✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🎴عواملنادیدهگرفتنغدیر
واجتماع#سقیفه۲۸
4⃣یکى دیگر از تلاشهاى پیامبر صلى الله علیه و آله براى خنثى کردن توطئهها، مسئله کتابتبود .
◽️اما همانطور که قبلا متذکر شدیم عدهاى نگذاشتند چنین امرى عملى شود . البته ممکن استسؤال شود که چرا پیامبر صلى الله علیه و آله قبل از آن و در حالتسلامت اقدام به نوشتن آن نکرد تا دیگر شبههاى در آن نباشد؟
⚜در پاسخ مىگوییم: اول اینکه همان ماجرا، چهره بسیارى از مدعیان دروغین را آشکار کرد و نشان داد که اعتقاد و انقیاد افراد نسبتبه پیامبر تا چه اندازه است .
◽️دوم اینکه پیامبر صلى الله علیه و آله با ترتیب دادن لشکر اسامه، مسئله را حل شده مىدیدند، ولى با تخلف عدهاى از این فرمان، مسئله عوض شده بود، زیرا تا آن زمان چنان مخالفت علنى و گستردهاى از دستورات پیامبر صلى الله علیه و آله نشده بود و همانطور که شیخ مفید ذکر کرده است: پیامبر صلى الله علیه و آله پس از آنکه تخلف ابوبکر و عمر و تعدادى از مسلمانان را از همراهى لشکر اسامه دید، تصمیم به کتابت گرفت .
◽️پس پیامبر صلى الله علیه و آله تمام تلاشهاى ممکن را براى تثبیت ولایت على علیه السلام انجام دادهاند، اما این مسئله را نمىتوان نادیده گرفت که پیامبر هرگز قصد نداشتند تا امامعلىعلیهالسلام را بر مردم تحمیل کنند و یا کارى کنند که چنین تصورى شود، بلکه فقط مىخواستند وظیفه الهى خویش را مبنى بر ابلاغ رسالت، به نحو احسن انجام دهند و به مردم بفهمانند که در این کار، جز خیر و صلاح و هدایت آنان نمىخواهند، و به یقین نیز چنین کردهاند، حال هر که خواهد هدایتشود و هرکه خواهد گمراه گردد .
✨حضرت على علیه السلام نیز قصد نداشت تا به هر قیمتى که شده و با، زد و بندهاى سیاسى، جایگاه خویش را تثبیت کند، زیرا على علیه السلام حکومت را فقط براى هدایت انسانها مىخواست و هدایت انسانها با اجبار و تحمیل و جوسازىهاى سیاسى سازگار نیست و همین زد و بندهاى سیاسى، خود نقض غرض است .
⚜پس امام على علیه السلام بزرگتر از آن است که به دنبال چنین حکومتى بدود و بخواهد خود را بر مردم تحمیل کند، چون اگر مردم طالب او بودند به توصیههاى پیامبرشان عمل مىکردند و گرنه، دوندگى او، اثرش بیشتر از سفارشهاى اکید پیامبر صلى الله علیه و آله نبود .
◽️شاهد این مطلب آن است که پس از رحلت رسول خدا صلى الله علیه و آله، عباس (عموى پیامبر صلى الله علیه و آله) به امام علىعلیه السلام گفت: دستت را پیش آر تا با تو بیعت کنم و بنىهاشم با تو بیعت کند . حضرت فرمود: آیا کسى هست که حق ما را انکار کند؟ عباس گفتبه زودى خواهى دید که چنین کنند .
⚜به نظر ما هر آنچه را که عباس مىدید، امام على علیه السلام نیز بهتر از او و آشکارتر از او مىدید، ولى بحث این است که اگر مردم بخواهند به توصیههاى پیامبر عمل کنند، دیگر احتیاج به بیعتهاى پنهانى و در اصطلاح امروزى احتیاج به کودتا نبود و اگر مردم قدر امام على علیه السلام را نشناسند و او را نخواهند، این تلاشها ارزش معنوى ندارد، بلکه فایدهاى هم ندارد، چون پیامبر صلى الله علیه و آله هر چه را که گفتنى بود به مردم فرمودند واکنون این عموم مسلمانان بودند که مىبایست میزان انقیاد و اطاعتخویش را نسبتبه خدا و رسولش نشان دهند .
