eitaa logo
زندگی آگاهانه
336 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر معظم انقلاب: پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه همه‌ی تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد و روی آن اثر گذاشت. ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
رسول اکرم(ص)؛ هنگامی که فرزندم، حسن با زهر به شهادت برسد، ملائکه‌ی هفت آسمان و مرغان هوا و ماهیان دریا بر او گریه خواهند کرد. هر کس بر او بگرید، در روزی که دیده‌ها کور شود ( روز قیامت )، دیده‌اش کور نگردد؛ هر کس بر مصیب او اندوهناک شود، در روزی که همه دل‌ها اندوهناک می‌گردد، دلش اندوهگین نگردد... 🆔️@zendegi_filsofaneh
🏴 چراغ هدایت ▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه عقل نظری را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه عقل عملی را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می‌ رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ چنین انسانی ظرف دانش است و چراغ هدایت. چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست. 💬آیت الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢هدف امام حسن علیه السلام از صلح ▪️مهمترین هـدف امام حسن-علیه السـلام - آن بودکه نقـاب ازچهره‌ی این طاغوتهـاي زمان بردارد و از تعبیرشـدن خوابی که براي رسالت جـدش پیامبر دیـده بودنـد،جلوگیري کنـدو این منظور بطورکامل برآورده شد، ماسک ازصورت دزدان افتاد وکوس رسوائی بنی امیه برسـر بازارها زده شـدوخـدا را بر این نعمت سـپاس ▪️ به برکت این تعـبیر بودکه برادرش سیدالشـهداء توانست آن انقلاب بزرگ راکه روشـنگرحقیقت و عبرت بخش خردمندان بود، بوجود آورد. ▪️اﯾﻦ ﻫﺮ دو ﺑﺮادر دو روي ﯾـﮏ رﺳـﺎﻟﺖ ﺑﻮدﻧـﺪ ﮐﻪ وﻇﯿﻔﻪ وﮐـﺎر ﻫﺮ ﯾﮏ در ﺟﺎي ﺧﻮد ودر اوﺿﺎع واﺣﻮال ﺧﺎص ﺧﻮد از ﻧﻈﺮ اﻫﻤﯿﺖ وﻫﻢ از ﻧﻈﺮ ﻓﺪاﮐﺎري واز ﺧﻮد ﮔﺬﺷﺘﮕﯽ درﺳﺖ ﻣﻌﺎدل وﻫﻤﻮزن دﯾﮕﺮي ﺑﻮد. ▪️ امامﺣﺴﻦ از ﺟﺎن ﺧﻮد درﯾﻎ ﻧﺪاﺷﺖ وامام ﺣﺴـﯿﻦ در راه ﺧﺪا از او با ﮔﺬﺷﺖ ﺗﺮ ﻧﺒﻮد او ﺟﺎن ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﺟﻬﺎدي ﺻﺎﻣﺖ و آرام ﻧﮕﺎه داﺷﺖ و ﭼﻮن ﻓﺮﺻﺖ وﻗﺖ ﻣﻮﻋﻮد ﻓﺮا رﺳﯿﺪ، ﺷﻬﺎدت ﮐﺮﺑﻼ ﭘﯿﺶ از آﻧﮑﻪ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺣﺴﻨﯽ ﺑﻮد. ▪️از نظرخردمنـدان صاحب نظر، روزساباط امام حسن به مفهوم فداکاري بسـی آمیخته تر است تا روز عاشوراي امام حسـین زیرا امام حسن در آنروز درصـحنه‌ی فـداکاري، نقش یک قهرمان نسـتوه و پایـدار را درچهره مظلومانه‌ی یک از پا نشسـته‌ی مغلوب، ایفا کرد. ▪️پیروزي قاطع امام حسن متوقف بود بر اینکه با صبر و پایـداري حکیمانه اش،حقیقت را بی پرده آشـکار کند و در پرتو این روشـنی بودکه امام حسـین توانست به آن نصرت و پیروزي پرشکوه ابدي نائل آید تو گوئی آن دو گوهر پاك بر این خط مشی هم داستان شـده بودنـدکه: نقش صبر و پایـداري حکیمانه از آن حسن باشد و نقش شورشـگري و قیام مردانه از آن حسـین تا از این دو نقش،یک تاکتیک کامل با هدف و منظور واحدي بوجود آید. 📚صلح امام حسن علیه السّلام، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ، آیت‌الله خامنه‌ای 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️فایده اندیشیدن ممکن است کسی از من بپرسد که شما از اندیشیدن صحبت می‌کنید، چه اثر و فایده‌ای دارد؟ هرگونه اندیشیدن و هرگونه تفکر اثری در شما بجای می‌گذارد و بر هستیِ شما (از حیث) تفکر می‌افزاید. اثری که از تفکر در وجود شما باقی می‌ماند، آیا قابل زوال و از بین رفتن است؟ هر چیز بدنی و جسمانی قابل زوال است اما اثری که از ناحیه تفکر برای انسان حاصل می‌شود و به جان انسان افزوده می‌شود، ماندگار است و قابل زوال نیست. پس باید ذهن را فعال کرد و اندیشید. 💬دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 فطانت بتراء 🔹 آن هوشی كه در راه حق نباشد از آن هوش تعبیر می‌ كنند به فطانت بتراء، می ‌گویند این فطن هست، زیرك هست اما در راه باطل صرف می ‌كند. از این گونه هوش های كاذب در كتب عقلی به «فطانت بتراء»‌ یاد می‌ شود؛ یعنی زرنگی كاذب، هوشی كه در راه باطل صرف می ‌شود. 🔸️كاری كه به مقصد نرسد ابتر است. هوشی كه در راه حق نباشد، «فطانت بتراء»‌ است. آن انسان فطن هست، زیرك هست اما نمی ‌داند چه كند. هر كاری كه به مقصد نرسد ابتر است و كاری به مقصد می ‌رسد كه از مبدأ حق نشأت بگیرد. كاری كه اوّلش حق است، پایانش حق و خیر است. ممكن نیست كاری كه آغازش باطل است، پایانش حق باشد. باطل به باطل ختم می ‌شود. حق به حق ختم می‌ شود. 