eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکایت دفع حداکثری برخی از متدینین ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🔹یکی از سخنرانان مشهور کشور(آقای رائفی پور) چندی پیش سخنی درباره شوخی های امیرالمومنین(علیه السلام) بیان کرد. گفتار وی قطعا اشتباه بود. چه بسا سهو لسانی بوده که نوع سخنران ها غفلتا مرتکب می شوند. اما آنچه جالب بود برخی موضع گیری های افراطی نسبت به این موضوع بود. فردی در کسوت لباس روحانیت گفته بود: ضربه ای که آقای رائفی پور به تشیع زده بیشتر از ضربه وهابیت است! برخی افراد که سال ها روزه سکوت در قبال منکرات اجتماعی گرفته بودند، در این قضیه احساس تکلیف کردند. 🔹 این گونه مواجهه تند و تیز و هجمه سنگین علیه یک نیروی ارزشی در بین متدینین مسبوق به سابقه بوده است. گاه به خاطر اشتباه یک مداح یا یک طلبه جوان یا پیش نماز مسجد یا یک بسیجی ممکن است او را تا حذف کامل از جبهه خودی پیش ببرند. فقط کافی است کمی احساس شود شخص به گونه ای دیگر فکر می کند او را نه تنها کمک نمی کنند، بلکه فرد را با تخریب و تهمت به سمت سقوط سوق می دهند! البته این وصف قلیلی از متدینین است اما تاثیرات آن کثیر است. 🔹مشخصه اصلی افرادی که موضوع گیری های افراطی در مورد یک موضوع کوچک دارند، عدم تعادل است «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا». البته گاه از روی مقدس مآبی و جهل نیز هست. این افراد از آن جا که بر اساس امیال و اهوا شخصی اقدام می کنند، معمولاً عملکرد آن ها، نبض شناختی افراد جامعه را برهم می زند و با این کار عملا ًسایر افراد را دچار بدفهمی می کنند. زیرا دیگران نیز فکر می کنند این موضوع کوچک، بسیار بزرگ است یا موضوعی که واقعاً بزرگ است، کوچک نشان داده می شود. 🔹 این موضوع از منکرات جامعه متدینین است که لازم است نسبت به این افراد حساسیت به خرج داده شود و افراد با چنین ویژگی تذکر داده و الا باید همواره شاهد ریزش نیروهای ارزشی از ناحیه این افراد باشیم. چه بسیار افرادی که به وسیله همین اشخاص از دین و انقلاب نفرت پیدا کرده ‌اند. 🆔@ahmad_shahgoli 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 انفاقِ احمقانه 🔹کسانی که چیزی در دست فقیر می ‌‏گذارند، در واقع با «او» معامله می‌ کنند. 🔹 ما حقیقت‌ ها را مسخ کردیم و شکلک درمی‌ ‏آوریم! یک لقمه نان و پنیر به طرف می‌ ‏دهیم و خیال می‌ کنیم او را خریده ‏ایم! 🔹از خود نمی ‏پرسیم که از چه کسی به فقیر می‌‏دهیم؟ اگر فکر می‌ کنیم از خودمان به فقیر می‌ ‏دهیم که با چنین فکری، احمقیم و ضرر کرده‌ ایم و باخته‌ ایم! 🔹 اما اگر از «او» به خودش می‌ ‏دهیم که دیگر باد کردن ندارد؛ بلکه این فقیر است که بر ما منّت دارد! 🔹این خلق است که بر تو منّت دارد و آب را در وجود تو به جریان انداخته است تا آن تغوط ‏ها و کثافت ‏هایی را که شیطان در وجود تو ریخته، پاک ‏کند. 🔹مادر خیال می‌‏کند اوست که به بچه شیر می‌ ‏دهد؛ حال‌آنکه این بچه است که شیر را به سینه مادر می‌ ‏آورد. اگر بچه نباشد، شیری هم در سینه‌ ها نیست؛ اگر هم شیری آمد، مفید نیست، بلکه غده چرکین می ‏شود که باید مثل دمل بزنند و خلاصش کنند. 🔹ما بسیار فریب می‌ خوریم! آن‌طور که ما انفاق می‌ کنیم، یا غرور در ما می‌‏آید یا بت ساختن که هر دو کمبودی در ماست. 