◽️این مطلب با دقت در سخنان حضرت علىعلیه السلام پس از قتل عثمان و روى آوردن عموم مسلمانان به آن حضرت، به خوبى قابل فهم است . البته این هرگز بدان معنا نیست که حضرتعلىعلیهالسلام تسلیم آنان شده باشد و با دیگران همسخن شده و آنان را بر حق بداند، بلکه مخالفتخویش را آشکار کرد و هرگز در این امر کوتاهى نکرد و به یقین اگر موافقان او زیاد مىبودند، هرگز کار امامعلىعلیهالسلام به انزوا نمىکشید و با آن تعداد اندک که موافق او بودند، هرگز به مصلحت نبود تا پس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله اقدام به قیام مسلحانه نماید .
⚜ این روش که همواره سیره امامان معصوم علیهم السلام بوده است، جاى بحث گستردهترى دارد که در این مبحث نمىگنجد .
✨ادامه دارد..
📌فیش منبر
🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج و #امام_حسین علیه السلام
#حجاب را ارج نهیم
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
💌#دلنوشته_مهدوی
سلام_پدر_مهربانم
#سلام_فرمانده
❣مهدے جان!
🍃 علیّ زمان...
▪️ آن روز که دست در دست علی گذاشتند و بیعت کردند، فکرش را هم نمیکردند که روزی با سکوتشان دست و بال علی را ببندند و او را خانهنشین کنند! عهد بستند و این عهد را شکستند!
▫️ آری، بعد از غدیر، امّت پیامبر غربال شد و فقط تعداد کمی از این امتحان سربلند بیرون آمدند. امتحانی که تا همین امروز ادامه دارد…
▪️ حالا این ماییم و علیّ زمان، مهدی موعود...#امام_زمان ام
تنها امیدمان این است که دستمان را بگیرد و یاریمان کند تا بر سر عهدمان بمانیم و تنهایش نگذاریم.
📌 (مهدیاران)
@Mahdiaran
💌دلنوشته_مهدوی
اللهم_عجل_لولیک_الفرج
التماس دعا🤲
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
⁉️متن شبهه و سوال🔻🔻قسمت اول
سوال در مورد اینکه ولایت فقیه قبل امام خمینی(ره) بوده یا نه؟
و اینکه لقب نائب امام زمان (عج) از کجا آمد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
📝متن پاسخ به شبهه🔻🔻
🔸مسئله ای مطرح شده که ولایت فقیه را امام خمینی اختراع کرد و قبل امام خمینی نبود ..
◀️این طوری نیست که ابتکار
امام خمینی باشد و بقیه ی علما قبول نداشته باشند. کسی که با کلمات فقهی آشنا هست می داند که مسئله ولایت فقیه جزء مسائل خیلی روشن و واضح در فقه شیعه است، تا آن جایی که مرحوم نجفی نویسنده کتاب جواهرالکلام که معروف به صاحب جواهر است و کتاب فقهی ایشان در همه حوزه ها دارد تدریس می شود صراحتا گفت؛ اگر کسی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد مزه فقه را نچشیده! این حرف امام خمینی (ره) نیست، حرف مرحوم صاحب جواهر است هر کسی که حوزوی هست ایشان را می شناسد.
⤴️امام کاری که کرد این بود آمد ولایت فقیه را سازماندهی کرد قشنگ آن را ساز و برگ داد، عملی کرد تئوریزه کرد. در زمان های قدیم شاه کشور یکی بود حاکم شرع هم یکی دیگر بود، امام کاری که کرد آمد حاکم حکومت را همان ولی فقیه کرد. این اذکار جدید بود نه اینکه نظریه ولایت فقیه جدید باشد، چیزی نیست که تازه آمده باشد.
↩️قبلا هم گفتم حکم مرحوم میرزای شیرازی در حکم حرمت تنباکو هم حکم حکومتی بود برای همه ی فقها واجب بود که از حرف مرحوم شیرازی تبعیت کنند، حکم فتوا و قضاوت نبود! حکم حکومتی بود این هم در حقیقت نوعی بحث ولایت فقیه بود و دیگر بزرگان هم این مطالب را گفتند.
