eitaa logo
🕌یߊ‌ܝ‌ߊ‌ܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ‌🦋
162 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3هزار ویدیو
49 فایل
《بسم الله الرحمن الرحيم》 اندیشکده مهدویت عصراصل ظهور فرهنگی/اجتماعی/مذهبی/سخنرانی احادیث امام معصومین/ثقلین_نهج📚 تمام نشرمحتوافقط برای امام زمان است مسئول کانال یاران منتظر مهندس محمدرضانادمی اردستانی عضونهادولی امرمسلمین @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">جمیل:1Yaranmontazer@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸امام على (ع): 🔹لا یعابُ المَرءُ بِتَاخیرِ حَقهِ اِنمَا یعابُ مَن اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ؛ 🔹برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد/نهج البلاغه (صبحی صالح) ص ۵۰۰ @Yaranmontzar
| | ‏🟨 ‏چرايىِ دشمنى در راه خدا ✍️ دشمنى براى خدا، بدين معناست كه دشمنى كننده، خصومت شخصى با آن كه مورد دشمنى واقع مى‌‌‌شود، ندارد و دشمنى او به دليل منافع شخصى نيست؛ يعنى دشمنى او با كسى كه او را دشمن مى‌‌‌دارد، براى خداست، نه براى خود. بدين سان، ميان دشمنى براى خدا و دشمنى براى خود، تفاوت جوهرى وجود دارد. دشمنى براى خود و براى تأمين منافع فردى و گروهى، مبدأ همه فسادها، فتنه ها و ويرانى‌‌‌هاست ؛ امّا دشمنى براى خدا، مانند دوستى براى خدا، مبدأ انواع خيرات و بركات و سازندگى‌‌‌هاى فردى و اجتماعى است. 🚩 دشمنى براى خدا، دشمنى براى تأمين منافع مردم است و دشمنى انسان با ديگرى، نمى‌‌‌تواند براى خداوند متعال، فايده اى داشته باشد ؛ زيرا او بى‌‌‌نياز مطلق است. بر اين اساس، تنها انسان و جامعه انسانى، از دوستى و يا دشمنى براى خدا سود مى‌‌‌برد. ༺ از سوى ديگر، محبّت كردن به كسانى كه بر جامعه انسانى رحم نمى‌‌‌كنند، بسيار خطرناك است. ༺ 🔅به فرموده : رَحمَةُ مَن لا يَرحَمُ تَمنَعُ الرَّحمَةَ، وَ استِبقاءُ مَن لا يُبقى يُهلِكُ الاُمَّةَ. رحم كردن به كسى كه رحم نمى‌‌‌كند، مانع رحمت مى‌‌‌شود، و باقى گذاشتن كسى كه جان ها از دست او به در نمى‌‌‌برند، امّت را به نابودى مى‌‌‌كشاند. غرر الحكم: ح ۵۴۳۰ 💢 مقتضاى محبّت به جامعه انسانى، دشمنى با چنين عناصر خطرناك و كوتاه كردن دست آنها از تجاوز به حريم انسانيت است. ~~☆ حكمت دشمنى براى خدا، مبارزه با موانع شكوفايى ارزش هاى انسانى و پاكسازى جامعه از عناصر ضدّ ارزشى است. اهمّيت اين مبارزه، كمتر از تلاش براى ساماندهى جامعه مبتنى بر محبّت نيست؛ بلكه مى‌‌‌توان گفت جزئى از اين تلاش محسوب مى‌‌‌شود. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۲ ص ۵۹ @Yaranmontzar
📌 بهشت بر روی زمین 🔰 همهٔ ادیان الهی و حتی مکاتب غیرالهی آینده‌ای روشن و آمدن منجی را به انسان وعده داده‌اند و از تشکیل شدن مدینهٔ فاضله و حکومت صالحان سخن گفته‌اند. بشر همیشه به دنبالِ جامعه‌ای رؤیایی و سرشار از امنیت و عدالت بوده است. جایی که در آن همهٔ امور بر وفق مراد است. جامعه‌ای آباد که در آن خبری از ظلم و نژادپرستی، جنگ و بیماری، جهل و فقر، بی‌اخلاقی و فساد و... نیست. انسان‌ها به تکامل و رشد رسیده‌اند و در راه کمال قدم برمی‌دارند. در یک کلام انسانها به دنبالِ جایی هستند که همه چیز در آن خوب و در حدّ کمال است. 🔹 این کمال‌یابی باعث شده عده‌ای از متفکران و اندیشمندان طرح‌های ذهنی متعددی از این آرمان شهر ارائه دهند، اما افراد معتقد به اندیشهٔ مهدویت، زیباترین مدینهٔ فاضله را دارند. مدینههٔ فاضله و بهشت وعده داده شدهٔ زمینی، که با ظهور امام زمان تحقق می‌یابد. 🔅 اَللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إلَيْكَ فِي دَوْلَهٍ كَرِيمَهٍ، تُعِزُّ بِهَا الإْسْلاَمَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ. خدایا به سوی تو مشتاقیم، برای یافتن دولت کریمه‌ای که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی و نفاق و اهلش را به وسیلهٔ آن خوار سازی. ۴۰ @Yaranmontzar
⭐️ ماجِیلَوَیْهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنِ ابْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنْ نَضْرِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ خَالِدِ بْنِ مَادٍّ عَنِ الْقَنْدِیِّ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: 👈جاءَ رَجُلٌ إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ کُلُّ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُؤْمِنٌ 💎قالَ إِنَّ عَدَاوَتَنَا تُلْحِقُ بِالْیَهُودِ وَ النَّصَارَی إِنَّکُمْ لَا تَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّی تُحِبُّونِی وَ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی وَ یُبْغِضُ هَذَا یَعْنِی عَلِیّاً علیه السلام. 🔹 جابر جعفی از حضرت باقر، از آباء گرام خود علیه السّلام نقل کرد که مردی خدمت پیامبر اکرم آمده گفت: یا رسول الله! آیا هر کس بگوید «لا اله الا اللَّه» مؤمن است؟ 💎فرمود: دشمنی با ما فرد را به یهود و نصاری ملحق می کند . شما داخل بهشت نخواهید شد، مگر این که مرا دوست داشته باشید، و دروغ می‌گوید کسی که گمان می‌کند مرا دوست می‌دارد، ولی با این (یعنی علی علیه السّلام) دشمن باشد. 📖أمالی الصدوق،ص ۱۶۱ و ۱۶۲ 📖بحارالانوار، ج۲۷،ص۷۵،ح۲ @Yaranmontzar
🔘خود پسندی و به خود بالیدن.... 🔹 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ نَضْرِ بْنِ قِرْوَاشٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ أَتَى عَالِمٌ عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَيْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ مِثْلِي يُسْأَلُ عَنْ صَلَاتِهِ وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا قَالَ فَكَيْفَ بُكَاؤُكَ قَالَ أَبْكِي حَتَّى تَجْرِيَ دُمُوعِي فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضَحِكَكَ وَ أَنْتَ خَائِفٌ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ إِنَّ الْمُدِلَّ لَا يَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَيْ ء. ◽️ امام صادق عليه السّلام فرمود: عالمى نزد عابدى رفت و به او گفت: نماز خواندنت چگونه و در چه حد است، عابد گفت: مانند منى را از نمازش ميپرسند؟! در صورتى كه من از فلان زمان و فلان وقت عبادت خدا ميكنم، عالم گفت: گريه كردنت چگونه است؟ گفت: چنان ميگريم كه اشكهايم روان مى شود، عالم گفت: همانا اگر خنده كنى و ترسان باشى، بهتر است از اينكه گريه كنى و ببالى، هر كه بخود ببالد چيزى از عملش بالا نرود (پذيرفته نشود). 📘الکافي جلد ۲، صفحه ۳۱۳. @Yaranmontzar
📌امیرالمؤمنین على (علیه السّلام)میفرمایند: برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که، چیزی را که حقش نیست بگیرد. 📚نهج‌البلاغه @Yaranmontzar
🔆 سوره‌ای برای زیاد شدن رزق و دفعِ مرگِ بد 🔻... وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ فِی فَرَائِضِهِ أَبْعَدَ اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ وَ جَلَبَ عَلَیْهِ الرِّزْقَ وَ یَدْفَعُ عَنْهُ مِیتَةَ السَّوْءِ. ✍🏻 ابابصیر گوید که امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره "هُمَزَه" را در نمازهاى واجبش بخواند، خداوند فقر را از او دور نموده، رزق را به سوى او مى كشاند، و مرگ بد را از او دفع مى نمايد. 📗منبع:-ثواب الاعمال ج 1 ص 126 @Yaranmontzar
💎 شیخ صدوق رحمه الله در بخشی از حدیث اربعمائة «که مشتمل است بر چهارصد باب از تعلیمات حضرت امیر المومنین علیه‌السلام در یک مجلس» روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: اگر می‌دانستید چه اجری برای شماست به خاطر زندگی کردن بین دشمنانتان و صبرتان بر آزار آنان، چشمتان روشن می‌شد، و همانا بعد از من اموری خواهید دید که آرزوی مرگ می‌کنید به سبب آنچه از اهل کفر و عدوان و اهل خودپسندی می‌بینید و استخفافی که به حق الله می‌کنند و خوفی که بر نفس خود خواهید داشت پس زمانی که امر اینگونه شد به حبل الله چنگ زنید و بر شما باد صبر و نماز و تقیه و از حق و ولایت اهل حق منحرف نشوید چرا که هر کس برای ما بدلی بتراشد هلاک می‌شود و دنیا هم از او فوت می‌شود و با حسرت از دنیا خارج می‌شود. 📖الخصال، ج۲، ص ۶۲۶ @Yaranmontzar
🔘احمق ترین آدمها..... 🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: أحمَقُ النّاسِ مَن یَمْنَعُ البِرَّ و یَطْلُبُ الشُّکْرَ، و یَفعَلُ الشَّرَّ و یَتَوقّعُ ثَوابَ الخَیرِ. ◽️ احمق ترین آدمها کسی است که خوبی نمی کند و انتظار تشکر دارد و بدی می‌ کند و توقع پاداش نیک دارد. 📘غرر الحکم: ۳۲۸۳ @Yaranmontzar
✅عدم مشروعیت خلافت عمر طبق مبنای عمر!! ✍️عمر بن خطاب امامتی را که بدون مشورت با مسلمانان منعقد شده باشد را غیر مشروع خوانده و معتقد است بیعت کننده و بیعت شونده باید کشته شوند؛ بخاری دراین باره می نویسد: 🔵من بايع رجلا من غير مشورة من المسلمين فلا يتابع هو ولا الذي تابعه تغرة أن يقتلا 📚صحيح البخاري ج 6 ص 2505 🔴‏ هر كس بدون مشورت با مسلمانان با كسى بيعت كند نه كسى حق دارد بيعت ديگرى را بپذيرد و نه حق دارد كسى با ديگرى بيعت كند وگرنه هر دو نفر كشته مى ‏شوند. خلافت عمر با نص ابوبکر جلال الدین سیوطی می نویسد: 🔹كتب عثمان رضي الله عنه عهد الخليفة ، فأمره أن لا يسمي أحدا وترك اسم الرجل فأغمي على أبي بكر ، فأخذ عثمان العهد فكتب فيه اسم عمر ، فأفاق أبو بكر فقال : أرنا العهد ، فإذا فيه اسم عمر ، فقال : من كتب هاذا ؟ قال : أنا ، قال : رحمك الله وجزاك الله خيرا ، لو كتبت نفسك لكنت لذالك أهلا قال ابن كثير إسناده صحيح . 📚جامع الأحاديث ج 13 ص 121 🔸از زيد بن اسلم از پدرش روايت شده است که گفت: عثمان پيمان نامه خليفه (بعد از ابو بکر) را می نوشت؛ پس ابو بکر به او دستور داد که نام کسی را ننويسد و جای اسم را خالي بگذارد ؛ پس ابو بکر بيهوش شده، عثمان نامه را برداشت و در آن نام عمر را نوشت؛ پس وقتي که ابو بکر به هوش آمد گفت: پيمان نامه را به من نشان بده؛ و در آن نام عمر را ديد. پس گفت : چه کسی اين را نوشته است ؟ عثمان پاسخ داد: من؛ ابو بکر گفت : خدا تو را ببخشايد و جزاي خير دهد؛ قسم به خدا که اگر خودت را نيز مي نوشتی سزاوار بودی. ابن کثیرگفت: سند روایت را صحیح می باشد. بعد از وفات ابوبکر، صحیفه ای برای مردم خوانده شد که در آن «نص ابوبکر بر خلافت عمر بن خطاب» بود، بر اساس این نص، خلافت عمر بن خطاب استقرار یافت؛ عبدالله از پدرش احمد بن حنبل چنین نقل می کند: 🔹حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا وكيع عن بن أبي خالد عن قيس قال رأيت عمر رضي الله عنه وبيده عسيب نخل وهو يجلس الناس يقول اسمعوا لقول خليفة رسول الله صلى الله عليه وسلم فجاء مولى لأبي بكر رضي الله عنه يقال له شديد بصحيفة فقرأها على الناس فقال يقول أبو بكر رضي الله عنه اسمعوا وأطيعوا لما في هذه الصحيفة فوالله ما ألوتكم قال قيس فرأيت عمر رضي الله عنه بعد ذلك على المنبر 📚مسند أحمد بن حنبل ج 1 ص 37 🔸قیس می گوید عمر را دیدم در حالیکه شاخه نخلی در دست او بود که مردم را با آن می نشاند پس به مردم گفت: ای مردم سخن جانشین رسول خدا صلی الله علیه و سلم را بشنوید.غلام ابوبکر که به او « شدید » می گفتند، همراه با نوشته ای آمد. او گفت: ابوبکر می گوید: حرف کسی که (نام او ) در این صحیفه است را بشنوید و او را اطاعت کنید و به خدا سوگند من در حق شما کوتاهی نکردم. قیس می گوید: بعد از آن عمر خطاب را بر منبر دیدم. شعیب ارنؤوط بعد از نقل روایت می نویسد: إسناده صحيح على شرط الشيخين. مسند أحمد ط الرسالة ج 1 ص 369 نه تنها صحابه مشارکتی در انتخاب عمر نداشتند بلکه به خلافت او نیز رضا یت نداشتند؛ محمد بن مفلح مقدسی در این باره چنین می نویسد: 🔹لما استخلف أبو بكر عمر رضي اللّه عنهما قال لمعيقيب الدوسي : ما يقول الناس في استخلاف عمر ؟ قال : كرهه قوم ورضيه قوم آخرون . قال : الذين كرهوه أكثر أم الذين رضوه ؟ قال : بل الذين كرهوه ... 📚الآداب الشرعيّة ج1 ، ص71 🔸هنگامی که ابوبکر، عمر را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد،از معیقیب دوسی سوال کردند: مردم درباره جانشینی عمر چه نظری داشتند؟ او گفت: گروهی ناراضی و گروهی راضی بودند. سوال کردند: کسانی که ناراضی بودند بیشتر بودند و یا کسانی که راضی بودند؟ او گفت: کسانی که ناراضی بودند. : چگونه است خلافت کسی که طبق مبنای خودش مشروعیت ندارد ملاک پاکی خاندانی می شود که خداوند متعال بر پاکی آنان گواهی داده است؟ آیا کسی که به قرآن اعتقاد دارد چنین تهمتی به اهل بیت علیهم السلام می زند؟ @Yaranmontzar
❤️امیرالمومنین علیه السلام: ⚪️أيها الناس! انه من استنصح الله وُفّق، و من اتخذ قوله دليلا هُدى للتى هى أقوم. 💎اى مردم! كسى كه از خدا پند و خير خويش را مسألت نمايد، موفق گردد و هر كس كه كلام خدا را براى خود راهنما اتخاذ كند به آن طريقه اى كه محكم تر و راست تر است هدايت شود. 📘 @Yaranmontzar