eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📌 ༻⃘⃕༅🤲❀⃟ ♨️گناه نکردن،بهتر از ثواب کردن! ◽️ مفضل بن عمر می‌گويد : ✨ در محضر امام صادق علیه‌السلام بوديم، سخن از چگونگی اعمال به ميان آمد، من گفتم : عمل من چه اندازه اندك است...امام علیه‌السلام فرمودند : ◽️ آرام باش، از خدا طلب آمرزش كن و اين را بدان كه : ➖عمل اندك همراه پرهيزكاری، بهتر از عمل بسيار بدون پرهيزكاری است. ◽️ مفضل پرسید : عمل بسيار بدون پرهيز، چگونه است؟ ✨ امام علیه‌السلام فرمودند : ◽️ مثال آن، همچون كسی است كه از غذای خود به مردم می‌خوراند و به همسايگانش مهربانی می‌كند و درِ خانه‌اش به روی مردم باز است، ولی در عين حال اگر دری از حرام به سراغش آيد، مرتكب آن می‌شود... ➖ شخص ديگری نيز هست كه اين كارهای نيك مثل غذا دادن، مهربانی به همسايه و … را ندارد، ولی اگر دری از حرام به رويش گشوده شود، وارد آن نمی‌شود... ◽️پس دومی بهتر از اولی است. 📚اصول کافی،ص۷۶ ، ج ۲ 🌷یا عج یاری نما گنه از چهره‌جان بزداییم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📌فرق جاهل قاصر و جاهل مقصر  در احکام چیست؟آیت الله بهجت : ◽️ملاك التفات داشتن و احتمال بطلان و شكِ در صحت و عدمِ صحت عمل است به این معنى كه اگر كسى احتمالِ بطلانِ عمل خاصى را بدهد و در صحتِ آن شك داشته باشد و در عین حال سؤال نكند، محسوب مى‌شود و معذور نیست امّا اگر التفات و توجه به جهل خود نداشته باشد و احتمال بطلان ندهد و عمل را صحیح بداند، محسوب مى‌شود و معذور است. ▪️در هر عصر و زمانى تفسیر و تبیین مصادیق جاهل قاصر ، به عرف همان عصر مربوط مى‌شود. ✍ آیت الله خامنه‌ای : ◽️جاهل مقصر به کسى گفته مى‏‌شود که متوجه جهل خود بوده و راه‌هاى رفع جهالت خود را هم مى‌داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مى‌کند. ▪️جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نیست و یا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی : ✦•▷ پـــرســ❓ــش✦ ◽️فرق بين جاهلی که دسترسی به کسی یا چیزی ندارد تا علم پیدا کند و کسی که دسترسی دارد ولی پی‌گیری نکرده در کدام موارد از احکام می‌باشد. ✦پـــاســـ✅ـــخ ◁•✦ ▪️در شروطى که شرط واقعى هستند فرقى بین جاهلی که دسترسی به جاهل قاصر(کسی یا چیزی ندارد تا علم پیدا کند) و جاهل مقصر (کسی که دسترسی دارد ولی پیگیری نکرده ) نیست و فقدان این شروط در هر صورت عمل را باطل میکند، مانند طهارت از حدث یا استقبال قبله به معناى اینکه پشت به قبله نباشد همچنین وقت نماز و یا ارکان نماز امّا بعضى شروط، شرط علمى هستند و در آنها ملاک علم مکلّف است. ◽️در هنگام فقدان اینگونه شروط بین جاهل قاصر و مقصر فرق است و فقط جاهل قاصر معذور می‌باشد مثل طهارت از خبث یا شرایط لباس مصلى یا افعالى در نماز که رکن نیستند. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💠❖⃟ علم سه گونه است : 🍃°• « دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‌ » 🍂•°امام هفتم عليه‌السلام فرمود : چون رسول خدا صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم وارد مسجد شد ديد جماعتى اطراف مردى را گرفته‌اند فرمود : چه خبر است ؟ ➖گفتند علامه‌ايست. فرمود : علامه يعنى چه؟ 🍃°•گفتند : داناترين مردم است به دودمان عرب و حوادث ايشان و به روزگار جاهليت و أشعار عربى. 