🔹 کسی که می ‏خواهد نیازی را برطرف کند، باید به‌ گونه ‏ای باشد که آن فقیر و نیازمند، شکسته، ذلیل، متملق، اسیر و بت ‏پرست نگردد! کسی هم که انفاق می‌ ‏کند، اسیر غرور نشود؛ نه منت بگذارد و نه باد بیاورد؛ بداند از چه کسی به چه کسی می ‏دهد و دستش به دست چه کسی می ‏رسد. اگر بداند وقتی با او دست داد، دست او بالاتر از دست خودش است، دیگر غرورش می ‏شکند. 📚 علی صفایی حائری |جمع‌ها‌و‌حاصل‌جمع‌ها | ص ۴۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️و خداوند پلیدی (تردید و کفر) را بر کسانی که نمی‌اندیشند مقرر می‌دارد https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔸️ چرا می‌گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ آنچه درباره مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه آمده که دین را تجدید می‌کند این است که طرز تفکر مردم را درباره دین عوض می‌کند و اضافات و زیادات و نقصانات را از بین می‌برد خود این فکر که دین احتیاج به احیاء و تجدید دارد در مآثر اسلامی زیاد است. اولًا در آثار اهل بیت هست که می‌فرمایند: «احیوا امرنا...». در کلمات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است (نهج البلاغه)، ج 2، صفحه 198): «احیوا السّنّة و اماتوا البدعة» پس معلوم می‌شود ما وظیفه احیاء و اماته داریم و هر مؤمنی این وظیفه را دارد که مظهر محیی و ممیت واقع شود یعنی حقایق دین و به اصطلاح سنتها را احیاء کند و اضافات و زوائد یعنی بدعتها را بمیراند. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ۱، ص۱۶۲ و ۱۶۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️کدام اسلام؟ امروز دیگر کافی نیست یکی بگوید من با مذهب مخالفم یا یکی بگوید من معتقد به مذهب هستم . این دو حرف بی معنی است . باید بعد از این تکلیفش را معلوم کند که کدام مذهب را معتقد است ، مذهب ابوذر و مذهب مروان حکم ، هر دو اسلام است . اما فاصله زیادی بین این دو است ، یکی اسلام خلفا ، درباریان و حاکمان است و دیگری هم اسلام مردم ، استثمار شدگان و فقراست . شما طرفدار کدام اسلام هستید ؟ همچنین کافی نیست بگویید از اسلامی حمایت می کنید که تنها نگران فقر است ، ادعای خلیفه هم همین بود . اسلام راستین برای عدالت ، برابری و نابودی فقر مبارزه میکند . 📚 اسلام شناسی ، شریعتی ، درس سیزدهم ، ص ۱۶۷ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 عقلِ اسیر 🔹 قرآن می ‌گوید این استادی كه در حوزه یا دانشگاه است وقتی در فضای جامعه یا در فضای حوزه و دانشگاه راه می ‌رود باید طوری باشد كه مثل نور همه از او بهره ببرند، كدام طلبه یا دانشجوست كه وقتی استاد با عمل را ببیند به او اقتدا نكند؟! 🔹 اینكه می‌ گویند جهاد نفس، جهاد اكبر است این تشبیه نیست، تمثیل نیست، یك واقعیتی است، یك زنگ درونی است، یک جنگی است بین اندیشه و انگیزه انسان که هوس، شهوت و غضب یك چیز می‌ خواهد اما عقل عملی چیز دیگری می ‌خواهد. این جنگ هست! در این مبارزه اگر هوس پیروز شد این عقل را به اسارت می ‌گیرد در نتیجه از عقلِ اسیر كاری ساخته نیست لذا فرد می ‌شود عالِم بی‌ عمل. 