eitaa logo
زی طلبگی 🇸🇩
98 دنبال‌کننده
424 عکس
28 ویدیو
5 فایل
ارتباط با ادمین @Reza_salme
مشاهده در ایتا
دانلود
زی طلبگی 🇸🇩
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است
شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کما اینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لا اله الا الله» فقط در تصورات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می‌شود و تکلیف حاکم را معین می‌کند، تکلیف محکوم را معین می‌کند، تکلیف مردم را معین می‌کند. ادامه دارد... نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب، بدان ایّدک الله، ص۳۷ @Zie_Talabegi
زی طلبگی 🇸🇩
شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کما اینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه
می‌توان در مبانی موجود فلسفی ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند. دنبال این‌ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از "بسیط الحقیقه کلّ الاشیاء" از مبانی ملّاصدرا -اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها- می‌توان یک دستگاه فلسفی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... این، یکی از کارهای اساسی است. این‌ کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند بکند؛ شما باید این‌کار را انجام دهید. نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب، بدان ایّدک الله، ص۳۷ @Zie_Talabegi
افرادی که به اسلام ضربه می‌زنند به انقلاب ضربه می‌زنند اینها استاد اخلاق نداشته‌اند. مرحوم آیت الله مجتهدی، اخلاص گنج سعادت، ص۷۹ @Zie_Talabegi
عزیزان من! امروز شبه‌های نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبه‌های قدیمی تمام شد. امروز، شبه‌ی "ابن کمونه" را کسی مطرح نمی‌کند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسئله‌ی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه‌های دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همه‌ی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ی اینها شبه وجود دارد. چه کسی باید به این شبهات پاسخ بدهد؟ مگر علما مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمد «صلوات الله علیهم اجمعین» که بی‌دفاع در معرض این امواج قرار گرفته‌اند، جواب خدا را خواهند داد؟ نتیجه این می‌شود که وقتی کسی بر جامعه‌ی ما گستاخی کرد و یک شبه را به صدای بلند گفت، به جای اینکه ناگهان از ده نفر صدایی بلند شود و بدون عصبانیّت و خشم، جواب شبه را بدهند، عصبانی می‌شویم و دعوا و جنجال می‌کنیم؛ در حالی‌که اگر دست ما پر بود، چرا دعوا کنیم؟ نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب، بدان ایّدک الله، ص۳۳ @Zie_Talabegi
من گمان نمی‌کنم که دنیا تا کنون به مثل این دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، شیطان داشته است. بوده است البته شیطان در همه وقت، شیطان‌های انسی در همه طول تاریخ بوده است، اما هرچه دنیا پیشرفت کرده است، شیطان‌ها هم در کارهای شیطانی‌شان پیشرفت کرده است. امروز که به اصطلاح عصر تمدّن و ترقّی و عصر پیشرفت است، عصر شیطان‌هاست. شما در سرتاسر دنیا اگر چنانچه ملاحظه کنید، دنیا در دست شیاطین است، استثنایش بسیار کم است....باید انسانها همان‌طوری که انبیای عظام و اولیای خدا قیام کردند و جان‌فشانی کردند، باید در این عصر هم همه شما، همه ما، همه روحانیون، همه ملت‌ها، همه ستمدیده‌های تاریخ باید قد علم کنند و جلوی این شیاطین بایستند. اگر سستی بشود، شیاطین همه عالم را می‌بلعند. امام خمینی ره، خمینی پدیده انسانی پیچیده، خلاصه ص۵۸ و ۵۹ @Zie_Talabegi
اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته‌ آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید... امام خمینی ره، خمینی پدیده انسانی پیچیده، ص۲۷ @Zie_Talabegi