🍂•° پيغمبر صَلَّی‌الله عَلَیهِ وَ آلِه فرمود : اينها علمى است كه تا دانش را زيانى ندهد و عالمش را سودى نبخشد، سپس فرمود : 🍃°• همانا علم سه چيز است : 1⃣ آيه محكم ، 2⃣ فريضه عادله ، 3⃣سنت پا برجا ، و غير از اينها فضل است. 📚 اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 باب فضل‌العلم 🍂•° علم گاهی علمی است که برای حیات معنوی و اخروی انسان مفید است و گاه چنین نیست و برای آنجا ثمره ای ندارد و طبعا فایده آن دنیوی خواهد بود . 🍃°• پیامبر اکرم صَلَّی‌الله عَلَیهِ وَ‌آلِه علمی که برای آخرت سودمند است را سه گونه می‌دانند : 1⃣ آیه محکمه، 2⃣ فریضه عادله 3⃣ و سنه قائمه . 🍂•°شارحین اصول کافی در مورد این روایت گفته اند : 1⃣ مراد از آیه محکمه ، مباحث اعتقادی است . 2⃣در مورد فریضه عادله 3⃣و سنه قائمه نیز دو گونه اظهار نظر شده است : الف) برخی گفته‌اند مراد از فریضه عادله، فروع دین و باید ها و نباید های شرعی است و مراد از سنه قائمه ، باید ها و نباید های اخلاقی است. حضرت در اینجا به اعتقادات و احکام و اخلاق اشاره نموده اند . 🍃°•در تقسیم معروفی که درباره دین نیز شده است همین سه قسم بیان شده است . گفته اند دین دارای سه بخش است : 1⃣اعتقادات،2⃣ احکام و3⃣ اخلاق ب) مرحوم صدر المتالهین در اینجا احتمال دیگری داده اند و آن اینکه 1⃣مراد از فریضه عادله ، آموزه های اخلاقی 2⃣و مراد از سنه قائمه احکام و فروع دین است . 🍂•°ایشان گفته اند فریضه عادله از آنجا که مسائل مربوط به معرفت نفس و باید ها و نباید های اخلاقی است ، اکثرا توسط عقل قابل درک است اما باید ها و نباید های شرعی غالبا برای عقل قابل درک نیست و باید توسط آیات و روایات بیان شود. ✔️ ایشان کلمه سُنّه در روایت را به معنای منبع معنا نموده‌اند . 🍃°• نکته دیگری که از این روایت استفاده می‌شود آن است که قبل از ورود به مباحث اخلاق و احکام باید از اعتقادات شروع نمود . ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 ༻⃘⃕༅🤲❀⃟ ✨مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند : ▪️اذا ناولتم السائل شیئا فاسالوه ان‌یدعولکم فانه یجاب فیکم ◽️هرگاه به سائل و فقیر چیزی دادید از او بخواهید که برای شما دعا کند، زیرا دعای او درباره شما مستجاب خواهد شد. 📚 بحارالانوار، ج ۹۰، ص۳۷۵ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📌 🔻 دوست عزیز 🙏 لطفا چند ثانیه وقت بزار این مطلب رو با دقت بخون : ❓میدونستی این گوشی که دستته 🚫اگر باعث بشه نمازت عقب بیفته ♨️اگر باعث بشه بجای قرآن ، فقط پیام‌های فضای مجازی رو بخونی 💢اگر باعث بشه به بزرگترهات بی‌توجه بشی ⭕️اگر باعث بشه به واجباتت دیرتر عمل کنی ❌اگر باعث بشه شب‌ها دیر بخوابی و نماز صبحت قضا بشه 😓به خودت و آخرتت ظلم کردی 📛خیلی مراقب باش دوست عزیزم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻 فاصل شدن فرد نابالغ در میان صفوف نماز جماعت ✍امام خمینی (ره) : ➖اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند . ✍آیه الله صافی گلپایگانی : ➖در صورتی که بدانند نماز او صحیح است می توانند اقتدا کنند و اگر شک ّ در صحّت نماز او داشته باشند و فاصله زیاد باشد، که اتّصال بقیه صف به امام به وسیله آن طفل باشد اقتدا مشکل است بلی، فاصله شدن یک طفل مانع نیست هر چند نماز او باطل باشد. ✍ آیه الله خوئی و تبریزی : ➖اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند یک نفر که نمازش باطل است، فاصله شود می توانند اقتدا کنند. و امّا