💬آیت‌الله جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️از باحجابان‌ بپرسید 🍃اگر فردی به راز زندگی پی نبرد ، در درک مفاهیم کلیدی زندگی نیز دچار اشتباه می شود ، در فهمِ معنای خوشبختی ، لذت ، آزادی و ... (حجاب) هم مانند خیلی از مسایل دیگر به اعتقاد ما یک (ارزش) است و در نگاه عده ای یک ( پدیده خنثی) ، اما ارزش ها و ضد ارزش های زندگی ، بدون فهمِ (معنای زندگی) چگونه معلوم می شود ! کسی که مفهوم زندگی و ارزش حیات را کشف نکرده باشد چطور حجاب را جزو ارزش ها یا ضد (ارزش ها) قرار می دهد ؟! از با حجابان هم باید پرسید : آیا شما پس از وقتی که معنای زندگی را درک کردید به حجاب معتقد و پایبند شدید ؟ یا به خاطر عادتِ خانواده ، گریز از فشار اجتماعی ، ترس از جهنم و ... ؟ ⬅️ارزش برتر حجاب هنگامی است که پس از درک معنای زندگی انتخاب شده باشد . 📚 راز یک فریب ، یوسف غلامی ، ص ۵۷ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰خودم می سوزم! 🔥يك عدّه ‏اى هستند كه مى ‏گويند: بابا! خدا بزرگ‏تر از آن است كه بنده ‏هايش را عقاب كند. او بزرگ و عظيم و رحيم است. مادر، بچه ‏اش را نمى ‏سوزاند، آن وقت، خدا بسوزاند؟! 🔥خدا بچه ‏هايش را نمى ‏سوزاند، آنها را دوست دارد. يك وقت هم اگر بچه ‏هايش كارى بكنند، مى ‏گويد:خيلى بدى نكنيد؛ كه آتش دارم. مى ‏خواهد آنها را تنبيه كرده و بترساند وگرنه در آتش كه نمى ‏برد. 🔥اينها كسانى هستند كه عظمت خدا را دليل نفى معاد مى ‏دانند.مى ‏خواهند به خدا معتقد باشند، در حالى كه هيچ اعتقادى به او ندارند. مى ‏خواهند كه با عظمت او عذرى براى آزادى خودشان‏ داشته باشند. 🔥در جواب اينها بايد گفت: اينكه خدا بزرگ‏تر از آن است ...، در اين بحثى نيست. بحث در اين است كه خدا هستى را منظم آفريده و كسى كه در اين هستى حركت صحيحى نداشته باشد مى ‏سوزد. 🔥درست مثل وقتى كه من كبريت را زير پيراهنم بكشم آتش مى ‏گيرد.حال تو بگو: خدا بزرگ‏تر از آن است كه مرا بسوزاند! و يا اينكه من ستمگرتر از آن بوده ‏ام كه خيال مى ‏كرده ‏ام و من خودم را سوزانده ‏ام! 🔥او قانون ‏هايى را در هستى گذاشته و به من هم گفته است كه با آنها درگير نشو! راه و روش زندگى را هم برايم توضيح داده تا درگير نشوم. 🔥ولى منى كه درگيرى با آنها را خودم خواسته ‏ام و خودم فساد به بار آورده ‏ام، نمى ‏خواهم بسوزم؟! چرا نسوزم؟! كه سوختن يك امر طبيعى است. 📚 علی صفایی حائری| حیات برتر | ص ۵۵ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✍ امـام صـادق (ع): 🔸سه چيز، نشانگر درستىِ انديشه است: خوشْ برخوردى، خوبْ گوش دادن [به سخن]، و خوبْ پاسخ دادن 🔸ثَلاثَةٌ يُستَدَلُّ بِها عَلى إصابَةِ الرَّأيِ: حُسنُ اللِّقاءِ، وحُسنُ الاِستِماعِ، وحُسنُ الجَوابِ 📚تحف العقول، صفحه۳۲۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
⬅️ زیر بنای حجاب همین دگرگون کردن بینش و عوض کردن تلقّی برداشت هاست 📚 علی صفایی حائری|حجاب و آزادی روابط | ص ۵۷ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸علامه حسن زاده آملی🔸 🍃اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد می خواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. 📗منبع: شرح فارسی اسفار https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 حجابِ تفقّه 🔸 فهمیدن قرآن، احكام دین، دستورات الهی و معارف اسلامی، لذیذ است ولی مانعی هم دارد؛ زرق و برق دنیا، جاه دنیا، مقام دنیا و تعریف و تمجید دنیا مانع است، محرومیت های دنیا هم مانع است. 🔸️ هم داشتن مانع است هم نداشتن؛ آن كه دارد، مغرور و فریب خورده است و آن كه ندارد، محزون و غمگین است؛ یا مغرور است یا مغموم، در هر دو حال، توان یاد گرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز كنیم. 