↖️حالا برای اینکه جواب این آقایان را بدهیم چند نمونه از علمای بزرگ شیعه میآورم (قبلا هم عرض کردیم اصل ولایت فقیه را اکثریت علما تقریبا همه قبول دارند اختلاف در بحث حیطه اختیارات ولی فقیه است آیا ولی فقیه فقط وظیفه قضاوت و فتوا دارد یا وظیفه حکومت داری هم دارد؟ اختلاف روی این است نه اصل! اصل را همه قبول دارند)
⤵️شیخ مفید:
عالم بزرگ شیعه که امام زمان (عج) هم حتی به او نامه فرستاد. در ″کتاب المغنه، ص ۶۷۵″ شیخ مفید می فرمایند؛ هنگامی که امام معصوم برای ولایت در ابواب فقه وجود نداشت (یعنی چه امام معصوم وجود نداشت؟ یعنی غائب بود، گفتیم زمین که بدون امام نمی شود یا امام ظاهر است یا غائب. وقتی می گوید امام معصوم وجود نداشت یعنی همان بحث غیبت. چون شیخ مفید سال ۴۱۳ هجری قمری به رحمت خدا رفت یعنی در زمان غیبت کبری وجود داشت)
اگر امام معصوم وجود نداشت بر فقیهان اهل حق عادلِ صاحب رأی و عقل بر فضل است که ولایت آنچه را که بر عهده امام معصوم است بر عهده بگیرد.
⁉️آنچه را که بر عهده ی امام معصوم است یعنی چه؟ یعنی هم حکومت داری هم قضاوت. امام مگر فقط قضاوت می کند؟ حکومت داری هم از شئونات امام است. یعنی اینجا صراحتا شیخ مفید دارد میگوید ″در زمان غیبت آنچه را که بر عهده ی امام معصوم بود بر عهده ی فقیه عادل جامع الشرایط است″ همان ولایت فقیه هست دیگر، ما هم همین را میگوییم.
ادامه دارد...
هدیه به لبخند #امام_زمان عج و #امام_حسین علیه السلام
#پرسش_پاسخ ۲۵۲
➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: استاداحسان عبادی
(🔺جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️
📝متن پاسخ به شبهه🔻🔻قسمت دوم
⤵️شیخ طوسی:
در ″کتاب النهایه، ج۲، ص۱۷″ شیخ طوسی می فرمایند؛ صدور حکم و اقامه حدود و قضاوت میان کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند جایز نیست مگر از سوی کسی که از طرف سلطان حق که همان امام معصوم باشد اجازه داشته باشد. (حالا ما امام حق نداریم غائب است چه کنیم؟ در ادامه توضیح می دهند) چنین کارهایی در زمانی که ائمه معصومین امکان انجام آن را ندارند بدون تردید به فقهای شیعه واگذار شده.
این حرف چه کسی است؟ حرف شیخ طوسی.
⤵️علامه حلی:
همان کسی که امام زمان (عج) را دید. مقبوله عمره بن حنظله که روایتش را قبلا خواندیم که امام صادق (علیه السلام ) به عمر بن حنظله گفت از فقهای ما کسی که حرام و حلال ما را می شناسد من آن را بر شما حاکم قرار دادم.
⤵️علامه حلی می گوید؛ از این روایت عمر بن حنظله و دیگر روایات بر اطلاق و عموم ولایت فقیهان دلالت داشته و به ولایت در قضاوت و اقامه حدود محدود نمی شود.
علامه حلی دارد می گوید! چون امام صادق (علیه السلام) می گویند من آن فقیه را بر شما حاکم قرار دادم. حاکم یعنی همه جوره حاکم شماست! نه فقط قضاوت و فتوا.. علامه حلی می گوید طبق این روایت وظیفه ی ولی فقیه فقط قضاوت و فتوا دادن نیست!
⤵️در ادامه توضیح می دهند
می فرمایند زکات در عصر غیبت به فقیه پرداخته میشود چرا که ″نائب امام″ است. خود علامه حلی دارد می گوید نائب امام! آنهایی که می گویید نائب امام را از کجا آوردید؟ علامه حلی دارد می گوید. پس اینکه می گوییم فقیه نائب عام امام زمان (عج) است حرف بزرگان است، نه اختراع امام خمینی، علامه حلی دارد می گوید و هر آنچه از شئون امام بود به عهده میگیرد.
⁉️هر آنچه از شئون و شأن امام است یعنی چه؟ یعنی هم حکومت، هم فتوا یعنی همه چیز.. همان ولایت مطلقه. حرف علمای ماست، حرف من که نیست!
و علمای دیگر محقق ثانی، محقق اردبیلی، ملا احمد نراقی..