تسلط بر فنون و مهارتها به منزله‌ی در اختیار گرفتن ابزارها و تجهیزات است. کسی که ابزار پیشرفته‌ای در دست دارد در زمان کوتاه و با صرف نیروی اندک، کاری بزرگ انجام میدهد. از آنجا که تحصیل و کوشش علمی مهم‌ترین وظیفه‌ی صنفی طلبه است لازم است طلبه مهارتها و فنون مرتبط با فعالیتهای علمی را کسب نماید. این مهارتها مسیر تحصیل طلبه را هموار و کوتاه می‌کند و در بهره‌گیری از سرمایه‌ها، بسیار او را یاری می‌دهد. از این قبیل است: تندخوانی و مطالعه‌ی فعال، درک مطلب، تقویت حافظه، تمرکز، خلاصه برداری، یادداشت برداری، مباحثه، برنامه‌ریزی تحصیلی، خوشنویسی، تند نویسی، کتاب‌داری، کتاب‌شناسی و... که هر یک نیاز به مطالعه یا طی دوره‌های آموزشی و تمرین فراوان دارد. دسته‌ای از مهارتها که بیشتر مربوط به فعالیتهای فرهنگی طلبه می‌شود عبارتند از: نویسندگی، ویراستاری، پژوهش، سخنوری و خطابه، تبلیغ، مرثیه‌خوانی و... . برخی مهارتهای عمومی که فراگیری آن مفید و در کارآمدی طلبه موثر است: تجوید، و قرائت قرآن، آشنایی عمومی با کامپیوتر و اینترنت، ماشین نویسی (تایپ) به عنوان قلم کتابت دنیای جدید، رانندگی وسایل نقلیه، فنون نظامی. محمد نوری عالم زاده، طلبه و راه و رسم طلبگی، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، چاپ اول، ص۱۱۴ و ۱۱۵ @Zie_Talabegi
منقول از شهید بهشتی(ره): در این انقلاب آنقدر کار هست که می‌توان انجام داد؛ بی آنکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی درکار باشد. @Zie_Talabegi
اسلام براى همه جهانيان نازل شده است و به صورت امانتى در دست ماست كه بايد آن را به اهلش برسانيم. روحانيت علاوه بر آنكه بايد نيازهاى كشورمان را در زمينه‌هاى علمى، فرهنگى و دينى تأمين كند، بايد به ساير كشورها نيز رسيدگى نمايد. مگر ديگران بندگان خدا نيستند؟ مگر آنها استحقاق شناخت اسلام را ندارند؟ بسيارى از آنها دست خود را نیز به سوى مجامع فرهنگى كشور ما دراز كرده‌اند و التماس مى‌كنند كه كتاب، مجله، نوار، جزوه يا استاد به زبان خودشان براى آنها فرستاده شود ولى متأسفانه دريغ از هر كدام! علامه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص۱۷۳ و ۱۷۴، mesbahyazdi.ir/node/3949 @Zie_Talabegi
بايد توجه داشت كه نبرد فرهنگى خطرناكترين نبردهاست، زيرا مخفيانه است و به‌آرامى، ريشه اعتقادات مردم را مى‌خشكاند، بدون آنكه حساسيتى در آنها به‌وجود آورد. علامه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص۱۳۳، mesbahyazdi.ir/node/3947 @Zie_Talabegi
محور دروس آموزشى حوزه «فقه» و «اصول» است كه با همان شيوه صدسال پيش در حوزه‌هاى علميه تدريس و تدرّس مى‌شود. بديهى است كه دستاورد آن نيز متناسب با يك قرن پيش است. اگر بخواهيم متناسب با زمان و با شتاب آن حركت كنيم بايد در برنامه‌هاى درسى حوزه تجديد نظر نماييم و راه‌هاى نزديكتر و بهترى براى تحصيل بيابيم. علامه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص۸۲، mesbahyazdi.ir/node/3946 @Zie_Talabegi
روحانيت بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات بيش از گذشته آماده كند. كندى حركتها و تغييرات فرهنگى، در گذشته، موجب گشته بود كه علما مشى علمى ثابت و آرامى داشته باشند. در واقع، در گذشته، فرهنگ ساكن، آرام و كم حركت بود و به كندى تغيير و تبادل فرهنگى رخ مى داد. اين موضوع داراى نفع و ضررهايى بود: از جمله منافع آن، اين بود كه مسلمانان كمتر دين و آيين خود را از دست مى دادند. و ازجمله ضررهاى آن، اين بود كه كفار كمتر مسلمان مى شدند؛ ولى در مجموع، چندان خطرى مسلمانان را تهديد نمى كرد، بر خلاف امروز كه براحتى دين آنها از بين مى رود و اين مصداق روشن روايت مذكور است. {عن أبى عبد الله عليه السلام قال: اِنَّ العَبدَ يُصْبِحُ مُؤمِناً و يُمسى كافِراً و يُصْبِحُ كافراً و يُمسى مُؤمِناً و قَومٌ يُعارُونَ الايمانَ ثُمَّ يُسْلَبُونَهُ وَيُسَمَّوْنَ المُعارينَ ثُمَّ قال فُلانٌ مِنهُم.} علامه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص۸۱ و ۸۲، mesbahyazdi.ir/node/3946 @Zie_Talabegi