🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌍 🌹🕊🌹✨﷽✨🌹🕊
🌍🕊🌹 *السلام علیک یا بقیة الله*
📿 _اَللّهُمَّ صلِّ علی محمّد و آل محمّد و سلَّم و عجِّل فرجهم
👌 *سگی بر روی جنازه* 👌
*نويسنده كتاب معادشناسى، علامه سيد محمد حسين حسينى نقل مىكند: دوستى به نام دكتر حسين احسان داشتم، زمستانها شش ماه به كربلا مسافرت مىكرد و در آنجا مطب داشت و از فقراء مزد نمىگرفت، بسيار شخص باصفا و خيرانديش بود كه حدود پانزده سال قبل از دنيا رفت، او نقل مىكرد، براى زيارت به كاظمين مشرف شدم در كنار شط دجله ديدم جنازهاى را با ماشين آوردند و پياده كردند و بر دوش گرفتند و به طرف حرم مطهر امام كاظم (عليه السلام) و امام محمد تقى (عليه السلام) بردند، من هم كه عازم حرم بودند، به دنبال جنازه حركت كردم، ناگاه ديدم يك سگ سياه و وحشت انگيز بر روى جنازه نشسته است، بسيار تعجب كردم، با خود مىگفتم، چرا آن سگ روى جنازه رفته، ولى متوجه نبودم كه آن سگ بدن برزخى آن جنازه است، نه سگ خارجى، از افرادى كه نزديكم بودم پرسيدم: روى جنازه چيست؟*
*گفتند: چيزى نيست، همان پارچهاى است كه مىبينى، در اين هنگام دريافتم، آن سگى را كه مىبينم شكلى مثالى و برزخى صاحب آن جنازه است كه تنها من مىبينم ولى ديگران نمىبينند، ديگر چيزى نگفتم تا جنازه را به صحن مطهر رسانيدند، هنگام ورود به صحن ديدم آن سگ از روى تابوت به پائين پريد و در گوشهاى در بيرون صحن ايستاد، تا اين كه آن جنازه را طواف دادند و بيرون آوردند، ديدم دوباره آن سگ به روى تابوت پريد و بر بالاى آن جنازه رفت.*
*صاحب آن جنازه يك فرد مجرم و متجاوزى بود كه صورت برزخى او به صورت سگ، مجسم شده بود، و چون مرحوم دكتر حسين احسان داراى صفاى باطن، و ذهن پاك بود، داراى چشم برزخى شده و آن منظره را مىديد، ولى ديگران چيزى نمىديدند*
🌹 *یازهرا*🌹❁✧═┅┄
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
*زندگی بعد از مرگ*
*کانال زندگی بعد از مرگ 2️⃣3️⃣*
https://chat.whatsapp.com/IVguXYKSQ9BIiKti2wjmJU
🌴💢🌴💢🌴💢🌴
*زندگی بعد از مرگ در ایتا:*
https://eitaa.com/ZendegiPasAzZendegiii
*کانال زندگی بعد از مرگ در تلگرام*
https://t.me/ZendegiBadAzMarg
🌴💢🌴💢🌴💢🌴
*زندگی بعد از مرگ در واتساپ:*
*لینک کانال ۳۰*
https://chat.whatsapp.com/Gcyj4etlyGs0ESyBUjRsaV
*لینک کانال ۲۹*
https://chat.whatsapp.com/I61YCuLahmQL3CUz2uIEuE
*لینک کانال ۲۱*
https://chat.whatsapp.com/GRHzp1sG2H6FzptpGpALwK
*اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج*🎋
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
.....🌸#کانال_زندگی_بعد_از_مرگ🌸.....
🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌍 🌹🕊🌹✨﷽✨🌹🕊
🌍🕊🌹 *السلام علیک یا بقیة الله*
*📿 _اَللّهُمَّ صلِّ علی محمّد و آل محمّد و سلَّم و عجِّل فرجهم_*
🌹 *وسایل مورد نیاز برای ورود به بهشت*🌹
*آیات 111 و 112 سوره بقره، این نكته را به همه مسلمانان تعلیم مىدهد كه در هیچ مورد زیر بار سخنان بى دلیل نروند و هر كس ادعایى كرد، از او مطالبه دلیل كنند، و به این ترتیب سد تقلیدهاى كوركورانه را بشكنند و تفكر منطقى بر جامعه آنان حاكم شود.*
🌴🌹 *انحصار طلبان بهشت!*🌹🌴
*وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى تِلْكَ أَمانِیُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ (111 بقره)*
*و گفتند: هرگز به بهشت داخل نشود مگر آنكه یهودى یا نصرانى باشد. اینها آرزوهاى آنهاست، بگو: اگر راستگویید، دلیل خود را (بر این موضوع) بیاورید.*
*قرآن در آیه فوق اشاره به یكى دیگر از ادعاهاى پوچ و نابجاى گروهى از یهودیان و مسیحیان كرده و پاسخ دندانشكن به آنها می دهد.*
🌴🌹 *معنى امانیهم* 🌹🌴
*امانیهم جمع امنیة به معنى آرزویى است كه انسان به آن نمىرسد.*
*البته در اینجا این مدعیان اهل كتاب یک آرزو بیشتر نداشتند و آن انحصار بهشت به آنها بود، ولى از آنجا كه این آرزو خود سرچشمه آرزوهاى دیگر و به اصطلاح داراى شاخ و برگ هاى دیگرى است به صورتجمع (امانى) ذكر شده است.*
🌴🌹 *پیامهای آیه:*🌹🌴
*1ـ غرور دینى، باعث شد تا یهود و نصارا خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند. «إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى»*
*2ـ امتیازطلبى و خودبرتربینى، آرزویى خام و خیالى واهى است.* *«تِلْكَ أَمانِیُّهُمْ»*
*3ـ ادّعاى بدون دلیل محكوم است. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ»*
*4ـ هرگونه عقیدهاى باید بر اساس دلیل باشد. «قالُوا»،«قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» قرآن، مطالب خود را با دلیل بیان كرده است و از مخالفان نیز تقاضاى دلیل مىكند.*
*نفى خوف و غم از پیروان خط توحید، دلیلش روشن است، چرا كه آنها تنها از خدا مىترسند، و از هیچ چیز دیگر وحشت ندارند، ولى مشركان خرافى از همه چیز ترس دارند، از گفتههاى این و آن، از فال بد زدن، از سنت هاى خرافى و از بسیار چیزهاى دیگر*
*براى ورود به بهشت ایمان و عمل صالح لازم است*
*بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره 112)*
*آرى، كسى كه با اخلاص به خدا روى آورد و نیكوكار باشد، پس پاداش او نزد پروردگار اوست، نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین خواهند شد.*
*پس از اثبات این واقعیت كه آنها هیچ دلیلى بر این مدعى ندارند (در آیه قبل) و ادعاى انحصارى بودن بهشت، تنها خواب و خیالى است كه در سر مىپرورانند، معیار اصلى و اساسى ورود در بهشت را به صورت یك قانون كلى بیان كرده است.*
*این آیه علّت ورود در بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیكوكار بودن مىداند. یعنى بهشت به ادّعا و شعار به كسى داده نمىشود، بلكه ایمان و عمل صالح لازم است.*
*خلاصه اینكه بهشت و پاداش خداوند و نیل به سعادت جاودان در انحصار هیچ طایفه ای نیست، بلكه از آن كسانى است كه واجد دو شرط باشند:*
🌴🌹 *تسلیم*
*در مرحله اول تسلیم محض در مقابل فرمان حق و ترك تبعیض در احكام الهى، چنان نباشد كه هر دستورى موافق منافعشان است بپذیرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر اندازند، آنها به طور كامل تسلیم حقند.*
*و در مرحله بعد آثار این ایمان در عمل آنها به صورت انجام كار نیك منعكس گردد، آنها نیكوكارند، نسبت به همگان و در تمام برنامهها.*
*در حقیقت قرآن با این بیان مساله نژاد پرستى و تعصب هاى نابجا را به طور كلى نفى مىكند و سعادت و خوشبختى را از انحصار طایفه خاصى بیرون مىآورد، ضمنا معیار رستگارى را كه ایمان و عمل صالح است، مشخص مىسازد.*
🌴🌹 *نکات آیه*🌹🌴
*1ـ معنى وجه*
*جالب توجه اینكه در آیه فوق اسلام به وجه نسبت داده شده (آنها صورت خود را در برابر خدا تسلیم مىكنند) این به خاطر آن است كه روشنترین دلیل براى تسلیم در برابر چیزى آن است كه انسان با تمام صورت متوجه آن شود.*
*این احتمال نیز وجود دارد كه وجه به معنى ذات بوده باشد، یعنى آنها با تمام وجود خود تسلیم فرمان پروردگارند.*
*2ـ معنى جمله وَ هُوَ مُحْسِنٌ*
*ذكر جمله و هو محسن بعد از بیان مساله تسلیم، اشاره به این است كه تا ایمان راسخ وجود نداشته باشد، نیكوكارى به معنى وسیع كلمه حاصل نخواهد شد.*
*ضمنا این جمله نشان مىدهد كه نیكوكارى براى این افراد با ایمان جنبه یك فعل زودگذر ندارد، بلكه وصف آنها شده و در عمق جانشان نفوذ كرده است.*
بهشت و پاداش خداوند و نیل به سعادت جاودان در انحصار هیچ طایفه ای نیست، بلكه از آن كسانى است كه واجد دو شرط باشند: در مرحله اول تسلیم محض در مقابل فرمان حق و ترك تبعیض در احكام الهى، چنان نباشد كه هر دستورى موافق منافعشان است بپذیرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر اندازند، آنها به طور كامل تسلیم حقند. و در مرحله بعد آثار این ایمان در عمل آنها به صورت انجام كار نیك منعكس گردد، آنها نیكوكارند، نسبت به همگان و در تمام برنامهها نفى خوف و غم از پیروان خط توحید، دلیلش روشن است، چرا كه آنها تنها از خدا مىترسند، و از هیچ چیز دیگر وحشت ندارند، ولى مشركان خرافى از همه چیز ترس دارند، از گفتههاى این و آن، از فال بد زدن، از سنت هاى خرافى و از بسیار چیزهاى دیگر.*
🌹 *یازهرا*🌹❁✧═┅┄
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
*زندگی بعد از مرگ*
*کانال زندگی بعد از مرگ 2️⃣3️⃣*
https://chat.whatsapp.com/IVguXYKSQ9BIiKti2wjmJU
🌴💢🌴💢🌴💢🌴
*زندگی بعد از مرگ در ایتا:*
https://eitaa.com/ZendegiPasAzZendegiii
*کانال زندگی بعد از مرگ در تلگرام*
https://t.me/ZendegiBadAzMarg
🌴💢🌴💢🌴💢🌴
*زندگی بعد از مرگ در واتساپ:*
*لینک کانال ۳۰*
https://chat.whatsapp.com/Gcyj4etlyGs0ESyBUjRsaV
*لینک کانال ۲۹*
https://chat.whatsapp.com/I61YCuLahmQL3CUz2uIEuE
*لینک کانال ۲۱*
https://chat.whatsapp.com/GRHzp1sG2H6FzptpGpALwK
*اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج*🎋
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
.....🌸#کانال_زندگی_بعد_از_مرگ🌸.....
*صدای خواهر یزدیمون پس ازبازگشت ازعالم دیگر...😭😭😭😭خواهش میکنم خواهش میکنم گوش کنید و بفرستید برای عزیزانتون خواهران گلم و*
*بعد هم عزیزانی که در گروه چشم انتظاران مهدی موعود تشریف دارن و هرروز این اذکار بر لبانشون جاری هست قدر بدونید قدربدونید😭😭😭😭😭*
🌱 *کانال ایتامون*
*https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99*
🌱 کانال واتساپ مون
🔮 *نشست صمیمی با تجربه گران*
*کانال ۴*
*https://chat.whatsapp.com/Hc424izJcNm2lU3hyaQHVW*
*کانال ۳*
*https://chat.whatsapp.com/GbVmDVy5cMnLLxHFAHtTLR*
*کانال ۲*
*https://chat.whatsapp.com/FpWgmC4MWPvHflSXHhLM88*
*کانال ۱*
*https://chat.whatsapp.com/DHiWyMPMYND8Dq2L213bYV*
🌴🌹 *سخن گفتن پیامبر(ص) با کشته شدگان جنگ بدر*
هنگامى كه مسلمانان در جنگ بدر، بر مشركان پيروز شدند و جمعى از بزرگان قريش به هلاكت رسيدند، پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) دستور داد جنازه دشمنان را در ميان چاه بدر انداختند، سپس پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) بر دهانه چاه ايستاد و به كشته شدگان خطاب كرد و فرمود:
و شما همسايگان و معاصران بدى براى رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) بوديد، او را از خانهاش مكه، بيرون نموده سپس همه با هم اجتماع نموده و به جنگ با او پرداختند، اكنون آنچه را كه خدا به من وعده داده است ديدم كه حق است.
عمر بن خطاب گفت: اى رسول خدا! سخن با پيكرهائى كه روح از آنها جدا شده، چه فايدهاى دارد؟
رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
اى پسر خطاب! ساكت باش، سوگند به خدا كه تو از آنها شنواتر نيستى، و بين آنها و فرشتگان كه با گرزهاى آهنين آنها را بگيرند هيچ فاصلهاى نيست مگر آنكه من صورت خود را اين گونه از آنها برگردانم. (169)
و در بعضى از روايات آمده: رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) كنار دهانه چاه بدر، سران مشترك را كشته شده بودند، يك يك نام برد، و فرمود: من آنچه را خداوند به من وعده داده بود ديدم و به حق يافتم، آيا شما هم به آنچه وعده داده شده بوديد به حق يافتيد؟.
يكى از حاضران گفت : اى رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) آيا با مردگان سخن مىگوئى؟.
پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: سوگند به كسى كه جانم در دست او است، آنها سخن مرا بهتر از شما مىشنوند، ولى قدرت بر جواب دادن را ندارند.
https://eitaa.com/ZendegiPasAzZendegiii
🌴🌹شرطی مهم برای ورود به بهشت🌹🌴
آیهی 214 سوره بقره بیانگر یکی از قوانین همیشه جاری خداوند متعال در بین مردم است. بر اساس این قانون، کسانی که مدعی ایمان هستند براى موفقیت در دنیا و دست یافتن به مواهب بهشتى، باید به استقبال مشكلات رفته و از خود صبر و پایداری نشان دهند؛ سختی ها و ناملایماتی که در حقیقت آزمونی هستند برای پرورش یافتن مۆمنان و جداسازی صاحبان ایمان راستین از تظاهر کنندگان به ایمان.
آیه 214 سوره بقره این است: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُواْ حَتىَ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتىَ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»
نكند خیال كردهاید قبل از برخورد با حوادثی که بر امت های پیشین گذشت؛ وارد بهشت میشوید؟! چنان سختىها و آسیبهایى به آنان رسید که مضطرب شدند و پیامبر و كسانى كه با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یارى] گفتند: یارى خدا چه زمانى است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یارى خدا نزدیك است.
🌴🌹زمینهی نزول این آیه:🌹🌴
این آیه در جنگ خندق نازل شد؛ زمانی که مسلمانان در محاصرهی دشمنان گرفتار گشته و کار بر آنان سخت شده بود؛ آنقدر سخت که ترس و وحشت فضای حاکم بر سپاه اسلام را پر کرده بود.[1]
در چنین وضعیتی چشمان مۆمنین در جستجوی نصرت الهی بود و با قلب و زبان میگفتند: پس کی یاری خدا می رسد؟
این سوال نه برای انکار یاری خدا بود؛ که در حقیقت دعایی بود از خالق یکتا؛ همان که وعدهی یاری او به مۆمنان را در این باره شنیده بودند[2]؛ مانند این آیات:
«كانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُۆْمِنینَ»[3] : یارى مۆمنان حقّى بر عهده ماست.
«إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»[4] : بىتردید ما پیامبران خود و مۆمنان را در زندگى دنیا و روزى كه گواهان [براى گواهى دادن] به پا ایستند، یارى مىكنیم.
كلمهی «بأساء» به معناى سختی و شدتی است كه از بیرون به آدمى وارد مىشود؛ مانند گرفتاریهاى مالى و خانوادگى، و نداشتن امنیتى كه در زندگیش به آن نیازمند است. «ضراء» هم به شدتی میگویند كه به جان و تن انسان مىرسد؛ مانند جراحت، قتل و بیماری. كلمه «زلزال» در آیه شریفه هم كنایه است از اضطراب و دهشت
به تعبیر دیگر جملهی «مَتى نَصْرُ اللَّهِ» (یارى خدا كى مىآید؟) كه از سوى پیامبران و مۆمنان در مواقع نهایت شدت گفته مىشد به معنى شك و تردید و یا اعتراض و ایراد نیست؛ بلكه برای تقاضا و انتظار، مطرح مىشده است؛ برای همین است که به دنبال آن، از سوى خداوند به آنها بشارت داده مىشد كه یارى خدا نزدیك است[5] (إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ).
🌴🌹 پیام این آیه برای اهل ایمان🌹🌴
روی سخن این آیه با اهل ایمانی است که مىپندارند عامل اصلى ورود در بهشت تنها اظهار ایمان به خداست و به دنبال آن نباید ناراحتى و رنجى ببینند و بى آنكه تلاشی کنند و كوششی به خرج دهند ، تنها به صرف اینکه اظهار ایمان کردهاند خداوند تمام امور ایشان را بر وفق مراد به پیش برده و كارهایشان را سامان میبخشد.
قرآن کریم در برابر این تفكر نادرست به سنت یا همان قانون همیشگى خداوند اشاره كرده و در یک کلام میفرماید:
دست یافتن به بهشت و بهرهمندی از مواهب ویژهی الهی، بنا نیست مفت و آسان نصیب کسی شود؛ نه در گذشته چنین بوده است و نه اکنون و نه در آینده.
🌴🌹بهشت 🌹🌴
راه بهشت از درون مجموعه ای از مشکلات و شهوات، کاستیها و سختیها و فراوان مانند اینها میگذرد که برای رسیدن به بهشت باید همه را تحمل کرد. برای همین رسول خدا صلی الله و علیه وآله فرمودند: صبر سه نوع است:
«صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَةِ»[6]
صبر در هنگامی که انسان به مصیبتی گرفتار میشود؛ صبر بر دشواریهای طاعت و بندگی خدا و صبر و خویشتنداری در برابر گناهان که با لذت کاذبی که دارند انسان را به سوی خود جذب میکنند.
صبر و تحمل در تمام این امور که لازمهی آن ایستادگی متّکی به ایمان است سبب میشود انسان با مشقت؛ ولی به سلامت این جادهی منتهی به بهشت برین را طی کند و در سر منزل مقصود که همان روضه و رضوان الهی است قرار یابد.
مرحوم فیض کاشانی در تفسیر این آیه مینویسد:
گفته شده این آیه اشاره ایست به اینکه رسیدن به مقام قرب الهی و بهرهمند شدن از سخاوت حضرت حق، جز به ترک هوی و هوس و تحمل سختیها و مشکلات گوناگون ممکن نخواهد بود؛ همانگونه که امیرمۆمنان علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله و علیه وآله میفرماید:
«إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ»[7]
بهشت، پیچیده به سختىها است و دوزخ آمیخته به شهوات.
آنگاه حضرت ادامه میدهد:
«وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی شَهْوَةٍ»[8]
بدانید طاعتى نیست جز اینكه انجامش گران، و گناهى نیست؛ مگر اینكه انجامش لذّت بخش است.
جملهی «مَتى نَصْرُ اللَّهِ» (یارى خدا كى مىآید؟) كه از سوى پیامبران و مۆمنان در مواقع نهایت شدت گفته مىشد به معنى شك و تردید و یا اعتراض و ایراد نیست؛ بلكه برای تقاضا و انتظار، مطرح مىشده است؛ برای همین است که به دنبال آن، از سوى خداوند به آنها بشارت داده مىشد كه یارى خدا نزدیك است (إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ)
🌴🌹 آزمونهای نرم و سخت الهی، قانونی همیشه جاری🌹🌴
كلمهی «بأساء» به معناى سختی و شدتی است كه از بیرون به آدمى وارد مىشود؛ مانند گرفتاری هاى مالى و خانوادگى، و نداشتن امنیتى كه در زندگیش به آن نیازمند است.
«ضراء» هم به شدتی میگویند كه به جان و تن انسان مىرسد؛ مانند جراحت، قتل و بیماری.
كلمه «زلزال» در آیه شریفه هم كنایه است از اضطراب و دهشت.[9]
این واژگان در کنار هم، نشان میدهند آن آزمونهای دوره ای که بسان قانونی همواره در جریان است[10] و امتها را درنوردیده و برای جدا سازی سره از ناسره، مدعیان ایمان را زیرو رو میکند همیشه امتحان نرمی نیست؛ گاهی چنان سخت و طاقت فرساست که صدای استغاثهی پیامبران را هم درمیآورد تا چه رسد به مردم عادی.
🌴🌹 برداشتهایی کوتاه از آیه🌹🌴
شرح این آیهی شریفه را با برداشتهایی کوتاه از این آیه به پایان میبریم:
1. انتظار بهشت رفتن، تنها به دلیل داشتن ایمان ولی بدون سختى كشیدن، انتظار نادرستى است.
2. از آنجا که در سنّتهاى الهى، هیچ تغییرى نیست[11]؛ همهی مردم باید از كوران آزمایش بگذرند.
3. مطالعهی تاریخ هم عبرتآموز است و هم تسکین دهندهی مردم در مشکلاتی است که مشابه آن قبلا بوده است.
4. انبیاء و رهبران الهی همواره در کنار مردم بودند و مانند آنها مشکلات را حس میکردند.[12]
https://eitaa.com/ZendegiPasAzZendegiii