↖️ملا احمد نراقی (ره) در ″کتاب عوائد، ص ۱۸۷″ خیلی زیبا میفرمایند؛ هر آنچه
پیامبر و امامان معصوم حاکمان و حافظان اسلام می باشند و بر آن چیز ولایت داشتند (یعنی هر چه ائمه و معصومین بر آن ولایت داشتند) فقیه نیز همان ولایت و اختیار را دارد.
تمام شد علنا دارد می گوید، دیگر از این واضح تر..
هدیه به لبخند امام_زمان عج و #محرم نزدیک است
#حجاب را ارج نهیم
#پرسش_پاسخ ۲۵۲
➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: استاداحسان عبادی
(🔺جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
_سه دقیقه در قیامت 23.mp3
47.42M
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🎧🎼#کلیپ_صوتی
📗شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔻تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
3⃣2⃣جلسه بیست و سوم
▪️کدام گناه هرگز بخشیده نمیشود؟
▫️چگونه صدقه، دفع بلا میکند؟
▪️اثر گناه در فرد گناهکار
▫️ معنا شناسی واژه "حبط"
▪️ تقوا، مراقبت در برابر آسیب
▫️محبت امیرالمومنین، حسنهای که هیچ سیئهای بدان نمیرسد
▪️جزا دادن خدا به پرونده اعمال، به چه نحو است؟
▫️چگونه با منت گذاشتن، اثر صدقه را از بین میبریم؟
▪️عمل کافر و کاه در طوفان
▫️ موانع اعتقادی و حبط اعمال
▪️ ولایت، نخ اسکناس است
▫️ موانع عملی و حبط اعمال
▪️ راهکار خوش اخلاقی
▫️از توسل به ائمه غفلت نکنیم
▪️ هر آنچه موجب قبولی اعمال میشود از جنس ولایت است
▫️چه کنیم که با نمازمان بهشتی شویم؟
▪️رد و بدل شدن سیئه و حسنه در پرونده اعمال
📅98/12/23
پیشنهاد دانلود✌️
⏰ (۹۸دقیقه و۱۲ثانیه )
📌حجت الاسلام امینی خواه
🎵مدیا امینی خواه
🔔@Aminikhaah_Media
هدیه به لبخند #امام_زمان علیهالسلام
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عواملنادیدهگرفتنغدیر واجتماع#سقیفه۲۸ 4⃣یکى دیگر از تلاشهاى پیامبر صلى الله علیه
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🎴عواملنادیدهگرفتنغدیر
واجتماع#سقیفه۲۹
🔻چارهاندیشى انصار
◽️با توجه به مطالبى که در مباحث گذشته به اثبات رسید، پاسخ این پرسش که چرا انصار در سقیفه اجتماع کردند، به خوبى معلوم مىگردد، زیرا این جریانات امور پنهانى نبودهاند که بر دیگران پوشیده باشد، پس مهاجران و انصار همه مىدانستند که مدینه آبستن تحولاتى است و به زودى حوادث مهمى رخ خواهد داد، ولى کسى به طور دقیق نمىدانست چه خواهد شد، زیرا گروههاى متعددى براى به دستگیرى حکومت تلاش مىکردند .
⚜پس این مسئله به راحتى قابل فهم بود که اوضاع پس از پیامبرصلىاللهعلیهوآله به گونهاى نخواهد بود که جانشینى امام على علیه السلام تحقق یابد، تا جایى که حتى عباسبن عبدالمطلب (عموى پیامبر صلى الله علیه و آله) نیز شک مىکند که آیا پس از پیامبر، مردم به جانشینى حضرت علىعلیهالسلام راضى مىگردند یا خیر؟
◽️باید توجه داشت که پرسش عباس هرگز از این نیست که چه کسى سزاوار این امر است، چون عباس هیچکس را سزاوارتر از على نمىدانست و همواره به حضرت على علیه السلام پیشنهاد بیعت مىداد . و در هیچ یک از منابعى که به این مطلب اشاره کردهاند، یافت نشده است که عباس بپرسد چه کسى پس از پیامبر صلى الله علیه و آله سزاوار جانشینى است،
⚜بلکه پرسش عباس این است که پس از پیامبر صلى الله علیه و آله چه مىشود؟ آیا امر ولایت در خاندان بنى هاشم مستقر مىشود یا خیر؟
◽️شیخ مفید در اینباره تعبیر لطیفى دارد، وى مىگوید عباس از پیامبر صلى الله علیه و آله پرسید: «ان یکن هذا الامر فینا مستقرا بعدک فبشرنا ...» «اگر این امر پس از شما در میان ما مستقر مىشود پس به ما بشارت ده» و پیامبر صلى الله علیه و آله نیز درجواب فرمودند: «شما بعد از من از مستضعفانید .»
⚜ پس سخن از این نیست که چه کسى سزاوار این امر است، بلکه سخن آن است که آیا این امر که حق على علیه السلام است، استقرار پیدا خواهد کرد؟ پس هرگز عباس از واقعه غدیر خم بىخبر نبود، ولى جریاناتى که پس از آن پدید آمد، سبب شد که عباس چنین پرسشى را مطرح کند .
◽️انصار نیز که سابقه مبارزاتى درخشانى علیه قریش داشتند خوف همین را داشتند که اگر امامعلىعلیهالسلام جانشین پیامبر صلى الله علیه و آله نشود، که شواهد و قرائن بسیارى نیز بر آن دلالت داشت، چه مىشود؟
✨ادامه دارد..
📌فیش منبر
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان عج
#محرم زمان بالیدن است نه فقط نالیدن
بساطش آموزه است نه موزه
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🎴عواملنادیدهگرفتنغدیر
واجتماع#سقیفه۳۰
⚜بیشترین خوف انصار از این بود که مبادا عدهاى از قریش، بخصوص بنى امیه که تلاش فراوانى براى به دستگیرى حکومت داشتند، موفق به چنان امرى گردند، که در آن صورت انصار وضع خوبى نخواهند داشت، زیرا از انتقام آنها در امان نخواهند ماند .
◽️در نتیجه، انصار باید براى خود چارهاى مىاندیشیدند و از آنجا که شهر مدینه موطن اصلى آنان بود و مهاجران در واقع به آنها پناهنده شده بودند، به طور طبیعى آنان براى خود نوعى اولویت در تعیین سرنوشتحکومتبر مدینه مىدیدند،
⚜ به همین خاطر پس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله بلافاصله در سقیفه جمع شدند، تا براى آینده خود و مدینه چارهاى بیندیشند و هدف اصلى آنان از این اجتماع، چارهاندیشى براى خودشان بود که پس از پیامبر صلى الله علیه و آله چه کنیم و اگر حوادثى اتفاق افتاد چگونه عمل کنیم .
◽️اما از آنجا که شواهد و قراین نشان مىداد که جانشینى امامعلىعلیهالسلام تقریبا منتفى است، در نتیجه، آنها پس از تشکیل جلسه، بهتر دیدند خودشان کسى را براى این کار برگزینند، پس به دنبال سعد بن عباده فرستادند تا در آن جمع حاضر شود و با او بیعت کنند، زیرا حال که قرار است امامعلىعلیهالسلام نباشد، چه کسى از آنها سزاوارتر براى این کار است .
⚜در تایید گفتههایمان شواهد چندى وجود دارد که بدین شرح است:
1⃣ . انصار درباره خلافت
امامعلىعلیهالسلام هیچ حرفى نداشتند و کاملا بدان راضى بودند، چنانکه طبرى و ابن اثیر ( نقل کردهاند: «تمام انصار یا بعضى از آنها گفتند: ما به غیر از على با هیچکس بیعت نمىکنیم» این سخنان را انصار در سقیفه و در حضور ابوبکر و عمر گفته بودند . همچنین یعقوبى در اینباره گفته است: «و کان المهاجرون والانصار لا یشکون فى على علیه السلام»
◽️ و در جایى دیگر نقل کرده است که «وقتى عبدالرحمان بن عوف خطاب به انصار گفت: در میان شما افرادى مثل ابوبکر و عمر وحضرت علىعلیهالسلام نیست، یکى از انصار گفت: ما فضل این افراد را انکار نمىکنیم زیرا در میان آنان شخصى است که اگر این امر را طلب کند، احدى در او نزاع نمىکند، یعنى على بن ابیطالب .»
✨ادامه دارد..
📌فیش منبر
🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج
#محرم نزدیک است یادمان باشد
اول نماز #امام_حسین علیه السلام بعد عزای امام حسین علیه السلام
اول شعور حسینی بعد شور حسینی
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