🔹 اگر خواستیم كاری انجام بدهیم كه به حق ختم شود، چاره ‌ای نیست مگر به حق شروع كنیم. كاری را می‌ توان به حق شروع كرد كه هم حسن فعلی داشته باشد؛ یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم حسن فاعلی كه انسان آن كار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این كار را انسان به خدا نسبت می‌ دهد می‌ گوید به نام خدا آغاز می ‌كنم، به نام خدا شروع می ‌كنم. قهراً در این كار جز خدا هدفی دیگر نخواهد داشت. از انضمام آن حُسن فاعلی كه طهارت ضمیر فاعل است و این حُسن فعلی كه حق بودن عمل است، انسان یقین پیدا می‌ كند كه این كار به مقصد می ‌رسد. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
رهبر معظم انقلاب: پیامبر اعظم یک وجود کهکشان‌وار است و در او هزاران نقطه‌ی درخشنده‌ی فضیلت وجود دارد. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جامعه عاقل و عادل 🔸 وجود مبارك حضرت مهدی(عج) كه ظهور می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. 🔹️آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی ظهور كرد خداوند به وسیله او [جهان را پر از عدل و داد می‌کند] اما بالاتر از این و مهم‌تر از این كه مقدور همه نیست و آن این است که جهان را پر از عقل و علم بکند 🔸️جهان اگر بخواهد پر از عدل و داد شود باید پر از عقل و فهم بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت مهدی(عج) این كار را می ‌كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره ‌تان, سریره ‌تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه ‌تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می‌ شود عادل كرد آسان است. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است. ▫️و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است. 🔸️و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است. ▫️و اگر می ‏خورد و می خوابد و شهوت به كار می ‏برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده ‏اند "ملك" است. 🔸️و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد "انسان" است. 💬علامه حسن‌زاده آملی 📚ممدالهمم در شرح فصوص الحکم ص ۳۰ و ۳۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️قرآن شِفای بیماری دل انسان است از بیماری تن بدتر و شدیدتر مرضِ قلب انسان است ✅یکی از برنامه های قرآن ساختنِ انسان سالم است قبل از اینکه بخواهیم انسان کامل باشیم و یا خودمان را به انسان کامل نزدیک سازیم باید ابتدا ببینیم انسان سالم هستیم یا انسان معیوب 🎙استاد مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تفاوت اساسی فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام در مسئله‌ی بندگی و آزادگی 🎙استاد امینی نژاد 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه‌السلام: عبادت به بسیار اندیشیدن در کار خداوند است 🆔️@zendegi_filsofaneh
*🟢 چقدر اخلاقمان، اخلاق محمّدی است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ *🌹 پیامبر عزیزمان *🔹۱- دائماً متفکر بود. *🔸۲- اکثر اوقات ساکت بود. *🔹۳- خلقش نرم بود. *🔸۴- کسی را تحقير نمی‌کرد. *🔹۵- دنيا و ناملايمات آن، هرگز او را به خشم نمی‌آورد. *🔸۶- حقی پايمال می‌شد از شدت خشم کسی او را نمی‌‌‌شناخت، تا اينکه حق را ياری کند. *🔹۷- بيشتر خنده‌های آن حضرت تبسم بود. *🔸۸- می‌فرمود: حاجت کسانی که به من دسترسی ندارند را ابلاغ کنيد. *🔹۹- با مردم انس می‌گرفت و آنان را از خود دور نمی‌کرد. *🔸۱۰- در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نمی‌کرد. *🔹۱۱- زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروری کنترل می‌کرد. *🔸۱۲- در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهی نمی‌کرد. *🔹۱۳- با فضيلت ‌ترين فرد نزد پيامبر، خيرخواه ترين آنان برای مردم بود. *🔸۱۴- در مجالس جايگاه خاصی برای خود بر نمی‌گزيد. *🔹۱۵- هنگامی که بر جمعی وارد می شد در جای خالی می‌نشست و به ياران خويش دستور می ‌داد اين گونه عمل کنند. *🔸۱۶- هر کس برای رفع نياز رجوع می‌کرد نيازش را بر آورده می‌کرد يا با کلام دلنشين آن حضرت قانع می‌شد. *🔹۱۷- رفتار