اگر چند نفر که نمازشان باطل است، فاصله شوند یا از جهت دیگر فاصله زیادی باشد نمی توانند اقتدا کنند. ✍ امام خامنه ای : ➖اگر در صف نماز جماعت بچه مميز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنين اگر يک يا چند بچه غير مميز يا بچه مميزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و يا طرف ديگر اتصال باشد و يا اينکه فاصله بين دو مأموم بيش از يک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد. ✍ آیه الله زنجانی : ➖اگر بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال مأموم با امام است کمتر از مقدار جسد انسان در حال سجده که حدود یک متر است فاصله گردد، مانعی ندارد، ولی اگر بیش از این مقدار فاصله شود، جماعتش صحیح نیست، بنا بر این اگر چند نفر که نمازشان باطل است فاصله شوند، نمی تواند اقتدا کند، و اگر در وسط نماز به مقدار جسد انسان در حال سجده فاصله شود، به احتیاط واجب قصد فرادی نموده نماز را تمام کند. بهر حال اگر شک داشته باشد که نماز امام یا مأمومین سمت راست یا سمت چپ یا جلو صحیح است یا نه، می تواند به جماعت خود ادامه دهد و اقتدا نماید و بچه ممیّز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد، اگر شرایط نماز را رعایت کند، نمازش صحیح است و اگر شک داشته باشند که نمازش صحیح است یا نه، حکم به صحّت ِ نمازش می شود. ✍ آیه الله سیستانی : ➖اگر واسطه اتصال به جماعت، بچّه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند و هم چنین اگر شیعه اثنی عشری نباشد چنانچه نماز او بر طبق مذهب وی صحیح باشد. ✍ آیه الله مکارم ➖اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند مانعی ندارد. بنابر این فاصله شدن یک یا دو نفر که نماز نمی خوانند مانعی ندارد ولی مستحب است صفوف کاملًا به هم متّصل باشد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻 اقتدا به امام جماعت زودتر از صفهای جلو : 📌بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسی که در صف بعد ایستاده، می تواند تکبیر بگوید ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. ✍ مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید حضرات آیات : 💫امام خمینی ؛ سیستانی ؛ 💫تبریزی ،فاضل ؛ صافی گلپایگانی؛ 💫نوری همدانی، ؛ شبیری زنجانی ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💫 حضرت آیه الله مکارم : 📿 هنگامی که امام تکبیر می گوید و وارد نماز می شود در صورتی که صفهای جلوتر آماده نماز باشند، همه می توانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهای جلو وارد نماز شوند بلکه انتظار کشیدن، بر خلاف احتیاط است . ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻امام کنار شیعیان 💢 مردی به نام رمیله تب دار بود؛ هنگام نماز رسید و به سختی نمود و برای نماز جماعت به مسجد رفت، بعد از نماز تا از درب بیرون آمد علی علیه السلام را دید که دست مبارک بر روی شانه های رمیله گذاشت ✨ فرمود : رمیله! دچار تب شدیدی بودی ولی باز هم برای نماز جماعت به مسجد آمدی! متحیر و متعجب شد و عرض کرد: بله سرورم، اما شما چطور متوجه شدید!؟ ✨ امیرالمومنین علیه السلام لبخندی زد و فرمودند : ای رمیله، هیچ زن و مرد مومنی نیست که مریض شود، مگر اینکه ما بخاطر مریضی او مریض میشویم و هرگاه محزون میشود ما بخاطر او محزون میشویم و هر زمان کند ما به او آمین میگوییم و وقتی ساکت باشد مابرای او دعا می‌کنیم و در هرکجا در مشرق و مغرب، مرد و زن مومنی باشد ما با او هستیم. 