eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴با عقل خطا را میشناسیم و با عقل خطا را مرتفع می‌کنیم اما اگر عقل، خود خطا کرد چه کنیم؟ 🎙دکتر دینانی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰 عدم تاثیر ذکورت و انوثت در فعلیت انسان 🔸حيوانات هم اگر بخواهند كمالاتی داشته باشند كمالشان در ذكورت و انوثت آنها نيست، بلكه هر حيوان برای خود فعليت و صورتی داشته و كمالات وی به آن مربوط می‌شود. 🔹 نر و يا ماده بودنِ يك حيوان ممكن است در قدرت های بدنی تأثير داشته باشد، اما اين قدرت های بدنی كمالات حيوانی نيست. كمالات حيوانی در اوصاف و خلقيّات خاص خود حيوان است. ☘قرآن كريم وقتي روح را ستوده و معرفی می‌كند، آن را از عالم ذات اقدس اله دانسته و به خدا اسناد می‌دهد، و چيزی كه اضافه تشريفی به خدا داشته و از عالم حق بوده، و از عالم خلق جدا و از يك نشئه ديگر است، منزه از ذكورت و انوثت می‌باشد. 📚آیت‌الله جوادی آملی ، زن در آئینه جمال و جلال الهی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 این چه دینیه که هرچی خوشمزه س رو حرام کرده⁉️ 🔻 چرا اینقدر حلال و حرام درست میکنید برای مردم؟ به عقل مردم، آزادی مردم، احترام بذارید❗️ ⬅️ پاسخ و مثال جالب استاد رحیم پورازغدی 🆔️@rahimpoor_azghadi 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💢فقر فکری 🔸️خداوند در سوره مبارکه بقره می‌فرماید: این کتاب، هدایت است برای مردمان باتقوا که به جهان غیب ایمان دارند و نماز را بپا می‏دارند و از آنچه ما به آنها روزی کرده‌ایم به‏ دیگران بهره می‌دهند. 🔹️ در حدیث است که مقصود از جمله آخری این است که از علمهای خود به دیگران بهره می‌دهند و آنها را ارشاد و هدایت می‌کنند. 🔸️در حدیث دیگر است که هیچ تحفه و هدیه‌ای گرانبهاتر و باارزش‏تر از این نیست که کسی فکری و حکمتی و دستورالعمل صحیحی برای زندگی به دیگران هدیه کند. ✅نظایر این تعبیرها و بیانها در آثار دینی ما زیاد است. از همه اینها ما باید بفهمیم که از نظر اسلام راهنمایی فکر و عقیده مردم در چه درجه از اهمیت است. فقر روحی و فکری بالاتر از فقر مالی و اقتصادی است. با داشتن ثروت روحی و فکری و اخلاقی می‌توان فقر مالی و اقتصادی را علاج کرد ولی با وجود فقر روحی و معنوی، بی نیازی مالی سودی ندارد و ممکن است بر ناراحتی و شقاوت انسان بیفزاید 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج 1، ص۲۰۹_۲۱۰ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
خدایا! از تو، رسیدن به تو را می‌خواهم 🌱 #عکس_نوشته #دعاگرافی #دعای‌عرفه https://eitaa.com/joinc
عرض سلام و احترام پست های این کانال عکس نوشته های مناسبتی، زیبا و کاربردی هست حمایت بفرمایید 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام از دل کعبه 🕋 متولد شد، تا همه بفهمند، مغز و عصاره توحید، ولایت علی علیه السلام است🌹 🆔️https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
پ.ن: و مربی آگاه‌تر به جای اینکه خود سوال طرح کند و منتظر پاسخ باشد و یا اندیشه ها و استدلال ها را به متربی بیاموزد، رغبت و انگیزه برای طرح سوال، اندیشیدن و استدلال آوردن ایجاد میکند؛ چرا که او به خوبی میداند ارزش رسیدن به پاسخ توسط متربی بسیار بیشتر از پاسخ دادن سوال توسط مربی است 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️ملزومات حقیقت جویی لازمه حقیقت جویی ، قالب شکنی و محتوا گرایی ، آگاهی‌بخشی و اصلاح جامعه از برخی پندارهای واهی ، برخورداری از نوعی نگرش انتقادی به پدیده ها و رخدادهای اجتماعی است . بی مسئله بودن ، بی جهت بودن و آشفتگی ذهنی ، از خود بیگانگی ، پرتاب شدگی و رها شدگی در میان انبوهی از رخداد های اجتماعی ، مفروض گرفتن واقعیات اجتماعی و اعتبار و اصالت بخشیدن به آن ها ، تن دادن به وضع موجود و وادادگی در برابر آن ، هیچ تناسبی با نگرش انتقادی و مواجهۀ اصلاح گرانه با واقعیات اجتماعی ندارد . 📚 انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن ، عماد افروغ ، ص ۲۱ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅فایده ی فلسفه فلسفه، جهان را دگرگون نمی کند اما نگاهِ انسان به جهان را دگرگون می کند. فلسفه نگاه عادت زده به جهان را تغییر میدهد. به تعبیر دیگر، فلسفه جهان را تغییر نمی دهد اما جهانِ انسان را تغییر میدهد. 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔹️مراد از خود فراموشی چیست؟ ⚪وَ لا تَکونُوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ( حشر/۱۹) مباشید از کسانی که خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را دچار خود فراموشی کرد ✍قرآن می‌فرماید نسیان خدا سبب نسیان خود می‌شود؛ غفلت از خدا سبب غفلت از خود می‌شود و طبعاً جهل به خدا و معرفت نداشتن به خدا مستلزم معرفت نداشتن به خود می‌شود. ✔مقصود چیست؟ یعنی چه اگر انسان خدا را فراموش کند خودش را فراموش کرده؟ مگر «خودفراموشی» ممکن است؟ مگر می‌شود کسی خودش را فراموش کند؟ ✳انسان به هر اندازه که محو اشیاء دیگر بشود خودش را فراموش کرده و قهراً سعادت واقعی خودش را هم فراموش می‌کند و از سعادت واقعی خودش غافل می‌ماند که ملازم با غفلت از خدا هم هست. ✅ به هر اندازه که انسان به خدا که مُبدع و خالق اوست توجه کند و ذاکر خداوند باشد به خود واقعی‌اش بیشتر توجه داشته و در مسیر سعادت واقعی خودش قدم برمی‌دارد. تنها، کسانی که خداشناس و خداپرست و همیشه خدا را متذکر هستند، واقعا برای سعادت واقعی خودشان گام برمی‌دارند. 🔘همین قدر که انسان از خدا غافل شد، بدون اینکه خودش توجه داشته باشد، برده ی اشیاء دیگر می‌شود و خودش را فدای آنها می‌کند و وجود خودش را هدر می‌دهد و این است معنی «خسران نفس». لازمه ی نسیان نفس، خسران نفس است یعنی هدر دادن خود و خود را از دست دادن. 🔶️این که چنین تعبیری در قرآن هست نشان می‌دهد که انسان دارای دو نوع خود است: 1️⃣ خود مجازی و اشتباهی، خود محو شده در اشیاء دیگر، 2️⃣ خود واقعی که همان واقعیت نفس انسان و حقیقت نفس اوست. ⏪ آن خودی که ما باید با آن مبارزه کنیم، خود واقعی ما نیست، خود مجازی ماست. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص۱۶۰،۱۵۲ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
دائماً طاهر باش و به حال خویش ناظر باش و عیوب دیگران را ساتر باش و با همه مهربان باش و از همه گریزان باش، یعنی با همه باش و بی همه باش ... آشنای همه باش و بیگانه باش ، حاضر و شاهد باش و ناظر و غائب باش، دلسوز خلق خدا باش و در عین حال از آنان ترس داشته باش ... " علامه حسن زاده آملی " 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز بیشتر به تو دلبسته می‌شویم عشق از شناخت می‌گذرد،اتفاق نیست💚 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
به امید روزی که ؛ معنای آزادی از استبداد فکری بشر، آزاد شود... ✍محمدجوادمحمودی https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔰 بهترین راه برای به کار انداختن فکر ... https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 ابزار منافق،متدینِ جاهل است لذا خوارج همواره ابزار منافقین بوده‌اند. 💬استاد مطهری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 چرا همش به ما زنها گیر می‌دید⁉️ خوب به آقایون بگید نگاه نکنن❗️ ⬅️ بله حق با شماست ولی...❗️ 🎙استاد‌رحیمپور‌ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 سنت‌الهی 🔸 آنچه در جریان خارج می ‌گذرد، نباید از آن به عنوان جبر‌تاریخ یاد كرد، بلکه باید به عنوان سنت‌الهی یاد كرد. سنت الهی، كار خداست و كار خدا بر اساس صراط مستقیم انجام می‌ گیرد و خداوند به عنوان مبدأ آغازینِ همه سُنَن و سیرت ها، كارها را با مبادی انجام می ‌دهد. اگر كار در نشئه انسانیت است، آن را با مبادی اختیارِ آن جامعه انجام می ‌دهد و اگر كار مربوط به گیاهان و جمادات است، با مبادی گیاهی و جمادی انجام می‌ دهد. 🔸 سنت الهی با علم و آگاهی و تدبیرخدا تأمین می ‌شود و هرگز سنت الهی به معنای جبر تاریخ نیست كه نظام، بدون راهنما و رهبر اداره بشود. انسان هم در عین حال كه سنت الهی، قطعی و تحویل و تغییرناپذیر است، مختار است، برای اینكه یكی از سنن تغییرناپذیرِ خدا اراده و اختیار انسان است كه ما اصلاً مریدو‌مختار خلق شدیم و ممكن نیست که انسان بتواند كاری را بدون اراده انجام بدهد. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 51 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰انقلاب و انتقال 🔸️در بينش اسلامى، رسولان تاريخ، براى شروع انقلاب خويش، از انسان و دگرگون كردن او مايه مى ‏گرفتند؛ چون مادام كه انسان دگرگون نشده بود، با هر دگرگونى ديگر، گرفتار همان فسادهايى مى ‏شد كه از آن فرار كرده بود. ▫️شما با توجه به جمله‏ اى كه امام امير المؤمنين (ع) در نهج البلاغه و درباره‏ ى كار رسولان آورده و با مقايسه‏‌ى آن با آيه‏‌اى كه كار انقلابى‏ هاى تاريخ را تشريح مى‏ كند، مى‏ توانيد تفاوت انقلاب اسلامى را با ساير انقلاب‏ها بشناسيد و متوجه شويد كه زيربناها در كجا هستند و از كجا بايد حركت انقلابى آغاز گردد. 🔸️رسول پيش از آن كه روابط توليد را زير و رو كند انسان مولد را زير و رو مى‏ نمايد تا خودش را ببيند و با اين بينش، ديگر در چاله‏ ها محبوس نشود و در دست طاغوت‏ ها، مقهور نگردد؛ چون در اين بينش تا ستمكش نباشد، ستمگر نيست. ▫️در اين بينش، انسان آزاد است؛ چون از تركيب جبرها برخوردار شده و اين انسان آزاد است كه با دست خودش زنجيرى مى‏ شود و با پاى خودش به اسارت مى‏ رود. 🔸️ اين انسان است كه با آزادى، خودش را مى‏ فروشد. عذر نياور كه مجبور بودم، كشته مى‏ شدم، زندان مى‏ شدم، كه اين عذرها پسنديده نيست! ▫️ تو اين زندگى اسارت بار را بر آن مرگ آزاد ترجيح داده بودى. تو خودت اين را انتخاب كرده بودى، وگرنه او چه می‌توانست بكند، جز كشتن تو و به بند كشيدن تو؟! 🔸️ تو از ترس بند دشمن خودت را با دست خود به بند كشيدى و خودت را پيش از اعدام او، در خويش زنده به گور كردى. ▫️در اين بينش، انقلاب با درك ارزش شروع مى‏ شود و با دگرگون شدن ارزش‏ ها و نقش‏ ها، روابط دگرگون مى‏ شود و ديگر انتقال سرمايه‏ ها نيست كه كارگشاست؛ بلكه انتقال آدم‏ ها از جايگاه‏ هاى خويش و از زنجيرهاى خويش مى‏ تواند راهگشا باشد. 📚 علی صفایی حائری | بررسی | ص ۷۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
امام حسین علیه السلام: پروردگارا! کسی که از محبت خود بهره‌مندش نکردی، زیان کرده است. https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
امام سجاد علیه السلام: کسی که بینش و عقلش کامل‌ترین چیزش نباشد هلاکتش آسان‌ترین چیزش است https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔘 انحرافات و مقاومت‌های تربیتی در فرزندان حاصل شیوۀ تربیتی ماست 📌 دکتر حمید حبشی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 چون ما در جامعۀ دینی زندگی می‌کنیم، گمان بر این می‌رود که باید از زور و اجبار استفاده کرد. در حالی که این غلط است؛ یعنی مثلاً فرض کنید اگر شما به‌جای ایران در یک کشور اروپایی زندگی می‌کردید، آیا باز هم همین فشارها را داشتید؟ خیر، بلکه می‌گذاشتید خودش به این فهم و درک برسد و بعد شما او را هدایت می‌کردید. 🔖 اما چون ما در جامعۀ دینی هستیم، هم انتظارات خودمان و هم انتظارات اجتماعی باعث می‌شود که ناخواسته فشاری را وارد کنیم. نمی‌گذاریم که خود فرزند به‌صورت درست و صحیح با مسئله و پاسخ به آن مواجه شود، بلکه می‌خواهیم تربیت را به او تزریق کنیم. همین کار باعث می‌شود که فرزند به یک تقابل ناخواسته‌ای برسد. بیشتر انحرافات و مقاومت‌های تربیتی که فرزندان از خود نشان می‌دهند، حاصل شیوۀ تربیتی ما است. 🔖 شیوۀ تربیتی ما هم به این شکل است که با یک سری باید‌ها نمی‌گذاریم کار به‌شکل صحیح خود پیش برود؛ البته ممکن است فرزند من انسان معتقدی بوده اما نسبت به آن مفاهیم بی‌اعتنا باشد، آیا این یک جواز برای این است که من او را تحت‌فشار بگذارم؟ تحت فشار‌گذاشتن او در اینجا حاصلی جز انحراف از شیوۀ تربیتی من ندارد. 🔖 بنابراین ما باید شیوۀ تربیتی خود را اصلاح کنیم. آن چیزی که خانواده با آن بسیار درگیری دارد و با فرزندان خود دچار چالش می‌شود، همین مسئله است. 🆔️@rouyesh_andisheh 🆔️@zendegi_filsofaneh