کار جاهل است. در حکمت ۷۰ میخوانیم:«لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً». جاهل را نمیبینی مگر اینکه یا در حال افراط و زیاده روی یا در حال تفریط و کند روی است.
🔻 با این نگاه حتی کسی بواسطه امیرالمومنین (علیه السلام ) و محبت ایشان اگر دچار افراط بشود یعنی از حد و مرز عقلانیت خارج بشود، قطعا هلاک خواهد شد.
هم در حکمت ۴۶۹ میخوانیم:« يَهْلِكُ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ وَ بَاهِتٌ مُفْتَرٍ». دو گروه به خاطر من هلاک میشوند یکی محب افراطی که به خاطر جهالتش من علی را بالاتر از خودم میبرد و نعوذ باالله از پیامبر برتر و حتی گاهی خدا میداند. و دیگری تهمت زننده به من، کسی که از روی بغض و کینه به من دروغ میبندد، هر دو هلاک میشوند. در خطبه ۱۲۷ بند ۲ حضرت فرمود:«وَ سَيَهْلِكُ فِيَّ صِنْفَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ ». در آینده دو گروه به واسطه من هلاک خواهند ، اولی دوست افراطی است و دیگری دشمن افراطی.
🔻 حتی حضرت در ادامه همین بند دوم در ادامه خطبه ۱۲۷، کسانی را که بواسطه محبت علی(علیه السلام) در بین امت اسلامی تفرقه افکنی میکنند را مستوجب قتل میدانند. و میفرمایند:آگاه باشید هر کس شما را حتی به بهانه محبت من به شعار تفرقه دعوت کرد، او را بکشید حتی اگر زیر عمامه علی پنهان شده باشد. بنابراین جهالت ریشه افراط است همچنان که جهالت ریشه تفریط است. حالا عاقل که در مقابل جاهل است نه افراط دارد، نه تفریط. چون تفریط ندارد کوتاهی نمیکند آینده ها را فکر میکند و چون آینده را میخواهد، و میخواهد به سلامت از دنیا عبور کند، رنج، زحمت و سختیهای امروز را تحمل میکند. سعی میکند، تلاش میکند، و کوتاهی و تفریط نمیکند.
🔻 لذا; «ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ». قیامت معلوم میشود اکثر ما به پشیمانی مبتلا هستیم چون کوتاهی کردیم. «ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ». اما بعضی ها هم هستند که در آخرت خیلی خوشحال هستند و مثل برق از صراط رد میشوند چون اینها همه اهل حزم بودند یعنی آینده و عاقبت را اندیشیده بودند و میدانستند که بهشت را به بها دهند نه به بهانه!
#نهج_البلاغه
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی📗
@Yaranmontazer
⚜ ویژگی های اعتقادی کارگزاران 5⃣
💎پرهیز از دنیا گرایی و توجه به آخرت، ویژگی مسؤولین
💠 امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خطاب به فرماندار بصره فرمودند: آنچه از دنیا بدست می آوری تو را خشنود نسازد، آنچه در دنیا از دست می دهی، زاری کنان تأسف مخور و همت خویش را به دنیای پس از مرگ واگذار.
📒 #نهج_البلاغه ، نامه ۲۲
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_اعتقادی
🏷#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی📗
@Yaranmontazer
✴️ #مفردات_قرآن | #غمز
✅ #غَمْز به معنای اشاره به چشم و پلک و ابرو
✍️ مثال کاربردی:
🔶 (وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ). [مطففین/۳۰]
🔸 «چون مؤمنان بر آنها گذر میكردند چشمک مىزدند.»
🌎 جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.
♦️ wikifeqh.ir/غمز_(مفرداتقرآن)
@Yaranmontazer