🔸 یك انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می ‌بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ كند. آن مرغ هایی كه بیرون از قفس و در فضای باز پرواز می ‌كنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می ‌كنند كه قفس، رنگ كردن ندارد! ما كه در قفس دنیاییم، هر روز داریم دنیا را رنگ می ‌كنیم و آنها به ما می ‌خندند كه رنگ كردن قفس، كار آدم عاقل نیست. 🔸️ خب ما برای اینكه دست و بالمان باز بشود باید پیام كسانی را كه آزاد اندیش هستند بشنویم؛ قرآن كریم می ‌فرماید وقتی قارون با آن زیورش از منزل بیرون آمد، افراد ناآگاه می ‌گفتند: ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾؛ ای كاش ما هم مثل قارون از تمكن مالی برخوردار بودیم؛ اما ﴿قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَكُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾؛ فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه می‌گفتند وای بر شما، زر و زیور قارون خیر نیست ثواب خدا خیر است. 💬آیت‌الله جوادی آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
از من، مرا بگیر و خودت را به من بده... https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان مرحوم خانم دکتر طوبی کرمانی هستند. فارغ التحصیل فوق دکتری فلسفه و کلام تطبیقی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و مؤلف بیش از ۷۰کتاب و مقاله علمی و اولین خانم که مسؤولیت رایزن فرهنگی ایران در یونان را به عهده داشتند. آخرین مسؤولیت ایشان دبیر کل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان بود. در این ۴ دقیقه سخنان بسیار جالبی دارند که حتما استفاده میکنید. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
به شوق گنبدت رنگ نگاهم را طلایی کن💛 میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت تهنیت🌹 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🏞 بهترین زندگی برای کیست؟ 📚علی صفایی حائری| نامه‌های بلوغ| ص ۱۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یه کسی رفت پیش امام رضا علیه‌السلام گفت آقا ما از شیعیان شماییم! امام فرمودند میخوای شیعه رو بهت معرفی کنم؟ شیعه اینه... 🎙استاد رحیم پور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰 توحید و ولایت، محور همه‌ معارف در حدیث معروف به «سلسله الذهب» حضرت رضا علیه‌السلام می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِی ... بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ‏ شُرُوطِهَا». (توحید شیخ صدوق، ص۲۶) 🌸 طبق این حدیث نورانی، محور همه‌ معارف توحید و ولایت است. ☘️ آن چه موجب امان انسان از عذاب می‌شود، توحید است ⬅️ «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أَمن من عذابی» ☘️ آن‌چه نجات‌بخش انسان است و می‌تواند او را به مقام بندگی برساند کلمه لا اله الا الله است با چنین بینشی، انسان: ✔️ هیچ معبودی جز خدا را انتخاب نمی‌کند. ✔️ در همه‌ی دستورات تابع اوست. ✔️ به تمام دستورات شریعت عمل خواهد کرد. ✔️ هر چه که از طرف خداوند سبحان رسیده است را به جان می‌پذیرد و با حقیقت آن عجین می‌شود. ⬅️ مشروط به اینکه حجت خدا بر روی زمین را معیار خویش قرار دهد. 🔹 صاحب مقام ولایت، «حجت الله» و «باب الله» است. ❌ امکان ندارد بغض حجت الله در دل باشد و در مسیر معنویت، نتیجه‌ای حاصل شود. خلیفه الله لازمه‌ راه سیر و سلوک است. 💬استاد یزدان پناه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از فضلای حوزه علمیه قم می فرمود:((به اتفاق چند نفر از دوستان جهت ادای نماز به مسجدی که حضرت آیت الله بهجت در‌آن اقامه نماز می کنند(مسجد فاطمیه)رفتیم ونماز را به امامت ایشان خواندیم .بعد از نماز کمی زودتر از آقای بهجت از مسجد خارج شدیم ودر بین مسیر حرکت آقا به حرم مطهر حضرت معصومه (ع)منتظر ماندیم تا اینکه معظم له تشریف آورد. بنده خدمت آقا رسیدم واز ایشان تقاضا نمودم که اجازه بدهید تا از شما عکسی بگریم . حضرت آیت الله بهجت بدون مکث فرمودند: ((سالبه جزئیه عکس ندارد)) این جمله کوتاه ونغز از طرفی بیانگر یکی از قواعد علم منطق است ،ازسوی دیگر نشان دهند عظمت روحی آن بزرگوار که بنده کسی نیستم که نیاز به تهیه عکس از من باشد. کتاب فریادگر توحیدص149 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 دو نقد از نقدهای استاد مطهری بر نظام‌ آموزشی حوزه، در کتاب ده گفتار که در حدود ۵۰ سال پیش منتشر شد 🔹 در حوزه‌های علوم دینی، ادبیات عرب خوانده می‌شود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد می‌گیرند خود زبان عرب را یاد نمی‌گیرند، نه می‌توانند با آن تکلم کنند و نه می‌توانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند. 🔸 افراط در مباحثه و شیوع علم اصول در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد می‌کند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقع‏بینی در مسائل اجتماعی دور می‌کند و به واسطه این که حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمی‌شود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب می‌شود طلاب در مسائل اجتماعی واقع‏بینی نداشته باشند. 📒 شهید آیت‌الله مطهری، ده گفتار، ص۲۹۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
▫️هر عامل و محرکی مادامی که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی که در آن راه پیدا نکند، نمی‌تواند او را به حرکت وادار کند. ▫️ می‌شود او را بغلطاند، می‌شود او را به زور بکشد ولی نمی‌شود او را راه ببرد! ▫️ حتی خدا مادامی که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در من ننشیند، نمی‌تواند محرک من باشد، اکراه و غلطاندن ثمری ندارد و نتیجه‌ای ندارد. ▫️محرک‌ها مادامی که در دل انسان نیامده باشد، شناختشان و سپس عشقشان در آن جا نگرفته باشد، فقط انسان را می‌غلطاند و او را به جبر می‌کشد. ▫️دین به خاطر اینکه بتواند بار احکام‌ سنگین و نظام‌های وسیع را تحمل کند احتیاج به ریشه‌هایی دارد و احتیاج به زمینه‌هایی. ▫️این زمینه از تفکر شروع می‌شود، تفکر در انسان و در جهان و نقش انسان در جهان. ▫️ این بینش و این تفکر و این جهان بینی، ما را به عقیده‌هایی می‌رساند و این عقیده‌هاست که می‌تواند نظام‌ها و احکام را به تحقق برساند. ▫️ مادامی که این زمینه و این ریشه نباشد احکام دوام ندارد عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمی‌تواند دوام بیاورد ناچار گرفتار ضد سنت‌ها می‌شود! 📚 علی صفایی حائری|حجاب| ص ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c