پيامبر آنقدر نرم بود که مردم او را همچون پدری دلسوز و مهربان می‌دانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود. *🔸۱۸- مجلسش مجلس بردباری، حيا، صدق و امانت بود. *🔹۱۹- عيب‌جو نبود و از کسی هم تعريف زياد نمی‌کرد. *🔸۲۰- پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز می ‌داد جدال ، پرحرفی و سخنان غيرضروری. *🔹۲۱- هرگز کسی را سرزنش نمی‌کرد. *🔸۲۲- در پی لغزش‌های مردم نبود. *🔹۲۳- سخن نمی‌‌گفت مگر در جایی که اميد ثواب در آن وجود داشت. *🔸۲۴- سخن کسی را قطع نمی‌کرد، مگر اين که از حد متعارف تجاوز می‌کرد. *🔹۲۵- به آرامی و متانت گام بر می‌داشت. *🔸۲۶- کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود. *🔹۲۷- پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود. *🔸۲۸- هر روز هفتاد بار استغفار می‌کرد. *🔹۲۹- لحظه‌ای از عمر با برکت خويش را بيهوده نمی‌گذرانيد. *🔸۳۰- ديرتر از همه مردم به خشم می‌‌آمد و زودتر از همه راضی می‌‌گشت. *🔹۳۱- با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست می‌داد و مصافحه می‌کرد و وقتی به کسی دست می‌داد پيش از او دست خويش را باز نمی‌کشيد. *🔸۳۲- با مردم شوخی می‌کرد تا مردم را خوشحال سازد. *🟢 امام صادق (ع) فرمودند: *من خوش ندارم کسی بميرد، در حالی که هنوز برخی از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است. *📚 سنن النبی(ص) - علامه طباطبایی(ره) (ص) 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دو ویژگی شاخص حضرت پیامبر(ص) از نگاه یک دانشمند غربی 🔺️ تاریخ پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌‌و‌آله را از این منظر مطالعه کنید 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ امام على عليه السلام: 🔸هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب 🔸إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ 📚تحف العقول صفحه۸۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 آبشار توبه 🔹 در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[1] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می ‌رود، چون عادت كرد. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است. 🔹 در سوره «نساء» می ‌فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾[2] كاسب اختیار دارد و مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾. 🔹 مرحوم ابن ‌بابویه قمی (رضوان الله علیه) در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می ‌كند که كسی به حضرت عرض كرد چرا من نمی‌ توانم نمازشب بخوانم؟ گاهی شب‌ های بهار كوتاه است؛ اما شب‌ های زمستان كه خیلی طولانی است، آدم از خواب خسته می ‌شود! عرض كرد چرا؟ فرمود: «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك‏»[3] این گناهِ روز، دست و پایت را بست، «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك‏». 🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت؛ یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است. توبه را می‌گویند آب توبه، نه یعنی نزد یك روحانی بروید یك استكان آب دم بزند بخورید؛ خود توبه, آب است! «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه‏»[4] این آبشار است، آبِ توبه یعنی همین! «تُبت الیك» این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، آنها هم یك عادت است و بد نیست؛ اما رو به قبله بودن و آب توبه و اینها نیست، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه‏» این آبشار است و انسان را پاك می‌ كند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزنی, لازم نیست بگوید استغفرالله، با یك اراده جدّی تخلّل ‎ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می ‌شود پاک، می ‎شود آبشار. پس این ‌طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست. 💬آیت‌الله جوادی آملی [1] . سوره نور، آیه11. [2] . سوره نساء، آیه32. [3] . التوحید (للصدوق)، ص97. [4] . المحاسن، ج‏1، ص53. 🆔️@zendegi_filsofaneh
🟢 شخصیت کسانی که زیاد قسم می‌خورند چگونه است؟ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴با عقل خطا را میشناسیم و با عقل خطا را مرتفع می‌کنیم اما اگر عقل، خود خطا کرد چه کنیم؟ 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh