با استفاده از استراتژی و راهبردهای پیشدستانه و تهاجمی میتوان نقش رهبری در رسانهها را ادعا کنیم.
@ZehnNegari
اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. (استاد شهید مطهری)
#تعطیلی_شنبه
تجلیل از شهید جمهور؛ بازخوانی هویت و وحدت ملی در میانهی مرثیه و میثاق
تشییع شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، یک پدیدار بزرگ و متعالی در دل سرزمین ایران محسوب میشود که نه تنها به عنوان یک واقعه ملی ثبت گردید، بلکه فراتر از آن، منظرهای از وحدت و هویت اصیل ایرانی را در معرض دید جهانیان قرار داد. این مراسم، که شاهد حضور گستردهی رسانههای داخلی و بینالمللی بود، تنها نمایشگر عمق احساسات جمعی نبود، بلکه مظهری از رهیافتی عقلانی و استراتژیک به جریانات معنوی و فرهنگی نیز به شمار میرفت.
این گردهمایی عظیم، فراتر از ادای احترام به شخص، به منزله بازتعریف و تأکیدی مجدد بر بعثتی معنوی و فراموششدهای که دوباره کوشید زندگی تازهای به جامعهی ایرانی بخشد، ایستاد. مراسم تشییع #خادم_الرضا، رئیسی عزیز، تنها نمایشی از تعهد ملی نبود، بلکه اعلانی برای بیداری معنوی و تقویت پایههای حیات ملی ما نیز محسوب میشود.
پخش زنده و دقیق این مراسم توسط رسانههای داخلی، نه تنها صحنههایی از حضور فراگیر مردمی را به نمایش گذاشت، بلکه موقعیتی را فراهم آورد تا شاهد تحلیل و بصیرتی عمیقتر در قبال وقایع باشیم که نشان از تعهد اجتماعی و زنده بودن مردم ایران دارد. #شبکههای_اجتماعی نیز به منزله سکوهایی برای تبادل تجارب شخصی و دیدگاهها مطرح شدند، و در نتیجه، ابزاری برای ارتقاء عمق بصیرت و دانش جامعهی ما حول مقومات اساسی و نقش معنوی شخصیتهایی چون شهید رئیسی در تحکیم پایههای فرهنگی و اجتماعی به شمار آمدند.
پوشش بینالمللی این مراسم نیز به طور چشمگیری موقعیتی را برای ارزیابی نقش ایران و اثرگذاری آن در مناسبات منطقهای آماده ساخت. این استقبال گسترده نه تنها به منزله نمایشی از پیوندهای ملی بود، بلکه فرصتی برای مستحکمتر ساختن وحدت ملی و بازتاب روابط و ارزشهای مشترکی که ما به آنها میپردازیم، محسوب میگردد.
از اینرو، تشییع شهید رئیسی تشعشعی از نظاممندی عقلانی و معنوی در حیات اجتماعی ماست که عمق بینشهای اجتماعی را در بر گرفته و نمایانگر تعهد عمومی به اهداف و ارزشهای استراتژیک و معنوی ملت ما است. این مراسم نه تنها فرصتی برای تأمل بر نقش جهانی ایران، بلکه تأییدی بر ارزشهای اساسی درونگرایانه و برونرفتاری است که جامعهی ایرانی به آنها باورمند و متعهد است.
#رئیسی_عزیز
#وحدت_ملی
#هویت_ایرانی
#رسانه_و_جامعه
#تجدید_حیات_اجتماعی
۰۳ خرداد ۰۳
@ZehnNegari
همآمیزی فقه و رسانه در آیین سوگ و سرور؛ پاسداشتی از پیوند دین و زمانه
در بستر پرآشوب عصر معاصر، کجا میتوان سنگری استوارتر از ادغام فقه و رسانه یافت، وقتی که در دل روزگار، لحظاتی تاریخساز به وقوع میپیوندند؛ لحظاتی که در آنها شادی و غم، مصیبت و مناسبت، در آمیختگی ناب، فصل جدیدی از تعمق و تأثیرگذاری فرهنگی را رقم میزنند. نمونهای که به درخشانترین وجه ممکن، روز ولادت با سعادت حضرت رضا (علیهالسلام) به همراه مصیبت شهادت رئیس جمهور محترم و مغتنم در هم آمیخت و چالشهای فقهی و رسانهای بزرگی را برانگیخت.
فقه شیعه، پیشوای معرفت و مروج اخلاق، در این تلاطمها همواره نقشآفرین بوده است. مقام معظم رهبری، با فراستی که از تفاهم فقه و زمانه میجوشد، با صدور فرمان #عزای_عمومی، به جامعه آموختند که فقه ما زنده و همزمان با تحولات جامعه است، و آنچه در کتب تراث ثبت شده، تنها بخشی از داستان است. فقه ما زنده است و به موقع، پاسخ به نیازهای امروز را میدهد، واکنش نشان میدهد، هدایت میکند.
اما رسانهها، این آینه درد و شادیها، وظیفهدارند تا بیش از پیش در نقش پل ارتباطی قوی و مؤثر عمل کرده و این فرهنگ دینی و فقهی را با عمق بیشتری به تصویر بکشند. رسانهها قادرند نه تنها بازتابدهنده، بلکه مفسر و روشنگر این حقایق باشند، حقایقی که هر لحظه تحت تأثیر پویاییهای اجتماعی و فرهنگی قرار دارند. تعهد رسانهها در استفاده از قدرت کلمه و تصویر، به تبیین مُسکِن و حیاتبخش این واقعیتها، میتواند به عنوان مشعلی در تاریکی، راهبرد جامعه باشد. آنها موظفاند که دانش فقهی را با زبانی رسا و قابل فهم به مخاطبان عرضه دارند، و در هنگامههای نوسانات تلخ و شیرین، همراه همیشگی مردم باشند، تا همگی بتوانند با بصیرت کامل در مسیر علم و ایمان قدم بردارند.
نهایتاً، پیوند میان فقه و رسانه تضمینکنندهی آن است که جامعه همواره از یک منبع معتبر و قابل اتکا بهرهمند باشد و در برابر هرگونه انحراف، مسلح و آماده باشد؛ در این چارچوب، دفاع از عملکرد و واکنش متناسبِ فقه و رسانه در برابر حوادث و مناسبات، به عینه این امر را آشکار میسازد که چگونه فقه نه تنها به درک مسائل دینی محدود نمیشود، بلکه به عنوان یک پاسخگو در برابر ضرورتهای اجتماعی معاصر عمل میکند. فقه، در این ساختار، نقشی دوچندان دارد، از یک سو، حافظ اصول و مبانی دینی است و از سوی دیگر، رهنمودی برای عمل در شرایط خاص. واکنش به وقایع متأثر از ارزشهای فقهی و تعیین روز عزای عمومی نمونهای بارز از این کارکرد است. این مدل واکنش نشاندهنده درک عمیق فقه از نیازهای عاطفی و روانی جامعه است و بیانگر این دیدگاه است که فقه میتواند و باید در تقابل با چالشهای روز معاصر تحول و تطویر یابد.
رسانهها نیز در این میان، بهعنوان بازوانی توانمند، نقشی کلیدی ایفا میکنند. همراهی رسانهها با فقه و عمل به دستورات و واکنشهای آن، نه تنها حمایت از میراث فرهنگی و دینی است، بلکه بخشی از وظیفهی آگاهیبخشی و تعلیم عمومی به شمار میرود. رسانهها به واسطه این تعامل، قدرتمندتر و تأثیرگذارتر عمل میکنند و توانایی آنها در شکلدهی نگرشها و آراء عمومی بیشتر میشود. بنابراین، این مدل واکنش و تعامل بین فقه و رسانه، درستی خود را بهخوبی نشان داده و بستری را فراهم میآورد که در آن جامعه میتواند با بینشی گستردهتر و درکی عمیقتر از واقعیتها و حقایق دینی و اجتماعی راه خود را در دنیای متغیر امروزی بیابد. این رویکرد، دعوت به تفکر و تعقل است و ازینرو، استمرار آن ضامن پویایی و زنده ماندن اصول اخلاقی و دینی در عصر حاضر خواهد بود.
#فقه_و_رسانه
#پیوند_دین_و_زمانه
#رسانه_دینی
#تعامل_فرهنگی
۰۷ خرداد ۰۳
@ZehnNegari
نامهای برای ثبت در تاریخ
دکتر قالیباف دقیقا سال ۹۲ در ائتلاف با دکتر ولایتی، عهد بست که یکی میماند و اگر اینطور نشد، در دینداری ما شک کنید! اما نه تنها پایبند به ائتلاف از قبل نشدند که موجب نگارش این نامه از جانب آیت الله مهدوی کنی رحمه الله شدند؛ در مناظرات همراستا با دکتر روحانی عمل کردند و رای جبهه انقلاب تخریب شد و بعدها مقصر را جلیلی جا زدند!
سال ۹۶ همه میدانستند که حاج باقر رأیش از شهید عزیز بیشتر است و یا حداقل آرائی دارد که به سبد رأی سید نمیآید و طبیعی است که لازم است برای شکست روحانی بدنه رای خاکستری حفظ شود اما همه گفتند که حاج باقر ولو با شکست جبهه انقلاب باید کنار بکشد. همان زمان میگفتند بزرگان سپاه (از جمله حاج قاسم) نظرشان با حاج باقر است، اما خب انتخاب اصلح وظیفه شرعی بود و خود حاج باقر هم با وجود اینکه میدانست این کار شکست جبهه انقلاب را در پی دارد کنار کشید.
اینبار هم در تاریخ ۲۷ خرداد و میزگرد سیاسی دکتر قالیباف به خلاف دیگری با این جملات وعده اجماع داد که: باید جبهه انقلاب قبل از ۸ تیر به یک نفر رسیده و این عقلانیت و گذشت و محبت در جبهه انقلاب است.
تاریخ با دست حاج باقر تکرار میشود؟!
۷ خرداد ۰۲
#انتخابات
إذا کُتبَ الکتاب قُتِلَ الحسَین علیهالسلام؛
حسین در کربلا کشته نشد، بلکه آن روزی کشته شد که آنها عهدنامه ننگین را با خود بستند و گفتند بعد از پیامبر نمیگذاریم خلافت به امیرالمؤمنین برسد.