📚 بحارالانوار ج ۳۶ 🌤 عج، چه دردهایی که با من بود و هست و خواهد بود و شما در کنارم بودید و هستید و خواهید بود و من در همه حال غافل از شما...😔 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✨ خدا به موسی گفت : 🔹 قحطی میاد، به قومت بگو آماده باشن! 🔸 موسی به قومش گفت و قومش دیوار خونه ها روسوراخ کردن که تو قحطی به داد هم برسن ! 🔹 مدتی گذشت قحطی نیومد ، موسی از خدا پرسید چرا قحطی نیومد؟! 🔸 خدا گفت :دیدم قومت به هم رحم کردند من چرا به این قوم رحم نکنم ؟ ◽️ به همدیگه رحم کنیم تا خدا هم بهمون رحم کنه ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📌 ◽️در بيمارستان ها وقت شام و ناهار ، غذاها خيلي متفاوت است . ➖ به يك نفر سوپ، چلوكباب و دسر مي دهند ➖و به يك كسي فقط سوپ مي دهند ➖و به يك نفر حتي سوپ هم نمي دهند و مي گويند كه فقط آب بخور ➖به يك كسي مي گويند كه حتي آب هم نخور ◽️جالب است كه هيچ كدام از اين بيماران اعتراض ندارند ◽️زيرا آنها پذيرفته اند كه كسي كه اين تشخيص ها را داده است طبيب است و آن كسي كه طبيب است حكيم است . 📌پس اگر خدا به يك كسي كم داده يا زياد داده ، شما گله و شكوه نكنيد كه چرا به او بيشترداده اي و به من كمتر داده ای . اين كارها روي حساب و حكمت است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✍ توصیه مراجع برای جلوگیری از شیوع ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✨ برای پر شدن از خداوند، به فضایی خالی احتیاج داری. ✨ حال این فضا چگونه پدیدار می گردد؟ با رها کردن تمامی وابستگی ها. ✨ خداوند در وجود انسانی جاری می گردد که همچون نی خالی شده باشد. خالی از باور، خالی از وابستگی، خالی از توقع، خالی از داده ها. ✨ خداوند در یک ذهن پر ، هرگز متجلی نمی گردد. ✨ تا کاملا از دست ندهی ، به دست نمی آوری. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
══ ೋღ🕊ღೋ══ ✖️ مسح سر ✔️ مقدار واجب : ☟ ➖ عرفا مسح صدق شود ✔️ مقدار مستحب : ☟ عرض ۳ انگشت و طول ۱ انگشت . ══ ೋღ🕊ღೋ══ ➰ سوال : آیا اگر هنگام مسح سر ؛ دست به صورت برسد وضو باطل است ؟ ✔️ جو‌اب : ☟☟ ➖ خیر تنها نباید با آن قسمت که به صورت رسیده مسح پا را انجام داد. ══ ೋღ🕊ღೋ══ ➰ سوال : مسح سر با کدام یک از دو دست باید انجام شود ؟ ✔️ جواب : ☟☟ آیات عظام مکارم ، رهبری ، وحید ، نوری و صافی : ☟☟ ➖ بنابراحتیاط واجب باید با دست راست مسح شود. 🔅 آیات عظام امام خمینی ، سیستانی و بهجت : ☟☟ ➖ باهر دو دست صحیح است واحتیاط مستحب آن است که با دست راست مسح کنند . ══ ೋღ🕊ღೋ══ ➰ سوال : آیا میشود مسح سر را از پایین به بالا کشید ؟ ✔️ جواب : ☟☟ 🔅 آیات عظام وحید ، رهبری ، سیستانی صافی و مکارم : ☟ ✔️ اشکال ندارد 🔅آیات عظام تبریزی و بهجت : ☟ ➖ بنابراحتیاط واجب باید از بالا به پایین بکشد . ══ ೋღ🕊ღೋ══ ➰ سوال : مسح سر با کجای دست باید انجام شود ؟ ✔️ جواب : ☟ ☟ 🔅 آیات عظام ، سیستانی ، امام و فاضل: ☟ ☟ ➖ باتمام قسمت های دو دست از آرنج تا نوک انگشتان صحیح است . 🔅آیت الله وحید : ☜ بنابر احتیاط واجب با کف دست راست مسح کند. 🔅آیات عظام مکارم ، بهجت وصافی : ☟ ☟ ➖ باید با داخل دست راست باشد. 🔅( آیت الله مکارم : بنابراحتیاط واجب با انگشتان دست راست باشد .) ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا